Puhuttaisko uskosta?

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
Näinhän se on. Mutta uskonnot ovat ihmisten tekemiä uskomusrakennelmia ja jokainenhan voi tehdä sellaisen kun tuntuu. Elävä Jumala onkin sitten aivan irrallaan uskomuksistamme ja uskonnoistamme.
Yep.
Minusta vain nayttaa , etta monet haluaa uskonnon vain sen uskomisen tai muodin vuoksi eika suinkaan sielun pelastumisen tahden.
Kyllahan uskonnon - minka vain- harrastaminen voi olla ihan mukava harrastus ja tapa olla yhteydessa samoin ajattelevien kanssa.
 
???
Mutta miksi joku tarvitsee tätä pelastusta? Miksi täytyy sysätä vastuu omasta elämästä jonkun (=jumalan) harteille? Usein nimittäin tämä on juuri se, mitä ihmiset tekevät uskoon tultuaan: koska elämäni on jumalan käsissä, ei ole väliä, mitä minä teen. Ei enää tarvitse ottaa vastuuta omasta elämästä, koska jumala kyllä pelastaa, kunhan vain ymmärrän katua kaikkea sitä pahaa, mitä koko ajan teen. Jotenkin on kaksinaismoralistista tuommoinen. En sano, että se on AINA näin, mutta usein se tältä tuntuu.
En tiedä, millaisiin uskoviin sä olet sitten törmännyt, mutta yksikään mun tuntema uskova ei suhtaudu elämäänsä noin, ettei enää ole väliä, mitä teen. Ja tunnen kohtuullisen määrän uskovia :).
Ei me eletä enää pahasta ja pahoista teoistamme käsin vaan rukoilemme, että Jumala johdattaisi elämäämme Hänen rakkaudestaan käsin.
Ihminen tarvitsee pelastusta, koska on tehnyt ja tekee pahaa. Jumala on oikeudenmeukainen ja pahat teot ansaitsevat rangaistuksen. Jumala haluaa antaa anteeksi, mutta pahat tekomme tulee sovittaa ja Hän on itse ne sovittanut. Kun vain otamme sen sovituksen vastaan.
 
"tttt"
Jos se voitaisiin sulle kiistattomasti todistaa se olemassaolo niin mihin sinä sitä uskoa enää sitten tarttisit?
Tätä argumenttia en ole koskaan ymmärtänyt.
En edes halua uskoa niin ärsyttävään tyyppiin, joka piilottaa kaikki todisteet olemassaolostaan ja tekee maailmasta kaoottisen ja vääryyksiä täynnä olevan paikan, joka ei millään tavalla viittaa jumalan, ainakaan hyväntahtoisen ja oikeudenmukaisen jumalan, olemassaoloon.
Ja sitten pelastus on siitä kiinni, että ihmisen pitää uskoa tämän systeemin olemassaoloon täysin järjenvastaisesti? Ei kiitos.
 
  • Tykkää
Reactions: Nasdaq
???
[QUOTE="vieras";26757554]
[/QUOTE]

Käytätkö sinä TÄTÄ lähteenä :D? Kysyin niitä Raamatun paikkoja. Tällöin voisimme puhua samalta pohjalta ja pitäytyä siinä lähteessä, josta on nyt kyse.
 
???
[QUOTE="vieras";26757572]Siitä, että jumala suuttui niille, jotka eivät halunneet liittyä hänen kerhoonsa, veti herneet nenään ja tappoi ne ikävät leikinpilaajat.[/QUOTE]

:LOL: Juu oot nyt ymmärtänyt jotain väärin. Ihmiset tekivät monenlaisia pahoja asioita ja Jumala varoitti tästä tosi tosi pitkään. Vähän niinkuin isä, joka varoittaa lapsiaan tekemästä jotain asiaa, mikä johtaa tuhoon ja lopulta tulee rangaistus. Jumala ei ole niitä vanhempia, jotka uhkaavat eivätkä tee.
 
"vieras"
:LOL: Juu oot nyt ymmärtänyt jotain väärin. Ihmiset tekivät monenlaisia pahoja asioita ja Jumala varoitti tästä tosi tosi pitkään. Vähän niinkuin isä, joka varoittaa lapsiaan tekemästä jotain asiaa, mikä johtaa tuhoon ja lopulta tulee rangaistus. Jumala ei ole niitä vanhempia, jotka uhkaavat eivätkä tee.
Mikä oikeus sinun jumalallasi on tappaa ne, jotka eivät häneen usko ja sen takia eivät hänen säännöistään välitä?
 
....
Mutta miksi joku tarvitsee tätä pelastusta? Miksi täytyy sysätä vastuu omasta elämästä jonkun (=jumalan) harteille? Usein nimittäin tämä on juuri se, mitä ihmiset tekevät uskoon tultuaan: koska elämäni on jumalan käsissä, ei ole väliä, mitä minä teen. Ei enää tarvitse ottaa vastuuta omasta elämästä, koska jumala kyllä pelastaa, kunhan vain ymmärrän katua kaikkea sitä pahaa, mitä koko ajan teen. Jotenkin on kaksinaismoralistista tuommoinen. En sano, että se on AINA näin, mutta usein se tältä tuntuu.

Todellisuudessa asia on juuri päinvastoin. Uskoontulossahan on kysymys myös parannuksen tekemisestä, eli siitä, että ei halua enää tehdä pahuutta (syntiä) ja Jeesus antaa voimaa elää niin, että voi tehdä hyvää ja rakastaa.
Kun on uskossa ja tekee väärin niin Jumala puhuttelee ja se vaivaa omaatuntoa ja saa kokea synnintunnon. Toki anteeksi saa kun aidosti pyytää, mutta kyse ei ole mistään helposta automaatista.
Tässä vielä se, mitä Jumala haluaa vaikuttaa ihmisessä: (Galatalaiskirje)

22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, 23 lempeys ja itsehillintä.
 
???
[QUOTE="tttt";26757595]Meilläkin oli toukokuussa kovat tulvat. Vesi tuli pirttiin ja naapurin tilalta hukkui eläimiä.
Mistä tämä johtui?[/QUOTE]

Oisko satanut liikaa? Oliko teillä miten padottu mahdollisten veden nousujen varalta?
 
En tiedä, millaisiin uskoviin sä olet sitten törmännyt, mutta yksikään mun tuntema uskova ei suhtaudu elämäänsä noin, ettei enää ole väliä, mitä teen. Ja tunnen kohtuullisen määrän uskovia :).
Ei me eletä enää pahasta ja pahoista teoistamme käsin vaan rukoilemme, että Jumala johdattaisi elämäämme Hänen rakkaudestaan käsin.
Ihminen tarvitsee pelastusta, koska on tehnyt ja tekee pahaa. Jumala on oikeudenmeukainen ja pahat teot ansaitsevat rangaistuksen. Jumala haluaa antaa anteeksi, mutta pahat tekomme tulee sovittaa ja Hän on itse ne sovittanut. Kun vain otamme sen sovituksen vastaan.
Miksei voi vaan itse päättää omista teoistaan ja tehdä niitä mielestään oikeita asioita? Miksi täytyy rukoilla joltain ylemmältä voimalta apua? Miksei voi luottaa itseensä? Jos tekee virheen, siitä pitää toki oppia, mutta virheet ovat inhimillisiä, jokainen niitä tekee. Miksi pitää rukoilla pelastusta? Joutuuko heti kadotukseen, jos on tehnyt syntiä, jota ei kadu? Vai onko silloin oikea kristitty lainkaan?
 
.....
Miksi ihminen ei haluaisi rakastavaa Isää, miksi ihminen ei haluaisi apua ja pelastusta?
Miksi ihmisen pitää kapinoida sellaista vastaan joka on hänet luonut ja rakastaa häntä?
 
???
Miksei voi vaan itse päättää omista teoistaan ja tehdä niitä mielestään oikeita asioita? Miksi täytyy rukoilla joltain ylemmältä voimalta apua? Miksei voi luottaa itseensä? Jos tekee virheen, siitä pitää toki oppia, mutta virheet ovat inhimillisiä, jokainen niitä tekee. Miksi pitää rukoilla pelastusta? Joutuuko heti kadotukseen, jos on tehnyt syntiä, jota ei kadu? Vai onko silloin oikea kristitty lainkaan?
Totta kai voi itse päättää omista teoistaan, ei sitä kukaan kiellä. Ei uskovatkaan mitään aivottomia älykääpiöitä ole :).
Mutta kyllä mä rukoilen Jumalalta viisautta ja johdatusta elämääni. Hän on antanut mulle elämän ja kluonut minut. Ja siksi Hän myös tietää parhaiten, mikä on parasta elämässäni.
Itseen luottamalla ei todellakaan tässä maailmassa ja varsinkaan sen jälkeen kovin pitkälle pääse. Voi tapahtua mitä vain ja ihminen on elämän ja luonnon edessä lopulta tosi pieni. Pelastusta rukoillaan koska me ollaan tehty kaikki syntiä ja se synti erottaa meidät Jumalasta, jossa ei ole mitään syntiä ja pimeyttä. Kadotukseen joutuu aina ilman Jeesusta.
Hän on ainoa tie taivaaseen. Hän on totuus ja Hän on Elämä jo nyt ja iänkaikkisesti. Kaikki hyvä tulee Häneltä ja Hänessä on myös parantuminen. Hön tekee edelleen niitä tekoja Henkensä kautta täälla maan päällä, kun silloin täällä eläessään.
Ei kristittynä eläminen ole jotain synnin ympäryllä pyöristkelyaä. Se on eläömistä katse kiinnitettynä Elämän antajaan ja Luojaan. Hän antaa kaikki syntimme anteeksi Jeesuksessa ja sellaista ihmistä ei olekaan, joka eläisi elämän ilman yhtään syntiä. Mutta ne kaikki on sovitettu. Siksi kristitty saa iloita ja olla vapaa. Hön saa keskittyä elämiseen sen sijaan että murehtisi huonoa omaatuntoa.
 
"tttt"
Miksi ihminen ei haluaisi rakastavaa Isää, miksi ihminen ei haluaisi apua ja pelastusta?
Miksi ihmisen pitää kapinoida sellaista vastaan joka on hänet luonut ja rakastaa häntä?
En koe tarvitsevani apua tai pelastusta sen suuremmin. Silloin kun olen apua tarvinnut, olen saanut ilokseni todeta, että apu löytyy toisilta ihmisiltä, jotka välittävät. En voi kapinoida sellaista vastaan, johon en usko.
 
"vieras"
Puhutko nyt islamin allahista? Se allah on suuri eksyttäjä.
Niin. Sinun mielestäsi ja sinun uskosi mukaan. Miljoonat muut uskovat toisin.

Jatkaisitko vielä tuosta jumalasi innosta teurastaa viattomia ihmisiä vain siitä syystä, että he eivät halua pelata sen kerhon säännöillä. Saako allah tappaa kristittyjä sanotaan vaikka pari miljoonaa noin aluksi, jos he eivät suostu toimimaan hänen säännöillään?
 
..
Miksi ihminen ei haluaisi rakastavaa Isää, miksi ihminen ei haluaisi apua ja pelastusta?
Miksi ihmisen pitää kapinoida sellaista vastaan joka on hänet luonut ja rakastaa häntä?

kuka täällä kapinoi tuota Oskari Olematonta vastaan? Kuinka paljon uskonnon varjolla on sodittu, murhattu, ryöstetty, raiskattu? kuinka monessa maassa on nytkin turvatonta ja sotaa kun "mun Jumala on parempi kuin sun Jumala"?

Miksi tuo rakastava Isä päättää, että jollain napsahtaa päässä ja tappaa omat pienet lapsensa? Miksi tuo Isä päättää tuupata jonkun lapsia kuskaavan bussin rotkoon? Mitä apua ja lohtua ja rakkautta se sellainen on? apua? Pelastusta?
 
???
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26757719:
Aika ikävästi sanottu : / Eivät kristityt ole mitään etuoikeutettuja haukkumaan muiden jumalia kuten eivät tietysti muutkaan kristittyjen Jumalaa. Eikös Raamatussa ollut jokin kohta "kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan" tai jotain muuta vastaavaa?
Nyt en puhukaan ihmisistä, vaan allahista. Ja kyllä Jeesuskin käytti kovia sanoja, kun puhuttiin harhaopista. Se on Rakkautta, varoittaa ihmisiä eksyttäjistä. Jeesus ei koskaan puhunut saatanasta hyvää, enkä minäkään tee sitä.
 
???
kuka täällä kapinoi tuota Oskari Olematonta vastaan? Kuinka paljon uskonnon varjolla on sodittu, murhattu, ryöstetty, raiskattu? kuinka monessa maassa on nytkin turvatonta ja sotaa kun "mun Jumala on parempi kuin sun Jumala"?

Miksi tuo rakastava Isä päättää, että jollain napsahtaa päässä ja tappaa omat pienet lapsensa? Miksi tuo Isä päättää tuupata jonkun lapsia kuskaavan bussin rotkoon? Mitä apua ja lohtua ja rakkautta se sellainen on? apua? Pelastusta?
"Hedelmistään puu tunnetaan". Katso mitä hedelmää islam on kylvänyt, ja samoin voi katsoa mitä hedelmää mikäkin uskonto on aiheuttanut. Samoin sitä hedelmää voidaan myös katsoa kristittyjen (yksittäisten ja seurakuntien) elämästä. Kaikki ei ole hyvää. Jumala on hyvä, mutta jos hedelmä on huono, voi miettiä ketä ihminen (tai srk) todellisuudessa seuraa :(
 
Keittiönoita
Nyt en puhukaan ihmisistä, vaan allahista. Ja kyllä Jeesuskin käytti kovia sanoja, kun puhuttiin harhaopista. Se on Rakkautta, varoittaa ihmisiä eksyttäjistä. Jeesus ei koskaan puhunut saatanasta hyvää, enkä minäkään tee sitä.
Eli sä siis hyväksyt myös sen, että muiden uskontojen edustajat alkaisivat puhua vastaavalla tavalla sinun Jumalastasi?
 

Yhteistyössä