Täällä ilmoittautuu yksi lisää, epäilynä osittainen rypäleraskaus ja kovin epäreilulta ja toivottomalta nyt tuntuu...
Olen 38-vuotias ja minulla on yksi 15-vuotias poika. Poikaa odottaessani minua ultrattiin useampaan otteeseen kun istukka oli lokeroinen. Istukan kanssa oli myös pojan syntymän jälkeen ongelmia, näytti poistuneen kokonaan synnytyksessä, mutta kuukausi synnytyksen jälkeen alkoi massiivinen verenvuoto. Ambulanssilla sairaalaan, useampi pussi verta ja kaavintaan, istukkaa oli jäänyt sinne kohtuun vielä reilusti. Ikinä en saanut tietää mistä tuo johtui, mutta muistan lääkärin silloin sanoneen, että seuraavien raskauksien kohdalla minun täytyy muistaa mainita tästä istukka asiasta niin tekevät varmuuden vuoksi kaavinnan heti. No, sitä toista raskautta ei sitten kuulunut, ei ainakaan ennenkuin nyt 15-vuoden yrittämisen jälkeen. Tähän on ollut useampia syitä: vuonna 2005 todettiin vaikea endometrioosi jonka johdosta torvet täysin tukossa. Silloin kerrottiin etten voi normaalisti raskautua lainkaan. Samoin silloin löydettiin rakennepoikkeavuus kohdusta, minulla on kaksisarvinen kohtu pitkällä väliseinällä. Ex-miehen kanssa käytiin ivf-hoidot läpi, tosin nekin ylilääkäri keskeytti koska raskautumisen mahdollisuudet oli kuulemma niin pienet. Eli noin kaksi vuotta sitten hautasin täysin haaveet toisesta lapsesta ja hyväksyinkin tämän jo, en enää iltaisin nukahtanut haavekuvaan pienestä kääröstä sylissäni.
Jokunen kuukausi sitten aloitin puhtaalta pöydältä uudessa suhteessa, kerroin jo heti etten voi raskautua. Noin kuukausi sitten endometrioosi kivut tuntuivat pahantuneen roimasti ja sain pikaisen lähetteen keskussairaalaan. Siellä lääkäri ultrasi ja aloitti lauseen: olisiteko mahdollisesti rask.... Keskeytin ja sanoin ettei se ole mahdollista koska torvet on tutkimusten mukaan täysin tukossa. Sain keltarauhashormoni reseptin ja ko lääkitys piti aloittaa seuraavista kuukautisista. Kuukautisia ei sitten kuulunut, vaikka aina olleet säännölliset. Tein positiivisen raskaustestin noin rv 5+5 ja voitte uskoa että yllätys oli melkoinen: kädet vapisi ja piti soittaa sisko paikalle tarkistamaan testin tulos. Tai itseasiassa kolmen testin, piti tehdä kolme testiä kun en voinut uskoa tätä todeksi!!! Itkin ilosta, hämmennyksestä ja pelosta. Pelkäsin heti ensimmäisen testin tehtyäni että kyse on kohdunulkoisesta raskaudesta.
Heti seuraavana arkipäivänä marssin neuvolaan ultrattavaksi. Pääsinkin sinne samantien ja ultraava lääkäri totesi että löytää kyllä sikiöpussin mutta ei mitään muuta, varoitteli tuulimunasta ja seuraava ultra sovittiin kahden päivän päähän. Hcg oli tuolloin reillu 3000. Kahden päivän päästä hcg yli 7000, ultrassa oli näkevinään heikon sikiökaiun, mutta hyvin epäselvä tilanne. Ultria on nyt tehty yhteensä kuusi, mitään elinkelpoista ei ole löytynyt ja joka kerta epäselvä tilanne. Hcg on noussut tuplaantuen joka toinen päivä, nyt vimeisessä mittauksessa oli tosin selvästi hidastunut tuo hcg:n nousu ollen nyt noin 110000. Tänään siis viimeksi ultrattu, nyt viikkoja 8+0 ja sikiöpussin lisäksi epäselvää muodostelmaa.
Huomenna menen aamusta imutyhjenykseen, vahva epäily osittaisesta rypäleraskaudesta.
Hämmentää ihan pirusti. Ensinnäkin olen iloinen siitä, että minulla ei olekaan paikat ihan tukossa eli raskautuminen voi olla mahdollista, tosin melkoisen vaikeaa. Mutta miksi ihmistä pitää kiusata näin!!! Kun on näin pitkään toivonut sitä toista lasta ja kaikkien raskautumisvaikeuksian jälkeen sitten onkin raskaana, niin tilanne on tämä
Kaikki vanhat pettymykset vyöryi päälle yhdellä kertaa. Ja entä jos tässä käy niin, että karenssiajastani tulee pitkä, ikää on jo sen verran ettei taida olla mahdollista enää sitten yrittääkkään uutta raskautta. Ja mihin kaikkiin hoitohin sitä on mahdollisesti joutumassa. Ainut päätös mitä olen mielessäni nyt pystynyt tekemään on se, että jos tästä ei selvitä ilman rankempia hoitoja niin silloin pyydän poistamaan kohdun kokonaan. Minähän siis oli jo kohdunpoistojonossa tuon edellisen endometrioosin takia tehdyn lääkärikäynnin jälkeen.
Hurjaa vuoristorataa tämä nyt on ja kai nämä asiat on nyt vain otettava yksi kerrrallaan vastaan. Sekavaa taisi olla tämä minun sepustuksenikin...
Tietoakin tuntuu saavan tästä niin kovin vähän, itseasiassa tältä palstalta tuntuu löytyvän enemmän tietoa kuin mitä olen lääkäreiltä saanut.