Raitis vappu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Toivotan teille kaikille, jotka vietätte vappua lastenne kanssa, erittäin hauskaa ja raitista vappua! Toivottavasti kenenkään pienen ei tarvitse katsoa vanhempiensa örveltämistä.

Täällä lasten kanssa raitis vappu, ollu jo 15 vuotta kuten kaikki muutkin tilanteet, joissa lapsia paikalla. Vedän perseet olalle joskus jos huvittaa SILLOIN KUN LAPSET EIVÄT OLE MAILLA HALMEILLA.

Olen kuullut, mutta sitä ei vaan todellisuudessa monikaan osaa. Hauskassa "nosteessa" kun ihminen ei tajua jo käyttäytyvänsä ihan eri tavalla kuin normaalisti. Eli vaikka omasta mielestään ei örvellä, on jo muuttanut käytöstään. Lapsen silmissä humalainen aikuinen (vaikka kyse olisi vain hiprakasta)on arvaamaton tai jopa pelottava. Sääli kuinka monen lapsen vappuilo latistuu omien vanhempien takia.

En mäkään ymmärrä tällaisia mustavalkoisia vaihtoehtoja, täysin raitis tai sitten juoppo joka örveltää.
Kyllä me ainakin otetaan pari lasillista vinkkua ihan lasten aikana, niin munkin vanhemmat tekivät eikä tosiaan ole jäänyt mitään traumoja. Kohtuukäyttö, sellaistakin on kuules olemassa.

Ihan hyvä, että lapset saavat nähdä normaalia alkoholinkäyttöä. Lasi tai kaksi viiniä ja voi olla vähän iloinenkin tunnelma. Mutta samaa mieltä, toivottavasti ei lasten tarvitsisi humalaisia katsella arkena eikä juhlissa.

Mikä on niin paljon puhuttu kohtuu käyttö? Kuinka paljon silloin voi juoda? Jos ajatellaan rattijuoppoutta, niin sehän ei tarvi kuin kaksi alkoholiannosta, jonka jälkeen hyppäät auton ratin taakse, ensimmäisen mutkan jälkeen poliisit puhalluuttaa, jolloin puhallus menee yli rangaistavuuden? Onko silloin käyttänyt kohtuullisesti jos on vain ottanut kaksi kaljaa?

[QUOTE="vieras";26173511]Mikä on niin paljon puhuttu kohtuu käyttö? Kuinka paljon silloin voi juoda? Jos ajatellaan rattijuoppoutta, niin sehän ei tarvi kuin kaksi alkoholiannosta, jonka jälkeen hyppäät auton ratin taakse, ensimmäisen mutkan jälkeen poliisit puhalluuttaa, jolloin puhallus menee yli rangaistavuuden? Onko silloin käyttänyt kohtuullisesti jos on vain ottanut kaksi kaljaa?[/QUOTE]

Justiin mietin tätä samaa asiaa. Jos muotoilenkin tuon alun vapputoivotukseni uudelleen niin, että toivotan _riittävän_ raitista (eli ajokyvyn sallivaa) vappua niille, jotka sitä lastensa kanssa viettävät.

[QUOTE="vieras";26173511]Mikä on niin paljon puhuttu kohtuu käyttö? Kuinka paljon silloin voi juoda? Jos ajatellaan rattijuoppoutta, niin sehän ei tarvi kuin kaksi alkoholiannosta, jonka jälkeen hyppäät auton ratin taakse, ensimmäisen mutkan jälkeen poliisit puhalluuttaa, jolloin puhallus menee yli rangaistavuuden? Onko silloin käyttänyt kohtuullisesti jos on vain ottanut kaksi kaljaa?[/QUOTE]

Puhut örvelyksestä, rattijuoppoutta ei määritellä örvelyksestä vaan siitä että reaktiokyky on heikentynyt. Se voi muuten heikentyä väsymyksenkin takia ihan yhtä lailla.
Haluaisinpa nähdä tervepäisen ihmisen joka alkaisi örveltää, kun hänellä on veressä 0.5 promillen alkoholipitoisuus. Jos sinä alat, niin on todellakin hyvä pysytellä absolutistina.

[QUOTE="Noh";26173569]Puhut örvelyksestä, rattijuoppoutta ei määritellä örvelyksestä vaan siitä että reaktiokyky on heikentynyt. Se voi muuten heikentyä väsymyksenkin takia ihan yhtä lailla.
Haluaisinpa nähdä tervepäisen ihmisen joka alkaisi örveltää, kun hänellä on veressä 0.5 promillen alkoholipitoisuus. Jos sinä alat, niin on todellakin hyvä pysytellä absolutistina.[/QUOTE]

Tämä "vieraan" kirjoitus ei ole minun tekstiä. Ja tuossa ylempänä sitä kohtuukäyttöä jo kommentoinkin pari kertaa.

[QUOTE="Noh";26173569]Puhut örvelyksestä, rattijuoppoutta ei määritellä örvelyksestä vaan siitä että reaktiokyky on heikentynyt. Se voi muuten heikentyä väsymyksenkin takia ihan yhtä lailla.
Haluaisinpa nähdä tervepäisen ihmisen joka alkaisi örveltää, kun hänellä on veressä 0.5 promillen alkoholipitoisuus. Jos sinä alat, niin on todellakin hyvä pysytellä absolutistina.[/QUOTE]

Mä en puhunut örveltämisestä, mä puhuin kohtuu käytöstä. Kuinka paljon saa juoda, että se on kohtuullista käyttöä? Siis sun mielestä kohtuullista käyttöä on esim. 1 promillen alkoholipitoisuus, ei tarvi kyetä ajamaan autoa, mutta jos jalat kantaa ja puhe on mukavan leppoisaa, iloista ja hauskaa, olet kohtuu käyttäjä? Mä itse pitäisin kohtuullisena sellaista, että on ajokunnossa myös lainmukaan.

Yksilöllistä mitä kukin sietää kohtuudella. Mulle se on max 2 annosta. Mutta jos nautintoaika on pitempi, esim. juhlinta alkaa jo klo 12 päivällä, niin ne kaksi ehtii jo haihtua pois ennen iltaa, jolloin pystyy taas nauttimaan toiset kaksi.

[QUOTE="hep";26173438]Täällä lasten kanssa raitis vappu, ollu jo 15 vuotta kuten kaikki muutkin tilanteet, joissa lapsia paikalla. Vedän perseet olalle joskus jos huvittaa SILLOIN KUN LAPSET EIVÄT OLE MAILLA HALMEILLA.[/QUOTE]

No meitä on moneksi.

Me juodaan kyllä miehen kanssa vaikka 3 alle 6v talossa. Lapset ei kärsi kun osataan käyttää alkoholia. Ikävää jos te ette luota itseenne alkoholin kanssa..

No meitä on moneksi.

Me juodaan kyllä miehen kanssa vaikka 3 alle 6v talossa. Lapset ei kärsi kun osataan käyttää alkoholia. Ikävää jos te ette luota itseenne alkoholin kanssa..

Olen todella pahoillani lastesi puolesta. Miten voit sanoa heidän puolestaan, etteivät he kärsi? Kun ne heille kaikista tärkeimmät ihmiset (eli te vanhemmat) muututte illan mittaan (vaikka ette sitä itse huomaisi) käytökseltänne, eleiltänne, jne. erilaisiksi kuin tavallisesti. Lapsen silmissä se on isompi juttu kuin arvaatkaan, eikä noin pienet sitä osaa kertoa tai tuoda esille niin monimutkaisella tavalla.

Hyvää vappua aloittajalle! Meillä ainakin raitis vappu, mies töissä ja lapsen kanssa en kyllä alkoholiin koske. Simaa ja tuoreita munkkeja tiedossa :D Ne jotka kokevat sen alkoholin tarpeelliseksi juhlatunnelman nostattajaksi niin eiköhän sen lasin viiniä saa ottaa. Meillä 4v.n kanssa juhlatunnelma tulee aivan muusta :)

Meillä vanhentuu viinit ym. alkoholijuomat kaappiin, joten ei todellakaan tule juopoteltua arkena eikä juhlanakaan. Joskus harvoin otan yhden siiderin ja mies oluen :D Huomenna mennään vappulounaalle Helsinkiin ja silloin on viiniä pöydässä.

Olen todella pahoillani lastesi puolesta. Miten voit sanoa heidän puolestaan, etteivät he kärsi? Kun ne heille kaikista tärkeimmät ihmiset (eli te vanhemmat) muututte illan mittaan (vaikka ette sitä itse huomaisi) käytökseltänne, eleiltänne, jne. erilaisiksi kuin tavallisesti. Lapsen silmissä se on isompi juttu kuin arvaatkaan, eikä noin pienet sitä osaa kertoa tai tuoda esille niin monimutkaisella tavalla.

Ja mä olen pahoillani sun puolesta. Tuollainen mustavalkoinen ajattelutapa on järkyttävää.

Enkö mä puhunut siitä että me osataan käyttää alkoholia oikein? Mun päässäni tämä tarkoittaa kohtuukäyttöä.

Joten säästä paasaaminen niille jotka oikeasti kännää lastensa edessä.

Yhteistyössä