"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

Juu siis siitä laatoituksesta... :LOL: :LOL: en mä kyllä vieläkään ymmärrä mitä tarkoitatte, mut eise mitään :LOL: oon välillä vähän hidas ;) mietin kyllä vielä illallakin sitä, et mihin se laatoitus sitten tasoitetaan, jos kaapin aluset tehdään ensin :headwall: :D no joo mennäänpä seuraavaan aiheeseen :p Meillä pitänee varmaan ottaa lisälainaa sitten pihaan, mut ei vielä tänä kesänä ainakaan :D Huh, cukkis isoja summia, meilläkin eessä loput isot summat kun sähkärille maksetaan ja kalusteet toimitetaan, toivotaan, että tuo meidän tarkoille laskettu budjetti pitää :LOL:

Minä ainakin ajattelin tuota keittiön lattian laatoitusasiaa niin, että jos aatellaan esim. U-mallista keittiötä, niin eihän siinä ole mitään järkeä laatoittaa vain niitä reunoja eli 60cm. reunoista, että saa asentaa ne kaapit; koska miten sitten katsot vaateriin ja tasaan sen keskilattian kun myöhemmin sen laatoitat jne. todella mahdoton homma. Varmaan mahdollista, mutta aika järjetöntä; miljoona kertaa helpommalla pääsee kun laatoittaa koko lattian samalla. Jos kyse taas I-mallisesta keittiöstä voi taas helpommin onnistuakkin aloittaa laatoitus kaappiseinältä ja lopettaa vähänmatkan päähän ja siistiä reuna ja asentaa kaapit ja sitten jatkaa laatoitusta. Sitä tarkoitin. Koska laatoitetussa keittiössähän alakaapit asennetaan laatan päälle, kun taas jos tulee parketti tai laminaatti, ei sitä asenneta kaappien alle. Osasinko selittää mitä tarkoitin =) Todennäköisesti meillä kaikilla on erilainen keittiö ja kaikki miettii kummissaan, että miten ihmeessä tuo oikein ajattelee; eihän sitä noin voi...

Joo, rahaa todella palaa! Toivottavasti riittää; kyllä ainakin pitäis, niin on laskettu kyllä. :D

No, kuinka valmiiseen muutetaan. Lähes valmiiseen, täällä on todella vaikea saada muuttolupaa kunnasta, ellei ole valmis. Mutta katsotaan jos saatais lupa muuttaa ilman kodinhoitohuoneen kiintokalusteita, kun ei ole kertakaikkiaan pystytty päättämään mitä sinne laitetaan ja ne pitää viel tilatakin jostain. Niin ja parvekkeelta puuttuu tosiaan kaide, ja siitä voi tulla sanominen rakennusmestarin kanssa, mutta onneks täällä on yks toinenkin uudisrakennus jossa on asuttu jo yli vuosi ilman parvekkeen kaidetta, eli voi siitä huomauttaa, ellei lupaa muuten saa. Ulkoa puuttuu myös terassin ja rappujen viimeistelyt. Muuten ulkoa on kunnossa. Mutta kaikki listat ja semmoset, ne laitetaan ennen ku muutetaan. Että jos jotain hyllyjä puuttuu vaatehuoneesta ja verhotangot tms. niillä ei niin väliä.

Ootteko maalannut vai laittaneet tapettia lasten huoneisiin? Mietin tässä lastenhuoneen seinien värejä, ja apuja vähän kaipailen... Ootteko tehneet huoneista tytöille punaisia ja pojille sinisiä vai neutraaleja et voi huoneita joskus vaihtaakkin? Hirveen hankalaa, alku viikosta pääsis makkarit tekeen valmiiksi ja vielä en oo saanut päätettyä värejä :headwall: |O

Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
Ootteko maalannut vai laittaneet tapettia lasten huoneisiin? Mietin tässä lastenhuoneen seinien värejä, ja apuja vähän kaipailen... Ootteko tehneet huoneista tytöille punaisia ja pojille sinisiä vai neutraaleja et voi huoneita joskus vaihtaakkin? Hirveen hankalaa, alku viikosta pääsis makkarit tekeen valmiiksi ja vielä en oo saanut päätettyä värejä :headwall: |O
Me laitettiin tapettia,ei meillä muutenkaan maalattu kuin takkahuoneen seinät.Muualle tuli tapettia.Meillä kun on 2 poikaa niin isompi sanoi jo itse että haluaa vaal.vihreän tapetin ja ralli-auto boordin.Pienemmälle valitsimme vaal.sinisen ja siihen sointuvan boordin.Muualle en boordeja halunnutkaan.Itse halusin että lastenhuoneista tulee värikkäitä.Isompi halusi ensimmäiseksi vaihtoehdoksi punaisen tapetin,siihen en suostunut..

Meillä taas poika 9v sanoiet haluaa maalia, ettei tapetti repeä ja jos sotkua tulee niin voi maalta päälle :D fiksu poika :LOL: Ja poika halus muutenkin,et ainakin kaksi huoneista olisi neutraaleja et sekin voi vaihtaa huoneita tyttöjen kans, eikä "asua" loppu ikää samassa huoneessa. Saas nähdä nyt mitä laitetaan :whistle: :D

Meillä tytölle tuli yks seinä limen vihree (itse valitsi), loput valkoset ja pojalle sellanen savenharmaa (vai mikskä sitä kuvailis) väriseinä ja muut valkoiset. Meillä maalattiin, että saa sitten helposti vaihdettua väriä joskus kun siltä tuntuu. Edellisessä oli kaikki tapetilla ja en tykännyt kun ei voinut väriä vaihtaa. Tosin en kyllä ollut alunperin niitä tapetteja valinnutkaan, että sekin voi vaikuttaa.... Nuo meidän nyt laittamat värit kyllä sallii huoneiden vaihdot ilman ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
Meillä on lastenhuoneiden seinät pääasiassa tapetilla, mitä nuorempi lapsi kyseessä sitä halvempi tapetti, ei sitten käy kukkarolle jos pikkupicassot innostuu... ;) Vanhin tytär halusi huoneensa kolme seinää maalattuina ja yhteen tulee musta tapetti. Muut halusivatkin tapetit seiniinsä. Pienimmät, 3 ja 6 v:t, jakaa huoneen ja ovat tyttö ja poika, heidän huoneensa tapetoidaan puoliksi, on sen mallinen huone, että on helppo jakaa... toinen pää on prinsessatapettia ja toiseen tulee dinotarroja siniselle tapetille. Meillä onneks helpottaa jo valinnan vaikeutta se, että lapset on niin isoja, että ne osaa sanoa itsekin mistä tykkää. Maisematapettia mies ei suostunut tilaamaan Ruotsista ja asentamaan, se on ainoa mistä on sanonut, "ei käy" vanhimmalle tytölle.

Niin nuohan ovat juuri maku asioita.Toiset tykkää maalatuista seinistä,toiset tapetoiduista.Meillä talon tyyiin sopi vaan paremmin tapetoidut seinät.Eipä tuon tapetin vaihtaminen iso homma ole jos joskus tarpeeseen tulee.Tosin meillä ei saa lapset lääppiä seiniä että en ymmärrä miksi ne repeisi tai vastaavaa.Minkä takia huoneita pitäisi voida vaihtaa?Lisäksi maali on paljon kalliimpaa kuin tapetit.Mutta jokainen tietty tekee niin kuin parhaaksi katsoo. =) Taitaa olla nykyään muotia nuo maalatut seinät,en seuraa niin kovin trendejä.

Tjaa, en osaa sanoo muodista :/ ...? En myöskään sen mukaan tee valintoja. Tapettia voi myös lykätä myöhemmin jos rupee tuntuun, että sitä kaipaan. Makuasia tosiaan. Mä esim. en halua mitään kuvioita tai boordeja ja en pidä mistään yksvärisistäkään tapeteista joissa on jotain struktuuria. Eli haluan sileät seinät. Maalaus siis selkeästi tällähetkellä meidän juttu. Joku toinen taas nimenomaan haluaa noita tapetin ominaisuuksia ja se on tottakai hänen juttunsa. Tai sanottakoon, että olen kyllä harkinnut, että laittaisin johonkin yhden yksittäisen seinän jotain tietynlaista kuviotapettia, kuviokin olisi mielessä jo melkoselvänä. Mutta en halua enempää tapettia meille. Toisaalta taas tietyn tyylisiin koteihin sopii tapetti jne.

Huoneita ei välttämättä vaihdeta koskaan, mutta toisaalta voi tulla myös sellainen eteen. Meillä esim. tytön huoneesta käynti parvekkeelle, voi joko olla niin kiva, että poikakin haluaa välillä asua siinä huoneessa, tai niin ärsyttävä, että tyttö haluaa välillä asua huoneessa, jossa ei sitä ole. Esimerkiksi siis. Mutta ei meillä seinien väriä valittu todellakaan sitä silmälläpitäen, että pitäis pystyä vaihtaan huoneita; ne on valittu tämänhetkisiin tarpeisiin. Jos joskus huoneita vaihdetaan, voi kyllä seinät maalata/tapetoida tarvittaessa.

Murmeli: Miten niin maalattu seinä on kalliimpi kuin tapetti? Molempii pitää tehdä pohjatyö ja laittaa pohjamaali. Kyllä laatutapetti maksaa. Meillä on suurinosa seinistä maalattuja, tapettaja tehostetapetteina, kuten Andekin suunniteli. Meillä tapetit kestää harjapesun ja niiden hinnat vaihteli 55-79e rulla. Suurimpiin seiniin meni kolme rullaa. Kalliiksi olisi tullut kaikki seinät tapetoida, en tosin olisi halunnutkaan, mun mielestä se, että osa seinistä on maalattuja raikastaa. Halutessaan tapettia on helppo laittaa myöhemminkin, meilläkin on johin paikkoihin vielä tarkoitus laittaa, vaikeampi sitä on alkaa poistamaan ja vaihtamaan, tosin nämä uudet tapetit mahdolistavat senkin.

Meillä on tavallaan yläkerrassa lastenhuoneet, tosin niitä toinen on työhuoneena ja toinne leikkihuoneena, nyt kun lapset on pieniä alakerran yksi makkari, tuleva työhuone, on nykkymahuoneena. Tulevat lastenhuoneet on maalattu, ovat helpot tarvittaessa pestä ja jos seinät jostain syystä vahingoittuu voi maalata. Tapettia voidaan tehosteeksi laittaa joskus. Mutta mitään perus lasten kuvio tapettia en halua, eikä mitään boordeja. Värit ovat neutraalit, meillä on kaksi poikaa.

Meidän talo siis perinnetalon tyylinen, puutalo, alaosa harkoista, koska on rinetalo, mutta kokonaan puulaudotettu. Sisälle halusimme myös hieman modernia ilmettä, siksi maaliseinät, maaliseinä on keveämmän näköinen. Jos johonkin kohtaan laitetaan enemmälti tulee sen olla yksiväristä ja mattaa.

Mä olen kans ajatellut, että tapettia tulee jos tulee niin meidän makkarin yhdelle seinälle ja ehkä olohuoneeseen yhdelle seinälle. Meillä isommat lapset on itse sanonut, että voisivat sitten vaihtaa huoneita, en näe siinä ongelmaa ja muistan kuinka kiva oli itsellä pienenä vaihtaa huonetta ja järjestystä jne. Eli taidamme laittaa lasten huoneisiin neutraaleja värejä, yhden tehosteseinän ja lisäksi sisustustarroja seinille :D Tänään lähdetään kattelemaan laattoja, jippii :p laatoittaja aikoi viikonpäästä aloittaa seinien laatoituksen ja maanantaina pitäisi maalit tai tapetit olla valmiina, jotta saataisiin makkarit ens viikolla jo valmiiksi :D Ihana kun taas näkee edistystä raksalla :p

Me tapetoidaan makkareiden seinät. Jokainen muksu saa yhden seinän sellaista tapettia kuin haluaa ja muut seinät laitetaan 1-värisellä tapetilla. Meillä lapset tuskin huoneitaan vaihtelevat, mutta jos poitsut vaihtavat, niin molemmilla on melkein samanlaiset seinät. Tyttö ei varmasti vaihda isompaa ja paremmalla näköalalla olevaa huonettaan poikien kanssa ;) Pitäähän sitä esikoisella jotain etuoikeuksia olla..

Laatotushommat alkaa olemaan meillä liki loppusuoraa... onneksi, tuntuu, että se on niin hidasta puuhaa. Tänään saumattiin alakerran veski, pukuhuone ja kodinhoitohuoneen lattiat. Laatoituksista puuttuu enää ruokasalin lattia. Ja se tosiaan laatoitetaan sit joskus viimeisenä varmaan kun saadaan sirkkeli jonnekin muualle sieltä salista. Mutta kohta sitten päästään vetämään tapetteja sun muita. Mutta vähän on meiltäkin puhti pois. Ja sit toistaalta jotenkin jännittääkin tuo talon (mahdollinen) valmistuminen, että ei oikein meinaa untakaan saada, tai sit näkee koko yöt sekavia unia.

Meillä laatat saatu vihdoin valittua, maanantaina aloittaa laatoittaja urakan. Kaikki huoneet on pohjamaalattuna ja isännän kanssa päätimme maalata ne itse sitten lopulliseen sävyyn, kun käymme ne tässä vielä ostamassa :whistle: ja saamme päätettyä huoneiden värit :headwall: Kyllä tämä meilläkin tästä pikkuhiljaa valmistuupi, hiihtoloman jälkeen on taas erin näköistä kun pesuhuoneiden ja vessan seinät on laatoitettu :D HyacinthBucket mä olen nähnyt koko rakennus ajan ihan omituisia unia raksalta, ja herännyt yöllä jopa miettimään ja haaveileen muutosta. Unia olen nähnyt muutto päivästä joten tiedän jo että se on aurinkoinen päivä ja sujuu oikein kivasti :LOL:

Crema: :wave:

Tuli tuossa mieleen, että teidän kannattais laittaa portaikkoon seinään käsikaide, esim. pyöreä. Sen seinämän päälle, kun tulee se kotelo, käy se sellaisenaan ns. kaiteesta eli siitä voi tarvittaessa pitää kiinni. Kerroit, että teille tulee kaide vielä sen kotelon päälle, se ei ole välttämätön. Tällainen tuli yksi päivä mieleen, kun tuossa meidän portaikossa kävelin =)

Hyacinth ja mammana heh vai kummia unia te näette :D Mä olen raksalta tullessa aina niin kuitti, että nukun ku tukki. On niin syvää unta ettei siinä unia paljon kattella :eek:

Meirami
onhan se kaiteen päällä oleva pyöröpuu tavallaan "turha" mutta haluttiin se keventämään ilmettä. Meillä on talossa kaksi ylöspäin 5m aukkoa oh:ssa ja eteisessä. Yläkerrassa kaide kiertää osittain noita aukon reunoja. Kaiteet ovat umpikaiteet- samanlaiset kuin portaissa. Sitten kun alakerrasta katsoo aukkoa ylöspäin niin pyöröpuu käsijohde katkaisee seinää mukavasti (meillä on siis oh valkoinen.)

Laitan tähän kuvan hieman saman tyylisestä kaide ratkaisusta- KUVA EI OLE MEILTÄ vaan Puupeukalon sivuilta. Tässä nuo pyöröpuun alla olevat tapit on aivan ylimitoitetut. Meille tulee n.4-5cm tapit. Seinässä kiinni oleva pyöröpuukaide on ollut mielessä, mutta jätettiin se pelistä pois kun tulee tuohon kaiteen päälle. Menee sillisalaatiksi jos laittaa kumpaankin.

http://www.puupeukalo.fi/img/porras13_2.jpg

:headwall: voi helvata isäntä hopuuttaa ostamaan ne maalit seiniin, mutta en osaa tehdä päätöstä minkälaiset |O Onko kukaan käyttänyt niitä taika maaleja? Haluaisin laittaa sellaisella tehoteseinän, mutta en tiiä osaanko... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja crema:
Hyacinth ja mammana heh vai kummia unia te näette :D Mä olen raksalta tullessa aina niin kuitti, että nukun ku tukki. On niin syvää unta ettei siinä unia paljon kattella :eek:

Meirami
onhan se kaiteen päällä oleva pyöröpuu tavallaan "turha" mutta haluttiin se keventämään ilmettä. Meillä on talossa kaksi ylöspäin 5m aukkoa oh:ssa ja eteisessä. Yläkerrassa kaide kiertää osittain noita aukon reunoja. Kaiteet ovat umpikaiteet- samanlaiset kuin portaissa. Sitten kun alakerrasta katsoo aukkoa ylöspäin niin pyöröpuu käsijohde katkaisee seinää mukavasti (meillä on siis oh valkoinen.)

Laitan tähän kuvan hieman saman tyylisestä kaide ratkaisusta- KUVA EI OLE MEILTÄ vaan Puupeukalon sivuilta. Tässä nuo pyöröpuun alla olevat tapit on aivan ylimitoitetut. Meille tulee n.4-5cm tapit. Seinässä kiinni oleva pyöröpuukaide on ollut mielessä, mutta jätettiin se pelistä pois kun tulee tuohon kaiteen päälle. Menee sillisalaatiksi jos laittaa kumpaankin.

http://www.puupeukalo.fi/img/porras13_2.jpg
Ok. Ymmärsin ilmeisesti väärin, että tuo kaide tulisi sen viiston seinämän päälle, joka siinä aikaisemmassa linkittämässäsi kuvassa oli. Ihan eriasiahan tuo on tuollaisen suoran seinämän päällä, tuossahan tuon virka ei ole olla käsikaiteena, tukea antamassa vaan vain ulkonäöllinen =)

Jos se siis olisi tullut, kuten luulin, ei niillä olis käytännössä mitään virkaa. Meillä olen huomannut todella tarpeelliseksi, että seinässä on pyöröpuukaiteet ja sitten siitä keskellä olevan viiston seinämän päällä olevasta kotelostakin voi ottaa tukea. Meillä tavallaan nuo jälkimmäisen kuvan seinämät ovat yläkerrassa, joten kotelot erottavat ne seinästä, alakerrasta noita seinämiä ei näe. Huh, olipa vaikeasti selitetty.

Joku täällä kertoi, että heillä on takkahuoneen tehosteseinä maalattu Tunto karhealla, miten se on mahdollista? Meillä tuota tunto karheaa käytettiin muuriin ja se todella kivimäinen, karhea pinta. Paksu aines levitettiin seinään lastalla, kuin muuriin laastia ja minä hiersin pinnan hiertimellä. Tyhmänä tässä nyt kyselen kuinka tunto karheaa voi seinään maalata? :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Joku täällä kertoi, että heillä on takkahuoneen tehosteseinä maalattu Tunto karhealla, miten se on mahdollista? Meillä tuota tunto karheaa käytettiin muuriin ja se todella kivimäinen, karhea pinta. Paksu aines levitettiin seinään lastalla, kuin muuriin laastia ja minä hiersin pinnan hiertimellä. Tyhmänä tässä nyt kyselen kuinka tunto karheaa voi seinään maalata? :ashamed:
Meillä ainakin maalattiin kaikki takkahuoneen seinät kolibri-maalilla joka on käytännössä sama kuin Tunto.Halvempi vaihtoehto vain.Isolla telalla tehtiin todella röpöinen pinta.Maalari sen teki joten en tiedä miten käytännössä tapahtui,en ollut paikalla.Jätimme ylhäältä 5cm kaistat valkoisiksi joten keventää ilmettä,värinä vaal.harmaa.

Meirami eikös se tunto ole ihan tehosteseinä jutuksi tarkoitettu :whistle: ainakin luulen niin, meillä oli aijemmin tarkoitus laittaa sitä tehosteseiniin, mutta olisi tullutmaksamaan aivan törkeen paljon :eek: Eilen käytiin ostaan maalit ja saa luvan passata vaikka vähän juosten kusten ne valittiinkin, mut kaikkiin makkareihintulee tehosteseinä ja siihen taika maali päälle. Tänään aattelin lähteä meidän maalarin kanssa aloittaan urakkaa :D

Dodii. Me ollaan päästy vihdoin talopakettiasioissa eteenpäin. Nyt näyttäisi siltä, että meille on tulossa Jukkatalo ja odotettua hieman isompi. Luultavasti tulee nyt sitten 117.5m2

Kuinka isoja saunoja ja kylpyhuoneita teillä on? Me isonnettiin asuntoa, koska halusin isomman kylppärin. Oli aluksi vain 3.6m2 ja nyt siihen lisättiin 60cm tilaa joten menee varmaan 4.5m2. Saunakaan ei oo kovin iso, joku 3.6m2 vain. Kuinka isoja kylppäreitä siis teillä on? Entä muut huoneet?

Onko teillä tuulikaappeja, jos on niin kuinka isoja?

Yhteistyössä