"vaarallinen" työ ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuliharja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuliharja

Vieras
Olen ESY-luokalla töissä ja tilanteet ovat välillä aika fyysisestikin vauhdikkaita pienessä yhteisössä - tänään viimeksi sain liimaputkilosta naamaan, kun satuin olemaan tulilinjalla. En koe, että mulla on hyvä olla tässä tilassani työssä paikassa, jossa työturvallisuutta ei pystytä aina takaamaan. Miten helkkarissa mä saan mistään mitään muutakaan työtä, kun olen raskaana? Ei kai nyt kukaan halua palkata raskaana olevaa palkata edes muutaman kuukauden määräaikaiseksi?? Taloudellinen tilanne ei anna periksi että jäisin työttömäksikään ja vauvan isä ei tosiaan ole kuvioissa mukana.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai mitään tietoa, että kuinka asian voisi järjestää? Muihin tehtäviin mua ei ole mahdollista siirtää tässä nykyisessä työpaikassani. Alanko hakea töitä ja sitten uuden työpaikan saatuani kylmän viileesti kerron raskaudestani jonkun ajan kuluttua ihan "uutena" asiana? Kun raskaus ei todellakaan näy, ja ihan alussa mennään, viikolla 7.

Tilanne on aika ahdistava, toivottavasti joku osaa sanoa jotain rohkaisevaa. :/

hei nelthilta!

kiitos kovasti linkistä! menin sieltä vielä kelan sivuille ja sen mukaan pitää olla jokin kemiallinen aine tmv. joka vaarantaa mun terveyden, jotta kelpoisuus erityispäivärahaan täyttyy... täytyypä kysyä, onko sellanen mitenkään mahdollinen mun tapauksessa. palaveri rehtorin ja työparin kanssa maanantaina ja aika työterveyslääkärille 26. pvä.

Minä työskentelen alalla jossa on jatkuva "uhka" päällä. Aika erikoisalaa, en voi selittää tarkemmin.
Mutta mun työterveyslääkäri PATISTI mut ennenaikaiselle vapaalle ( käytännössä sairaslomalle siis ) ENNALTAEHKÄISEVÄSTI.
Itse vähän nurisin vastaan, sillä olo oli loistava eikä mitään uhkaa tosiaankaan ole työssäni koskaan vuosien aikana ollut...mutta 4 lasta synnyttänyt viisas NAISlekuri tahtoi asiat näin junailla. Ja hyvä niin.

Tuttuni oli ennen äitiyslomaansa töissä "ennalta-arvaamattomien" mielenterveyskuntoutujien kanssa, joista osalla oli pahoja harhoja, mm. luulo että vatsassa kasvaa paholainen tai sitten oli katkeruutta omista menetetyistä lapsista, joten väkivallan ja portaista alas tönimisen uhka oli olemassa. Hänelle oli järjestetty raskauden lopppuvaiheessa toimisto- ja pyykinjärjestely yms "piilossa tehtäviä" töitä, en tiedä millä lausunnolla.

Kai tapauskohtaista, mutta ei kaikista vaarallisista ammateista/töistä pääse "helposti"erityisäitiysrahalle.

Ja psykiatrisessa sairaalassa on kyllä työskennellyt viimeisillään raskaana olevia hoitajia ja lääkäreitä. Siis ihan "kunnon" tapausten parissa. ja muita tehtäviä ei järjestetty (aiemmin jonkun kirjoitamassa tapauskessa oli todella kai pakko järjesteää, mutta kun koskaan ei tiedä mitä psykoosissa olevan mielessä liikkuu).

Mutta toivotan onnea että pääset aiemmin lomalle. vauva on tärkein. Ja tosiaan, et varmasti saa helpolla töitä mahasi kanssa muualla. Onnea.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 18:57 tuliharja kirjoitti:
Olen ESY-luokalla töissä ja tilanteet ovat välillä aika fyysisestikin vauhdikkaita pienessä yhteisössä - tänään viimeksi sain liimaputkilosta naamaan, kun satuin olemaan tulilinjalla. En koe, että mulla on hyvä olla tässä tilassani työssä paikassa, jossa työturvallisuutta ei pystytä aina takaamaan. Miten helkkarissa mä saan mistään mitään muutakaan työtä, kun olen raskaana? Ei kai nyt kukaan halua palkata raskaana olevaa palkata edes muutaman kuukauden määräaikaiseksi?? Taloudellinen tilanne ei anna periksi että jäisin työttömäksikään ja vauvan isä ei tosiaan ole kuvioissa mukana.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai mitään tietoa, että kuinka asian voisi järjestää? Muihin tehtäviin mua ei ole mahdollista siirtää tässä nykyisessä työpaikassani. Alanko hakea töitä ja sitten uuden työpaikan saatuani kylmän viileesti kerron raskaudestani jonkun ajan kuluttua ihan "uutena" asiana? Kun raskaus ei todellakaan näy, ja ihan alussa mennään, viikolla 7.

Tilanne on aika ahdistava, toivottavasti joku osaa sanoa jotain rohkaisevaa. :/

Yleensä työnantaja järjestää jotain vaihtoehtotyötä tilalle mielummin kuin päästää sairaslomalle, ainakin meillä (työssä käsitellään vaarallisia kemiallisia aineita), mutta jos se ei ole mahdollista niin lääkäri kirjoittaa kyllä sairaslomaa. Mutta uutta työtä ei kyllä kannata lähteä etsimään, koska tuossa tilanteessa (ainakin vakipaikassa) sulle tulisi jokatapauksessa koeaika ja sinä aikana (jos 4kk) varmasti jo arvaavat, eikä muutenkaan tuo hyvää kuvaa työntekijästä, joka salailee asioita :)

Kyllä naiset hankkivat töitä alkuraskaudessa ja toisaalta kun yrittävät raskautta. kai on oikeus ja kohtuus, että myös perheelliset saavat työtä ja vakituista. Työnantaja ei toki tykkää, mutta jos ajatellaan, että naiset usein muutenkin pätkätöissä ja lasta ei uskalleta hankkia. Lisäksi yrityksen aloituksesta tulokseen pääsyyn kuluvaa aikaa ei kukaan tiedä. Ei haastattelussaa tavri sanoa, että yritetään tässä lasta...Korkeakouluista valmistutaan lähes kolmikymppisinä ja siinä ei enää vuosia voi siirtää hankintaa. Joskus kaikki vain sattuvat samaan aikaan. Kaikki eivät edes vakipaikan saatuaan jää vuosien hoitovapaalle ja tee useampaa samaan syssyyn.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2005 klo 14:48 Minä kirjoitti:
Kyllä naiset hankkivat töitä alkuraskaudessa ja toisaalta kun yrittävät raskautta. kai on oikeus ja kohtuus, että myös perheelliset saavat työtä ja vakituista. Työnantaja ei toki tykkää, mutta jos ajatellaan, että naiset usein muutenkin pätkätöissä ja lasta ei uskalleta hankkia. Lisäksi yrityksen aloituksesta tulokseen pääsyyn kuluvaa aikaa ei kukaan tiedä. Ei haastattelussaa tavri sanoa, että yritetään tässä lasta...Korkeakouluista valmistutaan lähes kolmikymppisinä ja siinä ei enää vuosia voi siirtää hankintaa. Joskus kaikki vain sattuvat samaan aikaan. Kaikki eivät edes vakipaikan saatuaan jää vuosien hoitovapaalle ja tee useampaa samaan syssyyn.

Kyllähän minäkin olen sitä mieltä, että PITÄISI antaa töitä myös raskaana oleville, mutta valitettavasti näin ei aina ole. Meillä oli töissä tälläinen tapaus viimetalvena, työntekijä oli juuri viikoilla 7-10 tullessaan töihin oli 2kk:den koeajan meillä ja siten ilmoitti jäävänsä parinkuukauden päästä äitiyslomalle. Hän ei tietenkään pystynyt tekemään sitä omaa työtänsä, koska oli raskaana (meillä käsitellään vaarallisia kemikaaleja, satoja litroja päivässä)joten työnantaja hommasi firmansisältä muuta työtä siksi aikaa. Mutta kyllä täytyy sanoa että sekä työnantaja että me työtoverit olimme hänelle vihaisia, koska hyöty uudesta työntekijästä oli tasan 0. en usko että palaa enää hoitovapaan jälkeen meille töihin. Ymmärrän tietysti myös toisen puolen tarinasta, mutta itse en pystyisi tuota tekemään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2005 klo 08:52 naapurin Pirjo kirjoitti:
Mutta kyllä täytyy sanoa että sekä työnantaja että me työtoverit olimme hänelle vihaisia, koska hyöty uudesta työntekijästä oli tasan 0.

No, on teillä kyllä typerä asenne. Parempihan se on olla äitiyslomalla heti työsuhteen alussa eikä jäädä vasta sitten, kun alkaa olla työssään "korvaamaton". Aika harva kai on kuitenkaan tulossa vain vuodeksi tai pariksi vakituiseen työpaikkaan, vaan etsii jotain pysyvämpää. Kyllä te uudesta työntekijästä ehditte vielä pitkään hyötyä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2005 klo 21:24 Nelthilta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2005 klo 08:52 naapurin Pirjo kirjoitti:
Mutta kyllä täytyy sanoa että sekä työnantaja että me työtoverit olimme hänelle vihaisia, koska hyöty uudesta työntekijästä oli tasan 0.

No, on teillä kyllä typerä asenne. Parempihan se on olla äitiyslomalla heti työsuhteen alussa eikä jäädä vasta sitten, kun alkaa olla työssään "korvaamaton". Aika harva kai on kuitenkaan tulossa vain vuodeksi tai pariksi vakituiseen työpaikkaan, vaan etsii jotain pysyvämpää. Kyllä te uudesta työntekijästä ehditte vielä pitkään hyötyä.

Mä taas luulen, että jos hän olisi sanonut alunperinkin olevansa raskaan(väitti ettei tiennyt vielä silloin), niin työnantaja olisi palkannut hänet alunperinkin johonkin toiseen hommaan.Itse en olisi edes mennyt työskentelemään noissa olosuhteissa kyseiseen työpaikkaan.

Yhteistyössä