"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Umpiportaissa on se hyvä puoli, että alla olevan tilan voi hyödyntää mm. kaappina, avoportaissa alle jää paljon tyhjää tilaa, joka kerää pölyä. Tämän ovat sanoneet minuspuoleksi kaikki ystäväni, joilla on avoportaat. Kyllä tällaiset asiat kannattaa ottaa huomioon ja niistä mielipiteitä jakaa. Aika hankalaksi keskustelu täällä tulee, jos joka sanansa joutuu miettimään :(
Tässä olen taas kyllä eri mieltä; avoportaissa kun on mukavan ilmavaa ja portaiden alle saa seinustalle esimerkiksi senkin ja valaisimen tai nojatuolin tms. Minusta ne näyttävät mukavilta aulassa. Pölyasiasta en olisi huolissani sen enempää kuin mistään muistakaan talon tiloista; sieltä on paljon helpompi imuroida ja siivota kuin umpiportaiden umpinaisesta kaapista! Siitä minä olen nähnyt usein tulleen se romunkeräys paikka, jonne tungetaan kaikki ylimääräinen tavara piiloon. Ja miten sieltä sitten siivoat...?! Ne tahtoo olla niita tuskaisimpia siivottavia niinkuin usein vaatehuoneetkin :kieh: Joskin jokupaikka talosta tahtoo aina sen osan saada... ;) Ja yks hassu juttu kans: sanoit, että kun valitsitte umpiportaat, ei teille jäänyt näkyville yhtään valkoista runkoa; heh, ja mä just nimenomaan haluan, että pitää olla ne tietyt osat valkoiset! Jälleenkerran (kaik'yhes'koos): makuasioita!

Polka, meillä edetään vähän päinvastaisessa järjestyksessä näköjään; minä voisin sanoa, että kunhan meillä meillä päästään laatoitushommiin niin alkaa tuntua, että päästään joskus muuttamaankin :D .

Alkuperäinen kirjoittaja Mugello:
Meillä on tuolla netissä päiväkirjaa pidettynä osoitteessa
Taas kävin kurkkimassa pitkästä aikaa, viimeksi vissiin ei ollut paljon pohjaa enemmän, on teillä paljon tapahtunut :hug:
Talo näyttää todella komealta, hieno tuokin Kannustalo... miten onkaan yksi firma onnistunut tekemään useita niin kauniita talon malleja =)

Aina tuo (teidän ilmeisesti) koiran lähikuva saa hymyn huulille :D

Työnnän minäkin lusikkani porras-soppaan =)

Meillä on U-malliset avoportaan. Umpi portaat olisi tehneet eteisestä tunkkaisen. Nyt yläkerrasta pääsee valo alas ja harvoin edes laitetaan eteisen valot palamaan. Meillä on sekä isoja, että pieniä lapsia ja hyvin menee.

Entiset umpiportaat ei oleet sen turvallisemmat/turvattomammat

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Meirami: Kuten sanoin, että toivottavasti olen ymmärtänyt väärin. Saat toki perustella valintaasi mm. umpiportaiden suhteen. Mutta minusta on ihan normaalia kanssakäymisessä, että vähän miettii mitä ja miten sanoo. Ja, että puhuu vaan omasta puolestaan. Ja täällä se korostuu, koska emme voi nähdä toistemme eleitä tai kuulla äänenpainoja.

Me olemme kyllä valinneet tontin talon mukaan. Ja halusimme lisäksi pihalammen ja peltoa ja metsää. Mutta ehdoton edellytys tontille oli, että sille voi rakentaa haluamme talon ja että tontti on tarpeeksi iso. Jos jotain haluaa kovin, jaksaa tehdä työtä sen eteen, että saa mitä haluaa. Täälläpäin Suomea järvenranta ei ole itseisarvo, koska täällä ei ole järviä.

Mitä tarkoitat, että rinnetontissa ei ole pengerryksiä? Eikö pengerrykset nimenomaan kuulu rinnetonttiin?

On mukavaa, että olet nyt tyytyväinen kotiisi. Minäkin olen asunut jo hyvin monenlaisissa taloissa elämäni aikana kerrostalosta maalaistaloon. Ja nyt on hienoa, että voi summata omat kokemuksensa, kun ei ole lapsuuskodista muuttamassa ekaan asuntoonsa.

Nimimerkkini tulee aivan siitä Pokka pitää tv-sarjan Hyacinth'sta, persoonattomasti kopsattu siis. Mutta Hyacinth on juuri sitä mitä minä, kukkineen, kynttiläillallisineen, seurakunta-aktiviteetteineen ja epämääräisinä sukulaisineen. Tosin poikani ei ole kuten Sheridan... ei ompele ristipistoja, mutta rahaa kerjää kyllä yhtä paljon. Ja se, että hän ei ole ainokaisemme. Pokka pitää on minusta yksi parhaita tv-sarjoja, joten siitä se valinta sitten tuli, helposti.

Toivottavasti asiamme on nyt loppuunkäsitelty, otin asian esille, koska en halua luulla väärin!
Asia on toki loppuun käsitelty. Ihan hyvä, että otit asian esille, tykkään itsekin siitä, että ollaan suoria. Juuri tuo suoruus saa myös aikaan väärinkäsityksiä. Se vaan harmitti, kun käsitit väärin. toivottavasti jatkossa voimme jatkaa tätä jo kauan kestänyttä mukavaa mielipiteiden vaihtoa, ja yritetään olla provosoitumatta.

Nytkin korjaan sen, etten tarkoittanut teitä tuolla, että talo valitaan ennen tonttia. Perustelin vaan sen, että meille tämä oma hiekkarantainen tontti oli tärkeä, koska järvikunnassa, missä tontit on edullisia kaupunkiin verrattuina, ei voitu kuvitellakaan olla hyödyntämättä tällaista tilaisuutta. Päätettiin, että ellemme rantatonttia, emme rakenna tänne ollenkaan. Tuo ranta tuo talolle arvoa, kun muuten täällä taloista ei saa sellaista hintaa kuin kaupungeissa. Ja onpahan mökki sitten lähellä, tarkoitan tuota rantasaunarakennusta =)

On muuten hyvä, että teillä on suuri tontti, sillä mielestäni Auroora ja sen tyyppiset talot tarvitsevat suuren tontin ja sopivat hienosti järvenrannalle. Olen nähnyt ahtaalle tontille rakennetun kaksikerroksisen Aurooran, siinä ei talo tule edukseen, tätä tarkoitin sillä, että jotkut haluaa jonkin tietyn talon tontista viis.

Tuossa yksi päivä ajattelin, että ellemme asuisi maalla, järvenrannalla en välttämättä enää tamäntyylistä taloa haluaisi. Jokin modernimman tyylinen talokin voisi olla kiva, puinen sellainen, nyt tarkoitan siis ulkomuotoa, pohja siinäkin olisi samankaltainen kuin nyt. En tarkoita kuitenkaan tarkoita Kannustalon Harmajan tyylistä, pulppettikatto taloa, se on jo liian moderni ;)

Joo, onneksi tämä rinnetalo osottautuikin mainettaan paremmaksi =) Mulla oli ihan väärä käsitys niistä, joten ymmärrän sinunkin mielipiteen. Taloedustajat ja monet tutut vakuuttelivat, että rinnetontit on todella kysyttyjä ja niihin saa toimivan talon ja hauskan pihan, kannatti uskoa, jonkin aikaa siihen meni, että tyydyin rinnetaloon. Tuolla pengerryksellä tarkoitin, ettei niitä talon ympärille tarvinnut väkisin tehdä, tulevat ns.tontin puolesta luonnostaan. Tälläkin alueella on tasamaataloja, jotka jostain syystä on joka puolelta pengerretty, vaikea on sellaiseen pihaa laittaa. Meillä Meillä tuo pengerrys on luonollisesti talon talon takana ja hiukan sivuilla. Portailla saa pihalle ilmettä, takapiha ja ranta on tasaista. Autotalli meillä on rakennettu tasamaalle ja sen ympärille näytti tulevan kamalat pengerrykset, mutta onneksi täyttöjen jälkeen vaan yhdeltä suunnalta.

Niin ajattelinkin nimerkkisi tulevan tuosta englantilaisesta rouvasta. Mitä Pokka pitää sarjaan tulee, se on tosi hyvä =) Minäkin tykkään kynttiläillallisista, hyvästä ruoasta, kukista, mutta en kuitenkaan myönnä kyllä olevani Hyacinth ;) Miehelläni on täti, joka kyllä kyseistä rouvaa muistuttaa. Toivottavasti sinäkin omaat Hyacinthin vain parhaat puolet, häneltä kun löytyy kyllä monenlaisia puolia ;)

Se on totta, että näin kirjoittamalla ihmisten tarkoitusperät voi ymmärtää väärin, mutta kyllä sitä kanattaa uskoa sitä mitä kukakin kirjoittaa, eikä ajatella itse yhtään enempää. Itse yrtitän käyttää hymynaamoja kirjoituksia pehmentämään.

Jatketaan taas kirjoittelua entiseen malliin ja kysytään, jos tulee jotain epäselvää.

Noista kuvista vielä, että mukavahan niitä on katsella ja ihastella, vaikka itse tuskin niitä tänne saan edes aikaiseksi laittaa.

Meidän portaat ovat muuten samantyyliset kuin Liberomainoksessa, jossa vauva kiipeää niitä ylöspäin ja aikuinen pitää kiinni/vetää häntä housuvaipasta =) Portaat vaan eivät ole noin pitkät, välillä on tasanne ja noin matalaa seinämää meillä ei ole, seinämä on portaiden keskellä ja toisella sivulla on täysi seinä kahden kerroksen korkuinen ja toinen seinämä on eteisaulassakin 120cm korkea. Mutta askelmat ovat tuollaiset, satulaportaiden askelmat, eri väriset vaan. Tämän kerroin, jos jotakin kiinnostaa.

Millaiset portaat tulee muille rinnetalojen rakentajille?

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:

Meillä on U-malliset avoportaan. Umpi portaat olisi tehneet eteisestä tunkkaisen. Nyt yläkerrasta pääsee valo alas ja harvoin edes laitetaan eteisen valot palamaan. Meillä on sekä isoja, että pieniä lapsia ja hyvin menee.

Sehän riippu ihan tilasta johon ne tulee, meillä portaikko ei ole tunkkainen eikä pimeä.

Meillä keittiön rungot asennettu, jee. Vielä ovet puuttuu. Koneet tulee tänään illalla...nekin saadaan paikoille. Jännää on ollut tuo keittiön kasaus, olen nähnyt siitä untakin...se on totat että se toiseksi jännin vaihe raksalla, talopaketin kasauksen jälkeen :)
kodinhoitohuone varmaan sitten huomenna tai v-loppuna kasaantuu. Olkkariin saa alkaa laittaa laminaattia v-loppuna varmaankin...maalit on jo seinissä :)
takkahuoneeseen pitäis vielä maalata pintamaali ja paneelia alkaa lyömään kattoon. Hyvin edistyy mutat silti tuntuu että on paljon puuhaa vielä ennen kun päästään muuttamaan.

Paineita alkaa olemaan, kävin tänään äippäpolilla ja arvioivat että saatetaan tehdä sektio ennen la 30.3. Ennen sitä pitäisi päästä muuttamaan....tiukoille vetää.

Meillä on myös rinne talo...missä tosissaan on enimmäkseen kellaritilaa ja autotallia alhaalla. Mutta siis meille tulee umpiportaat seinästä seinään....ja aukotkin laitetaan kiinni koska portaiden alle tulee talon ainoa vaatehuone.... Tehdään portaat itse...mitäköhän niistäkin tulee sitten
:whistle:
Vanerista tulee portaiden askeleet ja ne vuorataan laminaatilla ja laitetaan sellanen liukueste lista kai? Heh miehet suunnittelee nuo.... ollaan mietitty myös jotain ledivalo nauhaa portaiden sivustaan kiertämään. Ja just tasanteella tulee meille nuo portaat....ne vaan sopivat tähän portaikkoon...ei olisi ollut muita vaihtoehtoja. Kavereilla on tuollaiset Hyacintin tapaiset portaat niihin otuttuleminen kun on tottunut tasanne prtaisiin...mua huimaa kun kiipeän niitä ylös...ja näkee sivusta ja aukoista alas....mutta siihen tilana ne on todella kivat ja sopivat...tottumus ja makuasioita...mitä haluaa itselleen.

Mitä kiukauta teille on tullut? Meille oli ekaksi tulossa se kastorin takkakiuas, mutat nyt unohdettiin se...ja Iki kiuas mietityttäää. Minua vaan vähän hirvittää sen lämmitys aika....kun yleensä olen että saunaan haluan puolen tunnin sisällä kun sen keksin....mutat tunti ainakin pitää lämmitääää... mutat ehkä siihenkin varo aikaan oppii....meillä on puut omasta takaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Umpiportaissa on se hyvä puoli, että alla olevan tilan voi hyödyntää mm. kaappina, avoportaissa alle jää paljon tyhjää tilaa, joka kerää pölyä. Tämän ovat sanoneet minuspuoleksi kaikki ystäväni, joilla on avoportaat. Kyllä tällaiset asiat kannattaa ottaa huomioon ja niistä mielipiteitä jakaa. Aika hankalaksi keskustelu täällä tulee, jos joka sanansa joutuu miettimään :(
Tässä olen taas kyllä eri mieltä; avoportaissa kun on mukavan ilmavaa ja portaiden alle saa seinustalle esimerkiksi senkin ja valaisimen tai nojatuolin tms. Minusta ne näyttävät mukavilta aulassa. Pölyasiasta en olisi huolissani sen enempää kuin mistään muistakaan talon tiloista; sieltä on paljon helpompi imuroida ja siivota kuin umpiportaiden umpinaisesta kaapista! Siitä minä olen nähnyt usein tulleen se romunkeräys paikka, jonne tungetaan kaikki ylimääräinen tavara piiloon. Ja miten sieltä sitten siivoat...?! Ne tahtoo olla niita tuskaisimpia siivottavia niinkuin usein vaatehuoneetkin :kieh: Joskin jokupaikka talosta tahtoo aina sen osan saada... ;) Ja yks hassu juttu kans: sanoit, että kun valitsitte umpiportaat, ei teille jäänyt näkyville yhtään valkoista runkoa; heh, ja mä just nimenomaan haluan, että pitää olla ne tietyt osat valkoiset! Jälleenkerran (kaik'yhes'koos): makuasioita!

Polka, meillä edetään vähän päinvastaisessa järjestyksessä näköjään; minä voisin sanoa, että kunhan meillä meillä päästään laatoitushommiin niin alkaa tuntua, että päästään joskus muuttamaankin :D .
Niinpä, makuasioita, itse mielummin otin sen romukopin, kuin että valkoinen runko olisi näkynyt, tosin noissa satulaportaissa se alatila olisi ollut vaikea muuten hyödyntään, mutta kaappitilaa ei ole koskaan liikkaa. No, meillä kun on tasanneportaat on tila sen verran suuri, että sinne olisi mahtunut vaikka vessa, joten ihan peruskopista ei ole kyse =) Niin siivoushullu en ole, että joka viikko koppia siivoan. Meillä saattaisi kyllä sinne portaiden alle keryä jotain roinaa, vaikka ei koppia oliskaan :ashamed: Ne, porrasaskelmissa usein näkyvät valkoiset reunaosat vievät osan portaiden leveydestä ja, koska meillä ei ole puupinnoja yms. olisi ne olleet rumannäköiset tummissa pähkinäportaissa.

Minä muuten todella mielelläni näkisin teidän muiden kaikenlaisia raksaamiskuvia :wave: On kiva katsella ja saa inspiraatioitakin :flower:

Myös valmiita! ;)
Meillä on tuolla netissä päiväkirjaa pidettynä osoitteessa http://www.villabarbuto.com/page3/Kuvaalbumi/page12/page12.html
Mugello: Sivuista päätellen sulla taitaa olla pedantti mies =) Meillä ei mies alkaisi kyllä noin hienoa blogia talosta pitämään.

Ne, porrasaskelmissa usein näkyvät valkoiset reunaosat vievät osan portaiden leveydestä ja, koska meillä ei ole puupinnoja yms. olisi ne olleet rumannäköiset tummissa pähkinäportaissa.
Tarkoitatko näillä rumilla valkoisilla osilla noita reisilankkuja vai onko joissain portaissa vielä jotain muitakin reunaosia, koska kyllä nuo reisilankut ainakin saa petsattua mihin väriin vain...? Ei tuossa Hyacintin kuvassa ainakaan näy muuta osaa noissa portaissa mikä vois olla se osa? Voi olla että puhutaan ihan eriasiasta, en tottapuhuen niin hirveen tarkkaan ole tutkinut tätä asiaa, nuo mieluiset portaat kun löytyi niin itsestään, ettei niitä tarvinnut millään lailla etsiä ja vielä käytännössä ilmatteeksi talopaketin yhteydessä :D ! Siis jos jotain voi edes ajatella saaneensa ilmatteeksi; kyllähän tässä saa itsensä kipeeks maksaa kyllä :eek: |O ...

Me tehtiin portaat itse ja ne on suorat umpiportaat. Askelmat on pinnoitettu kiiltävällä isolla laatalla, joissa liukuestelistat. Portaiden alla on varasto miehen harrastusvermeille. Varaston seinä nousee ylöspäin muodostaen portaiden kaiteen. Avaan sateenvarjon.

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:

Sehän riippu ihan tilasta johon ne tulee, meillä portaikko ei ole tunkkainen eikä pimeä.
Nimenomaan, tilastahan se riippuu. Meillä portaat lähtee eteisestä ja jos siihen (siis meillä) olisi umpiportaat laitettu, olisi tilasta tullut tosi ahtaan tuntuinen.

Nyt yläkerran kattoikkunoista tuleva valo pääsee alas asti ja tosiaan harvoin tarvitaan valoja eteisessä. Pimeän aikaan porraskäytävän valot riittävät useinmiten.

Entisessä talossa oli nuo umpiportaat, sitä edellisessä avoportaat. Nyt oli itsestäänselvyys, että tehdään avomalliset.

Jokainenhan tässä tekee/on tehnyt itselleen taloa ;)

Portaista olette paljon puhunut. Meille ei sellaisia tule kun talo on yhdessä tasossa. Eli en osaa kommentoida. Kiukaasta, aluksi aateltiin saunatonttua, sitä isoa, mutta päädyttiin kuitenkin puukiukaaseen kun saunassa neliöitä sen verran reilusti, että ei viitsi sähköllä lämmittää. Ja lasiseinäkin vielä "imee" lämpöä pois saunasta joten tehoa tarvitaan kiukaaseen. Puut löytyy onneksi omasta takaa joten lämmitys on "ilmaista" :D

Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
Meillä keittiön rungot asennettu, jee. Vielä ovet puuttuu. Koneet tulee tänään illalla...nekin saadaan paikoille. Jännää on ollut tuo keittiön kasaus, olen nähnyt siitä untakin...se on totat että se toiseksi jännin vaihe raksalla, talopaketin kasauksen jälkeen :)
kodinhoitohuone varmaan sitten huomenna tai v-loppuna kasaantuu. Olkkariin saa alkaa laittaa laminaattia v-loppuna varmaankin...maalit on jo seinissä :)
takkahuoneeseen pitäis vielä maalata pintamaali ja paneelia alkaa lyömään kattoon. Hyvin edistyy mutat silti tuntuu että on paljon puuhaa vielä ennen kun päästään muuttamaan.

Paineita alkaa olemaan, kävin tänään äippäpolilla ja arvioivat että saatetaan tehdä sektio ennen la 30.3. Ennen sitä pitäisi päästä muuttamaan....tiukoille vetää.

Meillä on myös rinne talo...missä tosissaan on enimmäkseen kellaritilaa ja autotallia alhaalla. Mutta siis meille tulee umpiportaat seinästä seinään....ja aukotkin laitetaan kiinni koska portaiden alle tulee talon ainoa vaatehuone.... Tehdään portaat itse...mitäköhän niistäkin tulee sitten
:whistle:
Vanerista tulee portaiden askeleet ja ne vuorataan laminaatilla ja laitetaan sellanen liukueste lista kai? Heh miehet suunnittelee nuo.... ollaan mietitty myös jotain ledivalo nauhaa portaiden sivustaan kiertämään. Ja just tasanteella tulee meille nuo portaat....ne vaan sopivat tähän portaikkoon...ei olisi ollut muita vaihtoehtoja. Kavereilla on tuollaiset Hyacintin tapaiset portaat niihin otuttuleminen kun on tottunut tasanne prtaisiin...mua huimaa kun kiipeän niitä ylös...ja näkee sivusta ja aukoista alas....mutta siihen tilana ne on todella kivat ja sopivat...tottumus ja makuasioita...mitä haluaa itselleen.

Mitä kiukauta teille on tullut? Meille oli ekaksi tulossa se kastorin takkakiuas, mutat nyt unohdettiin se...ja Iki kiuas mietityttäää. Minua vaan vähän hirvittää sen lämmitys aika....kun yleensä olen että saunaan haluan puolen tunnin sisällä kun sen keksin....mutat tunti ainakin pitää lämmitääää... mutat ehkä siihenkin varo aikaan oppii....meillä on puut omasta takaa.
Meillä on asuinhuoneistoa sekä ylä- että alakerta. Autotalli ja varastot on erikseen.

Tuota juuri tarkoitin, että kun on tottunut tasanne- ja umpiportaisiin tuollaisissa jurkissä avoportaissa todellakin huimaa ja pelottaa kulkea. Juuri nuo aukot siihen vaikuttaa, kyllähän niihin pikkulapsi saatta livetä. Serkkuni luona ainakin visusti pidin pojasta vielä 2v kiinni, vaikka kotona kulki jo itse portaissa.´

Teillä on kyllä tiukat paikat, kun vauvan syntymäkin on noin lähellä, voimia :hug: Meillä myös kuopus syntyi rakennusaikana, oli 4kk kun muutettiin.

Minä muuten todella mielelläni näkisin teidän muiden kaikenlaisia raksaamiskuvia :wave: On kiva katsella ja saa inspiraatioitakin :flower:

Myös valmiita! ;)
Meillä on tuolla netissä päiväkirjaa pidettynä osoitteessa http://www.villabarbuto.com/page3/Kuvaalbumi/page12/page12.html
Mugello: Sivuista päätellen sulla taitaa olla pedantti mies =) Meillä ei mies alkaisi kyllä noin hienoa blogia talosta pitämään.
ÖÖH?? Siis sehän olen juuri minä se mies.... :LOL:

No, niinpä tietenkin, anteeksi nyt vasta profiiliasi vilkaisin, sitä kun useimmat täällä on naisia niin en tullut ajatelleeksi:ashamed:

Tosi mukava, että täällä kirjoittelet =) Meillä ei mies juuri rakentele, on hienoa, että noin tarkasti olet suunnittelmassa taloanne, meillä olen minä se perfektionisti ja enemmän olisi pitänyt olla voimia rakennusaikana osallistua siihen, mutta mun aikaa verotti uhmaikäinen ja maha-asukki.

Hienoa blogia pidät. En vaan löytänyt kuvaa teidän talosta?

Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
Portaista olette paljon puhunut. Meille ei sellaisia tule kun talo on yhdessä tasossa. Eli en osaa kommentoida. Kiukaasta, aluksi aateltiin saunatonttua, sitä isoa, mutta päädyttiin kuitenkin puukiukaaseen kun saunassa neliöitä sen verran reilusti, että ei viitsi sähköllä lämmittää. Ja lasiseinäkin vielä "imee" lämpöä pois saunasta joten tehoa tarvitaan kiukaaseen. Puut löytyy onneksi omasta takaa joten lämmitys on "ilmaista" :D
Meillä on sisäsaunassa ainavalmiskiuas, Harvian se digitaalimalli, hieman pyöristetty. Todella ihnat ja kosteat löylyt siitä saa verrattuna tavallisiin sähkökiukaisiin. Suosittelen.

Rantasaunassa on sitten tietenkin puukiuas.

Alkuperäinen kirjoittaja crema:
Me tehtiin portaat itse ja ne on suorat umpiportaat. Askelmat on pinnoitettu kiiltävällä isolla laatalla, joissa liukuestelistat. Portaiden alla on varasto miehen harrastusvermeille. Varaston seinä nousee ylöspäin muodostaen portaiden kaiteen. Avaan sateenvarjon.
Suotta mitään sateenvarjoa avaat. Varmaan upeat nuo portaat =) Teillä ei ilmeisesti ole tasannetta? Meillä on tavallaan samantyyliset, mutta askelmat puusta. Näkyykö teillä reisilankut?

Nykyään sisutuslehdissä näkee paljon umpiportaita ja satulaportaita. Minusta ne on kivan erilaiset, ei ole kaikilla =)

Ne, porrasaskelmissa usein näkyvät valkoiset reunaosat vievät osan portaiden leveydestä ja, koska meillä ei ole puupinnoja yms. olisi ne olleet rumannäköiset tummissa pähkinäportaissa.
Tarkoitatko näillä rumilla valkoisilla osilla noita reisilankkuja vai onko joissain portaissa vielä jotain muitakin reunaosia, koska kyllä nuo reisilankut ainakin saa petsattua mihin väriin vain...? Ei tuossa Hyacintin kuvassa ainakaan näy muuta osaa noissa portaissa mikä vois olla se osa? Voi olla että puhutaan ihan eriasiasta, en tottapuhuen niin hirveen tarkkaan ole tutkinut tätä asiaa, nuo mieluiset portaat kun löytyi niin itsestään, ettei niitä tarvinnut millään lailla etsiä ja vielä käytännössä ilmatteeksi talopaketin yhteydessä :D ! Siis jos jotain voi edes ajatella saaneensa ilmatteeksi; kyllähän tässä saa itsensä kipeeks maksaa kyllä :eek: |O ...
Kyllä mä juuri noita reisilankkuja tarkoitin, enkä niitä rumiksi kutsunut vaan sanoin, että ne olisi meidän portaissa ollut rumannäköiset, sopivat paremmin avoportaisiin, vaikka kyllä meidän tutuilla on ne umpiportaissakin näkyvissä, mutta portaissa onkin pinnakaiteet. Koskaan ennen en itse ainakaan ole nähnyt, että niitä olisi petsattu, valkoisia olen vain nähnyt, tosin ei se petsaus meidän portaissa ainakaan olisi asiaa miksikään muuttanut. Kun porrasvalmistaja ilmoitti, että tekisi meille satulaportaat samaan hintaan emme epäröineet hetkeäkään, portaista tuli näin ollen myös leveämmät.

Millaiset teidän portaat ovat, kun sopivat oli mukana talopaketissa? Meille paketissa tarjottiin lakattuja mäntyportaita:(

Suotta mitään sateenvarjoa avaat. Varmaan upeat nuo portaat =) Teillä ei ilmeisesti ole tasannetta? Meillä on tavallaan samantyyliset, mutta askelmat puusta. Näkyykö teillä reisilankut?

Nykyään sisutuslehdissä näkee paljon umpiportaita ja satulaportaita. Minusta ne on kivan erilaiset, ei ole kaikilla =)
Tässä on kuva Oulun asuntomessuilta, jossa eräässä talossa oli lähes samanlaiset portaat kuin meilllä. Meillä on loivemmat (17 askelmaa) ja leveämmät (110cm) Kuvan portaat eivät siis ole meidän!
http://www.asuntomessuopas.fi/images.aspx?path=4;499;770&img=1966
Meillä kaiteen päällä on vielä lauta ja sen päällä 4-5cm tappien varassa pyöröpuusta käsijohde (tummaa puuta)

meirami: reisilankut eivät siis näy .

Tässä on kuva Oulun asuntomessuilta, jossa eräässä talossa oli lähes samanlaiset portaat kuin meilllä. Meillä on loivemmat (17 askelmaa) ja leveämmät (110cm) Kuvan portaat eivät siis ole meidän!
http://www.asuntomessuopas.fi/images.aspx?path=4;499;770&img=1966
Meillä kaiteen päällä on vielä lauta ja sen päällä 4-5cm tappien varassa pyöröpuusta käsijohde (tummaa puuta)

meirami: reisilankut eivät siis näy .
Ihanat portaat, tyylikkäät :heart: Nuo on satulaportaat. Meillä myös samanmalliset, mutta puusta, tummaa pähkinää. Kaiteiden päällä ja tuossa reunassa myös tumma pähkinäkotelo ja seinässä meillä on pyöreät käsijohteet. Meillä myös portaat noita loivemmat ja leveämmät, ylöspäin ja alaspäin portaat menee, alaspäin on kahdeksan askelta ja ylöspäin kuusi, välissä tasanne eli huomattavasti ovat loivemmat, mikä toki lisää vaan turvallisuutta, samoin se, että ovat suorat. Tasaanne on siis samaa tummaa pähkinää ja tuota kaisteiden koteloa on meillä etesiaulassa seinämien päällä samoin alakerassa.

Jossain sisustuslehdessä näin melko samannäköiset kuin meidän, taisivat olla myös jonkin messutalon portaat, kuvaa vaan en löydä.

Mä oon kans luullut, että Mugello on hameväkeä :LOL: Kyllähän tänne raksaleskiin miehiäkin mahtuu =)
Onneksi en ollut ainoa :LOL: Jännä, ettei kirjoituksista koskaan tullut mieleen, että hän olisi mies, tosin eipä hän muistaakseni kovin pitkiä kirjoituskia ole koskaan kirjoitellutkaan vaan miesten tyyliin lyhyitä ja täyttä asiaa =)

..... en tottapuhuen niin hirveen tarkkaan ole tutkinut tätä asiaa, nuo mieluiset portaat kun löytyi niin itsestään, ettei niitä tarvinnut millään lailla etsiä ja vielä käytännössä ilmatteeksi talopaketin yhteydessä :D ! Siis jos jotain voi edes ajatella saaneensa ilmatteeksi; kyllähän tässä saa itsensä kipeeks maksaa kyllä :eek: |O ...
Millaiset teidän portaat ovat, kun sopivat oli mukana talopaketissa? Meille paketissa tarjottiin lakattuja mäntyportaita:(
Portaat ei suoraan kuulu talopakettiin vaan tavallaan samalla talokauppasopimuksella kuitenkin ostettu niin, että k-rauta (josta otettiin talopaketti) toimittaa meille kattopaneelin ja portaat ja laskuttaa niistä sovitun summan yhteensä. Noh, nyt kun on sitten tuota kattopaneelia haettu niin näkyy jo pelkät kattopaneelit olevan kalliimmat oikeasti kuin tuo meidän sovittu könttä. Siksi sanoin, että portaat on käytännössä ilmaiset. Jos asennus otetaan niin se maksaa 720 e; mutta en vielä tiedä otetaanko sitä. Portaat on Lappiportaan L-malliset avoportaat, askelmat ja käsijohteet petsattua koivua ja muut osat valkolakattua mäntyä. Liukuesteurat niissä askelmissa on kans. Sellaiset ihan tavalliset portaat, niin kauan kun niissä ei ole mitään ylimääräisiä krumeluureja ja koristuksia niin pasaavat mulle =) Eli ei mitään ihme koristeellisia pinnoja tms. vaan mahd. yksinkertaiset. Ja tosiaan, talokauppaa tehdessä en yhtään sen kummemmin asiaan perehtynyt vaan asia meni paperille tyyliin "ai portaat?mikä hinta, onko se paljon vai vähän?joo pistetään!". Myöhemmin vain sitten tosian sen verran muutettiin noita portaita, että nuo askelmat ja käsijohteet muutettiin koivuisiksi. Että vaikka mä olen joissain (aika monissa) asioissa melkoinen pilkun viilaaja, ei tämä porras asia ole saanut mua oikein barrikaadeille :LOL: ;)

Meidän nuo kuvassa olevat portaat kuului juuri talopakettiin, ainostaan askelmat ja käsijohteet petsattiin ja pilarit muutettiin erilaisiksi kuin olisi ollut perusmallissa. Mutta perusmallissa valkoiset osat oli samat valkoiset kuin meilläkin! Auroran vakioporrasmallista en voi laittaa kuvaa, koska sitä ei ole netissä, se on kai vaan siinä Auroralle valmistetussa esitteessä, jonka saa kun sellaista rakentaa.

Meidän puukiuas on semmonen pieni ja näppärä Narvin Minerva tai Mirva tjms. On ostettu Tukkupartista. Ostettiin se, kun oli edullinen, lasiluukullinen, pääväri musta.

Onhan tässä aikaa blogeja kirjoitella, kun talo tulossa avaimet käteen-periaatteella.

Portaista sen verran, että eniten mua pelottaa ja saa jalkapohjat kihelmöimään portaiden liukkaus. Kaverilla melko uusi talo ja portaissa on sellainen karkea tarranauha reunassa, mutta silti tuntuu, että jalat meinaa lähteä alta.

Tiedä sitten onko mulla joku kaatumatauti yms.??
Kaatumatauti, tuskin, mulla on korkeanpaikan kammo ja käteni ja jalkani hikoavat vain ajatuksesta... ja kasikerroksessa partsilla tuntuu, kun ei olis lattiaa ollenkaan alla. Testasin mein portaat sukkasillani, ja ne ei onneks olleet liukkaat. :D Eikä jalat yhtään hikoilleet, mutta meidän ylätasanteella vähän kädet kostuu :ashamed:

Yhteistyössä