Puhuttaisko uskosta?

• Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja yks äijä vaan;26746461:
Kristinuskossa Jumala ei ole "pelastuksen velkaa" yhtään kenellekään.

Kristityt kylläkin ovat vastuussa hyvän uutisen viemisestä muille ja varmasti minäkin joudun siitä asiasta tekemään tiliä.
Joo, mutta miten tämä liittyy mitenkään kysymykseeni Jehovan todistajien uskomisesta Pyhään kolminaisuuteen?

Koska sanaa kolminaisuutta ei mainita Raamatussa olllenkaan.

Ei mainitakaan. :) Taisi olla Nikean uskontunnustuksen tulosta tuo ajatus? Mutta siis mä en kysynyt että miksi Jehovan todistajat eivät usko niin, mietin vain, että onko tosiaan niin, että Jehovan todistajat eivät usko Pyhään kolminaisuuteen. Ilmeisesti siis eivät. :) Itse(kin) olen taipuvainen uskomaan, että Jeesus, vaikkakin merkittävä profeetta ja pyhä pelastaja, ei ollut kuitenkaan itse Jumala, vaan ennemminkin hänen laupeudestaan syntynyt ja tuotu maailmaan uudistamaan uskoa ja tuomaan armon sanomaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26746662]Kansainvälisten sopimusten mukaan noille alueille ei saa rakentaa ja silti sinne rakennetaan ja muutetaan. Miksi?[/QUOTE]

Koska kyseinen alue kuuluu Israelin määrämälle sektorille ja sille saa rakentaa. Siitä on sopimus. Muille sektoreille ei saa rakentaa.

Ajatteletko paljon uskon asioita? Mitä uskot tapahtuvan kuoleman jälkeen?
En ajattele uskon asioita uskonnollisessa mielessä. Olen vakaumukseltani ateisti, uskon että kuoleman jälkeen ei tapahdu mitään. Elämäni on ainutkertainen ja kun kuolen se päättyy.

Elämälläni ei ole muuta tarkoitusta kuin se, minkä itse sille annan. Pyrin elämässäni edistämään ihmisten välistä sopusointua ja kunnioitusta sekä kantamaan vastuuta ympäristöstämme. Pyrin kasvamaan älyllisesti ja sosiaalisesti; yksilönä, ihmisyhteisön osana sekä osana luonnon moninaisuutta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Data ja Pesky Pixie
"minä"
Ajattelen uskoa paljonkin. Suku,johon kuulun, on hyvin uskonnollista, enkä ihan sillä tavalla ole heidän "tasollaan", vaan ehkä vielä haeskelen omaa uskoani. Olen jo pitkään kaivannut ja odottanutkin jonkinlaista "sysäystä" ja valaistumista, että uskoni aukeaisi minulle kokonaan. Haluan uskoa Jumalaan ja pelastukseen. Mutta jokin sotii vastaan.. Mitä jos haluaa uskoa, mutta sellaista "lopullista" uskoontuloa ei tule??!

"vieras"
Koska kyseinen alue kuuluu Israelin määrämälle sektorille ja sille saa rakentaa. Siitä on sopimus. Muille sektoreille ei saa rakentaa.
Eli Israel on oikeassa, muu maailma väärässä?

"Myös eteläafrikkalainen, Nobelin rauhanpalkinnon saanut arkkipiispa Desmond Tutu on verrannut Tampa Bay Times -lehden artikkelissaan Israelin siirtokuntapolitiikkaa apartheidiin ja todennut, että investointien vetäminen siirtokunnista voisi olla yhtä tehokasta kuin se oli aikoinaan Etelä-Afrikassa.

Israelin palestiinalaisalueille rakentamat siirtokunnat on todettu useaan otteeseen kansainvälisen lain vastaisiksi."

Ruokajätti laajentaa Israelin siirtokuntatuotteiden boikottia | maailma.net

La Paset
Ajattelen paljon uskon asioita juu. Mielestäni ihmisen sielu jatkaa elämää toisenlaisessa todellisuudessa, taivaaksikin sitä jotkut kutsuvat.
Jeesukseen en välttämättä usko, mutta oma jumalani minulla on, jonka kanssa iltaisin kontaktoin.
Ajattelen, että paha saa palkkansa, hyvyys jotenkin huomioidaan, kun tämä maallinen vaelluksemme päättyy. Raamatun olen läpi kahlannut. Hyvä romaani, mutta ei ole tätä päivää. Luterilaiset poimivat sieltä summan mutikassa juttuja, eivät kuitenkaan kaikkia. Kuulumme luterilaiseen kirkkoon.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Jeesukseen en välttämättä usko, mutta oma jumalani minulla on, jonka kanssa iltaisin kontaktoin.
Ajattelen, että paha saa palkkansa, hyvyys jotenkin huomioidaan, kun tämä maallinen vaelluksemme päättyy. Raamatun olen läpi kahlannut. Hyvä romaani, mutta ei ole tätä päivää. Luterilaiset poimivat sieltä summan mutikassa juttuja, eivät kuitenkaan kaikkia. Kuulumme luterilaiseen kirkkoon.
Mäkin kuulun luterilaiseen kirkkoon :) Toistaiseksi. Olen tainnut kyllä löytää jotain minulle sopivampaa nyt. Itsekin olen Raamattuun perehtynyt, jos en nyt hyvin, niin jonkun verran ainakin. Samoin Koraaniin ja joihinkin muihinkin uskonnollisiin kirjoituksiin. Raamatun ongelma tähän päivään sovellettuna on se, että se on kirjoitettu ihan eri kulttuuriin ja aikakauteen. Mielestäni Jumalan sanan ei pitäisi olla muuttumaton ja mukautumaton, aikaa ja kulttuuria katsomaton. Sanaa pitää uudistaa, uskon hengen on pysyttävä samana. Minun uskossani uskotaan Jumalaan ja eletään hänelle uskollisena, pidetään kaikkia ihmisiä tasavertaisina ja eletään toista ihmistä ja Jumalaa palvellen sekä hyvää tavoitellen.

yks äijä vaan
. Raamatun ongelma tähän päivään sovellettuna on se, että se on kirjoitettu ihan eri kulttuuriin ja aikakauteen.
Sehän ei ole Raamatun ongelma vaan sitä tulkitsevien ihmisten ongelma. Se ei kuitenkaan ole uusi ongelma, vaan meillä on muutama vuosi takana eksegetiikkaa ja hermeneutiikkaa. Toki niistäkin huolimatta tapellaan. Pääasia kuitenkin voidaan ihan h yvin saada selville ja se onkin aika tavalla linjassa kuvailemasi uskon kanssa.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Alkuperäinen kirjoittaja yks äijä vaan;26747011:
Sehän ei ole Raamatun ongelma vaan sitä tulkitsevien ihmisten ongelma. Se ei kuitenkaan ole uusi ongelma, vaan meillä on muutama vuosi takana eksegetiikkaa ja hermeneutiikkaa. Toki niistäkin huolimatta tapellaan. Pääasia kuitenkin voidaan ihan h yvin saada selville ja se onkin aika tavalla linjassa kuvailemasi uskon kanssa.

Totta :D Raamatulla ei ole ongelmaa vaan sitä (väärin) tulkitsevilla ihmisillä :D Tai ei heilläkään varmaan omasta mielestään ole mitään ongelmaa mutta näin ulkopuolisesta se joskus vaikuttaa aika ongelmalliselta tuo tulkinta :p

mielestäni
Mun uskon mukaan Jumala jos sellainen jossain on ei VAADI keneltäkään mitään tiettyä uskoa, rukousta, palvontaa tms. Jumala näkee meidän ihan jokaisen sisimpään ja sydämeen ja päättää sillä perusteella kenen paikka missäkin kuoleman jälkeen on.

Eli jokainen joka on elänyt niin hyvin kuin parhaansa voi ja toisia kunnioittaen pääsee kyllä sinne ns. taivaaseen tai mikä se sitten ikinä onkaan. Jumala ei vaadi jokasunnuntaisia kirkossa käyntejä, sianlihan syömistä tai syömättömyyttä, hunnun käyttöä tai käyttämättä jättämistä tai paavin palvontaa. Se kaikki on maallista vaan, sisin on tärkein. Näin mä uskon :)

Ei mainitakaan. :) Taisi olla Nikean uskontunnustuksen tulosta tuo ajatus? Mutta siis mä en kysynyt että miksi Jehovan todistajat eivät usko niin, mietin vain, että onko tosiaan niin, että Jehovan todistajat eivät usko Pyhään kolminaisuuteen. Ilmeisesti siis eivät. :) Itse(kin) olen taipuvainen uskomaan, että Jeesus, vaikkakin merkittävä profeetta ja pyhä pelastaja, ei ollut kuitenkaan itse Jumala, vaan ennemminkin hänen laupeudestaan syntynyt ja tuotu maailmaan uudistamaan uskoa ja tuomaan armon sanomaa.
Silloin kun Jumala lähetti Jeesuksen maanpäälle,niin miten Jeesus olisi voinut olla yhtä aikaa maanpäällä ja taivaassa?

Totta :D Raamatulla ei ole ongelmaa vaan sitä (väärin) tulkitsevilla ihmisillä :D Tai ei heilläkään varmaan omasta mielestään ole mitään ongelmaa mutta näin ulkopuolisesta se joskus vaikuttaa aika ongelmalliselta tuo tulkinta :p
Eikä ongelmaa tunnu olevan tulkitsijoillakaan, jotka omien etujensa mukaisesti tulkitsevat ja poimivat kuin rusinoita pullista. Ongelmia on niillä joiden pitäisi elää näiden tulkintojen mukaan. Ihmeen paljon onkin saatu tulkintoja yhdestä kirjasta.

Eikä ongelmaa tunnu olevan tulkitsijoillakaan, jotka omien etujensa mukaisesti tulkitsevat ja poimivat kuin rusinoita pullista. Ongelmia on niillä joiden pitäisi elää näiden tulkintojen mukaan. Ihmeen paljon onkin saatu tulkintoja yhdestä kirjasta.
Raamattu ei ole mitenkään yksiselitteinen. Muutenkin jos haluaisi siitä yksiselitteiden niin se pitäisi kirjoittaa lakikirjojen tapaan eikä sekään takaa yksiselitteisyyttä. Luonnolliset kielet kun eivät ole erikoisen täsmällisiä.

jgf
Niinpä ja siksi raamattua kehotetaankin lukemaan rukoillen, että Jumala avaa Pyhän Henkensä kautta ymmärtämään asiat.

2. Piet 1:

20. Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
21. sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

Joo, mutta miten tämä liittyy mitenkään kysymykseeni Jehovan todistajien uskomisesta Pyhään kolminaisuuteen?
Jehovan todistajat eivät tosiaankaan usko kolminaisuuteen. Ainakin jokunen vuosi sitten heidän teologiansa kuului, että Jeesus oli arkkienkeli Mikael ja pyhä henki Jumalan vaikuttava, persoonaton voima (kun taas kolminaisuusopissa PH kirjoitetaan isolla ja katsotaan persoonaksi.)

Toivottavasti et kuitenkaan ihan suin päin syöksy Jehovan todistajaksi, heillä kun on aika voimakas tuo seurakuntayhteys näin sanoakseni.

"vieras"
"Mulla olis sellainen käsitys, että juutalaisetkin periaatteessa uskovat ja ajattelevat, että tulee vielä joku profeetta. "

Juutalaiset odottivat pelastaja, kuningas, joka pelastaisi heidät roomalaislta mutta unohtivat että heidän Kirjassa (TORAH) Jumala lupasi lähettää Pelastaja joka on sekä Kuningas että Palvelija!

He vain muistivat "Kuningas" ja unohtuivat "Palvelija" ja kun Jeesus tuli, he ajattelivat että kyllä Hän pelastaa meidät Roomalaisilta, mutta Jumala lupasi että lähettää Pelastaja ei Roomalaisilta mutta omista synnista, ja että se pelastaja olisi sekä kunningas että paölvelija = JEESUS... eli näetkö nyt miksi juutalaiset odottavat edelleen?

???
[QUOTE="minä";26746737]Ajattelen uskoa paljonkin. Suku,johon kuulun, on hyvin uskonnollista, enkä ihan sillä tavalla ole heidän "tasollaan", vaan ehkä vielä haeskelen omaa uskoani. Olen jo pitkään kaivannut ja odottanutkin jonkinlaista "sysäystä" ja valaistumista, että uskoni aukeaisi minulle kokonaan. Haluan uskoa Jumalaan ja pelastukseen. Mutta jokin sotii vastaan.. Mitä jos haluaa uskoa, mutta sellaista "lopullista" uskoontuloa ei tule??![/QUOTE]

Usko on lahja, ja Jumala kutsuu meitä eri tavoin. Ihana, että sä haluat uskoa. Pyydä, että Jeesus tulisi sun elämään ja johdattaisi sua. Kyllä se lopullinen uskoon tulo vielä tulee, kun rukoilet ja antaudut Jumalalle koko sydämestäsi, ilman ehtoja :)

..
näin kirkkoon kuulumattomana ateistina voisin sanoa, että jokainen voi vaikka valita oman puutarhatontun jota palvoa. Kun ihminen kuolee, se mätänee, muuttuu mullaksi ja tavallaan jatkaa elämäänsä sillä tavalla antamalla ravintoa kasveille jne. Ainoa asia johon uskon ja jota ilman ei täällä pärjättäisi on aurinko. Raamattuun vetoajat, voihan sitä lukea vaikka Taru sormusten herrasta ja väittää sen olevan sana, totuuus ja elämä.

Yhteistyössä