"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Mugello:
kovin olette herkkähipiäisiä, kun näissä foorumeissa ei oikeasti näe ihmisten ilmeitä ja jutut valuvat aina kysyjän aiheesta sivuraiteelle. Ehkä tässä on juuri se miesten ja naisten ero. Toisaalta kun topicista on tullut oikein pino, niin kertoohan se jotain, että halutaan palata asiaan juuri sen saman porukan kanssa, kun tiedetään suurin piirtein toisten tilanne.

Meillä on liukkaria makuuhuoneessa, mutta se on pullossa :LOL:

Meille ei tullut edellisessä talossa liukuovikaappeja, kun räknättiin, että saatiin oikeat kaapit edullisemmin, kuin että olisi ottanut esim. Elfan systeemit ja jotkut liukuovet. MUTTA se mikä sopii meille ei sovi kaikille.
Siis nimenomaan! Ideoiden ja vinkkien saanti kai tässä on tarkoituksena, ei toisten valintojen arvostelu.

Alkuperäinen kirjoittaja polka:
4 ilman 5:ttä: Ei Meirami tässä miksikään silmätikuksi ole joutunut :eek: Siitä olen samaa mieltä, että liikaa täällä kiihkoillaan niitten omien valintojen puolesta eikä useinkaan olla avoimia muille ratkaisuille. Minusta olisi mukava, jos ketju jatkuisi paremmassa ilmapiirissä. Täältä saa kuitenkin niin kivasti ideoita ja olen ainakin itse saanut ihan asiallisia ja tärkeitä vastauksia varmaan kaikilta täällä paljon kirjoittelevilta. Et tainnut nyt muuten itse lukea kovin tarkkaan. Itse vastasin ainakin nimenomaan siihen, että liukkarien alla pitää olla lattiamateriaali, jos sieltä joku betoni näkyy, mutta tavalliset kiintokalusteet ovat eri asia. Kommentoin sitä juuri siksi, koska ne ovat useinkin sitten kaksi täysin eri asiaa eli liukkari vs. tavallinen kiintokaluste. Tuskin kukaan haluaa niin, että kaapin avatessa näkyy betonilattia. Mutta nyt olisikin varmaan taas uusien juttujen aika. Ei vedetä hernettä nenään puolin jos toisinkaan. Tosin kyllähän kunnon palstailuun aina välillä pienet tappelut kuuluu :D
Herne ei ole nenässä eikä edes kurpitsa. Tuntuu vaan, että kaikki voima ja aika kuluu jo tässä(kin) ketjussa vänkäämiseen tyyliin:

"Meillä tämä tehdään näin"
"Miksi"
"Koska muuten siinä kävisi näin"
"No eikä kävisi, kun meillä ei tehty niin ja meille ei varmasti ikinä käy mitään"
"Kävisipä"
"Eipä kävisi"
JNE JNE

Eikä kukaan loppujen lopuksi tiedä mistä edes alun alkain ollaan "puhuttu"

Liian herkkähipiäisiä täällä on varmaan tavallaan kaikki, niin kuin Mugelle kirjoitti. Kyllähän se on tyypillistä naista, että jos minä pidän vaaleanpunaisesta, niin kaikkien muidenkin on pidettävä... Tosin pitää sen verran sanoa, että miehillä on kyllä ne omat aiheensa, mitä puolustetaan henkeen ja vereen (sori vaan Mugello), mitkä meistä naisista tuntuu ihan naurettavilta.

Ehkä tämä on ikuisuuskysymys. Tämäkin ketju muuttuisi huomattavasti rakentavammaksi jos kaikkien näkökantoja kunnioitettaisiin ja ajatuksen idea tulisi paremmin tekstistä läpi.

Ja sen Meirami kommentin kirjoitin, koska tuntuu siltä, että mitä tahansa hän kirjoittaa, se ymmärretään väärin ja jyrätään täysin.

Josko tämä riittäisi tästä... antaa ketjun jatkua ja voimia rakentamiseen kaikille! :hug:

:wave: Otetaanpas ihan rauhassa kaikki :D Siis meille tulee liukuovelliset kaapit joka paikkaan, peileillä ja listoilla. Meillä on lattiasta kattoon malli ja kaapeissa on pohja niin tämän takiakaan me ei laitetan laminaattia kaapistojen alle. Toinen "syy" minkä takia ei laiteta niin kyseisen firman (mistä tulee kaikki kiintokalusteet) työntekijä sanoi, että kun ne kaapistot ovat niin painavat niin laminaatti saattaa alkaa pullisteleen ja irvottamaan kaapistojen edestä. Niin ja parastahan tässä palstassa on se että täältä saa ideoita ja kuulee miten muut ovat toteuttaneet jotkin itseä askarruttavat asiat raksalla. Niin ja mielipiteethän on sallittuja kaikilta :D :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Ja anden kommenttiin "Pikkusen jäitä hattuun ja miettimään miten oikeasti toimitaan jos tarve tulee": Jos tämä oli minulle niin vähän metsään menee... Kyseinen huone mistä mainitsin oli talossa sijainniltaan niin, että aurinko ei ollut päässyt värjäämään esim sitä kattoa. Kattolevyt menivät vähän matkaa kaappien päällä ja se osa mikä meni piiloon kaappien kohdalla, oli saman väristä kuin muukin materiaali. Samoin tapetti, mikä meni kyllä kaappien sivuilla koko matkan. Kaksi vanhaa taloa ollaan ehditty remontoida ja yksi uusi rakentaa tämän parisuhteen aikana, joten usko pois, niitä jäitä on pitänyt olla hatussa ja paljon ja kokemusta on kertynyt aika tavalla.
"ehkä on tosiaan ajateltu, että niiden paikka on siinä, ja kun kattoon asti ovat niin..."
Näin varmasti olikin ajateltu. Ja tämä on juuri sitä mitä minä tarkoitin ensimmäisissä kommenteissa. Kannattaa olla ihan varma, että huoneen tarkoitus pysyy samana. Tässä tapauksessa ei pysynyt, joten siitä tuli ongelmia.

Mutta minä lopetan tämän keskustelun tähän. Ketju on mennyt todella fanaattiseksi ja minkäänlaisia eriäviä mielipiteitä ei sallita. Meiramille pahoittelut silmätikuksi joutumisesta. Erittäin harmillista mielestäni on, että tämäkin osasto on mennyt samanlaiseksi kuin "mitäs tässä" keskustelukin...
:eek: Tuota noin, ei ollut tarkoitettu sinulle, tai kenellekkään muullekkaan henkilökohtaisesti vaan ihan yleisesti vaan mietittävästi ihan juuri niin kuin kirjoitin ilman mitään piikikkäitä sivutarkoituksia; tarkoitin siis, että kukin miettisi, mitä oikeasti tarvii, ja miten oikeasti todennäköisesti tulee toimimaan/pitää toimia kun muutosta tulee joskus tekemään. Mukavaa, jos teillä on ollut niin hyvä tuuri, että on niin muuttumattomana sattuneet materiaalit säilymään, ei todellakaan ole aivan tavallista. Ja kyllä kiintokomerot yleensä seinään ruuvataan melko tolkun kokoisilla ruuveilla kiinni, että jäljet niistä jää, mutta ellette te ruuvaa niin silloinhan niitä ei tietenkään jää =) En tiedä miten ratkaisette sitten kaappien pysyvyyden/turvallisuuden...? Mutta se ei ole minun ongelmani. En ymmärrä miksi hyökkäsit minun kimppuuni; missä kohdin esim. kävin Meiramin kimppuun, niinkuin myös syytit? Toivon todella, että selvität, koska olen todella ihmeissäni, missä kohdin keskustelu on kääntynyt tällaiseksi???!!! Aivan niinkuin Mugello kommentoi, kun et näe ilmeitä, tuntuu, että tulkitset täysin kummallisesti täysin normaalia keskustelua...? Keskusteluterveisin Ande =)

4 ilman 5:ttä: Ei Meirami tässä miksikään silmätikuksi ole joutunut :eek: Siitä olen samaa mieltä, että liikaa täällä kiihkoillaan niitten omien valintojen puolesta eikä useinkaan olla avoimia muille ratkaisuille. Minusta olisi mukava, jos ketju jatkuisi paremmassa ilmapiirissä. Täältä saa kuitenkin niin kivasti ideoita ja olen ainakin itse saanut ihan asiallisia ja tärkeitä vastauksia varmaan kaikilta täällä paljon kirjoittelevilta. Et tainnut nyt muuten itse lukea kovin tarkkaan. Itse vastasin ainakin nimenomaan siihen, että liukkarien alla pitää olla lattiamateriaali, jos sieltä joku betoni näkyy, mutta tavalliset kiintokalusteet ovat eri asia. Kommentoin sitä juuri siksi, koska ne ovat useinkin sitten kaksi täysin eri asiaa eli liukkari vs. tavallinen kiintokaluste. Tuskin kukaan haluaa niin, että kaapin avatessa näkyy betonilattia. Mutta nyt olisikin varmaan taas uusien juttujen aika. Ei vedetä hernettä nenään puolin jos toisinkaan. Tosin kyllähän kunnon palstailuun aina välillä pienet tappelut kuuluu :D
Herne ei ole nenässä eikä edes kurpitsa. Tuntuu vaan, että kaikki voima ja aika kuluu jo tässä(kin) ketjussa vänkäämiseen tyyliin:

"Miksi"
"No eikä kävisi, kun meillä ei tehty niin ja meille ei varmasti ikinä käy mitään"
"Kävisipä"
"Eipä kävisi"
JNE JNE

Liian herkkähipiäisiä täällä on varmaan tavallaan kaikki, niin kuin Mugelle kirjoitti. Kyllähän se on tyypillistä naista, että jos minä pidän vaaleanpunaisesta, niin kaikkien muidenkin on pidettävä... Tosin pitää sen verran sanoa, että miehillä on kyllä ne omat aiheensa, mitä puolustetaan henkeen ja vereen (sori vaan Mugello), mitkä meistä naisista tuntuu ihan naurettavilta.

Ehkä tämä on ikuisuuskysymys. Tämäkin ketju muuttuisi huomattavasti rakentavammaksi jos kaikkien näkökantoja kunnioitettaisiin ja ajatuksen idea tulisi paremmin tekstistä läpi.

Ja sen Meirami kommentin kirjoitin, koska tuntuu siltä, että mitä tahansa hän kirjoittaa, se ymmärretään väärin ja jyrätään täysin.

Josko tämä riittäisi tästä... antaa ketjun jatkua ja voimia rakentamiseen kaikille! :hug:
Tämä ei ole nyt sitten riitelyä vaan haluan mielipiteeni ilmaista =) ; mielestäni kun asioihin halutaan erilaisia mielipiteitä, kantoja ja tapoja pitää niitä pystyä perustelmaan ja jopa vähän väittelemäänkin niistä; se tuo niihin erilaisia näkökulmia, joka ehkä auttaa kysyjää tekemään oman ratkaisunsa tai löytämään oman mielipiteensä tms. Ei siis kyse ole riitelystä tai oman mielipiteensä läpirunnomisesta; siksi minusta on hyvä, että sitä omaa kantaansa saa vähän puolustaakin. Ja sitäpaitsi ei aina yhdessä kirjoituksessa välttämättä hoksaa kaikkea laittaa, mitä toinen ehkä myöhemmin asiasta vasta kysyykin. Ainakin minusta on kiva lukea muiden ratkaisuja, ja mitä enemmän toiset sitä perustelevat, sitä enemmän se antaa minullekkin tietoa! Joten antaa palaa vaan mun puolesta; mä ainakin kestän :kieh: Tietenkin on jo aikuisen fiksun ihmisen käytökseen kuuluvaa, ettei toisen ratkaisuja tarvitse kenenkään alkaa arvostelemaan =) Mutta kyllä pitää keskustelua kestää; se kai tämän ketjun rikkaus on juuri ollutkin!

Neljä-ilman-viidettä:

Kiitos puolustamisesta ;) Meillä kyllä ihmeen usein on mielipiteet menneet yksin, eikä ole tarvinnut toisen mielipiteestä suuttua, aika pitkälle sama makukin sisustuksen suhteen=)

Toisaalta toivottavasti en sentään silmätikuksi ole joutunut :ashamed: Hieman oudolta tosin on tuntunut, kun ihan hyvää hyvyyttäni antamat kommenttini, joissa ihan omakohtaisia kokemuksia halusin jakaa, ymmärrettiin väärin :eek: Toinen oli kun rohkenin komakohtaisen kokemusken mukaan pitämään avoportaita vaarallisen tuntuisina, siinä olen edelleen samaa mieltä, käydessäni viikonloppuna kylässä naapurissa, vuoden ikäisen poikani kanssa.

Itse olisin ollut tosi tyytyväinen, jos joku olisi suoraan meidän rakennusaikana kertonut kokemuksistaan, olisi muutamissa asioissa tullut tehtyä ehkä toisin, tosin tiedän, että siinä rakennusvaiheessa haluaa kynsi hampain pitää kiinni valinnoistaan ja jotkut ovat sen tyylisiä, että se oma on aina paras ja laadukkain ;) Ja onhan se niinkin, että toisilla on varaa laittaa sisustukseen huikeita summia ja niillä hehkutella. Meillä kyllä piti joistain valinnoista luopua, kaikkea ei voi saada...Olis sitä itsekin muutamista kirjoituksista voinut loukkaantua.

Kyllä täällä ihan selvästi osalla painaa rakennusstressi :( Eikä ihme, hattua saa näille taidokkaille raksaajille nostaa, joiden oma kädenjälki näkyy lopputuloksessa ja joilla taitoa rakentaa. Toisaalta meillä ei olisi ollut mahdollista edes rakentaa itse, vaikka oltais osattukin, aika ja rahkeet eivät kertakaikkiaan olisi riittäneet. Ei olisi voitu työstä lomaa ottaa. Nytkin vielä on paljon tekemistä, piha ym, joten niitä paukkuja tarvitaan vielä pitkälle muuton jälkeen ja se muuttokin on oma operaationsa. Tsemppiä kaikille.

Eiköhän ihan hyvässä hengessä jatketa kirjoittelua, eikä olla niin herkkänahkaisia, että kuvitellaan lukevamme rivinvälistä jotain muuta =)

Alkuperäinen kirjoittaja ande:

"Miksi"
"Kävisipä"
"Eipä kävisi"
JNE JNE

Tämä ei ole nyt sitten riitelyä vaan haluan mielipiteeni ilmaista =) ; mielestäni kun asioihin halutaan erilaisia mielipiteitä, kantoja ja tapoja pitää niitä pystyä perustelmaan ja jopa vähän väittelemäänkin niistä; se tuo niihin erilaisia näkökulmia, joka ehkä auttaa kysyjää tekemään oman ratkaisunsa tai löytämään oman mielipiteensä tms. Ei siis kyse ole riitelystä tai oman mielipiteensä läpirunnomisesta; siksi minusta on hyvä, että sitä omaa kantaansa saa vähän puolustaakin. Ja sitäpaitsi ei aina yhdessä kirjoituksessa välttämättä hoksaa kaikkea laittaa, mitä toinen ehkä myöhemmin asiasta vasta kysyykin. Ainakin minusta on kiva lukea muiden ratkaisuja, ja mitä enemmän toiset sitä perustelevat, sitä enemmän se antaa minullekkin tietoa! Joten antaa palaa vaan mun puolesta; mä ainakin kestän :kieh: Tietenkin on jo aikuisen fiksun ihmisen käytökseen kuuluvaa, ettei toisen ratkaisuja tarvitse kenenkään alkaa arvostelemaan =) Mutta kyllä pitää keskustelua kestää; se kai tämän ketjun rikkaus on juuri ollutkin!

Juuri noin, en kuitenkaan usko neljä-ilman-viidettä sinua tarkoittaneen.

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:

"Miksi"
"Kävisipä"
"Eipä kävisi"
JNE JNE

Lisään vielä, että tuossa on ihan hyvä esimerkki miten herkästi saattaa käsittää väärin ihan syyttä.

"Miksi"
"Kävisipä"
"Eipä kävisi"
JNE JNE

Lisään vielä, että tuossa on ihan hyvä esimerkki miten herkästi saattaa käsittää väärin ihan syyttä.
=) jep, en luullutkaan, että mua ihan kaikesta sentään syyteltäis kuitenkaan :D ! Halusin kuitenkin hädässä puolustaa vapaata keskustelua, ettei käy niin, ettei täällä kohta kukaan uskalla mitään sanoa, vaan kaikki on ikään kuin varpaillaan, että saakohan tätä tai tätä sanoa... Hassua kun osa porukasta on niin takajaloillaan, mutta jospa tämä tästä rauhoittus ja juttu taas jatkuis! Itsellä olis taas niin virtaa kinttaissa; keittiössä on kaikki kaapit seinillä, se taso, johon mun (raksa)maailma meinas vähän aikaa sitten kaatua tulikin viikossa ja se maailma ei sitten kaatunutkaan ;) ! Influenssa vaan kaato perheen petiin ja kun siitä selvittiin niin on kummasti ollut niin kovasti intoo, että aivan eri ihminen pyörii raksalla taas; ihanaa, kyllä meidän koti pikku hiljaa valmistuu!!!

"Miksi"
"Kävisipä"
"Eipä kävisi"
JNE JNE

=) jep, en luullutkaan, että mua ihan kaikesta sentään syyteltäis kuitenkaan :D ! Halusin kuitenkin hädässä puolustaa vapaata keskustelua, ettei käy niin, ettei täällä kohta kukaan uskalla mitään sanoa, vaan kaikki on ikään kuin varpaillaan, että saakohan tätä tai tätä sanoa... Hassua kun osa porukasta on niin takajaloillaan, mutta jospa tämä tästä rauhoittus ja juttu taas jatkuis! Itsellä olis taas niin virtaa kinttaissa; keittiössä on kaikki kaapit seinillä, se taso, johon mun (raksa)maailma meinas vähän aikaa sitten kaatua tulikin viikossa ja se maailma ei sitten kaatunutkaan ;) ! Influenssa vaan kaato perheen petiin ja kun siitä selvittiin niin on kummasti ollut niin kovasti intoo, että aivan eri ihminen pyörii raksalla taas; ihanaa, kyllä meidän koti pikku hiljaa valmistuu!!!
Sinulla kyllä hyvin pää kestää kovassa stressissä, ihailla täytyy =) Minusta sinun kirjotukset on asiantuntevia ja hyväntuulisia.

Mukava kuulla, että asiat sujuu ja olette parantuneet.

Minustakin olisi kiva, että voisi rehellisesti kirjoittaa ja sanoa mielipiteensä niin, että koko ajan täytyy miettiä, mitähän se ja se tästä ajattelee.

:wave: Hyvä ande että raksailu taas maittaa =) Kyllä se siitä suttaantuu, vaikka välillä tuntuu ,että kaikki menee päin persettä. Meillä mies aina minua lohduttaa ja sanoo, että kyllä asioilla on tapana järjestyä ilman minun stressaamistani :LOL: Mutta niinhan se onkin :whistle: Meillekkin tulee iso lattialaatta jo aikaisemmin, ehkä jo tänään kun alunperin siinäoli toimitusaika useita viikkoja. Pesuhuoneen isot seinälaatat on paikoillaan, tänään laatoittaa mosaiikit ja lattiat. Makuuhuoneista puuttuu tehosteseinistä enään lasyyrit päältä ja ne olisi valmiit. Tänä viikonloppuna aloitellaan varmaan makuuhuoneisiin kaappien laittoa. Jokohan sitä tänä viikonloppuna lämmitettäis ensimmäisen kerran takkaa :p

Minulla ei paljon ole sanottavaa tällä kertaa, me ollaan vaan pääasiassa hiihdelty poikien kanssa tonttia ympäri, että silleen.

Ja termostaatitkin on saatu seinään, kun saatiin ne epäkeskosysteemit, vaikka miehen hermot tuntuu olevan nyt kovalla koetuksella, sydänfilmillä jo kävi.

Ja alakerran seinäveskin sai seinään asti kiinni, että siitä vessasta puuttuu enää sellainen taso joka tulee siihen takaseinän kotelon päälle. Kompromissi, kun mies ei suostunut laittamaan vesisäiliötä seinän sisään ja listat puuttuu.

Ottaa vielkin päähän noi epäkeskot... jouduttiin laittamaan sellaset kamalan isot peitelevyt vai mitkä lienevät sinne termostaattien juuriin. En niistä oikein tykkää.

On tää raksailu kyllä sellaista, että välillä tuntuu, ettei jaksais yhtään mutta onneksi enimmäkseen on ihan mielenkiintoinen projekti. Mä tuossa jo ajattelin, että meillä alkais olla suunnilleen kaikki taloon hankittuna tai ainakin päätettynä, mutta kummasti niitä puuttuvia vielä koko ajan ilmaantuu. Mies huomasi tänään, että voitais tietysti tarkemminkin katsoa millaiset lamput meille olis sähkösuunnitelman mukaan tulossa, siis "kuosit". Toki se on päätetty minkä tyyppiset lamput tulee. No, nyt on nekin sitten lopullisesti valittu ja minun puolestani saadaan tulla asentamaan. Joitakin kohtia jätettiin itse hankittaviksikin, esim. eteisaula ja porrasaukko. Ajattelimme, että niissä voisi olla kivat jotkut persoonallisemmat lamput kuin jotkut kiinteät jutut. Oma vaivansa ja rahansa tietysti niihin sitten jotkut keksiä. Ja mitäs muuta pientä sälää...ovenkahvat ja lukot..tulee kait noita.

Hyacinth: Mekin poltettiin eka kertaa eilen puita takassa. Takka valmistuikin lopullisesti vasta muutama päivä sitten ja tuntuu ihanalta kun siitä tuli juuri sellainen kuin kuvittelimmekin.

Kohtapuoliin meidänkin pitäisi alkaa laatoittaa alakertaa, jotta portaiden tekijäkin pääsisi jossain vaiheessa töihin.
Meirami: Mikä sinusta niissä naapuriesi avoportaissa oli se vaarallinen juttu, sekö, että niissä ei ole tasannetta? Olen jo tainnut mainitakin, että mielestäni kaikki portaat ovat vaarallisia 1-vuotiaalle. Meillekin tulee portaat, mutta kyllä saa aikaa vierähtää, että juniori saa alkaa niissä yksin harjoitella.

Toisinaan teidän keskusteluja mielenkiinnolla lukeneena haluan ottaa kantaa avoportaiden vaarallisuuteen. Meillä on kolmessa kerroksessa avoportaat, ja vielä kierteellä. Itsellä on kolme lasta 9, 7 ja 1 vuotiaat. En todellakaan nää niissä mitään vaarallista? Nuorimmainen kiipeää rappuset näppärästi ylös ja alas kaiteesta kiinnipitäen. Portti on vielä kiinni lähinnä sen takia ettei yksinään lähtisi esim herättyään unisena kiipeilemään. Aluksi toki jännitti että mite käy portaiden kanssa, mutta kaikkeen tottuu ja oppii omassa kodissa, vieraassa paikassa on toinen juttu.

Hyacinth: Ymmärrän kyllä sinua, muakin otti ottaa päähän juuri tuollaiset kompromissit ja asiat, jotka täytyi tehdä erilailla kuin oltiin suunniteltu. Mutta niin niitä vaan raksaillessa tulee ja me ei osattu tietenkään ensikertalaisina ottaa kaikkea edes huomioon, nyt olisi viisaampi. Noihin ammattilaisnkaan, kun ei nykyään aina ole luottamista.

Polka:En viitsisi enää noista portaista puhua, kun olen jo monta kertaa kertonut miksi en sellaisia halunnut. Portaat otettiin heti alkuun pois talopaketista. Se kun on vaan minun mielipide ja kokemus, etten niistä tykkää ja koen ne vaarallisiksi. Niissä naapurien portaissa on muuten pieni tasanne.

Kuten jo aikaisemmin puhuttiin ja joku muukin sanoi, että se on sellainen tunne vaan...Kun aukkoja on sekä reunoilla että askelmissa, en tiedä kuinka paljon korkeanpaikankammoni tähän vaikuttaa ;) Toki niissä kulkemaan oppii ja kaikkeen tottuu. Noissa umpitasanneportaissa ei tarvi välttämättä pitää kaiteesta kiinni. Meillä yksivuotias kiipeää niitä sillai kontaten, itse olen takana varmistamassa. No, alaspäin en anna vielä edes mennä, kun ei kävele. Ne kulkusuunnat on siis suorat ei ollenkaan jyrkät ja välissä on se tasanne.

Kuten jo sanoin, tämä on mun mielipide eikä siitä kennekään kannata loukkaantua. Meillä oli jo pohjaa suunnitellessa selvä millaiset portaat haluamme, ihastuttiin niihin yhdessä aikaisimmista asunnoistamme eli umpisatulaportaat, ei puupinnoja, reisilankkuja. Ei tuo turvallisuudentunne ole ainoa kriteeri niiden valintaan vaan myös ulkonäkö. Voi olla, että jos mulla ei olisi ollut kokemusta myös noista umpiportaista, suhtautuisin avoportaisiin erilailla =) Ystävälläni on ns. normaalit portaat eli puupinnoilla, mutta ne ovat umpiportaat ja silti minusta turvallisemman oloiset kuin vastaavanlaiset avoportaat. Mutta kuten Porssekin kertoi tuossa aiemmin kaikkeen tottuu.

Minusta tätä asiaa on turha jauhaa. Polka toivottavasti tykkäätte tulevista portaistanne. Onko teillä ollut aikaisemmin asunnoissanne portaita?

Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
:wave: Hyvä ande että raksailu taas maittaa =) Kyllä se siitä suttaantuu, vaikka välillä tuntuu ,että kaikki menee päin persettä. Meillä mies aina minua lohduttaa ja sanoo, että kyllä asioilla on tapana järjestyä ilman minun stressaamistani :LOL: Mutta niinhan se onkin :whistle: Meillekkin tulee iso lattialaatta jo aikaisemmin, ehkä jo tänään kun alunperin siinäoli toimitusaika useita viikkoja. Pesuhuoneen isot seinälaatat on paikoillaan, tänään laatoittaa mosaiikit ja lattiat. Makuuhuoneista puuttuu tehosteseinistä enään lasyyrit päältä ja ne olisi valmiit. Tänä viikonloppuna aloitellaan varmaan makuuhuoneisiin kaappien laittoa. Jokohan sitä tänä viikonloppuna lämmitettäis ensimmäisen kerran takkaa :p
Tänks, eiköhän se tästä suttaannu, kaipa se talo joskus valmistuu pakostakin kun vaan kokoajan jotain jaksaa pakertaa ;) . Meilläkin olen minä, joka enemmän stressaa, ja yleensä juuri pikku jutuista. Mies taas on viilipytty; se vaan tyynesti toteaa, että no niin, tehdäämpä tämä juttu edestä pois, että pääset keksimään seuraavan jutun jota stressata =) . Se on jo vähän muodostunu meidän omaksi vitsiksi.

Mekin ollaan nyt sitten noin 90% varmoja, että teetetään ainakin pesuhuoneen, saunan ja kohdinhoitohuoneen laatoitus hommelit yhdellä ammattilaisella. On meidän vastaavan tuntema tyyppi ja tekee kuulemma hyvää jälkeä (luotan tähän vastaavaan, joka näin sanoo). Ja kun siitä "sähköjohdonpätkällä viimeistelystä" silloin puhuin, niin tämä meidän vastaavamme sanoi, että osa ammattilaisista käyttää tota sähköjohto juttua ja osa ei; osa tekee siistimpää jälkeä ilman sitä ja osa tekee siistimpää jälkeä sillä johdolla, että riippuu ihan tyypistä. Tämä meidän laatoittajamme kuulemma tekee todella hyvää jälkeä nimenomaan ilman tota johtoa, joten luotan siihen siis. Helpottaapa osaltaan sitten tuo laatoitushomma tätä meidän hommaa.

Aika jännä homma muuten oli tuo, että vaikka mitä hommaa tässä on tehty niin mun mielestä tuo keittiö on ollut tähän mennessä ärsyttävin homma tehdä! U-muotoinen kun on ja kaks kulmaa piti saada täsmäämään ja siihen vielä ne keittiöfirman pikkufibat niin olihan siinä ekakertalaisille vemblaamista kerrakseen :eek: . Onneksi se on nyt tehty ja ihana se on! Siis puuttuu siitä ne välitilalaatat vielä ja liesituuletin on asentamatta, mutta siis kaapit on kaikki asennettu ja tasot jne.

Millasia laattoja olette muuten laittaneet? Pesuhuoneeseen olen ajatellut ihan vaan isoa valkoista suorakaiteen muotoista kiiltävää laattaa ja lattiaan 10x10 laattaa tummanruskeanharmahtavaa tjtn. Tuohon seinälaattaan haluan valkoisen saumauksen; onko mahdoton pitää puhtaana?

Ande: Meillä kirvesmies käytti laatoitatessaan jotain valkoista narua, liekö ajanut sen sähköjohdon aseman ;) No, tosi siistiä jälkeä teki.

Meillä on suorakaiteen muotoista mattaa luonnonvaaleaa laattaa ja sellaista jännän harmaata, jossa hieman rusehtavaakin, mutta kuitenkin harmaata, vaikea kuvata noita värejä, tosi ihanat ovat ja helppo sitää puhtaana, suunnitelijamme ne meille valitsi ja niihin ihastuttiin. Sauma-aineena kavartsipohjainen harmaa. Jos laitatte kavarstipohjaisen sauma-aineen voi valkoisen puhtaanapito olla helpompaa. Se perus sauma-aine, kuten esim. Kiilto on kalkkipohjainen ja siitä se maine puhtaanapidon vaikeudesta. Lattiassa meilläkin 10x10 laattaa, väriltään muta eli sellainen tummanharmaa, mudan värinen =)

Hei meirami, sinäpä sen sanoit; muta ! Mä en ole keksinyt, että miten kuvailisin sitä väriä, minkä haluan lattioihin, mutta tuo "muta" kuulostaa, just siltä, mitä olen yrittänyt selostaa! Eli sellainen harmaan ja ruskeen väliltä, ei selvä ruskee, muttei selvä sinisen harmaakaan. Mikä laatta teillä on; taitaa kuitenkin olla liian tyyris meille, mutta kerro kuitenkin, eihän sitä tiedä vaikka sopiskin meille =) . Mitenkäs tuo kvartsipohjainen sauma-aine, onkos siinä jotain erityistä muuten, vai pelkästään tää plussaominaisuus, ja muuten ei mitään tarvi erityistä; tarkoitan, että onko samanlainen työstää ja saako sitä mistä jne.? Onko hinnaltaan millaista verrattuna tohon tavalliseen?

Meillä pesuhuoneessa, saunassa ja kodinhoitohuoneen lattiassa tummanharmaa 10x10 laatta. pesuhuoneen ja wc:n seinillä 25x40 kiiltävä aaltoileva valkoinen ja suihkujen takana semmoinen erikoisempi mosaiikkimikä vaihtaa väriä riippuen mistä valo tulee, mutta tumma sekin noin niinku yleensä. Olipas vaikea kuvailla. Keittiö, eteinen, wc ja "käytävä" tulee 30x60 tummanharmaasta kiiltävästä laatasta. Nyt mietityttää et passaako sama saumaus väri kaikkiin harmaisiin laattoihin vai pitääkö ostaa useempaa sävyä???kokemuksia?? Niin ja mullakin kiinnostaa tuo kvartsi saumaus aine kun haluan ehdottomasti vitivalkoisen saumausaineen seiniin...

Laattojen saumauksista Meillä mies saumasi muut pinnat tavalliseen tapaan, ja kylppärin seinät kaapelilla. Saumasta tulee tiiviimmän ja kiiltävämmän näköinen, ei kai sillä muuta eroa ole... mutta jos läheltä ihan katsoo, niin näyttää siistimmältä. Vähän kauempaa kun saumoja katsoo, ei mitään eroa oikeastaan edes huomaa.

Kiitos vaan myötätunnosta, viikon päästä saadaan sitten selvyys noihin miehen pumppuvaivoihin, kun tulee lausunto Helsingistä ja muut tulokset labroista ja röntgeneistä valmistuu. Täytyy vaan todeta, että vanhuus ei tule yksin. Nyt mies on ollut taas paremmassa voinnissa, onneksi. Tänään paneloivat veljensä kanssa loput puuttuvat katot.

Me vaihteeksi sairastellaan ihan kotona vaan, nuorimmalla on oksennustauti... kovasti yritän estää sitä tarttumasta. Mikä onni, että isommat on partsaleirillä, niin tartuntamahdollisuus vähenee... että pyykkirumbaa viikonlopuksi mulle ainakin.

Hyacinth :hug: kylläpä teillä vastustaa, toivottavasti miehesi selvisi säikähdyksellä ja muukin porukka paranee. NYT PIKAISIA apuja mulle :attn: Mitä sisäkattoja teillä on?? Onko kenelläkään isotexia/haltexia??? Meillä menee nyt sisäkatto asiat uusiksi kun halusinisotexia semmoista leveetä(30cm) ja meillä ruodejako ei sovi sille sitten ollenkaan vaan ne pitäisi laittaa kattoon silleen EI ruoteiden suuntaisesti... Ymmrtääköhän kukaan?? Jos ne pätkiisilleen kattoon niin tuleekohan ongelmia?? Perkule kun tämäkin olisi pitänyt ajatella kun ruoteita kattoon laitettiin :headwall: :headwall: |O Nyt ärsyttää |O

Yhteistyössä