Rypäleraskaus

• Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
epätietoinen
No minun lääkäri on sitä mieltä, että kun patologin lausunto on "mahdollinen osittainen rypäleraskaus", se ei ole silloin varma rypäleraskaus. Lähtö hcg:n pienuus 30 000 ei myöskään hänen mielestään tue molaa (vaikka onhan hcg voinut olla mitä vaan ennen lääkkeellistä tyhjennystä ja toisaalta eihän arvo olekaan aina korkea kaikilla). Minä itse pidän tätä omaa tapaustani ihan oikeana molana, harmi vaan, kun pitää taistella oman hoitonsa puolesta eikä saa kaikki samoja tutkimuksia kuin monet muut.

Tuo keltarauhashormoonin käyttö on kyllä arveluttava asia, määrättiinkö sitä sinullekin siksi, että tiputteluvuoto loppuisi?

Ahne79
Onko kyllä erikoista, että lääkäri ottaa asian noin kevyesti. Minä veikkaisin samaa, kuin sinä itse että arvot on ehtiny jo tippua lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen. Jatka vain taistelua, että saat edes ne viikottaiset mittaukset! Mielestäni jo epäily on tarpeeksi suuri syy seurannalle. Vaikka minulla myös osittainen mola, niin vakavasti suhtautuvat keskussairaalassa asiaan. Minulle määrättiin keltarauhashormoni raskauden ehkäisyyn kondomin lisäksi ja äsken otin ensimmäisen. Ollaan viikonloppuna menossa kylpylään ja toivoisin, että vuoto loppuisi ennen sitä. Siksi aloitin sen jo nyt. Muussa tapauksessa olisin aloittanut vasta nollan jälkeen.

Ahne79
Onko kyllä erikoista, että lääkäri ottaa asian noin kevyesti. Minä veikkaisin samaa, kuin sinä itse että arvot on ehtiny jo tippua lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen. Jatka vain taistelua, että saat edes ne viikottaiset mittaukset! Mielestäni jo epäily on tarpeeksi suuri syy seurannalle. Vaikka minulla myös osittainen mola, niin vakavasti suhtautuvat keskussairaalassa asiaan. Minulle määrättiin keltarauhashormoni raskauden ehkäisyyn kondomin lisäksi ja äsken otin ensimmäisen. Ollaan viikonloppuna menossa kylpylään ja toivoisin, että vuoto loppuisi ennen sitä. Siksi aloitin sen jo nyt. Muussa tapauksessa olisin aloittanut vasta nollan jälkeen.

epätietoinen
Niin, minustakin ihan kamalaa tämä lääkärin "välinpitämättömyys". :(

Onko sinulla keltarauhashormonikuuri vai ihan ehkäisypillerit? Minulle määrättiin 10 päivän kuuri ja sen jälkeen pitäisi alkaa kuukautiset. Mitenkähän taas epäilen tätä kommenttia, kun hcg kuitenkin edelleen 82, eikait tuo kuuri niitä kuukautisia saa aikaan...?!?

Ahne79
No kuullostaapa tosiaan tuo kuuri oudolta. Minä syön niitä nyt tähän tietoon karenssin loppuun asti. Ei kai ne keltarauhaset voi menkkoja tuoda jos arvot on liian koholla. Mitäs jos varaisit ajan yksityiselle gynelle?! Niin minä ainakin tuossa tilanteessa tekisin. Olen kyllä onnellinen ja kiitollinen miten hyvin on arvot laskenu, mutta se pelko mikä ehti jo tulla, ei ole hävinny vielä. Monilla kun on lähtenyt pienilläkin arvoilla nousuun tai jämähtänyt paikoilleen. Mutta positiivisemmilla mielin viikko viikolta! Ja hyvin on laskenut onneksi myös sinulla! Peukkuja meille!

Ahne79
Niin ja kaavinnasta tosiaan se kuukausi ja beta on otettu vain kerran samana päivänä kuin kaavinta oli. Syytä miksi sitä ei ole otettu enää en tiedä. Minulla jälkitarkastus 10.11. Täytyy kysyä sitä muuten silloin.

epätietoinen
Ehdottomasti meinaankin mennä yksityiselle, mutta ajattelin odottaa vielä jonkin aikaa, että näen miten hcg:n kanssa menee. Koska jos hcg:n kanssa tulee ongelmia, en varmaan kovin helposti saa täältä lähetettä, siinä vaiheessa olisi hyvä hetki lähteä jatkohoitoon yksityisen kautta.

Ahne79
Jos se vuoto oli menkat, niin se loppui perjantaina. Eli meni just niinkuin toivoin, eli keltarauhasen aloittaminen lopetti alkavan vuodon. Nyt kylpylässä nautittu uimisesta ja kohta uudestaa.

Ahne79
Aloitettuani viime viikolla ne keltarauhaspillerit, niin alkaneet menkat loppui. No nyt sitten olen alkuviikosta asti vuodellut taas ruskeaa valkovuotoa, great! Mitenkähän pitkään tätä vuotelua oikein kestää vai onko tää taas sitä minkä vuoksi en ole 15 vuoteen pillereitä syönyt eli kun ne ei ole koskaan merkistä riippumatta käynyt mulle vuotohäiriöiden ja muiden sivuoireiden vuoksi. Myös paino on noussut ja on koko ajan turvonnu olo. No anyway huomenna soittavat taas verikokeiden tulokset. Toivottavasti on tippunut edelleen!

Ahne79
Ahne79, sinullahan on jälkitarkastus lähellä? Ehkä siellä voisi kysyä näistä vuotoasioista? Itse olen ihmetellyt, että onko nämä vuodot ollenkaan "normaaleja", kuuluuko kaavinnan jälkeen vuotaa viikkokausia kun kyseessä rypäleraskaus?!? Normaalistihan kaavinnan jälkeen on jälkivuotoa viikon-pari. Minulla on ollut reilun viiden viikon aikana tasan kaksi päivää, ettei ole ollut mitään vuotoa. Muuten joka päivä vaaleanruskeaa tiputtelua ja nyt viime päivinä kerran päivässä kunnolla punaista, ensin ajattelin, että menkat alkoi, mutta ei nämä ainakaan oikeat ole, kun ensin vuotaa punaista, sitten voi olla vuorokausi väliä ettei vuoda mitään ja sitten taas punaista. Alkaa olla kyllä mitta todella täynnä tätä vuotoa ja toisaalta melkoinen huoli, että onko tämä merkki pahemmasta ongelmasta...

Tosin minulla kyllä ennestäänkin takana vuoto-ongelmia, esim. minipillerit ei ole synnytysten jälkeen sopinut kuin vähän aikaa, sitten on alkanut tiputteluvuoto. Kun yhdessä välissä laitettiin hormonikierukka, vuosin monta kuukautta putkeen, kunnes sitten vuoto loppui kokonaan. Eli se olisi saattanut sitten loppujen lopuksi sopia ehkäisyksi, tosin eihän sitä tiedä olisiko alkanut vuodot uudestaan pidemmässä käytössä.

Minulla on ollut hcg mittaus koko ajan kahden viikon välein, seuraava ensi viikon alussa.

epätietoinen
Siis mitä ihmettä, tuo edellinen kirjoitus on minun, siis nimimerkin epätietoinen, miten tuossa sivussa lukee Ahne 79?!? Minun on kyllä täytynyt mokata ihan kunnolla, sorry Ahne79!!!

Ahne79
Eihän tuossa ole kuinkaan käynyt Epätietoinen! Perjantaina soittivat taas ja hcg- arvo oli nyt 8! Seuraava mittaus myös minulla 2 viikon kuluttua edellisestä, jolloin ottavat nyt myös beta-hcg:n. Tänään oli myös se jälkitarkastus. Kohtu oli ok, mutta munasarjoissa nesterakkuloita. Epäili johtuvan keltarauhashormonista, mutta kuukauden päästä uudestaan näytille varmuuks. Tuosta tiputtelusta kysyin, kun itsellänikin kylpyläreissun jälkeen alkoi tiistaina uudestaan rusehtava vuoto, jota tulee vähän joka päivä. Ei sanonu lääkäri siihen mitään, kun itse epäilin johtuvan pillereistä. Tiedä sitten mikä johtuu taas mistäkin, mutta näillä taas mennään.

epätietoinen
Ahne79, onnea hienosta hcg tuloksesta!! Minä sain tänään eilisen tuloksen, nyt 28 (kaksi viikkoa sitten 82). Tuskastuttavan hitaasti putoaa, onneksi kuitenkin mennyt alaspäin. Kahden viikon päästä uusi mittaus.

Minulla taitaa nyt olla oikeat kuukautiset (?) On vuotanut kunnolla punaista jo muutaman päivän. Saapa nyt sitten nähdä kauanko tätä kestää ja mitä sen jälkeen. Keltarauhashormonikuuria en ole aloittanut, haluan, että hcg laskee kunnolla alas, sitten voisin kuurin syödä, jos outoja välivuotoja on edelleen.

Unna1
Hei kaikille! Tänään olin uusinta ultrassa ja minulle todettiin erittäin mahdollinen rypäleraskaus. Kävin ekassa alkuraskauden ultrassa(31.10) ja viikot eivät täsmänneet rv olisi pitänyt olla 7 ultran mukaan
4-5 viikkoa. vielä silloin ei toivoa heitetty menemään vaan ajateltiin et myöhemmin saanut alkunsa. Viime torstain hcg näytti yli 7000 enkä päässyt uuteen mittaukseen lääkärin mielestä kaikki on hyvin. Tänään siis halusin mennä varmistamaan yksityiselle jälleen et kaikki on kunnossa. Tämä on niin musertavaa ei tiedä mitä ajatella. Kaikki on tyhjää. Nyt odotan soittoa naistentautien polilta. Mitenhän nopeasti toimivat näissä tilanteissa..?

Inkku***
Unna, ikävää, että olet nyt tuossa tilanteessa. Odottaminen ja epätietoisuus on todella ikävää.
Millaisella kiireellisyysluokituksella sait lähetteen? Minä sain aikanani 7 päivän luokituksen, koska lääkäri halusi, että kaavinta tehdään päivällä, eikä päivystyksessä.

Jouduin kuitenkin päivystykseen alkaneen vuodon takia ennen kuin kutsua sairaalaan tuli. Valitettavasti siitä seurasikin kohtutulehdus, koska kaavinnassa kohtuun jäi ylimääräistä materiaalia. Onneksi se ei ollut molamateriaalia ja rypäle ei lähtenyt kasvamaan. 9 viikon päästä tehtiin uusintakaavinta, kun kierron käynnistyttyä menkkaveriat ei päässyt vuotamaan pois kohdusta.

Toivotaan sinulle kuitenkin nopeaa kutsua ja hyvää hoitavaa lääkäriä.

Unna1
Ei sanonut mitään. Toivon mukaan ensi viikolla pääsisin viimeistään ja saisi enemmän tietää tästä. Pelottaa niin pirusti mitä kaikkea voi olla edessä. Todella järkyttävää nyt kun ajatuksen kanssa luin mitä toisilla on ollut. Itkusta ei kyllä meinaa tulla loppua.

Inkku****
Ei sanonut mitään. Toivon mukaan ensi viikolla pääsisin viimeistään ja saisi enemmän tietää tästä. Pelottaa niin pirusti mitä kaikkea voi olla edessä. Todella järkyttävää nyt kun ajatuksen kanssa luin mitä toisilla on ollut. Itkusta ei kyllä meinaa tulla loppua.
Hoitoon pääsyn odottaminen on tosiaan kamalaa aikaa. Voin vain toivoa pitkää pinnaa sinulle.
Niin kuin olet tästä ketjusta huomannut, niin tarinoita on monelaisia. Onneksi kuitenkin nopealla hoidolla saadaan pahimmatkin tapaukset kuriin. Jaksuja!

Viimeksi muokattu:
Ahne79
Hei Unna1. Olen todella pahoillani, kun jouduit myös tähän helvettiin. Tiedän niin miltä susta tuntuu, kun minulla tuomiosta vielä niin vähän aikaa. Se sama ahdistus nousee pintaan. Vieläkin epävarmuus nostelee päätään, vaikka arvo laskenut hienosti. Hautajaiseni olen ehtinyt suunnittelemaan ja elämän arvostus on noussut ( mikä hyvä asia ). Kuten moni on kirjoittanut, niin tämä ei ainoastaan tuo huonoja asioita, mutta onhan rankkaa elää viikosta toiseen odottaen vain uutta tulosta, vaikka aika on menny nopeasti. Itse en joutunut onneksi odottelemaan kaavintaa. Tsemppiä nyt sinulle näihin ensimmäisiin päiviin, jotka on ne pahimmat ja kysele täältä jos joku asia mietityttää. Ehkä meistä joku osaa kertoa vastauksen.

Unna1
Torstaina polille eli joutuneet hetken odotella.. Tänään piti mennä hcg mittaukseen et on tulos varmasti ens viikolla näkyvissä. Laittaa esitieto lomakkeita postin mukana et saan rauhassa niitä kotona täyttää. Sano myös et sinne suoraan jos tulee jotain ennen torstaita et ei tarvii mennä terkkarin kautta. Huh on tää ku ei tiiä mistään mitään. Lottovoittaja fiilis... Not!

Ahne79
Epätietoinen: juuri vuodon vuoksi tulin katteleen mitä porukka on tänne kirjoitellu. Kyllä niiiin tympii, kun joka päivä jonkunlaista värillistä vuotoa ja äsken juuri taas verta. Millonka tää loppuu! Ja ei olis pitäny aloittaa niitä keltarauhashormoneita, kun nyt en tiedä mistä vuodot johtuu. Pillereistä vai molasta vai mistä!

epätietoinen
Ahne79, ikävä kuulla, että vuotoa on edelleen. Sitä minäkin tässä nyt pelkään, minä en aloittanut sitä keltarauhashormonia ja jos vuotoa tulee, se on sitten molan takia :( Tänään on ollut vuodoton päivä, mutta tämä ei vielä yhtään vakuuta, pahoin pelkään, että alkaa taas tuhruttaa sitä vaaleanruskehtavaa kohta.

Minulla on muutenkin laskenut hitaanpuoleisesti hcg esim. sinuun verrattuna, huomasin tuossa edeltävillä sivuilla, että nimimerkillä "onnea epäonnessa" on mennyt lasku samalla tavalla kuin minulla, lähti nousuun alle 10 tuloksesta ja johtikin sitten uusintakaavintaan ja vielä lääkitykseen lopussa. Hitto, että tämä mola osaa olla pelottava! :(

Oltiinkohan me Ahne79 samana päivänä kaavinnassa? Minulla oli kaavinta syyskuun viimeisenä päivänä.

Yhteistyössä