Saako vauvan jättää yksin kotiin?

vieras...
Meillä postin haku tuosta pihasta kestää ihan saman verran kuin jos käyttäisin koiran pikaisesti pissalla. Eli onko postin haku joittenki mielestä tärkeämpää kuin se että elävä olento saa helpotuksen ja sen on parempi olla...?? Kyllä mä oon käyttäny koiran ulkona ku vauva nukkunu.

"mmm"
Jännä, että ollaan heti pitämässä nykypäivän äitejä uusavuttomina, jos joku jättää vauvansa koiran pissityksen tai isomman lapsen hakemiseen likeltä. Ennenvanhaan äidit jättivät huoletta vauvat yksin tai pienen sisaren kanssa tupaan, kun menivät lypsylle yms.
Mielestäni uusavuttomuus ei nyt liity tähän asiaan mitenkään. Sanoisinko, että pidän tyhmänä ja vastuuttomana.

Ja tämä ennevanhaan joo. Ehkä ennenvanhaan ei ollutkaan niin hyvää aikaa? Ehkä silloin asiat olikin päin persettä?

• Tykkää
Reactions: Owl
"Sadie"
Joo oon mäki käyttäny koiran takapihalla pissalla, samalla kun vauva nukku vaunuis päikkäreitä. Itkuhälytin taskus ja näköyhteys vaunuihin. Ehkä pikkasen eriasia kuin jättää vauva sisälle yksin ja lähtee koiran kanssa johonki pikalenkille.

"ella"
Kyllä mä haen postin vauvani kanssa enkä ole koskaan ajatellutkaan, että toisin tekisin. Suihkussa voin käydä ihan ilman itkuhälytintä (mutta en mollaa näin tekevää huom), mutta talosta ulos en ole kyllä koskaan lähtenyt. Koko ajan miettisin, että onko se herännyt tai ettei vaan tapahdu mitään. Eikä miehenikään kyllä lähde.

KYLLÄ voi viedä roskat, KYLLÄ voi hakea postin niin että vauva on yksin. Katsoo vaan, että lähtiessä on tosiaan unessa, eikä juuri esim. heräilemässä. :)

Koirankin voi pikapissattaa, mutta silloin ottaisin itkuhälyttimen mukaan.

Ihme hysteriaa näillä nykyäideillä. Ei se vauva traumatisoidu jos herättyään joutuu pari minuuttie kattoon katselemaan.

KYLLÄ voi viedä roskat, KYLLÄ voi hakea postin niin että vauva on yksin. Katsoo vaan, että lähtiessä on tosiaan unessa, eikä juuri esim. heräilemässä. :)

Ihme hysteriaa näillä nykyäideillä. Ei se vauva traumatisoidu jos herättyään joutuu pari minuuttie kattoon katselemaan.
No jos vanhemmat ovat kaupassa, lenkillä tms., matkan päässä niin eivät he sieltä parissa minuutissa tule takaisin vauvan herättyä. Eli parempi vain hyväksyä, että postilaatikkoa kauemmaksi ei voi lähteä ja jättää vauvaa yksin. Tosin sen kertoo jo maalaisjärki. Ei se äiti siitä traumatisoidu että joutuu ottamaan vauvansa huomioon ;)

nerotuts
En tiedä laista, mutta varmaan soskulla olis sanansa sanottavana. Mä oon pelkästään miettiny jo sitä, että jos vaikka kerrostalossa asuessa olisin liukastunut roskia viedessä ja taju kankaalla ja joku soittanu ambulanssin, niin kukas se sitten tietäs, että vauva on sisällä. Tosin, täällä maalla asuessa ei koira perään hauku eli vauva olis yksin sisällä ja mä makaisin ulkona.

Mut joo, roskat ja postit voi hoitaa, paitsi ei täällä kun neki lootat on 500m päässä. Mansikat voisin kipasta hakemassa, jos tietäisin, että vauva on sikeäuninen. Tai oikeestaanhan se olis vaunuissa ulkona mukana...

No jos vanhemmat ovat kaupassa, lenkillä tms., matkan päässä niin eivät he sieltä parissa minuutissa tule takaisin vauvan herättyä.
Eivät varmasti voikaan. Lenkin ja kaupan ajaksi en jättäisi itsekään missään nimessä yksin. Mutta kuten ylempänä sanoin: vauvan nukkuessa postin haen, roskat vien ja koiran pissatan viereiseen ojaan.. :)

gggg
Mut tässä koira-asiassa nimenomaan tuo järjestelyn pysyvyys. Roskia tai postejakaan ei hoideta joka päivä kolmee kertaa päivässä.
Mies on tehnyt pidempään matkatyötä, koska puhutaan liikkumattomasta ja jo liikkeelle lähteneestä lapsesta.
Koira pitää pissattaa sen vähintää kolme kertaa päivään.. eli olettaen että vauva ja lapsi yksin siis aamulla ja myöhään illalla..joka päivä, jos edes kerran päivään on menty vaunuttelee koiran kanssa. Onhan kyseessä voinut olla myös holtiton aggressiivinen iso koira, jolloin vaunujakaan ei turvallisuussyistä uskalla ottaa...
Oikeestaan tuo kouluttamaton/levoton/aggressiivinen koira on nyt kyllä sellanen "hoksaus", et sehän selittäis miks vauvaa ei voinu ottaa mukaan. En mää muutakaan selitystä keksi...??!

Ne on nii hemmetin tärkeitä ne koirat. Tai saa ollakin, mut ei tollasessa tilanteessa sit tehdä lasta.
Voihan se arki sujua noin, mut toisill on kyky ajatella myös niitä tilanteita kun kaikki ei mene niin kuin suunnittelis.
Esim mitäs sillon kun koiralle iskee ripuli?

Zzzzz....

No ei koiralle riitä alle 5 min pissatus jos se on yksi niistä kolmesta ulkoilutuksesta. Minulla on ollut koira, ja olin vastasyntyneen ja 2v 9 kk ikäisten lasten yh, ikinä ei tarvinnut lapsia yksin jättää, sillä vaikka olin nuori äiti enkä lukenut oppaita, osasin pukea lapset ja hoitaa koiran hemmetin hyvin. Tätä koiran ja lasten yh.n elämää kesti vieläpä 3 vuotta.
Yksi ystäväni kertoi (jälkikäteen) että jätti vauvan sänkyyn tai sitteriin kerrostalossa ja lähti parivuotiaan esikoisen kanssa pyöräilemään ( sanoikohan käyneensä kaupassa, en muista). En hyväksy, en todellakaan.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Esim mitäs sillon kun koiralle iskee ripuli?
Meillä ainakin ei edes yritetä viedä ulos koko ajan kun ripuli XD koiralle laitetaan pyyhe ja vesikuppi kylppäriin ja paskoo sinne sanomalehdelle.. aikuisenakin. Meillä ainakin tulee vesipaskaa 5 min välein, mahdoton olla koko ajan ulos viemässä.

Meillä ainakin ei edes yritetä viedä ulos koko ajan kun ripuli XD koiralle laitetaan pyyhe ja vesikuppi kylppäriin ja paskoo sinne sanomalehdelle.. aikuisenakin. Meillä ainakin tulee vesipaskaa 5 min välein, mahdoton olla koko ajan ulos viemässä.
Ikinä en ole jättänyt koiraa käyttämättä vaikka olisi ripuli, sehän yrittäisi reppana pidätellä siellä vessassa viimeiseen asti. Ei varmasti tule niin monta tuntia niin tiheästi, johan se kuolis kuivumisen.
Eli vois edes yrittää, koiran vuoksi.

Ikinä en ole jättänyt koiraa käyttämättä vaikka olisi ripuli, sehän yrittäisi reppana pidätellä siellä vessassa viimeiseen asti. Ei varmasti tule niin monta tuntia niin tiheästi, johan se kuolis kuivumisen.
Eli vois edes yrittää, koiran vuoksi.
Se on ihan kuin koiransa opettaa ;)

Vieruus

Ketä nämä hysteeriset nykyäidit on jos kaikki ketjuun vastanneet ovat sitä mieltä että postin haku on ok?

Mä en kyllä henkilökohtaisesti ymmärrä miksi se posti täytyy hakea kun vauva nukkuu. Miksei esimerkiksi kun tulee ulkoa vaunuttelemasta? Mitä niin kiireellistä siellä postilaatikossa voi olla että se on saatava heti päikkäriaikaan käsiin? Sama roskien kanssa, ettekö te äidit käy lasten kanssa ollenkaan ulkona?

"vierailija"
Olen jättänyt vauvan nukkumaan siksi aikaa kun käytin koiraa pissalla max 50 metrin päässä kotoa. Talo hävisi vain hetkeksi näköpiiristä. Tää oli joskus silloin kun vauva oli vähän yli 3kk ja koliikki oli loppunut, kun nukahti niin nukkui aamuun asti. Muuten en olis ikinä jättänyt.

"vierailija"
Itse jouduin esikoisen jättämään yksin pinnasänkyynsä kun piti lähteä miehen kaveriksi hakemaan karanneita hiehoja naapurin kaurahalmeesta. Eipä oikein ollut vaihtoehtoa kuin jättää se lapsi sinne pinnasänkyynsä koska hoitajia ei siihen hätään ollut. Turvallisempi kai sen lapsen oli olla siellä sängyssään kuin että olisi ollut siellä elukoitten keskellä esim rintarepussa tai kantoliinassa.
Eli en menis tuomitsemaan ketään jos joku toimiikin vähän erilailla kuin itse toimisi. Toki sitä minäkään en ymmärrä että vauva jätetään yksinään kotiin kun lähdetään itse kapakkaan. Mutta ei minusta nyt niin kovin vaarallista ole jos se vauva jää sinne pinnasänkyynsä nukkumaan siksi 5-10 minuutuksi kun käy sen eskarilaisen sieltä koululta hakemassa tai pistäytyy sitä maitoa siitä lähikaupasta hakemassa.

"hihi"
[QUOTE="vierailija";29643839]Kerrostalon kolmas kerros, ei hissiä, toinen kantokopassa ja toista pitää vielä taluttaa. Hampaissako mä sen roskapussin kantaisin? Koskaan en ole kyllä lapsia jättänyt keskenään siksi että veisin roskia, mutta kauppakassit oon hakenu autosta.[/QUOTE]

Mie oon siis tämä ja 68 :D

Mä en kyllä henkilökohtaisesti ymmärrä miksi se posti täytyy hakea kun vauva nukkuu. Miksei esimerkiksi kun tulee ulkoa vaunuttelemasta? Mitä niin kiireellistä siellä postilaatikossa voi olla että se on saatava heti päikkäriaikaan käsiin? Sama roskien kanssa, ettekö te äidit käy lasten kanssa ollenkaan ulkona?
Tähän täytyy sanoa, et tätä postinhakua on tullu tehtyä erikseen vain viime päivinä. Olen nimittäin odottanut niin innokkaasti yhtä tilaamaani pakettia. Muuten ootan, että mies tuo postit tullessaan, haen postit kun käyn vaunulenkillä tai kun käyn asioilla.

?!?: en ottanut ennenvanhaa esimerkkiä siksi, että silloin olisi ollut paremmin vaan siksi, että tämä ei ole nykypäivän ilmiö. Vaikka en itse vauvojani ole uskaltanut jättää yksin roskisreissua pidemmäksi aikaa, en halveksu niitä, jotka ovat jättäneet kerho/eskari käynneiksi. Tämäkin on niin yleistä, että jotenkin vain turha hysteriointi vauvojen heitteillejätöstä kun ollaan molemmat pihapiirissä melkein jo huvittaa. Kaikkea kun voi sattua missävain. Vauvan unet ja muun perheen hyvinvointi on tärkeintä ja uskon kaikkien miettivän perheelleen parhaat ratkasunsa. Toisille paras on pitää vauvaa jatkuvasti silmien alla, kun taas toiselle on paras kun vauva saa rauhassa nukkua ja koira pääsee tarpeelleen.

• Tykkää
Reactions: papero
"vierailija"
Itse jouduin esikoisen jättämään yksin pinnasänkyynsä kun piti lähteä miehen kaveriksi hakemaan karanneita hiehoja naapurin kaurahalmeesta. Eipä oikein ollut vaihtoehtoa kuin jättää se lapsi sinne pinnasänkyynsä koska hoitajia ei siihen hätään ollut. Turvallisempi kai sen lapsen oli olla siellä sängyssään kuin että olisi ollut siellä elukoitten keskellä esim rintarepussa tai kantoliinassa.
Eli en menis tuomitsemaan ketään jos joku toimiikin vähän erilailla kuin itse toimisi. Toki sitä minäkään en ymmärrä että vauva jätetään yksinään kotiin kun lähdetään itse kapakkaan. Mutta ei minusta nyt niin kovin vaarallista ole jos se vauva jää sinne pinnasänkyynsä nukkumaan siksi 5-10 minuutuksi kun käy sen eskarilaisen sieltä koululta hakemassa tai pistäytyy sitä maitoa siitä lähikaupasta hakemassa.

Samaa mieltä kuin useimmat täällä: tietenkään ei saa jättää! Yks kommentti jäi ihmetyttämään auton alle jäämisestä: todennäköisesti vauva olis mukana samassa kolarissa. Ei sekään kovin hyvä vaihtoehto ole vauvalle. Molempi pahempi!
Eli jättäisit vauvan mielummin kotiin yksin kuin ottaisit mukaan mielikuvituskolarin pelossa? :) (saivartelua, tiedetään!)

Yhteistyössä