"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Mugello:
Onhan tässä aikaa blogeja kirjoitella, kun talo tulossa avaimet käteen-periaatteella.

Portaista sen verran, että eniten mua pelottaa ja saa jalkapohjat kihelmöimään portaiden liukkaus. Kaverilla melko uusi talo ja portaissa on sellainen karkea tarranauha reunassa, mutta silti tuntuu, että jalat meinaa lähteä alta.

Tiedä sitten onko mulla joku kaatumatauti yms.??
Meillä ei nuo portaat ole liukkaat, niissä on uritukset, sitä tarranauhaa ensin meinattiin, kun Lappiportaasta sitä ehdotettii, mutta sitten joku kokemuksesta kertoi sen olevan epäsiisti, kun siihen tartuu pöly yms. Kyllä nuo uritukset tyylikkäämmät on ja hyvin pitävät. Meidän portaat eivät ole Lappiportaasta, kysyttiin siellä vaan tarjous, heillä on älyttömän kallis asennus.

Alkuperäinen kirjoittaja Mugello:
Onhan tässä aikaa blogeja kirjoitella, kun talo tulossa avaimet käteen-periaatteella.

Portaista sen verran, että eniten mua pelottaa ja saa jalkapohjat kihelmöimään portaiden liukkaus. Kaverilla melko uusi talo ja portaissa on sellainen karkea tarranauha reunassa, mutta silti tuntuu, että jalat meinaa lähteä alta.

Tiedä sitten onko mulla joku kaatumatauti yms.??
Teille on tulossa myös iso talo. Tehdäänkö se täysin avaimet käteen? Siis muutatte vain sisään? Taitaa olla kallis.

Meillä palkattu kirvesmies teki talon, itse vain siivottiin ja tehtiin hankintoja ja hoidettiin johto+jotain pieniä hommia ja toki maalattiin talo ulkopuolelta ja silti aikaa meni miehellä rakennuksella tosi paljon. Ei sen puoleen, että miehellä olisi ollut aikaa ja mielenkiintoa blogeja pitää, työ on sen verran aikaavievää, että ei muutenkaan paljoa kotona ole. Ihan hienoa, että löytyy miehiä, jotka todella paneutuvat asiaan, todella hieno blogi =) Me ei juurikaan kuvia rakennusvaiheista otettu alussa muutama.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Meidän nuo kuvassa olevat portaat kuului juuri talopakettiin, ainostaan askelmat ja käsijohteet petsattiin ja pilarit muutettiin erilaisiksi kuin olisi ollut perusmallissa. Mutta perusmallissa valkoiset osat oli samat valkoiset kuin meilläkin! Auroran vakioporrasmallista en voi laittaa kuvaa, koska sitä ei ole netissä, se on kai vaan siinä Auroralle valmistetussa esitteessä, jonka saa kun sellaista rakentaa.

Meidän puukiuas on semmonen pieni ja näppärä Narvin Minerva tai Mirva tjms. On ostettu Tukkupartista. Ostettiin se, kun oli edullinen, lasiluukullinen, pääväri musta.
Meillä myös tuolallainen Narvia rantasaunassa, teräksen värinen. Hyvä kiuas ja hyvät löylyt =)

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Meillä portaat on Lappi-portaalta. Niissä on nuo uritukset ja hyvät on portaat kävellä sekä lasten menosta päätellen myös juosta :kieh:

Lappi porras oli meillä edulllisin. Asennus tehtiin itse ja ei ollut vaikeaa. Portaat ei natise, eikä nitise.
Kiva kuulla, että on hyvät portaat! Toivottavasti onnistutaan tuossa asennuksessa myös yhtä hyvin =) . Onko teillä millaiset portaat, siis koivuako kokonaan vai mäntyä ja minkä väriset jne.?

Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Meillä portaat on Lappi-portaalta. Niissä on nuo uritukset ja hyvät on portaat kävellä sekä lasten menosta päätellen myös juosta :kieh:

Lappi porras oli meillä edulllisin. Asennus tehtiin itse ja ei ollut vaikeaa. Portaat ei natise, eikä nitise.
Kiva kuulla, että on hyvät portaat! Toivottavasti onnistutaan tuossa asennuksessa myös yhtä hyvin =) . Onko teillä millaiset portaat, siis koivuako kokonaan vai mäntyä ja minkä väriset jne.?
Meillä on ne paljon parjatut mäntyportaat =) Askelmat on lakatut , samoin käsikaiteet. Pinnat on valkoiset.

Asennus ei tosiaan ollut yhtään vaikeaa. Mies asensi, minä avustin =)

Meille Lappiportaan tarjous oli kallis, vaikka tavallaan talopaketin toimittaja olikin, eivät tee satulaportaita, mutta umpiportaita kyllä. Pelkkä koivuinen pähkinäkotelo kaiteen päälle heillä maksoi 100e/m, kun meillä maksoi 49/m. Me ei itse alettu noita asentamaan, kun ei osata, eikä firma ilman asennusta niitä olis myynytkään. Lappitalo myy portaita myös ilman asennusta, mutta aika monessa firmassa eivät myy, sillä haluavat taata kuulemma laadun, ettei kukaan itse asentanut voi valittaa heille, että natisevat. Asennushinta tosin oli murto-osa Lappiportaan suolaisesta hinnasta. Hinnat näyttää riippuvan tosi paljon millaiset portaat tulee.

Miehen veli on asentanut Lappiportaan portaat itse ja ne kuulemma natisee. Te olette osanneet asentaa portaat hyvin, kun eivät natise =)

Meillä on ne paljon parjatut mäntyportaat =) Askelmat on lakatut , samoin käsikaiteet. Pinnat on valkoiset.

Mä en ainakaan sun portaita parjaa =) ; itsekkin jappasin tovin aikaa, että vaihdetaanko vai ei. Kun sukkasillaanhan niissä kuljetaan, tuleeko niihin sitten niitä jälkiä, en tiedä...? No, tuli sitten kuitenkin varmuuden vuoksi vaihdettua, en tiedä sitten, olis varmaan mennyt vaihtamattakin; kyllä mä uskon, että olisin yläkertaan päässyt niitäkin pitkin ihan yhtä hyvin ;) . Luulen, että yleensäkin vähänkään loivemmat tikkaatkin tuonne yläkertaan on toooosi kivat; nyt koko raksa-ajan siellä on ollut nuo pystytikkaat ja niin sinne on nosteltu ja kannettu kaikki rakennustavara, gyproclevyt ja vaatekomerot etc.etc. on tosi kiva kun sieltä joku tärkee pikkujuttu esim. kynä pääsee putoamaan ja kiipeet sitä siinä edes takas hakemaan alakerrasta :headwall: :headwall: :headwall: .

Jos portaat asennuttaa niin jos ne rupee natiseen, niin korjaako asennusfirma sen sitten takuuseen? Eli kuuluuko natina takuuseen? :D Oikeesti kysyn tätä. Mistä se natina oikein johtuu? Minkälaisesta virheestä; tietääkö joku?

ANDE: En osaa natinakysymykseen vastata, mutta meille on ainakin sanottu, että jos portaat natisevat niin se kuuluu takuuseen, että ne tullaan korjaamaan. Käytännössä en sitten tiedä pitääkö paikkaansa, toivottavasti. Me otetaan asennus porrasfirman kautta mm. siitä syystä, että on se takuu.

Mä en ainakaan sun portaita parjaa =) ; itsekkin jappasin tovin aikaa, että vaihdetaanko vai ei. Kun sukkasillaanhan niissä kuljetaan, tuleeko niihin sitten niitä jälkiä, en tiedä...? No, tuli sitten kuitenkin varmuuden vuoksi vaihdettua, en tiedä sitten, olis varmaan mennyt vaihtamattakin; kyllä mä uskon, että olisin yläkertaan päässyt niitäkin pitkin ihan yhtä hyvin ;) . Luulen, että yleensäkin vähänkään loivemmat tikkaatkin tuonne yläkertaan on toooosi kivat; nyt koko raksa-ajan siellä on ollut nuo pystytikkaat ja niin sinne on nosteltu ja kannettu kaikki rakennustavara, gyproclevyt ja vaatekomerot etc.etc. on tosi kiva kun sieltä joku tärkee pikkujuttu esim. kynä pääsee putoamaan ja kiipeet sitä siinä edes takas hakemaan alakerrasta :headwall: :headwall: :headwall: .

Jos portaat asennuttaa niin jos ne rupee natiseen, niin korjaako asennusfirma sen sitten takuuseen? Eli kuuluuko natina takuuseen? :D Oikeesti kysyn tätä. Mistä se natina oikein johtuu? Minkälaisesta virheestä; tietääkö joku?
Pieni natina voi alkuun kuulua ja se on ihan normaalia, varsinkin jos portaikon seinät on maalattu, jos natina ei lopu portaita täytyy kiristää. Näin meille sanottiin.

:wave: Hellurei! Juu mekin olisi rakennutettu valmiiksi, muttei ole varaa, kaikki mitä ylimääräistä on niin käytetään kyllä tehokkaasti ulkopuolisten apuun :D Meillä kans yriteään säästää minua, lapsia sekä miestä kaikissa raksahommissa missä vaan p*erse kestää :kieh: Laatoittajalta otettiin tänään tarjous, osaisko joku sano noin suurinpiirtein hintoja työlle niin ja minkäverran neliöitä laatoitettu. Monilla kyllä hurjasti enemmän kuin meillä mut jotain osviittaa =) Kiitosja kumarrus nyt nukkumaan :D

Ande: Sen verran voin melkein vannoa neljän lapsen jälkeen, että olkoot pinnat vaikka betonia, elämisen jäljet näkyy. Ja pitää saadakkin näkyä.

Eli portaisiin tulee varmasti kolhuja oli ne sitten koivua, mäntyä tai vaikka laattaa. Sama koskee lattioita, huonekaluja yms :p Ja mitä niihin rakennusaikaisiin viritelmiin tulee, niin todellakin, mitkä tahansa on ihanat, kauniit ja loistavat niiden jälkeen =)

Meirami: Meillä lappiporras oli selkeästi halvin. Ostettiin portaat jo yli puoli vuotta etukäteen. Firma säilytti ne samaan hintaan. Kannatti ostaa "liian" aikaisin, koska ostohetkellä oli menossa talvikampanja.

Asennus oli, kuin olisi palapeliä koonnut. Palat tosin oli painavia :p Homma meni siis niin, että minä pitelin kiinni ja mies kiinnitti. Tosin kyllä se miehenkin käsi taisi osia kannatella, ihan kaikkea ei voi omaksi kunniaksi ottaa :saint:
Mies on tehnyt joskus portaat alusta asti itse, eivätkä nekään natisseet. Täytyy kyllä myösntää, että vaikka niissä portaissa oli puutteita, niin kyllä ne mielessä on ne kaikkein ihanimmat :heart: (tässä tilanteessa varmasti aika kultaa muistot)

Portaiden narinasta: En tiedä mitä se vaikuttaa, kun meidän portaissa käskettiin asentaa sellaista jotain huopaa portaiden ja seinän väliin. Me korvasimme sen kyllä yhden raksamiehen neuvosta sellaisella solumuovilla. Jotenkin ajattelen, että narina voisi johtua askelmien kiinnityksestä. Westwoodin ohjeissa askelmat käsketään kiinnittämään myös liimalla, ennen ruuvien kiristämistä. Varmaan sekin voi vaikuttaa, onko portaat vatupassissa. Syitä varmaan voi olla monia.

Ande: Sen verran voin melkein vannoa neljän lapsen jälkeen, että olkoot pinnat vaikka betonia, elämisen jäljet näkyy. Ja pitää saadakkin näkyä. Eli portaisiin tulee varmasti kolhuja oli ne sitten koivua, mäntyä tai vaikka laattaa. Sama koskee lattioita, huonekaluja yms :p
Totta, mun sanavalinta oli huono :D :headwall:

Miten muuten teillä, jotka jo olette muuttaneet, tai joilla on jo valmiimpia pintoja; kuinka paljon on tullut koloja tai muita jälkiä ja kuinka paljon se on surettanut? Itse just jo kauhulla ajattelen alun epätoivoa kun tietää, että ottaahan se varmasti päästä, kun niitä jälkiä rupee tulemaan. Ja niitä tulee!

Me ollaan asuttu nyt pari kuukautta tässä uudessa. Mitään silmiinpistäviä jälkiä ei ole tullut. Ruokailuryhmän yhden tuolin alla on naarmu, ilmeisestikkiän jossain tuolissa on pehmuste tuolinjalan alla huonosti.

Muutossa onneksi säästyttiin kolhuitta, eli tavaroita kantaessa ei jälkiä tullut.
Ensimmäinen kuukausi meni varoitellessa ja varoessa, nyt homma on rentoutunut. Väkisinhän niitä elämisen jälkiä tulee, ei sille vaan voi mitään. Pari lasia on mennyt keittiön laatoille rikki, kun lapsilta on ote livennyt.

Laitettiin kaikkiin huonekaluihin uudet pehmusteet jalkoihin, joten sekin on varmaan vähentänyt jälkiä. Meillä lapset alkaa olla siinä iässä, että vaihtavat huoneissaan järjestystä itse -> vetämällä huonekaluja paikasta toiseen.

Huonekalut meillä on muuten pääosin umpipuisia, joten ne saa aikanaan hiottua ja lakattua/petsattua uudelleen. Ihan siitä syystä, että niitä kolhuja tulee ja on tullut paljon. Ei tarvitse harmitella lohjennutta pintaa.

Tämä on nyt tätä aikaa ja se on vain hyväksyttävä.

:wave: On varmaan täällä jo asiasta ollut, mutta viitsittekö vielä vähän kertoa millaisia hintoja ootte maksanut laatoituksesta(työstä)? Kuinka paljon lattia ja seinäneliöitä yhteensä? Kuuluuko myös vesieristeen laitto työn hintaan? Me saatiin tutulta joka tekee laatoituksia työkseen tarjous ja ei oo mitään hakuu onko kallis vai halpa :eek: :/ Eli jos viitsitte auttaa taas mäessä, ois hieno homma :wave: :D

Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
:wave: On varmaan täällä jo asiasta ollut, mutta viitsittekö vielä vähän kertoa millaisia hintoja ootte maksanut laatoituksesta(työstä)? Kuinka paljon lattia ja seinäneliöitä yhteensä? Kuuluuko myös vesieristeen laitto työn hintaan? Me saatiin tutulta joka tekee laatoituksia työkseen tarjous ja ei oo mitään hakuu onko kallis vai halpa :eek: :/ Eli jos viitsitte auttaa taas mäessä, ois hieno homma :wave: :D
Meillä kirvesmies laatoitti, joten ei maksettu laatoituksesta kuin tuntipalkkaa, kuten muistakin töistä eli 13e/h+kulut.

Ande: Sen verran voin melkein vannoa neljän lapsen jälkeen, että olkoot pinnat vaikka betonia, elämisen jäljet näkyy. Ja pitää saadakkin näkyä. Eli portaisiin tulee varmasti kolhuja oli ne sitten koivua, mäntyä tai vaikka laattaa. Sama koskee lattioita, huonekaluja yms :p
Totta, mun sanavalinta oli huono :D :headwall:

Miten muuten teillä, jotka jo olette muuttaneet, tai joilla on jo valmiimpia pintoja; kuinka paljon on tullut koloja tai muita jälkiä ja kuinka paljon se on surettanut? Itse just jo kauhulla ajattelen alun epätoivoa kun tietää, että ottaahan se varmasti päästä, kun niitä jälkiä rupee tulemaan. Ja niitä tulee!

Kyllähän niitä jälkiä tulee, mikään ei ole täydellistä. Muutossa ja jotain pientä myös rakennusvaiheessa, esim. ulko-oven karmista lähtenyt vähän maalia. Itse kun ei voinut koko ajan olla vahtimassa, tavaraa tuotiin sisään, sähkömiehet ja lvi-miehet pyöri raksalla jen. ;) Tuolla laminaattikeskustelussa jo kerroinkin, kuinka arka meidän parketti olkkarissa on eli vahatussa parketissa on koloja, muuttomiehet aiheuttivat ja lapset ja mies on sitä lisää kolhineet. Onneksi parketti on vahattu, sen voi paikata ihan paikallisesti, ei tarvi kokoa lattiaa hioa jne. Hyvin tasoitetut ja maalutut seinät ovat myös arkoja, ei kovin kummosta kolhaisua kestä.

Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
Meirami menikö kauan aikaa laatoituksissa kun ammattimies teki ne?
Tarkoitatko kaikkia, siis pesuhuoneen seiniä, vessoja ja lattiapintoja vai vain lattioita? Ihan tarkalleen en voi sanoa kauanko kaikkeen olisi mennyt aikaa, jos ne olisi tehty kerralla. Meillä kirvesmies teki muitakin hommia aina välissä, oliskohan joskus marraskuussa laatoittanut pesutilat, lattiat, seinät ja kodinhoitohuoneen lattiat. Joulukuussa laatoitti yläkerran lattiat. Meidän kirvesmies oli tosi tarkka, hyvä laatoittaja, mutta hänellä ei kovinkaan kauaa mennyt. Oliskohan lattiapinta-alaa laatalla jotain 90 m2, vessoista kaksi on kokonaan laatoitettu, yksi osin, pesuhuoneessa on lisäksi laatoista tehty porealtaan taakse ns. taso ja suihkujen väliin shampooteline.

Meillä on laatta mies hommissa tunti palkalla....20?/h. Ja kahdessa viikossa laatoitti kkh+ keittiön lattian 20m2. Ja alottikohan jotain vessan tekemisiä.
Viime viikko meni kylppärin seinien laatotuksessa ja vessojen lattioiden...vessaojen seinätkin on laatotettu. Ja on nyt ollut 3 viikkoa töissä. Ei ole tehnyt ihan täysiä päiviä...

Itse ollaan tehty vesieristykset...mies halusi tehdä että on varmasti varman päälle tehty ne. Tarkastaja sitetn tarkasti.

Toinen tarjous oltaisiin saatu urakka hinnalla 15-17?/neliö.....ja tuo meidän mielestä oli aivan liian kova hinta....mutta varmasti olisi tehnyt vauhdilla hommia.....

Nyt vähän haluttais että laatottaja tekisi pidempää päivää että tulisi valmista....hommat vähän seisoo hänen takiaan....

Mutta jälkeen ollaan oltu tyytyväisiä....ja hän on myös saumannut laatoitukset...

Onko nää laatoittajat tehneet aina siistiä jälkeä myös saumauksessa, joskus kun olen nähnyt vähän sottaisempaakin jälkeä :( . Mekin ollaan vähän harkittu, että teetettäskö laatoituksia, mutta tietysti toivois sitten, että jälki olis kans sitten hyvä! Onko kukaan nähnyt, miten ne viimeistelee sen saumauksen; joissain ohjeissa ja blogeissa ne vetää esim sähköjohdon pätkällä viimeistelyn niin tulee tasaisen kovera siitä pinnasta; on muuten nätti jälki! Haluaisin just sellaisen; mutta mies meinas, että sellaista ei varmasti ykskään ammattilainen rupee tekee mulle, että jos sellaisen haluun niin itte pitää meidän laatoittaa (ja hulluna piti mua mieskin...) :D ... Ja toinen juttu nuo silikonisaumat; ammattilaiset kuulemma vetää ne yleensä vapaalla kädellä ja nekin mä mieluummin vetäisin kuitenkin teippien kanssa, että tulis varmasti viivasuorat reunat... Miten ovat tehneet?

Moi! Ande mä kans haluan juuri et saunat ja silikonit tehdään noin. Aijon sanoa laatoittajalle siitä jospa se tekis sitten ne niin :D Meillä tarjous oli 2000? tekee myös vesieristyksen märkätilihin samaan rahaan. On siis ammatiltaan laatoittaja ja on kaverille tehnyt laatoitustyöt ja on tehnyt tarkkaa jälkeä. Kiitos taas avusta, tingataan hintaa vielä alaspäin ja kysytään muutama muu tarjous vielä!!

Juu meillä tältä laatoittajalta löytyy. Toisaalta sitä ei kyllä tarvitsisi olla, voitaisiin itsekkin miehen kanssa ne laittaa kun meidän "vastaavalta" löytyy sertifikaatit niin se kuulemma riittää et hän tarkistais vesieristykset :whistle:

Yhteistyössä