raskaus ja YT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iines
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Edelleen sitä mieltä että ap:n kannattaa kysyä asiaa omasata liitostaan, jos vain osa porukasta irtisanotaan joutuu työnantaja osoittamaan että raskaana olevan irtisanotuksi valikoituminen ei johtunut raskaudesta... sen osoittaminen ei ole ihan helppoa.

"Jos raskaana olevan työntekijän työsopimus irtisanotaan taloudellisilla taikka tuotannollisilla perusteella juuri ennen äitiysvapaan alkua,"

Jos ap saa nyt kenkää niin ei tarvitse mitään selitellä.

Meillä raskaana olleet ovat aina saaneet jäädä, vaikka olisivat ns. lähtevien listalla olleetkin. Liian hankalaa osoittaa, ettei raskaus ole vaikuttanut. Ainakin yksi työkaveri on sitä hyväksi käyttänytkin eli kertoi raskaudesta aiemmin kuin oli ajatellut silläkin riskillä, että raskaus menee kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Edelleen sitä mieltä että ap:n kannattaa kysyä asiaa omasata liitostaan, jos vain osa porukasta irtisanotaan joutuu työnantaja osoittamaan että raskaana olevan irtisanotuksi valikoituminen ei johtunut raskaudesta... sen osoittaminen ei ole ihan helppoa.

"Jos raskaana olevan työntekijän työsopimus irtisanotaan taloudellisilla taikka tuotannollisilla perusteella juuri ennen äitiysvapaan alkua,"

Jos ap saa nyt kenkää niin ei tarvitse mitään selitellä.

Olen koko ajan sanonut, että asia kannattaa tarkistaa omasta ammattiliitosta eikä uskoa sokeasti tämän palstan "timppoja".

Olen koko ajan sanonut, että asia kannattaa tarkistaa omasta ammattiliitosta eikä uskoa sokeasti tämän palstan "timppoja".

Tai sitten lukea itse lakia eikä soitella liittoon! Mutta kun täälläkin saattaa olla ihmisiä jotka oikeasti tietää asioista.

Meillä raskaana olleet ovat aina saaneet jäädä, vaikka olisivat ns. lähtevien listalla olleetkin. Liian hankalaa osoittaa, ettei raskaus ole vaikuttanut. Ainakin yksi työkaveri on sitä hyväksi käyttänytkin eli kertoi raskaudesta aiemmin kuin oli ajatellut silläkin riskillä, että raskaus menee kesken.

Tuo on juuri se, mikä minua ottaa joskus aivoon näissä raskaus ja irtisanomisasioissa. Sellaiset yksittäiset tapaukset, jotka käyttävät systeemiä hyväkseen antavat huonon maineen isommalle porukalle, sekä työnantajapuolella että raskaanaolevien osalta.

Tai sitten lukea itse lakia eikä soitella liittoon! Mutta kun täälläkin saattaa olla ihmisiä jotka oikeasti tietää asioista.

Jep, toiset on oikeesti perehtynyt asioihin.
Esim tuo tuotannolliset ja taloudelliset syyt on sellainen että sitä voi työnantaja käyttää ja siihen ei juuri ole vastaansanomista. Työpaikoilla on luottamusmiehet sitä varten että tietävät tai ottavat asioista selvää. Kaikkien ei heti tarvitse soitella liittoon.

Siellä ammattiliitossa ne ihmiset ovat juuri sitä varten että auttavat epäselvissä tilanteissa... miksi opiskella itse juristiksi =) Sitä paitsi ammatti-ihmiset tietävät parhaiten miten niitä lakitekstejä on tulkittu, ennakkotapauksia on riittämiin.

Alkuperäinen kirjoittaja muuttanut:

Tuo on juuri se, mikä minua ottaa joskus aivoon näissä raskaus ja irtisanomisasioissa. Sellaiset yksittäiset tapaukset, jotka käyttävät systeemiä hyväkseen antavat huonon maineen isommalle porukalle, sekä työnantajapuolella että raskaanaolevien osalta.

Millä tavoin raskaana ollut käytti systeemiä hyväkseen? Kertoi "liian" aikaisin... voi hyvänen aika sentään :D

Mä en rv4 kertoisi sen takia että voi vielä tulla keskenmeno tms ja silloin jos on käyttänyt raskauskorttia on vielä heikommalla kuin ilman että kertois raskaudesta.

Jos raskaus olis pidemmällä kertoisin asiasta.

Siellä ammattiliitossa ne ihmiset ovat juuri sitä varten että auttavat epäselvissä tilanteissa... miksi opiskella itse juristiksi =) Sitä paitsi ammatti-ihmiset tietävät parhaiten miten niitä lakitekstejä on tulkittu, ennakkotapauksia on riittämiin.

Miksi soitella liittoon kun asian voi selvittää työpaikan luottamusmieheltä?

Työnantaja saa irtisanoa äitiys-, erityisäitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimuksen taloudellisista ja tuotannollisista syistä vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan. Työnantaja ei myöskään saa irtisanoa työntekijän työsopimusta raskauden johdosta. Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän työsopimuksen taloudellisista ja tuotannollisista syistä ennen äitiysvapaan alkua, työnantajan on osoitettava, ettei irtisanomisen kohdistuminen raskaana olevaan ole johtunut työntekijän raskaudesta. Työntekijällä on velvollisuus esittää selvitys raskaudestaan, mikäli työnantaja sitä pyytää.

http://www.ytn.fi/tiedotteet/index.php?item_id=2375

Luottamusmiehet saa ihan rahaakin hommastaan joten ovat sitä varten että auttavat työpaikalla epäselvissä asioissa. Liittoon kannattaa ottaa yhteyttä kun luottamusmiehen kyvyt ei enää riitä.

Jos luottamusmies on riittävällä tiedolla ja älyllä varustettu, niin mikäs siinä... kaikki eivät valitettvasti ole. Liitossa on kuitenkin juristit, jotka ovat ammattinsa puolesta asiaan perehtyneet.

Jos luottamusmies on riittävällä tiedolla ja älyllä varustettu, niin mikäs siinä... kaikki eivät valitettvasti ole. Liitossa on kuitenkin juristit, jotka ovat ammattinsa puolesta asiaan perehtyneet.

Jos luotto ei jotain asiaa tiedä niin hänen tehtävä on ottaa siitä selvää! Ja työpaikallahan on sellainen luottamusmues jonka työntekijät on itselleen valinneet. Juuri niin hyvä tai huono.

Jos luotto ei jotain asiaa tiedä niin hänen tehtävä on ottaa siitä selvää! Ja työpaikallahan on sellainen luottamusmues jonka työntekijät on itselleen valinneet. Juuri niin hyvä tai huono.

Usein niitä ehdokkaita niihin hommiin on niin vähän, että valinnasta ei voi edes puhua.

Ehdottomasti kannattaa kertoa raskaudesta! Jos koko yrityksen toimintaa ei ole tarkoitus lakkauttaa parempaa irtisanomissuojaa,kuin raskaus, ei ole. Raskaana olevan irtisanominen on niin helppo riitauttaa,että yksikään yritys tuskin siihen lähtee,vaikka raskaus ei siis irtisanomisperuste olisikaan. Ja onnea raskaudestasi AP!

Usein niitä ehdokkaita niihin hommiin on niin vähän, että valinnasta ei voi edes puhua.

Jos on valittamista niin pitää alkaa itse hommaan!

Itse en pidä jatkuvista muiden ihmisten sotkujen selvittelyistä, omat sotkut voi tarvittaessa selvitellä liiton avustuksella...

Lehdessä oli keväällä juttua naisesta, joka oli ollut firmassa jo vuosikausia, ehkä 15 v, en muista. Hän oli raskaana ja hänet irtisanottiin, vaikka olisi ollut monia muita myöhemmin taloon tulleita samoja tehtäviä tekeviä. Katson, jos löydän jutun.

Mä aloitin luottarina koska kukaan muukaan ei halunnut mutta olen tosi innostunut hommasta ja varustettu jonkunmoisella moraalilla koska en ikinä kehtaisi ottaa rahaa vastaan (siis luottamusmieskorvausta) jos en tekisi jotain sen rahan eteen! Mä tosiaan haluan auttaa ihmisiä työpaikalla ja toivon ihmisten tulevan mun luo ennenkuin alkavat soitella liittoon. Yhteistuumin moni asia selviää.

Yhteistyössä