Poika painoi 7 v neuvolassa 32 kg...

  • Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti
vvvvieras
Lapsen aivojen kehitys tarvitsee hiilihydraatteja. Mutta niiden täytyy olla laadukkaita ja niitäkään ei tarvitse määräänsä enempää.

Hyvä aamupala olisi vaikka kaksi palaa leipää, päälle rasvatonta leikkelettä ja kasviksia, juomaksi rasvaton maito.

Lounaalla noudatetaan lautasmallia! Ja santsit otetaan myös lautasmallin mukaisesti. Eli puolet ateriasta on kasviksia, neljäsosa perunaa/pastaa ja neljäsosa proteiinin lähdettä.

Välipalaksi maustamaton jogurtti/viili hedelmänpaloilla tai marjoilla.

Päivällisellä samat säännöt kuin lounaalla.

Iltapalaksi puuroa hedelmillä ja marjoilla.

Joka aterialla max 2dl maitoa, sen jälkeen janojuomaksi vesi. Mehut voi pikkulapsella olla vain namipäivän herkku tai retkieväs.

Lasten vuorokauden sokerinsaantisuositus on maksimissaan 40g. Monissa jogurteissa sokeria on yli 15g annoksessa. Saman verran sokeria on lähes kaikissa mehuissa ja limppareissa per lasillinen. Ja kun lasketaan mukaan vielä elintarvikkeissa luonnostaan olevat sokerit niin kyllä suomalaisilla lapsilla paukkuu herkästi rajat yli ihan joka päivä.
 
4:n äiti
Kyllä heti aletaan vinkumaan jostai jugurtin syönnistä,annaha pojan syödä jugurtteja!!! nii meilläki tehdään! :) Kuullostaa ihan normilta syömiseltä,jos terkkarikaan ei ole maininnut mitään "ylimääräisestä" niin silloin en olisi huolissani! kyllä ne käyrät näyttää milloin on aika huolestua.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti;29992118:
Kyllä heti aletaan vinkumaan jostai jugurtin syönnistä,annaha pojan syödä jugurtteja!!! nii meilläki tehdään! :) Kuullostaa ihan normilta syömiseltä,jos terkkarikaan ei ole maininnut mitään "ylimääräisestä" niin silloin en olisi huolissani! kyllä ne käyrät näyttää milloin on aika huolestua.
Saahan sitä (valitettavasti) syöttää lapselleen vaikka karkkia aamusta iltaan. Täällä vaan vastailtiin ap:n kysymyksiin. Osa meistä ajattelee enemmän niitä terveysvaikutuksia ja ylipainon haittojen ehkäisyä lapsillaan. Ylipaino kun on turhaa ja lapselle liian iso ja epäreilu taakka.
 
Mun 0-käyrillä kasvava 11-vuotias painaa vähemmän, että ehkä jokunen ylimääräinen kilo on.
Tjaa-a, mein "erittäin hoikkarakenteiseksi" terkan merkkaama 9v painaa 30,5 kiloa, pituutta 135cm, joten ei kai toi paino olis enää 11v ikäsen paino? Pituudesta toki riippuen, oma 11v on 145cm ja 34 kiloa ja on terkan mukaan liiankin hoikka.
 
Viimeksi muokattu:
"Eräs äiti"
Minun 7v poikani on 130cm ja 24,5kg. Käyrillä mitat ok, mutta todella laiha on. Silti, 32kg tuon pituiselle on hiukan liikaa. Ei pidä liikaa tuudittautua ajatukseen kasvavasta lapsesta. Ateriamäärät kuntoon, niin ei tarvitse yhellä kerralla syödä koko päivän tarvetta.
 
AS
[QUOTE="huhhuh";29991488]Mun 5,5 v tyttö painaa 17kg. Joten toi 32kg on AIVAN JÄRKYTTÄVÄN paljon.[/QUOTE]

No vähän huono verrata hintelään tyttöön.
Mun poika on 3- vee ja painaa 19 kiloa ja voin luvata, ettei siitä kaverista kyllä ylimääräistä laardia löydy.
 
"vieraana"
[QUOTE="Äiti-77";29991522]Nyt hiukan rajoitusta tähän vouhotukseen, meillä jokaisella on oma ruumiin rakenteemme, toiset hiukan pyylevämpiä kuin toiset.. kyllä se terkkari varmaste olisi sanonut jos olis liikaa painoa tai jotain!!! ja herranjestas ei lapsii nyt kuole siihen jos muutaman jugirtin syö viikossa tai siitä muodottomaksi liho tai muroista kun kerran liikkuu ja touhuaa... nyt annat olla ja lapsesi syödä rauhassa ilman mitään vouhotusta..[/QUOTE]

Ylipainoisesta lapsesta tulee isolla todennäköisyydellä ylipainoinen aikuinen. Sokerin määrää kannattaisi katsoa koko perheen ruokavaliosta, samoin sitä ovatko ne pääruoat todella hiilihydraattipainotteisia Koko perheen ruokavaliota voi tarkistaa niin että tulee aina kämmenen kokoinen annos proteiinia, reilusti kasviksia ja vain vähän pastaa/riisiä/perunaa. Proteiini pitää nälän pois ja turha napostelu vähenee. Jätä mehut kokonaan ruokavaliosta, niin että niitä voi olla ehkä kerran viikossa vaikka aamupalalla herkkuna. Ruoan kanssa juotte vettä tai maitoa.

Usein se on kurja totuus että ylipaino periytyy sen kautta mitä perhe syö, eikä niinkään ole pelkästään geeneissä. Vanhemmista tuntuu että mitään ylimääräistä ei syödä mutta ehkä teidän ruokavalio ei ole niin terveellinen kuin ajattelet. Pidä vähän aikaa ruokapäiväkirjaa niin näet mitä itse syöt ja mitä lapsi syö. Ruokapäiväkirjan avulla on sitten helpompi alkaa tehdä muutoksia ruokavalioon.
 
AS
[QUOTE="Eräs äiti";29992325]Minun 7v poikani on 130cm ja 24,5kg. Käyrillä mitat ok, mutta todella laiha on. Silti, 32kg tuon pituiselle on hiukan liikaa. Ei pidä liikaa tuudittautua ajatukseen kasvavasta lapsesta. Ateriamäärät kuntoon, niin ei tarvitse yhellä kerralla syödä koko päivän tarvetta.[/QUOTE]

Mun mielestä toi nyt on ihan älytön asenne. Jos 7- vuotias liikkuu ja syö terveellistä kotiruokaa, niin ihan sairasta alkaa sellasta ronkkia ja pistää jätkää johonkin dieetille. Ihan faktana voin myös kertoa, että kyllä sillä ruumiin rakenteellakin on aika paljon tekemistä painon kanssa. Jos kuvittelet omalle hintelälle pojallesi 7 kiloa ylimääräistä laardia, niin se varmaan oliskin läski... mutta jos tossa ap:n tapauksessa kaveri saattaa olla vähän rotevampi.

Mä en voi käsittää, että miten aikuiset ihmiset voi olla niin typeriä, että tuijotetaan numeroita ja kerrotaan sen perusteella, että nyt tarttis vähän laihtua.
Kai sen nyt jumalauta näkee, jos pikku- ihminen on täynnä läskiä. Siinä vaiheessa varmaan tarttis tehdä jotain ja sen nyt tajuaa kuka tahansa.
 
AS
[QUOTE="vieraana";29992377]Ylipainoisesta lapsesta tulee isolla todennäköisyydellä ylipainoinen aikuinen. Sokerin määrää kannattaisi katsoa koko perheen ruokavaliosta, samoin sitä ovatko ne pääruoat todella hiilihydraattipainotteisia Koko perheen ruokavaliota voi tarkistaa niin että tulee aina kämmenen kokoinen annos proteiinia, reilusti kasviksia ja vain vähän pastaa/riisiä/perunaa. Proteiini pitää nälän pois ja turha napostelu vähenee. Jätä mehut kokonaan ruokavaliosta, niin että niitä voi olla ehkä kerran viikossa vaikka aamupalalla herkkuna. Ruoan kanssa juotte vettä tai maitoa.

Usein se on kurja totuus että ylipaino periytyy sen kautta mitä perhe syö, eikä niinkään ole pelkästään geeneissä. Vanhemmista tuntuu että mitään ylimääräistä ei syödä mutta ehkä teidän ruokavalio ei ole niin terveellinen kuin ajattelet. Pidä vähän aikaa ruokapäiväkirjaa niin näet mitä itse syöt ja mitä lapsi syö. Ruokapäiväkirjan avulla on sitten helpompi alkaa tehdä muutoksia ruokavalioon.[/QUOTE]

Et kai sä nyt tosissaan ala suositella ala- aste ikäiselle jotain vähähiilarista ruokavaliota?
 
Peyote
[QUOTE="vieraana";29992388]Hyvin harva ylipainoisen lapsen itsekin ylipainoinen äiti on sitä mieltä että oma lapsi on liian paksu. Oma ylipaino tekee ylipainosta normaalia.[/QUOTE]
Outoa. Mun mielestä nykyisin kyllä lähes puolet lapsista on hiukan liika pullukoita. Ja aikuisista myös.
 
"vieraana"
Mun mielestä toi nyt on ihan älytön asenne. Jos 7- vuotias liikkuu ja syö terveellistä kotiruokaa, niin ihan sairasta alkaa sellasta ronkkia ja pistää jätkää johonkin dieetille. Ihan faktana voin myös kertoa, että kyllä sillä ruumiin rakenteellakin on aika paljon tekemistä painon kanssa. Jos kuvittelet omalle hintelälle pojallesi 7 kiloa ylimääräistä laardia, niin se varmaan oliskin läski... mutta jos tossa ap:n tapauksessa kaveri saattaa olla vähän rotevampi.

Mä en voi käsittää, että miten aikuiset ihmiset voi olla niin typeriä, että tuijotetaan numeroita ja kerrotaan sen perusteella, että nyt tarttis vähän laihtua.
Kai sen nyt jumalauta näkee, jos pikku- ihminen on täynnä läskiä. Siinä vaiheessa varmaan tarttis tehdä jotain ja sen nyt tajuaa kuka tahansa.
Mitä se rotevuus on muuta kuin läskiä, jos kyse on pikkulapsesta? Enpä usko että kovin moni lapsi on luontaisesti niin lihaksikas että ylipainon syynä on lihakset. Aikuinen salilla käyvä mies voi olla lihaksikas ja roteva olematta läski, mutta erittäin harvoin lapsen ylipainon syynä on "rotevuus"
 
Peyote
Että lihakset aiheuttaus sen, että on käyrien mukaan liika painava, siihen tarvitaan ihan sairaasti sitä lihasta. Ihmiset yleensä vähän huijaa semmoisella itseään, että kun lihas painaa. Painaa tietysti, mutta sellaiset miehet, jotka bmi:n mukaan on ylipainoisia, mutta ei lihavia, on niitä huomiotaherättäviä kaappeja.
 
"vieraana"
Et kai sä nyt tosissaan ala suositella ala- aste ikäiselle jotain vähähiilarista ruokavaliota?
Ei se ruokavalio ole vähähiilihydraatttinen jos jokaisella aterialla on pastaa/perunaa/ riisiä. Määriä voi katsoa lapseltakin paljonko niitä syödään. Todennäköisesti koko perhe syö erittäin ravinneköyhää ruokaa jos lapsikin on ylipainoinen. Pastassa ja riisissä ei ole juuri mitään sellaista mitä edes kasvava lapsi tarvitsisi. Puurot ja täysjyväleipä antavat riittävästi kuituja.

Mehua ja sokeroitua jogurttia ei ravitsemuksellisesti tarvita mihinkään. Marjoista saa tarvittavat vitamiinit ja ne ovat maukkaita.

Pillimehuja kolme viikossa on paljon jos ajattelee että lapsi on ylipainoinen ja nuo mehut ovat pelkkää sokeria. Herkkuja saa olla joskus mutta tärkeintä olisi huolehtia siitä että se arkiruoka mitä perheessä jatkuvasti syödään on sellaista jota saa syödä reilusti ilman että lihoo. Joka aterialla lisäkkeenä kasviksia!
 
"vieraana"
Mun mielestä toi nyt on ihan älytön asenne. Jos 7- vuotias liikkuu ja syö terveellistä kotiruokaa, niin ihan sairasta alkaa sellasta ronkkia ja pistää jätkää johonkin dieetille. Ihan faktana voin myös kertoa, että kyllä sillä ruumiin rakenteellakin on aika paljon tekemistä painon kanssa. Jos kuvittelet omalle hintelälle pojallesi 7 kiloa ylimääräistä laardia, niin se varmaan oliskin läski... mutta jos tossa ap:n tapauksessa kaveri saattaa olla vähän rotevampi.

Mä en voi käsittää, että miten aikuiset ihmiset voi olla niin typeriä, että tuijotetaan numeroita ja kerrotaan sen perusteella, että nyt tarttis vähän laihtua.
Kai sen nyt jumalauta näkee, jos pikku- ihminen on täynnä läskiä. Siinä vaiheessa varmaan tarttis tehdä jotain ja sen nyt tajuaa kuka tahansa.
Riippuu hyvin paljon siitäkin mitä on kenenkin perheessä terveellinen kotiruoka? Nakkikeittoa? Kalapuikkoja ja perunoita? Makkarakastiketta ja perunaa? Kinkkukiusausta? Jogurttia?

Tuossa nyt muutamia esimerkkejä sellaisista kotiruoista mitkä eivät ole minkään ravitsemussuosituksen mukaan kovin terveellisiä. Se että ruoka on kotona tehtyä ei takaa että se olisi sen terveellisempää.

Mutta nyt on kesä ja halpaa ja helppoa tehdä erilaisia salaatteja, nauttia välipalaksi vaikka vesimelonia, grillata kanaa ja kalaa. Hampurilaisistakin saa kotona tehtyä terveellisiä ja maukkaita kun tekee ne paistijauhelihasta ja leipoo itse sämpylät.
 
[QUOTE="vieraana";29992396]Mitä se rotevuus on muuta kuin läskiä, jos kyse on pikkulapsesta? Enpä usko että kovin moni lapsi on luontaisesti niin lihaksikas että ylipainon syynä on lihakset. Aikuinen salilla käyvä mies voi olla lihaksikas ja roteva olematta läski, mutta erittäin harvoin lapsen ylipainon syynä on "rotevuus"[/QUOTE]

Vai et usko. No esim. mun lapset on luontaisesti lihaksikkaita, kuten minäkin olen.

Terveisin
rasvaprosentti alle 20 ja bmi:n mukaan kiikutaan lievästi ylipainon puolella, enkä muuten edes urheile :)
 
Että lihakset aiheuttaus sen, että on käyrien mukaan liika painava, siihen tarvitaan ihan sairaasti sitä lihasta. Ihmiset yleensä vähän huijaa semmoisella itseään, että kun lihas painaa. Painaa tietysti, mutta sellaiset miehet, jotka bmi:n mukaan on ylipainoisia, mutta ei lihavia, on niitä huomiotaherättäviä kaappeja.
Olet harvinaisen väärässä. Tunnen montakin miestä, jotka ovat "normaalin lihaksikkaita" ja ensisilmäyksessä toteaisit heidän olevan hoikkia. BMI kuitenkin kertoo heidän olevan ylipainoisia.
Mä tunnen niin monta ihmistä, joiden kohdalla toi koko hemmetin BMI ei pidä pätkääkään paikkaansa, että mua suorastaan raivostuttaa se, että jengi pitää sitä jonain absoluuttisena totuutena.
Yhtälailla tiedän henkilöitä, joiden BMI on alle 20 mutta rasvaprosentti yli 30.
Mitä siitä sitten voi päätellä?
 
[QUOTE="vieraana";29992420]Riippuu hyvin paljon siitäkin mitä on kenenkin perheessä terveellinen kotiruoka? Nakkikeittoa? Kalapuikkoja ja perunoita? Makkarakastiketta ja perunaa? Kinkkukiusausta? Jogurttia?

Tuossa nyt muutamia esimerkkejä sellaisista kotiruoista mitkä eivät ole minkään ravitsemussuosituksen mukaan kovin terveellisiä. Se että ruoka on kotona tehtyä ei takaa että se olisi sen terveellisempää.

Mutta nyt on kesä ja halpaa ja helppoa tehdä erilaisia salaatteja, nauttia välipalaksi vaikka vesimelonia, grillata kanaa ja kalaa. Hampurilaisistakin saa kotona tehtyä terveellisiä ja maukkaita kun tekee ne paistijauhelihasta ja leipoo itse sämpylät.[/QUOTE]

Se, että jollakin ei ole käsitystä siitä, mitä terveellinen ruoka on, ei kuitenkaan tee tosiasiaa siitä, ettäkö 7- vuotias poika, joka painaa 32 kiloa olisi liikalihava tai söisi epäterveellisesti.
 
Että lihakset aiheuttaus sen, että on käyrien mukaan liika painava, siihen tarvitaan ihan sairaasti sitä lihasta. Ihmiset yleensä vähän huijaa semmoisella itseään, että kun lihas painaa. Painaa tietysti, mutta sellaiset miehet, jotka bmi:n mukaan on ylipainoisia, mutta ei lihavia, on niitä huomiotaherättäviä kaappeja.
((( lihas painaa aikalailla enemmän, kuin läski )))
 
Peyote
Olet harvinaisen väärässä. Tunnen montakin miestä, jotka ovat "normaalin lihaksikkaita" ja ensisilmäyksessä toteaisit heidän olevan hoikkia. BMI kuitenkin kertoo heidän olevan ylipainoisia.
Mä tunnen niin monta ihmistä, joiden kohdalla toi koko hemmetin BMI ei pidä pätkääkään paikkaansa, että mua suorastaan raivostuttaa se, että jengi pitää sitä jonain absoluuttisena totuutena.
Yhtälailla tiedän henkilöitä, joiden BMI on alle 20 mutta rasvaprosentti yli 30.
Mitä siitä sitten voi päätellä?
Niin no, kyllähän usein kuulee sanottavan että eihän se ja se ole yhtään lihava. Sitten ilman vaatteita kun näkee, niin onhan.
 
Niin no, kyllähän usein kuulee sanottavan että eihän se ja se ole yhtään lihava. Sitten ilman vaatteita kun näkee, niin onhan.
Niin, siis tässähän tulee ongelma... miten määritellään lihava? Niinkun oikeasti.
Onko se nainen, joka on 175 cm pitkä, painaa 60 kg ja käyttää 36 vaatteita laiha vai lihava, jos sen rasvaprosentti on kuitenkin 30.

Juuri siksi, en pidä yhtään siitä, että lapsiin aletaan kohdistamaan näitä matemaattisia sääntöjä, kun ei se kerro kovinkaan paljoa.

On totta, että nykyään on yllättävän paljon läskejä lapsia. Se on huolestuttavaa ja mun mielestä suorastaan ällöttävää. En voi käsittää miten vanhemmat voi tehdä lapsilleen jotain sellaista. Ihan sairasta.
Ja sen kyllä näkee, jos lapsi on läski. Siitä tulisi olla erityisen huolissaan.
 
"vieraana"
((( lihas painaa aikalailla enemmän, kuin läski )))
Lihas painaa enemmän kuin läski mutta harva lapsi on oikeasti niin lihaksikas että paino johtuisi lihaksista. Esim. mun poikani harrastaa telinevoimistelua ja hänellä on alakouluikäisenä erottuvat lihakset käsivarsissa ja selässä mutta ei se juurikaan ole painoon vaikuttanut. Ainakaan niin että pitäisi perustella ylipainoa lihaksilla. Poika on pikemminkin laiha.

Tuttavapiirissä on kuitenkin useampi ylipainoinen äiti jolla on ylipainoisia lapsia. Ihan uskomattomia selityksiä sille miksi lapsikin on ylipainoinen. Sitten kun näiden ihmisten kanssa viettää aikaa huomaa mistä se ylipaino johtuu. Ruoaksi on kaupan perunasalaattia ja grillimakkaraa, päälle mehua ja keksejä. Vaikka harrastaisi miten paljon liikuntaa lapsi ei yksinkertaisesti pysty kuluttamaan tuota kalorimäärää.
 
[QUOTE="vieraana";29992516]Lihas painaa enemmän kuin läski mutta harva lapsi on oikeasti niin lihaksikas että paino johtuisi lihaksista. Esim. mun poikani harrastaa telinevoimistelua ja hänellä on alakouluikäisenä erottuvat lihakset käsivarsissa ja selässä mutta ei se juurikaan ole painoon vaikuttanut. Ainakaan niin että pitäisi perustella ylipainoa lihaksilla. Poika on pikemminkin laiha.

Tuttavapiirissä on kuitenkin useampi ylipainoinen äiti jolla on ylipainoisia lapsia. Ihan uskomattomia selityksiä sille miksi lapsikin on ylipainoinen. Sitten kun näiden ihmisten kanssa viettää aikaa huomaa mistä se ylipaino johtuu. Ruoaksi on kaupan perunasalaattia ja grillimakkaraa, päälle mehua ja keksejä. Vaikka harrastaisi miten paljon liikuntaa lapsi ei yksinkertaisesti pysty kuluttamaan tuota kalorimäärää.[/QUOTE]

Ehkä harva on... mutta niitä harvojakin on. Sä et voi tietää näkemättä ap:n poikaa, että mikä se tilanne oikeasti on. Mun mielestä on hevetin tyhmää alkaa ylipäätään jaella ruokavalio- ohjeita pienelle lapselle näkemättä edes sitä. Me kun ei voida tietää, kuuluuko ap:n poika niihin harvoihin onnekkaisiin vai ei.

Suhtaudun tähän asiaan varsin kärkkäästi, koska monet lähipiirini ihmiset ovat niitä, joilla lihasmassaa on luonnostaan enemmän jolloin kaikenlaiset matemaattiset kaavat eivät päde.

Ja kyllä, minäkin pidän niitä vanhempia idiootteina, jotka ovat "sokeita" sille, että ovat syöttäneet oman lapsensa lihavaksi. Se on vastenmielistä ja kamalaa.
 
"vieraana"
Ehkä harva on... mutta niitä harvojakin on. Sä et voi tietää näkemättä ap:n poikaa, että mikä se tilanne oikeasti on. Mun mielestä on hevetin tyhmää alkaa ylipäätään jaella ruokavalio- ohjeita pienelle lapselle näkemättä edes sitä. Me kun ei voida tietää, kuuluuko ap:n poika niihin harvoihin onnekkaisiin vai ei.

Suhtaudun tähän asiaan varsin kärkkäästi, koska monet lähipiirini ihmiset ovat niitä, joilla lihasmassaa on luonnostaan enemmän jolloin kaikenlaiset matemaattiset kaavat eivät päde.

Ja kyllä, minäkin pidän niitä vanhempia idiootteina, jotka ovat "sokeita" sille, että ovat syöttäneet oman lapsensa lihavaksi. Se on vastenmielistä ja kamalaa.
Ainakaan siitä ei ole mitään haittaa että tarkistaa ruokavalion koko perheeltä terveelliseksi. Jättää ne pillimehut ja sokerijogurtit vähemmälle. Koko perhe voi paremmin, ja ruokavaliosta johtuvien elintasosairauksien riski vähenee. Ja ainakin voi sen jälkeen sanoa, ettei ylipaino johdu siitä mitä perhe syö.

Valitettavan usein se on pelkkää itsepetosta että syömällä epäterveellisesti ja liikkumalla ei yhtään voisi saada itselleen lihaksikkaan vartalon.
 

Yhteistyössä