Poika painoi 7 v neuvolassa 32 kg...

  • Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieraana";29992540]Ainakaan siitä ei ole mitään haittaa että tarkistaa ruokavalion koko perheeltä terveelliseksi. Jättää ne pillimehut ja sokerijogurtit vähemmälle. Koko perhe voi paremmin, ja ruokavaliosta johtuvien elintasosairauksien riski vähenee. Ja ainakin voi sen jälkeen sanoa, ettei ylipaino johdu siitä mitä perhe syö.

Valitettavan usein se on pelkkää itsepetosta että syömällä epäterveellisesti ja liikkumalla ei yhtään voisi saada itselleen lihaksikkaan vartalon.[/QUOTE]

Paitsi niille, joilla se suuri lihasmassa on luontaista... tosin ilman liikuntaa ja kunnon ruokaa sekin alkaa hävitä kolmenkympin jälkeen...
 
"vieraana"
Tuttavapiirin reilusti ylipainoinen äiti, jolla on reilusti ylipainoisia lapsia väittää että hänen ihannepainonsa noin 170cm pitkänä olisi 90kg. Mitä siihen pystyy sanomaan? Tällä hetkellä tuo ihminen painaa reilusti yli 100 kiloa. Lapset ovat myös yli normaalipainon, mutta eivät vielä mitenkään sairaalloisen lihavia. Äiti pitää molempia lapsiaan normaalipainoisina. Vaikka jokainen ulkopuolinen näkee tilanteen, niin tältä äidiltä kuulee perusteluja miten neuvolan terkka ei ole huomioinut että lapsi on myös pitkä sen lisäksi että hän on painava.

Siksi se ruokapäiväkirja vähän aikaa voisi olla hyvä idea kun näkisi oikeasti mitä teidän perhe syö, ja tarvitseeko siihen tehdä muutoksia. Jos lapsen mahdollinen ylipaino huolestuttaa eikä itse osaa tehdä tarvittavia muutoksia voi apua pyytää vaikka ravitsemusterapeutilta. Siitä ei varmasti ole mitään haittaa, vaikka perheen tilanne olisi jo nyt hyvä.

Aikuisten oikeasti, olisitko valmis muuttamaan omaa ruokavaliota jos vaarana on se että lapsestasi tulee ylipainoinen?
 
Peyote
Niin, siis tässähän tulee ongelma... miten määritellään lihava? Niinkun oikeasti.
Onko se nainen, joka on 175 cm pitkä, painaa 60 kg ja käyttää 36 vaatteita laiha vai lihava, jos sen rasvaprosentti on kuitenkin 30.

Juuri siksi, en pidä yhtään siitä, että lapsiin aletaan kohdistamaan näitä matemaattisia sääntöjä, kun ei se kerro kovinkaan paljoa.

On totta, että nykyään on yllättävän paljon läskejä lapsia. Se on huolestuttavaa ja mun mielestä suorastaan ällöttävää. En voi käsittää miten vanhemmat voi tehdä lapsilleen jotain sellaista. Ihan sairasta.
Ja sen kyllä näkee, jos lapsi on läski. Siitä tulisi olla erityisen huolissaan.
No minun mielestä lihava on sellainen, jolla näkee sitä rasvaa olevan liikaa. Siihen vaikuttaa se rasvan paikkakin, eihän siinä mitään vaaraa ole, jos vaan on iso pylly, jos vertaa siihen että maha on iso.
 
"viola"
Meidän pojat oli (katsoin neuvolakortista) 7-vuotiaina 31 ja 32 kg ja pituutta heillä oli 130 cm. Vantteria poikia, kuvista katsottunakaan eivät mitään lihavia. Nyt 15 vuotiaina painoa on 72 kg ja pituutta 180-185 cm välillä, kenkä 46, päänympärys niin iso, että mopon kypärät kokoa xl. Eli isoja ovat rakenteeltaan, aina olleetkin. (Isänsä rakenteisia).
Mutta tosiasia on se, että jos lapsen paino huolettaa, kannattaa tsekata perheen/lapsen ruokavalio ja jos se on kunnossa, unohtaa koko juttu.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
"meh"
Mun mielestä toi nyt on ihan älytön asenne. Jos 7- vuotias liikkuu ja syö terveellistä kotiruokaa, niin ihan sairasta alkaa sellasta ronkkia ja pistää jätkää johonkin dieetille. Ihan faktana voin myös kertoa, että kyllä sillä ruumiin rakenteellakin on aika paljon tekemistä painon kanssa. Jos kuvittelet omalle hintelälle pojallesi 7 kiloa ylimääräistä laardia, niin se varmaan oliskin läski... mutta jos tossa ap:n tapauksessa kaveri saattaa olla vähän rotevampi.

Mä en voi käsittää, että miten aikuiset ihmiset voi olla niin typeriä, että tuijotetaan numeroita ja kerrotaan sen perusteella, että nyt tarttis vähän laihtua.
Kai sen nyt jumalauta näkee, jos pikku- ihminen on täynnä läskiä. Siinä vaiheessa varmaan tarttis tehdä jotain ja sen nyt tajuaa kuka tahansa.
Mä olen aikalailla samaa mieltä! Lasta näkemättä on todella vaikeeta sanoa, onko sitä ylipainoa vai ei.
Itselläni on esikoispoika pitkäselkäinen ja roteva, oli 6v neuvolassa 128cm ja 29kg. Lääkäri totesi poikaa katoen, että varsin sopusuhtainen jätkä, todistus siitä, että numerot eivät kerro koko totuutta. Puoli vuotta myöhemmin jätkä oli kouluunlähtotarkastuksessa 134cm ja ne samat 29kg -> terkka oli jo huolissaan, että painoa ei ole tullut ollenkaan :D Nyt poika on 8,5v, pituutta nippanappa 150cm ja painoa vajaat 40kg: eipä ole ylimääräistä, ei pullukkamahaa eikä mitään. Housut saa osta Slim Fit mallistosta, koska muuten eivät pysy ylhäällä..... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
"Eräs äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja "Eräs äiti"
Minun 7v poikani on 130cm ja 24,5kg. Käyrillä mitat ok, mutta todella laiha on. Silti, 32kg tuon pituiselle on hiukan liikaa. Ei pidä liikaa tuudittautua ajatukseen kasvavasta lapsesta. Ateriamäärät kuntoon, niin ei tarvitse yhellä kerralla syödä koko päivän tarvetta.
Mun mielestä toi nyt on ihan älytön asenne. Jos 7- vuotias liikkuu ja syö terveellistä kotiruokaa, niin ihan sairasta alkaa sellasta ronkkia ja pistää jätkää johonkin dieetille. Ihan faktana voin myös kertoa, että kyllä sillä ruumiin rakenteellakin on aika paljon tekemistä painon kanssa. Jos kuvittelet omalle hintelälle pojallesi 7 kiloa ylimääräistä laardia, niin se varmaan oliskin läski... mutta jos tossa ap:n tapauksessa kaveri saattaa olla vähän rotevampi.

Mä en voi käsittää, että miten aikuiset ihmiset voi olla niin typeriä, että tuijotetaan numeroita ja kerrotaan sen perusteella, että nyt tarttis vähän laihtua.
Kai sen nyt jumalauta näkee, jos pikku- ihminen on täynnä läskiä. Siinä vaiheessa varmaan tarttis tehdä jotain ja sen nyt tajuaa kuka tahansa.
Mitä älytöntä on asenteessa, jonka perusteella tulee seurattua että lapsella on terveellinen ruokavalio ja syömiset pysyvät kohtuullisina. Niin monen kohdalla huomaa metsään menneen asenteen "anna syödä, kasvava lapsi!". Minä en missään ole kehoittanut ap:n lasta laihdutuskuurille. Mutta säännölliset kaksi "lämmintä" ateriaa päivässä on tarpeen.
Mun hintelä poikani jos saisikin 7 ylimääräistä kiloa, niin läski olisikin, mutta 7 lisäkiloa hänelle, niin olisi varmasti tanakka poika ja hiukan alkaisin miettiä ruoka-asioita ja rajoittaa herkkuja, en kuitenkaan laittaisi laihdutuskuurille. Tällä hetkellä vaan tilanne on päinvastoin, ruoka-asioita täytyy miettiä, mutta niin että saisi pojalle lihaa luiden ympärille. Mutta sekin pitää muistaa, että lapsen parin kilon ylipaino on hiukan eri suhteessa aikuisen vastaavaan.
 
[QUOTE="vieraana";29992578]En ole nähnyt ketään jolle suuri lihasmassa olisi luontaista ilman liikuntaa. Taidat olla fysiologinen poikkeus.[/QUOTE]

No joo, ei varmaan sohvalla makaamalla sitä lihasmassaa ole, eikä tule.
Muotoilin ehkä asiani väärin. Toisille se lihasmassa kertyy huomattavasti väehmmällä vaivalla, kuin toisille. Multa se ei ole koskaan vaatinut suuriakaan ponnisteluja.
 
Näin
Oma 9 v lapseni on 138 cm ja painaa 29 kg. Pikkaisen pidempi kaverinsa painaakin sitten jo 45 kg. Ja on oikeasti lihava. Kyllä sen lapsesta näkee kenen painoon on syytä puuttua. Minusta tuo ap:n lapsi ei vaikuta vielä kovin paljon ylipainoiselta, jos ei tarkastuksessakaan asiaan puututtu.
 
"Pläski"
[QUOTE="vieraana";29992377]Ylipainoisesta lapsesta tulee isolla todennäköisyydellä ylipainoinen aikuinen. .[/QUOTE]

Minä olin lapsena laiha (ja ihan painontarkkailussa etten laihtuisi lisää) ja tosi läski musta on tullu aikuisena... Ei se lapsuuden terveelinen syöminen estänyt sitä.
 
Ken guru
[QUOTE="Pläski";29993717]Minä olin lapsena laiha (ja ihan painontarkkailussa etten laihtuisi lisää) ja tosi läski musta on tullu aikuisena... Ei se lapsuuden terveelinen syöminen estänyt sitä.[/QUOTE]

Eihän tuossa väitettykään että laihat lapset ei voisi aikuisena olla lihavia. Menisikin niin niin ylipainoisia olisi vähän.
 
Mieti mieti mieti
Lapsen aivojen kehitys tarvitsee hiilihydraatteja. Mutta niiden täytyy olla laadukkaita ja niitäkään ei tarvitse määräänsä enempää.

Hyvä aamupala olisi vaikka kaksi palaa leipää, päälle rasvatonta leikkelettä ja kasviksia, juomaksi rasvaton maito.

Lounaalla noudatetaan lautasmallia! Ja santsit otetaan myös lautasmallin mukaisesti. Eli puolet ateriasta on kasviksia, neljäsosa perunaa/pastaa ja neljäsosa proteiinin lähdettä.

Välipalaksi maustamaton jogurtti/viili hedelmänpaloilla tai marjoilla.

Päivällisellä samat säännöt kuin lounaalla.

Iltapalaksi puuroa hedelmillä ja marjoilla.

Joka aterialla max 2dl maitoa, sen jälkeen janojuomaksi vesi. Mehut voi pikkulapsella olla vain namipäivän herkku tai retkieväs.
Näitä ohjeita on tässä maassa tuputettu nyt kolmisenkymmentä vuotta. Rasvat on vedetty minimiin ja laitettu lisäaineita tilalle. Mitä olemme saaneet tilalle? Kakkostyypin diabetestä epidemiaksi asti, sydän- ja verisuonisairauksien nousun sekä pitkän litanian yleistyviä autoimmuunisairauksia (mm. keliakia ja kilpirauhasongelmat). Syy ei voi olla paljon parjatussa rasvassa ja proteiiniakin me Suomessa syömme aika niukasti. Sen sijaan leipää, puuroa, perunaa ja pastaa mätetään päivästä toiseen vähärasvaisilla ja lisäaineita tursuavilla höysteillä ryyditettynä. Ihan itse voi miettiä paljonko on 1 + 1. Ja sitäkin voi miettiä, että onko ihmisen kroppaa tehty kestämään näin hillitöntä määrää hiilareita ja sokeria, mitä tänä päivänä se joutuu käsittelemään. Vielä 100v sitten keskivertoihminen söi 40 g sokeria vuodessa. Nykyään määrä on 40 KILOA. Ja se on vasta lisätyn sokerin määrä...
 
aapeee
[QUOTE="Jenis";29991482]Syö vain yhden lämpimän ruuan?[/QUOTE]

Kotona syödään usein vain yksi ateria, kun aamupala syödään ysiltä. Tämä siis viikonloppuisin. Muroja yms ei meillä ole.
 
vierasss
Kaipa sitten tuo meidänkin 7-vuotias on ylipainoinen mitoilla 126 cm ja 28 kg, vaikka kukaan ei ole ylipainoiseksi sanonut tai että syömisiä pitäisi alkaa tarkkailla. Ja vaikka ihan normaalikokoiselta miehenalulta vaikuttaa.

Onko se laihuuden ihannointi jo siirtynyt noin pahasti lapsiinkin?!?
 

Yhteistyössä