yt-neuvottelut ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minerva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minerva

Vieras
Meidän osastolla alkoi yt-neuvottelut viime viikolla ja tässä tulisilla hiilillä ollaan ja odotellaan tuloksia...vielä pari viikkoa.
Potkut saa noin puolet työntekijöistä kesän aikana ja niiltä säästyvät ihmiset valikoidaan mm. osaamisen ja ammattitaidon perusteella. Olen osastoni korkeimmin alalle koulutettu ja osaan toimia jokaisessa työpisteessä ja tehnyt mielestäni työni aina hyvin, saanut kehuja siitä. Lisäksi olen ollut talossa kauemmin kuin yli puolet muista työntekijöistä. Ajattelin aluksi itse että olen ihan hyvissä asemissa, mutta mutta...kun olen raskaana!!! Melki puolivälissä jo ja pomo tietää asiasta. Nyt on pelko noussut yhä enemmän että minut laitetaan raskauden takia pihalle, koska eihän heillä ole järkeä jäädä maksamaan minulle vielä muutama kk palkkaa äitiysloman alkaessa (niinkuin yrityksellä on tapana) ja kesälomatkin juoksisivat.
Tiedän että raskaus ei saa olla irtisanomis syy, mutta tässä tapauksessa he voivat vedota näihin suuriin vähennyksiin. Silti tuntuisi todella epäreilulta jos minä joudun lähtemään ja joku vähemmän osaava saisi jäädä. (Enkä haluaisi nyt mitenkään nostaa itseäni jalustalle)
Mitähän voisi odottaa tulevaksi ja jos irtisanominen koskee minua niin voinko asialle mitään tehdä??
Tulevaisuus pelottaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja minerva:
Meidän osastolla alkoi yt-neuvottelut viime viikolla ja tässä tulisilla hiilillä ollaan ja odotellaan tuloksia...vielä pari viikkoa.
Potkut saa noin puolet työntekijöistä kesän aikana ja niiltä säästyvät ihmiset valikoidaan mm. osaamisen ja ammattitaidon perusteella. Olen osastoni korkeimmin alalle koulutettu ja osaan toimia jokaisessa työpisteessä ja tehnyt mielestäni työni aina hyvin, saanut kehuja siitä. Lisäksi olen ollut talossa kauemmin kuin yli puolet muista työntekijöistä. Ajattelin aluksi itse että olen ihan hyvissä asemissa, mutta mutta...kun olen raskaana!!! Melki puolivälissä jo ja pomo tietää asiasta. Nyt on pelko noussut yhä enemmän että minut laitetaan raskauden takia pihalle, koska eihän heillä ole järkeä jäädä maksamaan minulle vielä muutama kk palkkaa äitiysloman alkaessa (niinkuin yrityksellä on tapana) ja kesälomatkin juoksisivat.
Tiedän että raskaus ei saa olla irtisanomis syy, mutta tässä tapauksessa he voivat vedota näihin suuriin vähennyksiin. Silti tuntuisi todella epäreilulta jos minä joudun lähtemään ja joku vähemmän osaava saisi jäädä. (Enkä haluaisi nyt mitenkään nostaa itseäni jalustalle)
Mitähän voisi odottaa tulevaksi ja jos irtisanominen koskee minua niin voinko asialle mitään tehdä??
Tulevaisuus pelottaa!!

Yleensä raskaus suojaa irtisanomiselta. On liian helppo riitauttaa tilanne, jos siihen mennään. Työnantajat ei yleensä lähde siihen. Uskoisin, että olet turvassa...kannattaa jutella pomon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Tulevaisuus pelottaa!!

Yleensä raskaus suojaa irtisanomiselta. On liian helppo riitauttaa tilanne, jos siihen mennään. Työnantajat ei yleensä lähde siihen. Uskoisin, että olet turvassa...kannattaa jutella pomon kanssa.

Täydellisessä turvassa et ole. Mutta, työnantaja tietää, että joutuu huonoon maineeseen, jos potkii sut raskaana ulos. Tee siitä sitten vähintään Iltalehteen juttu. :)

Ps. Mulla on ihan sama tilanne.

Kyllä raskaana oleva on yleensä aika hyvin "turvassa", ei tietenkään silloin jos irtisanomiset koskee koko henkilökuntaa. Luulisi, että yritys tekee nuo irtisanomiset kuitenkin ns. pitkällä tähtäimellä, eikä tuo muutaman kuukauden palkan maksu pitäisi niin iso ongelma olla ja käytännössähän kela korvaa käsittääkseni työnantajalle tuostakin suurimman osan. Ja sitten se aika, mitä olet äitiyslomalla/hoitovapaalla, on kuitenkin työnantajalle ilmaista aikaa (lomat tietenkin kertyy, mutta niistäkin voit sopia säästäväsi niitä myöhempään, kunhan yrityksellä menee paremmin jne.) Kuitenkin olet työnantajalle hyvä ja tärkeä työntekijä ja ainakin näin maalaisjärjellä tuntuisi, että haluaisivat sinut kuitenkin takaisin jossain vaiheessa.

Kiitos vaan edellisille! Näin mäkin jotenkin aatelisin, mut kun kerran säästöjä pitää saada aikaseks ja musta ei sit olis mitään hyötyä ...ennemmin haittaa...yritykselle ainakaan vuoteen.
Voikohan siitä oikeesti nostaa jotain juttua jos saan irtisanomislapun?? Ei taida käytännössä kannattaa?!!!

Kiitos vaan edellisille! Näin mäkin jotenkin aatelisin, mut kun kerran säästöjä pitää saada aikaseks ja musta ei sit olis mitään hyötyä ...ennemmin haittaa...yritykselle ainakaan vuoteen.
Voikohan siitä oikeesti nostaa jotain juttua jos saan irtisanomislapun?? Ei taida käytännössä kannattaa?!!!

Ainahan sitä voi yrittää, mutta läpi se tuskin menee. Yt-neuvotteluissa, jotka koskevat koko henkilökuntaa, ainoat mitkä ovat ratkaisevia eli sellaisia mitkä voit sitten riitauttaa, on että kaikki määräaikaiset täytyy irtisanoa ennen vakinaisia, samoin kaikki joilla ei ole koulutusta (virallista pätevyyttä ) täytyy myös irtisanoa ennen kuin voidaan irtisanoa joku jolla on koulutus. Nämä ovat ne ainoat "viralliset" säännöt mitä täytyy noudattaa.

Edes se, että on ollut talossa 26 vuotta ei suojaa, jos ei ole koulutusta alalle. Näin se vaan menee. Meidän työpaikalla oli juuri yt:t ja pihalle lähi jopa yli 30 vuotta talossa olleita ja jäädä sai jopa alle vuoden olleet, mutta koulutuksen omaavat. Jos edellä olevat ehdot täytyy, saa työnantaja irtisanoa kenet haluaa, jopa ihan pärstäkertoimen mukaan. Se, että sä olet omasta mielestästi (ja jopa oikeestikin) parempi kuin muut ei vaikuta. Työnantaja voi aina sanoa, että hänen mielestä asia ei ole niin.

Raskaana olevan voi taloudellisista ja tuotannollisista syistä irtisanoa vasta kun firman toiminta kokonaan lakkaa. Raskaus on ERITTÄIN tehokas suoja irtisanomista vastaan.

Henkilökohtaisista syistä voi irtisanoa muutenkin, siis jos ei vaikka teet töitään, mutta silloinkin kannattaa vakavasti harkita asian riitauttamista.

Lisää löytyy googlaamalla, esimerkiksi tällainen:
http://www.erto.fi/tyosuhdeopas/irtisanomisperusteet/231-raskaana-tai-perhevapaalla-olevan-tyontekijan-irtisanominen

No ihan jokaisen joka joutuu irtisanotuksi kannattaa ottaa yhteyttä liittoonsa ennen kuin allekirjoittaa mitään tai ennen kuin edes sanoo juuta tai jaata asiaan! Ja asian riitauttamiseen saat tukea neuvoja lakimiehiltä.

Kuten tuolla aiemmin kirjoitan sinua ei voida laillisesti irtisanoa taloudellisten ja tuotannollisten syiden takia (eli niistähän näissä YT-neuvotteluissa varmasti on kyse!) jos ei firman toiminta kokonaan lakkaa.

Sinua ei voida laillisesti irtisanoa, ellei todellakin koko firman toiminta pysähdy. Jos saat irtisanomislapun, ilmoita että et hyväksy sitä ja aiot riitauttaa sen. Ja sinulla ei ole mitään pelkoa häviämisestä oikeudessa. Suoja raskaana olevia työntekijöitä kohtaan on todella vahva.

9 §

Raskaana tai perhevapaalla olevan työntekijän irtisanominen

Työnantaja ei saa irtisanoa työsopimusta työntekijän raskauden johdosta eikä sillä perusteella, että työntekijä käyttää oikeuttaan 4 luvussa säädettyyn perhevapaaseen. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys raskaudestaan.

Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan tai perhevapaata käyttävän työntekijän työsopimuksen, katsotaan irtisanomisen johtuneen työntekijän raskaudesta tai perhevapaan käyttämisestä, ellei työnantaja voi osoittaa sen johtuneen muusta seikasta.

Työnantaja saa irtisanoa äitiys-, erityis-, äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimuksen 3 §:ssä säädetyillä perusteilla vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
No ihan jokaisen joka joutuu irtisanotuksi kannattaa ottaa yhteyttä liittoonsa ennen kuin allekirjoittaa mitään tai ennen kuin edes sanoo juuta tai jaata asiaan! Ja asian riitauttamiseen saat tukea neuvoja lakimiehiltä.

Kuten tuolla aiemmin kirjoitan sinua ei voida laillisesti irtisanoa taloudellisten ja tuotannollisten syiden takia (eli niistähän näissä YT-neuvotteluissa varmasti on kyse!) jos ei firman toiminta kokonaan lakkaa.

Ymmärsinköhän ton vika kappaleen jotenkin väärin. Musta irtisanomisissa voidaan käyttää tuotannollisia ja taloudellisia syitä vaikka FIRMAN KOKO TOIMINTA EI LAKKAA.

Jos on fiksu työnantaja se kylllä varmistaa oman selustansa irtisanomisten suhteen oli raskaana tai ei. Jos on fiksu työntekijä varmistaa selustansa ammattijärjestön avulla.

Sitten noihin palkkajuttuihin äippälomalta. Kela maksaa sinun palkalliselta ajalta äityispäivärahan työnantajalle. Lisäksi Työnantaja voi hakea lomakustannuskorvausta Kelalta, jos hän maksaa työntekijälle lomapalkan tai lomakorvauksen perhevapaan ajalta

Alkuperäinen kirjoittaja björn:
9 §

Raskaana tai perhevapaalla olevan työntekijän irtisanominen

Työnantaja ei saa irtisanoa työsopimusta työntekijän raskauden johdosta eikä sillä perusteella, että työntekijä käyttää oikeuttaan 4 luvussa säädettyyn perhevapaaseen. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys raskaudestaan.

Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan tai perhevapaata käyttävän työntekijän työsopimuksen, katsotaan irtisanomisen johtuneen työntekijän raskaudesta tai perhevapaan käyttämisestä, ellei työnantaja voi osoittaa sen johtuneen muusta seikasta.

Työnantaja saa irtisanoa äitiys-, erityis-, äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimuksen 3 §:ssä säädetyillä perusteilla vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan.

No ei tietenkään voi mutta jos irtisanoisen syynä ei olekaan raskaus vaan tuotannolliset ja taloudelliset syyt? Vaikka kuinka sä olet raskaana, et sä voi todistaa että irtisanominen johtui nimenomaan siitä eikä mistään muusta syystä.

No näitä juttuja mä (aloittaja) juurikin pyörittelen mielessäni. Oon hakenu netistä tietoa ja liittoon soittelen sit kun/jos irtisanomislappu tulee.

Onko se siis ihan virallinen tieto et koulutus alalle suojaa kans noin paljon?? (kuka siitä nyt kirjoittikin) Mulla on alan koulutus ja niitäkin on eri asteisia niin minulla yhden toisen lisäks on korkein. Muuten meidän työntekijöistä on vain ehkä 30%:lla koulutusta tälle alalle...ei niilläkään jotka ovat olleet sen 30 vuotta talossa.
Eli kun meillä irtisanotaan noin puolet, ehkä hieman reilu niin silloinhan se ois ihan selvä et me koulutetut saadaan jäädä, vaik oltas just tultu taloon.

Ja vaikka jäänkin mammalomalle niin TODELLAKIN teen sillä työpaikalla ja paljon! Viimeksi olin pois tasan äippäloman verran eli 10kk sillä halusin todellakin takaisin töihin...mies jäi sitten kotiin. Ja meillä minä olen muutenkin se joka tienaa eli kyllä työpaikan säilyminen on minusta äitiyslomalaiselle ihan yhtä tärkee kuin muillekin (tästä tulisi ihan uusi keskustelu jos joku tähän takertuu, mutta toivon että pysytään alkuperäisessä asiassa)
Ja tosiaan tämä yritys ei lopeta kokonaan toimintaansa, vain supistaa.

Niin joo, ja kun varmasti ne syyt irtisanomisille ovat juuri nuo tuotannolliset ja taloudelliset, niin siinä mielessä en tosiaan vois vedota raskauteen ja et sen perusteella syrjis. Mutta voinko kyseenalaistaa sen että miksi toinen, ehkä vähemmän koulutettu saa jäädä ja minä lähden (jos niin käy)?? Ja onko työnantajan vastattava tällaiseen?

Mulla sama tilanne, sanoivat työpaikalla että olen "korkeamman suojan" piirissä tai jotain sinnepäin. Olin kertonut raskaudesta ennen neuvottelujen alkamista, sain sen käsityksen että sekin vaikuttaa.

Aiemmissa irtisanomisissa koulutukset eivät ole tuntuneet vaikuttavan meidän työpaikan irtisanomisiin, ko. alan lisensiaatteja on irtisanottu, kallispalkkaisiahan he ovat..

Monen lähteen mukaan työntekijää ei voida irtisanoa taloudellisista ja tuotannollisista syistä vanhempainvapaan aikana. Raskauden aikana irtisanomisesta näyttää olevan ristiriitaista tietoa.

YTN:n mukaan työntekijän voi irtisanoa raskauden aikana taloudellisista ja tuotannollisista syistä, mutta tällöin työnantajalla on velvollisuus todistaa, ettei irtisanominen johdu raskaudesta. Samantyyppistä tietoa on TEK:n nettisivuilla. Kuitenkin ERTOn oppaan mukaan raskaana olevaa ei voida irtisanoa edes taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Riippuuko asia siis siitä, kuuluuko ERTOon tai YTN:ään? Voiko työs- tai työehtosopimuksissa olla eroja tältä osin?

Toisaalta, tasa-arvolaissa katsotaan syrjinnäksi eri asemaan asettaminen raskauden tai muun sukupuolesta johtuvan syyn perusteella. Eikö tämä voida tulkita myös niin, ettei raskautta saa ottaa huomioon edes työpaikan säilyttämisen edistämistarkoituksessa?

Minäkin kuulisin mielelläni, kannattaako raskaudesta ilmoittaa työpaikalla ennen yt-neuvottelujen päättymistä, ja kenen puheille kannattaa mennä ensimmäisenä.

Linkit dokumentteihin:

Tässä linkki ytn:n dokumenttiin.
http://www.ytn.fi/tiedotteet/downloadelement.php?id=5757

Ei riipu liitosta. Käytännössä menee niin kuin edellä jo selitettiin, eli voidaan irtisanoa tuot. ja tal. syistä, mutta käytännössä raskaana olevan vain silloin kun koko työpaikka/toiminto loppuu. Eli jos kaikki kollegasikin irtisanotaan. Kyllä se vaan niin on, että työnantajat ei uskalla lähteä tuota sääntöä rikkomaan, vaikka teoriassa voisivatkin, koska todistusvelvollisuus olisi niin vaikea näyttää toteen. Sen sijaan sinut voidaan irtisanoa ensimmäisenä päivänä kun palaat töihin.

Kerro ihmeessä raskaudestasi esimiehellesi ja/tai henkilöstöpäällikölle nyt heti, siitä on vain etua sinulle. Riittää kun lyhyesti kerrot ja jos pyytävät jotain raskaustodistusta, niin sen heille hankit.

Yhteistyössä