puhutaanpas joulusta? :) missä vietätte? missä järjestyksessä ruoka sauna jne..? :)

• Viestiketjun aloittaja "jepskukkuu"
  • Ensimmäinen viesti
"jepskukkuu"
miten teillä jouluaatto yleensä etenee? Meillä nyt ekaa kertaa kaksin joulu tytön 3v kanssa,ennen oltu mummulassa kaikki pyhät mut nyt isovanhemmat eroaa niin tehdään näin..ekaa kertaa tulee kinkkukin sitten paistettua:D toivottavasti päästään muuttamaankin tästä kaksiosta kolmioon ennen joulua.
Aamulla herään ennen 7 ottaa kinkun pois uunista ja laittaa valmiiksi. Sitten sänkyilemään ja katsomaan joulupukin kuumaalinjaa. Joulupuurot ja rusinasopat ,kinkkuvoileivät.
Piirrettyjä,sitten joko saunaan tai suihkuun.. Teen pikasiivouksen,piirrettyjä herkkuja, Jossainvaiheessa käydään siskon luona pikaisesti ja hautausmaalla. Takaisin kotiin,jouluateria nklo 17. Pukki tulee klo 19 jälkeen:) Saattaa jokunen sukulainen tulla käymään jouluaterian jälkeen..

meillä
Me ollaan omalla porukalla kotona joulu. Minä käyn yleensä aattoaamuna kaupassa hakemassa viime hetken täydennykset ruokiin ja lahjoihin.

Päivällä lapset kattoo telkkaria ja me miehen kanssa valmistellaan ruokia, savustetaan kalaa jne.
Iltapäivällä n. 15 aikaan saunotaan, sitten syödään ja lahjat jaetaan.
Sitten käydään haudoilla ja loppuilta löhötään.

Saraldo
Meillä on aina ollut vuoroperiaate eli olemme vuorotelleet aattoa ja joulupäivää mun vanhempien ja anoppilan välillä. Nyt saattaa kuitenkin olla niin, että mennään jo kolmatta aattoa peräkkäin anoppilaan. Siellä on muitakin lapsia ja sinne tulee todennäköisesti pukki. Joulupäivänä sitten taas mun vanhemmille. Mä en itse tee koskaan jouluruokaa, riisipuuron voin aamulla keittää, mutten muuta. Me syödään kolme päivää muualla kuin kotona, ei mun kannata tänne mitään laatikoita laittaa tai kinkkua paistaa.

Muokataas vielä.... Yleensä käydään haudoilla joko ennen anoppilaan tai sen jälkeen, riippuu vähän mihin aikaan ollaan sinne menossa ja mihin aikaan pukki tulee.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun vanhemmilla ollaan. Puuro ja rusinasoppa aamupalaksi, sitten kolmen maissa saunaan, ruokien valmistelua, ruoka oikein pikän kaavan mukaan, sitten suklaata ja ruoan sulattelua, lahjat ja sitten vain oleskelua ja lasten riemua lahjoista :)

Kotosalla oman perheen kanssa.Anoppi käy syömässä joka toinen joulu meillä, joka toinen miehen veljellä. Aamulla kinkku pois uunista, oleskelua ja kuusen koristelu. Päivällä käydään kävellen haudoilla ja sen jälkeen saunaan. Noin viiden kieppeillä syödään ja sit joko jaetaan lahjat itse tai pukki käypi. Lapset nukkumaan ja ihanaa oleskelua miehen kanssa. =)

"nenna"
Meillä aattoaamu touhuillaan kaikenlaista. Kuusi koristellaan, jos ei ole edellisenä päivänä jo laitettu valmiiksi. Yön aikana on tontut tuoneet yhdet lahjat lapsille, jotka saa avata jo aamulla (näin on tehty myös mun lapsuudenkodissa :) ). Aamupalan ei varmaankaan eroa normaalista...

Päivällä syödään jouluateria mun äidin ja sisarusten kanssa, paikka vielä avoinna, joko meillä tai sitten veljen luona. Sitten leppoisaa yhdessäoloa, joulupukki tulee varmaankin klo 16 aikoihin niinkuin viime vuonnakin. Pukkia odottamassa meillä on myös miehen vanhemmat, haluavat olla lastenlastensa kanssa. Lahjojen avaamisen jälkeen saunotaan ja herkutellaan, syödään jouluruokia, pipareita, torttuja jne.

Itse käyn isäni ja pappani haudalla, ehkä myös entisen luokkakaverini. Tai sitten mennään koko perhe ihastelemaan kynttilöitä :)

Miehen vanhemmilla käydään syömässä joukuateria joulupäivänä ja vietetään päivä siellä.

Tavallisesti vuokraamme jonkun huvilan/talon mihin vetäydymme jouluviikoksi koko porukka. Tänä vuonna se ei työvuorojen vuoksi onnistu, joten olemme päätyneet toisenlaiseen ratkaisuun.

Aatto vietetään esikoiseni talossa koko sakilla. (Kaikki 24 henkeä)
Joulupäivä sitten kukin omassa kodissaan tai mahdollisesti anoppien/appien luona.
Toisena joulupäivänä lähdemme (ne, joiden työt sen sallivat) ajamaan ylös Vuokattiin ja vietämme siellä 5 vuorokautta mökillä.

:)

• Tykkää
Reactions: Kirspe ja Aniit
fykm
Lähdetään puolison kanssa Pariisiin. Ensimmäinen joulu, kun ei ole mitään "velvoitteita" eli esim. pakollisia sukulaisia, joissa vierailla ja kun lapsia ei vielä ole, niin ajateltiin tehdä jotain täysin aikaisemmasta poikkeavaa :)

Aamulla heräillään kotosalla ja sitten lähetään siskolle syömään riisipuuroa ja hedelmiä aamupalaks ja juodaan kahveet siinä joulutorttujen kanssa. Siel on mun sisarukset ja vanhemmat. Sitten mennään äitille ja isälle missä koristellaan kuusi ja laitetaan lahjoja kuusen alle. Sen jälkeen aletaan valmisteleen syömisiä. Lumiukon katon yleensä aina. Monesti tulee silloin kun oon puurolla. Jotain muutakin saatetaan telkusta kattoo, kun meidän isä on semmonen että se telkku on oltava päällä koko ajan. Mä yleensä teen juustotarjottimen ja mmies tekee perunamuusin ja salaatin. Sitten syödään ruoka siinä klo 17-18, paikalla mun sisarukset, äiti ja isä, mies, siskon lapsi perheineen ja veljen perhe joka toinen vuosi. Syömisen jälkeen jaataan lahjat ja avataan ne ja sitten syödään jälkkäriks vadelmajäädykettä. Joskus syödään jäädyke ennen lahjoja. Viimeisenä ne jotka haluaa menee käymään hautausmaalla Lamminpäässä, Kalevankankaalla käydään yleensä päivällä tai aatonaattona. Sitten kotiin miehen kanssa.

Keittiönoita
Me ollaan vietetty aina sukujoulua eli mun vanhempani, siskoni perheineen ja minä perheineni. Lasten aikuistuttua myös he puolisoineen. Kokoonpano on eri vuosina vaihdellut, sillä kuopus on ollut välillä isällään ja samoin systerin kuopus. Joinain vuosina siskoni aikuinen esikoinen on ollut joulun mökillä silloisen tyttöystävänsä ja tämän vahempien kanssa, mun esikoiseni taas anoppilassa Meksikossa. Joinain vuosina mukana oli myös mun exäni ja hänen uusi puolisonsa. Tämä kummallisuus sen vuoksi, että exä ei saanut esikoisensa ensimmäistä joulua lukuunottamatta koskaan viettää jouluja lapsensa kanssa, joten kuopuksen kanssa sai viettää ihan niin monta joulua kuin halusi. Onhan siinä jouluaatossa ihan eri tunnelmansa kuin joulupäivässä, joten ymmärsin exää oikein hyvin.

Alussa olimme yleensä mun vanhempieni luona joulun ja päävastuu joulun järjestämisestä oli vanhemmillani. Lasten ollessa pieniä se oli tietysti ihan hyvä juttu, koska jouluvalmistelut on helpompi tehdä, kun jaloissa ei pyöri kiukuttelevia taaperoita. Kun lapset kasvoivat ja vanhempani ikääntyivät, päävastuu joulun järjestämisestä siirtyi mulle ja siskolleni. Koska asumme naapureina, olemme voineet jakaa tuon vastuun eikä kummankaan tarvitse järjestää koko joulua yksin. Välillä olemme aaton siskollani, välillä meillä.

Meidän joulu alkaa yleensä jo viikkoa ennen joulua. Istumme siskoni kanssa glögilasin ääressä ja sovimme, mitä kumpikin tänä jouluna laittaa tarjottavia. Koska äitimme edelleenkin haluaa tehdä jotain, mietimme samalla, mikä homma voitaisiin jättää äitimme tehtäväksi. Pari päivää ennen joulua systeri kaappaa mut autonsa kyytiin ja ajetaan jonnekin isompaan kauppaan tekemään ruokaostoksia. Aaton aattona tarvittaessa vielä uusi kauppareissu, jos puuttuvia tarvikkeita ei saa tuosta meidän lähikaupasta. Viimeisen 20 vuoden ajan mun exäni on aina tuonut meille itse graavaamansa lohen, joka on niin suurta herkkua, että lakto-ovo-vege -tyttäreni syö jouluisin poikkeuksellisesti myös kalaa.

Aatonaattoiltana alan valmistella omaa osuuttani tarjottavista (joita on yleensä aika paljon). Marinoin, teen täytteitä, keitän juureksia jne. Siskoni tekee omassa keittiössään omaa osuuttaan. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että kahden kolmen aikaan yöllä systeri koputtaa ikkunaan ja tulee tuomaan astioita tms. Juomme glögiä tai lasillisen viiniä ja nautimme keittiön täyttävistä tuoksuista ja yön hiljaisuudesta.

Aatonaattoiltana nostan kuusen sisälle ja perinteisesti aattoaamuna lapset koristelevat kuusen. Se on traditio, jonka tuo 20 v poika haluaa edelleen tehdä :) Aamiaiseksi syömme riisipuuron (ja siinä TÄYTYY olla yksi manteli!!) ja jatkan tarjottavien valmisteluja. Koska jääkaappini tila on rajallinen, kuopus ja siskoni kuopus kiikuttaa tarjoiluvateja mun vanhempieni jääkaappiin. Kuuntelemme joulurauhan julistuksen, vaikkemme kristittyjä olekaan, ja siihenmennessä on täytynyt saada valmiiksi kaikki sellainen homma, josta aiheutuu meteliä.

Iltapäivästä - riippuen miten on aikataulu sovittu - alamme kattaa pöytää ja porukkaa alkaa valumaan taloon. Viime joulu oli aivan ihana, koska siskonpojan avovaimo oli ensi kertaa viettämässä joulua kanssamme ja suvun naiset kolmessa polvessa hääräsivät mun pienessä keittiössäni. Sen jälkeen aletaan syömään ja siihen menee tunti poikineen, koska kenelläkään ei ole kiire minnekään. Ruuan jälkeen jaetaan lahjat ja rupatellaan pitkälle yöhön. Sen jälkeen väki alkaa valumaan koteihinsa, nuoriso vie ilomielin aina osan jäljelle jääneistä tarjottavista mukanaan.

Jouluyön hiljaisina tunteina mä lähden - aiemmin koiran kanssa ja nykyisin yksin - kävelemään metsään ja käyn nk pyhällä paikallani hiljentymässä. Kun palaan sieltä, juon yleensä vielä mukillisen kuumaa glögiä ja menen sitten nukkumaan. Joulupäivänä kukaan ei jaksa tehdä mitään muuta kuin maata masunsa vieressä, lukea kirjoja ja syödä suklaata :D

"poikia3"
Me vietetään joulu kotona. Aina ollaan vietetty sen jälkeen, kun lapsia on tullut. Isovanhemmat ovat olleet tervetulleita, mutta haluavat viettää joulun mökillä - joten ovat sitten siellä.

Meillä kinkku on paistettu yöllä ja otettu yöllä myös pois uunista. Aamulla keitetään riisipuuro. Telkkarista katsotaan piirrettyjä. Saunotaan. Syödään viimeistään klo 16.00. Jopa aiemmin. Pukki tulee aikaisin, lapset evät jaksa odottaa koko päivää, ovat levottomia ja tappelevat muuten. Nyt sitten jää niille lahjoillekin aikaa, kun pukki tulee ajoissa. Ja pukin saa helpommin esim. klo 16.00, kuin myöhemmin.

Tämä vuosi on sitten ensimmäinen, kun pukki ei tulekaan - kuopus nyt 7v, on uskonut niin pukkiin, että sellainen on pitänyt tulla. Nyt sitten 'pukki' varmaan jättää lahjat ovelle, kun olemme saaneet syödyksi.

..
Voi, ei mitään tietoa! Melkein koko konkkaronkka tekee kolmivuorotyötä, joten sumplitaan sitten jotenkin. Itse en jaksaisi lähteä ajamaan mihinkään pyhinä, mutta enpä mene vannomaan etten niin tekisi, sillä joulussa ei ole kyse vain minusta. Matkaa sukulaisiin on vain se 350km ja lapset on pieniä, joten reissaaminen (harvoilla vapailla) on rasittavaa.
Sitten taas viime joulu oltiin ihan kotosalla, niin eikös läheinen ystävä lapsensa ja äitinsä kanssa kutsunut itse itsensä meille.
Jopas alkoi väsyttää jo ajatteleminenkin :p

Odotan jo melkein sitä aikaa, että lapset ovat isompia ja saan vain nököttää sohvannurkassa lukemassa uutta kirjaa ja lipitellä viiniä hämärässä.

Kinkun varmaan paistan taas jo aatonaattona. Aattona heräillään kun heräillään, lapset saa taas lahjan tai pari heti aamulla avattavaksi. Syödään hyvin ja hyvää ruokaa, ei mitään tarkkaa aikataulua ruokailulle, syödään vähäsen pitkin päivää ja varsinkin sillon kun ei oo nälkä :D Tänä jouluna varmaan miehen vanhemmat ja ehkä miehen veli tulee käymään aattona (vietetään siis joulu kotona). Aattona on myös taloyhtiön joulusauna, joka on kyllä siinä mielessä tymä et on vaan miesten ja naisten vuorot eikä päästä koko perhe kerralla saunaan. Toisaalta ollaan saau saunoa ihan keskenämme joka joulu, siellä ei pahemmin kukaan muu taida käydä joulusaunassa. Lahjat availlaan iltapäivällä/illalla ja siskokin saattaa ehkä tulla käymään jos ehtii.
Joulupäivänä mennään varmaan taas käymään mun isälläni jouluaterialla ja viettämään aikaa siellä. Tapanin päivänä (tai seuraavana päivänä) lähdetään mun äidin luo uudeksi vuodeksi.

Mennään siis joka toinen vuosi uudeksi vuodeksi anoppilaan ja joka toinen mun äidille. Ja koka toinen vuosi mun äiti tulee meille jouluksi ja joka toinen appivanhemmat tulee käymään.

"yyhoo"
Tänä vuonna varmaan mennään koko sakki (minä, lapsi ja porukat ja mahdollisesti systerin avokin porukat) pikkusysterille, kun niilläkin on nyt oma talo... ;) Ennen puolta päivää alkaa riisipuurolla ja sopalla ja sitten siitä jatketaan yhdessä oleskelemista ja laitellaan naisporukalla iltapäivän ruokia yhdessä valmiiksi. Saunassa ja pesuilla ollaan jo vuosia käyty kukin omalla tahollamme omassa järjestyksessä. Yleensä jo edellisenä iltana, niin ei tarvi sitten kohkottaa sen kanssa aattona, vaan saadaan vaan oleskella ja nauttia rauhassa perheen kesken.

"vieras"
Tavallisesti vuokraamme jonkun huvilan/talon mihin vetäydymme jouluviikoksi koko porukka. Tänä vuonna se ei työvuorojen vuoksi onnistu, joten olemme päätyneet toisenlaiseen ratkaisuun.

Aatto vietetään esikoiseni talossa koko sakilla. (Kaikki 24 henkeä)
Joulupäivä sitten kukin omassa kodissaan tai mahdollisesti anoppien/appien luona.
Toisena joulupäivänä lähdemme (ne, joiden työt sen sallivat) ajamaan ylös Vuokattiin ja vietämme siellä 5 vuorokautta mökillä.

:)
Katos vaan, me ollaan jouluna viikko Vuokatissa :)

Meille ei ole vielä muodostunut mitään perinteistä joulunvietto kaavaa. Kun lapset oli pienempiä, eikä kalenterin päälle ymmärtäneet, niin vietettiin jouluaattoa jonain päivänä joulun ja uudenvuoden välissä (siirrettiin mun vapaapäivälle). Enää ei siirtelyt onnistu. Tänävuonna osuu iltavuoro aatolle, joten suunnataan heti aamusta saunaan. Pukki käy sillävälin tuomassa lahjat kuusen alle. Sitten syödään ja rynnätään availemaan paketteja ja syödään lisää. Ja iltapäivällä mä suuntaan vyötä löysäten töihin.

Mennään varmaan taas mun vanhempieni luokse, kun anoppi ei koskaan tee mitään, ehkä kahvit keittää, jos käydään kääntymässä. Meillä aina jouluisin on koossa kaikki sisarukset ja vanhemmat, joskus käy joitakin sukulaisia käymässä. Haudallakäynnit ja sauna ei kuulu perinteisiin, yleensä vaan syödään, istutaan rauhassa, avataan lahjoja ja nahistellaan ;)
Voipi myös olla että tänä vuonna muutetaan sen verta kauas että joudutaan viettämään joulu vaan keskenämme.

"trolli"
Meillä menee jouluaatto aina saman tarkkaan harkitun kaavan ja aikataulun mukaan. Joka vuosi se tarkentuu ja täsmentyy. Viime vuoden kokemusten perusteella olen nyt parin kuukauden ajan miettinyt yksityiskohtia ja hionut reseptejä ja ottanut aikaa eri ruokalajien valmistamisesta. Näyttää siltä, että joudun vielä muuttamaan alkupaloja, sillä muuten en selviä niiden tarjoilusta ilman apua, jos aion ehtiä itsekin syömään. Enää vajaa neljä kuukautta aikaa jouluaattoon, mutta lasten juhlavaatetuksessa on vielä isoimmat hankinnat kokonaan tekemättä. Lahjat olen onneksi jo tilannut. Kyllä tästä vielä ison stressin saan aikaan, mutta siitä lisää lähiviikkoina täällä palstalla.

Yhteistyössä