Hei!
Sain eilen lääkäriltä mola-epäilyn, kun piti alkaa rv9. Raskauduin IVF hoidon seurauksena ja kävin ensimmäisessä varhaisultrassa rv 7+1, jolloin näkyi viikkoja 6+3 vastaava alkio, jolla oli heikko sydämen syke. Jo silloin näkyi tuon alkion lisäksi kaksi ylimääräistä nesterakkulaa ja alkion oma nestepussi oli aivan liian pieni niille viikoille. Lääkäri sanoi suoraan, ettei hän voi luvata, että tämä raskaus jatkuisi ja halusi, että tulemme uudelleen kahden viikon päästä. Kahden viikon piinaavan ajanjakson varauduin siis keskenmenoon ja jostain syystä myös rypäleraskaus kävi mielessä, kun olin siihen lapsettomuusasioita tutkiessani aikaisemminkin törmännyt, mutta hautasin sen ajatuksen syvälle, kun hiukan luin miten harvinaisesta asiasta on kyse ja katselin tyypillisiä ultralöydösten kuvia. Eilen sitten menimme tarkistuskäynnille ja enää ei näkynyt kuin ihan heikko kaiku alkiosta ja ruskuaispussista, mutta jäljellä oli edelleen ne 3 rakkulaa, jotka olivat hieman suurentuneet. Sain lähetteen kätilöopistolle ja lähetteessä luki, että suositellaan kaavintaa istukan rakkulaisuuden vuoksi.
Kätilöopistolla jouduin ensin törpön kätilön puhuteltavaksi, hän ei ollut edes vaivautunut lukemaan lähetettäni. Tämän jälkeen odottelin pari tuntia pääsyä lääkärille, joka otti kokeita ja teki sisätutkimuksen, mutta ei kommentoinut näitä mitenkään. Ultrattuaan hän sanoi, että kaavittava on ja rohkaistuin kysymään, mitä hän epäilee. Lääkäri oli oikein mukava ja sanoi hyvin rauhallisesti, ettei ole varma, mutta on mahdollisuus, että kyseessä on sellainen kuin mola-raskaus, koska istukka on omituinen. Kysyin mitä se merkitsee ja minulle sanottiin, että siitä seuraa tyypillisesti 6 kk raskautumiskielto. Kysyin vielä, että pitääkö lääkäri todennäköisenä, että diagnoosi on tämä mola-raskaus, johon lääkäri sanoi vain, että eihän voi sanoa että se olisi todennäköistä ja että verikoetulokset antavat viitteitä (tulokset tulevat torstaihin mennessä) ja totuus selviää sitten patologin lausunnosta. Ja että joskus myös tavallinen keskenmeno antaa tämän näköisen löydöksen. Mutta minulla tuo löydös oli kyllä havaittavissa jo ennen varsinaista keskenmenoa, hyvä asia kai kuitenkin, että ainakaan näkyviä rakkuloita ei ollut tullut lisää kahden viikon aikana?
Mitään oireita minulla ei ole ollut, ei yhtään tippaa verenvuotoa eikä pientä etomista kummempaa pahoinvointia ja oikeastaan ainut selvä raskausoire on arat rinnat ja ne ovat sitä edelleenkin, vaikka alun todella suuri arkuus onkin kadonnut jo viikkoja sitten sekä kohonnut ruumiinlämpö. Raskaushormoni ei noussut ainakaan testien mukaan mitenkään supernopeasti (mistä olinkin tosi huolissani...) ja sain vahvat viivat raskaustestiin vasta 2,5 viikkoa menkkojen oletetun alkamispäivän jälkeen.
Eilinen meni ihan hirveässä shokissa ja itkiessä ja luinkin koko tämän teidän ketjunne läpi ja en tiedä lisääntyikö pelko vai ei. Vähän se toi toivoa, että joillain mola-epäily oli jäänyt vain epäilyksi ja toisaalta, että kaikki ovat siitä selvinneet, vaikka tällä hetkellä tuntuu, etten millään jaksa mitään hoitoja... Tosi hyvä kuitenkin, että tällainen ketju on koska täältä löytyi kuitenkin kaikkein eniten tietoa koko jutusta.
Erityisen vaikealta tuntuu ajatus sytostaateista ja ehkä jopa 2 vuoden raskautumiskiellosta, koska takana on jo 2 vuotta yritystä ja tulosta on tullut vain IVF-hoidolla. Puolen vuoden raskautumiskiellon uskon kestäväni hyvinkin, koska olen jo aikalailla tottunut odottelemaan ja odottelemaan ja tällä hetkellä koko raskaus tuntuu vain niin isolta painajaiselta, ettei edes tee heti mieli uudelleen sitä kokea. Mutta esim. 2 vuoden karenssi alkaa tuntua jo liian pahalta.
Minua myös epäilyttää, että voidaanko meidän pakasteessa olevia alkioita käyttää, vai piileekö niissäkin tämä mola-riski? Käsittääkseni, koska alkiolla oli syke, vaikkakin heikko, meidän tapauksessa olisi kyse osittaisesta molasta? Ja luin jostain lääketieteellisestä julkaisusta, että osittainen mola johtuu joko siitä, että munasolu on päästänyt sisäänsä 2 siittiötä (voisi kai olla hyvin mahdollista, että osa munasoluistani oli jo mennyt ylikypsiksi hoidon hieman epäonnisen ajoituksen vuoksi ja siksi pääsi käymään noin) tai siitä, että siittiössä on virheellisesti kaksinkertainen kromosomisto ja tätä jälkimmäistä pelkään erityisesti, koska lapsettomuus johtuu meillä nimenomaan siittiöiden laadusta. Joka tapauksessa nyt siirretty alkio oli luokitusten mukaan ns. top-alkio, eli piti olla hyvän laatuinen.
Kaavintaan olen menossa torstaiaamuna, mutta kiitos tämän mola-epäilyn koko kaavinta tai edes keskenmeno ei tällä hetkellä tunnu juuri miltään muulta kuin, etttä olisin niin kovin helpottunut jos kaavinnan jälkeen sanottaisi vain, että kyse oli ihan tavallisesta keskenmenosta... Ehkä suru lapsenalun menettämisestä tulee jossain vaiheessa, mutta tällä hetkellä on päällä vain kauhu mahdollisesta molasta ja suurimmat toiveet keskittyvät siihen, ettei sitä olisikaan. Eli se varmaan tehokkaasti peittää alleen kaiken muun. Tietenkin kaikki se epäoikeudenmukaisuusajatus on tässä mukana, mutta ne ovat niin ikään kohtuullisen tuttuja ajatuksia minulle.