Sairastuin molaan loppuvuodesta 2008. Neuvolahoitaja osasi epäillä jotain ongelmaa, koska kohtu oli suuri ja kerroin että minulla on jotain epämääräistä ruskeapilkkuista vuotoa. Ultrassa löytyi "epämääräistä kasvustoa". Minut laitettiin sairaalaan ultraan, jossa lääkäri kysyi saako lääkäriopiskelijaryhmä seurata tutkimusta. Epäily oli kuulemma niin harvinainen että sitä kannatti käyttää perehdytyksiin. Huusin ja itkin sekavana surusta ja pelosta, mutta tietysti suostuin. Naureskelin myöhemmi mieheni kanssa että siinä taisi muutama vaihtaa syventymisalaa kun kuunteli huutoani.
hCG oli lähellä 200 000 vaikka raskausviikkoja oli muistaakseni vain 9. Kaavinta piti tehdä heti seuraavana aamuna, koska hcG oli niin korkealla ja kohtu täynnä sitä kamalaa mössöä. Kaavinnan tehnyt lääkäri sanoi että se voisi kuitenkin olla vain osittainen, koska mukana oli "normaalia raskauskudosta". Kysyin tarkoittiko se että siellä oli myös oikea raskaus, mutta lääkäri käski olla miettimättä sellaisia, koska pakkohan se oli kaapia tai tauti olisi ollut kuolemaksi.
Kotiin tuli kirje jossa kerrotiin että mola oli kokonainen, eikä vain osittainen. Pari viikkoa meni pahoissa tunnelmissa. Kammotti keuhkokuvassa käyminen, koska kaikesta oli tullut niin huonoja uutisia. Suuri käänne tunnelmissa tapahtui kun kuulin että keuhkokuvassa ei ollut mitään. Taas itkin kun olin niin iloinen ettei keuhkoissa ollut mitään istukkasyöpää. Tietenkään ei ollut, mutta siihen saakka jokainen uutinen oli ollut pahin mahdollinen, joten odotin että siellä se mola lurkkii jo keuhkoissani.
Tein suuren päätöksen. Asetin rajat hcG:n laskulle ja päätin kuinka jokaista alitusta juhlitaan. Rajat oli 10000, 1000, 100, 10, 5 , 2 ja 0. Ensimmäisessä mittauksessa hcG lähti hienosti laskuun ja oli vain 102 (pari viikkoa kaavinnasta). Korkkasin siitä hyvästä shamppanjapullon mieheni kanssa. Lääkäri kertoi että uusi käypähoito sallii 6 kk karenssiajan jos arvot laskee riittävän nopeasti. Ne laski melkein tarvittavalla nopeudella nollaan ja mulle annettiin vain 6 kk karenssi vaikken ihan niihin rajoihin päässytkään. En tiedä vaikuttiko siihen ainainen sekopäinen itkeskelyni. En minä muuten itkenyt enää siinä vaiheessa, mutta aina sairaalassa ja lääkäreille vollotin.
Kyllästyin elämään puhelinsoittojen ja testien aikataulussa ja varasimme mieheni kanssa häämatkan vaikken tiennyt osuisiko ajalle jotain hankalia tutkimuksia. Päätin olla optimisti ja luottaa siihen että viimeiset testit tehdään ennen matkaa ja arvot pysyy nollassa. Viimeinen näyte otettiin ja sairaala hukkasi sen. Annoin toisen näytteen ja seuraava soittoaika osuikin keskelle häämatkaa. hcG oli nollassa, mutta kokeneempi lääkäri oli suositellut että joku muukin markkeri pitää mitata, koska taudin alku oli ollut niin raju. Lääkäri sanoi että tällä kertaa ne soittaa mulle. Taas vähän itkeskelin, mutta tokenin ja lähdimme erämaahan. En tajunnut olevani kännykkäverkon ulottumattomissa, mutta onneksi minut lopulta tavoitettiin ja sain kauan odottamani tiedon: kontrollit ja karenssi on OHI!
Riemu oli mieletön, mutta päätin etten halua heti uudestaan raskaaksi. Halusin rauhoittua ensin ja nauttia kesästä.
Parin viikon päästä join pari lasia viiniä ja heräsin aamulla järkyttävään krapulaan. Tunne oli tuttu muustakin kuin krapulasta, joten tein raskaustestin. Siinä oli haalea viiva. En hyppinytkään seinille, vaikka se olisi ollut minun tapaistani. Otin rauhallisesti ja lähdin mieheni kanssa viikoksi melomaan merelle. Puskapissalla jollain kaukaisella luodolla sain kunnollisen sinisen viivan. Reissun jälkeen minut laitetettiin uudelleen ultraan. Sieltä löytyi syke! Raskauteni alkoi vahingossa samana päivänä kun karenssi loppui. Sen alku lasketaan kuukautisista, joten olinkin tullut raskaaksi alle 6 kk molasta.
Koko raskauden ajan olin uskomattoman rauhallinen. Aina kun minua tutkittiin ja testattiin, hermoilin ja sekoilin. Muut ajat olin täydellisen seesteinen. Kaikki meni lopulta hyvin. Muitakin tohelointeja mulla oli, mm. sikainfluenssa ja pari sairaalatarkkailua kaatumisen takia. Synnytyksessä meinasi lähteä henki ja hieman myöhemmin myös vauvalta. Siitäkin selvittiin. Nyt mulla on ihana terve 3 vuotias lapsi.
Kiitos teille kaikille. Kun olin sairas ja ryvin itsesäälissä, luin kaikki sivut joita siihen mennessä oli kertynyt etsien onnellisia loppuja. Minun tarinassani on ainakin toistaiseksi onnellinen loppu. Tein pari päivää sitten positiivisen raskaustestin, joten joudun ehkä pian hermoilemaan varhaisultrassa onko se mola vai raskaus.