~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Minäkin nyt kirjoittelen tänne piiiiiiiiiiiiiiiiiiitkän tauon jälkeen..

Vähän on ollut sokereiden mittaus retuperällä välillä, kun itse en ole tähän mennessä uskaltanut/pystynyt itseäni pistämään ja siihen on sitten aina pitänyt olla mies paikalla.. No, pari viikkoa sitten vihdoin sain itsestäni sen verran irti, että pistin ihan ite ekaa kertaa! Ei se niin kamalaa ollut, kuin luulin..

Edellisessä kontrolliultrassa (rv 26+4) tytön painoarvioksi saatiin 1230g, joka meni silloin ihan yläkäyrällä.. Nyt sitten viimeksi kontrolliultrassa oli eri lääkäri, ja hän sai painoarvioksi 1560g (rv 29+6) ja ihan keskikäyrän tyttö.. Nätisti majaili myös rt:ssa. Liekö ollut niin isot mittavirheet edellisellä lääkärillä, että noin suuret erot..? Tällä uudella lääkärillä oli kyllä paljon parempi ultralaite, joten luulen sen ainakin vaikuttaneen asiaan...

Paastoarvo ja pitkäaikaissokeri piti käydä otattamassa ennen viime äitipoli käyntiä, ja molemmat kunnossa! 11h paastolla verensokeri 5,2, kotimittarilla 10h paasto oli 4,8. Pitkäaikaissokerikin oli kuulemma oikein hyvä, 34. Tiedä sitten mikä on normaali/hyvä ja mikä taas liian korkea, kun en asiantuntija ole.. :D

Näillä viimeisimmillä tiedoilla tuo rd ei olisi vaikuttanut negatiivisesti vauvan kasvuun, onneksi! Sokeri arvotkin olleet aina kunnossa, silloin kun on muistanut mitata niitä.. Niistäkin sain kiitosta lääkäriltä sekä DIA-hoitajalta, olivat oikein kannustavia ja sallivat jopa herkuttelun toisinaan! Ihanaa, kun viimeinkin sai vähän kannustusta tähän hommaan, eikä sitä ainaista "saarnaa" siitä, mitä ei saa syödä ja mitä pitää tehdä ym.. Toimii huomattavasti paremmin näin!

Supisteluitakin on ollut aina silloin tällöin, rasituksen jälkeen toisinaan kivuliaitakin... Kohdunsuulle siitä ei onneksi ole ollut mitään haittaa, yli 4 cm jäljellä, eikä yhtään pehmentynyt.. Todennäköisesti tyyppi pysyy mukana ihan loppuun asti, toivottavasti ei kuitenkaan paljon yli sen 40 viikon!

Yöt nukun minäkin peitto taiteltuna jalkojen väliin! Muuten sattuu niin vietävästi jalkojen väliin, ei niinkään lonkkiin.. Lonkkakivuistakin sain esimakua yksi päivä, kun olin pari yötä nukkunut samalla kyljellä.. Lonkkaan sattui joka askeleella sen jälkeen, onneksi meni tosin nopeasti ohi, kun vaihtoi nukkumaan toiselle kyljelle..

Seuraava äitipoliaika onkin sitten rv 33+6 ja sitä ennen otetaan taas paasto- ja pitkäaikaissokeri. Tänään vielä neuvolaan iltapäivästä!

-Minki ja Rinsessa 30+4-

Testasinpa mittarin tarkkuutakin tylsyyksissäni.. Tunnin arvo eka 5,9 ja kun samasta sormesta näytti oikein pursuavan verta niin parin pyyhityn pisaran jälkeen arvo oli 6,0.. Eli ainakaan samasta sormesta mitattuna ei juurikaan heittoa tule.. Eri sormeen en kyllä reikää tee, on tuo pistäminen sen verran inhaa! :D

Tervetuloa haaveilija87 :wave: Kokeilemalla oppii mikä itselle sopii. Mulle on ollut vaikeinta opetella syömään viidesti päivässä. Etenkin iltapalan syömisen opettelu on ollut vaikeaa. Iltapalan positiivisen vaikutuksen paastoihin huomattuani, on iltapalan syömisenkin muistaminen ollut helpompaa.

Kiva kuulla, Minki sinusta pitkästä aikaa. Hyvä, että sokerit on pysyneet kurissa.

Mulla on ollut viimeaikojen ongelma tuo, että aamupalalla hankkii sokerit nousta yli kaksi yksikköä ja olen siitä ollut huolissani, vaikkei ylitse rajojen mennäkkään. No olen tässä nyt kahtena aamuna tehnyt niin, että syön ensin esikoisen kanssa puuron, mittaan reilun tunnin päästä ja jos arvot alle 5,5 aloitan väsäämään leipäaamupalaa. Tämä on toiminut. Jee! Ja huomenna sormenpäät saa lepopäivän. Paastot on mulla ollut viimeaikoina tosi alhaiset 3,8 - 4.2. Eli tarvii varmaan hieman "rauhallisemman" aloituksen päivään. Minulle se vaan on työlästä, kun olen varsinainen aamusyöppö.

Vici 37+3

Heippa!
Ihanaa, olin eilen lääkärineuvolassa ja kaikki oli hyvin! Sain positiivista palautetta ruokapäiväkirjasta ja sokereista. Jos sokerit pysyy näin hyvinä tyksin äippäpolilla käyntiin asti niin kuulemma aika varmaan saan laskea mittauksen kerta per viikkoon, kiva juttu! Mutta siihen on vielä varmasti aikaa vielä monta viikkoa...Nyt vaan täytyy pitää tarkkaa huolta syömisistä..
Mihin ei auta yhtään se, että esim.eilen oli kaverin lapsen synttärit ja tottakai maistoin kakkua ja palan kääretorttua..Sokereita en mitannu, mutta kamala väsy tuli sen jälkeen...

Kertokaas mitä välipaloja syötte?

Entäs ketä täällä noudattaa karppausta?

Tää on niin pitkä ketju, että kestää ikuisuus selata tää läpi ja sit oonki jo unohtanut asioista puolet :rolleyes: :D

haaveilija87 mulle ainakin kättärillä diabetes hoitaja sanoin just tosta karppaamisesta, ettei missään nimessä saa poistaa kaikkia hiilareita ruokavaliosta.. vaan kohtuudella, ja sen rd ateria suunnitelman mukaan.. sillä mä olen saanut pysymään sokerit ja myös olon hyvänä ja tasasena.. :)

joo siis, mä voin tosi hyvin ja sokerit pysyy kurissa ja annetuissa arvoissa; ja mä kans saan siirtyä kerran viikossa mittaukseen, on tehny ihan hyvää tauko.. :)

ja oon huomannu uuden jännän sokerin polttajan (luulin että tää on myytti), meinaan seksi.. :D on vissiin hoitsulle selitettävää, kun arvot oli ennen ruokaa huonommat, kun tunnin jälkeen.. ;) (parisuhdeliikunnalla siis oikeasti polttaa sokeria!)

tjooh, odottelen tässä tän päivästä neuvolaa, ja sen jälkeen sitten päivittelen rantapallon kasvua kuukaudessa.. :D

kauheesti jaksamisia kaikille rd mammoille, ja aurinkoista päivää; kyllä tää raskaus vielä ohi on!!

Heippa taas kaikille!!

äizikkä pitää kokeilla tuota sokerinlaskijaa ;) kiva, että arvot pysyy kurissa, pian saa jo naatiskella ruuasta ja herkuista :)

Kävin tänään äippäpolilla rd-kontrollissa. Samalla oli synnytystapa-arvio ja kokoarvio ultraus. Ensiksi arvoista, lääkäri kehui taivaisiin mun arvot :) JEE! vaikka sinne mahtuu noita raja-arvojakin aika paljon, silti oli hirmu tyytyväinen. Mulla on viimeisen 2 viikon aikana arvot lähteneet selkeään laskuun, lääkäri huomasi saman. Sanoi, että ei ole harvinaista ja onnitteli, eli helpottaa mun elämää huomattavasti :) Nyt ei tartte mittailla enää kuin vain ennen aamiaista 3-4xviikko ja kerran kahdessa viikossa vuorokausikäyrä. Eli en ehdi enää mittailla kuin muutaman kerran, niin loppuu piikittely, koska synnytys lähestyy :D =)

Ja sitten, kokoarvio on 2600g tällä hetkellä (35+2) eli ihan keskikäyrillä menee pikkuinen :heart: sanoipa vielä mun lohdutukseksi, että näillä arvoilla ja mikäli noudatan ruokavaliota loppuun asti niin ei tule missään nimessä sokerivauvaa!!

ja ps. oon herkutellut laskiaispullalla muutamana päivänä ja 1h arvo oli 6.2 :D hassua. Ja kummastuttaa lounaan jälkeiset laskut : ennen 4.7 1h 4.7??? täh? Vetäsin siinä sitten hädissäni porkkanan ja tomaatin, että kestin 2h päässä siintävään päivälliseen...

Näillä hulvattomilla tunnelmilla toivotan teilla oikein ihanaa viikonjatkoa! Tsemppiä täältä olan takaa kaikille, kyllä me tää kestetään :D

-heikkulin ja vaavi 35+2

Viimeksi muokattu:
Heippa vaan kaikille RD:n kanssa kamppaileville. Itselläni todettiin RD raskausviikolla 28 ja minulle oli tosi hankalaa löytää sopiva ruokavalio kun insuliinejä en millään olisi tahtonut. Nyt onneksi synnytys jo häämöttää ja laitankin tässä teille joilla aikaa on vielä niin vähän noita ruokavinkkejä. Itselleni oli tosi vaikea luopua herkuista ja minusta kehkeytyikin aika velho kehittelemään makeita sallittuja herkkuja:D Minulla siis sokeriarvoja nostivat varsinkin aamulla ruisleipä, kaurapuuro, yms. mutta näitä pystyi sitten kyllä päivällä syömään. Ruokavalio muodostui aika tiukaksi kun nuo hiilarit nostivat arvoja mutta tässä vinkit:

- turkkilainen jukurtti/maitorahka, valion/ingmannin sokeriton mehukeitto, pakastemarjat/omena palasina
- pähkinät (esim. rainbow cashew, myös lidlissä paljon vaihtoehtoja myös suolattomia
- ruisjauhoista keitetty vispipuuro funlightiin(sokeriton) tehtynä puolukoista tai mansikoista
- tattaripuuro, voin ja sokerittoman mehukeiton, marjojen kera
- raejuusto, sekaan joko kurkkua, tomaattia, kinkkua tai sitten omppua palasina
- munakas päälle raejuustoa, tomaattia, juustoraastetta, kinkkua
- porkkanaraaste, johon reilusti raejuustoa ja maun mukaan muita lisukkeita
- spelttijauhoista tehty pannari, johon tuplamäärä kananmunia ja makeuttajaksi mansikkafunlight. päälle sipaus marjapilttiä
- oikein tumma suklaa 80%

Jännä oli myös huomata miten oma makuaisti muuttui eli makeanhimontaltuttajaksi näin loppuaikana riittää tosiaan se omena tai muutama viinirypäle. Mutta saas nähdä miten käy synnytyksen jälkeen, sitten varmaan herkut taas maistuu kaksin käsin:D Tsemppiä kaikille RD:n kanssa kärvisteleville!

Heippa!

Mulla oli tänää arvot herätessä 4.6, tästä muutaman tunnin kuluttua söin aika tuhdinkin aamupalan meinaan täysjyvähiutalepuuroa, siivun ruisleipää paistetulla kananmunalla ja kurkulla.. Tunnin päästä tästä arvo oli 6.4 eli ei nostanut arvoa liikaa!

Eilen sain tyksistä kirjeen. Menen synnytysvuodeosastolle 2.3 koko päiväksi. Saan jonku laitteen ja 5min välein mitataa sokeriarvot :O:confused: ja vielä kaks vuorokautta...
Onks jollai kokemusta tämmösestä? Tämän lisäks saan taas kerran neuvoja ruokavalioon ja liikuntaan vaikka aika selvästi neuvolassa niistä jo kerto..ja sit annetaa mittari kotii, mutta mullahan on se jo :confused: ja eikös noilla mun kotona mittaamilla arvoilla ookkaa mittää väliä??:confused:
Ja tästä sitten parin päivän päästä uudelleen polille ja siellä ultrataa ja laitetaan nuo arvot koneelle, joiden mukaa tehää jatkohoitosuunnitelma..
Kivaa tyksin ramppaamista siis tiedossa ja rahanmenoa..Äh, ärsyttää!!

hmm, paljon tekstiä, joten kommentoin mitä tässä nyt satun muistamaan (mullakaan ei oikein pää enään toimi)..

ja siis neuvola kuulumisia suluissa edelliset

rv 32+3 (27+2)
paino 61 (60.2) hyvin paino kurissa, ja siis vertailun vuoks normaalisti painan vähä reilu 50 kiloa.. eikä rd ole päässy nostamaan painoa ylimäärästä, kiitos ruokavalion.. :)
turvotusta ei ole, tosin miten sitä voisikaan olla, kun kaikki sokerit ja suolat säännösteltyjä..
pissan stikkaus, no siitä tikusta tuli ihan liikenne valoja muistuttava; sokerit räjähti tumman vihreäks (mut kuuluu diabetekseen); neuvola tädille vilautin ja sanoin mä sain liikenne valot!! se vaan katto vaan että no ei voi mitään, sokereistahan sä oot jo kärähtäny.. :D
verenpaine 123/73 (130/76) hyvissä mennään siis.. :)
hb; 109 (117) rautaa siis ottamaan.. :(
masumitta 28cm! (24) kahdessa aikasemmassa raskaudessa ollu tollanen luku vasta yli parin viikon päästä.. :O jätti tyttöä odottoessa.. :O
ollaan raivotarjonnassa ihan niin kun epäilinkin.. :)
vaavin syke 150 (140)
liikkeet ++

tässä nyt vaan odotellaan; eikä muuta voida.. :)

hekkulin ja haaveilija87: Olipa mukava kuulla, et ootte saanu noin kivaa ja kannustavaa palautetta lääkäreiltä :flower: Jaksaa varmasti paremmin, ku pelkän "saarnan" voimin. :)

pikkelssi2: Kiitos vinkeistä, etenkin noi pähkinät oon unohtanu!

haaveilija87: Miä luulen, et sinuun kiinnitetään sellanen laite; glukoosisensori?, joka mittaa sun sokerit 5 minuutin välein, mut en siis varmasti tiedä...

äizikkä: sulla on aikas positiivinen asenne :) kiva ku jaksat tsempata meitä muitakin! Nytkö vasta joudut raudan alottamaan? Ite oon vedelly jo monta kuukautta... :/ Sf-mittaan nyt vaikuttaa niin moni muukin asia kuin vauvan koko ja alle keskikäyränhän toi vielä on d:)b

ON: Meillä alko eilen perhevalmennus, 5 kertaa. Saa nähdä ehditäänkö vielä viimisille kerroille. Harmi, ettei pääse enää tutustumaan synnärille, mut katottiinhan me dvd ;)

Neuvolakuulumisia: 34+2 (32+2)
paino: -100 g (-175g) yht. + 5,1kg bmi26
turvotus: -/- (-/-)
RR: 116/72 p.94 (120/68 p. 84)
pissa: puhdas (puhdas)
B-HBb:130 (128)
sf-mitta: 30 (29) (tipahti tänään alle keskikäyrän)
tarjonta: rt (jeeeee! eka kerta kun katottiin tarjonta)
sykkeet: +140(+135)
liikkeet:++

sokerit ok, laitto lähetteen synnytystapa-arvion Koksiin ja aika pitäs tulla parin viikon sisällä viikoille 36-37. Käski vielä ottaa vihon mukaan, jatkossa 2 krt viikossa mittailut.

Eipä muuta, voikaa hyvin :)

Talitintti80+ vavi rv 34+2

Viimeksi muokattu:
Täällä yks uus :wave:
Viikkoja on jo 33+5. Eilen kävin rasituksessa kun pissasta löytyi pari plussaa. sen jälkeen ei kyllä ole löytynyt mutta ei ole tullut mulle tyypillistä matalan verensokerin oloa. Mulla aiemmin laski aika helposti alle 4. Nyt oli 5,4-13-8,8 :(
En ihan hahmota mitä pitäis tai ei pitäis syödä. Neuvolan täti on lomalla ja sijainen ei oikein kommentoinut. Käyn hakemassa mittarin huomenna. Mittailin viimeksi tammikuun alussa ja arvot oli tosi matalia (kun en halunnut mennä rasitukseen sen matalan sokerin takia).
Nyt on kieltämättä ihan eri olokin. Syömisten keksimistä ei hirveesti helpota mun rajoittuneet ruokailutottumukset, mutta ehkä joku osaa joskus selventää jotain. Lasta on ultrattu tiheesti ihan muutenkin ja hän on hiukkasen keskivertoa pienempi. Kokoa seurataan esikoisen takia kun oli leveäharteinen ja jumitti vähän ulostulossa... Eli varmaan ei laskettua aikaa juuri pidemmälle päästä.

Kotilohikäärme + maha 33+5

kotilohikäärme tervetuloa, joukkoomme sokeri pihiin.. :wave:

mä linkkaan tänne ton ruokavalio ohjeen, millä mä syön (ja käsittääkseni toi on se suositus tällä hetkellä) www.kaypahoito.fi - Suositukset
ja mulle ainakin toi diabetes hoitaja sanoi että tolla mennään, ja jos arvot alkaa nousemaan yli siirrytään insuliiniin.. :( mutta mulla ainakin toiminut todella hyvin, ja arvot pysyny tasasina ja alle suosituksen.. :)

tuolla huhtikuisissa sanoit että sinulla on muutenkin tiukka dietti päällä, joten suosittelen ottamaan yhteyttä synnärille/vastaavalle; ja kysymään aikaa jollekkin ravitsemus terapeutille/diabeteshoitajalle, että saat ruokavalion sopivaksi itsellesi.. :)

viikonloppuna pitäis taasen tehdä sokeri mittaus ja lähettää maanantaina hoitsulle, saas nähdä miltä näyttää arvot.. ? :)

ai niin ja melkein unohtui, tyttö on nyt tunkenu päänsä "lähtökuoppiin"; ihan vaan päätellen alakerran kiristyksestä.. ;) nyt siis vaan odtellaan.. :popcorn:

ihanaa viikonloppua kaikille!! :)

Viimeksi muokattu:
Niin no tiukka dietti siinä mielessä että en syö punaista lihaa tai kanaa, kalaa joskus harvoin. En missään nimessä syö aspartaamia tai muita keinotekoisia makeutusaineita muuten kuin mitä on pakko esim. lääkkeissä ja ihan mahdottomalta tuntuisi vedellä mitään vähärasvaisia maitotuotteita. Syön mielummin sitten vaikka vähemmän juustoa, mutta kun en saa lihastakaan rasvaa niin en näe sitä järkevänä karsia maitorasvaa ja samalla proteiinia.
Varmaan ens viikolla pääsen jonkun ihmisen juttusille. Ainakin sen neuvolan tädin.

Tervetuloa minunkin puolestani uusille :)

Haaveilija87: Minä olen noudattanut karppilinjaa nyt raskaudenkin aikana kun virallisohjeistuksella sokerit eivät kurissa pysyisi vaan joutuisi insuliinia pistämään. Tuo on sellainen mitä kannattaa katsoa, jotkut voivat syödä sen diabeteshoitajan antaman ohjeen mukaan ja sokerit pysyvät kurissa mutta jos niin ei käy niin karppaus on todella hyvä vaihtoehto. Itse saan sillä suorastaan loistavia arvoja ja painokin pysyy kurissa.

äizikkä: Karppaus ei tarkoita sitä että ruokavaliosta otetaan kaikki hiilarit pois, ketokarppaus ei kuulu raskaana oleville mutta ala- ja hyväkarppaus tai näiden välimuoto on ok :) . Vaikka pastan, riisin, perunan ja viljatuotteet jättääkin pois niin hiilareita on myös kasviksissa ym. sen verran että sitäkin kertyy, ja hyväkarppi voi päivässä pari ruisleivänpalastakin syödä (kannattaa vaan verrata paketeissa olevia hiilarimääriä per 100g, niissä on isoja eroja). Toki huomattavasti vähemän kuin tuo virallisohjeistus sanoo mutta siinäpä se onkin että se on aika hiilaripainotteinen kun ottaa huomioon että rd on nimenomaan alentunut hiilareiden sietokyky.

Oma odotus lähenee kovaa vauhtia loppua. Torstaina olisi edessä käynnistelyn aloitus kipujen vuoksi, painoarvio on ihan ok. Alkaa vain muuten olemaan tilanne se etten voi tehdä mitään ja kun perheessä on kahdeksan lasta niin aika mahdoton yhtälö. Että torstaita odotan sinällään innolla ja toivon että tällä kertaa ei mene viikkoa käynnistelyyn vaan tulosta tulisi aiemminkin jo :D

Super 37+5

Hei, täällä uusi Rd:n kanssa painiskeleva :wave: Sain juuri tietää sokrurasituksen tulokset (4.8, 12.3 ja 9.3 ) ja neuvolasta mukaan nipun esitteitä, ruokavalio-ohjeita ja mittarin ja nyt oon niin sekaisin kuin lumiukko, mutta eiköhän se tästä ala selkiytymään, kun pääsee vauhtiin. Pinoa olen tässä tovin lueskellut ja paljon hyviä neuvoja saanut, ihanaa, kun on tällainen vertaistukiryhmä!

Tammiska 26+5

Noin, mittari haettu, diabeteshoitajan kanssa juteltu nopsasti ja kun tulin kotiin ja mittasin, oli tulos 3,5 :O Enkä mä nyt kovin montaa tuntia ollut syömättä...

Lisäystä vielä... söin kasvis-juusto-linssipataa, join lasin sokeritonta makeuttamatonta tiivistemehua ja kaksi ruisleipää (siis pelkkää ruista, vettä ja suolaa), voilla ja juustolla ja puolen tunnin päästä tulos oli 5,4. Mittasin koska oli outo olo ja nälkä. Nyt oon sitten vielä enemmän pihalla et mitä tää oikein on? Heitteleekö ne vaan ihan valtoimenaan vai onko joku rennie sekottanut mun systeemin ihan tyystin pidemmäksikin aikaa. Olin 1,5 vuorokautta ilman ennen rasitusta. Voiko siinä olla jotain pielessä. Lääkäri sanoi että ei, mutta entäs Ranimex? Äh. Mulla on nälkä... :(

Viimeksi muokattu:
Kotilohikäärme: Tervetuloa mukaan ja jos yhtään lohduttaa, onneks sulla LA jo lähellä ja koska vauva kasvanut niin hienosti tähän asti, tuskin sokerit on ehtiny mitenkään vielä vaikuttaa ainakaan kokoon. Miä ymmärrän niin hyvin ton sun epätodellisen fiiliksen! Mun ei tarvi mitata noita ruokaa edeltäviä arvoja ollenkaan, mut pari kertaa oon testannu ja kans niitä 3,6 arvoja tullu. Ja sen kyllä huomaa olosta :/ Ei muuta kun testamaan mitä voi syödä (esim. viljat?), mut varmaan sun kannattaa säilyttää ruokavaliossa juustot ja pähkinät, kanamuna, soijat ja tofu ja sitte kasviksia pilvin pimein. Toivottavasti pystyt maitotuotteita syömään ja jännä juttu, et tuol karppi foorumilla joku kerto kestävänsä hyvin kermaa, muttei maitoa... Toivottavasti löydät pian, mitä kestää syödä ilman arvojen kohoamista. :)

muoks* hyvin näytät kestävän noita ruoka-aineita :) erittäin lievä rd?

Tammiska: Tervetuloa pinoon sokeriseen! Kokeilemalla/testaamalla sen oppii mitä oma keho sietää :)

Miä oon miettiny, et toi ns. käypähoidon suositusruokavalio sopinee paremmin niille, joilla vaan paasto koholla, mut ne joilla kohonneet arvot nimenomaan 1h ja 2h joutuu varmaan tarkkailemaan enemmän noita hiilarimääriä eli karpimpaan ruokavalioon siirtymään... mut en siis tiiä, tällästä omaa pohdintaa vaan.

Talitintti+ vavi rv 34+3

Viimeksi muokattu:
talitintti Mulle ei oo vielä selvinnyt millä ne arvot nousee muulla kuin sillä labran sokerilitkulla....
Mittailin siis tammikuun alussa viimeks ja aina ollut todella matalia. Ikinä ei ole mittariin tullut yli 6,6 lukemaa. Nyt olo on erilainen, mutta voihan se muustakin johtua. Vai onko toi mittari rikki? En tiedä onko sama vai eri kuin viimeksi. Ihan pihalla oon nyt kyllä.

Kysymys kuuluukin siis, jos ne arvot ei mihinkään edes nouse niin onko sillä mitään väliä mitä syö? Ei siis kannata muutenkaan epäterveellisesti syödä mutta... Häh. Tää on outoa.

Kotilohikäärme: Mulla siis sama tilanne siinä mielessä, että oon mitannu 200 sokeriarvoa kotona ja ei yhtään ylittävää/raja-arvoa kotona. Ite oon kans miettiny, et voiko ne hiilarit kasvattaa vauvan kokoa, vaikka mittarissa olis aina hyvät arvot :confused: Mut mittaile nyt rauhassa muutamia päiviä, kato ton ruoan jälkeen se 1h arvo, ja jos on edelleen alle 5,5 ni syö toki lisää :) Miä syön ite 2 lämmintä ruokaa päivässä, aamu- ja iltapalan ja sitte 2-3 välipalaa. Hiilareita en laske (paha minä), mut yritän pitää kalorit noin 1800-200 välillä. Ja ruokavaliosta oon poistanu sokerilliset jogurtit, tuoremehun, karkit, pullat, piparit ja vaalean leivän. Suolasista herkuista en niin piiittaakaan. Joskus herkuttelen pienellä lakulla, salmiakkiaskilla tai muutamalla palalla suklaata. Jogurtin oon korvannu bulgarian jogurtilla+banaanilla, se on siis se mun päivittäinen herkku. Ite en kans lämpene noille aspartaameille ja muille makeitusaineherkuille! Toi sun olo on kyl jännä juttu, jos se on muuttunu, mut ei sitte näkyis kotona mittarissa ollenkaan... mut testaile ny rauhassa niitä eri ruokia :) Hyvin näytät kestävän ainakin ruosleipää :)

Talitintti

Talitintti Oloon voi vaikuttaa moni muukin. Hemoglobiini tai tosi matala verenpaine esimerkiksi. Tai niskojen jumitus. Mutta tuo 3,5 verensokerina ei saanut aikaan niin surrealistista oloa kuin aiemmin, tai sitten se johtui muusta.

Niin ja mitä voi syödä kun ajaa autolla pitkiä matkoja. Ei ehkä suklaata niinkuin ennen, mutta jos noi arvot on yhtä matalia kuin ennenkin...
Pähkinöitä? Mikä olis semmonen millä sais verensokerin pitkäks aikaa ylös? Tai siis tasaseks.

Viimeksi muokattu:
Kotilohikäärme: Totta toi, et oloon voi vaikuttaa myös muut tekijät. Mulla on ollu huimausta nyt viikon päivät ja ei liity sokereihin ja verenpainekin ollu matalampikin, joten jäljelle jäänee noi niska-hartiaseudun jumitukset. Hemppa pysyny samana. Ruisleipäähän ne kovasti suositelee tohon tasaseen sokeriin ja nimenomaan välipalaks esim. kinkun ja kasvisten kera. Ite ostin just pähkinäpussin ja niitä nappailen silloin tälllöin. Myös omena on ollu mulle ok välipala. Ja enneku joku kirjottaa tosta banaanista+ jogurtista, ni suositushan taitaa tosiaan siinä olla 1/2 kerrallaan, mut oon ottanu kokonaisen. Karpisivuilla kun kovasti ovat insuliinia vastaan, ni usein pahimmilla viikoilla (n. 28-32) suosittelevat vaan kasviksia eli esim. kurkku- ja porkkanatikkuja. Tosin toi porkkana voi olla jolleen paha, samoin tomaatti, mut se kai harvinaista. Miä muuten tein kans silleen, et ekaks olin tosi tarkkana ja sitte aloin lisäillä hiilareita, esim. ruoan kanssa maitolasillisen tms. Sillee voi varovasti testailla kestääkö yhden vai jopa kolme perunaa kerrallaan. Aamupalalla toiset pystyy syömään joko puuron tai 2 ruisleipää, mut ei molempia. Toisille taas hiilaripitoset aamiaiset on ne kaikkein pahimmat... Vaikeeta tää on, kun kaikkien kehot toimii eri tavalla.

Talitintti

Diabeteskätilöllä kävin tänään ja tilanne suht ok. Muutama ylitys (0,1) aamupalan jälkeen, mutta ei kuulemma huolestuttavaa. Vauva kasvaa keskikäyrällä, painoarvio 2,5kg (rv 34+2). Muuten arvot pysyy ihan aisoissa, mutta aamulla saa olla tarkkana, ettei syö liikaa.

On tullut mittailtua vähän enemmän kuin neuvolan th on laskenut, joten sain sitten Naistenklinikalta uuden lähetteen lisäliuskoille. Mittaamiseen jää jotenkin koukkuun, omituiset on mullakin huvit.

Kotilohikäärme Mun käsittääkseni tuo ruokailun jälkeinen arvo pitäisi mitata tunnin kuluttua ruokailun päättymisestä. Sanoit mitanneesi puolen tunnin kuluttua, joten silloin ei verensokeri ole välttämättä vielä huipussaan.

Hieman outo juttu tuli eilisellä neuvolakäynnillä eteen. Th:n, jonka pitäisi antaa se alkuopastus mm. ruokavalioon ja mittaamiseen, on hieman pihalla rd:n hoidosta. Ei tiennyt esim. sitä, että ruokailuja edeltävä arvo pitää olla alle 5,5. Hänen mielestään tuo arvo on vain aamupaastoa varten.

Seuraavat kaksi viikkoa taas mittailuja, ja sitten kontrolli. Silloin myöskin sovitaan mahdollisesta käynnistyspäivästä, ei rd:n vuoksi vaan muiden syiden.

Scala rv 34+1

Kotilohikäärme Mä oon ihmetellyt aivan samaa, siis sitä, mistä ne arvot oikein nousee..?Mulla tähän asti (rv 19+) aterianjälkeiset yleensä 5,5-6,5. Ainoastaan syömällä suuremman määrän irtokarkkeja tyhjään vatsaan oon saanut sokrut nousemaan yli rajojen (8-9). Sen takia tää diagnoosi hämmentääkin, kun ei oikein tiedä, kumpi tässä on se pointti: omat arvot vai suositukset :confused: Tähän asti oon syönyt perusterveellisesti, maalaisjärkeä käyttäen ja välillä herkutellen. En tiedä, liittyykö toi arvojen "kohoamattomuus" siihen, että rasituksessa jäin kiinni ainoastaan paastoarvosta..?

Mitä teillä muilla on noi aterianjälkeiset arvot? Henk.koht.mulle on vähän epäselvää, mitä niiden pitäisi olla. Riittääkö se, että ne on alle 7.8 vai mieluummin 5/6:lla alkavia?

Tervetuloa uusille :wave: Itsekin olen vielä uusi täällä, heinäkuisissa oon enemmän kirjoitellut.

Mukavaa viikonloppua!:)

Pihlamaria & Hippula 19+1

Scala mä mittasin puolen tunnin päästä kun oli niin kummallinen olo. Ajattelin vaan et onko ne korkeet tai jotakin. Tunnin päästä oli 5,8. Välipalaksi vedin ihan hirveen lastin ruokaa, mm.kahvit sokerilla, kolme leipää kaikilla herkuilla, omenan, muutama desi marjoja partaäijäjogurtilla ja tunti sen jälkeen oli 5,6.
Nyt juuri ennen päivällistä, monta tuntia syömisen jälkeen olikin 6,1. Maistoin kyllä makaronia ja parsakaalia sitä keitellessäni, tosin hyvin vähän, mutta aattelin kumminkin syödä ruokani. Hyvä tietää että ennen ruokaakin pitäis olla alle 5,5...

Mä oon ihan pihalla nyt kyllä...

Ja pihlamaria mä jäin enemmänkin tunnin arvosta kiinni kuin paastosta... 5,4 13 8,8
Mitäköhän se täti mulle juotti?

Pihlamaria: Luulen, et se on just noin, et pelkkä paastoarvo koholla voi tarkoittaa hyvääkin omaa insuliinituotantoa. Tosin se rasituskoe 2 tehdään just sen takia noin viikolla 26, ku silloin se oma tuotanto alkaa huononemaan ja vaikeimmat viikot on vasta edessä. Eli myös ne aterian jälkeiset voi alkaa myöhemmässä vaiheessa heittelemään. Mul ne aterian jälkeiset on yleensä 5:llä alkavia. Kyllähän normaalin verensokerin omaavillakin ne arvot vaihtelee, mut ei laske alle 3,5 tai nouse kovin korkeaksi. Jollain oli väläytetty insuliinin aloitusta, kun lähes kaikki ruoan jälkeiset arvot oli yli 7 eli vaik se raja on 7,8, olis kai hyvä, ettei kaikki arvot kipuaisi sinne seiskan päälle, mut tämäkin varmaan riippuvainen vauvan senhetkisestä koosta ja sairaalasta. Paastosokeri on kotona ollu alle 5, eli kai se terveellinen ruokavalio siihenkin vaikuttaa, testalin yhden yön silleen, et otin joka vessakerralla mitan ja sitte aamulla tunnin välein niin että tuli 12 tunnin paasto täyteen. Arvot vaihteli 4.4 ja 5.0 välillä. Terkkarin mukaan verensokeri vaihtelee myös yöaikaan normaalistikin. (+mittarivirheet päälle).

Mittailuista: Mulle on kokoajan sanottu, et pitää mitata 2 krt/vko 4 krt/pv eli paastoarvo, 1h arvo aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen. Ei muita mittailuja. Omasta mielenkiinnosta muutaman ennen ruokailua arvon oon ottanu, et tietää sokerin laskeneen alle 5,5 ennen ruokaa. Ite mittaan tasan tunti sen jälkeen, kun oon laittani viimisen ruokapalan suuhun, syön suht nopeasti... Miten tyä muut mittaatte siis kuinka usein?

Kotilohikäärme: Miä kysyin siltä yksityiseltä lääkäriltä tota, et miks verensokeri kerran oli 4,0 8 tunnin paaston jälkeen ja samana aamuna kun jatkoin paastoa arvo olikin 5,0 12 tunnin kohdalla, ni kerto, et maksa päästää jollain sokereita vereen helpommin kuin toisilla. Tämäkin siis on normaalia ja keho turvaa silleen sen, et aivot ei jää ilman sokeria ikinä, kun eivät pärjää ilman sitä. Ongelma tulee just silloin kun on diabetes, eli se maksa pukkaa sokeria vereen liikaa. Todennäkösesti toi ennen arvo johtu kyllä siitä makaronista, eikä maksan sokereista.
muoks* eli jos ongelmaa paastosokerissa, kannattaa kokeilla eri pituisia paastoja.

Super: Tsemppiä viimeisille päiville :)

Talitintti

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä