?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
olen kiinnostunut mustalais miehistä.. minulla on juttua mustalais miehen kanssa. niin voiiko valkolaisesta tulla romani?![]()
Siinä se jo tuli.
En vastaa liian henkilökohtaisiin kysymyksiin, enkä anna tarkempia henkilötietojani täällä. Pintapuolisia tietoja itsestäni ja perheestäni voin kertoa, en enempää kuitenkaan koska en halua että ketään tunnistaa mua. Kulttuuriin liittyvistä asioista kerron mielelläni. Mustalaiskieltä en ala opettamaan, mutta voin vastata yksittäisiä sanoja koskeviin kysymyksiin.
En vastaa selkeisiin provoihin ja toivon että jokainen voi osallistua keskusteluun asiallisesti. Niin teen minäkin.
Antakaahan tulla![]()
Monet perinteet on vuosikymmenien takaa mutta kyllähän niissäkin on menty eteenpäin. Ne muokkautuvat omalla laillaan, jonkun mielestä kyse on kehityksestä ja jonkun mielestä taantumuksesta. Miten sen haluaa ottaa.
Ei ole pakko asua kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Vanhempani asuvat viisikerroksisessa kerrostalossa, asuttavat toisen kerroksen asuntoa. Mistä muuten on tuollainen käsitys tullut? :O Yleensä on parempi mitä matalammalla asut, sillä se helpottaa asioita. Mutta ehkä joskus v. -75 se ylhäällä asuminen on ollut osaksi turvallisuuskysymys ja osaksi jonkinlainen statussymboli.
Essut ja huivit on nykypäivää edelleen, mutta mallit ja käyttötarkoitukset on muuttuneet jonkin verran, samoin kankaat. Kankaat on vaihtuneet kun elintaso on parantunut ja tasokkaampien materiaalien hankinta on tullut mahdolliseksi. En ole mikään historiantuntija, mutta muistaakseni jotain 1930-lukua se on ollut kun samettia on alettu hameessa yleensä käyttää. Ensiksihän samettia oli vain helmassa, ohut kaistale, mutta mitä enemmän on ollut varaa, sitä enempi on laitettu samettia helmaan - ja lopulta koko hame on tullut samettiseksi. Meillä on vielä kuvia sukulaisista (rauha heille, ovat jo vainaita) joilla hameet on vielä raidallista mallia ja röijykankaat paksuja ja kirkkaita, aikamoinen ero nykypäivään...
En halua ottaa kantaa noihin varasteluasioihin, itsellänikään ei ole niistä kokemusta. Minusta paras kikka on maksaa ostoksensa rahalla.
Puukot joita joillain miehillä on mukanaan, eivät kuulu ruokailuvälineistöön. Kaikki miespuoliset eivät niitä mukanaan kanna, lähinnä ne, jotka ovat tappelunhaluaisia tai joilla on jotain pelättävää. Onhan puukko kuulunut mustalaismiehen pukuun perinteisenä osana - mutta nykyään tuo perinne on mun mielestä lähinnä pelote muille tai joku rohkaisu itselle.
Siinä se jo tuli.
En vastaa liian henkilökohtaisiin kysymyksiin, enkä anna tarkempia henkilötietojani täällä. Pintapuolisia tietoja itsestäni ja perheestäni voin kertoa, en enempää kuitenkaan koska en halua että ketään tunnistaa mua. Kulttuuriin liittyvistä asioista kerron mielelläni. Mustalaiskieltä en ala opettamaan, mutta voin vastata yksittäisiä sanoja koskeviin kysymyksiin.
En vastaa selkeisiin provoihin ja toivon että jokainen voi osallistua keskusteluun asiallisesti. Niin teen minäkin.
Antakaahan tulla![]()
Voi kun paljon kysymyksiä, mukavaaEn katsonut milloin olit kirjoittanut mutta eilisiltana kävin tässä äkkiä ja lähdin sitten nukkumaan, nyt taas täällä takaisin kun on lapsen päiväuniaika.
Kyllähän hameet painaa aika huikeita määriä. Mutta on niitä kevyempiäkin, jotka painaa vain muutamaa kiloa. Niitä kevyitä versioita on lähinnä vanhuksilla tai selkävaivaisilla, koska niihin tietysti tulee vähemmän välikankaita ja kohotuksia, ja ne istuvat tietysti erillä lailla päälle kuin ne hameet joissa kangasta on enemmän. Se pitää sanoa että paljon on tultu alaspäin siitä mitä hameitten paino on joskus ollut ihan arkipäiväisesti. On valmistettu hameita jotka painavat toistakymmentä kiloa, mutta eihän sellaiset hyvää tee kellekään. Keskiverto paino on ehkä 5-8kg, mutta paino sivuaa tuota puolin ja toisin riippuen vähän ihmisen koosta jne.
1. Aina on ollut niitä mustalaisia jotka eivät pidä valkolaisista ollenkaan eivätkä voi myöskään sietää että joku valkolainen ottaa mustalaisvaatteet käyttöönsä. Mutta on sukuja ja paikkakuntia joissa edellytetään että valkolainen laittaa mustalaisvaatteet, koska noilla paikkakunnilla tai noissa suvuissa jokainen mustalaismiehen puoliso (olipa mustalainen itse tai ei) ajatellaan nyt suvun yhdeksi ihmiseksi ja jotta tällä ihmisellä voi olla samanlaiset oikeudet, niin on myös velvollisuuksia. Kaksinaamaisia ihmisiä on olemassa, mutta on hankala sanoa kuinka moni on tässä asiassa kaksinaamainen. Mulla ei ole sen kummempia ajatuksia, jokainen tehköön niin kuin tahtoo, mutta ennen kuin noin isoon asiaan lähtee niin kannattaa kyllä huolella punnita sitä... Kun koko elämäänhän noin kokonaisvaltainen juttu vaikuttaa.
2. Tunnen muutaman valkolaisnaisen joka on laittanut mustalaisvaatteet. Yhdellä heistä ne on tänä päivänäkin päällä ja edelleen elää miehensä kanssa. Hänen kohdallaan asiat kävi ilmeisesti aika helposti eikä hänen oma sukunsa juuri laittanut hanttiin. Kaksi muuta näistä tuntemistani elää nykyään valtaväestön parissa ja pukeutuu valtaväestön tyyliin, molemmilla heistä lapsia romanimiehen kanssa. Heillä molemmilla oli muistaakseni vaikeuksia ennen kaikkea oman isänsä suhteen, äidit olivat suopeita ja hyväksyivät, mutta isänsä laittoivat hanttiin. Laittoivat kuitenkin mustalaisvaatteet, koska ko. suvussa ja tuolla tietyllä paikkakunnalla sellainen oli hyvin yleisenä tapana ja vallitsevana käytäntönä.
3. Minä ajattelen niin että eron tultua on kohteliasta olla heittämättä hameita saman tien nurkkaan mutta sitten pitäisi kyllä miettiä, mitä elämää haluaa elää. Eli jatkaako elämää samaan tyyliin mustalaisten parissa ja elää kulttuurin mukaan vai vetääkö oma perimä kuitenkin enemmän juurille. Minusta ei ole paha asia vaikka huomaisikin erehtyneensä ja haluaisi tehdä elämänmuutoksen - mutta, jos sitten ottaa mustalaisvaatteet pois, niin sitten on kyllä pysyttävä päätöksessä, koska vaikka ei itse mustalainen olekaan, niin eipä tuossa hameasiassa voi koko ajan edes taas hyppiä, se juuri on epäkunnioittavaa. Muuten ajattelen että valtaväestöä ei niin koske samat säännöt kuin mustalaisia, tässä hameasiassa, ja siksi minusta valkolainen voi hameen ottaa halutessaan poiskin. Monesti tämä voi olla jopa parempi vaihtoehto näille henkilöille itselleen, jotta voivat elää vapaasti.
4. Nimeni on tyypillinen mustalaisnimi, ja kyllähän se on asioita hankaloittanut. Mm. asuntoa oli hankalampi löytää ja työhaastatteluihinkaan ei niin vain päässyt vaikka paperit ovat hyvät. Miehelläni on suomenkielinen sukunimi ja etunimikin voisi kuulua valtaväestön edustajalle, joten hänellä on ollut helpompaa. Minulla on nykyisin mieheni sukunimi, joten se on helpottanut asioita.
5. Kyllä seurataan aina välillä. Jos on sellainen kauppa missä olen asioinut vuosikausia, niin siellä ei, mutta jos vähänkään on vieraampi myyjä/vartija tai kauppa jossa en juuri käy, niin kyllä se on heti peli selvä.
6. Minulla on ehkä kymmenkunta valkolaisystävää. Enemmänkin heitä on siellä mistä olen kotoisin, mutta kun en nykyään asu vanhalla kotipaikkakunnallani niin yhteys moneen on mennyt. Paras ystäväni on toinen mustalaisnainen, ehkä juuri siksi että hänen kanssa elämäntilanteet ja ajatukset on niin samanlaisia, ja toinen ymmärtää toista tarkalleen. Olen kyllä mielelläni niin mustalaisten kuin valkolaistenkin seurassa.
7. Ravintoloissa en ole vuosiin käynyt, mutta joskus vielä kun kävin, niin kaikkialle ei päässyt. Käännytettiin ovelta ja sanottiin, että paikan omistaja on kieltänyt päästämästä mustalaisia tai sitten että tänne saa tulla vain X määrä mustalaisia ja se määrä on nyt täynnä. Varmaan perushyvää palvelua olen saanut kaikkialla mutta kyllä asiakaspalvelijoiden asenteissa on joskus ollut toivomisen varaa, ja olen miettinyt, johtuuko tuo mun mustalaisuudesta vai onko asiakaspalvelijalla ollut muuten vain huono päivä. Täällä saa kulkea melko rauhassa, joskus on jotain mannettelua tullut perään ja vieraammilla paikoilla on tuntematon ihminen tullut avautumaan muitten mustalaisten tekemisistä.
SIIS SÄÄ ER VOI OLLA TOSISSAS? Mikä oikeus sulla on leimata KAIKKI SUOMEN ROMANIT rikollisiks ja työtä karttaviks ja sitten vielä KEHTAAT VÄITTÄÄ ETTÄ HEIDÄNKULTTUURIINSA KUULUU YLLYTTÄÄ TOISIA MIEHIÄ VAHINGOITTAMAAN SIVULLISIA UHREJA. Tuli tossa mieleen et samanlailla toimi esimerkiks 60-luvulla New Yorkin kaduilla t nuorisostaMiksi olette niin aggressiivisia, väkivaltaisia ja työtä karttavia? Kuuluuko kulttuuriinne paljonkin jonkin asian todistamista mm. muita vahingoittamalla? Olen tällaiseen törmännyt paljon kulttuurinne edustajien keskuudessa.
Miksi olette niin aggressiivisia, väkivaltaisia ja työtä karttavia? Kuuluuko kulttuuriinne paljonkin jonkin asian todistamista mm. muita vahingoittamalla? Olen tällaiseen törmännyt paljon kulttuurinne edustajien keskuudessa.
Tottahan se on, ei möykkä totuutta piilota kyl näin o.SIIS SÄÄ ER VOI OLLA TOSISSAS? Mikä oikeus sulla on leimata KAIKKI SUOMEN ROMANIT rikollisiks ja työtä karttaviks ja sitten vielä KEHTAAT VÄITTÄÄ ETTÄ HEIDÄNKULTTUURIINSA KUULUU YLLYTTÄÄ TOISIA MIEHIÄ VAHINGOITTAMAAN SIVULLISIA UHREJA. Tuli tossa mieleen et samanlailla toimi esimerkiks 60-luvulla New Yorkin kaduilla t nuorisosta