Saako vauvan jättää yksin kotiin?

Ei sillä, että olisin joskus näin tehnyt tai aikoisin tehdä. Muistan vaan kuulleeni, että lapsuudessani tämä oli ehdottomasti kiellettyä ja tästä voitiin jopa huostaanottaa vauva. Mahtaako tämä kielto lukea laissa vai onko se vaan suositus? Neuvolassa ei ole kuitenkaan tällaista ohjeistusta annettu, mutta varmaan oletetaan, ettei kukaan niin tee. Joku oli johonkin keskusteluun vastannut, että "Jätä vauva kotiin!" (yksin siis). Mietityttää, että oliko tämä ihminen yksin mielipiteensä kanssa, vai ovatko muutkin valmiita tekemään niin?

Jättäisittekö itse vauvan yksin kotiin, vaikka vain kauppareissun ajaksi? Postit voi toki hakea ja roskat viedä, vai mitä?
 
Tiedän monta, jotka ovat vauvan jättäneet kotiin päiväunille, kun ovat hakeneet isompia sisaria lähellä olevasta kerhosta tai eskarista. Ei he siitä suureen ääneen ole puhuneet, eli en tiedä mitä esim lastensuojelussa olisi siitä mieltä.

Jos ei voisi postilastikolla käydä tai roskia viedä, ei voisi myöskään suihkussa käydä tai ruokaa laittaa kyökissä eli ihan älyttömäksi muuttuisi perhe-elämä vauvavuosiksi.
 
dsf
Postilaatikolla tai roskiien viemässä käyt 2 minuutissa, isompien sisarusten noutamisesta tuskin selviää siinä ajassa kotiin? Luulen, että lastensuojelullakin voisi olla jotain sanottavaa, jos vauva jätetään yksin kotiin!
 
Ei kai kukaan OIKEASTI jätä vauvaa yksinään kotiin?
Roskien viemisen ja postilaatikolla käymisen ymmärrä, mutta jotkut kaupassa käymiset
ja kerhosta hakemiset on ehdoton no no no!

Miksi se vauva ei voi tulla mukaan? En jymmärrä... Oletan, että nämä jättäjät jättää nukkuvan vauvan kotii. Mites sitten jos vauva herää sen aikana!?

No, kukin tyylillään näyttää rakkautensa, välittämisen ja huolenpidon :/
 
Jouduin...
miehen matkojen ajan olemaan yksin vauvan kanssa ja meillä oli silloinkin koira. En voinut aina pukea vauvaa ja raahata vaunuja ulos kun koira piti ulkoiluttaa. Jätin vauvan joskus yksin siksi aikaa kun vein koiran nopealle pisulle ja uskon että näin on tehnyt moni muukin. Vauva oli turvallisessa paikassa ja tein näin vain siihen asti kun vauva ei osannut liikkua. Sitten kun oppi liikkumaan niin odotin aina että nukahtaa ja vasta sitten koira ulos. Kokemuksesta kun tiesin että nukkuu aivan varmasti ainakin kolme tuntia heräämättä ja vaikka heräisikin niin voinhan olla vaikka suihkussa enkä heti huutoa kuule vaikka olisin kotona. Tosin koiran puolesta ikäviä nämä todella nopeat pisulla käynnit olivat.
 
miehen matkojen ajan olemaan yksin vauvan kanssa ja meillä oli silloinkin koira. En voinut aina pukea vauvaa ja raahata vaunuja ulos kun koira piti ulkoiluttaa. Jätin vauvan joskus yksin siksi aikaa kun vein koiran nopealle pisulle ja uskon että näin on tehnyt moni muukin. Vauva oli turvallisessa paikassa ja tein näin vain siihen asti kun vauva ei osannut liikkua. Sitten kun oppi liikkumaan niin odotin aina että nukahtaa ja vasta sitten koira ulos. Kokemuksesta kun tiesin että nukkuu aivan varmasti ainakin kolme tuntia heräämättä ja vaikka heräisikin niin voinhan olla vaikka suihkussa enkä heti huutoa kuule vaikka olisin kotona. Tosin koiran puolesta ikäviä nämä todella nopeat pisulla käynnit olivat.
Öööö, miksi et kerennyt pukea vauvalle ulkohaalaria? Ei se vauva siinä kainalossa paljoo tiellä ole ;) Eikä se haalarin pukemine kestä ku 2 min.... vai mite haasteellista se teille on? o_O Kai sulla on ollu aina itkis mukana?
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
No ei voi jättää, entä jos syttyykin tulipalo tms?

Ei se vauva siitä rikki mene, että yksin joutuu kotona hetken olemaan, mutta AINA voi vaikka sinulle sattua jotain matkalla tai syttyä se tulipalo.

Mitäpä jos jäät auton alle ja kukaan ei tiedä että kotonasi on vauva yksinään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kooäffä;29642081:
No ei voi jättää, entä jos syttyykin tulipalo tms?

Ei se vauva siitä rikki mene, että yksin joutuu kotona hetken olemaan, mutta AINA voi vaikka sinulle sattua jotain matkalla tai syttyä se tulipalo.

Mitäpä jos jäät auton alle ja kukaan ei tiedä että kotonasi on vauva yksinään?
Mäki mietin tota samaa! Kauheeta, jos ite just jäis vaikka auton alle ja kukaan ei tietäis että sisällä on vauva! Koskaan ei voi tietää mitä sattuu! :(
 
"heini"
miehen matkojen ajan olemaan yksin vauvan kanssa ja meillä oli silloinkin koira. En voinut aina pukea vauvaa ja raahata vaunuja ulos kun koira piti ulkoiluttaa. Jätin vauvan joskus yksin siksi aikaa kun vein koiran nopealle pisulle ja uskon että näin on tehnyt moni muukin. Vauva oli turvallisessa paikassa ja tein näin vain siihen asti kun vauva ei osannut liikkua. Sitten kun oppi liikkumaan niin odotin aina että nukahtaa ja vasta sitten koira ulos. Kokemuksesta kun tiesin että nukkuu aivan varmasti ainakin kolme tuntia heräämättä ja vaikka heräisikin niin voinhan olla vaikka suihkussa enkä heti huutoa kuule vaikka olisin kotona. Tosin koiran puolesta ikäviä nämä todella nopeat pisulla käynnit olivat.
Ei. Ei näin. Ei edes näin.
 
Jos mä olen yksin kotona vauvan kanssa ja koiran pitää päästä pissalle, niin menen sen kanssa tuohon takapihalle ja saa tehdä pissat siihen. En lähde ovea kauemmas edes.
Jos asuttaisiin kerrostalossa, pakkaisin vauvan mukaan.
 
vierass
Postilaatikolla tai roskiien viemässä käyt 2 minuutissa, isompien sisarusten noutamisesta tuskin selviää siinä ajassa kotiin?
Meillä kestää yhtä kauan käydä kerhon ulko-ovella kuin roskiksellakin, molempiin on aika sama matka. Mutta en kyllä koskaan jättänyt yksin kotiin. En kyllä tuolla roskiksella ihan kahdessa minuutissa käy, kyllä siihen useampi minuutti kuluu.
 
"äitiäiti"
Alkuperäinen kirjoittaja kooäffä;29642081:
No ei voi jättää, entä jos syttyykin tulipalo tms?

Ei se vauva siitä rikki mene, että yksin joutuu kotona hetken olemaan, mutta AINA voi vaikka sinulle sattua jotain matkalla tai syttyä se tulipalo.

Mitäpä jos jäät auton alle ja kukaan ei tiedä että kotonasi on vauva yksinään?
Nyt kun aloitettiin jossittelu, niin mitäpä jos saat jonku kohtauksen kun olet lapsen kans kahdestaan kotona nukkui se vauva tai ei?
 
[QUOTE="äitiäiti";29642130]Nyt kun aloitettiin jossittelu, niin mitäpä jos saat jonku kohtauksen kun olet lapsen kans kahdestaan kotona nukkui se vauva tai ei?[/QUOTE]

No sille ei sitten voi mitään. Mutta kotona sun päälle ei voi ajaa auto. Yksi riski vähemmän.
Voihan joku sut tuolla pihalla vaikka siepata :D

Kohtauksen voit saada ihan missä vaan, mutta auton alle et voi jäädä missään muualla kuin ulkona
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
miehen matkojen ajan olemaan yksin vauvan kanssa ja meillä oli silloinkin koira. En voinut aina pukea vauvaa ja raahata vaunuja ulos kun koira piti ulkoiluttaa. Jätin vauvan joskus yksin siksi aikaa kun vein koiran nopealle pisulle ja uskon että näin on tehnyt moni muukin. Vauva oli turvallisessa paikassa ja tein näin vain siihen asti kun vauva ei osannut liikkua. Sitten kun oppi liikkumaan niin odotin aina että nukahtaa ja vasta sitten koira ulos. Kokemuksesta kun tiesin että nukkuu aivan varmasti ainakin kolme tuntia heräämättä ja vaikka heräisikin niin voinhan olla vaikka suihkussa enkä heti huutoa kuule vaikka olisin kotona. Tosin koiran puolesta ikäviä nämä todella nopeat pisulla käynnit olivat.
No tuohon olisi voinut ottaa itkuhälyttimen avuksi ja pissattaa sen koiran ihan kotitalon nurkalla, jos nyt ei mitenkään ollut mahdollista pukea vauvaa - siis eikö se koira olisi pystynyt sen aikaa odottaa? (Ja kysyn ihan tosissasi, en vittuillakseni, en koirista tiedä mitään..)
 
"Ööp"
Tiedän kokemuksesta erään äidin joka viikottain jätti vauvansa pihalle vaunuihin kun lähti hakemaan isompia päiväkodista. Ihmettelin tätä suuresti johon äiti vain totesi, että vauva herää päiväkodilla lasten ääniin ja sitten hän joutuu laittamaan sen uudelleen myöhemmin nukkumaan. Matkaa oli puolisen kilometriä. Toiset ei niin piittaa. Omani olen jättänyt nukkumaan postin haun ajaksi, aikaa menee siihen noin minuutti. Yleensä meillä on kyllä isompia lapsia kotona että ihan yksin ei ole silloinkaan.
 
ggg
Koirasta... nii koira pitää kuitenkin oikeestaa vähintää kolme kertaa päivässä käyttää ulkona.... vauva jätetty "turvalliseen paikkaan", eli MIHIN?? Miksei vaan pinnikseen? Ja itkuhälytin tarttis hankkia sinne talon kulmallekin pissittäessä... itkariahan ei taida koska ei ole tullut mieleenkään että toiset käyttää sitä suihkunkin ajan...

Ja "kun lapsi osasi jo liikkua" meni koiran kanssa vasta kun lapsi nukahti päiväunille..
.
No toivottavasti lapsi on jo iso.
Seuraavaksi varmaan nukkuva "isompi" jää vahtimaan vauvaa pissareissujen ajaks, jos uusi vauva tulis...

Eeeeiii.
Kerran, pari, silloin tällöin ymmärrän, mut en pitkäaikaisena järjestelynä.
 
jfyh
En kyllä jättäisi. Roskat vien ja postin kyllä haen, mutta meillä on postilaatikko niin että pitää ottaa ehkä viis askelta oman tontin ulkopuolelle ja roskis löytyy omasta pihasta.
 
Tätä mäkin oon joskus miettinyt, että sehän ois sitten mun vastuulla, jos vauvalle käy jotain sillä aikaa kun olen poissa. Tai jos mulle käy jotain. Olisinpa sitten kaupassa tai postilaatikolla. Mutta ois hieman hysteeristä jättää postit hakematta sen takia, että lentokone voi vaikka tippua mun päälle :D Jos olen pihalla, niin silloin ainakin olen lähellä ja olen poissa vain hetken.

Oon kanssa sitä miettinyt, että miten yksinhuoltajat mahtaa pärjätä? Tottakai silloin joutuu turvautumaan ääreiskeinoihin, mitä meidän muiden ei välttämättä tarvitse koskaan tehdä. Koska me voidaan hyvin oottaa, että isä tulee kotiin ja sitten voidaan rientää asioille. Eli en kivittäisi tätä äitiä, joka oli yksin lapsen ja koiran kanssa. Kun on koira, niin siinä on aika monta juttua, mitkä vaikuttaa. En osaa sanoa, mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Varmaan ottaisin vauvan mukaan, vaikka se nukkuisi. Mutta kahvilassa olen tehnyt niin, että olen pyytänyt myyjää katsomaan vauvan perään, jotta olen kipaissut ahtaassa vessassa. Olis tuntunut hassulta ottaa nukkuva vauva vaunusta ja laittaa se kovalle vessan lattialle tai vaihtoehtoisesti pitää sylissä, kun istun pöntöllä. Eli kukin tekee omat ratkaisunsa.
 

Yhteistyössä