Pyöriikö täällä akateemisia?

• Viestiketjun aloittaja Vierailija AV:lta
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pilipali:
Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
Suomalaisessa korkeakoulujärjestelmässä on kahdenlaisia korkeakouluja: ammattikorkeakouluja ja yliopistoja (eli tiede- tai taidekorkeakouluja).

.
Eli väität pokkana siis, että AMK on taide- ja yliopistot tiedekorkeakouluja? Entäpä yliopiston teatterikorkeakoulu? Tiedettäkö? Tai AMK:n fysioterapeutti, taidettako?

En ole ap, mutta yliopistoilla tarkoitettiin siis juurikin näitä tiede- ja taidekorkeakouluja eli ei jaeteltu yliopistoa ja ammattikorkeakoulua. Sori, kun sotkin nyt lusikan tähän soppaan..
No eikös otsikossa puhuttu akateemisista, eikä korkeakouluista

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaa:
Mutta ei kai se pelkästään takaa fiksua keskustelutapaa. Minusta fiksuja ja lämpimiä ihmisiä löytyy kaikilta koulutustasoilta ja kouluttamattomiltakin.
Jep. Samaa mieltä ja koulutustakin löytyy. Ystäväpiiriä kun miettii, niin samaan mökkiin on menossa viettämään viikonloppua: siivooja, lähihoitaja, lääkäri, kätilö, luokanopettaja, laitoshuoltaja, sosionomi, lukion käynyt, puheterapeutti ja ravintolakokki.

Ja voin kertoa, että seura miellyttää ja seuran "taso".

Ilmoittautuu
Myös yks FT tänne. Täällä oon pyöriny jos oon pyöriny, tosin viime aikoina jäänyt kovin vähälle, nytkin tuolla pino tulevien akateemisten tenttipapereita odottamas:). Terveiset vaan Mariannelle ja kiitos karkista (meni kyllä tytön suihin), vaaliteemasi ovat ehdottomasti kannatettavat!

Ja joo, voin tosiaan sanoa, että ei AMK:sta valmistunut kovin helposti tule yliopistolle jatko-opiskelijaksi, kovin nihkeästi niitä opintopisteitä hyvitetään maisterintutkintoon...

muuntokoulutus
Alkuperäinen kirjoittaja Ilmoittautuu:
Myös yks FT tänne. Täällä oon pyöriny jos oon pyöriny, tosin viime aikoina jäänyt kovin vähälle, nytkin tuolla pino tulevien akateemisten tenttipapereita odottamas:). Terveiset vaan Mariannelle ja kiitos karkista (meni kyllä tytön suihin), vaaliteemasi ovat ehdottomasti kannatettavat!

Ja joo, voin tosiaan sanoa, että ei AMK:sta valmistunut kovin helposti tule yliopistolle jatko-opiskelijaksi, kovin nihkeästi niitä opintopisteitä hyvitetään maisterintutkintoon...
höpö höpö, ainakin aikoinaan yo-merkonomista ktm:ksi pääsi nopeasti.

vieras
Akateeminen, Länsi-Suomesta ja äiti40plusplus akateemisuudella ei ole keskustelupalstalla mielestäni mitään merkitystä, jos ei aihe satu olemaan omaa alaa eikä silloinkaan ainakaan negatiivisesti :). Kyse on vain työstä ja siihen tarvittavasta tutkinnosta. Se antaa teoreettisen tiedon ja ammattitaidon, muttei sinänsä mitään takeita keskustelutaidosta (ellei sitten aloilla, joissa tämä on vaatimuksena) tai asenteesta (kumpaankaan suuntaan) sen paremmin kuin ei-akateemisuuskaan.

diploomiinsinjööri
välillä huomaa, ettei ihan kaikki ole akateemisesti koulutettuja täällä =) esim. määrittele akateeminen ja mikä ihmeen av? siis mitä yleissivistyksen puutetta, hömp!

AMK
Alkuperäinen kirjoittaja diploomiinsinjööri:
välillä huomaa, ettei ihan kaikki ole akateemisesti koulutettuja täällä =) esim. määrittele akateeminen ja mikä ihmeen av? siis mitä yleissivistyksen puutetta, hömp!
Onko tuo av:n tietäminen oikeasti yleissivistystä?

Gentleman
Täytyy vielä vähän työntää lusikkaansa tähänkin soppaan. Minulle akateemisuus merkitsee kykyä ja taitoa käydä akateemista keskustelua. Jotkut ei-ylioppilaatkin pystyvät siihen, ja toisaalta ainakaan nykyään enää kaikki korkeakoulututkinnon suorittaneetkaan eivät näytä pystyvän.

Esimerkiksi Max Jakobsonin luen suurella kunnioituksella akateemisiin henkilöihin vaikka hän ei ole tietääkseni suorittanut amk- eikä yliopistotutkintoa.

Yhtään kaksinkertaista akateemista henkilöä en tunne. Itsekin olen verraten yksinkertainen vaikka kaksi tutkintoa onkin tullut suoritetuksi. :)

..
Alkuperäinen kirjoittaja muuntokoulutus:

Niin varmaan pääseekin, mutta nyt puhuttiin JATKO-OPISKELIJAKSI tulemisesta. Eli jatko-opiskelija tarkoittaa sitä, että tekee väitöskirjaa ja väittäisin ettei kovin helposti pääse esim. sairaanhoitaja (AMK) tekemään yliopistolle väitöskirjaa.. Tai tradenomikaan...

..
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja muuntokoulutus:

Niin varmaan pääseekin, mutta nyt puhuttiin JATKO-OPISKELIJAKSI tulemisesta. Eli jatko-opiskelija tarkoittaa sitä, että tekee väitöskirjaa ja väittäisin ettei kovin helposti pääse esim. sairaanhoitaja (AMK) tekemään yliopistolle väitöskirjaa.. Tai tradenomikaan...
Ja jatkan vielä että yo-merkonomihan olisi muutenkin päässyt ilman merkonomin tutkintoakin opiskelemaan KTM:ksi ylioppilas kun on.. Eli sinänsä eri asia kuin että AMK:sta tohtoriksi.

Mäkin olen juuri sukeltamassa akateemiseen maailmaan, eli aloitin opiskelut nyt syksyllä :).

En tiedä miksi tää on niin tärkeä kysymys joillekin, että onko keskustelukumppani akateeminen vai ei? Yksi ystäväni paljasti taannoin, että hän ei voisi koskaan kuvitella puolisokseen ei-akateemista. Olin kyllä aika pettynyt, ihminen on melkein nelikymppinen ja vieläkin arvottaa toisia koulutuksen perusteella. Minustakin kai nyt tuli hänelle arvokkaampi ystävä, kun olen yliopistossa?!

En kyllä toisaalta ymmärrä sitäkään, että miksi ammattikorkeassa opiskelevat haluavat niin kovasti todistella akateemisuuttaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hauskaa :
Alkuperäinen kirjoittaja Surkuhupaisaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Hauskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
no jos AMK ei ole korkeakoulu, niin miten esim mun tuleva tutkinto (ylempi tradenomi eli master degree) ei ois muka korkeakoulutus? minähän olen esim valtionvirkoihin sitten samalla viivalla ja voin halutessani mennä väittelemään tonne yliopistolle tohtoriksi.
Pakko jatkaa vielä...
Kevyt aukko sivistyksessä, jos arvelet, että yliopistolle mennään vaan ja "väitellään tohtoriksi". Tiedoksesi, että kaikki halukkaat yliopistotutkinnon suorittaneetkan eivät kelpaa jatko-opiskelijoiksi ja tohtoriksi pääsemikseksi vaaditaan väittelyn lisäksi myös vuosien opinnot ja paljon työtä.
Tuo kuvaakin lähinnä sitä, miten niissä AMK:ssa kerrotaan.

Ja raukat menee ja uskoo kaiken.

Juuri näin.
Veikkaan, että siellä on pakollisena pari oppiainetta:
1) kuinka vakuutan kaikille, että olen samalla viivalla töitä hakiessani kuin korkeakoulututkinnon suorittaneet
2) kuinka suggeroin itseni uskomaan edellä mainittuun
3) kuinka kirjoitan työhakemuksen, jossa kehun itseäni ja koulutustani estoitta, olenhan suorittanut "korkeakoulututkinnon" (olen lukenut aika paljon työhakemuksia ja tämä on erityispiirre AMK-tutkinnon suorittaneilla)

voisi lisätä kohdan 4:

4) olenhan melkein tohtori

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
En tiedä miksi tää on niin tärkeä kysymys joillekin, että onko keskustelukumppani akateeminen vai ei?
Ei kai tässä siitä olekaan kysymys. Mun mielestä on ihan mielenkiintoista kuulla ihmisten koulutustaustasta ihan yhtenä piirteenä muiden joukossa.

DI
Eikö nää AMK:laiset ite tiedä mitä ovat??? Akateemisia he eivät ole, piste. Sinänsä arvostan ihmisiä koulutustasosta riippumatta (jos on hyvä tyyppi), mutta AMK:laisten alemmuudentunto ja tämä ikuisuusväittely ilmiselvästä asiasta on rasittavaa.

Yhteistyössä