"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

Mammana minusta tuo kuulostaa ihan kohtuu hintaiselta tarjoukselta....siis riippuu tietenkin paljonko sille tulee laatotettavaa....

Meillä julkisivumuurari teki tiilien saumat just tuolla sähköjohdolla...tuli siistiä jälkeä. En ole nähnyt miten tää laatta mies tekee....mies kyllä sanoi että voisi itekkins aumata niin sais just sellaset kun haluaa, mutat nyt kyllä teetän saumauksetkin laatottajalla ja vähennän miehen työtaakkaa..... silikonit mies laittaa ite sitten just teippien kanssa :)

Vastaava tarkisti myös meillä miehen vesieristykset..

:wave: Siis kertokaahan vielä te joilla puusauna, et mitä teillä on kiukaan takana seinässä? Onko sitä seinää siis eristetty :headwall: vai onko se vaan esim. rapattu vai mitä :headwall: Kylläpä tässä tuntee ittensä tyhmäksi :ashamed: Niin ja ootteko eristänyt saunaa saunasadulla vai jollain muulla? Kiitosta taas :flower: :whistle: :LOL: :D

*muoks* onkohan ne saunasadut kovinkin kalliita tuliskohan halvemmaksi tehdä se perinteisellä tyylillä(siis eristys)?? :whistle: :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
:wave: Siis kertokaahan vielä te joilla puusauna, et mitä teillä on kiukaan takana seinässä? Onko sitä seinää siis eristetty :headwall: vai onko se vaan esim. rapattu vai mitä :headwall: Kylläpä tässä tuntee ittensä tyhmäksi :ashamed: Niin ja ootteko eristänyt saunaa saunasadulla vai jollain muulla? Kiitosta taas :flower: :whistle: :LOL: :D

*muoks* onkohan ne saunasadut kovinkin kalliita tuliskohan halvemmaksi tehdä se perinteisellä tyylillä(siis eristys)?? :whistle: :wave:
Rantasaunassa kiukaan takana on muuri, hormi, toisella puolella on ns. tupa, jossa takka. Muuri on saunan puolelta käsitelly antiikkilaasttilla röpelöiseksi ja maalattu, tuvan puolelta hormi on käsitelty Tunnon karhealla.

Ainakin sisäsaunassa meillä käytettiin tuita Saunasatua, rantasaunassa en tiedä käytettiinkö sitä.

Meillä saunaan tulee jotain kovavillaa seiniin ja sitten se vuorataan sellasella foliopaperilla ja teipataan saumat sillä folioteipillä..... on kuulemma paljon halvempaa kun sauna satu.

Kiukaan taakse tulee sisustuskiveä ja siinä takana on muuten muurattu tavallinen palotiiliseinä ei mitään eristyksiä ole välissä.

Kiitos sauna asiaa selventäneille :flower: Mietittiin just miehen kanssa, että tulee varmasti halvemmaksi jos käytetään jotain muuta kuin saunasatua. Mekin aateltiin käsitellä seinä ja piippu antiikkilaastilla ja maalata.

Kuulkaas nyt kanssasisaret - mua on alkanut jurppia koko rakentaminen. Mua ei kiinnosta sitten yhtään. Mitä tälle voi tehdä? Tekis jostain syystä mieli vaan asua vuokralla ja that´s it. Ei tee mieli iltaisin töiden jälkeen mennä raksalle. Mä oon puhallellu jo pari viikkoa ja tää ei mee ohi.. Mitä mä teen :ashamed:

Crema pidä taukoa niin kauan kun tuntuu et helpottaa :hug: Kyllä se saakin v*ttaa välissä. Meillä mies on yleensä arkena töiden jälkeen myöhään raksalla ja viikonloput kokonaan kotona, jompikumpi meistä sanoo kun alkaa olla niin kurkkua myöten täynnä, mies raksaa ja minä kotia niin sitten pidetään muutama vapaa, ei puhutakkaan rakentamisesta :D Monasti olen jo itekkin miettiny et olisi ollut helpompi vaan ostaaa valmis talo, ja kantaa kamat sisään... No aika aikaansa kutakin, yritetään jaksaa :hug:

mammana teillä sentään on viikonloput vapaana. Meillä ollaan arkena raksalla joka päivä töiden jälkeen, sekä la ja su 7.00-21.00, vapaita ei ole. Tätä tämä on ollut syksystä lähtien. Kesällä oltiin raksalla 7.00-22.00 joka päivä.. |O Minä olisin vapaapäivien kannalla mutta miehen mielipide on ettei talo valmistu jos pitää vapaapäiviä :| Nyt ei enää kiinnosta mikään :ashamed:

Missä on Hyasinth? :)

Alkuperäinen kirjoittaja crema:
mammana teillä sentään on viikonloput vapaana. Meillä ollaan arkena raksalla joka päivä töiden jälkeen, sekä la ja su 7.00-21.00, vapaita ei ole. Tätä tämä on ollut syksystä lähtien. Kesällä oltiin raksalla 7.00-22.00 joka päivä.. |O Minä olisin vapaapäivien kannalla mutta miehen mielipide on ettei talo valmistu jos pitää vapaapäiviä :| Nyt ei enää kiinnosta mikään :ashamed:

Missä on Hyasinth? :)
Crema, mä olen tässä kans ehkä viikon ajan ollu kans ihan takki tyhjä!!! Mä ymmärrän sun tuntemukset täysin! Meillä ei kans vapaapäiviä tunneta... etenkään viikonloppuina! Tähän asti olen jaksanut aivan kuin ei mitään, mutta nyt aivan yhtäkkiä tuli ihan seis; tekis mieli tiputtaa hanskat tähän ja sanoo, että nyt loppu; en jaksa enää! Meillä on talopaketti tullu 8/07, mutta sitä ennenkin on paiskittu hommia rankasti; just kevät 07 tehtiin remppaa kaiket illat tähän väliaikaisasuntoon. Mun äitikin sano, kun sille toissailtana kerroin, kuinka nyt ottaa päästä koko homma, että hän onkin kummastellut, että kun ei ole yhtään valituksen sanaa kuulunut kummankaan, mun eikä miehen suusta. Ja sitte just itse toisaalta tietää, että jos siellä ei mitään tee, niin homma ei myöskään tasan tarkkaan yhtään etene, ja se ahdistaa vielä enemmän! Eli mieluummin sitten kuitenkin siellä tekee, niin tietää, että kyllä se loppukin siellä häämöttää ja varmasti on palkitsevaa! Ja kyllähän se aina, kun saa jonkun pienenkään homman tehtyä, tuntuu hyvältä =) Koitetaan jaksaa! Hitto, ollaan miehen kanssa ajateltu, että kun me tämä kerta saadaan kahdestaan painettua läpi niin mitä me ei sitten saatais; mehän pystytään mihin vain ;) :D !!!

crema, luin sun viestejäs ja huomasin kateellisena, että teillähän on jo niin pitkällä, että pääsette jo kuukauden päästä muuttamaan! Koita jaksaa vielä tämä viimeinen pätkä; ei enää kauan tarvi tsempata ja pääset koko hommasta eroon =) ! Meillä jäljellä vielä monta kuukautta :/ . Itseasiassa mä luulen, tai tiedän, että mun ahdistus johtuu siitä, että vaikka kuinka itse tein töitä tuon keittiön suunnittelun eteen ja tarkistin mitat ja korjautin virheitä niin vielä oli keittiöfirma sinne saanut ujutettua yhden ongelman, jota ei kuvista tai sopimuksista näy vaan tämä tulee ilmi vasta kun iskee kaappia seinään kiinni. Paska. Noh, nyt pitää sitten tilata uusi pöytätaso ja se kestää ties kuin kauan jne. Ko. ongelma nimittäin vaikuttaa tason mittoihin jne. Aiaiaiai ku verenpaine taas nousee kun tätä aihetta ajattelen |O ! Toinen juttu, mikä tähän mun ahdistukseen varmasti vaikuttaa on se, että tein sellaisen virheen, että menin tossa loppuvuodesta muka laskeskeleen vähän aikataulua ja pääsin muka niinkin kivaan lopputulokseen, että oltais vapun korvilla jo päästy muuttaan... No just! Ei todellakaan päästä; ja kun se asia tässä valkeni, niin sehän ei tietenkään mukavalta tuntunut. Tää kun on juuri se asia, mitä olin päättänyt nimenomaan olla tekemättättä eli ei aikatauluja. Nyt koitan taas päästä siihen mukavaan raksameininkiin takas, että olis se kiva puuhastelun meininki, eikä tämmöinen pakkotyöolo... :D

Ande missäs vaiheessa teillä se talo olikaan? Meillämiehellä pakko pitää viikonloppuina vapaata, että ehtii nähdä lapsiakin. Pienin täyttää vasta vuoden ja vanhimmalla( 9v) on jäkistreenejä ja turnauksia viikonloppusin, joissa isännän pitää olla mukana, yritetään sitten keskimmäisen 6v ja tän nuorimman kanssa olla siellä mukana et iskääkin näkee kaikki=D Niin ja ollaan päätetty et käytetään nyt ulkopuolisia niin paljon kun on varaa. Tasoitus ja pohjamaalaukset on tehty, märkätilojen seinät tasoitettu ja sitten laatoittaja tulee hommiin ja sitten meillä on yks kirvesmies tekemässä myös joitain hommia, ainakin tekee pesuhuoneen ja saunan katon alaslaskut ja varmaan eristää saunankin. Nopeuttaa paljon kun se auttaa noissa!

crema: Enää viimenen rutistus, koeta jaksella :hug:

Minä en ole pariin päivään päässyt kirjautumaan, tai jos olen päässyt, on heti heittänyt ulos, että en ole päässyt tänne asti. Raksalla ei ihmeempiä ole tapahtunut, sitä samaa pintojen tekoa. Laatotukset on ylhäällä kylppäreissä nyt valmiit, alhaalta puuttuu viel lattioista laattaa mm ruokasalista, joka on nyt ollut sahaushuoneena.

Meillä on myös nyt hiihtoloma kouluista tällä viikolla, että ollaan enimmäkseen luisteltu ja hiihdelty tässä raksallakin ollessa.

Ja tuli sitten miehellä kunnon raksatöppikin nyt sitten tehtyä... alkaa vissiin loppupaineet sitäkin rassaamaan, veti "lasten" kylppäriin seiniin lattian siniset saumalaastit, valkoisten laattojen väliin ja sit ihmetteli miksi lattiasta loppui laasti kesken. Varovasti katsoin sinne kylppäriin sitten, että onko miten pahan näköinen... ja no, ei kyllä mun silmiä hivele, mutta miehestä itsestään ja lapsista se on kuulema oikein hauskan näköinen. Sovittiin, että jos tämä olis sitten meidän talon toinen ja viimenen mössö, ekahan tuli kun mies laittoi terassin pilarit "omalla mallillaan" ja laitto sinne semmoset koristelistat, jotka sinne ei olis kuuluneet. Tosin onhan se sanonta, että ei kahta ilman kolmatta. Kauhulla odottelen...

Tsemppiä kaikille, etenkin cremalle! :wave:

Ande missäs vaiheessa teillä se talo olikaan? Meillämiehellä pakko pitää viikonloppuina vapaata, että ehtii nähdä lapsiakin. Pienin täyttää vasta vuoden ja vanhimmalla( 9v) on jäkistreenejä ja turnauksia viikonloppusin, joissa isännän pitää olla mukana, yritetään sitten keskimmäisen 6v ja tän nuorimman kanssa olla siellä mukana et iskääkin näkee kaikki=D Niin ja ollaan päätetty et käytetään nyt ulkopuolisia niin paljon kun on varaa. Tasoitus ja pohjamaalaukset on tehty, märkätilojen seinät tasoitettu ja sitten laatoittaja tulee hommiin ja sitten meillä on yks kirvesmies tekemässä myös joitain hommia, ainakin tekee pesuhuoneen ja saunan katon alaslaskut ja varmaan eristää saunankin. Nopeuttaa paljon kun se auttaa noissa!
Yläkerrasta puuttuu enää parketit, listat ja WC. Ja sähkärin pitää se kalustaa. Se on muuten ok. Alakerrassa myös makuuhuoneet valmiit muuten, paitsi nuo parketit ja listat puuttuu niistäkin; niitä ei siis ole vielä missään. Kaikki seinät on siis ylitasoitettu. Keittiö on nyt tässä työn alla; katto on paneloitu; seinät maalattu, liesi- ja liesituuletin kulmat askarreltu, kaapit suurimmaksi osaksi paikoillaan. Siinäpä se eli "To Do"-lista on vielä pitkä... ja vaikka välillä aina suunnittelen jonkun esim. laatoittajan ottamista hommiin, en sitten kuitenkaan haluais ottaa, ei katsokaas sisu anna periksi ottaa; pitäis kuitenkin saada itse tehdä! Pitää vielä koittaa harkita, josko sen pystyis sulattaan =) . Nopeuttashan se. Mutta muihin hommiin ei mitään timpureita oteta, se on varma; itse halutaan tehdä muuten; tänne ei muita päästetä :kieh: ! Mut se autotalli me tosiaan sitten annetaan vieraan tehdä; se on eri asia, mutta meidän Kotia ei muut saa tulla tekemään; me Itte vaan... Pitää harkita tuota laatoitushommaa, se kyllä jouduttais...

Kiitos kaverit tsempistä! =) :heart: Sitä tarvitaan.

On tämä homma tosiaan onneksi jo voiton puolella. Laatoitukset on kohta valmiit. Viikonloppuna ois keittiön asennus ja ensiviikolla tulee loput kiintokalusteet (eri firmasta kuin keittiö.) Laminaattia on vielä asentamatta, sauna kyhäämättä, listat laittamatta ja sähkärin loppukäynti tekemättä. Huoh, jospa tämä tästä.. :/

ande: kunhan tässä kevätaurinko alkaa paistaa niin jospa hommia olisi mukavampi paiskia. Kyllä teilläkin kuulostaa hommat olevan jo hyvällä mallilla! =) Jos väliaika-asuntoa remppaatte niin se on ilmeisesti omistusasunto, eikö (oletteko myymässä vai sijoitusasunnoksi laittamassa?) Me saatiin kämppä myytyä just ennen raivauksen aloitusta. Nyt vuokralla. Mietitään että irtisanotaanko asunto tässä vaiko ensikuussa.

Mugello: meillä ei ole breikkeihin mahdollisuus kun mies ei niihin suostu.. :| Mua ei hierrä yhtään ne edessä olevat pihan laitot kun tykkään kovasti sellaisesta hommasta. Mukavaa päästä tonkimaan multaa ja istuttamaan puita =)

Hyacinth: kiitos! :hug:

:hug: Kaikille väsyneille uurastajille ja muillekkin ei niin väsyneille.

Meillä mies ei ole suostunut yhtään vapaa päivää pitämään raksalta ei edes vapaa iltaa töiden jälkeen, koska totta on ettei se muuten etene kun tekemällä. Ai niin isäinpäivänä oltiin laivalla yksiyö ja sillon piti vapaata ja sitten jouluna lähettiin 600km päähän 4päiväksi niin lomaili sen ajan....muuten on 1½vuotta mennyt raksaamassa ilman vapaa päiviä.
Mä olen sitten pojan kanssa ollut ja ruokkinut miestä ja hoitanut kotia ja juoksevia asioita.
Joten ymmärrän teidän väsymyksen vaikka itse en niin paljo ole edes ollut siellä....mutat on tää rankkaa ollut...ihan heti en lähtisi leikkiin uudestaan, ehkä aika kuultaa muistot muutaman vuoden päästä.

Olen täsäs miehelle puhunut että mitenköhän osataan alkaa elämään normaalia arkea...mua vähän hirvittää se... ei olla käyty kaupassa kimpassa aikoihin....tai muutenkaan mitään vietetty yhteistä aikaa.... osataanko illalla olla edes töiden jälkeen...mitä ihmiset tekee sillon? On ja möllöttää vai? Minulla vähän paineita heh?! Noh onneksi ei se rakentaminen tähän lopu kun sisälle päästään muuttamaan....vaan jatkuu kellarikerroksessa sitten...ja autokatoskin pitäisi väsätä jossain vaiheessa.
Mutta kyllä pysähdytään hetkeksi ja mieskin saa vaan olla ja nauttia isyysvapaasta ilman rakentamista kunhan vauvamme syntyy ehkä kk päästä. Ei tätä uutta tulokastakaan kerkeä edes miettimään kun niin paljon touhua raksalla.

Mutta ei rakentamista ymmärrä ennen kun sen itse kokee....vaikak monet päivittelee että on raskasta jne...mutat sitten kun sen kokee niin vasta ymmärtäää... niin kuin moni muukin asia on niin maailmassa.

Meillä on nyt keittiöasennettu khh. kylppärit ja vessat laatoitettu. Ens viikolla vettä aletaan kaivamaan ja saunaa lyömää nippuun....ihanaa....
Sähkömies tulee huomenna kytkemään liettä ja liesituuletinta + muita rasioita ja halogeenjea...heh huomenna voi illalla sitten sytyttää valota katkasijasta on varmaan jännää heh....

Olen täällä lueskellut näitä juttuja ja pohtinut että joku aina muuttaa sisälle ja sellanen kaihoisuus iskenyt sisuksiin....mutat nty se koittaa minulelkkin...aivan uskomatonta.

Hei onko kukaan keittiö.netistä tilannut mitään? Me tilattiin khh ja saatiin se kunnes meni konkkaan....mutat pöytä levy oli keiro....kerettiin tekee reklamaatio...mutta siihen jäikin...ei sieltä kukaan vasta apuhelimiin jne... tänään sitten ajoin nouto varaston ohi ja siellä oli joku rekka lastaamassa lastia hyppäsin siitä ovesta sisälle ja kysyin että löytyykö meidän levyä sieltä....löytyihän se ja sen sain mukaan, mutta pulju oli kiinni. Onneksi satuin poikkeamaan ja se rekka sattui olemana siinä....onni onnettomuudessa :)

Alkuperäinen kirjoittaja crema:
Kiitos kaverit tsempistä! =) :heart: Sitä tarvitaan.
ande: Jos väliaika-asuntoa remppaatte niin se on ilmeisesti omistusasunto, eikö (oletteko myymässä vai sijoitusasunnoksi laittamassa?) Me saatiin kämppä myytyä just ennen raivauksen aloitusta. Nyt vuokralla. Mietitään että irtisanotaanko asunto tässä vaiko ensikuussa.
Ei olla myymässä eikä sij.asunnoksikaan laittamassa. Edellinen "oikea" talo me myytiin ennen tähän raksarumbaan alkamista. Tämä on tallainen vanhempi talo, joka vaan oli sen verran huonossa kunnossa, että piti rempata asumiskuntoon, että pystyttiin muuttamaan tähän raksa-ajaksi. Meillä on tässä kaks vierekkäistä tonttia, joista toisella sijaitsee tämä vanha ja toisella tuo meidän raksa. Ei ole tarkoitus myydä. Kumpakaan ;) . Olihan pirunmoinen homma tuo remppakin, hulluksi kävivät yksi vuorollaan kaikki tutut meidät toteamassa kun tätä tehtiin; nyt sitten laukkovat raksalla päivittelemässä :D Eivät liene kovasti väärässäkään :LOL:

:wave: Hei taas! Kysymystä pukkaa niinkuin aina... :ashamed: Ootteko te porannu lattiaa, ja mitannut siitä kosteutta, että joko saa lattioita laatoittaa? Koskeeko se myös esim. laminaattilattioita, et nekin voi asentaa vasta kun lattia tarpeeksi "kuiva"? Ymmärsiköhän kukaan :whistle: :LOL: :wave:

Mugello meillä porattiin yksi reikä missä tiedettiin että ei mene lämmitysputkia, on kuulemma varmin tapa selvittää onko lattia kuiva. Toki pinnastakin näkee, mutta se ei vissiin oo niin tarkka???korjatkaa jos olen väärässä :D :LOL: Sitä mietittiinkin miehenkanssa et jos kaikki menee 1cm/viikko menetelmällä niin eihän se talvella ehi kuivua välttämättä tuossa ajassa, riippuen tietysti olosuhteista raksalla.

täältä kanssa tsemppiä rakentajille! Kaiholla luen näitä teidän kirjoituksia kun itsellä tuntuu projektin eteneminen vain hidastuvan. Mies vetää sähköjä edelleen, hitto että niitäkin riittää...

Onkos täällä ketään joka ois itse tehny kipsilevyjen saumojen tasotuksia? Vinkkejä kaipaan tai lähinnä tietoa onko mahdollista amatöörinä saada hyvää jälkeä? Mies siis osais noikin hommat mutta minä urheana aloin hommaan kun en tällä hetkellä muutakaan saa raksalla aikaseksi. :/ Nyt pelkään että maalaus/tapetointi-vaiheessa vasta huomataan että seinät epätasaiset. Vaikeimmat ja isoimmat yhtenäiset seinät taidan suosiolla jättää miehen stressiksi

Lämmöt saatiin tupaan ja kaivovesi todettiin juomakelpoiseksi, jee!! Näin kirjotettuna vaikuttaa siltä että jotain on raksalla tapahtunukin. Nyt ihmetellään maalämpöpumpun ihanaa hurinaa ja mielessä vilisee eurojen kuvat joita säästetään ehkä 15 vuodessa lämmityskustannuksissa.

KOhta pitäis päästä yhteisymmärrykseen keittiön laattalattiasta että saadaan laatoiteltua kalusteiden alta. Muuten loppuu tila kesken kun khh:n ja keittiön tavarat tupsahtaa maaliskuussa.

Muuttamisesta haaveilijat: Kuinka valmiiseen muutatte? Kaikki listatkin paikoillaan jne vai siten että juuri ja juuri saa muuttotarkastuksen meneen läpi? Mä olen alitajunnassa alkanu selvästi miettiin että pidettäis vuokra-asuntoa kesän yli että saatais talo oikeasti valmiiksi. Mutta haaveita vain.... Rahat loppuu kesken vaikka povaavat asuntolainan korkojen tippuvan yhteen prosenttiin. :p

Meillä on tarkoitus tehdä ihan valmiiksi kun lasten kanssa vaikeaa tehdä kaikki loppuun :D mutta voi olla et suunnitelmat muuttuu ja kannetaan kamat sisään jo aikaisemmin. Mä aijoin ensin itse tasoittaa seinät, mut onneksi en alkanut hommaan. On meinaa aika "rankan" ja tarkan näköistä hommaan kun oon kattonut ammattimiehen työtä :whistle: Siis hitsi vie mulla ei oo käyny mielessäkään tuo laatoitus kaapistojen alta ja sitten vasta loput myöhemmin, onko kukaan muu tehnyt noin? Pitääpä miehelle sanoa jos kiirus tulee ennen keittiön asennusta... :whistle: :D Juu rahat käy vähiin ennen kun loppuu, me ollaan niinkin tarkalle laskettu, että 6000? vois jäädä sitten huonekaluihin yms sellaisiin :p mut sekin muuttuu kuitenkin ku tulee jokin yllättävä meno :whistle: :LOL:

vattula, meillä tarkoitus muuttaa täysin valmiiseen. Yks kaveri muutti jo vuosi sitten ja siis vieläkin niillä on kaikki listat laittamatta; en hel.etti sellaiseen kyllä ala! ... yksiä listoja eivät saa paikoilleen, mitään muutakaan eivät tehneet kun kaiken teettivät; jos eivät itse osaa niin teettäisivät... en tiedä, kai sille tulee sokeaksi kun tarpeeksi kauan niitä kattelee. Että jos vaan maltatte niin voi olla oikein viisas veto pitää kämppä niin kauan, että saatte valmiiksi talon.

ja kai amatöörikin voi onnistua niissä seinien tasoituksissa jos sattuu olemaan taitava ja tarkka & huolellinen. Me ei siihen kuitenkaan ruvettu; katsottiin viisaammaksi teettää se ylitasoitus ammattilaisella; itse sitten on sitä loppufiilausta tehty, eli viimeisimpiä kittauksia ja hionta ja pohjamaali. Kylläpä sitä riittää siinäkin kun haluaa oikein hyvän. Olis menny iäisyys jos olis ruvettu nauhoittamaan ja ihan alusta asti tasoittamaan. Mutta hattua nostan sille joka siihen jaksaa ruveta! Ei muuta kun tsemppiä!

mammana, en tietenkään voi puhua kenenkään puolesta, mutta luulisin vattulan kyllä tarkoittaneen, että laatoittavat koko keittiön, että saavat sitten keittiön kalusteet sinne, ei kait kukaan voi laatoittaa vain niitä reunoja :LOL: anteeksi :ashamed:

Mugello meillä porattiin yksi reikä missä tiedettiin että ei mene lämmitysputkia, on kuulemma varmin tapa selvittää onko lattia kuiva. Toki pinnastakin näkee, mutta se ei vissiin oo niin tarkka???korjatkaa jos olen väärässä :D :LOL: Sitä mietittiinkin miehenkanssa et jos kaikki menee 1cm/viikko menetelmällä niin eihän se talvella ehi kuivua välttämättä tuossa ajassa, riippuen tietysti olosuhteista raksalla.
Poraamalla on varmin tapa. Usein nopeatahtisessa rakentamisessa ei laatta ehdi kuivua vaan sitä joudutaan odottelemaan ja kuivureilla kuivaamaan, että päästään lattiapinnotteita pistämään. Meidän tapauksessa ei varmaan enää tarvi paljon mittailla, jotain hyötyä tästä hitaasta tahdista; ainakin kerkee rakenteet kuivua rauhassa ;)

Mammana: Meillä koko keittiön laatoitus on käytännössä kalusteiden alta. Olohuone ja keittiö yhtenäistä tilaa ja vain keittiön puolelle tulee laatta. Mutta kai se teoriassa ois mahdollista laatottaa vain kalusteiden alta? Vaikka Ande sitä ihmettelikin. Ei varmastikaan kovin järkevää mutta mahdollista....

Me ollaan just sellasia että saatetaan muuttaa hyvinkin vaiheessa olevaan. Ja sitten niitä listoja laitetaan joskus... Silmä tottuu nopeasti kaikkiin epäkohtiin. Meillä tietty jatkuu koti raksatyömaana vielä muuttamisen jälkeen, yläkerta tehdään vasta sitten valmiiksi kun asutaan siellä. Onhan se totta että kannattais tehdä kerralla valmista, mutta totta on myös että muutaman kuukauden vuokrarahoilla sisustaa jo kummasti.

Muutatman sauman tein jo. Ja vaikuttais olevan ihan ok. Varsinaisesta ylitasoituksesta ei ole siis kyse, saumat vain tehdään. Mutta tarkkaa puuhaa on kyllä ja mielelläni teettäisin ammattilaisella että tulis varmasti hyvä. Voi olla että säästämme väärissä kohdissa itse tekemällä mutta uskon ainakin mieheltä syntyvän kelpo jälkeä. Mies tekee myös laatoitukset itse.

Minä luulin myös että muutetana sellaseen taloon missä äshköjohdot roikkuu ja listat puuttuu....mutat ei taidakkaan käydä niin....saadaan kyllä listottettua ja sähköjohdot koetloitua kun tässä vettä odotellaan. ja muutenkin en näe että muutettais koska vaikeampaahan se listojen laitto on sitten kun talossa on tavarat...enemmin odotan vaikka viikon muuttoa kuin että muuttaisin ilman listoja.
Vaate kaappejen ovet ei näillä näkymin ole paikoilla kun muutetaan...koska en ole niitä vielä edes tilannut...rungot ostettiin ikeasta oli todella edukkaat ja siihen saa sitten sisuksia vaikka millasia ostella....ovet tule eliukuovia ja ne pitäis miatta ja teettää...mutat vielä ei ole ollut aikaa siihen joten pääasia on että on kaapit mihin saa tavarat ja sitten joskus ovet sitten.

Meillä tosissaan alkaa rahat loppumaan...plääh, kyllä sitä kuluukin tässä loppuvaiheessa vaan tonnit vilahtelee silmissä. Ei missään muussa vaiheessa ole näin paljon kulunut rahaa pienessä ajassa kuin tässä. viime viikolla nostin lainaa 12t? ja tänään 20t? iik...

varmana joudutaan kävelemään lisälainan hakuun. Mitenköhän on saadankohan taloa vastana lisälainaa kun tällähetkellä meillä on ollut takaajat, kun tontti on nimellisesti vielä vuokratontti vaikka se onkin meidän. Mutta ei olla vielä haluttu maksaa siitä sitä sitä perintöveroa, niin on vuokralla. Mutta saiskohan melke valmiiseen taloon vastaan vähän laina anostettua lisää?

Yhteistyössä