Olen mustalainen, haluatko kysyä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rosita123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rosita123

Vieras
Siinä se jo tuli.

En vastaa liian henkilökohtaisiin kysymyksiin, enkä anna tarkempia henkilötietojani täällä. Pintapuolisia tietoja itsestäni ja perheestäni voin kertoa, en enempää kuitenkaan koska en halua että ketään tunnistaa mua. Kulttuuriin liittyvistä asioista kerron mielelläni. Mustalaiskieltä en ala opettamaan, mutta voin vastata yksittäisiä sanoja koskeviin kysymyksiin.

En vastaa selkeisiin provoihin ja toivon että jokainen voi osallistua keskusteluun asiallisesti. Niin teen minäkin.

Antakaahan tulla :)

Onko teidän kulttuurissa yleistä, että alakoululaiset ja nuoremmatkin tupakoi?

Viitaten siihen Facebookissa ja vauvapalstoilla levinneeseen videoon.

Miksi olette niin aggressiivisia, väkivaltaisia ja työtä karttavia? Kuuluuko kulttuuriinne paljonkin jonkin asian todistamista mm. muita vahingoittamalla? Olen tällaiseen törmännyt paljon kulttuurinne edustajien keskuudessa.

Onko naisten kuukautisiin liittyvässä asiassa jotain?
Muistelen, että romanin kanssa tekemisissä ollut ystävä sanoi, ettei kuukautisten aikaan saanut mennä keittiöön tmv.?
Aikaa on paljon, niin en enää tarkkaan muista.

Onko teillä ollenkaan kunnioitusta valkolaisia vanhuksia kohtaan? Jatkuvasti kun lukee juttuja, joissa kerrotaan romaninaisten käyneen ryöstämässä yksin asuvia vanhuksia.

Onko teidän kulttuurissa yleistä, että alakoululaiset ja nuoremmatkin tupakoi?

Viitaten siihen Facebookissa ja vauvapalstoilla levinneeseen videoon.

No se on yleistä että nuorena tupakointi aloitetaan, alakouluikäisenä yleensä. Kyllä nuorempiakin voi olla ja on mutta montaa en tiedä. Se video oli muuten ihan kamala, mulla suunnilleen samanikäinen lapsi enkä millään voisi työntää tupakkia eteen, että ota ota... Hyh, hyh.

Ei kai nyt joka ikistä romania tarvitse mustamaalata?
Kyllä ihan "valkolaisten" joukossakin on mummon hakkaajia, mummon ryöstäjiä, raiskaajia ym.
Kummasti aina syyttävä sormi osoittaa jonnekkin tiettyyn suuntaan.
Kai nyt joukkoon hyviäkin mahtuu?

Ennakkoluulot muodostaa paljon mielikuvia. Jos olet itse tehnyt suuren virheen, haluatko kuulla siitä koko ajan??????

Minut on pelastanut romani ihan toisen "valkolaisen" kynsistä (mies ahdisteli, kouri, enkä päässyt pois), niin en kyllä tuomitse kaikkia...

[QUOTE="toinen";29540287]Miksi olette niin aggressiivisia, väkivaltaisia ja työtä karttavia? Kuuluuko kulttuuriinne paljonkin jonkin asian todistamista mm. muita vahingoittamalla? Olen tällaiseen törmännyt paljon kulttuurinne edustajien keskuudessa.[/QUOTE]

En osaa sanoa miksi joku on aggressiivinen tai väkivaltainen. Nuo asiat eivät kuulu meidän kulttuuriinkaan, mutta koska kulttuurissamme mies on usein se ensimmäiselle sijalle laitettava yksilö, niin moni ymmärtää tämän väärin kuten myös "miehekkään" olemuksen. Vanhojen viisaus ei valitettavasti tunnu periytyvän.

Kyllä valitettavasti asioita saatetaan todistella myös tuolla tavalla, mutta ei se kuulu kulttuuriimme.

[QUOTE="kysyjä";29540296]Onko naisten kuukautisiin liittyvässä asiassa jotain?
Muistelen, että romanin kanssa tekemisissä ollut ystävä sanoi, ettei kuukautisten aikaan saanut mennä keittiöön tmv.?
Aikaa on paljon, niin en enää tarkkaan muista.[/QUOTE]

Laitoin tuossa pojan päiväunille niin kävin välillä toisaalla.

Kuukautisten aikana voi kyllä mennä keittiöön mutta se, että sulla on kuukautiset, pitää peittää mahdollisimman hyvin. Jos taas ajatellaan että vuodat synnytyksen jälkeen, niin silloin ei keittiöön ole asiaa ennen kuin jälkivuoto on ohi. Jotkut ei laske jälkivuotoa vaan ajattelevat että kuukauden päästä lapsen syntymästä voi mennä. Mutta vähintään tuo kuukausi pitää pysyä pois, vaikka jälkivuoto kestäisi vain pari viikkoakin.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs;29540302:
Onko teillä ollenkaan kunnioitusta valkolaisia vanhuksia kohtaan? Jatkuvasti kun lukee juttuja, joissa kerrotaan romaninaisten käyneen ryöstämässä yksin asuvia vanhuksia.

Kyllä on ja jokainen normaali vanhempi sen kunnioituksen opettaa myös lapselleen. Mutta onhan se niin, että nämä ketkä näitä vanhuksia ryöstelee, ei kyllä varmaan kunnioita ketään tai mitään, hyvä jos omia vanhempiaankaan - onhan tuo häpeä heitäkin kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs;29540307:
Miksi ajatte autolla säännöistä piittaamatta?

Kaikilla ei ole korttia ja ehkä ne säännöt ei tiettyjä henkilöitä niin muutenkaan kiinnosta. Omasta ajamisestani sanoisin että varmaan ajotyylin perusteella ei osaisi sanoa ajaako autoa mustalainen vai valkolainen.

Mistä riittää mustalaisilla aika siihen että mm. heidän liinavaatekaapit ovat niin järjestyksessä ? Pinot suorat a siistit ja värisävyttäin ???

Ja miten aina kahvipöydässä on niin monen sorttista tarjottavaa ? Kuka ne ehtii leipoa ? vai ostatteko leipomosta ?

[QUOTE="kysyjä";29540327]Ei kai nyt joka ikistä romania tarvitse mustamaalata?
Kyllä ihan "valkolaisten" joukossakin on mummon hakkaajia, mummon ryöstäjiä, raiskaajia ym.
Kummasti aina syyttävä sormi osoittaa jonnekkin tiettyyn suuntaan.
Kai nyt joukkoon hyviäkin mahtuu?

Ennakkoluulot muodostaa paljon mielikuvia. Jos olet itse tehnyt suuren virheen, haluatko kuulla siitä koko ajan??????

Minut on pelastanut romani ihan toisen "valkolaisen" kynsistä (mies ahdisteli, kouri, enkä päässyt pois), niin en kyllä tuomitse kaikkia...[/QUOTE]

Mukavaa että sulla on hyviä kokemuksia ja positiivisia ajatuksia... Näinhän se on kuten sanot, mutta ymmärtäähän senkin että jos joku vuodesta toiseen saa tuta vain ja ainoastaan pahoja asioita, niin vaikuttaahan se ajatusmaailmaan. Sen kun vain kaikki muistaisivat että jokainen vastaa itse omista huudoistaan, enkä siksi koe että oisin vastuussa siitä mitä joku toinen mustalainen on tehnyt...

Minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa mustalaisista. Olen valkolaisena saanut heidän kanssaan olla tekemisissä , ja olen saanut nauttia heidän vieraanvaraisuudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29540350:
Mitä järkee opettaa lapset röökaamaan, eihän teillä ole edes varaa ostaa niitä omia röökejä.

En halua ottaa kantaa kenenkään varallisuuteen tai siihen mistä tai miten tavaransa saa mutta tupakointi yleensäkin on epäterveellistä. En kyllä ymmärrä sitäkään mitä olen nähnyt, että jotkut valkolaisvanhemmat ostavat lapsilleen (alaikäisille) tupakat että nämä saavat sauhutella rauhassa... Eikö enemmänkin pitäisi puhua siitä ettei pitäisi polttaa.

[QUOTE="nippeli";29540387]Miksi mustalaislapset kutsuu vanhempiaan nimellä eikä äidiksi ja isäksi?

Mitä tarkoitatte sanalla peelo?[/QUOTE]

Pienet lapset kutsuu vanhempia äidiksi ja isäksi. Mutta isommilta odotetaan muuta, koska "äiti" tai "isä" viittaa siihen miten lapsi on saanut alkunsa. Meillä asiat sanotaan aika lailla kiertäen kaartaen, kautta rantain, jotta asia X tulee selväksi mutta jotta kenellekään ei tule noloa tilannetta. Eli ei tavallaan puhuta mutta kuitenkin puhutaan. Tämä on yksi niistä asioista.

Vanhempiaan voi puhutella myös toisiksi. Äiti ja isä yhdessä = toiset tai äiti = toiset tai isä = toiset.

Peelo tarkoittaa penistä.

Yhteistyössä