Pystyisitkö tekemään 2,5v lapsellesi näin?

  • Viestiketjun aloittaja "sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti
"pk:n täti"
No tytsi, nina ja pesky, voiko teidän mielestä päiväkodissakin toimia noin? Ja jos ei voi, niin miten se laps sen kestää, kun kotona ei kestä? Mä ihan mielelläni näkisin (en ois mielelläni töissä) sellasessa ryhmässä, jossa te toimitte 21 lapsen kanssa tollain. ;)
 
Me lähdettiin tänään kaatosateeseen kävelylle, keskusteltiin siinä lähtiessä vähän vaatetuksesta.. :p Sanoin, että sinne vois olla hyvä laittaa takki ja housut, koska kuitenkin sataa kaatamalla, jotain mikä pitää vettä. Kumpikaan ei halunnut sadetakkia. No, mä sanoin, että omapa on nahkanne, mitä se mua haittaa jos te kastutte. :D Vanhempi laittoi ulkohousut ja takin, nuorempi halusi nimenomaan laittaa mekon. Sanoin että se kastuu sitten. Ei kuulemma haittaa. No, ei kai se nyt muakaan haittaa, siinä kun kastuu sitten vaan. :rolleyes: Ilmoitin vaan lähtiessä, että oikeesti siellä sataa ja sulla vaatteet kastuu, enkä mä meinaa kantaa mukanani vaihtovaatetta. :) Mun maailmaa ei ainakaan ollenkaan kaatanut se, että lapsi sai valita. :D Sit vaan vaihdettiin kuivaa päälle kuin tultiin kotiin. Itseasiassa ne sai valita senkin, että mennäänkö kauppaan vai ei.
Ai ai, sun lapsista kasvaa ihan tyranneja nyt. :O Oikein pikku hirviöitä. Saivat jopa valita, mennäänkö kauppaan vai ei...vitsit, mitä hemmottelua. :O Millaisia sun lapsista oikein nyt kasvaa, tyranneja vai toisten miellyttäjiä, kuten joku viimeksi pelotteli? :D (niihin prinsessa-pussilakanoihin liittyen)
 
"miuku"
Mä ihan sattumalta tunnen monia lapsia, jotka menee oma-aloitteisesti nukkumaan, kun väsyttää ja ihan sattumalta niitä kasvaa juuri niissä perheissä, joissa lapsia ei pakoteta tiettyyn kellonaikaan nukkumaan. :D

Jotkut tuolla mainitsivat kokeilleensa tuota, että lapsi saa päättää, milloin menee nukkumaan ja sitten oli käynyt niin, että lapsi valvoi monena yönä todella myöhään. Ehkä siksi, että lapsi on oppinut nukkumaanmenon olevan pakkopullaa? Ei ole oppinut tunnistamaan väsymystään, kun hänet on komennettu aina tiettyyn aikaan nukkumaan? Kukapa tietää, ehkä mäkin valvon juuri siksi yöt läpeensä. :D Kun taas lapsi, joka on aina saanut mennä nukkumaan, kun häntä väsyttää, on oppinut tunnistamaan väsymyksensä. Itse asiassa tiedänkin perheen, jossa sisarukset on kasvatettu tämän asian suhteen eri tavalla. Toinen valvoo väsyneenäkin yöt läpeensä, jos hänelle antaa siihen mahdollisuuden ja toinen menee itsenäisesti petiin, kun häntä nukuttaa.
Tai sit niil on vaan erilainen rytmi luonnostaan. Toiset on illanvirkkuja ja toiset -torkkuja. Ja tää maailma ny vaan useinmiten toimii illantorkkujen,aamuvirkkujen tahdissa. Ja siihen on pakko tottua, sekä lapsen että aikuisen. Miksei voi vaan toimia oman perheensä kanssa, niinkuin parhaaksi näkee, jos siinä perheessä on kaikilla hyvä olla? Mikä sä olet ketään tuomitsemaan, vaikkei lasta kasvatettaiskaan sillai ku susta hyvä on? Kasvatuksessa(kaan) harvoin on yhtä oikeaa tapaa. Mun puolesta sinä, nina ja kuka tahansa saa kasvattaa kuten haluaa, jos ei se vahingoita ketään, mutta en tykkää yhtään, kun tuomitsette muiden tavan.
 
[QUOTE="pk:n täti";24050415]No tytsi, nina ja pesky, voiko teidän mielestä päiväkodissakin toimia noin? Ja jos ei voi, niin miten se laps sen kestää, kun kotona ei kestä? Mä ihan mielelläni näkisin (en ois mielelläni töissä) sellasessa ryhmässä, jossa te toimitte 21 lapsen kanssa tollain. ;)[/QUOTE]

Mielestäni on aika itsestäänselvää, että päiväkotiryhmässä on eri säännöt/toimintatavat kuin kotona. Sehän on ihan valintakysymys, viekö lapsensa päiväkotiin vai ei ja millaisen päiväkodin valitsee. Monissa päiväkodeissakin lapset saavat päättää, nukkuvatko päiväunet, kuinka paljon syövät ja laittavatko hanskat käteen vai ei. :)
 
ninaTT harmailee
[QUOTE="pk:n täti";24050415]No tytsi, nina ja pesky, voiko teidän mielestä päiväkodissakin toimia noin? Ja jos ei voi, niin miten se laps sen kestää, kun kotona ei kestä? Mä ihan mielelläni näkisin (en ois mielelläni töissä) sellasessa ryhmässä, jossa te toimitte 21 lapsen kanssa tollain. ;)[/QUOTE]

Onko joku meistä sanonut, että päiväkoti on lapselle loistopaikka johon lapsi on pakko pistää kun muuten se kehittyy epänormaalisti? No ei. Tässähän on juuri tullut paljon syitä siihen, mikseivät megatarhat ole lapsille mitään ihanteellisia paikkoja. Kaikki kolme olemme sitä mieltä, että päiväkoti ei ole lapselle ihanteellinen paikka, ja mitä pienempi lapsi, niin sitä tärkeämpää on olla kotihoidossa.

Onneksi minulla oli varaa valita ja lapsi menee päiväkotiin jossa on 11 lasta ja kolme hoitajaa :) Tuskin tarvitsee pitää lapasia kädessä jos ei huvita ;) Sen verran järkeviltä hoitajat ovat vaikuttaneet.

Järkevät aikuiset - hyvällä huoltosuhteella - selviävät arjesta ilman diktatuuria vähän isommassakin ryhmässä. Mitä isompi ryhmä niin sitä vähemmän joustavuutta, mutta kappas - lapsi ymmärtää tämänkin. Lapset ovat matkijoita ja kun on kymmenen kaveria jotka toimivat tietyllä tapaa niin lapsen on helppo mennä siihen mukaan. Tämä tuskin on uutinen kellekään joka on työskennellyt lasten kanssa.
 
[QUOTE="pk:n täti";24050415]No tytsi, nina ja pesky, voiko teidän mielestä päiväkodissakin toimia noin? Ja jos ei voi, niin miten se laps sen kestää, kun kotona ei kestä? Mä ihan mielelläni näkisin (en ois mielelläni töissä) sellasessa ryhmässä, jossa te toimitte 21 lapsen kanssa tollain. ;)[/QUOTE]

No ei tietenkään voi, päiväkoteja ei ole suunniteltu silleen. Tosin mun lapset on tyyliltään sellaisia, että mielellään tekee sen yleensä, mitä ehdotetaankin, ei mitään vastarannan kiiskiä. Ihan hyvin he pärjäävät päiväkodissa. Paitsi vanhempi, jonka on vaikeaa käsittää sitä, miksi hänen on käytettävä yhden tietyn hoitajan kanssa haalarin alla mekkoa, kun muiden hoitajien kanssa ei tarivitse, eikä sille pakolle ole olemassa kerrassaan mitään selitystä. Mun kokemus päiväkotimaailmasta(kin) on se, että sielläkin on mahdollista jokaiselle lapselle selittää miksi näin toimitaan. Kaikelle pitää olla jokin selitys ja peruste. Tekee hyvää, jos lapset voivat esittää poikkeavia mielipiteitä ja toisenlaisia toimintatapoja. äiväkodit ovat joskus ihan tarpeetta sellaisia tätilähtöisiä paikkoja. Pitäisköhän munkin lisätä tähän toi silmänisku, kun se sullakin tuntui olevan niin tarpeellinen... ;)
 
[QUOTE="miuku";24050426]Tai sit niil on vaan erilainen rytmi luonnostaan. Toiset on illanvirkkuja ja toiset -torkkuja. Ja tää maailma ny vaan useinmiten toimii illantorkkujen,aamuvirkkujen tahdissa. Ja siihen on pakko tottua, sekä lapsen että aikuisen. Miksei voi vaan toimia oman perheensä kanssa, niinkuin parhaaksi näkee, jos siinä perheessä on kaikilla hyvä olla? Mikä sä olet ketään tuomitsemaan, vaikkei lasta kasvatettaiskaan sillai ku susta hyvä on? Kasvatuksessa(kaan) harvoin on yhtä oikeaa tapaa. Mun puolesta sinä, nina ja kuka tahansa saa kasvattaa kuten haluaa, jos ei se vahingoita ketään, mutta en tykkää yhtään, kun tuomitsette muiden tavan.[/QUOTE]

Onko silloin kaikilla hyvä olla, jos pakotetaan nukkumaan? Jos lapsi menee hyvillä mielin nukkumaan niin eihän häntä silloin tarvitse komentaa/pakottaa? Harva aikuinenkaan väsyy joka ilta/yö samaan aikaan, saati tykkäisi siitä, että joku käskee nukkumaan silloin, kun ei huvita/on jotain kesken.
 
Mutta kun neiti hyvä, se tekee pahaa. Sänky ei ole paikka miettiä tulevia tai virkeänä pohdiskella elämäänsä, oli sitten 3v tai 30v. Sängyssä nukutaan ja mahdollisesti rakastellaan, ei muuta. Sänkyyn mennään vasta silloin kun tuntuu siltä, että tahtoo nukahtaa.
Nythän sä just latelet että mitä saa ja ei saa. Sun lapsi ei siis saa mietiskellä sängyssä, jos haluaa?
Mun poika 2-v tykkää olla yksin makkarissa hetken ennenkuin nukahtaa. Se joko ajelee autolla, ruokkii unilelunsa tai räplää pippeliään sen aikaa kun haluaa ennenkuin nukahtaa. Jos erehdyn tulemaan väärään aikaan huoneeseen niin se huutaa sängystään vaan heihei...
Itse mä nettailen öisin sängyssä. Tän paskanjauhamisen lukeminen tuo unen hyvin. Jos tulisin suoraan muualta sänkyyn, mulla kestäis taas se sama tunti saada unta. Fyysinen liikkuminen lykkää mullla unen saantia. Koko pienen ikäni olen yrittänyt saada unta, enkä saa niin ihan sama se on että mitä sitä sängyssään tekee.
 
ninaTT harmailee
[QUOTE="miuku";24050426]Tai sit niil on vaan erilainen rytmi luonnostaan. Toiset on illanvirkkuja ja toiset -torkkuja. Ja tää maailma ny vaan useinmiten toimii illantorkkujen,aamuvirkkujen tahdissa. Ja siihen on pakko tottua, sekä lapsen että aikuisen. Miksei voi vaan toimia oman perheensä kanssa, niinkuin parhaaksi näkee, jos siinä perheessä on kaikilla hyvä olla? Mikä sä olet ketään tuomitsemaan, vaikkei lasta kasvatettaiskaan sillai ku susta hyvä on? Kasvatuksessa(kaan) harvoin on yhtä oikeaa tapaa. Mun puolesta sinä, nina ja kuka tahansa saa kasvattaa kuten haluaa, jos ei se vahingoita ketään, mutta en tykkää yhtään, kun tuomitsette muiden tavan.[/QUOTE]

Siis eikö eri tavoista ja niiden merkityksestä ja toimivuudesta saa keskustella kun heti sanotaan, että on "tuomitsemassa" :D Mitä tuomitsemista siinä on, jos on sitä mieltä, että tietynlaiset toimintatavat ovat lapsille haitallisia?

Eikö lapsenhakkaajiakaan saa tuomita jos he kuitenkin toimivat rakkaudesta, siis "kurittavat" lapsiaan siinä uskossa, että se on hyvä metodi? Minkälaiset asiat saa tuomita, minkälaiset ei?
 
Ai ai, sun lapsista kasvaa ihan tyranneja nyt. :O Oikein pikku hirviöitä. Saivat jopa valita, mennäänkö kauppaan vai ei...vitsit, mitä hemmottelua. :O Millaisia sun lapsista oikein nyt kasvaa, tyranneja vai toisten miellyttäjiä, kuten joku viimeksi pelotteli? :D (niihin prinsessa-pussilakanoihin liittyen)
No niin kasvaa jo. Ihan kamalia hirviöitä. sitä mä tässä oon nyt odottanut jo viisi vuotta, että heistä tulisi hirviöitä. Outoa kyllä, niiden kanssa on kokoajan vaan helpompaa tulla toimeen.
 
"pk:n täti"
Mielestäni on aika itsestäänselvää, että päiväkotiryhmässä on eri säännöt/toimintatavat kuin kotona. Sehän on ihan valintakysymys, viekö lapsensa päiväkotiin vai ei ja millaisen päiväkodin valitsee. Monissa päiväkodeissakin lapset saavat päättää, nukkuvatko päiväunet, kuinka paljon syövät ja laittavatko hanskat käteen vai ei. :)
Niinpä niin. Ja onhan tässä ketjussakin puhuttu, että lapset saavat valita monista asioista. Te vaan ette sitä huomaa. Teidän mielestä ilmeisesti muut vanhemmat ovat ihan tyranneja, kun eivät anna valita ihan yhtä paljon kuin te. Meidänkin päiväkodissa SAA päättää ruuan määrästä ym. ja tietyillä keleillä myös hanskoista ja kurahousuista. Aina ei. Kun on vähän vaikea olla varma, että huomaa, jos lapsen sormet alkaa palella ja sit se on mun syy sen vanhemman mielestä jos lapsella on kylmät sormet. Ja kaikki lapset eivät sitä osaa tulla kertomaan.
 
"miuku"
Siis eikö eri tavoista ja niiden merkityksestä ja toimivuudesta saa keskustella kun heti sanotaan, että on "tuomitsemassa" :D Mitä tuomitsemista siinä on, jos on sitä mieltä, että tietynlaiset toimintatavat ovat lapsille haitallisia?

Eikö lapsenhakkaajiakaan saa tuomita jos he kuitenkin toimivat rakkaudesta, siis "kurittavat" lapsiaan siinä uskossa, että se on hyvä metodi? Minkälaiset asiat saa tuomita, minkälaiset ei?
Tietenkin saa tuomita lastenhakkaajat! Mähän sanoin, että jos kaikilla siinä perheessä on hyvä olla!!!!!
 
"miuku"
Siis eikö eri tavoista ja niiden merkityksestä ja toimivuudesta saa keskustella kun heti sanotaan, että on "tuomitsemassa" :D Mitä tuomitsemista siinä on, jos on sitä mieltä, että tietynlaiset toimintatavat ovat lapsille haitallisia?

Eikö lapsenhakkaajiakaan saa tuomita jos he kuitenkin toimivat rakkaudesta, siis "kurittavat" lapsiaan siinä uskossa, että se on hyvä metodi? Minkälaiset asiat saa tuomita, minkälaiset ei?
Siis se on tuomitsemista, jos haukkuu muita esim. pässiksi. Se on, jos sanoo, ettei hyväksy jotain. Voi sanoa, että minun mielestäni tämä on parempi tapa. Minä haluan toimia oman lapseni kanssa näin, koska.... Eli on oikeasti mun mielestä ihan eri asia sanoa, mikä on omasta mielestä parasta, kuin sanoa, että mä toimin oikein ja sä väärin.

Ja silloin oikeesti voi tuomita, jos selkeästi toimii niin, että vahingoittaa. Siihen pitääkin puuttua.
 
[QUOTE="pk:n täti";24050447]Niinpä niin. Ja onhan tässä ketjussakin puhuttu, että lapset saavat valita monista asioista. Te vaan ette sitä huomaa. Teidän mielestä ilmeisesti muut vanhemmat ovat ihan tyranneja, kun eivät anna valita ihan yhtä paljon kuin te. Meidänkin päiväkodissa SAA päättää ruuan määrästä ym. ja tietyillä keleillä myös hanskoista ja kurahousuista. Aina ei. Kun on vähän vaikea olla varma, että huomaa, jos lapsen sormet alkaa palella ja sit se on mun syy sen vanhemman mielestä jos lapsella on kylmät sormet. Ja kaikki lapset eivät sitä osaa tulla kertomaan.[/QUOTE]

Missä olen sanonut, että muut vanhemmat ovat ihan tyranneja?
 
ninaTT harmailee
[QUOTE="miuku";24050451]Tietenkin saa tuomita lastenhakkaajat! Mähän sanoin, että jos kaikilla siinä perheessä on hyvä olla!!!!![/QUOTE]

Lapsella joka pakotetaan sänkyyn aina klo XX ei ole hyvä olla. Siitähän tässä on kyse. Jokaisen ihmisen tulisi saada päättää tuollaisista asioista, siis ruumiintoimintoihin liittyvistä. Kenelläkään ei ole oikeutta sanella mitään aikataulua toisten nukkumisille.
 
[QUOTE="miuku";24050459]Siis se on tuomitsemista, jos haukkuu muita esim. pässiksi. Se on, jos sanoo, ettei hyväksy jotain. Voi sanoa, että minun mielestäni tämä on parempi tapa. Minä haluan toimia oman lapseni kanssa näin, koska.... Eli on oikeasti mun mielestä ihan eri asia sanoa, mikä on omasta mielestä parasta, kuin sanoa, että mä toimin oikein ja sä väärin.

Ja silloin oikeesti voi tuomita, jos selkeästi toimii niin, että vahingoittaa. Siihen pitääkin puuttua.[/QUOTE]

Tässä se näkemysero onkin. Mielestäni se vahingoittaa lasta, jos hänet pakotetaan nukkumaan silloin, kun ei väsytä.
 
"miuku"
Tässä se näkemysero onkin. Mielestäni se vahingoittaa lasta, jos hänet pakotetaan nukkumaan silloin, kun ei väsytä.
Mutta te tuomitsette täällä ketjussa nekin, jotka eivät pakota. Tehän puolustatte sitä, että lapsi itse huomaa väsymyksensä ja menee nukkumaan. Osa täällä (joihin myös itse lukeudun) osaa tunnistaa lapsensa väsymyksen ja vie lapsen silloin nukkumaan. Ja lapsi nukahtaa ihan hyvin, ilman itkuja. Lisäksi tuomitsette joissain keskusteluissa myös omassa huoneessa nukuttamisen. Ja jotkut lapset oikeesti nukkuvat paremmin yksinään. Mikä tässä oikeesti vahingoittaa lasta?
 
"äiti minäkin"
[QUOTE="mä";24035750]Meillä aikuinen päättää koska on nukkumaanmenoaika ja lapsi päättää kummalle kyljelle nukahtaa :)[/QUOTE]

Meillä aikuinen ei päätä lapsen nukkumaanmenoaikaa JOS lasta ei nukuta. Sänkyyn toki voi lapsen käskeä, mutta nukahtamaan ei aikuinenkaan pysty lasta pakottamaan jos se uni ei tule.
 
[QUOTE="miuku";24050491]Mutta te tuomitsette täällä ketjussa nekin, jotka eivät pakota. Tehän puolustatte sitä, että lapsi itse huomaa väsymyksensä ja menee nukkumaan. Osa täällä (joihin myös itse lukeudun) osaa tunnistaa lapsensa väsymyksen ja vie lapsen silloin nukkumaan. Ja lapsi nukahtaa ihan hyvin, ilman itkuja. Lisäksi tuomitsette joissain keskusteluissa myös omassa huoneessa nukuttamisen. Ja jotkut lapset oikeesti nukkuvat paremmin yksinään. Mikä tässä oikeesti vahingoittaa lasta?[/QUOTE]

Mä en tuomitse tuota, että viet lapsen nukkumaan ja hän nukahtaa hyvillä mielin.
 
ninaTT harmailee
[QUOTE="miuku";24050459]Siis se on tuomitsemista, jos haukkuu muita esim. pässiksi. Se on, jos sanoo, ettei hyväksy jotain. Voi sanoa, että minun mielestäni tämä on parempi tapa. Minä haluan toimia oman lapseni kanssa näin, koska.... Eli on oikeasti mun mielestä ihan eri asia sanoa, mikä on omasta mielestä parasta, kuin sanoa, että mä toimin oikein ja sä väärin.

Ja silloin oikeesti voi tuomita, jos selkeästi toimii niin, että vahingoittaa. Siihen pitääkin puuttua.[/QUOTE]

Mutta kun epäkunnioittava käytös pientä lasta kohtaan on usein selkeästi vahingollista. Luontaisen nukuttaa-nukkumaan assosiaation vaihtaminen pakkoon ja ahdistukseen voi johtaa koko loppuelämän kestäviin nukahtamisvaikeuksiin ja unihäiriöihin. Jos en pitäisi moista toimintatapaa haitallisena niin tuskin katsoisin asiakseni puhua sitä vastaan?
 
ninaTT harmailee
[QUOTE="miuku";24050491]Mutta te tuomitsette täällä ketjussa nekin, jotka eivät pakota. Tehän puolustatte sitä, että lapsi itse huomaa väsymyksensä ja menee nukkumaan. Osa täällä (joihin myös itse lukeudun) osaa tunnistaa lapsensa väsymyksen ja vie lapsen silloin nukkumaan. Ja lapsi nukahtaa ihan hyvin, ilman itkuja. Lisäksi tuomitsette joissain keskusteluissa myös omassa huoneessa nukuttamisen. Ja jotkut lapset oikeesti nukkuvat paremmin yksinään. Mikä tässä oikeesti vahingoittaa lasta?[/QUOTE]

Kerro missä minä olen tuominnut sen, että lapsi ja aikuinen yhteistuumin päättävät nukkumaanmenosta? :D Kyllä minäkin autan lapseni nukkumaan, siis autan häntä hampaiden harjauksessa, saatan muistuttaa iltapisusta ja otan syliini nukahtamaan, luen usein iltasatua, imetän, yms...

Koko ongelma on koskenut sitä pakottamista ja painostamista; että lapsi käsketään sänkyyn vaikka hän vastustelee.
 
"just"
Mun mielestä on ihan normaalia, että lapsi syö sen verran kuin on nälkä ja menee nukkumaan sitten, kun väsyttää. :) Ei aikuinen tunne lapsen nälkää/väsymystä. Tunnen täältä palstaltakin pari perhettä, joissa näin toimitaan ja hyvin tasapainoisia ja terveitä lapsia niissä kasvaa. :)
ä**iö . et ole tainnut lapsia kasvattaa .. jos lapsi tuntee väsymyksen vasta noin 23-24 se nukkuu luonnollosesti pitempään seuraavana aamuna .. ja seuraava päivä ollaan itkusia .. sitten mennään aikasin nukkumaan, herätään aamulla aikasin , valvotaan ja kierre alkaa ... ja jos ei ole ruoka aikoja lapset kävisi vain nakertelemassa keksejäja leipiä ja muroja . kyllä vanhemmat tietää mitä lapsi tarvitsee !!
 
Mielestäni on jonkinlaista lapsen aliarvioimista ja hänen kykyjensä vähättelyä olettaa, ettei hän kykene tekemään muunlaisia päätöksiä kuin tyyliin sininen vai punainen pusero.
Voitko lukea ajatuksella??????
Tuosta aloitetaan ja kun lapsi oppii tekemään päätoksiä, vastuuta annetaan enemmän!
Ei kukaan toissäkään ekaksi johtajan pallille mene .
Eikä lapsille aleta opettaa kertotauluja koulussa ennen kuin se osaa numerot.
Mä olen realisti: minäkään en aina tiedä kaikkea, 1-2vee ei todellakaan tiedä senkään vertaa, eikä mielestäni sellaista voi edes olettaa koska toinen vasta opettelee asioita ja harjoittelee.
Pitää OPETTAA ensin perusasiat, sitten voi alkaa tietojaan jalostamaan.
On hyvä oppia, että on nukkumaanmenoajat, ja maailma täynnä aikatauluja. Sitten kun ollaan isompia, voidaan pohtia että kannattaako mennä jo nukkumaan, vai kärsiäko väsymyksestä aamulla, koska ne aikataulut on yhä olemassa.
Ehkä mun lapset on sitten vähän tyhmiä kun ovat vasta nyt alkaneet käsittää että aamulla voi väsyttää ja olla esim. migreeniä jos unta ei ole takana tarpeeksi, ja YMMARTAVAT etten piruuttani kerro että on uniaika.

Meillä ei lapset päätä kauppareissuista, vaan minä. Koska muuten meillä kuoltaisiin nälkään (ei nyt varsinaisesti kauppa ole lasten suosikkipaikka)

Kyllä lapsella täytyy olla se vanhempi, ja aikuinen joka huolehtii, katsoo että lapsen tarpeet täyttyy. En aliarvioi lapsiani, mutta esim. monta kertaa olen sanonut ettei esim. ovea renkuteta edestakaisin.. ja kappas jos se jatkuu niin kohta on itku kun sormet on välissä.
Tälloin muistutan että miksikohän asiasta varoitin?
Koska minä nyt vaan jo koetun pohjalta tiedän että siinä niin käy. En ilkeyksissäni käske leikkejä lopettaa. Minä tiedän suurimman osan asioista paremmin kuin nuo lapset.
Aliarvioinko siis lapsiani (apua, ei ne tiedä kaikkea) vai olenko realisti kun käsitän ettei ne mun mukulat ole mitään lapsineroja, eikä niiden tarvikkaan olla.
 

Yhteistyössä