Puhuttaisko uskosta?

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
???
On kahdenlaisia pyhiä, niitä jotka syntyvät Jumalan pyhiksi ja noudattavat Jumalan lakia oikean moraalisen toiminnan kautta ja niitä, jotka ovat pakanoita eli ei-juutalaisia joiden tulee tulla uskoon. Jeesus tuli ennenkaikkea sillä hetkellä uudistamaan juutalaisuutta. Vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen pelastus ulotettiin koskemaan pakanoita. Jeesuksen sanoma juutalaisille on juuri oikeassa moraalisessa toiminnassa.
Ei, kyllä Jeesus tuli sovittamaan sekä juutlaisten että pakanoiden synnit. Fariseukset ajattelivat juuri niin, että omilla teoillaan voisi pelastua.
 
On kahdenlaisia pyhiä, niitä jotka syntyvät Jumalan pyhiksi ja noudattavat Jumalan lakia oikean moraalisen toiminnan kautta ja niitä, jotka ovat pakanoita eli ei-juutalaisia joiden tulee tulla uskoon. Jeesus tuli ennenkaikkea sillä hetkellä uudistamaan juutalaisuutta. Vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen pelastus ulotettiin koskemaan pakanoita. Jeesuksen sanoma juutalaisille on juuri oikeassa moraalisessa toiminnassa.
Uskotko sä, että Jeesuksen jälkeen on tuleva muita, joiden on tarkoitus edelleen Jeesuksen tavoin uudistaa uskoa? :) Jotkuthan uskovat niin :D Mitä juutalaisten kirjoituksissa ja laeissa sanotaan Messiaan tulemisesta? Siis... olen kyllä Raamatun lukenut, ja Vanhan Testamentinkin mutta kun en muista :ashamed: Mulla olis sellainen käsitys, että juutalaisetkin periaatteessa uskovat ja ajattelevat, että tulee vielä joku profeetta.
 
uudi harm.
Jeesuksessa tuli armo. Vanha liitto oli laki liitto, jota kukaan ei pystynyt täyttämään. Lain alla ihmisiä kasvatettiin ennen Jeesuksen tuloa. Jeesus tuli täyttämään lain, että jokainen joka Häneen uskoo pääsee taivaaseen. Juutalaisten silmillä on vielä ikään kuin peite, joka poistetaan, kun he ottavat Jeesuksen vastaan Messiaanaan.

Kaikki laki täytetään tässä Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi. Rakkaus ei tee kenellekään pahaa.
Raamatusta käy selville kaikki mitä pelastukseen tarvitaan.
Raamattuun on otettu kirjat, joita pelastumiseen tarvitaan ja ovat olennaisia.. On taas juttuja, jotka on enemmän historiaa tai muualta tulleita, kuin Jumalan sanaa.
 
Ei, kyllä Jeesus tuli sovittamaan sekä juutlaisten että pakanoiden synnit. Fariseukset ajattelivat juuri niin, että omilla teoillaan voisi pelastua.
Se on sinun näkemyksesi asiaan mutta mitä enemmän tutkin Jeesusta ja hänen oppejaan sen enemmän voin väittää hänen olleen reformi. Hän ei tullut lopettamaan vanhaa liittoa, jos näin olisi siitä puhuisi hän itse ei Paavali. Juutalaisuus muuttui valtavasti Jeesuksen jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
torppa
Saittepa hienon uskonsodan aikaan. Pistäkää nyt vielä piiput toistenne suihin ja painakaa liipaisinta.
Miekalla tuo lutterinkirkko on tänne tullutkin. Ja sinä ??? olet selvästi joku kiihkoilija. Pysy kotonas! Nettihän on syntiä ja telkkari pirun ruutu!!!!
 
Uudi harnaana
Jeesus tuli omiensa eli Juutalaisten luo mutta he eivät ottannet häntä vastaan. Myös juutalaisten tukee uskoa Jesukseen eikä lain kautta pyrkiä taivaaseen. Raamatussa sanotaan, erttä joka yrittää lakisa täuyttämällä päästä taivaaseen on velvollinen täyttämään koko lain, mutta siihenhän ei ihminen loskaan kykene. esi-isätkään eivät siihen kyenneet, miten sitten me.
Galatalais kirjeessä sanotaan, että jos yrittää lakia täyttämällä päästä taivaaseen on kirottu, koska Jeesus on silloin turhaan kuollut.
 
Uskotko sä, että Jeesuksen jälkeen on tuleva muita, joiden on tarkoitus edelleen Jeesuksen tavoin uudistaa uskoa? :) Jotkuthan uskovat niin :D Mitä juutalaisten kirjoituksissa ja laeissa sanotaan Messiaan tulemisesta? Siis... olen kyllä Raamatun lukenut, ja Vanhan Testamentinkin mutta kun en muista :ashamed: Mulla olis sellainen käsitys, että juutalaisetkin periaatteessa uskovat ja ajattelevat, että tulee vielä joku profeetta.
Juutalaiset odottavat messiastaan. Juutalaisuudessa on tapahtunut valtavasti uudistuksia 70-luvulla tuli naisrabbius, nyt konservatiivit ja reformit saavat vihkiä homopareja. Näin nyt hyvin omituisin esimerkein. Tietenkin vanholliset haredit eivät juuri muutu...juuri. Sielläkin kuohuu ja luulen, että pian sielläkin tehdään ensimmäinen suuri muutos.
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Saittepa hienon uskonsodan aikaan. Pistäkää nyt vielä piiput toistenne suihin ja painakaa liipaisinta.
Miekalla tuo lutterinkirkko on tänne tullutkin. Ja sinä ??? olet selvästi joku kiihkoilija. Pysy kotonas! Nettihän on syntiä ja telkkari pirun ruutu!!!!
:LOL:

KÄsittääkseni tässä ei kukaan ole sotinut kenenkään kanssa vaan on asiallisesti keskusteltu eri näkemyseroista. Eikä netti ja telkkari ole syntiä.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Juutalaiset odottavat messiastaan. Juutalaisuudessa on tapahtunut valtavasti uudistuksia 70-luvulla tuli naisrabbius, nyt konservatiivit ja reformit saavat vihkiä homopareja. Näin nyt hyvin omituisin esimerkein. Tietenkin vanholliset haredit eivät juuri muutu...juuri. Sielläkin kuohuu ja luulen, että pian sielläkin tehdään ensimmäinen suuri muutos.
Mielenkiintoista :) Ystäväni, joka on homo, ei oikein usko, koska kokee itsensä kaikkien uskontojen ja suuntausten hylkäämäksi. Mun toinen ystäväni, juutalainen, taas vakuutti että maailmalla elää ja hyvin voi jopa ortodoksijuutalaisia homoyhteisöjä :D Uudistus on hyvä, muutokset on hyvä juttu, kunhan edelleen eletään siinä oikeassa moraalin hengessä. Musta on hieno juttu, että esim. Jeesus tuli uudistamaan uskoa, ja varmasti uudistajia tulee/on tullut enemmänkin :)
 
No se nyt lukee Raamatussa niin. Joka uskoo että Jeesus on Jumalan poika ja on sovittanu ihmisen synnit, pääsee taivaaseen. Jos Jeesus olisi ollut ihminen niin ei se olisi voinut ristillä kuolla ihmisten suntien puolesta.
Mutta Jumalahan on nämä pelastuksen lainalaisuudet kuitenkin määritellyt. Jos Jumala olisi päättänyt, että joku pienempi pamppu voi kuolla ristillä ihmisten puolesta, se olisi riittänyt. Tai jos Jumala olisi päättänyt, että usko Jeesukseen ylipäätään ilman uskoa hänen täydestä jumaluudestaan (esim. Jehovan todistajat) riittää, se riittäisi. Jumalahan nämä määrittelee.
 
Mielenkiintoista :) Ystäväni, joka on homo, ei oikein usko, koska kokee itsensä kaikkien uskontojen ja suuntausten hylkäämäksi. Mun toinen ystäväni, juutalainen, taas vakuutti että maailmalla elää ja hyvin voi jopa ortodoksijuutalaisia homoyhteisöjä :D Uudistus on hyvä, muutokset on hyvä juttu, kunhan edelleen eletään siinä oikeassa moraalin hengessä. Musta on hieno juttu, että esim. Jeesus tuli uudistamaan uskoa, ja varmasti uudistajia tulee/on tullut enemmänkin :)
Sinulla on juutalainen sielu :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Mutta Jumalahan on nämä pelastuksen lainalaisuudet kuitenkin määritellyt. Jos Jumala olisi päättänyt, että joku pienempi pamppu voi kuolla ristillä ihmisten puolesta, se olisi riittänyt. Tai jos Jumala olisi päättänyt, että usko Jeesukseen ylipäätään ilman uskoa hänen täydestä jumaluudestaan (esim. Jehovan todistajat) riittää, se riittäisi. Jumalahan nämä määrittelee.
Niin kai.
Jumala on antanu ihmisille vapaan tahdon. Jokainen siis saa vapaasti valita uskooko että Jeesus on Jumalan poika vai ei. Seuraukset ihminen sitten kantaa oman valintansa mukaan itse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26745548:
Mitä muuten tapahtuu, jos uskoo, että Jeesus on Jumalan poika, mutta ei kuitenkaan ole kristitty?
En usko, että pitää kuulua johonkin uskoakseen tuohon tai mihinkään muuhunkaan. Esimerkiksi mieheni on uskossa mutta ei usko kristityn kirkon Paavalipalvontaan vaan puhtaaseen suoraan uskoon. Hän ei tunne olevansa kristitty vaikka uskoo Jeesuksen olevan Jumalan poika.
On siis uskon asia tuo. Jos uskot niin pelastut tuholta (mitä se sitten kullekkin tarkoittaa)
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26745548:
Mitä muuten tapahtuu, jos uskoo, että Jeesus on Jumalan poika, mutta ei kuitenkaan ole kristitty?
No siis ihminen saa vapaasti itse päättää uskooko Jeesuksen Jumaluuteen ja siihen että Jeesus kuoli ihmisen syntien puolesta ja että vain uskomalla Jeesukseen(Jumalan poikaan) ja pyytämällä hänen nimessään syntinsä anteeksi ja tekemällä parannuksen, pääsee taivaaseen. Jos joku yksilö päättää näin tehdä, hän pelastuu. Jos joku ihminen päättää ettei halua uskoa koko Jeesukseen tai muuta niin siitä on sitten seurauksena se että ei pääse sinne taivaaseen. En osaa selittää sen paremmin.

"Niin on Jumala maailmaa rakastanut että Hän antoi ainoan Poikansa, ettei KUKAAN joka Häneen (Jumalan poikaan Jeesuskeen) uskoo, joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän."

"Joka uskoo (Jumalan poikaan Jeesukseen) ja kastetaan, se pelastuu. Joka ei usko, joutuu kadotukseen."

Josko joku muu selittää sulle tämän asian selvemmin, mä menen nyt nukkumaan.

Mutta siis joo, vaikka uskoo että Jeesus on Jumalan poika niin jos ei halua tehdä parannusta ja pyytää syntejään anteeksi (siis suomeksi sanottuna "tulla uskoon") niin ei pääse taivaaseen.
 
"tttt"
Mikä on sun elämän tarkoitus?
Mulle elämän tarkoitus on elämä itse.
Se, että elän juuri nyt, tässä elämässäni, mahdollisimman antoisasti ja kohtelen hyvin kaikkia niitä, joiden elämään voin vaikuttaa - omasta tahdostani ja omien periaatteideni mukaisesti.
Minulla ei ole minkäänlaista uskoa (tai luuloa - sitähän "usko" tässä asiassa loppujen lopuksi on) siitä, mitä minulle tapahtuu kuoleman jälkeen. Olisin aika pettynyt, jos kuoltuani kohtaisin esim. kristinuskossa esiintyvän persoonallisen jumalan. Tuntuisi aika epäreilulta, että niin ilmeisen epäpätevä tyyppi päättäisi tuomiostani.
 
Keittiönoita
En usko, että pitää kuulua johonkin uskoakseen tuohon tai mihinkään muuhunkaan. Esimerkiksi mieheni on uskossa mutta ei usko kristityn kirkon Paavalipalvontaan vaan puhtaaseen suoraan uskoon. Hän ei tunne olevansa kristitty vaikka uskoo Jeesuksen olevan Jumalan poika.
On siis uskon asia tuo. Jos uskot niin pelastut tuholta (mitä se sitten kullekkin tarkoittaa)
No mä uskon Jeesuksen olevan Jumalan poika. Uskon myös Muhammedin olevan Allahin profeetta. Uskon moniinkin asioihin, mutta silti olen eklektinen pakana eikä sen paremmin kristittyjen Jumala kuin Allahkaan ole mun jumaliani. Pelastunko nyt sitten tuholta? Ei kai sentään? Eikös pidä uskoa jotain muutakin kuin että Jeesus on Jumalan poika?
 
???
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26745548:
Mitä muuten tapahtuu, jos uskoo, että Jeesus on Jumalan poika, mutta ei kuitenkaan ole kristitty?
Aika hauska kysymys :). Se ydinjuttu on uudestisyntyminen. Eli laitan tähän nyt suoraan Raamatusta Jeesuksen sanat:

Joh 3: 3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa." 4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"

5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. 6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. 7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'
 
Keittiönoita
No siis ihminen saa vapaasti itse päättää uskooko Jeesuksen Jumaluuteen ja siihen että Jeesus kuoli ihmisen syntien puolesta ja että vain uskomalla Jeesukseen(Jumalan poikaan) ja pyytämällä hänen nimessään syntinsä anteeksi ja tekemällä parannuksen, pääsee taivaaseen. Jos joku yksilö päättää näin tehdä, hän pelastuu. Jos joku ihminen päättää ettei halua uskoa koko Jeesukseen tai muuta niin siitä on sitten seurauksena se että ei pääse sinne taivaaseen. En osaa selittää sen paremmin.

"Niin on Jumala maailmaa rakastanut että Hän antoi ainoan Poikansa, ettei KUKAAN joka Häneen (Jumalan poikaan Jeesuskeen) uskoo, joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän."

"Joka uskoo (Jumalan poikaan Jeesukseen) ja kastetaan, se pelastuu. Joka ei usko, joutuu kadotukseen."

Josko joku muu selittää sulle tämän asian selvemmin, mä menen nyt nukkumaan.

Mutta siis joo, vaikka uskoo että Jeesus on Jumalan poika niin jos ei halua tehdä parannusta ja pyytää syntejään anteeksi (siis suomeksi sanottuna "tulla uskoon") niin ei pääse taivaaseen.
Tämä valaisi asiaa paremmin ja on myös samansuuntaista kuin mitä itsekin ajattelen.
 

Yhteistyössä