Rannalla, onks se nyt niin kauheeta jos taapero on yksin vedessä..

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
kooppi
Minun mielestä ei ole kamalaa.

Ekalla lapsellamme on vauvauintitausta, tosin on silti tosi arka. Meidän tosi hyvä, kiva ja pätevä koulutettu vauvauintiohjaaja antoi uimisesta yleisesti sellaset ohjeet, että vauvauinnissa käyneillä lapsilla ja siellä veteen tottuneilla ei pidetä kellukkeita tai uimarengasta seisomasyvyisessä (eli kun jalat yltää pohjaan) vedessä. Tietty lapsi voi niillä leikkiä ja isompana halutessaan kokeilla yms. mutta idea on, että lapsi kaatuessaan oppii itse nousemaan ylös uppeluksista. TÄmän oon tosi monta kertaa havainnut todeksi käytännössä kun oon seurannut vauva- ja taaperouimareita. Vanhemman toki pitää valvoa ja jos lapsi ei pääsekään pintaan tai jos hänellä on hätä, vanhempi auttaa.

Itse olen ainakin lapsen antanut noin 2-vuotiaana leikkiä itsekseen isossakin lastenaltaassa, tietysti seuraan koko ajan katseella altaan reunalla istuen. On toki vähän eri olla sisähallissa jossa vedessä on hyvä näkyvyys, mutta kyllä minä antaisin helposti parivuotiaan leikkiä rannassa ap:n kuvailemalla tavalla. En tietenkään missään kovin kallioisessa tai äkkisyvässä paikassa, mutta ihan normi hiekkarannalla.
 
Seisooko teidän lapset vedessä paikallaan? Jos kerran voitte istua paikoillaan ja lapsi on aina korkeintaan 2metrin päässä :xmas:

Mä ainakin uppoudun ihan johonkin muuhun, ellen ole oikeasti vedessä tai rannalla osallistumassa lapsen leikkeihin. Mutta 2 metriä toki on tosi lyhyt matka. Ap käytännössä on vesirajassa istumassa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Seisooko teidän lapset vedessä paikallaan? Jos kerran voitte istua paikoillaan ja lapsi on aina korkeintaan 2metrin päässä :xmas:

Mä ainakin uppoudun ihan johonkin muuhun, ellen ole oikeasti vedessä tai rannalla osallistumassa lapsen leikkeihin. Mutta 2 metriä toki on tosi lyhyt matka. Ap käytännössä on vesirajassa istumassa...


Mun tyttö 1v1kk on pysynyt suurinpiirtein 5m säteellä, kun nyt ollaan rannalla käyty, mutta en ole kieltänytkään mennä. Jos piedemmälle menisi, niin sitten kävelisin perään ja kohta palattaisiin takaisin. Toi 5m on kuitenkin ihan maksimi ja rannansuuntaisesti ei veteenpäin. Yleensä ollut siinä 2m säteellä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ensiapu kurssilla sanottiin, että on ihan todistettu fakta että vanhemmat EIVÄT EHDI rannalta poimimaan sukkeluksissa olevaa lasta. Pienten lasten yleisin kuolinsyy on hukkuminen, että siitä voi päätellä jotain.

Virallinen kanta asiaan on ettei taapero saa olla yksin ilman vieressä seisovaa aikuista vedessä.
Siis kuinka kaukaata? Meidän mökillä mä istun n 2 m päästä lapsesta joka pulikoi siinä. Olen aikoinaan nostanut pikkuveljeni hänen kaatuessaan veteen, ihan hyvin siinä kerkesi vaikken silloinkaan ollut ihan vieress. Pikkuveli oli silloin n 2v. Pidätti hengitystään ku kaatui naama edellä veteen. Samoin oma tyttäreni pyllähtäessään pepulleen (naama edellä ei ole veteen tänä kesänä mennyt - viime kesänä sukellettiin usein vielä ku vauvauinnissa käytiin vuoden ikään asti) on pidättänyt hengitystään. Korkeintaan vähän roiskunut nenään joka on tuntunut ikävältä.

Jos asia on niin, että lapsi mukamas samantien vetää vettä henkeen niin silloin vieressäseisoskelu ei auta (ellei pidä lapsesta kokoaikaa kiinni) ja kun asia ei tietenkään ole niin niin voi aivan hyvin seistä tai istua parin metrin päässä.

Kaikki hukkumistapaukset joista minä olen kuullut niin lapsi on ollut vedessä kauan. Laiturille tyttö menee aikuisen seurassa kunnes oppii uimaan, koska laiturilta pudotessa voi pudota niin syvälle ettei lasta heti löydetä, mutta rannassa saa pulikoida vaikken minä seisoisi 30 cm päässä vaan ehkä sen 2-3 metrin päässä. Se yksi sekunti pitempään mitä mulla kestää 3 m päästä vrt 30 cm päästä ei muuta yhtikäs mitään, lapsi ei siinä ajassa vedä vettä keuhkoihin.
Vieressä seisova aikuinen, voisin kuvitella, olis sellaset n. viisi metriä lapsesta. Sillä tavalla, että kiinnittää kuitenkin huomionsa lapseen, eikä muualle.

Mun mielestä on aika hurskastelua sano, että kyllä tunnen lapseni ja rannan kun kuitenkin näitä sattuu. Virtaukset kuitenkin on olemassa. Ite ajattelen asian niin, että ei ole vanhemmalta iso vaiva olla siinä vieressä ja katsoa mitä lapsi tekee kun seuraukset voi olla niin kamalat.

Lisäksi pitäis muistaa, että elvytys ei aina onnistu toisin kuin jenkkisarjoissa asia ilmenee.

 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmeisesti kellukkeilla/pelastusliiveillä olis ok, ainakin vasta luin täältä ketjua jossa oli ok antaa taaeron hyppiä laiturilta, kun on kellukkeet :x Mä en kyllä uskaltais sitäkään...
Jaa, no mun taaperot ovat saaneet hypätä laiturilta ilman kellukkeita, kun olen itse ollut ottamassa vastaan. Kellukkeiden kanssa ei koskaan, ne voivat nykäistä vastaan, ja lapsi voi satuttaa itsensä. Voivat myös luistaa pois päältä ja uimataidoton olisi veden varassa.

Samalla lailla muutaman metrin päässä olen itsekin lasta / lapsia vahtinut, mutta myös vedestä. Ja nyt saa 5 v, tavallisella rannalla mennäkin jo napaan asti yksin, kun osaa uida. Koko ajan kuitenkin vahditaan.

Kellukkeet ja uimarenkaat eivät ole mitään turvavälineitä, eli niihin en luottaisi hetkeäkään. Ja pelastusliiveihinkin vain, jos ne on testattu. Yllättävän moni nimittäin ei toimikkaan, tämä aikoinaan vauvauinnissa todettu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihan oikeesti, ootte tosissanne?
Nämä on näitä vauhkoja pellolla tai betonihelvetissä asuvia.
Luultavasti, just oltiin järven rannalla ja meidän marraskuussa täyttävä lähes 3v oli ihan itekseen rannalla, siihen vyötäröön saakka meni ja sitten huusin että pitää pyörtää ja 5 v oli myös yksin kaverien kanssa ja myös vyötäröön sai mennä suunnilleen matalassa järvessä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihan oikeesti, ootte tosissanne?
Nämä on näitä vauhkoja pellolla tai betonihelvetissä asuvia.
Luultavasti, just oltiin järven rannalla ja meidän marraskuussa täyttävä lähes 3v oli ihan itekseen rannalla, siihen vyötäröön saakka meni ja sitten huusin että pitää pyörtää ja 5 v oli myös yksin kaverien kanssa ja myös vyötäröön sai mennä suunnilleen matalassa järvessä.
Oot kyllä vastuuton..

 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmeisesti kellukkeilla/pelastusliiveillä olis ok, ainakin vasta luin täältä ketjua jossa oli ok antaa taaeron hyppiä laiturilta, kun on kellukkeet :x Mä en kyllä uskaltais sitäkään...
Jaa, no mun taaperot ovat saaneet hypätä laiturilta ilman kellukkeita, kun olen itse ollut ottamassa vastaan. Kellukkeiden kanssa ei koskaan, ne voivat nykäistä vastaan, ja lapsi voi satuttaa itsensä. Voivat myös luistaa pois päältä ja uimataidoton olisi veden varassa.

Samalla lailla muutaman metrin päässä olen itsekin lasta / lapsia vahtinut, mutta myös vedestä. Ja nyt saa 5 v, tavallisella rannalla mennäkin jo napaan asti yksin, kun osaa uida. Koko ajan kuitenkin vahditaan.

Kellukkeet ja uimarenkaat eivät ole mitään turvavälineitä, eli niihin en luottaisi hetkeäkään. Ja pelastusliiveihinkin vain, jos ne on testattu. Yllättävän moni nimittäin ei toimikkaan, tämä aikoinaan vauvauinnissa todettu.
Me muuten nakeltiin lapsia veneestä tässä yks päivä. Testattiin pelastusliivejä siinä sivussa.

Meille oli yllätys, kuinka tiukalla ne haararemmit pitää olla. Muuten se liivi nousee naaman eteen tosi helposti. Ja meillä on olut aina ne remmit ihan muka ok kirrattu. Jatkossa laitetaan tiukemmalle.

En käytä lapsilla kellukkeita. Luovat petollisen turvallisuudentunteen ja voivat hidastaa ja vaikeuttaa uimaanoppimista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Seisooko teidän lapset vedessä paikallaan? Jos kerran voitte istua paikoillaan ja lapsi on aina korkeintaan 2metrin päässä :xmas:

Mä ainakin uppoudun ihan johonkin muuhun, ellen ole oikeasti vedessä tai rannalla osallistumassa lapsen leikkeihin. Mutta 2 metriä toki on tosi lyhyt matka. Ap käytännössä on vesirajassa istumassa...
No eipä tule mieleen uppoutua mihinkään muuhun kuin siihen lapsen vahtimiseen, vaikken itse vetessä soisoksikaan. Herkeämättä kyllä seuraan 2.5v ja 5.5.v touhuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihan oikeesti, ootte tosissanne?
Nämä on näitä vauhkoja pellolla tai betonihelvetissä asuvia.
Luultavasti, just oltiin järven rannalla ja meidän marraskuussa täyttävä lähes 3v oli ihan itekseen rannalla, siihen vyötäröön saakka meni ja sitten huusin että pitää pyörtää ja 5 v oli myös yksin kaverien kanssa ja myös vyötäröön sai mennä suunnilleen matalassa järvessä.
Oot kyllä vastuuton..
Höpö höpö. Itse olet vauhko, jos tuollainen on vastuuttomuutta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihan oikeesti, ootte tosissanne?
Nämä on näitä vauhkoja pellolla tai betonihelvetissä asuvia.
Luultavasti, just oltiin järven rannalla ja meidän marraskuussa täyttävä lähes 3v oli ihan itekseen rannalla, siihen vyötäröön saakka meni ja sitten huusin että pitää pyörtää ja 5 v oli myös yksin kaverien kanssa ja myös vyötäröön sai mennä suunnilleen matalassa järvessä.
Oot kyllä vastuuton..
No kerroppa sinä vastuullinen ihminen, kuinka kauan sulla menee tarttua siihen lapseen joka uppoaa, kun seisot vieressä. Ihmisellä menee sekuntti reaktioon ja sinä seisot metrin päässä vetessä ja minä metrin päässä rannalla. Kumpiko on nopeampi?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä muuta???? kun ei siihen muuta tarvita kuin 2 cm vettä ja muutama sekunttia niin lapsi on hukkunut. Mun mielestä se on ihan tarpeeksi iso ja hyvä syy muita miettimättä. Rannalta katsoessa oma valvonta herpaantuukin paljon helpommin kuin silloin kun seisot siinä vieressä. Etenkin kun mitään ei tapahdu, alkaa luottaa siihen että kyllä se siinä pärjää vaikka mä tässä kattelen tonne ulapalle tai ummistan silmääni hetkeksi ja nautin auringosta. Tai joku tulee kysymään jotain tai keskustelet kaverin kanssa ja se huomio herpaantuu hetkeksi. Lapsi voi liukastuu, kompastuu, astuu syvään kuoppaan, isommat tulee vahingossa päälle... se on muutama sekuntti kun sä katsot muualle ja lapsi onkin pinnan alla, hankalempaa sun siinä on ees paikallistaa missä kohtaa lapsi on kuin sillon kun olet seisonut vieressä.

kyllä sä vieressä seisoessa paljon nopeammin ehdit apuun kuin rannalta katsoessa! mutta eihän sitä ymmärrä ennen kuin omalle kohdalle tai lähipiirissä tapahtuu!
Mä peesaan tätä. Mieluummin ylivarovaisena veden vieressä kuin kantamassa kynttilää pikkuiselle kummulle...:(
 
niin, en kyllä käsitä miksi pitää ottaa riski ja päästää pieni lapsi ilman kunnollista valvontaa yksin mihin tahansa veteen.
Pienen lapsen ei tarvitse olla syvässä vedessä voidakseen hukkua, kun pieni lapsi kahlailee järven rantavedessä pienehkökin aallokko voi kaataa, esim kauempana rannasta oleva vene voi saada aikaan aaltoja. Ja jos vanhempi on jossain kauempana ei välttämättä huomaa ajoissa kasvot veteen päin kaatunutta lasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
niin, en kyllä käsitä miksi pitää ottaa riski ja päästää pieni lapsi ilman kunnollista valvontaa yksin mihin tahansa veteen.
Pienen lapsen ei tarvitse olla syvässä vedessä voidakseen hukkua, kun pieni lapsi kahlailee järven rantavedessä pienehkökin aallokko voi kaataa, esim kauempana rannasta oleva vene voi saada aikaan aaltoja. Ja jos vanhempi on jossain kauempana ei välttämättä huomaa ajoissa kasvot veteen päin kaatunutta lasta.
Mitä sinä luulet sen vanhemman tekevän siellä rannalla, kun taapero on tekemässä hiekkalinnaa, katselevan rantaleijonia vai? Mun katse on ainakin siinä lapsessa koko ajan, toisin kuin silloin kun olisin ihan vieressä, kauempaa näkee paljon paremmin uhkaavat vaarat ja aallot.
 
Meillä 2v 5kk vanha poika ja tänään oltiin toista kertaa rannalla ja kyllä annoin mennä veteen vaikka ite olin hiekalla. Polvien alapuolelle oli pojalla vettä siinä kohti mihin oli lupa mennä ja ihmeen hyvin tottelikin että syvemmälle ei mennä. Myö siis miehen kanssa istuttiin parin metrin päässä pojasta. Niin ja koko ajan katto jompi kumpi että mitä poika tekee, valvomatta en ois jättäny hetkekskään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
hmmm... istutteko muuten kahluualtaassakin lastenne vieressä?
KYLLÄ!!! Etkö sinä TAJUA, että vettä ei tarvii iolla paljoakaan että pieni voi hukkua siihen. HuhHuh mitä vastuuttomuutta!
Miksi oikein koittamalla koittaa ja leikkiä venäläistä rulettia sen lapsen hengellä.
Vesi niinkuin tulikin on hyvä renki, mutta huono isäntä. Pitäkää se mielessänne!
 
hui
Tossa rannalla oli kyllä niin paljon ihmisiä, että olisi ollut melko mahdotonta hukkua, kun vieressä on koko ajan joku. Joku astuisi päälle hyvin nopeaan. Seurasin lasta ihan koko ajan ja jos ois johonkin kadonnut olisin kyllä tiennyt mihin ja ollut nopsasti paikalla. En mä tiedä, tottakai lapsi voi kaatua, mun vajaa 2v kaatu rantavedessä mut nousi ite ylös ennen kuin kerkesin nostaa. Olin siis metrin päässä ehkä.

Hassuu vaan, että vielä silloin kun mä olin lapsi, me käytiin noin 7v kavereiden kanssa keskenään uimassa ja nyt ei edes 7v voisi olla muutaman metrin päässä vanhemmista vedessä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
Meillä 2v 5kk vanha poika ja tänään oltiin toista kertaa rannalla ja kyllä annoin mennä veteen vaikka ite olin hiekalla. Polvien alapuolelle oli pojalla vettä siinä kohti mihin oli lupa mennä ja ihmeen hyvin tottelikin että syvemmälle ei mennä. Myö siis miehen kanssa istuttiin parin metrin päässä pojasta. Niin ja koko ajan katto jompi kumpi että mitä poika tekee, valvomatta en ois jättäny hetkekskään.
Laiskuus huipussaan! Miksei toinen voinut olla aina vuorotellen lapsen kanssa vedessä? Oliko teille tärkeämpää tahkota toisianne siellä rannalla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
hmmm... istutteko muuten kahluualtaassakin lastenne vieressä?
mieluummin istun vieressä kun otan pienintäkään riskiä...
tuttavapiirissä on hukkunut kaksi pientä lasta varsin matalaan veteen, toinen kotipihalla, toinen kylppärissä, ja kumpikin onnettomuus olisi ollut vältettävissä siten ettei lasta olisi jätetty ilman valvontaa
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisään vielä. Minä en päästä vielä syksyllä neljännelleluokalle menevääkään ilman aikuista rannalle, siis kaveriseurassa.
En minäkään päästäisi, jos olisin lapseni kasvattanut pullossa. Yhden tutun lapsi kuoli autonalle jäädessään, ekan kerran kun pääsi sitten lopulta itse menemään ilman aikuista, eipä se ymmärtänyt että ei se aikuinen olekaan sanomassa että nyt yli. Pienenä se virsta on väännettävä!
 

Yhteistyössä