***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Alkuperäinen kirjoittaja virpi1980:
Täälläkin uusi rd kituva....la on 27.7 ja ravinnon seurauksella mennään,muuten menny kaikki arvot ok,mutta to iltana arvot oli 8.9 iltapalan syönnin jälkeen ja sitten toinen heitto oli su aamuna aamupalan jälkeen 8.6.Kuinkahan helposti nuista heitoista seuraa jotain vakavampaa?esim:että joutuu aloittaan insuliinin tms...
no mulla ei ainakaan ole oltu heti alottamassa. Itse vaan pidän sitä insuliiniä jo paljon pienempänä pahana ko tätä stressiä niiden sokereiden kanssa :whistle:

Mulla siis kokoajan on persiillään nuo aamusokerit, kaikki aterian jälkeiset kunnossa. MUTTA tänä aamuna oli paasto 5.3, ensimmäinen hyväksyttävä paasto arvo. Mitähän mukan nyt tein erillälailla :eek: :eek: en mitään...

kiitos vastauksesta ud ja sille joka minut lisäsi tähän sakkiin(vauvahaaveita?)

mun pitää mittailla arvoja 2pv viikossa ja 5krt/pv,tuntuu ettei millään jaksaisi niitä mittailla vaan haluais olla vaan ihan normaalisti,vaan ei kai se auta,saattaa olla päiviä että mittaan vaan pari krt päivässä...ei oikein varmaan hyvällä kato hoitajat sitä,mutta kun ei se ole kivaa ja tahtoo aina välillä muutenkin unohtua.höh.

mullakin on 38+viikoilla se koon katsominen,ultra ja synnytystapa-arvio,aika myöhään se on kun sain ekan muksun tasan 38,tokan tasan 39 viikolla,kolmas syntyki sitte vasta 40+4,saapa nähä meneekö tää sitten 41 ja risat,jos ei kuiteskaan.

vauva taas myllää masussa kuin viimestä päivää,työntyy kohta ulos..auts.

töllön pariin...huippumallissa finaali.

suosittelen kyllä kaikille ainakin, että koitatte RASVAISTA ruokaa ja siinä proteiinia(+tietty kasvikset/vihannekset ei nosta sokereita, paitsi se peruna ja joillakin porkkana). mulla voita ja kermaa tirisevä ruoka ei nosta sokereita, mutta paljon hiilaria sisältävä kyllä.
ja tietysti tänään en voinut kaverin lapsen synttäreillä vastustaa 2 erilaista kakkua, raparperipiirakkaa ja valmispizzaa... ja sokerit tunnin päästä 9,4 ja siitä 17 min. päästä 7,9... joten nopeesti sitten kuitenkin laski - onneksi.
ja onneksi kotona ei tuu syötyy mitään kovin paljon hiilaria sisältävää ja muutenkin pystyn olla syömättä kylässäkin hiilari-herkkuja. täytys aina olla mukana omaa evästä, kuten rasvaista Oltermannia niin ei pääsis mieliteot yllättämään.
:kieh: :whistle:

Mulle soitellaan äippäpolilta noin neljän viikon välein ja joka saumaan on osunu yks tai kaks ylitystä, mut eivät oo ollu huolissaan. tai no kerran lääkäri oli sitä mieltä että ruokapiikit kehiin, mut hoitaja oli sitä mieltä et ku kerran tiedän mistä se nousu on johtunut niin ei oteta käyttöön.

Mä oon kyllä aina silloin tällöin jollain hyvällä herkutellut:( ehkä ei pitäisi, mutta ku eipä tuo mun paino ainakaan oo noussu eikä neuvolatäti ollut huolissaan tosta mun sf-mitasta vaikka meneekin yläkäyrällä. eikä tuo oo sanonu mitään et vauva olis kauheen iso. Silti haluaisin ajoissa sinne kokoarvioon, jottei mitään kauheita yllätyksiä tulis.

Maijamehi ja Toukka rv 33+1

:wave:

jaahas, mistäs sitä alottais... ;)

rasva ei vaikuta sokereihin!!! heh, monettakohan kertaa tänkin nyt kirjotan, mutta tosiaan kun kävin siellä ravitsemusterapeutilla, mihin jokainen rd-odottaja täällä laitetaan, niin nimenomaan korosti, että rasvaa ei tarvitse "laskea" ruokavaliossa, ainoastaan hiilihydraatit ja vielä tarkemmin siitä tietty ne sokerit. mutta just esim. juustoa ei tarvii miettiä, eikä sitä mitä margariinia laittaa leivän päälle. tietty oman itsensä takia voi kattoo, mutta tähän diabetekseen sillä ei ole vaikutusta. valkoiset jauhot (leipä ), makaronit, pasta riisi, peruna ym. vaikuttaa nostavasti. ja ne hedelmät!!!!!

insuliineista... mulla oli kotimittauksessa muutamia arvoja pielessä, ihan siellä täällä. eli ei edes joka päivä, mutta kuitenkin. insuliinia ei olis määrätty niiden takia, vaan ihan sen takia, kun vauva kasvoi niin hirrrrmuisesti. eli vaan sen takia, ei siksi kun oli muutamat arvot koholla. eli ei täällä ainakaan ihan herkästi aleta lääkitsemään, vauvan koko varmaan vaikuttaa tosi paljon. mutta meillähän tää vauveli on kasvanut insuliinista huolimatta... :/

stressi tuttu kaveri on täälläkin!! :headwall: :kieh: kukahan siitä kirjoitti, kun sanoi, että vaikka on ihanaa olla raskaana ja mäkin varmaan tulen sitten tätä masua kaipaamaan, mutta kyllä nyt oman pääkopan takia tosiaan toivoisin jo sitä synnytystä, jotta tästä stressistä pääsisi eroon! ihan hirveetä olla vastuussa pienestä ihmisestä, joka ei näille sokereille ja kasvulleen mitään voi! kyllä mä sitten kestän itteni kanssa, kun vauva on musta "erottautunut", mutta nyt on kyllä raskasta miettiä koko ajan, mitä sitä pikkuiselleen aiheuttaa! :'(

bubbeli mulla samat insuliinit käytössä, ja tässä lukemia:
novorapid:
aamupalan jlk, lounas, päivällinen, iltapala
0+0+8+8
nää nyt noin suunnilleen...riippuu aina vähän mitä syö... mulla tapana illalla syödä aina vähän enemmän, ns. herkutella tv:n ääressä... :ashamed: tosi huono tapa...

protaphane illalla 7-10 yksikköä, riippuu mitä sokerit ovat olleet iltapalan jälkeen.

nyt viikon ajan kaikki arvot ovat olleet tosi hyviä, vain muutama arvo ollut yli 7:n vaikka välillä herkutellutkin, eli aika hyvin oon saanu nuo määrät kohilleen. :) mutta tostaina sitten nähdään, onko vaikuttanut vauvan kasvuun, ja millä lailla... :/ pelottaa ja jännittää... :ashamed:

Omaa... tänään tehty reissu ikeaan ja ideaparkiin. =) kaikkea pientä tarttui mukaan ja kaikki alkaa olla nyt valmista! eipähän tässä olekaan kun se kolmisen viikkoa, jos käynnistellään... :D ei jaksa odottaa!!! :heart:

35+1 :heart: :heart: :heart:

Painoarvio minullakin myöhään vaikka toista odotan ja esikoisen kohdalla oli myös rd. Tosin esikoinen oli normaalikokoinen 3,3kg joten siksiköhän tätäkin arviota venytetään pitkälle.

Mulla ei ole lainkaan mitään yhteyksiä ä-polille, ei edes soitteluja :eek: Ja tällä viikolla tulee kuukausi täyteen siitä, kun terkkari soitti polille mun paastojen takia eikä aikaa ole vieläkään tullut!! Ei kyllä olekaan nyt enää ollut niitä poikkeavia paastoja, mutta silti... :|

Mä en pysty olee mittailematta :ashamed: varsinkaan niinä päivinä jos syön jotain erikoisempaa. Joka päivä tulee mitattua ainakin kerran, yleensä paasto jos ei muuta. Sais varmaan mies piilottaa ton mittarin, kun alkaa tässä tosiaan sormenpäät kovettua.

Minäkin kovasti odotan, että viikot kuluisi nopsaan ja loppuis tämä syömisten kyttääminen. Koskaan ei ole tarttenu miettiä mitä suuhunsa laittaa eikä ole tarvinnu säännöstellä niin tämä tuntuu tosi isolta asialta vaikka jo tässä toista kertaa asialla ollaan.

Tervetuloa virpi :)

MiljaK 31+1

bambina
Minähän se olin joka kirjotteli että ois synnytys jo käsillä :)

Viime raskaudessa oli kans rd, ja vaikka viikon 29 jälkeen seurasin mitä söin ja arvot ei ylittyny, niin silti poika oli 4,4kg :( Ja ongelmiahan hällä oli sitten syntymän jälkeen sokereiden kanssa. Kävin ultrassa viikolla 27 ja sillon lääkäri sano että jos vauva kasvaa niillä käyrillä ku siihenki asti, niin ois syntyessään 3,5 kilonen. Tuokin nyt sitten lisää tätä stressiä ku haluaa että toinen tosiaan kasvas siellä käyrien sisällä.

Marlin joo mä luulen, että meillä olis lapsukaisella muutenkin kokoa, oli rd tai ei. kun suvussa muutenkin kulkee noita isoja vauvoja. ;) meillä on rakenneultrasta asti huidellut vähän omilla käyrillään, joten sekös jos mikä on tässä vähän tuota lisä-stressiä aiheuttanut... :ashamed: mutta kontrolleissa käyn kyllä tosi tiheeseen, välillä tuntuu että liiankin kanssa, mutta onhan se hyvä että tutkitaan ja ollaan ajan tasalla. tietävät ainakin sitten tilanteen kun ryntään synnyttämään... :)

rae tuossa miljakin jo sanoi että ei pysty olla mittailematta, en mäkään... :ashamed: ja mä sanoisin, että vaikka se stressiä aiheuttaa, niin mittaile kuitenkin! etenkin just sillon, kun syöt jotain erikoisempaa, sillonhan se tärkeempää onkin. eihän se mitään kerro, kun mittaat aina "samanlaisia" päiviä, vaan nimenomaan vauvan kasvunkin kannalta nuo herkuttelupäivät olis niitä hyviä mittauspäiviä. sullakin vielä viikkoja jäljellä ja vauvalla aikaa kasvaa... en siis sano että pitäis ottaa kauheita paineita siitä, en mäkään (enää ) ota, mutta tärkee juttu tää on kuitenkin, niin kannattaa oikeesti tarkkailla mitä syö ja mittailla sillon kun syö jotain ei-niin-tavallista. ne arvot kertoo paljon. vaikka sulla on nuo arvot hyvä ollukin, mutta just pitää vähän kirjaa siitä, että ne pysyykin hyvinä. :)

minä kans oon ihan koukussa tuohon mittaamiseen. Mitata pitäs2x viikossa se kuuden satsi. Minä oon mittaillu joka päivä ja n. 6-10x/pvä :whistle:

Huomenna aamulla neuvolaan ja samalla taas ne maksakokeet. Jännittää :snotty:

bambina Oon mie mittaillutkin nyt silleen, et ku jotain erikoisempaa olen syönyt, mut jos ei arvoja ylitä ni en ole laittanut minnekkään ylös..paitti nyt vkl en tosiaan mitannut...

Hassua taasen, ennen päivällistä oli 4.8, 1h 5.6, eli ok..mut sit ennen iltapalaa oli taas siinä ja rajalla eli 5.4, mut sit 1h 4,8.. Mittasin sitten vielä 1,5h 5.4. Ei kyllä oikein mitään logiikkaa ole ja kuten jo monet kerrat olen sanonut ni ei miule tule korkein piikki siinä 1h kohdalla..ehkä joskus mut ei usein...
Saas nähdä mitä ne sanoo nyt to neukussa ku olenko nyt 3 viikkoa mittaillut ja 4 ylitystä tullut..mutta ne ylitykset on ennen iltapalaa arvoissa..itte halusin sinne ultraan jo nyt koska pelkään sitä, että tää vauvski tosiaan on jo iso ja rupee kasvamaan vielä suurempaa tahtia...mutta kattoo nyt mitä ne sanoo..luultavasti ei mittään...

Ja tänäänkin kyllä söin jätskiä miun leipä-päivällisen yhteydessä, että tulee sitä pientä herkuttelua tässä mittauspäivänäkin..ihan senkin takia, että haluan tietää miten vaikuttaa sokereihin... Mutta toisaalta oli rentouttavaa olla vkl erossa mittarista..sitä pääsi vähäksi aikaa "unohtamaan" huolensa, vaikka mitenkään järkeväähän se ei ole..mutta onko sekään hyvä, että vauva kun syntyy ni äitin saa vielä suljetulle ku vippaa päästä??

Nyt jos lähtis unten maille ja huomenissa mittailis...katotaan mitä aiheuttaa arvoille jauhelihamureke ja pottaatit :D

Mistähän ne mullakin tietää et kasvaako vauva isompana ilman insuliineja vaikka arvot on suht hyvä olleet, kun kerran vaan sieltä äippäpolilta soittelevat enkä oo käyny näyttäytymässä :LOL:
No jos vaikka sitten vähän kyselisin, kun tällä viikolla sieltä soittelevat..

Maijamehi ja Toukka rv 33+2

Maijamehi
Mä arvelisin, että ne käyttää näköpuhelinta :LOL:

KeuKeu
Monilla täällä taitaa olla joskus vielä lyhyempi paasto.
Itse en edes ole katsonut paastoaikoja kovin tarkkaan. Mittaan sokerit, kun herään.

Rae89
En usko, että puuttuvat noihin sinun arvoihisi kovalla kädellä, koska ovat ERITTÄIN hyviä! Älä turhaan stressaa niistä "ennen ruokailua" arvoista!
Minut luokitellaan "toivottomaksi tapaukseksi" eikä minulle ole kukaan kehottanut mittaamaan ennen arvoja. Kysyin näistä ennen-mittauksista ja sisätautilääkäri (joka on erikoistunut diabetesasioihin) sanoi, että ei tarvitse mitata, koska eivät ole keskeisiä arvoja raskausdiabeteksessä.

Mittailusta
Mä voin teille innokkaille lahjoittaa muutaman mittauskertani ;D
Olen saanut/joutunut mittaamaan rv10 ja loppuun saakka mennään mittausten kanssa. Mittaan joka päivä viisi kertaa! Pitäisi ihan laskea, että kuinka monta mittauskertaa se tekee koko raskaudessa :D

Bubbeli 21+5

kiitos bubbeli, mä voin siis levollisin mielin jatkaa sillä paastolla ja esitellä niitä sitten eteenpäin ens viikon äippäpolilla.

Ai niin, täällä puhuttiin rasvasesta ruuasta.... mulla ei nosta arvoja mihinkään oikeen kunnon pihvi eikä lenkkimakkara, mitä tietty kesäaikaan tulee syötyä aika paljonkin. Mutta sitten pizza on ihan pahimmasta päästä, lähinnä kait siinä nostaa se pohja ja juusto arvoja. Ja maitoo en pysty juomaan kun se nostaa kanssa välittömästi luvut nousuun. Eikä myöskään jogurttia mutta viiliä pystyn syömään ihan huoletta.

Tuosta vauvan koosta sen verran ajattelin kanssa lausua että olen miettiny ihan samaa että millä todennetaan mikä on toiselle normaalin kokoinen lapsi. Miehen suvussa on kaikki lapset ollu isoja syntyessään, ilman näitä rd-juttuja. Käsitin äippäpolilla että kyse on kait siitä että mihin sitä massaa alkaa kerääntymään, kuten jos on mahan seudulta sikiö/lapsi suhteessa isompi, niin silloin on syytä olettaa että on sokereiden takia "liian iso".

Ai niin, olen myös huomannut että on tärkeää saada sitä ruuan jälkeistä arvoa tarpeeksi ylös jotta se oma elimistö ei ala tuottaa sitä sokeria ja näinollen esim. seuraavan aterian paasto saattaa nousta liian ylös.

Tämmösiä aatoksia täksi aamuksi....

Mutta sanokaas etttä minkä takia neuvolassa korostettiin niin kovasti että ei saisi syödä rasvaa eikä ainakaan eläinperäistä rasvaa??? Ihan yhtä pahana tuntui hän pitävän rasvaa kuin sokereita :whistle: . Mulle vielä oikein räikeellä värillä alleviivas sen rasvan ohjeista että vältä tätä. Luin netistä että rasva on tärkeää kehittyvälle sikiölle. Huolestuin kun otin ohjeet niin tosissani etten syönyt vähään aikaan mitään rasvaa, leivätkin ilman levitettä...ja nyt ei maha kasva eikä painokaan. Nyt oon kyllä siirtynyt rasvaisempaan ruokaan kun tajusin ettei ohjeita tarvi niin orjallisesti noudattaa. meen tosiaan tänään sinne ultraan koska haluun nähdä mikä tilanne mahassa on! Oon kyllä sellainen hermoilija että...

bubbeli No minuu ärsyttää siis ihan suunnattomasti kun miule ei varsinaisesti ole sanottu mikä arvo on se tärkein ja mitä meinaa ku nuo ennen ateriaa arvot välillä koholla... Mutta kyl mie sinuu uskon, jos sanot että niillä ennen ateriaa arvoilla ei niin väliä kerta sellasella lääkärillä olet käynyt joka näihin asioihin oikein erikoistunut... Mutta taitaa aika paljon vaihdella nämäkin käytännöt täällä suomen maalla... Kun jostain pari vuotta vanhasta ketjusta luin, että jollain oli raskaus aikana olleet muutaman kerran ennen ateriaa arvot koholla, muuten ok, ni oli alotettu heti insuliinit... Ota näistä sitten selvää... Luulis, että tällaisessakin asiassa olis ne yhtenäiset käytännöt!!!

Nii ja täälläkin kyllä terkka oli sitä mieltä, että rasvaa pitäs välttää...vaan paskat, mie olen kyllä syönyt niinkuin ennenkin..vähän vähemmän makeaa ja säännöllisemmät ruoka-ajat...

rae oon kyllä samaa mieltä bubbelin kanssa, että mun mielestä sulla ei ole syytä huoleen noiden sokereiden suhteen! ne kuulostaa aina tosi hyviltä! ja äitiyspolilla mullekin sanottiin (ja myös diabeteshoitaja sanoi), että aterian jälkeiset arvot on niitä kaikkein tärkeimpiä, ja siks mäkin mittaan VAAN niitä, paitsi tietty tuo paasto-arvo. joten on kyllä suuren suuri ihme, jos sulle insut määrätään!!!

rasvasta niin, eihän sitä rasvaa koskaan suositella mitään älyttömiä määriä, oli diabetes tai ei, on raskaana tai ei. että kyllä se on varmaan vaan ihan tervellisen ruokavalion katsomista ja ylläpitämistä kuin että sillä yritetään vaikuttaa tähän diabetekseen. kyllähän siitäkin turhaa energiaa saa ja painoa nousuun, jos ei sitä kuluta, mutta diabetesoppaassa nimenomaan sanottiin, että leivän päälle voi levittää vähän enemmänkin rasvaa raskauden aikana, jos ei ole ongelmia painon kanssa, siten taataan että vauvakin saa riittävästi hyviä rasvoja.

mutta niin..ei ole kivoja eikä helppoja juttuja tällaiset! kyllä mä ainakin haluun tästä lähtien olla tarkkana mitä suuhuni laitan, koska en tosiaankaan halua tätä sairautta pysyväksi! mun vaarilla on ko. sairaus ja reilu vuosi sitten sain nähdä läheltä mihin se pahimmillaan voi viedä, kun vaarilla amputoitiin jalka... :'( joten aion kyllä jatkossa olla tarkkana, ei ole leikin asia... :/

leivoin tuossa justiinsa raparperipiirakkaa, mutta harmi vaan kun ei itse voi sitä syödä... :( teen jo vähän pakkaseen leivonnaisia valmiiksi tulevia vieraita varten, niin ei tarvii vauvan kanssa stressata vieraiden kestitsemisestä! :)

35+2 :heart: :heart: :heart:

Mä vedän pohjat noiden mittaamisten kanssa, aloitin samalla hetkellä, kun raskaustestiin ilmestyi kaksi viivaa :LOL: No tiesin siis, että mulla sokereiden kanssa ongelmia ilman raskauttakin ja edellisessä raskaudessa insuliinit käytössä. Mutta täytyy sanoa, että mulla ongelmia muistaa se kahden päivän 6-8 krt mittaus/viikossa. Mä en muista koskaan kastoa kelloon niin, että saisin ylös sen tunnin arvon
:ashamed:

Rasvoista... Mä olen saanut Naikkarilta ohjeet syödä normaalisti, niin kuin ennen raskauttakin ja valita vähähiilarisen vaihtoehto niissä kohdissa, kun sokereiden kanssa ongelmia. Neuvolan terveydenhoitaja kehoitti välttämään rasvoja ja käyttämään leivän päällä kevytlevitettä ja Naikkarin diabeteshoitaja nimenomaan kumosi tuon ja käski syödä voi-öljyseosta esim Oivariinia nimeomaan raskaana olevan rasvojen tarpeen takia. Näillä ollaan siis menty ja hiilareita olen katsonut lähinnä aamupalalla, joka mulla se murheenkryyni ja toki olen välttänyt ilmiselviä hiilareita.

Tuo ennen ruokailua mittaus on mulla ollut syynä päiväinsuliinin aloittamiseen, koska ruoan jälkeiset ei meinaa laskea asialliselle tasolle ennen seuraavaa ruokailua eli mulla sekin mittaaminen on tärkeää. Mutta tietty jos niiden kanssa ei ole ongelmaa, niin mitä noita mittaamaan.

Mulla on alkanut viime päivinä kaikki arvot piiputtamaan kaikista insuliineista huolimatta ja tänään laitoin Naikkarille postia. Nyt vaan jännityksellä odottelen, että mitäs insuliineja lisäillään mihinkin kohtaan.

Noista kontolleista ja kokoarvioista... Mulla oli nelosen kanssa ruokavaliohoitoinen rd ja sen seurantaan ei kuulunut muuta kuin yksi kokoarvioultra viikolla 38. Sen sijaan vitosen kanssa ja nyt, kun siis käytössä insuliinit, seuranta on todella paljon tarkempaa ja siihen liittyy ultrat sekä lapsivesipunktiot. Vauvan kasvun seurannassa parasta on juuri nuo säännölliset ultrat, koska yksittäisessä ultrassa virhearvion riski kasvaa. Tarkempaan seurantaan syynä on siis nimenomaan insuliinihoito ja sokereiden heittely insuliinista huolimatta.

Theresia ja kyytiläinen 31+

ei vieläkään tullut lääkäriltä kommenttia mun korkeisiin sokruihin. Kaikki on nyt vaan keskittynyt niihin mun maksa-arvoihin. Terkka aikoi tänään kuitenkin tehdä polille lähetteen niiden sokrujen vuoksi niin ehkäpä asia menis eteenpäin :whistle:

Yhteistyössä