Rannalla, onks se nyt niin kauheeta jos taapero on yksin vedessä..

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä tuo nuorin on rantavedessä itsekseen saanut juosta parivuotiaana ja minä istun rannalla. Jokainen on saanut. Sen sijaan rantaan ei ole yksikseen asiaa ennen kuin on hyvä uimataito hallussa. Uimataidoton (ei taaperot) on saanut mennä rantaan isompien, uimataitoisten lasten kanssa minun ollessa saunassa. Rantaan päin uidaan jne.

Ja minun sanotaan olevan varovainen. Ehkä en sitten olekaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
hmmm... istutteko muuten kahluualtaassakin lastenne vieressä?
mieluummin istun vieressä kun otan pienintäkään riskiä...
tuttavapiirissä on hukkunut kaksi pientä lasta varsin matalaan veteen, toinen kotipihalla, toinen kylppärissä, ja kumpikin onnettomuus olisi ollut vältettävissä siten ettei lasta olisi jätetty ilman valvontaa
Eiköhän se ole vähän eri asia kun jätetään ilman valvontaa kuin se että se valvoja ei höngi niskaan valvoessaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
hmmm... istutteko muuten kahluualtaassakin lastenne vieressä?
KYLLÄ!!! Etkö sinä TAJUA, että vettä ei tarvii iolla paljoakaan että pieni voi hukkua siihen. HuhHuh mitä vastuuttomuutta!
Miksi oikein koittamalla koittaa ja leikkiä venäläistä rulettia sen lapsen hengellä.
Vesi niinkuin tulikin on hyvä renki, mutta huono isäntä. Pitäkää se mielessänne!
tätä ihmettelen minäkin
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Tossa rannalla oli kyllä niin paljon ihmisiä, että olisi ollut melko mahdotonta hukkua, kun vieressä on koko ajan joku. Joku astuisi päälle hyvin nopeaan. Seurasin lasta ihan koko ajan ja jos ois johonkin kadonnut olisin kyllä tiennyt mihin ja ollut nopsasti paikalla. En mä tiedä, tottakai lapsi voi kaatua, mun vajaa 2v kaatu rantavedessä mut nousi ite ylös ennen kuin kerkesin nostaa. Olin siis metrin päässä ehkä.

Hassuu vaan, että vielä silloin kun mä olin lapsi, me käytiin noin 7v kavereiden kanssa keskenään uimassa ja nyt ei edes 7v voisi olla muutaman metrin päässä vanhemmista vedessä.
Niin. ennenvanhaan kuskattiin lapsia autoissa ilman turvaistuinta ym typerää, ei se siitä silti yhtään sen vaarattomampaa tee! :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
hmmm... istutteko muuten kahluualtaassakin lastenne vieressä?
mieluummin istun vieressä kun otan pienintäkään riskiä...
tuttavapiirissä on hukkunut kaksi pientä lasta varsin matalaan veteen, toinen kotipihalla, toinen kylppärissä, ja kumpikin onnettomuus olisi ollut vältettävissä siten ettei lasta olisi jätetty ilman valvontaa
Eiköhän se ole vähän eri asia kun jätetään ilman valvontaa kuin se että se valvoja ei höngi niskaan valvoessaan.
pieni lapsi tuskin siitä pahastuu vaikka äiti/isä niskaan hönkisikin
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Kyllä tuo nuorin on rantavedessä itsekseen saanut juosta parivuotiaana ja minä istun rannalla. Jokainen on saanut. Sen sijaan rantaan ei ole yksikseen asiaa ennen kuin on hyvä uimataito hallussa. Uimataidoton (ei taaperot) on saanut mennä rantaan isompien, uimataitoisten lasten kanssa minun ollessa saunassa. Rantaan päin uidaan jne.

Ja minun sanotaan olevan varovainen. Ehkä en sitten olekaan.
niin tai sitten mä olen ylivarovainen, mutta mieluummin yli kuin ali-varovainen
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
hmmm... istutteko muuten kahluualtaassakin lastenne vieressä?
mieluummin istun vieressä kun otan pienintäkään riskiä...
tuttavapiirissä on hukkunut kaksi pientä lasta varsin matalaan veteen, toinen kotipihalla, toinen kylppärissä, ja kumpikin onnettomuus olisi ollut vältettävissä siten ettei lasta olisi jätetty ilman valvontaa
Eiköhän se ole vähän eri asia kun jätetään ilman valvontaa kuin se että se valvoja ei höngi niskaan valvoessaan.
pieni lapsi tuskin siitä pahastuu vaikka äiti/isä niskaan hönkisikin
Ei ole mitään syytä siihen hönkimiseen, saman valvonnan pystyt tekemään niin että lapsella on tilaa edes leikkiä, ei sun tartte vieressä toljottaa, kyllä sinä ehdit apuun sieltä 2 metrin päästä aivan varmasti.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
hmmm... istutteko muuten kahluualtaassakin lastenne vieressä?
mieluummin istun vieressä kun otan pienintäkään riskiä...
tuttavapiirissä on hukkunut kaksi pientä lasta varsin matalaan veteen, toinen kotipihalla, toinen kylppärissä, ja kumpikin onnettomuus olisi ollut vältettävissä siten ettei lasta olisi jätetty ilman valvontaa
Eiköhän se ole vähän eri asia kun jätetään ilman valvontaa kuin se että se valvoja ei höngi niskaan valvoessaan.
pieni lapsi tuskin siitä pahastuu vaikka äiti/isä niskaan hönkisikin
Tarkoitin sitä että että istutteko lapsen kanssa siinä pienessä altaassa? kas kun jos istutte rannalla 1-2 metrin päässä ja pihalla myös 1-2 metrin päässä niin se on sama asia... tuskin kovin moni äiti sitä ahteriaan sinne kahluualtaaseen työntää....

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisään vielä. Minä en päästä vielä syksyllä neljännelleluokalle menevääkään ilman aikuista rannalle, siis kaveriseurassa.
En minäkään päästäisi, jos olisin lapseni kasvattanut pullossa. Yhden tutun lapsi kuoli autonalle jäädessään, ekan kerran kun pääsi sitten lopulta itse menemään ilman aikuista, eipä se ymmärtänyt että ei se aikuinen olekaan sanomassa että nyt yli. Pienenä se virsta on väännettävä!
Se, että väilttää lapsestaan ei ole pullossa kasvattamista :hug:

Vaan on se tuskallisen hankalaa siirtää se ihraperse siitä viltiltä veden varaan lapsen kanssa, mukavampaa on särpiä donitsia peiton päällä lasten temmeltäessä keskenään vedessä.Sitten syytellään jumalaa, naapurin lauria tai merivartiostoa kun omalla lepselle sattuu jotain.

VAHINGOLLE ei juu voi mitään, mutta minä en kutsuisi sitä vahingoksi, jos oikein yrittämällä yritetään, että hukkuuko se lapsi nyt vai pysyykö mahdollisesti ehkä hengissä.
Maatkaa sitten kotona mutta valvokaa niitä lapsianne veden vieressä!!!
 
hui
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Tossa rannalla oli kyllä niin paljon ihmisiä, että olisi ollut melko mahdotonta hukkua, kun vieressä on koko ajan joku. Joku astuisi päälle hyvin nopeaan. Seurasin lasta ihan koko ajan ja jos ois johonkin kadonnut olisin kyllä tiennyt mihin ja ollut nopsasti paikalla. En mä tiedä, tottakai lapsi voi kaatua, mun vajaa 2v kaatu rantavedessä mut nousi ite ylös ennen kuin kerkesin nostaa. Olin siis metrin päässä ehkä.

Hassuu vaan, että vielä silloin kun mä olin lapsi, me käytiin noin 7v kavereiden kanssa keskenään uimassa ja nyt ei edes 7v voisi olla muutaman metrin päässä vanhemmista vedessä.
Niin. ennenvanhaan kuskattiin lapsia autoissa ilman turvaistuinta ym typerää, ei se siitä silti yhtään sen vaarattomampaa tee! :headwall:
No en tarkoittanut että päästäisin 7v yksin uimaan tai kenenkään pitäisi päästää. Vaan onkohan jo vähän ylihysteeristä jos 7v ei saa edes valvottuna uida yksin, vaan äiti on koko ajan vieressä.

Ja joo, saa mun puolesta olla jos haluaa, mä en oo.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mekin on kasvettu lapsena veden äärellä.

Ei meillä kuitenkaan lapset ui ilman valvontaa. 9-vuotiaskin on aina valvovan silmän alla. Kun taas toiset päästää sen ikäisiä jo itsekseen uimaan ja kaveriporukassa se isompi vaara on sattua jotain kuin meidän taaperolla.
Sama meillä, että isompia ei päästetä vaikka kaverit jo käykin keskenään.

Meilläkin 2v saa leikkiä rantavedessä yksinään, ja jos haluaa hyppiä laiturilta niin seison laiturilla (syvää, niin ettei vedessä voi seistä) valmiina tarttumaan kiinni. Ja kellukkeet on aina tiukasti käsissä.
 
Paapot äika paljon.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisään vielä. Minä en päästä vielä syksyllä neljännelleluokalle menevääkään ilman aikuista rannalle, siis kaveriseurassa.
Ei voi olla totta? Minä kävin tuossa iässä yksin kalastamassa soutuveneellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Tossa rannalla oli kyllä niin paljon ihmisiä, että olisi ollut melko mahdotonta hukkua, kun vieressä on koko ajan joku. Joku astuisi päälle hyvin nopeaan. Seurasin lasta ihan koko ajan ja jos ois johonkin kadonnut olisin kyllä tiennyt mihin ja ollut nopsasti paikalla. En mä tiedä, tottakai lapsi voi kaatua, mun vajaa 2v kaatu rantavedessä mut nousi ite ylös ennen kuin kerkesin nostaa. Olin siis metrin päässä ehkä.

Hassuu vaan, että vielä silloin kun mä olin lapsi, me käytiin noin 7v kavereiden kanssa keskenään uimassa ja nyt ei edes 7v voisi olla muutaman metrin päässä vanhemmista vedessä.
Niin. ennenvanhaan kuskattiin lapsia autoissa ilman turvaistuinta ym typerää, ei se siitä silti yhtään sen vaarattomampaa tee! :headwall:
Ei meidän kesäautossa ole edes turvavöitä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihan oikeesti, ootte tosissanne?
Nämä on näitä vauhkoja pellolla tai betonihelvetissä asuvia.
Luultavasti, just oltiin järven rannalla ja meidän marraskuussa täyttävä lähes 3v oli ihan itekseen rannalla, siihen vyötäröön saakka meni ja sitten huusin että pitää pyörtää ja 5 v oli myös yksin kaverien kanssa ja myös vyötäröön sai mennä suunnilleen matalassa järvessä.
Oot kyllä vastuuton..
No riippuu vähän rannastakin :D meidän rannassa vettä lapsen vyötäröön on jo metrin päässä! Siihen asti saa kahlata, ja sivusuunnassa tilaa on kolmisen metriä. Minä istun laiturin reunalla ja katson, ja lapsella on kellukkeet, ja se osaa sukeltaa.

 
juuh
Siis hukkuuko lapsi oikeesti parissa sekunnissa? En usko! Jos seison 2 metrin päästä lapsesta, joka sattuu kaatumaan ja mulla menee pari sekuntia kauemmin lapsen nostamiseen kuin että olisin 10 cm päässä, niin ei tasan lapsi siinä ajassa ehdi hukkua!!!

Mä kyllä vahdin lasta koko ajan, mutta en todellakaan ole jatkuvasti vieressä. Välillä saattaa olla jopa tosiaan se pari metriä väliä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Kyllä tuo nuorin on rantavedessä itsekseen saanut juosta parivuotiaana ja minä istun rannalla. Jokainen on saanut. Sen sijaan rantaan ei ole yksikseen asiaa ennen kuin on hyvä uimataito hallussa. Uimataidoton (ei taaperot) on saanut mennä rantaan isompien, uimataitoisten lasten kanssa minun ollessa saunassa. Rantaan päin uidaan jne.

Ja minun sanotaan olevan varovainen. Ehkä en sitten olekaan.
niin tai sitten mä olen ylivarovainen, mutta mieluummin yli kuin ali-varovainen
En tiedä vaikuttaako siihen se, että elämänsä on juossut rannassa ja takaisin. Niitä sääntöjä on taottu vedestä pienestä pitäen kalloon ja samat säännöt on taottu jo minullekin pienenä . Se vesi on tuttua vaaroineen ja iloineen päivineen (ja tiedän, että se vahinko voi sattua, se tuttuus voi olla vaaraksi siinä missä hyödyksikin). Kyllä meillä on esimerkiksi serkukset saaneet käydä jo eka-tokaluokasta keskenään ongella ja rantaviivaa pitkin soutelemassa. Liivit päälle ja veneessä ei seisota. Tytär on käynyt kavereiden ja serkkujen kesken uimassa kolmannella luokalla, serkkujensa kanssa jo ekaluokalla keskenään omassa rannassa.

Ja minua oikeasti torutaan ylivarovaiseksi. Itse kyllä muistan, että saatettiin serkkujen kanssa lähteä hyppimään kiville ja olla monta tuntia poissa. Eväät otettiin mukaan ja kahlattiin minne haluttiin. Tai rakennettiin itse veneitä isoista styroksinpaloista ja lankuista ja mentiin rantaa pitkin melkoisen kauaskin.

Mutta nyt on kyse myös tutuista rannoista. Tuntemattomilla rannoilla ollaan aina varovaisempia.
 
Grace1982
On kauheaa, en ikinä olisi voinut antaa lapseni pulikoida yksin rantavedessä. Mitä vain voi tapahtua ja todella äkkiä. (Eikä muuten saa vieläkään olla ilman vahtia uimassa. On nimittäin tuo kullannuppu on niin tärkeä.)
 
poikia3
Musta paras henkivakuutus on lapsen uimataito, ei vieressä hengittävä vanhempi. Eli lasta pitääkin kannustaa pistämään naamaansa veteen, sukeltamaan kellumaan. Meidän pojilla on rannalla uimalasit, saavat tutkia myös mitä kaikkea vedenpohjasta löytyy. Uimaan mennään myös rannalle, jossa ei ole hirmuisesti ihmisiä, jotta omat lapset eivät sekoitu muiden lapsiin, sekunnissa voi huomio herpaantua ja seuratakin väärää kaveria, jos porukkaa on paljon.

Me uimme yleensä rannalla joka syvenee tosi hitaasti.

Kellukkeiden käyttö tosiaan hidastaa uimaan oppimista, joten niitä ei käytetä. Uimaleluja sen sijaan on jo paljon, ja niiden kanssa valvon aina vedessä, koska niiden kanssa lapsi voikin olla liian syvässä vedessä ja todella pulassa.

ja totesin tänään, kuten monena muunakin kertana, että pienimmäisenikin uimataito on jotain ihan muuta kuin rannalla enemmistönä olevien kellukkeiden kanssa liikkuvien lapsien. Poikkeus oli yksi samanikäinen poika, joka osasi snorklata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
Meillä 2v 5kk vanha poika ja tänään oltiin toista kertaa rannalla ja kyllä annoin mennä veteen vaikka ite olin hiekalla. Polvien alapuolelle oli pojalla vettä siinä kohti mihin oli lupa mennä ja ihmeen hyvin tottelikin että syvemmälle ei mennä. Myö siis miehen kanssa istuttiin parin metrin päässä pojasta. Niin ja koko ajan katto jompi kumpi että mitä poika tekee, valvomatta en ois jättäny hetkekskään.
Laiskuus huipussaan! Miksei toinen voinut olla aina vuorotellen lapsen kanssa vedessä? Oliko teille tärkeämpää tahkota toisianne siellä rannalla?
Hohhoi, meillä saa muksu olla rantavedessä vaikka en ois ite vieressä ja juoksemassa joka sekunti perässä. Pääsen siitä ihan yhtä nopeesti pojan luokse kun mitä jos oisin vedessä sen kanssa sen muutaman metrin päässä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisään vielä. Minä en päästä vielä syksyllä neljännelleluokalle menevääkään ilman aikuista rannalle, siis kaveriseurassa.
En minäkään päästäisi, jos olisin lapseni kasvattanut pullossa. Yhden tutun lapsi kuoli autonalle jäädessään, ekan kerran kun pääsi sitten lopulta itse menemään ilman aikuista, eipä se ymmärtänyt että ei se aikuinen olekaan sanomassa että nyt yli. Pienenä se virsta on väännettävä!
Se, että väilttää lapsestaan ei ole pullossa kasvattamista :hug:

Vaan on se tuskallisen hankalaa siirtää se ihraperse siitä viltiltä veden varaan lapsen kanssa, mukavampaa on särpiä donitsia peiton päällä lasten temmeltäessä keskenään vedessä.Sitten syytellään jumalaa, naapurin lauria tai merivartiostoa kun omalla lepselle sattuu jotain.

VAHINGOLLE ei juu voi mitään, mutta minä en kutsuisi sitä vahingoksi, jos oikein yrittämällä yritetään, että hukkuuko se lapsi nyt vai pysyykö mahdollisesti ehkä hengissä.
Maatkaa sitten kotona mutta valvokaa niitä lapsianne veden vieressä!!!


Itse mielumminuisin ja tekisinkuperkeikkoja yms isompien lasten kanssa, mutta kunpieninon mukanaonpakko olla vahissa kokoajan. Pystyn siinä rannalla istuen vahtimaan kaikkia huomattavastiparemmin, kuin jos seisoisin vesirajassa pienimmän vierellä.

 

Yhteistyössä