Saako vauvan jättää yksin kotiin?

"Joh"
Siis joo postin voi hakea jos laatikko pihassa, tai roskat viedä vaikka vauva hereillä, mut siinä raja! Kuka edes miettii vauvan jättämistä kotiin kun käy "äkkiä" jossain!!!!!!! Huhhuh!!!

Kyllä mie olen hakenut postin, kun tyttö on ollut nukkumassa. Varsinkin, kun hän nukkuu vielä pinnasängyssä, eikä pääse sieltä yksinään pois. Ja takapihalla saattaisin olla, kunhan vain on itkyhälytin käytössä.

Viimeksi muokattu:
jjjjjjj
EHDOTON EI. vauvaa ei jätetä yksin kotiin. eri asia on roskien vienti tai postin haku mutta kauppa reissun, päiväkodilta tms isompien haku ym niin vauva mukaan! kahden lapsen yksinhuoltajana en ole edes miettinyt voisivatko odottaa kotona kun käyn kaupassa pyörähtää jos ei joku aikuinen ole heidän kanssaan. suihkussa käynnin aikana vauva sitteriin mukaan pesuhuoneen ovelle jos on hereillä ja isompana ollut rattaissa valvaissa ettei putoa. ruokaa laittaessa sitteri ja syöttötuoli ollut apuna ja lapsi voinut ns kaverina olla. rintareppu paljon itkevälle vauvalle joka viihtyy vaan sylissä kätevä. vauvan ollessa rintarepussa itse saa syötyä eikä tarvii odottaa että jos vauva sattuis nukahtaa sänkyynsä. ym ym ym.. lähes kaikkea voi tehdä vaikka olisi yksin vauvan kanssa. mutta yksin ei missään nimessä voi jättää!

"Wieras"
En jättäisi. Mutta ennenvanhaan on jätetty lapset kotiin kun on pitänyt navettaan tai pellolle mennä. Miten siellä nykyään sitten toimitaan, jos on pieni vauva ja navettaan pitää mennä, en tiedä.

"hulda"
Ei ole todellista! Mä en voi uskoa minkälaisia vanhempia oikeasti on olemassa! Ei pieniä lapsia jätetä yksin, saati vauvoja!!! Mulla on neljä lasta. Kenenkään ei kyllä ole tarvinnut yksin jäädä kotiin jos minun on pitänyt jotain asioita hoitaa. Vauva sekä isommat lapset kulkevat mukana! Ei se nyt niin iso vaiva ole! Ja parempi pieni vaiva, kuin iso huoli kuinka se pieni siellä pärjää. Ajatelkaa, nyt aivoillanne! Vauva voi vaikka pulauttaa ja tukehtua omaan pukluunsa. Mä olen ihan pienen vauvan ottanut suihkun ajaksikin sitteriin makoilemaan suihkutilaan. Ahdistanut ajatuskin siitä että jos en kuule pienen itkua jos itkee.

relaaaaa
Höhöö mitä kukkistätejä taas:d :D :D siis vauvalle on iha sama onko äiti ulkona kuin et olis vaikka olohuoneessa vauvan nukkuessa! eikä mikää pikku itku kauheesti haittaa. :)

"Huhhuh"
Jotenkin aikamoista hysteriaa tällä, joka ottaa lapsen sitterissä suihkuun mukaan/isompana RATTAISSA. Siis mitä, vissiin vielä lapsen ollessa ala-asteella aiot ottaa sen sinne ettei vaan tapahdu mitään. :D Itkuhälyttimen vielä ymmärrän, mutta se, että lapsi on otettava sinne suihku-tilaan hikoamaan... ei hyvää päivää.

ei, en
En missään tapauksessa jättäis yksin ja piste. Se että tietenkin voi kotonakin sattua itselle jotain ja vauva jää yksin. Muistan muutama vuosi sitten sattui jossain ulkomailla että vanhemmat lähti reissuun ja vauva oli jätetty lapsenhoitajalle. No hoitaja sai sydärin ja vauva kuoli syöttötuoliin kun joutu monta päivää siinä istumaan vöissä ja kuoli nestehukkaan. MUTTA yleensä se toinen puoliso tulee jossain vaiheessa SAMANA PÄIVÄNÄ kotiin joten.... Niinpä joo, meni asian viereen mutta kantani jo kerroinkin :)

Itsekin olen vierastanut sitä ajatusta, että vauva jätettäisiin yksin vaunuihin esim. kaupan eteen. En ikimaailmassa tekisi niin, mutta tästä tempauksesta ei ole haukuttu ihmisiä. Mikä hieman ihmetyttää... Koska vauvan voi napata kuka vaan, vahingoittaa tai kiusata. Ei nyt välttämättä, mutta se on mahdollista ja niinkin on käynyt. Tiedän monia äitejä, jotka ovat tätä harrastaneet, että vauva on jätetty jonnekin kadulle ilman valvontaa. Nykyisin en tiedä, harrastavatko tätä yhä, mutta ainakin vielä 10 vuotta sitten. Mutta tälläkin palstalla moni on paljastanut tehneensä näin. Paremmassa turvassa vauva on siellä kotona, ainakin mun mielestäni. Vaikka itse en jättäisi ilman valvontaa kuin postienhakureissun ajaksi.

Suihkujutun ymmärrän, että jos lapsi osaa herättyään kiivetä pois pinnasängystä tms. että lapsi otetaan suihkuun mukaan. Kerran olin viikon yksin kotona vauvan kanssa, niin menin suihkuun vasta, kun vauva nukahti yöunille. Välillä suljin suihkun ja kuuntelin, mutta itkua ei kuulunut. Sen itku nimittäin kyllä kuuluu helposti kylppäriin. Mutta mulla onkin tollanen vauva, joka ei vielä kiipeile tms.

MUTTA yleensä se toinen puoliso tulee jossain vaiheessa SAMANA PÄIVÄNÄ kotiin joten.... Niinpä joo, meni asian viereen mutta kantani jo kerroinkin :)
Niimpä.

?!?
?!?: en ottanut ennenvanhaa esimerkkiä siksi, että silloin olisi ollut paremmin vaan siksi, että tämä ei ole nykypäivän ilmiö. Vaikka en itse vauvojani ole uskaltanut jättää yksin roskisreissua pidemmäksi aikaa, en halveksu niitä, jotka ovat jättäneet kerho/eskari käynneiksi. Tämäkin on niin yleistä, että jotenkin vain turha hysteriointi vauvojen heitteillejätöstä kun ollaan molemmat pihapiirissä melkein jo huvittaa. Kaikkea kun voi sattua missävain. Vauvan unet ja muun perheen hyvinvointi on tärkeintä ja uskon kaikkien miettivän perheelleen parhaat ratkasunsa. Toisille paras on pitää vauvaa jatkuvasti silmien alla, kun taas toiselle on paras kun vauva saa rauhassa nukkua ja koira pääsee tarpeelleen.
Ihan sama olkoonpa vaikka antiikin ajoilta tuttu ilmiö, mutta typerää se on koska nykyään ei yleensä siihen ole toistuvasti tehtynä mitään järkevää syytä. Tottakai joku hätätilanne kuten tuolla jollakin hiehojen karkaaminen, on hieman eri asia joskin valitettavaa lapsen kannalta.

Ja eri asia jos käväisee pihalla tyyliin muutaman minuutin, mutta pidemmät poissaolot on silkkaa typeryyttä.

"hulda"
Roskien vieminen on vähä eri asia kuin se että lähdetään koiran kanssa lenkille! Parempi se on olla varovainen kuin noin huoleton! Normaalisti pienen vastasyntyneen vauvan kanssa on vähän ylisuojelevainenkin.. Mitä kertoo noin huoleton asenne jo vastasyntyneen kanssa että sen jättää yksin?

Yhteistyössä