"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

Heips :wave: Kertokaahan onko teillä ollut kuivaajaa raksalla? Jos on ollut niin missä vaiheessa? Meillä pitää kyllä ottaa semmonen vähäks aikaa töhisemään kun seinien kittaus on saanut kosteus % nousemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
Heips :wave: Kertokaahan onko teillä ollut kuivaajaa raksalla? Jos on ollut niin missä vaiheessa? Meillä pitää kyllä ottaa semmonen vähäks aikaa töhisemään kun seinien kittaus on saanut kosteus % nousemaan.
Meillä taisi jossain vaiheessa olla, ainakin autotallissa oli. Meillä tuo lattianvalu kuivui tosi hyvin, vaikka talvella se on hidasta. Valu osui sopivasta sen kesän yhdeksi lämpimmistä päivistä

Juu on ollut kuivaajia....juuri toi tasoitus tekee ihan troppisen ilman asuntoon.... yläkerta oli ihan kostea ikkunoita avattiin ja takkaa poltettiin ja kuivaajta hurisi. nyt alakerrassa autotallissa kamala kosteus....siellä myös lämppäri pyörii.....

Itse asiassa halvimmat täyskoivuiset portaat oli tarjolla asennuksineen hintaan n. 3000. Niiden ulkonäkö ei valitettavasti miellyttänyt, joten piti valita vähän kalliimpi. Asennuksen hinnat tuntuivat todellakin kalliilta ja kauhea hintavaihtelu!

Mun isä suunnitteli meille portaat....tehdään itse....en tiedä paljonko tarvikkeet tulee maksamaan...aika paljon varmaan kun todella paksua vaneria laitetaan ja kakkoskuutosta tehdään runkoa jne....siis meille tulee sellaseen seinästä seinään ja tasanne väliin portaisiin....ne jollain tuilla laitetaan harkkoon kiinni...heh en ihan ymmärrä. Jännää nähdä sitten miten alkaa valmistumaan....

ei olal vielä edes kystytty portaiden hintoja kun isäni niitä alkoi kehittelemään itekseen niin eiköhän noilla tule ihan ok portaat. Oli valvojallemmekin soittanut ja selittänyt ratkasunsa oli mennyt läpi :)

Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Itse asiassa halvimmat täyskoivuiset portaat oli tarjolla asennuksineen hintaan n. 3000. Niiden ulkonäkö ei valitettavasti miellyttänyt, joten piti valita vähän kalliimpi. Asennuksen hinnat tuntuivat todellakin kalliilta ja kauhea hintavaihtelu!
Niin, vaikuttaa toki paljon millaiset portaat tilaa.

Meillä umpitasannesatulaportaat satulaportaat ovat normaali portaita kalliimmat, saatiin ne kuitenkin samaan hintaan. Sellaiset perusportaat, ei umpiportaat, ovat halvempia. Eli meillä se runko, joka ei näy ollenkaan on maalattua mäntyä ja askelmat petsattua koivua. Meillä ei ole mitään pinnakaiteita, vaan pähkinän väriset koivukotelot seinämien päällä. Meillä portaat maksoi n. 3500e, täyskoivuisena olsivat maksaneet reilusti päälle.

Silti vielä ihmettelen mistä firmasta saa täyskoivuiset portaat alle 4000e? Perusmäntyportaatkin maksaa 3000e. Kysyttiin portaita kuudesta firmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Meillä on Westwoodin portaat, pelkkä sävyyn petsaus ja kaidetyypin vaihto maksoi useita satoja euroja.

Niissä oli myös virheitä, vaikka pitäis olla todella hyvä valmistaja, ja tehtiin niistä reklamaatiokin.
Tuo tehdas oli ainoa, joka ei edes vaivautunut meille tarjousta tekemään. Kallis firma kuulemma on. No, meillä muuttuikin nuo portaat satulaportaiksi ja niitä ei kovin moni valmista Suomessa.

No siitä sentään voin laittaa plussaa portaistamme, että ovat todella just meidän mieleen ja olivat helpot kasata. Ne sorvin naarmut olisivat voineet jättää tekemättä. Ja westwood on Kannustalojen toimittaja, ja ei siksi muita edes harkittu, kun kuului hintaan. Tai tietysti olisi voinut olla ottamatta, mutta ajateltiin, että otetaan nuo siinä, kun silloin oli portaiden toimittajat todella kiven alla...
Laitan nyt tämmäsen kuvankin, jos jotain kiinnostaa kuvia katsella.

Minä muuten todella mielelläni näkisin teidän muiden kaikenlaisia raksaamiskuvia :wave: On kiva katsella ja saa inspiraatioitakin :flower:

Myös valmiita! ;)

Hyacint: Tohditko kertoa paljonko maksoi portaiden petsaus ja kaidetyypin vaihto? Meillekin tulossa Westwoodin portaat ja tietty se halvin perusmalli kuuluu talopakettitoimitukseen.... Samaa sävyä ja tyyliä haetaan kuin teillä. Lienee L-mallin portaat teillä?

Meidän raksakuulumisia: Eli saadaan ens maanantaina lämmöt päälle (jos ei tule mitään uusia vastoinkäymisiä). Ollaan kikkailtu kaivon kanssa kun pitäis vedet kytkeä. Meillä siis oma rengaskaivo ja vielä eletään toivossa että vesi olisi joskus juomakelpoista ettei tarvii porakaivoa teettää. Kesällä kun tehtiin kaivoa oli vesi täysin kirkasta ja nyt sitten talvella muuttunut saviseksi.

Meinaa pipoa alkaa kiristään kun sisätyöt odottaa ja joutuu tuhlaamaan aikaa kaikenlaisiin ulkohommiin. Että oiskin kiva kun vois vaan kytkeä vesiputket kaupungín vesijohtoon... :| Kuka se halusikaan maalle oman talon. Noh, kyllä se tästä taas iloksi muuttuu! Ens viikolla ollaan koko porukka lomalla joten saa sitten taas enemmän aikaseksi.

Vattula: Portaiden muunnos maksoi hiukan yli 800 e. Noin puolet mitä olimme edes vilkkaassa mielikuvituksessamme ajatelleet. Vakavasti harkittiin petsata myös itse... tosin vaihdettiin myös nuo käsijohteet, pinnat ja pilarit, ja meillä on tuolla ylätasanteella vielä pitkä pätkä kaidetta lisää.
Niin ja on L-malliset. Ja pidän peukkuja pystyssä, että saatte nyt lämmöt päälle!

Meirami: Ne 3 tonnin täyskoivuiset portaat olisi saanut yksityiseltä puusepältä. Tällä puusepällä maksoi saman verran mäntyiset ja koivuiset. Tätä ihmeteltiin ja kysyttiinkin häneltä, mutta niin hänellä kuulemma oli. Valitettavasti hän ei ehtinyt tekemään portaitamme, olisimme tykänneet hänen malleistaan. Hieman alle 4 tonnin koivuportaita sai muutamista firmoista. Riippuu tietysti millaiset portaat tilaa. Meille ei tule umpiportaita, koska ne eivät meidän tilaamme ole hyvä ratkaisu. Kuitenkin meille tulee ihan isot portaat ja mielestäni niissä puutavaran määrä on sama/lähelle sama kuin monissa umpiportaissa. Päädyimme erääseen keskisuomalaiseen porrasfirmaan. Meillä hintaan kuuluivat mm. askelmien uritus, kaiteiden sormiurat ja pyöristetty alin porras. Molemmat uritukset tinkasimme kaupan päälle ja ne menivät läpi kun vähän aikaa odoteltiin eikä otettu heti firmaan yhteyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Meirami: Ne 3 tonnin täyskoivuiset portaat olisi saanut yksityiseltä puusepältä. Tällä puusepällä maksoi saman verran mäntyiset ja koivuiset. Tätä ihmeteltiin ja kysyttiinkin häneltä, mutta niin hänellä kuulemma oli. Valitettavasti hän ei ehtinyt tekemään portaitamme, olisimme tykänneet hänen malleistaan. Hieman alle 4 tonnin koivuportaita sai muutamista firmoista. Riippuu tietysti millaiset portaat tilaa. Meille ei tule umpiportaita, koska ne eivät meidän tilaamme ole hyvä ratkaisu. Kuitenkin meille tulee ihan isot portaat ja mielestäni niissä puutavaran määrä on sama/lähelle sama kuin monissa umpiportaissa. Päädyimme erääseen keskisuomalaiseen porrasfirmaan. Meillä hintaan kuuluivat mm. askelmien uritus, kaiteiden sormiurat ja pyöristetty alin porras. Molemmat uritukset tinkasimme kaupan päälle ja ne menivät läpi kun vähän aikaa odoteltiin eikä otettu heti firmaan yhteyttä.
Ok. Vaikea on toki hintoja verrata, kun porrasmalleja on niin erilaisia. Meillä myös portaiden hintaan kuului myös uritukset ja kaiteet. Kaiteisiin emme halunneet niitä urituksia, eikä se pyöreisiin kaiteiisiin sopisikaan. Kaiteet on meillä seinässä kiinni. Meillä portaista näkyy siis vaan askelmat ja keskellä on tasanne. Tasanneportaat on turvalliset lapsiperheessä, vaativat vaan paljon tilaa. Minusta ei-umpiportaat ovat jotenkin turvattomat. Serkullani on Hyacinthin portaiden tyyliset tosin niissä taitaa olla pieni tasanne välillä, pienen lapsen kanssa niissä on tosi vaarallista kulkea, niissä on melko suuret ne portaiden välit. Mutta kaipa sita kaikkeen tottuu. Meillä jo pohjan suunnitteluvaiheessa oli selvää, että tulee umpiportaat tasanteella ja ei pinnakaiteita.

Ääh, valinnan vaikeutta ja ollaan jo nyt aikataulusta myöhässä.. :snotty: Kertokaas nyt neuvoja miten kannattaa tehdä. Meillä on nyt parista eri firmasta kutakuinkin samanhintainen tarjous, kaikki samaan kutakuinkin samaan tasoon rakennettuja pienillä eroilla. Jokaisessa Rungon eristekerrokset 250mm.

Omatalo: Koko runko tulee sellaisenaan, kipsilevyt nauloilla lyötynä. Höyrynsulku kipsilevyn jälkeen heti. Otsalautoja ei ole lyöty. Ikkunat/ovet paikoillaan.
Jukkatalo: Runkoon pitää itse 50mm lisäeristys, jolloin höyrynsulku jää 50mm päähän sisäseinästä. Otsalaudat on laitettu. Ikkunan ja ovien karmit paikallaan, ikkunoita/ovia ei asetettu.

Kumpi vaikutaa paremmalle? Onko iso miinus, jos tuo höyrynsulku jää tuonne 50mm päähän sisäseinästä eli kerääkö ajan kanssa kosteutta. Siinä on siis höyrynsulku+kipsilevy+50mm villaa+kipsilevy -> sisäseinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Minusta ei-umpiportaat ovat jotenkin turvattomat. Serkullani on Hyacinthin portaiden tyyliset tosin niissä taitaa olla pieni tasanne välillä, pienen lapsen kanssa niissä on tosi vaarallista kulkea, niissä on melko suuret ne portaiden välit. Mutta kaipa sita kaikkeen tottuu. Meillä jo pohjan suunnitteluvaiheessa oli selvää, että tulee umpiportaat tasanteella ja ei pinnakaiteita.
Kuulehan nyt Meirami, miksi sinä koko aika pidät minua hampaissasi? Kysyn ihan suoraan, koska en tiedä mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Ja koska en muista milloin olisit jotain positiivista sanonut hankkeestamme.

Ja mitä portaisiin tulee, niin kyllä ne ovat ihan direktiivien mukaiset, ja niissä on lain vaatima lapsiturvalista. Ja askelväli ei ole mitenkään suuri, vain normaali standardin mukainen. Askelmilssa on myös liukuesteurat.

Mielestäni tämän tyyppisessa avoimessa aulassa umpiportaat näyttäisivät erittäin hölmöltä, että toivottavasti ystävällisesti annat anteeksi nämä "turvattomat" portaamme.

Yleisesti ottaenkin toivoisin keskustelua positiivisessa hengessä. Jokainen rakentaa omaa kotiaan ja jokaisella on omat makunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Minusta ei-umpiportaat ovat jotenkin turvattomat. Serkullani on Hyacinthin portaiden tyyliset tosin niissä taitaa olla pieni tasanne välillä, pienen lapsen kanssa niissä on tosi vaarallista kulkea, niissä on melko suuret ne portaiden välit. Mutta kaipa sita kaikkeen tottuu. Meillä jo pohjan suunnitteluvaiheessa oli selvää, että tulee umpiportaat tasanteella ja ei pinnakaiteita.
Kuulehan nyt Meirami, miksi sinä koko aika pidät minua hampaissasi? Kysyn ihan suoraan, koska en tiedä mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Ja koska en muista milloin olisit jotain positiivista sanonut hankkeestamme.

Ja mitä portaisiin tulee, niin kyllä ne ovat ihan direktiivien mukaiset, ja niissä on lain vaatima lapsiturvalista. Ja askelväli ei ole mitenkään suuri, vain normaali standardin mukainen. Askelmilssa on myös liukuesteurat.

Mielestäni tämän tyyppisessa avoimessa aulassa umpiportaat näyttäisivät erittäin hölmöltä, että toivottavasti ystävällisesti annat anteeksi nämä "turvattomat" portaamme.

Yleisesti ottaenkin toivoisin keskustelua positiivisessa hengessä. Jokainen rakentaa omaa kotiaan ja jokaisella on omat makunsa.
Anteeksi kuinka, nyt en oikein ymmärrä purkaustasi... :( Outoa, että otat itseesi toisen mielipiteen, ei tarvi niin tehdä, kun on tyytyväinen omiin valintoihin.

En ole kyllä millään muotoa kohdistanut kirjoituksiani sinuun tai teidän rakennuskohteeseenne. Olen todella pahoillani, jos olet sellaisen käsityksen saanut :hug:

Omia mielipiteitä ja kokemuksia olen esittänyt ja kokemuksesta sanon, että pienten lasten kanssa tuollaiset portaat on turvattomammat kuin tasanneumpiportaat, ei siitä tarvi loukkaantua. Mutta teillähän lapset ovat jo isoja, meillä kaksi alle 4v. Jotkut jotka suunnittelevat portaita voivat tehdä omat ratkaisunsa, kun saavat erilaisia kokemuksia.

Omasta mielestäni olen useammassakin keskustelussa kehunut sinua, esim. rohkeuttasi käyttää värejä ym. Ei kai täällä nyt tarkoitus ole ketään erityisesti ylistää. Ja eiköhän sinun tarkoitusperäsi ole kuvia tänne linkittäessä antaa vinkkejä toisille vai mikä?

Noista kuvista sen verran, että henkilökohtaisesti en näe mitään syytä miksi linkittäisin tänne kuvia kodistamme. Koti jotenkin henkilökohtainen asia, joten halua sitä kaikkien nähtäväksi. Me ihmiset ollaan erilaisia, se että joku on rohkeampi ja niin tekee on ihan ok =)

Toivottavasti olen sitten vaan ymmärtänyt väärin. Mutta ymmärrät varmaan itsekin, me emme ole esim itse valmistaneet portaitamme, ja ne on kriteerien mukaan valmistetut ja turvalliset... yhtä turvalliset kuin umpinaiset, joissa niissäkin lapsi voi kaatua kieriä alas ja vaikka kuolla.

Kauhistelit myös askelväliä, joka on aivan standardi. Joku voi saada siitä sen kuvan, että esim Westwood valmistaa lakien vastaisia tuotteita!

Ei tarvitse hyökätä, voit puhua omasta puolestasi! Minä todellakin olen laittanut tänne kuvia, jotta saa katsoa jos tykkää tai ei. Tapoihi ei kuulu kirjoituksissani puhua toisten puolesta, esim sinun kodistasi... vaikka minulla on omat mielipiteeni esimerkiksi rinteeseen rakentamisesta.

Minä muuten todella mielelläni näkisin teidän muiden kaikenlaisia raksaamiskuvia On kiva katsella ja saa inspiraatioitakin

Myös valmiita!

Siis täysi peesi tähän, olisi todella mukava nähdä kuvia ja kiitos niille jotka ovat niitä tänne jo laittanut aikaisemmin :flower: Voisin itsekkin laitella kuvia kunhan saan ne ladattua koneelle ja kun on jotain näytettävää :D Kunhan päästään sisustus hommiin ja takka valmiiksi niin voin laittaa kuvia. Meillä päästäis vetään kohta pohjamaalit seiniin sen tekee vielä ammattilainen ja sen jälkeen pääsen minä pensselin varteen :LOL: saa nähdä kuinka käy :D Niin ja kaikki todellakin tekee talon itselleen ja tekee varmasti parhaat ratkaisut omalle perheelleen. Mutta tosi kiva saada täältä ideoita ja neuvoja raksailuun :flower:

No siitä sentään voin laittaa plussaa portaistamme, että ovat todella just meidän mieleen ja olivat helpot kasata. Ne sorvin naarmut olisivat voineet jättää tekemättä. Ja westwood on Kannustalojen toimittaja, ja ei siksi muita edes harkittu, kun kuului hintaan. Tai tietysti olisi voinut olla ottamatta, mutta ajateltiin, että otetaan nuo siinä, kun silloin oli portaiden toimittajat todella kiven alla...
Laitan nyt tämmäsen kuvankin, jos jotain kiinnostaa kuvia katsella.

Minä muuten todella mielelläni näkisin teidän muiden kaikenlaisia raksaamiskuvia :wave: On kiva katsella ja saa inspiraatioitakin :flower:

Myös valmiita! ;)

Meille tulee samantyyliset portaat kun teillä, Hyacinth, Lappiportaalta. Mun mielestä kans avoportaat sopi meidän aulaan. Askelmat ja käsijohteet sopivaan sävyyn petsattua koivua, muuten valkoiseksi petsattua mäntyä ne "reisilankut" sun muut. Ensin oli tulossa kokonaan mäntyportaat, mutta muutettiin sitten kuitenkin... Jotkut liukuesteurat niissä on kans. Tosta turvallisuudesta, johon Meirami kommentoi, tuumaisin, että kummankinlaisissa portaissa olen hipsinyt ja askelmakorkeudessa ei mun mielestä ole kyllä mitään eroa, ainut, että umpiportaista on ehkä jostainsyystä aavistuksen verran turvallisempi mielikuva; en tiedä onko vain psykologista ;) . Tarkoitan, että onko avoportaista sellainen mielikuva ja pelko, että sinne askelmien rakoon vois jotenkin lipsauttaa jalkansa vaikka se ei kyllä ole mahdollista oikein mitenkään tai sitten pitää olla kyllä eriskummallinen jalka, että sillen vääntyy.. Mutta mun mielestä portaat kuin portaat on vaaran paikka etenkin lapsille, joten varovainen pitää olla ja opettaa kulkemaan niissä. Meillä jo tosiaan 7 ja 9 vuotiaat lapset ja olen paapattanut, kuinka niissä ei saa ikinä hosua vaikka kuinka tuntuis tutuilta portaat! Aina otan esimerkin siitä mikäsePirjotoimittajanainennytonkaan joka tuli ne rappuset alas petikamppeiden kanssa ja on nyt ikävä kyllä pyörätuolissa :( ...

Ihanaa kun jotkut laittaa kuvia, laittaisin itsekkin jos osaisin (ja uskaltaisin) ja toisekseen olis ajankohtaisia kuvia... Meillä on nyt aluillaan keittiönkalusteiden asennus; siinä kuulkaas rypyt syvenee kun pitää tuumailla ja pähkäillä niin perkuleesti....!!! Mutta aah! ihanalta näyttää nuo mitä on saatu aluilleen =)

Voi Andeminä se niin ootan että sais jo kalusteita taloon sisään, mutta pitää malttaa vielä tovi. Me saatiin onneksi asennus kaikkii kalusteisiin ilmaiseksi kun tutun firma tosiaan oli mistä ne otettiin. Helpottaa kummasti kunkaveri ne meille asentaa :D

Minusta talo tuli "melkein valmiiksi" kun saatiin keittiön kaapit asennettua. Ja vissiin miehestäkin, kun sanoi sitten, että mihin se sänky... että jos jäädään jo tänne.

Ehkä just kaikista ihanin juttu raksaamisessa (elementtien saapumisen lisäksi), kun laittoi keittiötä. Jännitän ihan teidänkin puolesta :D

Jos meillä laatoitus menee aikataulun mukaan niin keittiö- ym. kalusteet voivat tulla jo kuukauden päästä. Varmasti sitten alkaa enemmän tosiaan tuntua siltä, että joskus päästään asumaankin!

Noista portaista vielä. Hyacinth: Samantapaiset portaat meillekin tulee kuin teillä kun kerran avoportaat tulee meillekin. Turvamääräykset on tietysti asiaan kuuluvat eikä lapsen pää tai raajat voi niissä luiskahtaa niihin väleihin mitenkään. Meidän tilassa umpiportaat olisivat näyttäneet huonoilta eivätkä olisi siihen muutenkaan sopineet. Meidänkin pitäisi opettaa 1-vuotias niissä kulkemaan, ei nyt tietenkään heti mutta pikku hiljaa. Varovainenhan niissä saa aikuinenkin olla. Umpiportaissa tasanne tuo varmasti hieman turvallisuutta lisää, mutta vaaralliset nekin ovat ellei ole varovainen.

a
Toivottavasti olen sitten vaan ymmärtänyt väärin. Mutta ymmärrät varmaan itsekin, me emme ole esim itse valmistaneet portaitamme, ja ne on kriteerien mukaan valmistetut ja turvalliset... yhtä turvalliset kuin umpinaiset, joissa niissäkin lapsi voi kaatua kieriä alas ja vaikka kuolla.

Kauhistelit myös askelväliä, joka on aivan standardi. Joku voi saada siitä sen kuvan, että esim Westwood valmistaa lakien vastaisia tuotteita!

Ei tarvitse hyökätä, voit puhua omasta puolestasi! Minä todellakin olen laittanut tänne kuvia, jotta saa katsoa jos tykkää tai ei. Tapoihi ei kuulu kirjoituksissani puhua toisten puolesta, esim sinun kodistasi... vaikka minulla on omat mielipiteeni esimerkiksi rinteeseen rakentamisesta.
Luin äsken useampaan kertaan tekstini, josta niin kovasti hiillyit ja edelleen jatkat samaa, joten näe aiheelliseksi vielä kerran kertoa mielipiteeni. Mielestäni kyllä nyt kohtuuttomasti minua syytät ja laitat sanoja suuhuni.
Missään en ole maininnut, että teidän portaat ovat laittomat ja että kyseinen tehdas valmistaisi laittomia portaita.

Ande kirjoituksessaan ilmaisi hyvin mitä tarkoitin mielikuvan avoportaista ja niiden turvttomuuden tunteesta. Tasanneportaat ns. u-malliset, ovat siitä turvalliset, kun eivät ole noin jyrkät. Meillä portaat ovat metrin levyiset alapäin mennessä on kahdeksan porrasta, sitten tulee tasanne ja alapäin menee kuusi porrasta. Tasanne pysäyttää hyvin, jos sattuu portaissa horjahtamaan, jyrkemmistä portaista aivan varmasti tulee kerralla kolinalla alas :( Umpiportaissa ja tasanneportaissa lasten on helpompi kulkea. Meillä tuo 1v kiipeää jo hienosti portaita ylöspäin =)

Mutta tottakai jokainen laittaa sellaiset portaat kuin tilaan sopii. Me kuitenkin haluttiin ehdottomasti umpiportaat tasanteella, juuri niiden turvallisuuden vuoksi. Satulaportaissa meillä ei myöskään näy yhtään valkoista runkoa. Nuo otettiin jo pohjasuunnitelmassa huomioon.

Umpiportaissa on se hyvä puoli, että alla olevan tilan voi hyödyntää mm. kaappina, avoportaissa alle jää paljon tyhjää tilaa, joka kerää pölyä. Tämän ovat sanoneet minuspuoleksi kaikki ystäväni, joilla on avoportaat. Kyllä tällaiset asiat kannattaa ottaa huomioon ja niistä mielipiteitä jakaa. Aika hankalaksi keskustelu täällä tulee, jos joka sanansa joutuu miettimään :(

Vielä tuosta meidän rinnetalosta, kun sen nyt Hyacinth otti puheeksi, en taida olla ainoa, joilla tässä ketjussa rinnetalo on =) Meillä kävi niin, että ostimme tontin, joka oli järverantatontti, rantatontti oli meille ehdoton. Yleensä kannattaa valita talo tontille, ei tonttia talolle eli ei itsepintaisesti valita jotain taloa pelkän ulkonäön ym. perusteella ja istuteta sitä väkisin maisemaan, johon se eivät välttämättä edes sovi. Tontille valitetaan talo ei talolle tonttia =)

Itse pitkään haroin vatsaan tuota rinnetaloa, mutta näin jälkikäteen se on ollutkin hyvä ratkaisu. Rinnetalossa pohjasta saa toimivan, esim. usein kaksikerroksisessa tasamaatalossa makkarit ovat ylhäällä ja kodinhoitohuone ja sauna alhaalla, paljon toimivampi on, että khh ja pesutilat ovat samassa kerroksessa makuuhuoneiden kanssa. Olen asunut kaksi- ja kolmikerroksisissa taloissa ja nyt rinnetalossa ja kaikista toimivin tämä on. Rinnetalon hyvä puoli myös siinä, että pihasta saa monimuotoisen, ei ole pengerryksiä jne. Plussaa on myös, että talo puoliksi kivitalo.

Mistä muuten HyacinthBucket nimimerkkisi tulee? =)

Polka: Asentaako teillä kirvesmies kalusteet? Meillä asensi, muistelisin, että reilut kuukausi niiden asentamisen jälkeen muutettiin. Pääsette ihanasti kesänkynnyksellä muuttamaan =)

Meirami: Kuten sanoin, että toivottavasti olen ymmärtänyt väärin. Saat toki perustella valintaasi mm. umpiportaiden suhteen. Mutta minusta on ihan normaalia kanssakäymisessä, että vähän miettii mitä ja miten sanoo. Ja, että puhuu vaan omasta puolestaan. Ja täällä se korostuu, koska emme voi nähdä toistemme eleitä tai kuulla äänenpainoja.

Me olemme kyllä valinneet tontin talon mukaan. Ja halusimme lisäksi pihalammen ja peltoa ja metsää. Mutta ehdoton edellytys tontille oli, että sille voi rakentaa haluamme talon ja että tontti on tarpeeksi iso. Jos jotain haluaa kovin, jaksaa tehdä työtä sen eteen, että saa mitä haluaa. Täälläpäin Suomea järvenranta ei ole itseisarvo, koska täällä ei ole järviä.

Mitä tarkoitat, että rinnetontissa ei ole pengerryksiä? Eikö pengerrykset nimenomaan kuulu rinnetonttiin?

On mukavaa, että olet nyt tyytyväinen kotiisi. Minäkin olen asunut jo hyvin monenlaisissa taloissa elämäni aikana kerrostalosta maalaistaloon. Ja nyt on hienoa, että voi summata omat kokemuksensa, kun ei ole lapsuuskodista muuttamassa ekaan asuntoonsa.

Nimimerkkini tulee aivan siitä Pokka pitää tv-sarjan Hyacinth'sta, persoonattomasti kopsattu siis. Mutta Hyacinth on juuri sitä mitä minä, kukkineen, kynttiläillallisineen, seurakunta-aktiviteetteineen ja epämääräisinä sukulaisineen. Tosin poikani ei ole kuten Sheridan... ei ompele ristipistoja, mutta rahaa kerjää kyllä yhtä paljon. Ja se, että hän ei ole ainokaisemme. Pokka pitää on minusta yksi parhaita tv-sarjoja, joten siitä se valinta sitten tuli, helposti.

Toivottavasti asiamme on nyt loppuunkäsitelty, otin asian esille, koska en halua luulla väärin!

Yhteistyössä