PPH leikkipuistossa

  • Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mjöö:
Entäs kun se koko revohka painaa päät hiessä pulkkamäessä, saako silloin jutella työkavereiden kanssa lapsia silmalla pitäen, vai pitääkö mahdollisesti mennä omalla pulkalla mukaan ja juoksemaan, ihan sen takia että tulisi "leikitettyä" lasta?
No jos lapset leikkii ihan kivasti ilman sen kummempaa ohjausta, niin tottakai hoitaja saa jutella toisten hoitajien kanssa, eikä tarvitse vetää mitään sirkusesitystä lapsille.
Mutta jos lapsi itkee...silloin pitäisi, mun mielestä, tehdä jotain muuta kuin jutella työkamujen kanssa, hakea se lapsi vaikka syliin tai ohjata kädestä pitäen leikkiin. Oltiin sitten puistossa, pph:lla, päiväkodissa, missä vaan.
 
Vuoden verran seurannut kolmen pphn toimintaa tuossa meidän lähipuistossa enkä kertaakaan ole nähnyt heidän leikkivän lasten kanssa. Joskus pukkaavat toki vauhtia keinussa olevalle, paitsi talvella eivät saa keinua. Kyllä se aika kuluu toisten kanssa jutellessa. Kahdesta heistä olen saanut sen kuvan etten ikinä lastani heille veisi hoitoon, yksi on tosi ihana. Juttelee mukavasti lapsille, halii ja lohduttaa. Muilla jo se äänensävy lapsille puhuessa on tyly ja jotenki tunteeton lasta kohtaan :/



 
.
Ei taida kaikki perhepäivähoitajat olla oikealla alalla. Sääliksi käy tuollaisten hoitolapsia. Ei se oo paha olla yhtä päivää sisällä. usein tuntuu, että pph:t vain lähtevät noihin puistotapaamisiin saadakseen juoruta keskenään. Lapset ovat siinä sitten omillaan.

Tälläisiin on puututtava. Ilmoita kuntaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Niistä pph:n varavaatteista. Mulla hoidossa 1-5 vuotiaita lapsia, eipä oo käyny mielessäkään, et mun pitäis ruveta hommaamaan kaikille 74-116cm varavaatteet.. Haloo..
Ei tietenkään pidä, vanhempien velvollisuushan on hommata lapsille vaatteet, ja pitää huoli siitä että vaihtovaatteita on tarpeeksi. Säänmukainen ulkovaatetuskin pitää olla.

Ei päiväkodin täditkään niitä itse osta, siis varavaatetta taloon, vaan ne on saatu lahjoituksena.
 
mjöö
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja mjöö:
Entäs kun se koko revohka painaa päät hiessä pulkkamäessä, saako silloin jutella työkavereiden kanssa lapsia silmalla pitäen, vai pitääkö mahdollisesti mennä omalla pulkalla mukaan ja juoksemaan, ihan sen takia että tulisi "leikitettyä" lasta?
No jos lapset leikkii ihan kivasti ilman sen kummempaa ohjausta, niin tottakai hoitaja saa jutella toisten hoitajien kanssa, eikä tarvitse vetää mitään sirkusesitystä lapsille.
Mutta jos lapsi itkee...silloin pitäisi, mun mielestä, tehdä jotain muuta kuin jutella työkamujen kanssa, hakea se lapsi vaikka syliin tai ohjata kädestä pitäen leikkiin. Oltiin sitten puistossa, pph:lla, päiväkodissa, missä vaan.
Tästä minä oon aivan sammaa mieltä. Jos lapsi itkee, toki pitää lohduttaa ja yrittää ohjata leikkiin.
Mutta oletkos huomannut semmoista, varsinkin tällä nimenomaisella palstalla, että suuri osa on siltikin sitä mieltä, että ppht kautta maan vaan juttelee keskenään, ei piittaa lapsista, eikä mitään muutakaan mitä vastuuntuntoinen hoitaja tekisi?

Kukaan ei ilmeisesti ymmärrä sellaista seikkaa, että suurin osa pph-lasten ryhmistä ovat ihan normaaleja lapsia, joilla se riemu repee jo ihan siitä että saa vapaasti mellastaa ja leikkiä kavereiden kanssa?
Ja se on kuulakaas ihan hyväksi sille lapselle, että se saa sitä vapaata leikkiä harrastaa. Ja nämä ulkoilutilanteet ovat yleensä aina (retkiä sun muita tapahtumia lukuunottamatta) nimenomaan niitä VAPAAN leikin ja energian purkamiseen tarkoitettuja tilanteita.

Minulla esim. ei ole vielä kertaakaan pitkällä urallani ollut ryhmässäni lasta, joka ei olisi ulkoiltaessa leikkinyt vaan olisi ns. paikallaanseisoja. Eli kyllä, vaihdan kyllä ulkoiltaessa kuulumisia kollegoiden kanssa SAMALLA lapsia vahtien (en haukkana niskassa hengittämässä kuitenkaan)
Enkä tunge teennäisesti sinne lasten leikkiin mukaan. Parjatkaa ihan rauhassa, minulle se rakkain ja tärkein ja todenperäisin palaute tulee lapsilta. Ei syyllisyydentuntoisilta vanhemmilta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ei taida kaikki perhepäivähoitajat olla oikealla alalla. Sääliksi käy tuollaisten hoitolapsia. Ei se oo paha olla yhtä päivää sisällä. usein tuntuu, että pph:t vain lähtevät noihin puistotapaamisiin saadakseen juoruta keskenään. Lapset ovat siinä sitten omillaan.

Tälläisiin on puututtava. Ilmoita kuntaan.
Pph:n työpäivä kestää n. klo 6-18. Saa kai sitä jutella jonkun aikuisen kans sinä aikana. Muuten kun on "yksin" =lasten kans koko päivän.
 
mjöö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ei taida kaikki perhepäivähoitajat olla oikealla alalla. Sääliksi käy tuollaisten hoitolapsia. Ei se oo paha olla yhtä päivää sisällä. usein tuntuu, että pph:t vain lähtevät noihin puistotapaamisiin saadakseen juoruta keskenään. Lapset ovat siinä sitten omillaan.

Tälläisiin on puututtava. Ilmoita kuntaan.
Pph:n työpäivä kestää n. klo 6-18. Saa kai sitä jutella jonkun aikuisen kans sinä aikana. Muuten kun on "yksin" =lasten kans koko päivän.
Ei sa, ehei. Silloin olet laiska lapsista piittaamaton kurppa, joka vaan juoruaa pahaa toisten selä´ntakana ja haukkuu lapsia. :eek:/
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ei taida kaikki perhepäivähoitajat olla oikealla alalla. Sääliksi käy tuollaisten hoitolapsia. Ei se oo paha olla yhtä päivää sisällä. usein tuntuu, että pph:t vain lähtevät noihin puistotapaamisiin saadakseen juoruta keskenään. Lapset ovat siinä sitten omillaan.

Tälläisiin on puututtava. Ilmoita kuntaan.
Pph:n työpäivä kestää n. klo 6-18. Saa kai sitä jutella jonkun aikuisen kans sinä aikana. Muuten kun on "yksin" =lasten kans koko päivän.
Mutta lapset pitää huolehtia ensin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja mjöö:
Tästä minä oon aivan sammaa mieltä. Jos lapsi itkee, toki pitää lohduttaa ja yrittää ohjata leikkiin.
Mutta oletkos huomannut semmoista, varsinkin tällä nimenomaisella palstalla, että suuri osa on siltikin sitä mieltä, että ppht kautta maan vaan juttelee keskenään, ei piittaa lapsista, eikä mitään muutakaan mitä vastuuntuntoinen hoitaja tekisi?
Olen huomannut.

Olen tosin huomannut senkin, että jos kerron omista erittäin huonoista kokemuksistani perhepäivähoitajiin liittyen, niin se tulkitaan siten, että suunnilleen vihaan koko ammattikuntaa. Ei se ole niin. Mun kokemukset on vaan tosi huonot :/ , vastaavasti kokemukseni lasteni päiväkodista ovat hyviä, ja niitä yritetään täällä sitten nollata kertomalla miten heillä kyllä on huonoja kokemuksia päiväkodista. Kyllä mä tiedän, että on olemassa hyviä perhepäivähoitajia ja huonoja päiväkodin tätejä, mutta omista kokemuksistanihan mä vaan olen puhunut.

Ns. normaali lapsi (toivottavasti kukaan ei loukkaannu sananvalinnasta :flower: ) leikkii kyllä pihassa ilman jatkuvaa ohjaamistakin, kunhan saa leluja ja kavereita (eikä niitäkään aina tarvita :D ), mutta itkevää tai muuten surkeana olevaa lasta pitää kyllä lohduttaa, ja aikuista tarvitaan myös riitatilanteissa, ja silloin hoitajan pitää unohtaa juttelu ja keskittyä lapsiin. Mutta jos lapsilla on kivaa, kukaan ei itke eikä kukaan tappele, niin hoitajat (oli sitten pph tai päiväkodissa töissä ) saa mun puolesta jutella keskenään ihan vapaasti. Onnistuuhan lasten perään katsominen silloinkin, kun juttelee jonkun kanssa :)
 
Etana Elli
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mutta mun mielestä pph voisi hieman leikkiä lasten kanssa puistossa, eikä vaan jutella muiden hoitajien kanssa.
Tätä minä just tarkoitan, että onko PPH:n tehtävä oikeasti vain jutella muiden kanssa siellä puistossa. Vähän viitseliäisyyttä, niin ei olisi sekään tyttö hytissyt koko aikaa.
Sellaiset ihmiset jotka käy normitöissä ei voi käsittää kuinka yksinäistä työtä perhepäivähoitajat tekee! Kymmentuntisia päiviä johon kuuluu vanhempien kanssa jutustelua 10-20min. Muiden hoitajien kanssa jutteleminen on ihan ensiarvoisen tärkeää tällaisessa työssä. Lisäksi ulkoiluaika voi olla ihan suunniteltukin omatoimiseen leikkimiseen varsinkin puistossa. Meillä ainakin kun tapaamme puistossa toisten hoitajien kanssa on ihan tarkoituskin "seurustella"btoki lapset pitää kunnolla huolehtia muuten, mutta sitten leikittämiset yms. tehdään toisella kertaa, minä esim. omassa pihassa palloleikit jne.
Ja se miten vanhemmat laittavat varusteita lapselle vaikuttaa hoitajaan. Helpottaa tai vaikeuttaa työtä. Mutta jos varusteita ei vain ole (jos joku vanhempi laittaa kumpparit lapselle pakkaskeleihin) niin pahapa siihen on vaikuttaa. Vanhemmille on kuitenkin annettu selkeät ohjeet ja maalaisjärkeäkin voi käyttää.
 
Helvetti on muut ihmiset
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Helvetti on muut ihmiset:
Hoitakoot jokainen itse lapsensa!
Eli, jos ppht on leipääntyneitä työhönsä ja kohtelevat lapsia välinpitämättömästi ratkaisu on, että hoitakaa itse lapsenne ? Okei :D
Ei se ole kenenkään muun velvollisuus hoitaa mun lapsia sen takia että mä voisin käydä töissä tai ties missä. Ei tarttis valittaa tuollaisista asioista, kun jokainen kantaisi vastuun ihan itse niistä omista rakastelun tuotoksistaan.
 
nöppäri
Heh, minä olin nuorempana likkana päiväkodissa töissä, ja leikin lasten kanssa ihan sumeesti pitkin hankia ym, kerran sitten tuli yhden tytön isä hakemaan lastaan, katseli hetkenaikaa ja tokas, että on se hyvä että edes joillakin on potentiaalia. Olin ihan että hää, kun en tajunnut mitä tarkoitti, musta vaan oli ihan normaalia leikkiä ja meuhuta muksujen kanssa, ei tullut itsellekkään kylmä pihalla. Jälkeenpäin kyllä aukes minullekkin mitä tarkoitti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helvetti on muut ihmiset:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Helvetti on muut ihmiset:
Hoitakoot jokainen itse lapsensa!
Eli, jos ppht on leipääntyneitä työhönsä ja kohtelevat lapsia välinpitämättömästi ratkaisu on, että hoitakaa itse lapsenne ? Okei :D
Ei se ole kenenkään muun velvollisuus hoitaa mun lapsia sen takia että mä voisin käydä töissä tai ties missä. Ei tarttis valittaa tuollaisista asioista, kun jokainen kantaisi vastuun ihan itse niistä omista rakastelun tuotoksistaan.
Kyllä on pph (tai päiväkodin henkilökunnan ) velvollisuus hoitaa lapsia heidän vanhempien töissä ollessa, jos on siihen hommaan alkanut. Ja työ kuin työ pitää tehdä kunnolla, varsinkin kun on kyse puolustuskyvyttömistä lapsista.

 
No voi hyvän tähen..
Monikos teistä valittajista on OIKEASTI puuttunut asiaa, joka teidän mielestä on ollut väärin? Kannattaisi varmaan asianomaiselle asiasta mainita, eikä täällä valittaa. Tuskin koskaan päästään eroon noista "huonoista" hoitajista,jos ei asioihin puututa. Täällä palstalla huutelu ei ole sitä.
Ja tähän lisäisin vielä, että tossa meidän naapurissa on eräs pph, joka silloin tällöin käy lasten kanssa meidän pihassa leikkimässä. Hänellä on yksi lapsista sellainen, että huutaa ihan koko ajan ulkona, jos hänen kanssaan koittaa jotain leikkiä, hän alkaa huutamaan lisää ja heittäytyy maahan. Ainoastaan sylissä olihi itkemättä, mutta eihän kukaan jaksa pidellä 2-vuotiasta 1,5h sylissä, varsinkin kun siinä on 3 muuta, jotka sitä huomioo kaipaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja No voi hyvän tähen..:
Monikos teistä valittajista on OIKEASTI puuttunut asiaa, joka teidän mielestä on ollut väärin? Kannattaisi varmaan asianomaiselle asiasta mainita, eikä täällä valittaa. Tuskin koskaan päästään eroon noista "huonoista" hoitajista,jos ei asioihin puututa. Täällä palstalla huutelu ei ole sitä.
Mun vanhemmat puuttui aikoinaan niihin asioihin, jotka olivat väärin (eivätkä pelkästään heidän mielestään): ottivat minut pois hoitajalta, joka jätti mut vauvaiässä yksin parvekkeelle itkemään tunniksi pariksi kun itse meni kauppaan. Ja ottivat minut & veljeni pois pph:lta, jonka mies toikkaroi aamusta asti kännissä, joi hoitolasten nähden.

Mutta alanko soittelemaan jollekin päivähoidon ohjaajalle tms siitä, että pph juoruaa hoitolastensa asiat kaikille, tai siitä että lapsi karkasi puistosta ja kun palautin hänet sinne ei pph ollut edes huomannut lapsen katoamista, kun oli niin mielenkiintoiset keskustelut menossa muiden perhepäivähoitajien kanssa? En. Olen kyllä kertonut tällä hoitajalla hoidossa olevien lasten äidille asiasta, ja varoittanut kaikkia tuttujani että tälle hoitajalle ei kannata lapsia viedä. Ja lasteni pk:n johtajalle sanoin tästä vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, sitä veikö hän asiaa eteenpäin en tiedä. Enempää en ole tehnyt enkä tee, ellen sitten näe pph:n mätkivän lasta turpaan tms...
 
Nina
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Heh, minä olin nuorempana likkana päiväkodissa töissä, ja leikin lasten kanssa ihan sumeesti pitkin hankia ym, kerran sitten tuli yhden tytön isä hakemaan lastaan, katseli hetkenaikaa ja tokas, että on se hyvä että edes joillakin on potentiaalia. Olin ihan että hää, kun en tajunnut mitä tarkoitti, musta vaan oli ihan normaalia leikkiä ja meuhuta muksujen kanssa, ei tullut itsellekkään kylmä pihalla. Jälkeenpäin kyllä aukes minullekkin mitä tarkoitti.
Joo,nuorena tyttönä se oli kivaa, niin minäkin menin.. Sittemmin sitä kangistui ja alkoi palella ja ilmeisesti potentiaali katosi, mutta lapset ovat ihan yhtä onnellisia kuin ennekin..
 
Täh..
Mikä tässä hommassa oli nyt niin väärin? Siis hoitajan olis pitäny tehdä mitä? Eikai se hoitaja saa sitä lasta lämpimäksi jos lapsi ei itse halua. Toki jos ihan itkee, niin pitää jo lähteä vaikka kävelemään takaisin. Mutta jos joku lapsi on viluinen ja nyreissään, niin pitääkö koko homma ja toisten lasten ilo pilata sen takia?
 
lastenhoitaja
Se on tosi asia, että harvalla pph:lla on kotonaan varavaatteita ja kenkiä. Eikä ole tarviskaan. Kyllä vanhempien pitää laittaa oikeat varusteet mukaan. Periaatteessa vanhemmat ovat siis katsoneeet lapsensa pärjäävän saappailla eikä hoitajalla ole siihen päätösvaltaa.

Hoitajat ovat yksin lasten kanssa koko PITKÄN päivän ja minusta on ihan suotavaa, että juttelevat siellä puistossa keskenään kunhan lapset eivät heitteille jää. Ei aikuisen tarvitse koko ajan leikkiä lapsen kanssa. Puistossa vapaaleikki on lapsellekkin harjaannnuttava juttu, siellä on isompi ryhmä lapsia.
 
lirputtaja
Kyllä se vaan niin on että normaali lapsi keksii itse leikin ulkona ja sisällä.
Ihmettelkää muutaman vuoden päästä kun pph:ta ei enää ole ja saatte viedä lapsenne ylitäysiin laitoksiin, eli päiväkoteihin.
Hattua nostan jokaiselle perhepäivähoitajalle joka jaksaa sitä työtä!
 

Yhteistyössä