Rannalla, onks se nyt niin kauheeta jos taapero on yksin vedessä..

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
pulikoimassa. Kun vanhemmat ovat n. 2m päässä rantaviivasta seuraamassa ja vahtimassa lastaan?

Meillä on 2,5v lapsi joka on itsekseen vedessä suurimmaksi osaksi. Vahdimme vain rannalta käsin. Lapsi on rohkea vedessä mutta ikäisekseen järkeväkin. Ei mene vedessä vyötäistä syvemmälle, uiskentelee käsipohjaa, leikkii hiekkaleluillaan jne. Emme koe tarpeelliseksi seistä lapsen vieressä vedessä. Hiekaltakin pääsemme kyllä nopeasti avuksi jos vaikka kaatuu.

Eräs nainen vaan asiasta tänään huomautti rannalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
pulikoimassa. Kun vanhemmat ovat n. 2m päässä rantaviivasta seuraamassa ja vahtimassa lastaan?

Meillä on 2,5v lapsi joka on itsekseen vedessä suurimmaksi osaksi. Vahdimme vain rannalta käsin. Lapsi on rohkea vedessä mutta ikäisekseen järkeväkin. Ei mene vedessä vyötäistä syvemmälle, uiskentelee käsipohjaa, leikkii hiekkaleluillaan jne. Emme koe tarpeelliseksi seistä lapsen vieressä vedessä. Hiekaltakin pääsemme kyllä nopeasti avuksi jos vaikka kaatuu.

Eräs nainen vaan asiasta tänään huomautti rannalla.
Ei ole. Olen itsekin kasvanut merenrannalla ja lapsemme saa olla myös kuvailemallasi tavalla vedessä. Yksin ei saa rantaan mennä. Samanikäinenkin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mä en jättäisi, jos vaikka kaatuu niin kyllä siinä ikävästi kerkee vettä keuhkoihin vetää ennen kuin ennätätte sieltä rannalta. muitakin vaaroja on
Jos ollaan rannalla ja välimatkaa lapseen on 2-3m. Ihmiset jotka seisoo siellä vedessäkin saattaa olla sama välimatka.

Ja mitä muita vaaroja?
 
vieras
Ilmeisesti kellukkeilla/pelastusliiveillä olis ok, ainakin vasta luin täältä ketjua jossa oli ok antaa taaeron hyppiä laiturilta, kun on kellukkeet :x Mä en kyllä uskaltais sitäkään...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mä en jättäisi, jos vaikka kaatuu niin kyllä siinä ikävästi kerkee vettä keuhkoihin vetää ennen kuin ennätätte sieltä rannalta. muitakin vaaroja on
Jos ollaan rannalla ja välimatkaa lapseen on 2-3m. Ihmiset jotka seisoo siellä vedessäkin saattaa olla sama välimatka.

Ja mitä muita vaaroja?
no mä en ainakaan seiso metrien päässä mun taaperosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mä en jättäisi, jos vaikka kaatuu niin kyllä siinä ikävästi kerkee vettä keuhkoihin vetää ennen kuin ennätätte sieltä rannalta. muitakin vaaroja on
Jos ollaan rannalla ja välimatkaa lapseen on 2-3m. Ihmiset jotka seisoo siellä vedessäkin saattaa olla sama välimatka.

Ja mitä muita vaaroja?
En myöskään ymmärrä mitä muuta voisi olla. Meillä ehkä saaristossa uivat käärmeet ovat mahdollisia riskitekijöitä.
 
ap
Mekin on kasvettu lapsena veden äärellä.

Ei meillä kuitenkaan lapset ui ilman valvontaa. 9-vuotiaskin on aina valvovan silmän alla. Kun taas toiset päästää sen ikäisiä jo itsekseen uimaan ja kaveriporukassa se isompi vaara on sattua jotain kuin meidän taaperolla.
 
No, minä olen sitten vauhko betonihelvetissä asuva (ja muutin tänne betonihelvettiin sieltä peltojen keskeltä ) ja olen sitä mieltä että 2-v ei mene veteen yksin. Varmasti kantaani vaikuttaa se, että sukulaiseni on hukkunut 2-vuotiaana ja se, että itse suhtaudun veteen hyvin epävarmana ja pelottavanakin elementtinä. En silti usko, että lapseni ovat tästä valvomisesta pilalle menneet, ovat kyllä saaneet vapaasti puljata siinä vaiheessa, kun tiedän että esim. seisaaltaan pyllylleen kaatuessa ja veden alle joutuessa eivät sinne huku.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmeisesti kellukkeilla/pelastusliiveillä olis ok, ainakin vasta luin täältä ketjua jossa oli ok antaa taaeron hyppiä laiturilta, kun on kellukkeet :x Mä en kyllä uskaltais sitäkään...
Kellukkeita, eikä uimarengasta ole. Osaa melkein jo uida kun ei käytetä moisia vehkeitä ja on aina paljon uintia harrastettu.

Just tänään katoin ku yks about 4-5v oli kellukkeilla JA uimarenkaalla vedessä. Äiti oli vedessä myös mutta lapsi meni uppeluksiin just siks kun uimarengas liuku uidessa jalkoihin ja pää oli painua veden alle. Eli mielummin ilman noita on niin ei mene liian syvälle, eikä kokeile mitään tyhmää, mihin ei taidot riitä.

Edelleenkin korostan että ikäisekseen ymmärtää todella hyvin miten vedessä käyttäydytään.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja One large coffee to go:
No, minä olen sitten vauhko betonihelvetissä asuva (ja muutin tänne betonihelvettiin sieltä peltojen keskeltä ) ja olen sitä mieltä että 2-v ei mene veteen yksin. Varmasti kantaani vaikuttaa se, että sukulaiseni on hukkunut 2-vuotiaana ja se, että itse suhtaudun veteen hyvin epävarmana ja pelottavanakin elementtinä. En silti usko, että lapseni ovat tästä valvomisesta pilalle menneet, ovat kyllä saaneet vapaasti puljata siinä vaiheessa, kun tiedän että esim. seisaaltaan pyllylleen kaatuessa ja veden alle joutuessa eivät sinne huku.
Olen myös töissäni joutunut elvyttämään 2-vuotiasta joka hukkui omassa kotipihassa kahluualtaaseen jossa oli vettä 15cm ja vanhemmat oli vieressä vahtimassa. Että niin.. Ja ei olis meidän lapsi 2-vuotiaana saanut vielä olla vedessä yksin, nyt on järkeä päässä paaaljon enemmän kuin silloin.
 
riinu
voi herranjumala, ihan oikeesti!!!! pitäskö siinä vieressä seistä 10cm päästä? jos lapsi pulikoi vedessä matalalla, ihan samalla tavalla hän voi vetää vettä keuhkoihin vaikka olisit vieressä, siihen ei mene ku 1 sekunti, jo reagointiaika on saman verran!! sit ihmetellään ku lapset on ku tynnyrissä kasvatettuja ja varmaan viette yläasteikäsetki autolla kouluun ettei käy mitään matkalla. meidän lapset, alle 10 vuotiaita, nuorin 6, uivat meidän talon sisäaltaassa kolmistaan ilman vaaroja, osaavat uida jo hyvin. ovi vaan on auki että kuulemme jos on joku hätänä.
 
Ei hysteerinen äiti
Just, täällä ollaan taas niin hysteerisiä. Ap, minun kaikki 5 lasta ovat olleet minusta jopa 3 metrin päässä yksin vedessä (jo 2 vuotiaasta lähtien), kun minä olen ISTUNUT hiekalla. Ei näe siinä mitään pahaa.
 
silmä haukkana
Itse en uskaltaisi olla noinkaan kaukana ,kuin reilun parin metrin päässä. Jos lapsi kaatuu veteen ja säikähtää, niin voi vetäistä vettä henkeensä. No eihän siihen pieneen vesimäärään huku, mutta tuntuu pahalta ja saattaa alkaa pelätä vettä.
Lisäksi jos vesi on kovin tummaa ja lapsi menee veteen uppeluksiin, niin lasta voi olla vaikea havaita ja kiskoa nopeasti pinnalle.
Mä seison lasten vieressä, kun ne läträä vedessä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mä en jättäisi, jos vaikka kaatuu niin kyllä siinä ikävästi kerkee vettä keuhkoihin vetää ennen kuin ennätätte sieltä rannalta. muitakin vaaroja on
Jos ollaan rannalla ja välimatkaa lapseen on 2-3m. Ihmiset jotka seisoo siellä vedessäkin saattaa olla sama välimatka.

Ja mitä muita vaaroja?
En myöskään ymmärrä mitä muuta voisi olla. Meillä ehkä saaristossa uivat käärmeet ovat mahdollisia riskitekijöitä.
Mitä muuta???? kun ei siihen muuta tarvita kuin 2 cm vettä ja muutama sekunttia niin lapsi on hukkunut. Mun mielestä se on ihan tarpeeksi iso ja hyvä syy muita miettimättä. Rannalta katsoessa oma valvonta herpaantuukin paljon helpommin kuin silloin kun seisot siinä vieressä. Etenkin kun mitään ei tapahdu, alkaa luottaa siihen että kyllä se siinä pärjää vaikka mä tässä kattelen tonne ulapalle tai ummistan silmääni hetkeksi ja nautin auringosta. Tai joku tulee kysymään jotain tai keskustelet kaverin kanssa ja se huomio herpaantuu hetkeksi. Lapsi voi liukastuu, kompastuu, astuu syvään kuoppaan, isommat tulee vahingossa päälle... se on muutama sekuntti kun sä katsot muualle ja lapsi onkin pinnan alla, hankalempaa sun siinä on ees paikallistaa missä kohtaa lapsi on kuin sillon kun olet seisonut vieressä.

kyllä sä vieressä seisoessa paljon nopeammin ehdit apuun kuin rannalta katsoessa! mutta eihän sitä ymmärrä ennen kuin omalle kohdalle tai lähipiirissä tapahtuu!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja One large coffee to go:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Edelleenkin korostan että ikäisekseen ymmärtää todella hyvin miten vedessä käyttäydytään.
Minusta kaikkein pienimpien kohdalla suurin riski ovatkin ne rannan muut, isommat lapset, jotka välillä tuntuvat olevan sokeita ja kuuroja ja vauhtia sata lasissa, ja pienimmät jää alle...
No toi on totta, että muut rannalla olijat vaikuttavat siihen. Mutta me ainakin ollaan sellasella rannalla missä ns. pikkuisten ranta ja toisella laidalla isommat lapset. Laituri on välissä. Siinä ei siis juoksentele isompia lapsia vieressä. Ihan rauhassa sai pulikoida.
 
Siis miten se on teiltä "ei-hysteerisiltä" äideiltä pois, että toiset seisovat siellä vedessä lastensa kanssa. Että ihan pitää haukkua ja vetää tästä yhdestä asiasta johtopäätöksiä siihen miten toimimme yläasteikäisten lastemme kanssa?
Ai niin, kaikkienhan pitää toimia kaikissa asioissa just samalla tavalla, sillä tavalla kun MINÄ sanon, kaikki muu on väärin. Pois se, että jokainen tekisi niinkuin itse parhaaksi näkee. Voi huokaus.
 

Yhteistyössä