Pitkästä aikaa tämmönen turha murre kysely!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumpi vai kampi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No mitäs on holja ja rumppaaminen??

Mistäspäin suomee tollaset sanat on?Holjasta tulee mieleen väljä.... :laugh: sori....ja rumppaamisesta rynkyttäminen eli nussiminen ilman sen kummempaa nautintoo... =)

Hämeessä ollaan, Forssassa siis tarkasti :D
Täällä on ihan Holjat markkinatkin joka kesä :D

Ei jumankauta!?Oikeesti?Ja mää oon Tampereelta enkä tajuu noista sanoista mitään!!Ny jäi häiritteen mikä toi holja on??Tai rumppaaminen?

Alkuperäinen kirjoittaja Kumpi vai kampi:
Kumpaa vaihtoehtoa käytät vai jotaki muuta? mulla nuo ekat. Sanon murteella sanat mikkä voi murteelle vääntää ja kääntää.

Pötköttää vai köllöttää?
Lujaa vai kovaa? esim. (auto menee.. ) (lapset kiikkuvat.. )
Sairas vai kipeä?
Kehdata vai viitsiä? esim (en .. siivota)
Kärryt vai rattaat?
Sesse vai hauva?
Perunamuussi vai perunamuusi?
Korjata vai kerätä astiat ym. ruokailun jälkeen pöydästä?
Lätty vai lettu?
Ruveta vai alkaa?
Sankko vai ämpäri?
Tykönä vai luona?
Iletä vai kehdata? (jos hävettää ymv. )
Sihveri vai kihveli? (rikkalapio)
Pesuhuone vai kylpyhuone?
Itikka vai hyttynen?
Viruttaa vai huuhtoa?

Muut saa keksiä lisää. :D

PÖTKÖTTÄÄ
LUJJAA
KIPIÄ
KEHATA
RATTAAT
POTTUMUUSI
KORIATA
LÄTTY
ALAKAA
ÄMPÄRI
TYKÖNÄ
"EMMÄÄ ILIKIÄ"
KIHIVELI
KYLYPYHUONE
ITIKKA
VIRUTTAA

Ei jumankauta!?Oikeesti?Ja mää oon Tampereelta enkä tajuu noista sanoista mitään!!Ny jäi häiritteen mikä toi holja on??Tai rumppaaminen?

No holja on semmoinen outo, kummallinen...aika vaikea kumminkin selittää, siis hyvällä tavalla outo :D

Ja rumppaaminen on sellaista leikki-painia ja mylläämistä, vaikkapa sanotaan että lapsi rumppaa äidin tai isän päällä :laugh:
Kuullostaapa hyvältä kirjoitettuna :whistle: tai niin..kuullostaa kirjoitettuna :headwall: :laugh:
Ja tuosta rumppaamisesta en oo itekään kuullut ennen kuin miehen kanssa aloin olemaan, heillä se on ihan normaali sana.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Mie ruukaan.... Mitä se on???

Savolainen ja turkulainen sekoitettuna?

VIHJE.........Mie ruukaan siivota sunnuntaisin...

Juu, kyllä mä tiedän mitä ruukaaminen on, mut en tienny, että sitä käytetään muuallakin kuin Turun seudulla :D .

Mie luulin, että se ois sitä meidän ainutlaatuista :)

Mie ruukaan.... Mitä se on???

Savolainen ja turkulainen sekoitettuna?

VIHJE.........Mie ruukaan siivota sunnuntaisin...

Juu, kyllä mä tiedän mitä ruukaaminen on, mut en tienny, että sitä käytetään muuallakin kuin Turun seudulla :D .

Mää oon kans törmänny sanaan juurikin Turussa! =) Kaik ruukas ain kaikkee vaan mittään saaneet aikkaseks!!tmv... =)

Jep se on vain murresana yleiselle tekemiselle... Ja asun Lounais-lapissa :) Asuin joskus uudessakaupungissa ja ne aina nauroi minua ko ostin muovipussin..

No mikäs vika muovipussissa nyt on? Sehän on just se, mihin ostokset lapataan. Uudenkaupungin ihmiset ei tiedä mistään mitään, nehän jättää puolet sanoistakin sanomatta.

Jep se on vain murresana yleiselle tekemiselle... Ja asun Lounais-lapissa :) Asuin joskus uudessakaupungissa ja ne aina nauroi minua ko ostin muovipussin..

No mikäs vika muovipussissa nyt on? Sehän on just se, mihin ostokset lapataan. Uudenkaupungin ihmiset ei tiedä mistään mitään, nehän jättää puolet sanoistakin sanomatta.

No niihän se on, mutta sano se sitte niille... ;)

toi on muuten niiin totta!siskopuoli muutti ukiin ja vuosien päästä tavattiin ja sain arvailla kaikki sanan loput...kysyinki siltä,että mikä sua vaivaa??Muttei sillä mitään ongelmia ollu,oli vaan unohtanu puolet sanoista!!! :laugh:

miehen siskon mies pohjanmaalta puhu ettei saa tehdä TINKIÄ ...??????????

Tinkiminen liittyy vaan kaupankäyntiin, ei sitä tehdä :D . Pohjanmaalaiset on muutenkin outoja, ei ne osaa edes sanoa d-kirjainta :D :D .

Yhteistyössä