Huomenna tulee viikko keskeytyksestä+ kaavinnasta ja tänään hcg enää 5000, mikä on tietysti hyvä uutinen. Mutta minulta seurataan nyt vain sitä "hyvää" hcg:tä joka nyt kaiken järjen mukaankin pitää laskea alussa vauhdilla, kun se iso istukka+ toinen tällä tietoa tavallinen, jotka sitä joka tapauksessa pääasiassa ovat erittäneet, ovat poissa. Kerran n. 2 viikkoa sitten otettiin se koe, jossa tutkitaan alfa- ja beta-hcg:n suhdeluku, ja siitä oli nyt tullut vastaus, että suhdeluvun laskeminen ei onnistu??? Miten niin ei onnistu, nyt olen ihan ymmällä, eikä lääkärikään tiennyt, mutta lupasi selvitellä ja soittaa huomenna. Kokeesta oli kuitenkin tullut tulokseksi beta-hcg:n määrä n. 93 000, joka on ihan hemmetin paljon, jos suhdeluku lasketaan suoraan prosenttiosuutena vs. alfa-hcg, joka oli tuossa vaiheessa 730 000. Ärsyttää, kun juuri näistä asioista löytyy niin älyttömän vähän tietoa! Ja pitäisiköhän siis nyt seurata sekä beta että alfaa, kuten monella tässä ketjussa, vai riittääkö tosiaan tuo pelkkä "tavallinen" hcg-seuranta...? Olen kuitenkin ymmärtänyt, että nimenomaan tuo beta on se tärkeämpi arvo mahdolliseen pahanlaatuisuuteen liittyen. Pelottaa, että jotain jää huomaamatta sen takia, kun tuo tavallinen hcg laskee niin hyvin, ja kaiken ajatellaan olevan kunnossa!
Hcg:hen liittyen tässä minun tapauksessa on sellainenkin huolestuttava seikka, kun osittaisen molanhan ei pitäisi niitä noin korkealle edes nostaa. Toki kaksosraskaus ja yksilölliset tulokset hankaloittavat arviointia. Kuitenkin on oletuksena, että terveen sikiön istukka on tuottanut normaalin määrän hcg:tä ja kaiken lopun on tuottanut se molaistukka. Voihan se toki olla, että patologin tuloksista tulee aikanaan selitys asialle.
Osaako kukaan auttaa tuossa alfa/beta-asiassa? Tässä ketjussa taisi olla aiemminkin siitä keskustelua, täytyypä vielä käydä läpi tämä... Oikeasti tässä ketjussa on varmaan eniten tietoa mitä mistään löytyy! Toki aina täytyy suhtautua tietyllä varauksella keskustelupalstoilta poimittuihin tietoihin, mutta ihanaa, kun olette kertoneet näin avoimesti ja tarkoin tiedoin tapauksistanne!
Ja jos Rypäle käy vielä täällä vauvantuoksuisen arkensa keskellä, niin haluaisin kysyä sinulta, että missä vaiheessa tuo kohdun kasvain huomattiin? Heti kaavinnan yhteydessä tai jo ennen sitä? Minua huolestuttaa tuo magneettikuvan tuloskin, kun siinä mainittiin, että molaistukka on kasvanut osittain kohtuun kiinni, mutta kukaan ei ole ottanut sen paremmin kantaa asiaan. Kaavinnan tehnyt lääkäri oli sitä mieltä, että sai kaiken pois. Eilen tehtiin ultra, kun nousi kuume (flunssa ilmeisesti vain), ja ultran tehnyt lääkäri totesi ohimennen, että "tossa yhdessä kohdassa on vähän jotain", mutta vakuutteli tilanteen olevan ok. Lisäksi nyt löydöksenä oli, että molemmat munasarjat ovat täpötäynnä isoja nestekystiä. Se kuulemma liittyy hormoneihin ja on tavallista, kun hcg on ollut noin korkea.
Kävin lukemassa täällä muutama vuosi sitten linkitetyt brittiläiset sivutkin, eikä varsinaisesti helpottanut, kun siellä oli mainittu tälläinenkin tapaus, mikä minulla on ollut, ja siinä kohtaa todettiin, että persistoivan trofoblastitaudin riski on tässä tapauksessa suurempi. Jep. Toisaalta siinä sanottiin, että jopa 25-40% tälläisistä tapauksista olisi mahdollista jatkaa raskautta terveen sikiön osalta turvallisille viikoille asti. Tietysti kävi heti mielessä, että olisiko pitänyt vielä tutkia ja miettiä tarkemmin ennen keskeytyspäätöstä. Mutta kyllä minä toisaalta koen, että tämä oli oikea ratkaisu. En olisi niitä riskejä, mitä tähän kuuluu, halunnut ottaa.
Ääh, mutta muuten alkaa kyllä helpottaa, olo on jo todella paljon parempi, kilpirauhaslääkityskin voidaan jo jättää pois arvojen palauduttua lähelle normaalia. Nyt on tosiaan päällä kuumeinen flunssa, mutta olo on silti n. 100x parempi ja virkeämpi kuin viime viikkoina.