Hei kaikille!
Liitynpä minäkin tarinallani joukkoon. Maaliskuussa 2010 tein positiivisen raskaustestin. Testissä oli vahva plussa ja riemu oli mitä suurin. Vahvan viivanhan piti tarkoittaa, että raskaus on hyvällä mallilla. Näin ajattelin, sillä meillä oli aiemmin keskenmeno, jossa viiva oli ollut koko ajan heikko. Esikoistani siis odottelin, pientä jouluvauvaa (laskettuaika 30.11.2010). Maha pullahti nopeasti ja kaikki vaikutti hyvältä. Neuvollassa kävin ja äitiysneuvolaan kuuluvassa hammastarkastuksessakin.
Vappuna alkoi aivan järkyttävä pahoinvointi ja oksentamisesta ei tullut loppua. Ihmettelin, että miten raskauspahoinvointi alkaa niin myöhään (pientä veristä vuotoa oli ollut aina ajoittain). Menin yksityiselle ultraan, jossa todettiin keskeytynyt keskenmeno ja kaavintaan sain lähetteen. Siinä vaiheessa, kun olin pois lähdössä, lääkäri pyysi vielä lähetteen takaisin ja kirjoitti siihen mitään selittämättä "MOLA??". Palasin kotiin ja kirjoitin tuon mola googleen ja siitä alkoi sitten hurja itku ja huoli.
Seuraavan päivän vietin sairaalan naistentautien päivystyksessä ja sain erittäin töykeää kohtelua hoitjilta. Mutta kun lääkäri ilmoitti, että tapauksessani ei odotella hetkeäkään ja infosi hoitajia, mistä oli kyse, muuttui kohtelu aivan päin vastaiseksi. Sen jälkeen en voinut enää valittaa huonosta kohtelusta, vaan kohdallani kaikki tapahtui aina nopeasti ja ihmiset olivat huomaavaisia. Tieto rypäleraskaudesta levisi osastolla ja sen harvinaisuuden vuoksi kaikki osaston lääkärit ja kandit tulivat tutkimuksia ja ultraa seuraamaan (huoneessa oli välillä porukkaa kuin pipoa). Ja jokainen lääkäri kyseli, että voiko hänenkin kandinsa kokeilla kohtua. Ajattelin, että opettavaistahan tämä on, että antaa mennä vaan. Kaavintakin tehtiin samana päivänä.
Pahoinvointi loppui kuin seinään kaavinnan jälkeen ja hormonit lähtivät laskuun. Mutta kolmas verikoe toi huonoja uutisia. Hormonit nousussa. Uutta kaavintaa yritettiin, mutta se ei tuottanut toivottua tulosta. Kävin myös keuhkorötgenissä ja tietokonetomografiassa. Aivot ja keuhkot olivat puhtaat, mutta istukkakudosta oli levinnyt kohdun seinämien sisälle. Edessä olivat siis sytosstaattihoidot.
Juhannuksena alkoi sairausloma työstä ja heinäkuun alussa aloiteltiin hoidot (joka toinen viikko ma-pe). Kaikkinensa hoitoihin kului aikaa 20 viikkoa 10 hoitoviikkoa ja 10 taukoviikkoa (eli 50 päivänä tiputeltiin sytostaatteja). 50 päivän ajan: pelkäsin hiuksieni putoavan, voin järkyttävän huonosti, en voinut syödä kuin kylmiä ruokia (vanukkaat, marjapuuro, lauantaimakkara), nukuin lähes kellon ympäri... Aika ajoin ajattelin, että poistetaan kohtu - minä en jaksa enää näitä hoitoja. Mutta kestinpä kuitenkin. Marraskuun alussa voitiin hoidot lopettaa. Siihen päälle sain toipumislomaa ja työt ovat alkoivat nyt 7.12.2010.
Raskauskarenssista lääkäri sanoi, että katsotaan raskausasioita ensi syksynä eli noin vuosi hoitojen loppumisesta.
Syitä olen minäkin miettinyt. Iältäni en kuulu riskiryhmään. Olen kaikkiruokainen. Olisiko muutamaa kuukautta aiemmin tapahtunut keskenmeno voinut vaikuttaa asiaan tai sitten munasarjojen toiminnalliset kystat (eli tulevat ja menevät omineen).
Nyt hormoneta seurataan joka toinen viikko ja tammikuusta alkaen kerran kuussa. Ovat pysyntteet negatiivisena (alle 3) koko ajan. Ei labrasta enää edes anneta mitään lukua. Oma viimeisin arvoni oli 1.2 ja nyt ilmoittavat aina, että alle 1.2. Lääkäri soittaa minulle vain, jos arvoissa löytyy viitteitä noususta, muutoin en ole yhteydessä lääkäriin. Aina kokeen jälkeen pelkään lääkärin puhelua, mutta ei ole vielä kuulunut.
Päätin hyödyntää tämän lapsettoman ajan ja aloitin jatko-opinnot, joita olen jo pidempään harkinnut. Nyt aika tuntui otolliselta ja tarvitsin itselleni projekin, jonka avulla saan aikani kulumaan nopeammin. Mutta silti odotan vain lääkärin lupaa raskausyritykseen. Ystävät ympärillä saavat lapsia ja nonet heistä ennättävät saada toisenkin sinä aikana, kun minä vain odotan lääkärin ohjeita.
Minulle on sanottu, että ihmiselle ei anneta enempää kuin mitä hän jaksaa kantaa. Välillä minä ristin käteni ja toivon, että ei enempää. Minä en jaksa enää enempää vastoinkäymisiä. Toivottavasti vuosi 2011 on parempi.