"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

Mugello:Meillä myös pesutilat ja khh ovat täysin erillään toisistaan.Meillä kaikki 3 taloa ovat pitkästä tehty omalla suunnitellulla.Olen monesti ihmetellyt miksi ne ovat yleensä yhteydessä toisiinsa,olisiko halvempi tehdä niin kun vesipisteet ovat samassa.En ainakaan itse ole katunut tätä ratkaisua,päinvastoin.

Meidän sauna on reilu 4 m2
Pesuhuone on 4 m2

Meillä pesutilat on kodinhoitohuoneen vieressä, mutta siinä välissä on kyllä pukeutumishuone, eli kulku ei ole pesutilaan suoraan khh:sta.
Varmaan juuri vesipisteiden teon takia ne usein laitetaan aika lähelle toisiaan.

Meillä ei ole varsinaisesti tuulikaappia, mutta aulassa on sellainen kuistin tapainen, jonka voisi ajatella toimittavan tuulikaapin virkaa, se on puoliksi avoin, eli vain portaiden ja sen välissä on seinä, en tiedä miksi tuollaista tilaa kutsuisi. Tämä tila on noin 8 m2. Sinne väliseinälliseen päähän tulee naulakot vieraiden ulkovaatteita varten.

Meillä kylppäri ja sauna kumpainenkin n. 5-6m2, kodinhoitohuone n. 10m2 ja pukuhuone n. 3m2. Meillä on tuulikaappi ja minusta ihan sopivan kokoinen n. 4m2 , lisäksi tuulikaapin vieressä on tekninen tila, jota voi käyttää lisätilana :D

Alkuperäinen kirjoittaja Murmeli -76:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Joku täällä kertoi, että heillä on takkahuoneen tehosteseinä maalattu Tunto karhealla, miten se on mahdollista? Meillä tuota tunto karheaa käytettiin muuriin ja se todella kivimäinen, karhea pinta. Paksu aines levitettiin seinään lastalla, kuin muuriin laastia ja minä hiersin pinnan hiertimellä. Tyhmänä tässä nyt kyselen kuinka tunto karheaa voi seinään maalata? :ashamed:
Meillä ainakin maalattiin kaikki takkahuoneen seinät kolibri-maalilla joka on käytännössä sama kuin Tunto.Halvempi vaihtoehto vain.Isolla telalla tehtiin todella röpöinen pinta.Maalari sen teki joten en tiedä miten käytännössä tapahtui,en ollut paikalla.Jätimme ylhäältä 5cm kaistat valkoisiksi joten keventää ilmettä,värinä vaal.harmaa.
Kolibri on ehkä samankaltainen kuin Tunto hieno vai mikä sen toisen Tunnon nimi sitten onkin, mutta tuo karkea on todella paksua, sitä ei seinään malata. Meillä on yksi tehosteseinä tehty sillä Kolibrilla, ei kuitenkaan röpelöiseksi. Pohjana on harkkoseinä, joten todella arka tuo seinä on :( En nähnyt kuinka tuo tehtiin eli oliko se Kolibri sitten enemmän maalimaista. Itse olisin halunnut takkahuoneeseen myös seiniin hieman röpelöisyyttä, mutta suunnitelijamme ei sitä suositellut lapsiperheelle, puhtaanapidon ja karhean pinnan vuoksi. Näin jälkikäteen olsi ihan kiva jotain tehdä, mutta tuon Karhean tunnon tyyppistä en ainakaan ala seinille viskoa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
Meirami eikös se tunto ole ihan tehosteseinä jutuksi tarkoitettu :whistle: ainakin luulen niin, meillä oli aijemmin tarkoitus laittaa sitä tehosteseiniin, mutta olisi tullutmaksamaan aivan törkeen paljon :eek: Eilen käytiin ostaan maalit ja saa luvan passata vaikka vähän juosten kusten ne valittiinkin, mut kaikkiin makkareihintulee tehosteseinä ja siihen taika maali päälle. Tänään aattelin lähteä meidän maalarin kanssa aloittaan urakkaa :D
Tunto karhea on tarkoitettu esim. hormeihin, siihen sitä meilläkin on käytetty, koko seinällä aivan liian kova ja karhea. Onko kellään kokemusta siitä Tunto hienosta.

Meillä sisäsauna on hiukan vajaa 4m2, alkuperäiseen oli piirretty isompi, mutta ei haluttu, aivan sopiva useammallekin hengelle. Rantasauna sauna on 4m2 ja pesuhuone saman, joka on kyllä pieni. Talon pesuhuone on 10m2, eikä yhtään liian suuri, tilassa on poreamme. Pukuhuone on erikseen, samoin kodinhoitohuone 10m2, kuten myös 4m2 kuraeteinen. Se oli alunperin selvää, että kodinhoitohuone ei ole mikään yhdistetty pukuhuone ja kuraeteinen.

Tuulikaappia meillä ei ole vaan lämmin kuisti ja tilava eteisaula.

Jos se siis olisi tullut, kuten luulin, ei niillä olis käytännössä mitään virkaa. Meillä olen huomannut todella tarpeelliseksi, että seinässä on pyöröpuukaiteet ja sitten siitä keskellä olevan viiston seinämän päällä olevasta kotelostakin voi ottaa tukea. Meillä tavallaan nuo jälkimmäisen kuvan seinämät ovat yläkerrassa, joten kotelot erottavat ne seinästä, alakerrasta noita seinämiä ei näe. Huh, olipa vaikeasti selitetty.

No voi hyvänen aika. Kaide tulee tällä tavalla. http://www.puupeukalo.fi/img/porras10_2.jpg Seinään ei tule pyöröpuuta vaikka se sinusta miten hyvä asia olisikin ja kaiteen päälle tulee lauta ja pyöröpuu vaikka sillä ei sinun mielestä mitään virkaa olisikaan. En ymmärrä miksi töksäyttelet omia mielipiteitäsi tuolla tavoin. Kaikilla on oma makunsa. Ei kävisi mielessäkään arvostella toisten valintoja tuolla tavoin. Kiitos ja anteeksi.

Se unohtu sanoa, että tuo kodinhoito huone oli alunperin n. 15m2, mutta tilasta lohkaistiin tekninen tila eli taitaa tuo khh olla kuitenkin yli 10m2, koska huone ei ole läpikulkupaikka ja se on neliönmallinen on se tilava, tosin suurempikin voisi olla =) Kaveri juuri yks päivä harmitteli heidän talostaan kodinhoitohuonetta, joka on pieni ja juuri sellainen yleistila, tosin jos neliöitä on vähän täytyy tiloista tinkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
Meirami eikös se tunto ole ihan tehosteseinä jutuksi tarkoitettu :whistle: ainakin luulen niin, meillä oli aijemmin tarkoitus laittaa sitä tehosteseiniin, mutta olisi tullutmaksamaan aivan törkeen paljon :eek: Eilen käytiin ostaan maalit ja saa luvan passata vaikka vähän juosten kusten ne valittiinkin, mut kaikkiin makkareihintulee tehosteseinä ja siihen taika maali päälle. Tänään aattelin lähteä meidän maalarin kanssa aloittaan urakkaa :D
Tunto karhea on tarkoitettu esim. hormeihin, siihen sitä meilläkin on käytetty, koko seinällä aivan liian kova ja karhea. Onko kellään kokemusta siitä Tunto hienosta.
Ja tämäkin, aivan liian kova ja karhea - Meillä on Tunto karhealla koko vessa ja keittiön seinä. Murmelistakin oli varmasti kiva kuulla kommenttisi.

Crema: Mistä sinä nyt herneen nenään vetäsit?

Miten teillä tuo karhea Tunto on käsitelty? Meillä se paksu aines levitettiin lastalla hormiin ja sitä mukaan hiersin sen, joten tuloksena sellainen kova ja röpelöinen pinta. Kovempi kuin meidän takan antiikkilaastipinta. Samalla tavalla oli kirvesmies tehnyt rantasauna tuvan muurin. Joten todella vaikea minun on kuvitella sitä suurella pinnalla, varsinkaan useammalla seinällä. Jossain esitteessä tuolla karhealla Tunnolla oli käsitelty takka. Mukava olisi kuulla miten teillä vessa tehtiin, sillä todellakin tuo pinta mikä meillä on sopii vaan yhdeksi tehosteseinäksi. Makuasioitahan nämä toki ovat, mutta luulenpa, että ehkä on sitten jokin toinenkin tapa käsitellä tuota Tunto karheaa. Mulle tuon käsittelutavan neuvoi Tikkurilan maalineuvoja.

Hieno Tunto on ilmeisesti Kolibrin tyylistä. Murmeln seinät oli myös käsitelty tuolla Kolibrilla, jolla tulee kyllä pehmeämpi lopputulos, meillä on molempia.

Alkuperäinen kirjoittaja crema:
Jos se siis olisi tullut, kuten luulin, ei niillä olis käytännössä mitään virkaa. Meillä olen huomannut todella tarpeelliseksi, että seinässä on pyöröpuukaiteet ja sitten siitä keskellä olevan viiston seinämän päällä olevasta kotelostakin voi ottaa tukea. Meillä tavallaan nuo jälkimmäisen kuvan seinämät ovat yläkerrassa, joten kotelot erottavat ne seinästä, alakerrasta noita seinämiä ei näe. Huh, olipa vaikeasti selitetty.

No voi hyvänen aika. Kaide tulee tällä tavalla. http://www.puupeukalo.fi/img/porras10_2.jpg Seinään ei tule pyöröpuuta vaikka se sinusta miten hyvä asia olisikin ja kaiteen päälle tulee lauta ja pyöröpuu vaikka sillä ei sinun mielestä mitään virkaa olisikaan. En ymmärrä miksi töksäyttelet omia mielipiteitäsi tuolla tavoin. Kaikilla on oma makunsa. Ei kävisi mielessäkään arvostella toisten valintoja tuolla tavoin. Kiitos ja anteeksi.
Anteeksi, jos kirjotuksestani sai töksön kuvan. Tuo kuva selkeyttää paljon, ihan hieno, tarkoitin vaan, että kokemuksesta tiedän, että tuo kotelo ihan riittää, kun seinässä on kaide. Anteeksi, jos halusin jakaa hyvää hyvyyttäni kokemukseni, tarkoitus ei ollut arvostella. Lupaan olla jatkossa kommentoimatta teidän ratkaisuja.

Toki kaikilla on oma maku, mun makuun tuossa kuvan kapeassa portakoissa ehkä kuitenkin liikaa, kun seinässäkin on, mutta tätähän juuri tarkoitit tuolla aiemmin. Huomasin juuri tänään töissä, mitä yleensäkin tarkoitit tuolla kotelon päälle tulevalla kaitteella. Meidän toimisto on vahassa talossa, jossa leveä portaikko, siellä kaiteen päällä on tuollainen lisäkaide, korkeassa tilassa ja tavallista leveämmässä portaikossa ihan käyttökelpoinen. Anteeksi, kun vielä tyhmyttäni ja kiinnostuksesta kyselin :ashamed:

Tuosta maalaamisesta vielä..eli siis en tiedä millaista Tunto karhea on,ehkä tämä kolibri tosiaan on Tunto hienon tapaista.No kumminkin sillä siis vedettiin takkahuoneen seinät röpöiseksi ja ei ainakaan vuoden asumisen jälkeen ole lapsiperheessä ollut mitenkään huono ratkaisu.Eihän ne lapset ikuisesti ole pieniä =)

Kylläpäs täällä käy taas keskustelu kuumana... No, en aio ottaa kantaa kenenkään kommentteihin muiden aikaansaannoksista.

Lueskelin juuri Tikkurilan esitettä Tunto- struktuuripinnotteista. Ja kyllä sillä karheallakin on tehty myös esitteessä korostusseinää yms. Itsekin sitä ajattelin takan taakse ainoalle isommalle ehjälle seinälle. "Maalaus"ohjeita luettuani en taida kuitenkaan olla kyllin taitava että osaisin itse tehdä hyvää jälkeä tuolla karhealla. Ohjeessa tosiaan neuvotaan levittämään liipillä ja hiertämään nopsaan levityksen jälkeen. Isolle pinnalle varmasti haastava ja ohjeessakin suositeltiin ammattilaisen hommaksi.
Tunto hieno on siten taas sitä milhin tehdään niitä kuvioita, esim. hammaslastalla tai siveltimellä, ei mielestäni niin kivan näköisiä nuo lopputulemat mitä olen nähnyt. Tarvinnee ottaa tuosta kolibrista selvää.

Täällä ollaan tosin vasta pintoja aloittelemassa pikkuhiljaa. Taidetaan tehdä ihan hölmössä järjestyksessä hommia kun tehdään vähän niinkuin huone kerrallaan valmiiksi. Meillä on niin paljon tavaraakin sisällä että levyjen ja paneeleiden siirtely vie aikaa. Muutenkin taas tuntuu ettei tapahdu talossa mitään kun paluu leipätyön ääreen loman jälkeen koitti. Että hyvä jos kesällä jotain valmiina :eek:

Kosteusmittauksista: Huomasin, että tästä oli pari sivua aiemmin kysymyksiä. Meillä tarkistetaan betonin kosteus ensi viikolla poraamalla. Ilman poraamista ei saa täysin varmaa kuvaa asiasta. Lattialämmitysputket ovat täysin turvassa, sillä tietysti oikea porauskohta tarkistetaan lämpökameralla. Sähköjohdot taas eivät nykytaloissa kulje lattiassa.

Itse olen aika varma, että lattiabetoni on kuiva ja pian päästään laatoittamaan. Meillä on yläkerran pintatyöt jo aloiteltu ja muuttamaan päästään parin kuukauden sisään. Ihanaa ja uskomatonta, että muuttopäivä ei ole enää jossain hamassa tulevaisuudessa. Me yritetään saada sisältä niin valmiiksi ennen muuttoa, että listatkin olisivat paikoillaan. Saa nähdä onnistutaanko.

Rapatuista seinistä. En ole perehtynyt erilaisiin materiaaleihin, mutta isäni on rapannut omassa talossaan 2 seinää, toinen olkkarista ja toinen eteisaulasta ja niiden välissä on rapattu takka. Ihan hienon näköinen on.

Tänään tehtiin taas kattoja, kun mies sai veljensä kaveriksi, toinen sahaa, toinen laittaa paneelia kattoon. Yläkerrasta puuttuu enää pienen vaatehuoneen katto, kun ensin pitää kiinnittää iv kone sinne. Mies sanoi, että kohta päästään maalaamaan ruokasalia, kun olen odottanut sitä kovin... tai lähinnä innolla odotan päästä näkemään miltä se vihreä maali näyttää seinissä. Sieltä täältä edistyy... pikkuhiljaa.

Hyacinth tedän talosta tulee jotenkin mieleen ystäväni talo. Hän kyllä asuu rintamamiestalossa, mutta sisustus on myös värikäs ja ihanan persoonallinen. Minua aina hymyilyttää kun hän puhuu, että heidän portaat ovat kissankellonsiniset tai seinä ruusunpunainen :heart: Jotenkin tuntuu, että teidän luonnonhelmataloon sopisi samanmoiset värikuvaukset - ruohonvihreä seinä, sammalenvihreä takka jne. =)

:wave: Meillä siis lattia nyt kuiva, torstaina mitattiin porausreiästä ja lupa saatiin laatoitukselle :p jippii :D Huomenna haetaan laatat ja viedään laatoittajalle joka aloittaa hommansa. Ensi viikonloppuna tulee makkareihin komerot ja makkareiden seinät maalataan loppuun ensi viikon aikana. Kaikki muutkin kalusteet on "tilattu" ja ovat sitten valmiudessa kun ne tarvitaan :whistle: Parin viikon päästä talo onkin sitten ihan erinnäköinen ja voidaan pikkuhiljaa alkaa miettimään tarkemmin jo muuttoa :p

mammana: Millaiset lattiat teillä tulee makkareihin? Laitatteko kiintokalusteet lattian päälle vai pelkän lattiavalun tms. päälle? Minkäkokoinen talo teillä on? Onko 1- vai 2-tasoinen? Kiinnostaa vaan, kun me näytetään olevan suunnilleen samassa vaiheessa teidän kanssa. Me päästään parin kk:n sisään muuttamaan. Varmaan viikon päästä laatoitetaan. Melkein kaikki meillä on jo hankittuna. Vielä puuttuvat muutamat maalit, keittiön välitilan laatat ja saunatarpeet. Niin ja meillä on 2-kerroksinen perinnetalo.

Alkuperäinen kirjoittaja vattula:
Kylläpäs täällä käy taas keskustelu kuumana... No, en aio ottaa kantaa kenenkään kommentteihin muiden aikaansaannoksista.

Lueskelin juuri Tikkurilan esitettä Tunto- struktuuripinnotteista. Ja kyllä sillä karheallakin on tehty myös esitteessä korostusseinää yms. Itsekin sitä ajattelin takan taakse ainoalle isommalle ehjälle seinälle. "Maalaus"ohjeita luettuani en taida kuitenkaan olla kyllin taitava että osaisin itse tehdä hyvää jälkeä tuolla karhealla. Ohjeessa tosiaan neuvotaan levittämään liipillä ja hiertämään nopsaan levityksen jälkeen. Isolle pinnalle varmasti haastava ja ohjeessakin suositeltiin ammattilaisen hommaksi.
Tunto hieno on siten taas sitä milhin tehdään niitä kuvioita, esim. hammaslastalla tai siveltimellä, ei mielestäni niin kivan näköisiä nuo lopputulemat mitä olen nähnyt. Tarvinnee ottaa tuosta kolibrista selvää.

Täällä ollaan tosin vasta pintoja aloittelemassa pikkuhiljaa. Taidetaan tehdä ihan hölmössä järjestyksessä hommia kun tehdään vähän niinkuin huone kerrallaan valmiiksi. Meillä on niin paljon tavaraakin sisällä että levyjen ja paneeleiden siirtely vie aikaa. Muutenkin taas tuntuu ettei tapahdu talossa mitään kun paluu leipätyön ääreen loman jälkeen koitti. Että hyvä jos kesällä jotain valmiina :eek:
Noin juuri, yksittäiseksi tehosteseinäksi Tunto karkealla tehty seinä sopii hyvin. Ja itsekin olen käsittänyt, että juuri tuo selostamasi teko tapa on ainoa vaihtoehto Tunto karkealla. Jos olen väärässä olisi kiva, jos joku kertoisi voiko sitä käsistellä muulla tapaa kuin tuolla hiertämällä se sellaiseksi rakeiseksi? Makuasiahan se tietysti on, mutta vaikea ajatella, että kaikki huoneen seinät olisi tuolla karhealla käsitelty. Meillä sillä on rantasaunan takan takaosa ja muuriseinä ja hormi, sekä talossa käsitelty hormi. Olkkarin takan takana oleva seinä tehtiin Kolibrilla ja siihen maalari ilmeisesti harjalla teki vähän kuviota, on pehmeämmän näköinen kuin Tunto karkealla tehty seinä, alunperin Tunto karhealla se oli tarkoitus tehdä.

Itse asiassa tuo hormi tuli tehtyä tosi nopsasti, eikä se hiertäminen ollut vaikeaa, kun minäkin sen osasin. Tosin aineksen liipillä levitti tasoitemies ja jotenkin sain sen kuvan, että juuri tuolla liipillä laittaminen vaatii osaamista, ei se hiertäminen. Eli hän laittoi Tunto karhean seinään ja minä hiersin. Eli Vattula, jos vaan liipin käsitteijä löytyy niin ihan hyvin pystyt itse Tunnon hiertämään, se sillai jännästi ihan kuin itsestään levittyi.

Onko kellään kokemusta Tunto hienosta ihan käytännössä?

Alkuperäinen kirjoittaja polka:
mammana: Millaiset lattiat teillä tulee makkareihin? Laitatteko kiintokalusteet lattian päälle vai pelkän lattiavalun tms. päälle? Minkäkokoinen talo teillä on? Onko 1- vai 2-tasoinen? Kiinnostaa vaan, kun me näytetään olevan suunnilleen samassa vaiheessa teidän kanssa. Me päästään parin kk:n sisään muuttamaan. Varmaan viikon päästä laatoitetaan. Melkein kaikki meillä on jo hankittuna. Vielä puuttuvat muutamat maalit, keittiön välitilan laatat ja saunatarpeet. Niin ja meillä on 2-kerroksinen perinnetalo.
Polka: Vaikka et multa kysynytkään rohkenen sulle vastamaan =) Meille kiintokalusteet ovat lattiamateriaalin päällä. Keittiöön suositeltiin laittamaan laatta kokonaan kiintokalusteiden alle, suojaa kuulemma vesivahingon sattuessa.

Polka: Vaikka et multa kysynytkään rohkenen sulle vastamaan =) Meille kiintokalusteet ovat lattiamateriaalin päällä. Keittiöön suositeltiin laittamaan laatta kokonaan kiintokalusteiden alle, suojaa kuulemma vesivahingon sattuessa.
Laatan päälle mekin laitetaan kalusteet, mutta mitenkäs laminaatin tai parketin kanssa? Niitä tuskin tarvitsisi kiintojen alle tuhlata.

Laatan päälle mekin laitetaan kalusteet, mutta mitenkäs laminaatin tai parketin kanssa? Niitä tuskin tarvitsisi kiintojen alle tuhlata.
Meillä ainakin on esim. makkarin liukuovikaapit laminaattilattian päällä, hyvä niin sillä kaapeissa pohjana on lattia eli jos olis pelkkä betonia alla, se näkyisi kun kaapin avaa. Meillä siis on kaikki kiintokalusteet lattian päällä, kun muualla onkin sitten kiintokalusteiden alla laattaa.

polka Meillä tulee laminaatti makkareihin ja kaapit laitetaan suoraan valun päälle, eiviitsi tosiaan sinne alle tuhlata laminaattia, laatat tulee toki kaappejen alle muualla. Meillä talossa siis vaan 140 neliötä. Meillä maalit on hommattuna ja maalari vielä maalaa makkarit kun kaikkiin tulee seinät eriväreillä ja tehosteseiniin taika lasyyrit vielä päälle, niin luovutin homman ammattilaiselle. Ja kiire olisi minulla tullut jos alkaisin maalata kun kaapit asennetaan makkareihin jo ensi viikonloppuna :D Meillä keittiön välitilaan tulee laminaattia(teräksen väristä) niin laattoja sinne ei tarvinnut hommata.

Yhteistyössä