Olen mustalainen, haluatko kysyä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rosita123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyselen vaan tälläistä kun kiinnostaa :) Monesti kun olen esim kaupassa niin siellä on suht rauhallista, mutta kun sinne tulee romaaneja niin he puhuvat tosi lujaa, huutavat toisilleen pitkin kauppaa yms.. Tämä on varmaan kulttuuri ero joka tuntuu vaan hiljaisten suomalaisten mielestä hassulta? :)

Minun seudullani asuu romaneja,ja esim kun olen kävelemässä isoveljeni luo,matkan varrella asuu romani perhe ja lapsia on 4-5 ja aina kun tästä kuljen minua ahdistaa hirveästi,ne lapset ajavat siinä tiellä pyörillä yleensä ja he aina huutelevat aina kaikkea minulle ja siskolleni,haukkuvat ja halventavat.Eilenkin kun menin siitä niin tuli yksi niistä lapsista mattopuukon kanssa minulle huutelemaan.Olen juuri päässyt 6luokalta sielläkin oli inhottavaa kun 3 romania 1tyttö 2 poikaa.Se toinen poika oli ensin kiva mutta kun nämä 2 muuta tulivat minua alettiin pikkuhiljaa kiusaamaan.Esim jos olin välkällä he tulivat hakkaamaan enkä välittänyt.Oli toinen heistä hakannut kaverini 2 kertaa ja kolmatta yritti.Nyt olen ylä-asteella ja täällä on kivempaa.Olen siis 13 vuotias poika.Miten minun pitäisi suhtautua noihin asioihin?Toivoisin että vastaat mahdollisimman pian.

Siinä se jo tuli.

En vastaa liian henkilökohtaisiin kysymyksiin, enkä anna tarkempia henkilötietojani täällä. Pintapuolisia tietoja itsestäni ja perheestäni voin kertoa, en enempää kuitenkaan koska en halua että ketään tunnistaa mua. Kulttuuriin liittyvistä asioista kerron mielelläni. Mustalaiskieltä en ala opettamaan, mutta voin vastata yksittäisiä sanoja koskeviin kysymyksiin.

En vastaa selkeisiin provoihin ja toivon että jokainen voi osallistua keskusteluun asiallisesti. Niin teen minäkin.

Antakaahan tulla :)

mieleen tänä kesänä vasta miten ihmeessä jaksatte olla siinä mekossa tosi kuumilla päivinä?

Monet perinteet on vuosikymmenien takaa mutta kyllähän niissäkin on menty eteenpäin. Ne muokkautuvat omalla laillaan, jonkun mielestä kyse on kehityksestä ja jonkun mielestä taantumuksesta. Miten sen haluaa ottaa.

Ei ole pakko asua kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Vanhempani asuvat viisikerroksisessa kerrostalossa, asuttavat toisen kerroksen asuntoa. Mistä muuten on tuollainen käsitys tullut? :O Yleensä on parempi mitä matalammalla asut, sillä se helpottaa asioita. Mutta ehkä joskus v. -75 se ylhäällä asuminen on ollut osaksi turvallisuuskysymys ja osaksi jonkinlainen statussymboli.

Essut ja huivit on nykypäivää edelleen, mutta mallit ja käyttötarkoitukset on muuttuneet jonkin verran, samoin kankaat. Kankaat on vaihtuneet kun elintaso on parantunut ja tasokkaampien materiaalien hankinta on tullut mahdolliseksi. En ole mikään historiantuntija, mutta muistaakseni jotain 1930-lukua se on ollut kun samettia on alettu hameessa yleensä käyttää. Ensiksihän samettia oli vain helmassa, ohut kaistale, mutta mitä enemmän on ollut varaa, sitä enempi on laitettu samettia helmaan - ja lopulta koko hame on tullut samettiseksi. Meillä on vielä kuvia sukulaisista (rauha heille, ovat jo vainaita) joilla hameet on vielä raidallista mallia ja röijykankaat paksuja ja kirkkaita, aikamoinen ero nykypäivään...

En halua ottaa kantaa noihin varasteluasioihin, itsellänikään ei ole niistä kokemusta. Minusta paras kikka on maksaa ostoksensa rahalla.

Puukot joita joillain miehillä on mukanaan, eivät kuulu ruokailuvälineistöön. Kaikki miespuoliset eivät niitä mukanaan kanna, lähinnä ne, jotka ovat tappelunhaluaisia tai joilla on jotain pelättävää. Onhan puukko kuulunut mustalaismiehen pukuun perinteisenä osana - mutta nykyään tuo perinne on mun mielestä lähinnä pelote muille tai joku rohkaisu itselle.

puukko on kuulunut joskus ihan vältaväestönkin ihan arki päiväiseen pukuun se on ollut työkalu jota on kannettu mukana. puukko ei kuulu enää tänä päivänä millään lailla romanin kansallispukuun. niinkuin sanoin puukko on ennenvanhaan kyllä kuulunut tai sitä on pidetty vyötäröllä roikkumassa mutta silloinkin se on ollut enempi se työkalu eikä taistelu väline josku varmasti niinkin on käyny että siitä taistelu väline on tullut. pohjanmaalla tuo puukko ennen on ollut ainakin ihan tuttu näky :)

Siinä se jo tuli.

En vastaa liian henkilökohtaisiin kysymyksiin, enkä anna tarkempia henkilötietojani täällä. Pintapuolisia tietoja itsestäni ja perheestäni voin kertoa, en enempää kuitenkaan koska en halua että ketään tunnistaa mua. Kulttuuriin liittyvistä asioista kerron mielelläni. Mustalaiskieltä en ala opettamaan, mutta voin vastata yksittäisiä sanoja koskeviin kysymyksiin.

En vastaa selkeisiin provoihin ja toivon että jokainen voi osallistua keskusteluun asiallisesti. Niin teen minäkin.

Antakaahan tulla :)

Moi Rosita. Sain pari vuotta sitten tietää että isäni koko suku on mustalaisia. Isäni ja hänen siskonsa eivät käytä romanivaatteita ja minä olen meistä serkuista ainoa joka tietää asiasta. En oikein tiedä miten suhtautua tähän, enkä myöskään sitä miten muut siihen suhtautuisi jos minä yhtäkkiä suvusta ainoana hankkisin romanihameen... Paljon mietteitä

Voi kun paljon kysymyksiä, mukavaa :) En katsonut milloin olit kirjoittanut mutta eilisiltana kävin tässä äkkiä ja lähdin sitten nukkumaan, nyt taas täällä takaisin kun on lapsen päiväuniaika.

Kyllähän hameet painaa aika huikeita määriä. Mutta on niitä kevyempiäkin, jotka painaa vain muutamaa kiloa. Niitä kevyitä versioita on lähinnä vanhuksilla tai selkävaivaisilla, koska niihin tietysti tulee vähemmän välikankaita ja kohotuksia, ja ne istuvat tietysti erillä lailla päälle kuin ne hameet joissa kangasta on enemmän. Se pitää sanoa että paljon on tultu alaspäin siitä mitä hameitten paino on joskus ollut ihan arkipäiväisesti. On valmistettu hameita jotka painavat toistakymmentä kiloa, mutta eihän sellaiset hyvää tee kellekään. Keskiverto paino on ehkä 5-8kg, mutta paino sivuaa tuota puolin ja toisin riippuen vähän ihmisen koosta jne.

1. Aina on ollut niitä mustalaisia jotka eivät pidä valkolaisista ollenkaan eivätkä voi myöskään sietää että joku valkolainen ottaa mustalaisvaatteet käyttöönsä. Mutta on sukuja ja paikkakuntia joissa edellytetään että valkolainen laittaa mustalaisvaatteet, koska noilla paikkakunnilla tai noissa suvuissa jokainen mustalaismiehen puoliso (olipa mustalainen itse tai ei) ajatellaan nyt suvun yhdeksi ihmiseksi ja jotta tällä ihmisellä voi olla samanlaiset oikeudet, niin on myös velvollisuuksia. Kaksinaamaisia ihmisiä on olemassa, mutta on hankala sanoa kuinka moni on tässä asiassa kaksinaamainen. Mulla ei ole sen kummempia ajatuksia, jokainen tehköön niin kuin tahtoo, mutta ennen kuin noin isoon asiaan lähtee niin kannattaa kyllä huolella punnita sitä... Kun koko elämäänhän noin kokonaisvaltainen juttu vaikuttaa.

2. Tunnen muutaman valkolaisnaisen joka on laittanut mustalaisvaatteet. Yhdellä heistä ne on tänä päivänäkin päällä ja edelleen elää miehensä kanssa. Hänen kohdallaan asiat kävi ilmeisesti aika helposti eikä hänen oma sukunsa juuri laittanut hanttiin. Kaksi muuta näistä tuntemistani elää nykyään valtaväestön parissa ja pukeutuu valtaväestön tyyliin, molemmilla heistä lapsia romanimiehen kanssa. Heillä molemmilla oli muistaakseni vaikeuksia ennen kaikkea oman isänsä suhteen, äidit olivat suopeita ja hyväksyivät, mutta isänsä laittoivat hanttiin. Laittoivat kuitenkin mustalaisvaatteet, koska ko. suvussa ja tuolla tietyllä paikkakunnalla sellainen oli hyvin yleisenä tapana ja vallitsevana käytäntönä.

3. Minä ajattelen niin että eron tultua on kohteliasta olla heittämättä hameita saman tien nurkkaan mutta sitten pitäisi kyllä miettiä, mitä elämää haluaa elää. Eli jatkaako elämää samaan tyyliin mustalaisten parissa ja elää kulttuurin mukaan vai vetääkö oma perimä kuitenkin enemmän juurille. Minusta ei ole paha asia vaikka huomaisikin erehtyneensä ja haluaisi tehdä elämänmuutoksen - mutta, jos sitten ottaa mustalaisvaatteet pois, niin sitten on kyllä pysyttävä päätöksessä, koska vaikka ei itse mustalainen olekaan, niin eipä tuossa hameasiassa voi koko ajan edes taas hyppiä, se juuri on epäkunnioittavaa. Muuten ajattelen että valtaväestöä ei niin koske samat säännöt kuin mustalaisia, tässä hameasiassa, ja siksi minusta valkolainen voi hameen ottaa halutessaan poiskin. Monesti tämä voi olla jopa parempi vaihtoehto näille henkilöille itselleen, jotta voivat elää vapaasti.

4. Nimeni on tyypillinen mustalaisnimi, ja kyllähän se on asioita hankaloittanut. Mm. asuntoa oli hankalampi löytää ja työhaastatteluihinkaan ei niin vain päässyt vaikka paperit ovat hyvät. Miehelläni on suomenkielinen sukunimi ja etunimikin voisi kuulua valtaväestön edustajalle, joten hänellä on ollut helpompaa. Minulla on nykyisin mieheni sukunimi, joten se on helpottanut asioita.

5. Kyllä seurataan aina välillä. Jos on sellainen kauppa missä olen asioinut vuosikausia, niin siellä ei, mutta jos vähänkään on vieraampi myyjä/vartija tai kauppa jossa en juuri käy, niin kyllä se on heti peli selvä.

6. Minulla on ehkä kymmenkunta valkolaisystävää. Enemmänkin heitä on siellä mistä olen kotoisin, mutta kun en nykyään asu vanhalla kotipaikkakunnallani niin yhteys moneen on mennyt. Paras ystäväni on toinen mustalaisnainen, ehkä juuri siksi että hänen kanssa elämäntilanteet ja ajatukset on niin samanlaisia, ja toinen ymmärtää toista tarkalleen. Olen kyllä mielelläni niin mustalaisten kuin valkolaistenkin seurassa.

7. Ravintoloissa en ole vuosiin käynyt, mutta joskus vielä kun kävin, niin kaikkialle ei päässyt. Käännytettiin ovelta ja sanottiin, että paikan omistaja on kieltänyt päästämästä mustalaisia tai sitten että tänne saa tulla vain X määrä mustalaisia ja se määrä on nyt täynnä. Varmaan perushyvää palvelua olen saanut kaikkialla mutta kyllä asiakaspalvelijoiden asenteissa on joskus ollut toivomisen varaa, ja olen miettinyt, johtuuko tuo mun mustalaisuudesta vai onko asiakaspalvelijalla ollut muuten vain huono päivä. Täällä saa kulkea melko rauhassa, joskus on jotain mannettelua tullut perään ja vieraammilla paikoilla on tuntematon ihminen tullut avautumaan muitten mustalaisten tekemisistä.

Miksi olette niin aggressiivisia, väkivaltaisia ja työtä karttavia? Kuuluuko kulttuuriinne paljonkin jonkin asian todistamista mm. muita vahingoittamalla? Olen tällaiseen törmännyt paljon kulttuurinne edustajien keskuudessa.
SIIS SÄÄ ER VOI OLLA TOSISSAS? Mikä oikeus sulla on leimata KAIKKI SUOMEN ROMANIT rikollisiks ja työtä karttaviks ja sitten vielä KEHTAAT VÄITTÄÄ ETTÄ HEIDÄNKULTTUURIINSA KUULUU YLLYTTÄÄ TOISIA MIEHIÄ VAHINGOITTAMAAN SIVULLISIA UHREJA. Tuli tossa mieleen et samanlailla toimi esimerkiks 60-luvulla New Yorkin kaduilla t nuorisosta

SIIS SÄÄ ER VOI OLLA TOSISSAS? Mikä oikeus sulla on leimata KAIKKI SUOMEN ROMANIT rikollisiks ja työtä karttaviks ja sitten vielä KEHTAAT VÄITTÄÄ ETTÄ HEIDÄNKULTTUURIINSA KUULUU YLLYTTÄÄ TOISIA MIEHIÄ VAHINGOITTAMAAN SIVULLISIA UHREJA. Tuli tossa mieleen et samanlailla toimi esimerkiks 60-luvulla New Yorkin kaduilla t nuorisosta
Tottahan se on, ei möykkä totuutta piilota kyl näin o.
Asioita ei muuta muu kuin mustalaiset ite, kuulet sie?
Mee takas röhkimään karsinaas.

Terveisin helsingin raineri

Hienoja vastauksia ja ihailtavaa avointa tiedon jakoa. Hienosti näytit sisäisen suuruutesi jättämällä nuo muutamat provot omaan arvoonsa - tämä on parasta mahdollista ennakkoluulojen hälventämiseksi!

Moikka! Et varmaan oo enää linjoilla monta vuotta myöhemmin, mut ehkä joku muu sattuis näkemään tämän ja osais vastata.

Asiakaspalvelutyössä oon huomannut, että yleensä yli kolmen ihmisen romaniporukka on todella epäkohtelias ja huutaa sekä asiakaspalvelijalle että toistensa päälle, mutta pienemmissä porukoissa tai varsinkin yksin ovat hyvinkin kohteliaita ja mukavia. Onko jollain romanitaustaisella ajatuksia tämän suhteen?

Tämä etenkin nuorilla aikuisilla. Kerran kävi sellainenkin tapaus, jossa ehkä noin 25-vuotias romaninainen meni huorittelemaan minua, kun en kuullut häntä ylitse kolmen muun samaan aikaan huutavan kanssa, asiakaspalvelutilanteessa. Siinä kohtaa ehkä 50v nainen nappasi tätä korvalehdestä kiinni ja vei pihalle, ehkä hänen äitinsä, mutta en tiedä. Tämän jälkeen olen vaan miettinyt, että harvemmin kukaan keski-ikäinen tai vanhempi käyttäytyy huonosti, eli onko kyse jonkinlaisesta kapinoinnista romaniyhteisön tiukkoja sääntöjä vastaan, josta kasvetaan sittemmin yli vai mikä siinä mahtaa olla?

Yhteistyössä