Porvoon seudun odottajia?

Luminella: mä luin netistä (jostain juhlapalstalta), että ristiäiset ja rippijuhlat on ainoat juhlat, joihin alkoholi ei kuulu. Me ei välitetty etikeistä ja tarjottiin kuoharia. Tosin osin myös siitä syystä, että ollaan menty äskettäin kihloinhin. Serkkutytön ristiäisissä oli myös kuoharitarjoilu. Mun mielestä ihan juhlavaa, jos pysyy yhdessä lasissa eikä kukaan ole örvellykunnossa..:)

Luminellan kakku kuulostaa ihanalta!!! Meillä oli suklaakakku Gabriolesta. Se oli tosi hyvä, mutta ihan peruskakku listalta, ei siis mitään erityistä poikaan liittyvää. Muut tarjoilut oli itse tehtyjä. Kaikki kolme mummaa oli leiponut jotain ja itse tein kaverini kanssa suolaisia piirakoita. Meilläkään ei ollut kuin 25 vierasta. Eli oltaisiin mahduttu olemaan myös kotona. Osin siksi, että puolet vieraista oli Pohjanmaalta, haluttiin pitää kaste kirkossa. Tuli samalla hieman turistikierrosta vanhaan kaupunkiin. Samalla saatiin juhlavampi ympäristö tilaisuudelle, meidän olohuone kun on vielä vähän vaiheessa sisustuksen suhteen.. :p Pappina oli nuori nainen nimeltä Anne. On ollut kesän viransijaisena täällä.
 
Ohhoh! Onpa täällä ollut vilkasta :D Jouduin pitämään taukoa koneella hengailussa, kun tuo silmäni ei kestä katseen tarkentamista eikä näytön kirkasta valoa.

Kaislalle tuhannesti onnea tyttövauvan johdosta :flower: Ihanaa, että teillä meni kaikki niin hyvin.

Bambilainen Olihan mielenkiintoista tietoa D- vitamiinista. Hyvä tietää jo etukäteen, mikäli vauva saa vatsavaivoja.

Kiitos Vimpu tsempityksestä :hug: Toivon tosiaan, että silmätulehdus edes hieman hellittää ennen synnytystä. Hoito kestää kuitenkin useita viikkoja, mutta pahin kipu alkaa onneksi olla takana (*koputtaa puuta*).

Luminella Voi sua raasua! Koita nyt jaksaa tautisi kanssa, vaikka se on varmasti ottanut voimille. Äidinvaistosi jylläävät ilmeisesti sairastamisestasi huolimatta :)

Floralle tsemppiä viime metreille :hug:

Ihanaa kuulla teidän jo vauvautuneiden ristiäissuunnitelmista. Ristiäiset kun ovat niin herkkä juhla. Saas nähdä miten selviän oman lapsen ristiäisistä, sillä olen aina liikuttunut kyyneliin ystävien ja sukulaisten vauvoja kastettaessa.
 
Joku kyseli Babybjörnin sitteristä jo edellisellä sivulla... mennyt ohi. Mä etsin myös Porvoosta ko. sitteriätuloksetta. Kävin sit Petikosta ostamassa sen. Ainakin Vauvatalo Johanna myy babybjörniä. On ollut kyllä ihan paras vauvahankinta. Rauhoittuu sitteriin, jos esim. vatsavaivoja. Asento on niin hyvä, että kakka tulee usein sitterissä ollessa. Suosittelen!! :)

Mä oon ollut jo viikon kuumetta ja olo rupee oleen jo terve. Silmät tuntuu vielä hassuilta ja olenkin laittanut niihin viscotearsia.

Dee-tipoissa on myös etanolia -on ilmeisesti säilyvyyden vuoksi, koska niitä ja Jekoviteja voi säilyttää huoneenlämmössä, kun taas Devitol pitää säilyttää jääkaapissa -reissussa hankala. Noissa öljypohjaisissa d-vitamiinitipoissa ei käsittääkseni ole etanolia, mut vesipohjaisissa kuten dee-tipat ja jekovit on. Täytyy vielä selvitellä. :) meillä ei dee-tipoista ole hirmuisesti tullut vatsavaivaa. Uskon, että etanoliakin on vain pieni tippa koko pullossa.
 
Meillä ei BB-sitteri saa kakkaa tulemaan, mutta poika viihtyy siinä ihan hyvin (jopa 5 minuuttia=)), kun saa itsekin sitä heijailtua. Muuten ei oikeastaan olisi yhtään yksikseen, joten tuo sitteri on ihana apu. Saa pyykit ripustettua tai jopa kahvikupin juotua aina joskus =) Suosittelin siis myös!

Meillä oli tänään 2-kk neuvola, vaikka virallinen synttäri on vasta viikon päästä. Ruoka on maistunut hyvin. Mitat olivat 60 cm ja 6820 g. Pojalta kuului sydämestä pieni sivuääni, joten saatiin lähete lastenpolille tutkimukseen. Lääkärin mukaan ovat varsin yleisiä tuon ikäisillä ja yleensä harmittomia. Itse luin netistä, että sydänpotilaat ovat yleensä laihoja ja kasvavat huonosti. Itsekään en siis kauhean huolissani vielä ole, toivottavasti ei ole tarvettakaan! Hyvä kuitenkin, että tutkivat.

Dee-tipoista edelleen: meillä jekovetit on toiminut ihan ok. Neuvolan ohjeissa luke kuitenkin, että ne pitäisi ekan pullon jälkeen vaihtaa devitol-tippoihin. Mitähän hyötyä siitä on ?
 
Meillä neiti saattaa helposti olla sitterissä 15-30 min. Oon käynyt suihkussa sillain, että neiti on sitterissä ja katsoo vessassa pyörivää pesukonetta sekä kuuntelee suihkun lorinaa. :D ja viihtyis varmaan pidempäänkin, jos antaisin olla, mutta en viitsi kaiken päivää siinä istuttaa. Lattialla on ruvennut myös viihtymään paremmin ja paremmin. Leikkimaton "katossa" ei tosin saa olla kuin yksi tai kaksi roikkuvaa lelua. Muuten hermostuu, kun on liikaa katseltavaa. On vielä aika paljon selällään. Vatsallaan ei juuri viihdy, mut joka päivä hetken pidän.

Meilläkin oli tänään neuvolalääkäri. Pituutta oli 59,2 cm, painoa 5660g ja kaikki hyvin. Ikää neidillä tasan 7 viikkoa. Saatiin rota -"rokote" ja pyysin reseptin pneumokokki -rokotteeseen. Mietin eka et oltais osallistuttu siihen tutkimukseen, mutta koska sen saa tietää vasta 2 v päästä että saiko sen pneumokokki -rokotteen vai hepatiitti -rokotteen, niin päätin olla osallitumatta. Haluan ehdottomasti sen pneumokokki -rokotteen tytölle. Onhan se tyyris, mut itsensä maksaa, jos säästyis neiti noilta korvatulehduksilta ym. Siskon tyttö otti sen ja ei ole tainnut kertaakaan käydä lääkärissä (paitsi tietty neuvolassa :) ).

Ristiäiskukat tilasin Kukka-Amadeuksesta. Lissu teki mun hääkimpunkin, niin luotan tässäkin asiassa häneen. Oli aivan ihana, erikoinen hääkimppu ja nytkin kuulostaa, että ihanat köynnös/kimppu/kranssi tulee. Kyseli niin tarkaan sisutuksen, astiaston, yms. värin. :) tilasin siis kahvipöytään ja kastepöytään omat. Kahvipöytään tulee näillä näkymin köynnös ja kastepöytään kimppu tai kranssi.
 
Ja tuleekin kukat just toisin päin eli kahvipöytään tulee korkeaan jalalliseen maljaan kukka-asetelma ja kastepöytään tulee köynnös maljan ympärille, joka valuu liinaa pitkin alas lattiaa kohti. Ihanaa!!! :flower: :) mä oon ihan kukkahullu!!
 
Luminella: tiedätkö paljon pneumokokkirokote maksaa? Missä iässä teidän tytölle laitetaan eka rokote? Mekin eka ajateltiin, että osallistutaan siihen tutkimukseen, mutta nyt ollaan alettu miettiä, että haluttaisiin varmasti just se pneumokokkirokote..Ennen kaikkea sen takia, että ainakin osin ehkäisee aivokalvontulehdusta (oon kuullut hurjan pelottavia juttuja siitä..)

Me saatiin kans eilen rotarokote. Poika on päästellyt pahan hajuisia pieruja, mutta muita sivuvaikutuksia ei ainakaan vielä ole ilmaantunut. Miten teillä Luminella?
 
Vimpu, ei ole meillä tullut ainakaan vielä sivuvaikutuksia siitä rotateq -rokotteesta. Se pneumokokki -rokote maksaa kuulemma noin 80 euroa/piikki ja niitä tarvii yhteensä 4. Eka laitetaan kun tyttö on noin 2 kk eli seuraavalla neuvolakäynnillä ja toka noin kuukauden päästä ekasta ja kolmas noin kuukauden päästä tokasta. Viimeinen lapsen toisella ikävuodella. Jos siis ymmärsin oikein. Onhan se tyyris, mutta toisaalta säästää siinä sit, jos se suojais just esim. korvatulehduksilta ja vielä tärkeempää aivokalvontulehdukselta. Meillä vakuutus lapselle, mutta ennen kaikkea tietty toivon, että tyttö pysyy terveenä ja "turhaan" maksettais vakuutusta. Ajattelin myös kysyä, jos mun vanhemmat sponsais vaik pari rokotetta. :)
 
Heippa vaan kaikille :wave:

Täällä sitä ihaillaan lumipeitettä ikkunasta ja puhistaan jättimahan kanssa :snotty:
Ylihuomenna olisi sitten LA, mutta ainakaan vielä vauva ei ole antanut mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Ei supistuksia, eikä vihlomisia, iloisena hän möyrii mahassani ja tuntuu viihtyvän siellä oikein hyvin :saint:

Viime viikolla neuvolassa arvioitiin vauvan painavan 4100g, joten ihan hirveän pitkään en häntä enää mielelläni mahassani kasvattelisi. Terkkari ehdottikin, että soittaisin sairaalaan jo ensi viikolla sopiakseni yliaikakontrollin, vaikka synnytystapa-arvion yhteydessä lääkäri kehoitti soittamaan vasta rv 41+5 jälkeen. Taidan uskoa neuvolan tätiä ;)

Onko teille vauvautuneille tarjolla H1N1- rokotusta? Neuvolassa kertoivat rokotusten alkavan kahden viikon kuluttua raskaana oleville ja alle kuukauden ikäisten vauvojen äideille. Itse ajattelin ottaa rokotuksen ja aikakin on jo sovittu.

Jokos Floralla on nyytti sylissä?

Taidan lähteä kylille heilumaan, jos vaikka saisin sillä synnytyksen käynnistymään :D

Iloista päivää kaikille, räntäsateesta huolimatta :wave:
 
Moikka kaikille!

Lupasin tulla kertomaan lisää, kunhan vain vauvan hoitamiselta maltan. Meillä on ollut viime aikoina ilon lisäksi elämässä myös surua, jonka vuoksi en ole jaksanut kirjoitella. Jouduimme viime viikolla luopumaan toisesta kissastamme. :( Kissan silmät ovat olleet huonona jo kaksi vuotta, ja nyt tultiin siihen pisteeseen, että lääkitys ei enää auttanut. Muitakin vanhuuden vaivoja kisulla jo oli, joten meidän oli tehtävä raskas päätös. :( Vauvan kanssa touhuillessa ei onneksi ehdi koko ajan miettiä kisun poismenoa. Ikävä on kuitenkin suuri.

Voisin kertoa hieman lisää sektiosta ja sairaalasta. Menimme siis aamulla klo 8 maissa sairaalaan ja odottelimme, milloin leikkaussali vapautuu. Aikataulusta ei kukaan osannut kertoa mitään. Lääkäri varmisti myös vielä kerran ultralla perätilan. Kymmenen jälkeen minua alettiin valmistelemaan leikkaukseen, ja vauva syntyi 10.42. Minä en ehtinyt nähdä tyttöä kuin pari minuuttia, kun kätilö ja mieheni jo poistuivat vauvan kanssa leikkaussalista, ja minua alettiin ompelemaan kokoon. Mies pääsi heti kylvettämään ja syöttämään vauvaa pullosta, ja minut vietiin heräämöön. Olin heräämössä alle kaksi tuntia, kunnes pääsin viimein perhehuoneeseen, jossa mies ja vauva jo minua odottivat.

Minut leikkasi nuori lääkäri, jota avusti erikoislääkäri. Kun lääkäri esitteli itsensä juuri ennen leikkauksen alkua, minua alkoi jännittämään. Arvasin iästä, että kokemusta leikkauksista ei hänellä varmaan kovin paljon ole. Kuulinkin leikkauksen aikana, että kokemus oli hänelle vasta toinen (onneksi ei sentään ensimmäinen :). Ja onneksi kokenut lääkäri selosti koko ajan vieressä, mitä pitää tehdä.

Kipuja minulla on ollut yllättävän vähän. Heräämössä sain kipulääkettä ja osastolla panadolia ja buranaa. Sairaalasta kotiutumisen jälkeen otin muutamana päivänä satunnaisesti panadolia, mutta viikon kuluttua leikkauksesta en enää tarvinnut lääkkeitä. Ainoa tilanne, jossa tunsin valtavaa kipua, oli ensimmäinen suihku- ja vessareissu vuorokausi leikkauksen jälkeen. Silloin tuntui siltä, että tästä ei selviä koskaan. Suihku teki kuitenkin ihmeitä, ja paraneminen alkoi huimaa vauhtia.

Saimme perhehuoneen ja se oli aivan mahtava juttu. Emme tarvinneet juuri ollenkaan apua vauvan hoidossa, sillä mieheni hoiti vaipanvaihdon ja minä syöttämisen. Imetys lähti heti hyvin käytiin, ja vauvan paino on noussut kivasti puklailusta huolimatta.

Porvoon sairaalan henkilökunta oli mukavaa ja apua saimme aina nopeasti. Kun menimme sairaalaan, siellä oli hyvin vähän synnyttäjiä, joten osastolla oli erittäin rauhallista. Parina viimeisenä päivänä oli sitten jo huomattavasti kiireisempää, mutta se ei vaikuttanut hoidon laatuun.

Kaiken kaikkiaan kokemus oli positiivinen, ja elämä vauvan kanssa ihanaa. Yötkin olemme nukkuneet pääsääntöisesti hyvin syöttöjen välissä. Tyttö itkee oikeastaan vain nälkäänsä.

Silve, minulle ei ole ainakaan tarjottu tuota H1N1-rokotusta. Toisaalta kahden viikon päästä vauva on jo yli kuukauden vanha, joten en taida edes kuulua tuohon rokotusryhmään.

Vielä tsemppiä Silvelle ja Floralle viime metreille (vaikka Flora taitaa jo olla synnyttänyt?).


 
Kiva kuulla Kaislankin kuulumisia! Lämmin halaus kissan takia :hug: Lemmikeistä luopuminen on raskasta:'( . Mä koko ajan pelkään, että meidän poika tulee allergiseksi koiralle ja joudutaan luopumaan siitä. Oon itse ollut pienenä allerginen, joten taipumuksen hän on saattanut periä. Nyt pojalle on ollut allergiatyyppistä näppylää ja kysyinkin jo lääkäriltä voiko olla koira-allergiaa. Lääkäri sanoi, että yleensä lemmikeille pitää altistua ainakin vuosi ennen kuin allergiaa ilmenee, joten ei hätää vielä. Ilman muuta siis koirasta luovuttaisiin, jos pojan terveys sen vaatisi, mutta toivotaan kovasti, että moista tilannetta ei tule.

Luminella: Kiitos pneumokokkirokotetiedosta! Pitää miettiä asiaa, mutta on se vaan kallis:/ Ainakin tutkimukseen osallistutaan, jos ei muuta..

Silve Sullahan on iso vauva myös:) Taitaa olla pohojalaasta mentaliteettiä hänelläkin :p Mulla ei ollut muuten supistuksen supistustakaan eikä muitakaan merkkejä etukäteen. Supistukset alkoivat sitten kerta heitolla kunnolla, joten jos sulla menee yhtään samaa rataa voit olla hyvinkin jo pian tositoimissa.

Me oltiin jo viime to niissä sydäntutkimuksissa sairaalassa. Pojasta otettiin sydänröngten, ekg, joka raajasta verenpaineet ja kaksi lääkäriäkin tutki. Mitään ei onneksi löytynyt ja sivuäänikin oli kadonnut. Eli ilmeisesti kyseessä oli joku harmiton tilapäinen sivuääni. Pikkuherra oli oikea hurmuri, esitteli äskettäin oppimaansa hymyä kaikille hoitsuille =) Menin synnärinkin ohi ja tuli ihan haikea olo. Ne ensimmäiset hormonihuuruiset päivät pientä ihmettä ihmetellessä olivat kyllä ihan ainutlaatuisia =) :heart:
 
Kaisla, mukava kuulla, että kokemus oli positiivinen. :hug: Meillä meni ihan samalla tavalla, että perhehuoneessa oltiin ja mies hoiti vaipan vaihtamisen yms. vauvanhoidon ja minä keskityin syöttämiseen ja omaan toipumiseen. :) kurjaa, kun jouduitte luopumaan kissasta. Miten teillä on mennyt vauvan kanssa kotona?

Silve, mulle sanottiin jo vkolla 40 että vauvan painoarvio on noin 4000g (painoi vkolla 42+4, jolloin syntyi 4062g). Ultraava lääkäri sanoi, että lapsi ei juurikaan enää painoaan kasvata "yliajalla". Jos yhtään lohduttaa. :) tsemppiä ja voimia synnytykseen. Toivotaan, että pian alkaa.

Meillä neiti kasvaa hyvin -ikää reilu 7 vkoa. Pituutta oli viime keskiviikkona 59,2 cm ja painoa 5660g. Ja omalla maidolla menty koko ajan. :) vauva-arki on ollut edelleen mukavaa ja aika leppoisaakin. Tyttö on niin tyytyväisen oloinen ja vain vähän ollut masu ym. vaivaa. Toisaalta oon myös itse ollut aika tarkka siitä, mitä syön, että en omilla syömisillä aiheuttaisi toiselle ilmavaivaa. Ehkä osa syy myös siinä... mene ja tiedä. ;)

Vimpu80, Ihana että kaikki hyvin!! :hug: :heart:
 
Kaislalle kiitos synnytyskertomuksesta. Kiva, että sinullakin on ollut hyviä kokemuksia Porvoon sairaalasta. Vaiva- arikikin vaikuttaa sujuvan hyvin. Lohtuhalit kissan poismenon johdosta :hug: Lemmikistä luopuminen on vaikeaa. Meilläkin koirat ovat ihan perheenjäseniä ja niin kovin rakkaita.

Vimpu Onnittelut poitsun hyvistä tutkimustuloksista! Ihanaa, että kaikki on kunnossa.
Tuoreen tutkimuksen mukaan muuten vastasyntyneen altistuminen koiralle ehkäisee lasten eläin- ja siitepölyallergioiden puhkeamista. Paras tulos saadaan, jos koira saa oleskella myös huoneessa, jossa vauva nukkuu. Lisätietoa alla olevasta linkistä.

http://www.allergia.com/?962_m=1057&s=855

Itse en ollut lapsena allerginen, mutta minulle puhkesi parikymppisenä vaikea koivun siitepölyallergia ristiallergioneen. Siedätyshoito kyllä auttoi oireisiin jonkin verran. Pelkään minäkin allergiataipumuksen periytyvän vauvaan, mutta onneksi meillä on peräti kolme koiraa ehkäisemässä allergian puhkeamista :D

Luminella Kiitos lohdullisesta tiedosta vauvan painon kehittymisen suhteen :) Tiistaina neuvolassa myös annettiin hieman samansuuntaista tietoa. Terkkarin mukaan paino-arvio on nyt 4200-4300 g ja eilenhän tosiaan oli laskettu aika. Toivoisin, että mullakin painoarvio menisi hieman yläkanttiin. Mitään tuntemuksia ei ole ollut, mutta saisi synnytys tosiaan jo käynnistyä. Tää odottelu ei sovi mun kärsimättömälle luonteelleni :kieh:
Teidän tyttö on kyllä kasvanut hienosti :) Toivottavasti meilläkin vauvan kanssa menisi yhtä mallikkaasti.

Ajattelin lähteä tapetoimaan meidän saunan pukuhuonetta. Pitää nimittäin keksiä jotain muuta tekemistä kuin synnytyksen odottelu :p
 
Allergioista: mäkään en ollut lapsena allerginen, mutta iakuisiällä puhkesi siitepöly- ja eläinallergiat. Ja tietty ristiallergioineen. :headwall: mulla siis hirvittävä lista kaikkea mitä en saa syödä.

Silve, en muista sanoinko jo täällä, mutta on ollut jotenkin helppoa tuon tytön kanssa, kun se oli syntyessään niin valmis. Mullahan siis meni yli lasketun ajan pitkälle kolmatta viikkoa. Meillä ei ole ollut juuri mitään vaivoja tytöllä. Tottakai mahavaivaa joskus, mutta hirmu vähän ja helpottaa hieromalla. Oli tarkkaavainen jo heti syntymästään ja katsoa killitti suoraan silmiin jo muutaman minuutin ikäisenä. :D tai ainakin siltä näytti... jaksoi olla hereillä tunninkin kerrallaan jo ihan vastasyntyneenä, yms. Että on siinä omat etuna, että vähän pidempään siellä vatsassa majailee. :heart: ja taas kerran toivotan tsemppiä! :hug:
 
Mitäs Floralle kuuluu?

Vimpu, mekin pelätään, että tyttö tulee allergiseksi kissoille. Mä nimittäin olen ollut lapsena todella allerginen kissoille. Uskon kuitenkin siihen, että jos lapsi on syntymästään lähtien tekemisissä eläinten kanssa, allergia ei puhkea niin helposti.

Luminella, olisi tosiaan mukava tavata joskus vaunulenkillä, kun samalla suunnalla asutaan.

Meillä on mennyt kotona todella mukavasti. Ainoa hieman ikävämpi asia on vauvan puklailu :( Välillä maitoa tulee ylös todella runsaasti, ja se saa vauvan pahalle tuulelle. Joskus saattaa käydä niin, että syötön jälkeen vauva puklailee pari tuntia ja sitten pitääkin syöttää jo uudelleen. Varsinkin yöllä tämä on väsyttävää. Tyttöä on myös vaikea röyhtäyttää syötön jälkeen, koska hän nukahtaa aina rinnalle ja on syötön jälkeen tosi veltto. Nyt olemme kuitenkin kärsivällisesti röyhtäyttäneet tyttöä ja se tuntuu auttavan ainakin vähän. Ja onneksi puklailu ei ole kuitenkaan hidastanut painonnousua.

Oletteko te muut äidit kuinka paljon käyneet ihmisten ilmoilla vauvojen kanssa? Minua vähän jännittää lähteä liikkeelle tytön kanssa, sillä hänellä tuntuu olevan koko ajan nälkä ja ruokaa on saatava tasan sillä hetkellä, kun nälkä yllättää. :) On vaikea suunnitella mitään aikataulua, sillä uskallan lähteä esim. vaunulenkille vain heti syötön jälkeen. Lisäksi imettäminen sujuu ehdottomasti parhaiten makuuasennossa. Pitäisi harjoitella huomaamatonta imettämistä istualtaan ennen julkisille paikoille lähtemistä. :)

Olemme saaneet myös varattua ristiäispäivän joulukuun alkuun. Kaste tapahtuu pikkukirkossa ja juhla jatkuu meillä kotona. Kutsut olisi tarkoitus saada vielä tällä viikolla postiin. Menu on tällä hetkellä mietinnässä. Harrastamme mieheni kanssa ruoanlaittoa ja haluaisimme tehdä itse juhliin omannäköisemme menun, mutta kuinkahan paljon sitä ehtii vauvan kanssa ruokia valmistamaan. Kakun joka tapauksessa ajattelimme tilata valmiina.
 
Kaisla, alkuun uskalsin vaan oikeestaan kyläillä vauvan kanssa ystävien ja vanhempien luona enkä käynyt kaupungilla yms. Just ton syöttövälin vuoksi. Meillä kun tyttö söi 2 tunnin välein ja mäkin imetin/imetän makuulla. Istualteen imetän ainoastaan reissun päällä, esim. jos tarvii autossa (ei liikkuvassa) imettää tms. Ja joo aina ennen lenkkiä syötävä. Nyt saattaa nukkua päiväuniakin 4 tuntia putkeen, mutta en pysty luottaa että aina niin käy. Kesken lenkin on ikävä ruveta imettämää, mut kaupungilla tietty pystyy jossain lastenhoitotilassa tai kahvilan peräpöydässä imettämään. :) mutta ihan hirveesti en vieläkään ole tytön kanssa ollut esim. isoissa ostoskeskuksissa, kun jotenkin hirvittää se ihmispaljous ja kaikki taudit. Eikä oikeestaan ole ollut pakottavaa tarvettakaan mennä, niin en sit väen vängällä ole hakeutunutkaan. :D

Me tilattiin ristiäisiin kaikki valmiina ja silti tuntui, että oli hässäkkää ihan riittävästi. Sanoinkin mun äidille, jonka kanssa niitä järkkäiltiin, että herran jestas, jos täs olis vielä pitänyt jotain itse leipoa tai valmistaa. Salaatti oli ainoa, mikä tehtiin itse.

 
Mä oon kanssa käynyt tosi vähän vauvan kanssa missään (paitsi vaunulenkeillä). Pojan unet on sen verran epäsäännölliset (0,5-3 h) ja yleensä heti herätessä on hirmuinen nälkä. Pari kertaa oonkin joutunut tien varressa lenkillä imettämään, kun huuto ei ole muuten laantunut.. :whistle: Alkuun pelkäsin myös bakteereja, possuviruksia ym., mutta nythän ikää alkaa olla sen verran enemmän jo ettei ihan yhtä hysteerinen tarvitsisi olla.. Viime viikonloppuna olin ekaa kertaa poika mukana kahvittelemassa kaupungilla ystäväni kanssa. Meni oikein hyvin ja pitää kyllä ottaa pian uusiksi ja rohkaistua muutenkin liikkumaan enemmän. Miehellä on tosi paljon töitä nyt, ja meinaa alkaa seinät kaatumaan niskaan yksin kotona.

Luminella: kuinka teidän ristiäiset meni?

Me tehtiin ristiäisiin vain suolaset piirakat itse. Leipominen ja siivoominen (ylläriylläri) jäivät tietty viimeiseen iltaan eikä siitä olisi tullut mitään, jos ystäväni ei olisi ollut meillä. Poika tietty napitti hereillä koko illan. Kaverini viihdytti poikaa, ja minä leivoin ja mies siivosi. Myöhään meni kuitenkin, vaikka ei tosiaan leivottu kuin piirakat. Mummot tekivät makeaa ja kakku tilattiin Gabriolesta (suklaaprinsessakakku, oli ihan taivaallisen hyvää:)).

Floran ja Silven (vauva?)kuulumisia innolla odottelen!

Vimpu & Ilmari 2kk, 1vko
 
Ristiäiset meni hyvin. Kiitos kysymästä. :) mä itkeä pillitin koko seremonian ajan ja aina kun luulin, että sain itteni läjään, niin joku sana taas aiheutti itkun. :D kaikesta huolimatta sain luettua sen Kaarina Helakisan runon Iltalaulu Riikalle vaikkakin vähän kakoen. Ruokaa oli riittävästi. Sitä jäi vähän, mutta ei ylenmäärin niin kuin yleensä, kun jotain järkkään. Oon yleensä sortunut pieneen ylipanostukseen. :D

Mäkin odottelen Silven sekä Floran kuulumisia. :wave:
 
Heippa! Minä tosiaan synnytin 16.10 ja tässä on viimeiset pari viikkoa menneet ihan huomaatta, sillä poika oli ikävä kyllä saanut kohdussa keuhoihinsa likaista lapsivettä jonka takia häntä on hoidettu sairaalassa tähän päivään asti. Nyt olemme siis kaikki kotona ja vauva voi oikein hyvin :) Synnytys käynnistyi siis 16.10 iltapäivällä ja supistukset tulivat jopa parin minuutin välein kun päätimme lähteä sairaalaan. Kohdunsuu oli auki 4cm ja kaikki näytti hyvältä kunnes mut pistettiin käyrälle ja huomattiin että supistuksen aikana vauvan sydänäänet kääntyivät laskuun. Syytä tähän ei varsinaisesti löydetty, mutta leikkaava lääkäri epäili että napanuora olisi painautunut tiukasti kohdunseinämää vasten. Minut siis jouduttiin leikkaamaan päivystyksessä. Olen toipunut tosi hyvin. Niin kuin Kaislakin sanoi, eka vessareissu oli aika kamala, mutta siitä kun pääsi yli niin olen voinut liikkua todella hyvin. Nelisen päivää söin särkylääkkeitä ja sitten jätin ne pois kun kivutkin olivat poissa. En olisi voinut uskoa että sektiosta voisi toipua noin nopeasti! Tietysti se harmittaa että se luonnollinen synnytys jäi väliin, mutta vauvan parastahan tässä oli tietysti ajateltava. Nyt takaisin ihailemaan pienokaista :heart:
 
Paljon onnea Flora!!!! :flower: Teillähän oli dramaattinen alku, onneksi voitte hyvin nyt!!! Mitä vaivoja tuo lapsiveden nieleminen vauvalle aiheutti? Olitko itsekin sairaalassa näin pitkään vai passittivatko sinut kotiin?


 
Vimpu: se voi aiheuttaa tulehduksen keuhkoihin ja sitä kautta keuhkokuumeen. Meidän pojalla tuli tuo tulehdus, mutta ei onneksi keuhkokuumeeksi yltynyt. Se myös estää keuhkoja toimimasta kunnolla ja sen takia keuhkot pitää kuivata. Hän oli vajaan viikon Lastenklinikalla saamassa jotain erikoisempaa hoitoa mitä täällä Porvoossa ei voitu antaa. Minut passitettiin kotiin neljän päivän jälkeen. Tässä välissä siis minut vielä siirrettiin sektion jälkeisenä päivänä Naistenklinikalle jotta olisin lähempänä vauvaa.
Tuolla Porvoon lastenosastolla ei ole mahdollisuutta yöpyä vauvan luona. Me oltiin käytännössä päivät siellä ja yöt tultiin nukkumaan kotiin. Aika rankkaa on kyllä tämä alku ollut. Nyt kun vauva on kotona niin ehtii jopa tehdä jotakin :LOL:
 
Lämpimät onnittelut Flora :flower: Olihan teillä jännitystä kerrakseen! Onneksi voitte jo molemmat hyvin.

Meidän vauva vaan viihtyy mahassa :/ Eilen kävimme yliaikakontrollissa äitipolilla eikä homma mennyt mielestäni ihan putkeen. Ensinnäkin lääkärille oli buukattu päällekkäin sekä meidät että palaveri jollain toisella osastolla. Jouduimme sitten odottamaan liki tunnin lääkärin tuloa ja jotenkin meille jäi fiilis, että tulimme häiritsemään hänen päiväänsä :(
Lääkäri oli lyhytsanainen ja töykeä eikä vastannut useaan esittämäämme kysymykseen. Tokaisi kiukkuisena, ettei saa painoarviota kun vauvan pää on niin alhaalla ettei päänympärystä pysty mittaamaan. Vauva on kuitenkin iso ja paino on 4,5-5 kg:n välillä. Ilmaistessani huoleni alatiesynnytyksen onnistumisesta, hän töksäytti vuosittain syntyvän useita yli viisikiloisiakin vauvoja. Mieheni kysyessä onko niistä useakin esikoinen, hän ei vastannut. En myöskään saanut vastausta kysyessäni suolistotulehduksen huomioimiseen synnytyksessä. Sisätautilääkäri kun kesällä nimenomaan painotti ison vauvan lisäävän komplikaatioriskiä alatiesynnytyksessä, repeämiä kun pitäisi erityisesti välttää. Käynnistelemään ei kuulemma ruveta, sillä kohdunsuuni on epäkypsä ja lauantaina on pyhäkin...
Jokseenkin kyllästyneen oloisesti lääkäri kehoitti meitä tulemaan maanantaina uudelleen, ellei synnytys käynnisty viikonlopun aikana. Mitään aikaa hän ei kuitenkaan antanut. Miehen sitä tiedustellessa hän tokaisi, ettei tänne nyt sentään aamukuudelta tarvitse tulla!

Onneksi pääsimme vielä pikaisesti juttelemaan kätilön kanssa. Hän tulkitsi, että lääkäri tarkoitti meidän tulevan käynnistykseen maanantaina klo 8:00-9:00 välillä. Kätilö myös kertoi, että huonoista asiakaspalvelutaidoistaan huolimatta ko. lääkäri on kuulemma muuten ihan pätevä ja ammattitaitoinen. Kätilö lohdutteli, että kaikki menee varmasti ihan hienosti ja ainakin vauva voi oikein hyvin. Itku kurkussa sairaalasta kuitenkin lähdin ja koin käynnin vaan lisänneen huoltani synnytyksen sujumisesta :'(

Maanantaina sitten ollaan viisaampia...kait :snotty:
 

Yhteistyössä