Pyöriikö täällä akateemisia?

• Viestiketjun aloittaja Vierailija AV:lta
  • Ensimmäinen viesti
vieras
YTM ja wannabe mamma täällä kirjoittelee :) Harmailen siksi, että kerron itsestäni niin paljon tuolla lapsettomuus-palstalla. Toivottavasti pian lopetan palstailun siellä ja siirryn vakkariksi tänne.

Alkuperäinen kirjoittaja Biologi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
:wave: Saako hehkuttaa: valmistuin 22-vuotiaana maisteriksi. :saint: Paljon en ole elämässäni saanut aikaan, mutta jotain sentään.
Miltä alalta? Meillä ei toi olisi edes mahdollista, kun labrakursseille on niin vaikea päästä ja muutenkin on paljon kursseja joilla läsnäolopakko.
Olen äikänope. Läsnäolopakkoa on ollut vaan n. 1/3-opinnoista. Muuten ei tosiaan oliskaan mahdollista.

Hauskaa
Alkuperäinen kirjoittaja TtM vielä:
Hei Hauskaa, et ole akateeminen vaikka kuinka haluaisit. Anteeksi nyt vaan. AMK-koulutus ei ole tieteelliseltä perustaltaan akateemisen veroinen, huolimatta opintoviikkojen/-pisteiden vastaavuudesta noin määrällisesti joissakin tapauksissa. Itselläni oli kätilön koulutuksesta 160 vanhaa opintopistettä kasassa hakiessani yliopistoon, ja en saanut edes siitä tutkinnosta edes laajaa sivuainetta hyväksiluettua. Mitkään yliopistotason kielivaatimukset saati tieteellinen kirjoittaminen, tutkimus ja filosofia eivät kuulu AMK:n opetustarjontaan. Ja hyvä niin, on rikkaus että meitä on moneksi. Mutta ihmettelen sitä, että jos Hauskaa tahtoo noin kovasti olla akateeminen, miksei hän ole aikanaan "mennyt vaan sisään" yliopistoon kuten halveksivasti antoi ymmärtää olevan mahdollista? Vastaus on, että hän ei todennäköisesti ole päässyt sisään. Miksei Hauskaa voi olla ylpeä omasta tutkinnostaan?

Surullista.
Sinulla taisi mennä nimimerkit sekaisin, taisi olla airiin se AMK. Minä olen kyllä kahden ja kohta kolmen tutkinnon verran akateeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hauskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja TtM vielä:
Hei Hauskaa, et ole akateeminen vaikka kuinka haluaisit. Anteeksi nyt vaan. AMK-koulutus ei ole tieteelliseltä perustaltaan akateemisen veroinen, huolimatta opintoviikkojen/-pisteiden vastaavuudesta noin määrällisesti joissakin tapauksissa. Itselläni oli kätilön koulutuksesta 160 vanhaa opintopistettä kasassa hakiessani yliopistoon, ja en saanut edes siitä tutkinnosta edes laajaa sivuainetta hyväksiluettua. Mitkään yliopistotason kielivaatimukset saati tieteellinen kirjoittaminen, tutkimus ja filosofia eivät kuulu AMK:n opetustarjontaan. Ja hyvä niin, on rikkaus että meitä on moneksi. Mutta ihmettelen sitä, että jos Hauskaa tahtoo noin kovasti olla akateeminen, miksei hän ole aikanaan "mennyt vaan sisään" yliopistoon kuten halveksivasti antoi ymmärtää olevan mahdollista? Vastaus on, että hän ei todennäköisesti ole päässyt sisään. Miksei Hauskaa voi olla ylpeä omasta tutkinnostaan?

Surullista.
Sinulla taisi mennä nimimerkit sekaisin, taisi olla airiin se AMK. Minä olen kyllä kahden ja kohta kolmen tutkinnon verran akateeminen.
Sen verta olen kyllä utelias, että mitä hyötyä siitä kolmannesta tutkinnosta voi olla??

Täälläkin
on kahden tutkinnon verran akateemista. Ja Koodille: voi siitä olla hyötyä - julkisen sektorin pätevyysvaatimukset kun ovat sellaiset, että on oltava tietty paperi, jotta saa taas jonkin viran jne jne. Toisinaan siis sillä on tosi iso merkitys, sillä kolmannellakin maisterin paperilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Täälläkin:
on kahden tutkinnon verran akateemista. Ja Koodille: voi siitä olla hyötyä - julkisen sektorin pätevyysvaatimukset kun ovat sellaiset, että on oltava tietty paperi, jotta saa taas jonkin viran jne jne. Toisinaan siis sillä on tosi iso merkitys, sillä kolmannellakin maisterin paperilla.
No mä vielä jotenkin ymmärrän kaks tutkintoa, mutta voiko se julkinen virka olla niin hieno ja mahtava, että kannattaa pakertaa kolme tutkintoa. Tyhmä kysyy

LepikonHeta
Täällä yks kohta akateeminen jos perusopiskelijaa ei vielä ihan sisään kelpuuteta.

Olen myös suorittanut 2x AMK-tutkinnon, jonka jälkeen hain ja pääsin sisään yliopistoon opiskelemaan. Enkä ole koskaan missään meiltänyt itseäni tai muita AMK-tutkinnon suorittaneita sen todistuksen perusteella akateemisesti koulutettuihin. :D :wave:

:)
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
No mä vielä jotenkin ymmärrän kaks tutkintoa, mutta voiko se julkinen virka olla niin hieno ja mahtava, että kannattaa pakertaa kolme tutkintoa. Tyhmä kysyy
Ei kaikki PAKERRA tutkintoja ihan vaan siksi, että saa jonkun paperin. Suurinosa opiskelee oppiakseen, oletko koskaan kuullut sellaisesta? Jos on joku asia tai ala joka kiinnostaa niin sitä haluaa opiskella oppiakseen siitä asiasta. Joitakin kiinnostaa tosi monet asiat.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Jotkut ovat vain luonnostaan tiedonjanoisia ihmisiä. Ja haluavat sivistää itseään...

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Ei kaikki PAKERRA tutkintoja ihan vaan siksi, että saa jonkun paperin. Suurinosa opiskelee oppiakseen, oletko koskaan kuullut sellaisesta? Jos on joku asia tai ala joka kiinnostaa niin sitä haluaa opiskella oppiakseen siitä asiasta. Joitakin kiinnostaa tosi monet asiat.
Olen kuullut, mutta eikö asioita voi oppia myös ilman useita tutkintoja. Laajaan tutkintoon luulisi liittyvän myös sellaisia osia, mitkä ei niin itseä kiinnosta.

No minä ainakin...
...olen akateeminen siitä syystä, että kun aikanani mietin mitä työtä haluaisin tehdä ehkäpä lopun elämääni, ei siihen työhön pääse ilman akateemista koulutusta.

Työäiti
Täällä kanssa. Töissä ollessa oppii arvostamaan yliopistojen jatkokurssien tasoa kun osallistuu työpaikan järjestämille erittäin kalliille kursseille. Uuden oppiminen on jatkuvaa...

Suomalaisessa korkeakoulujärjestelmässä on kahdenlaisia korkeakouluja: ammattikorkeakouluja ja yliopistoja (eli tiede- tai taidekorkeakouluja). Korkeakoulut tuottavat korkeakoulututkintoja (alempia ja ylempiä korkeakoulututkintoja).

Akateemisuudella viitataan yliopistoissa opiskeleviin tai tutkinnon suorittaneisiin henkilöihin. Se ei tosiaankaan tarkoita heidän olevan jotenkin parempia tai "hyvätapaisempia" kuin muut, se on vain termi jota heistä käytetään.

Luento loppui :) Ilmoittaudun myös itse akateemiseksi, tittelinä on KTM.

pilipali
Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
Suomalaisessa korkeakoulujärjestelmässä on kahdenlaisia korkeakouluja: ammattikorkeakouluja ja yliopistoja (eli tiede- tai taidekorkeakouluja).

.
Eli väität pokkana siis, että AMK on taide- ja yliopistot tiedekorkeakouluja? Entäpä yliopiston teatterikorkeakoulu? Tiedettäkö? Tai AMK:n fysioterapeutti, taidettako?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pilipali:
Suomalaisessa korkeakoulujärjestelmässä on kahdenlaisia korkeakouluja: ammattikorkeakouluja ja yliopistoja (eli tiede- tai taidekorkeakouluja).

.
Eli väität pokkana siis, että AMK on taide- ja yliopistot tiedekorkeakouluja? Entäpä yliopiston teatterikorkeakoulu? Tiedettäkö? Tai AMK:n fysioterapeutti, taidettako?

En ole ap, mutta yliopistoilla tarkoitettiin siis juurikin näitä tiede- ja taidekorkeakouluja eli ei jaeteltu yliopistoa ja ammattikorkeakoulua. Sori, kun sotkin nyt lusikan tähän soppaan..

Alkuperäinen kirjoittaja pilipali:

.
lues uudelleen
p.s suluissa oleva viittaa sulkuja edeltävään sanaan...

Yhteistyössä