Puhuttaisko uskosta?

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26745630:
No mä uskon Jeesuksen olevan Jumalan poika. Uskon myös Muhammedin olevan Allahin profeetta. Uskon moniinkin asioihin, mutta silti olen eklektinen pakana eikä sen paremmin kristittyjen Jumala kuin Allahkaan ole mun jumaliani. Pelastunko nyt sitten tuholta? Ei kai sentään? Eikös pidä uskoa jotain muutakin kuin että Jeesus on Jumalan poika?
No pitää myöskin uskoa että on syntinen ja tarvitsee sitä Jeesuksen ristintyötä pelastuakseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26745630:
No mä uskon Jeesuksen olevan Jumalan poika. Uskon myös Muhammedin olevan Allahin profeetta. Uskon moniinkin asioihin, mutta silti olen eklektinen pakana eikä sen paremmin kristittyjen Jumala kuin Allahkaan ole mun jumaliani. Pelastunko nyt sitten tuholta? Ei kai sentään? Eikös pidä uskoa jotain muutakin kuin että Jeesus on Jumalan poika?
Veikkaisin, että se on se ensimmäinen käsky kymmenestä käskystä:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia"

Joo tiedän, että olen joskus tolkuttanut, että ainoa looginen rajaus on pelkän UT:n otto, mutta luulen, että sieltäkin jostain tuollainen vastaava löytyy. Tuo tuli vaan helpoiten mieleen.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26745630:
No mä uskon Jeesuksen olevan Jumalan poika. Uskon myös Muhammedin olevan Allahin profeetta. Uskon moniinkin asioihin, mutta silti olen eklektinen pakana eikä sen paremmin kristittyjen Jumala kuin Allahkaan ole mun jumaliani. Pelastunko nyt sitten tuholta? Ei kai sentään? Eikös pidä uskoa jotain muutakin kuin että Jeesus on Jumalan poika?
Siis eihän silti krostitty tarvitse olla. Jeesuksen Jumaluuteen uskoo esimerkiksi messiaaniset juutalaiset. Tosin riippuu myös siitä katsotko sinä olevasi pelastuksen tarpeessa ja mistä haluat, että sinut pelastetaan ja mihin.
Minulle esimerkiksi pelastus on se, että voin suudella Eretz Yisrael maata ja tuntea polttavan kuumuuden ihollani. Se on minun pelastukseni ja minun taivaani. En kaipaa mitään muuta pelastusta tai taivasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Keittiönoita
Aika hauska kysymys :). Se ydinjuttu on uudestisyntyminen. Eli laitan tähän nyt suoraan Raamatusta Jeesuksen sanat:

Joh 3: 3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa." 4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"

5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. 6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. 7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'
Eikös tuonkin voisi tulkita jonkinlaisena jälleensyntymisoppina?
 
Oletko ajatellut että Jesse olikin huorinteosta syntynyt ihminen ja kaikki jumalajutut sen ympärillä on sepitystä?
Kyllä mä oon kyseenalaistanut oman tapani uskoa monen monta kertaa, viimeksi kaksi päivää sitten. Mietin että onko tässä mitään järkeä uskoa näin kuin uskon. Joka kerta oon tullu siihen tulokseen että en halua luopua uskostani.

Jokainen ihminen tekee itse omat valintansa näiden asioiden puitteissa ja jokainen ihminen sitten kantaa seuraukset ja on vastuussa omista valinnoistaan. Itse en jaksa kenenkään kanssa väitellä siitä kuka on oikeassa ja kuka on väärässä. Eihän sitä uskonasioista voi edes absoluuttisesti sanoa. Jos esim voitaisiin 100% varmasti tieteellisesti todistaa että Jumala on olemassa niin olisiko Jumala silloin enää uskonasia? Ei olisi, se olisi tietoa, taikka tiedettä. Usko on juurikin sitä että pitää totena jotain mitä ei voida todistaa olemassaolevaksi ja siitä ei näinollen voi mielestäni väitellä (siis sillä ajatuksella että kuka on oikeassa ja kuka väärässä). Keskustella eri näkemyksistä voi ja voi perustella että miksi itse näkee jonkun asian kuten näkee mutta kukaan ei voi puoleen eikä toiseen todistaa mitään 100% varmaksi asiaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
Keittiönoita
Veikkaisin, että se on se ensimmäinen käsky kymmenestä käskystä:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia"

Joo tiedän, että olen joskus tolkuttanut, että ainoa looginen rajaus on pelkän UT:n otto, mutta luulen, että sieltäkin jostain tuollainen vastaava löytyy. Tuo tuli vaan helpoiten mieleen.
Totta, VT:ssä on paljon asioita, joita ei ole kumottu UT:ssä. Minusta VT on ihan loogista, UT taas kuin poliitikon jorinaa äänestäjiä kalastaessa. Ja pyydän nöyrimmin anteeksi kaikilta UT:iin uskonsa perustavilta, mutta tällainen mielikuva mulle on ko kirjan moneen kertaan luettuani tullut.
 
Siis eihän silti krostitty tarvitse olla. Jeesuksen Jumaluuteen uskoo esimerkiksi messiaaniset juutalaiset. Tosin riippuu myös siitä katsotko sinä olevasi pelastuksen tarpeessa ja mistä haluat, että sinut pelastetaan ja mihin.
Minulle esimerkiksi pelastus on se, että voin suudella Eretz Yisrael maata ja tuntea polttavan kuumuuden ihollani. Se on minun pelastukseni ja minun taivaani. En kaipaa mitään muuta pelastusta tai taivasta.
Miten muuten suhtaudut kristittyjen maailmanloppuajatukseen ja sen kytkeytymiseen siihen, että kaikki juutalaiset tuodaan ensin kotiin Israeliin?
 
Keittiönoita
Siis eihän silti krostitty tarvitse olla. Jeesuksen Jumaluuteen uskoo esimerkiksi messiaaniset juutalaiset. Tosin riippuu myös siitä katsotko sinä olevasi pelastuksen tarpeessa ja mistä haluat, että sinut pelastetaan ja mihin.
Minulle esimerkiksi pelastus on se, että voin suudella Eretz Yisrael maata ja tuntea polttavan kuumuuden ihollani. Se on minun pelastukseni ja minun taivaani. En kaipaa mitään muuta pelastusta tai taivasta.
Oukei. Itse en katso olevani pelastuksen tarpeessa, koska en uskos synteihin ja pelastuksiin. Herätti vain mielenkiintoni se, että merkitystä olisi sillä, uskooko Jeesuksen olevan Jumalan poika vai ei. Itse uskon, että on, mutta uskon niin moneen muuhunkin asiaan.
 
Miten muuten suhtaudut kristittyjen maailmanloppuajatukseen ja sen kytkeytymiseen siihen, että kaikki juutalaiset tuodaan ensin kotiin Israeliin?
Diasporan päättyminen on todellisempaa kuin koskaan ennen. Juutalaisia muuttaa Israeliin sankoin joukoin ja heitä myös Israelin toimesta haetaan pois muista maista. Se on uuden ajan alku. En siis usko maailmanlopun tuloon vaan uuden ajan alkuun. Eli taitaa jotain kuitenkin olla tuossa ajatuksessa perääkin :)
 
Keittiönoita
Diasporan päättyminen on todellisempaa kuin koskaan ennen. Juutalaisia muuttaa Israeliin sankoin joukoin ja heitä myös Israelin toimesta haetaan pois muista maista. Se on uuden ajan alku. En siis usko maailmanlopun tuloon vaan uuden ajan alkuun. Eli taitaa jotain kuitenkin olla tuossa ajatuksessa perääkin :)
Samaan uskon minäkin :)
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"vieras"
Lupaan kutsua sinut kylään...Käydään sukeltelemassa delfiinien kanssa Eilatissa, rukoillaan Jerusalemissa ja samoillaan vanhassa kaupungissa, biletetään TelAvivissa ja nautitaan elämästä Haifassa....
Ja kun biletätte ja nautitte, niin suokaa edes pieni ajatus niille palestiinalaisperheille, joiden viljelysmailla te kuljette samalla, kun heidät on tungettu ghettoihin yhden kirjan takia.
 
Ajattelen aika paljon hengellisiä asioita. En usko jumaluuksiin, mutta pidän niitä kiinnostavina. Oma henkinen kotini liikkuu non-teistisen kveekariuden sekä buddhalaisuuden liepeillä, vaikkakaan en ole tunnustuksellinen minkään uskonnon suhteen. Ateisti olen, mutta hyvin valveutunut mitä uskontoon tulee. Olen opiskellut mm. kreikkaa, sanskriittia ja arabiaa voidakseni tutkia pyhiä tekstejä alkukielillä.
 
[QUOTE="vieras";26745928]Ja kun biletätte ja nautitte, niin suokaa edes pieni ajatus niille palestiinalaisperheille, joiden viljelysmailla te kuljette samalla, kun heidät on tungettu ghettoihin yhden kirjan takia.[/QUOTE]

Kyllä me voidaan mennä Gazan uuteen isoon vesihuvipuistoonkin...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26745839:
Juuri näin :) Ja se on ollut kautta ihmiskunnan historian niin, että selittämättömiä asioita yritetään selittää. Uskolla on paikkansa juuri siinä, missä tieto ja muu todellisuus ei osaa auttaa.
Niin. Eli auttamassa heikkoja ihmisiä, joille on liian vaikeaa kohdata se todellisuus, että tieteellä ei ole vastausta kaikkeen.
 
En liikaa. Uskon, että ihminen vain katoaa maallisen tomumajansa mukana. Se on tavallaan aika lohdutonta. Mutta lohdutonta on myös ajatus uudelleensyntymästä; muhun iski kerran sellanen piinaavan ahdistava ajatus siitä, että syntyy uudelleen raiskattavaksi tai hakattavksi...
Ahdistaa kovasti muutenkin ajatus kuolemasta.
 
[QUOTE="vieras";26746142]Niin. Eli auttamassa heikkoja ihmisiä, joille on liian vaikeaa kohdata se todellisuus, että tieteellä ei ole vastausta kaikkeen.[/QUOTE]

Usko on magiaa pahan päivän varalle. En muista heimon nimeä, mutta tietyn heimon sotureilla oli tapana nyhtää ruohotuppu tiettyyn asentoon tielle, jos kotimatka venähti. Rituaali ei tietenkään teleporttaa ketään heti viidakosta kotikylään, mutta tehdään silti. Samaa on rukouksessa tms. Uskonto on epävarmuuden poistaja. Uskonnollisuus tuntuukin katoavan hyvinkoulutetuissa yhteiskunnissa, joissa epävarmuutta ei samalla tavoin ole, koska jättäydytään oman itsen varaan, kun tietoa on enempi.
 
Ajattelen aika paljon hengellisiä asioita. En usko jumaluuksiin, mutta pidän niitä kiinnostavina. Oma henkinen kotini liikkuu non-teistisen kveekariuden sekä buddhalaisuuden liepeillä, vaikkakaan en ole tunnustuksellinen minkään uskonnon suhteen. Ateisti olen, mutta hyvin valveutunut mitä uskontoon tulee. Olen opiskellut mm. kreikkaa, sanskriittia ja arabiaa voidakseni tutkia pyhiä tekstejä alkukielillä.
Ai säkin oot opiskellut sanskriittia, kuin myös. Tosin ihan vain opintoihin liittyvänä pakollisena kielenä, enpä ole sitä taitoa liiemmin käyttänyt mihinkään...
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Ei, en juurikaan ajattele minkään uskonnon asioita. Mulle on ihan sama, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, turhaa sitä on miettiä, kun todeksi ei voi tietää kuitenkaan. Välillä toki joutuu uskonnoista puhumaan lapsille, kuten eilen kun mies oli vahingossa lainannut kirjastosta kristillisen satukirjan.
 

Yhteistyössä