Pitkään esikoista yrittäneet-2010-tervetuloa uudet!

:wave: Tervetuloa kaikki uudet mukaan

ja onnea Selmalle luomuplussassta.

Mä jään nyt itse taustailemaan täältä palstalta. Päätimme pitää taukoa häiden yli joten toivottavasti täällä ei oo enää ketään kun palaan syksyllä tositoimiin...

joten siihen asti adios!

Inkku
 
Selmalle onnittelut luomu plussasta! :heart:

YP Onnea Uuteen kotiin!

Täällä vatsan turvotus on aikastalailla kova! :LOL: Aamulla taas yksi kova kipu kohtaus tunti siitä toinen mut pienempi. 400:lla särkylääkkeellä on kuitenki selvitty! PP 2 (kirjoitin eka kp vanhasta tottumuksesta :D ) eikä tietenkään vielä mitään tuntemuksia. Se on kyl jännä, et luget parantaa sitä vatsan kipuilua...
 
Moi! reissusta palattu:) Ihanaa, ku sai unohtaa tän asian vähäks aikaa

Tervetuloa uusille :flower: yritin päivitellä teidät tonne etusivulle:)

Inkku hyvä, että saitte tehtyä päätöksen! Rentouttavaa kevättä ja kesää teille!:)

AaVee toivottavasti kivut hellitävät ja pikkuinen tarraisi kiinni!

En osaa nyt kaikille kommentoida, ku oli tullu niin paljon asiaa.. :hug: kuitenki kaikille tilanteisiinne

on: sen verran kuitenki ajattelin asiaa, että tikuttelin millon sattuu ovista ja sain plussan pe iltana ja eilen aamulla..kaks viikkoo ootellaan, että missä merkeissä soitellaan polille..pieni toivon ripe on, että clomien höyryt vielä vaikuttas ja saatas luomuplussa.. :ashamed:
 
Hip hei!
Hiljakseltaan kirjoittelen, mutta taustalla seurailen aktiivisemin. Tuntuu vaan ettei itsellä oo nyt kauheesti ollu mitään kirjotettavaa, kun mikään ei etene mihinkään.

Viikon terolut-kuuri loppui viime torstaina, eikä menkkoja näy vieläkään :/ Onkos jollain muulla kokemuksia menkkojen alkamisesta Terolut kuurin jälkeen?
En tiedä liittyykö tää nyt tuohon kuuriin, vai mihin, mutta sunnuntaina kyllä tuli nännit aroiksi... Vähän niinkuin oviksen jälkeen. Testasin illalla ovistestillä ja siihen tuli todella haalee viiva. Tosin testin teko ei ollu ihan luotettavimmasta päästä kun olin juuri aikaisemmin käyny pissalla ja yritin tiristää sen jälkeen pari tippaa vielä testiä varten :kieh:

Eli satunnaisesti kun olen testaillu ovista niin oon saanu...

haalea viiva ---> ei viivaa ollenkaan ----> haalea viiva...
Kertokaas nyt mitä tää tarkottaa??? Menkkoja ei näy eikä kuulu, ja raskaanakaan en ole :headwall:
 
Nytten tulee valitusten ryöppy.. Tämä siis on pistellyt Puregonia toivoen pääsevänsä inssiin tällä viikolla. Tänään kävin sitten ultrassa, jossa todettiin 15 ja 13mm follikkelit. Mun laskujen mukaan niiden olisi tänään pitänyt olla jo abt 20mm. Olen siis jo 9 päivää pistellyt. Nytten sain komennuksen pistellä 3 lisää ja to vasta pregnylin, joka tarkoittaa sitä, ettei inssiä tule taaskaan. Mä oon niin hämilläni ja pettynyt ja vaikka mitä. Miten voi olla näin, jos mun kierto heittää 26-30vrk. On aina ollut. Clomien kanssa follikkeleita kyllä syntyi ja ovis plussaa ainakin testeillä oli. Ja aina ne oli abt kiertopäivänä 14-15. Nyt on kiertopäivä 14 ja tein ultran jälkeen testin, jossa oli plussa. Kertokee fiksummat, ett mitä tää mun kroppa oikein tekee? Kellään moista? Koitin lääkäriltäkin kysyy, ett miksi näin??? Kuitenkin jo melkeen 20 vuotta mun kierrot on olleet suht säännölliset. Se oli se lääkäri sitä mieltä, ett kierrot on niin erilaisii. Mahtaako sitten olla niin, ett mulla ei oo mitään tuolla munasarjoissa ees kasvanut tähän mennessä?? Ja nytten ois ees pieni toivo, ett jotain kasvaa? Mulla oli eilen sellainen kipu mahassa, ett ois ovis ollut, mutta kaksi follikkelii siellä näkyi. Jos mä to pistän Pregnylin, mutta mulla onkin ollut ovis... Mitäs sitten tapahtuu?? Hitto ett on tyhmä olo, mä en pystynyt pettymysitkuiltani ees kysymään enempiä siellä vastaanotolla. Nytten myös hävettää, ett osotin siellä vähän mieltäni tästä kierrosta, vaikka se ei suinkaan oo niitten syy, ett mun kroppa on mitä on. AAAARGGHHH!!! Mää taida tulla ikinä raskaaksi!!!
 
yöperhonen, 1tyypin diabetes mullakin. Millaset hba1c-arvot sulla on sitten ollut? Mulla ihan hyvät siinä 6,5-7,5 ja toki joudun työtä sen eteen tekemään...

Moonbride, ok, ehkä toi laparoskopia ei ole yhtä luotettava munatorvien suhteen tms. ja siks tehdään tuo uusi tutkimus.

Bittersweet: noista kavereista... Mun läheskään kaikki kaverit ei tiedä lapsettomuudesta. Siis vain pari todella hyvää ystävää tietää keskenmenosta, lukuisista kemiallisista raskauksistani tai ylipäätään siitä että toivotaan lasta. En jotenkin vain halua kertoa kaikille tästä lapsettomuudesta. :( Kukaan ystäväni ei ole saanut lasta oman lapsettomuuteni aikana, mutta odotan sitä päivää kauhulla... GULP!

Aavee,
koita kestää kipujen kanssa ja toivotaan että homma tuottaisi tulosta!

Smirg, en todellakaan osaa sanoa tuohon mitään, mutta jatkossa kysele lääkäriltä kaikki mikä mietityttää kunnes saat ymmärrettävän vastauksen! Tiedän, että se tilanne menee nopeasti ohi ja silloin keskitytään niihin olennaisimpiin asioihin, mutta voisit koittaa kirjoittaa muistilistan ensi lääkärikäyntiä/soittoaikaa varten. :hug: Itse olen joutunut puristamaan tietoa irti lääkäriltäni, kun hän on vähän sellainen hälläväliä-tyylinen (määräsi jopa meille väärät hoitokeinot jne.!!!).

).( Se hyvä puoli on siinä, ettei ole raskaana, että voi tiputtaa painoa. (VOIHAN PRKL!) :LOL:
Vuoto on vihdoinkin loppunut tai lähes loppunut, ei ole kuitenkaan saatu vielä aikaiseksi harrastaa mitään... Ja eihän tässä mikään kiire olekaan.

Itse pidän piinapäivistä jopa paljon enemmän kuin ajasta ennen ovista. Oviksen jälkeen tuntuu aina ikäänkuin helpotus, että kaikki on nyt tehty mitä voi tehdä ja loppu jää "kohtalon päätettäväksi". Ennen ovista sitä taas koko ajan miettii ovisoireita ja hermoilee, ettei missaa sitä! Toki piinapäivätkin ovat piinaavia, sitten loppua kohti, huoh...

T.Estelle
 
ONNEA SELMA123!! :flower:
Kysyit mikä oli syy meidän lapsettomuuteen; meillä ei ollut muuta varsinaista syytä, kuin mun epäsäännöllinen kierto. Tulin siis luomusti raskaaksi. Minä tein raskaustestin päivää ennen ivf-infoa, mutta eipä sitä iloa ole kauaa kestänyt...Menkkojen mukaan mentiin H 7+4, kun aloin tiputtelemaan ruskeaa vuotoa. Kävin heti ultrassa, pienen pieni alkio siellä köllötteli masussa ja sykekin näkyi, mutta vastasi viikkoja 5+ jotain. Johtuen tuosta mun epäsäännöllisestä kierrosta. Jäin sairaslomalle saman tien, itkin jo silloin niin... No, pari päivää vuoteli vähän rusehtavaa vuotoa ja sitten viime keskiviikkona alkoi kirkas vuoto.. :'( Torstaiaamuna tai oikeastaan jo silloin aamuyöllä alkoi kaameat kivut, jotka olisi voinut kuvitella supistuksiksi.. Tuli kuin aallonharja vieden mut mennessään...Siitä sitten alkoi runsaat vuodot ja hyytymiä tuli vaikka kuinka.. Tänään kävin sitten tarkastus ultrassa ja odotusten mukaan siellä ei ollut enää mitään...Eli keskenmeni :'( Surua ja kyyneliä riittää (en kyllä tiedä mistä niitä riittääkin).. Ivf hoito siirrettiin ensi syksylle, syyskuuhun. En tiedä miten tästä jaksaa.. Odotimme sitä pientä jo niin kovasti, kerkesin jo aloitella lämpimän viltin tekoa, joka jää nyt kesken. Miten sitä uskaltaa enää ikinä iloita tulevista raskauksista samalla tavalla, jos niitä nyt ylipäätään tulee, kun koko ajan varmaan on pelko persuuksissa, että ei se siellä kuitenkaan pysy... Tosi rankkaa aikaa elämme nyt mieheni kanssa. Hän sanoikin tänään niin ihanasti, että "Ihana, että saimme jotain elävää aikaiseksi, mutta miksi se vietiin niin pian meiltä pois" kyynelten tippuessa hänen silmistään.. Eihän siinä itsekään muuta voinut, kuin kyynelehtiä.. Pitää lähteä kullan kainaloon rauhoittumaan, päähän koskee ja on muutenkin niin nuutunut olo.. :(
 
estelle, kiva kun on kohtalotovereita :) tai no eihän diabetes koskaan ole kiva asia, mutta ymmärsit varmaan :D mulla ollut vähän koholla mun arvot ja siksi lääkäri laittoikin lähetteen naikkarille, jossa ruetaan sitten tarkemmin suunnittelemaan jatkoa :)

tyhjäkehto, en tiedä mitä sanoa.... ihan hurjan paljon voimia sekä sulle että miehelles :hug: ihan rupes itteänikin itkettämään toi sun kirjotus...
 
Ibu
tyhjäkehto voimia :hug:

Smirg : jos sulla ei ole aikaisemmin ollut puregon pistoksia, voi kroppa reagoida niihin eritavalla. Minä olisin kyllä soittanut heti perään ja kertonut ovisplussasta. Voihan se olla, että munasolut irtoaa liian aikaisin (luonnollisella ovulaatiolla), mutta ne ei ole kuitenkaan kehittyneet riittävästi. Lääkäri sanoi minulle, että jopa 14 mm folli voi hedelmöittyä, mutta ihanteellisin on 20 mm. Meille lääkäri sanoo aina, et jos tulee myöhemmin kysyttävää niin voi soittaa hoitajille. Kehoittaisin sinuakin soittamaan jotta saat huojentuneen mielen ja asia ei vaivaa koko ajan! Miksi inssiä ei voi tehdä perjantaina jos pregnylin pistät torstaina?
Tiedän tunteen, kun kaikkensa yrittää ja kierto uhkaa mennä pieleen.. Meillä oli tässä kierrossa 9 pv menopur pistoksia ja follit ei olleet kasvaneet kunnolla ja ei oltu varmoja onnistuuko inssi vai ei. Mutta onneksi inssi päivänä follit oli oikeat kokoisia ja inssi saatiin perjantaina tehtyä!
 
Tyhjäkehto, pahoillani sun puolesta! :hug:

Ibu, tää on mun toinen Puregon kierto. Joulukuussa oli eka, silloin follikkelit kehittyi ihan ajallaan, mutta joulun takii ei päästy inssiin asti. Mäkin oon hyvinkin hämilläni, ettei sitä inssiä tehdä nytten kaikesta huolimatta, kun miettii, ett tehäänhän niitä niinkin, ett ensin inssi ja sitten Pregnyl. Tai siis täältä oon lukenut... :D No mutta meillä kun ei syytä tiietä tähän lapsettomuuteen, niin ei voi muuta kun mennä hoito kerrallaan eteenpäin. En itseasiassa ees ajattellut, ett voisin soittaa sinne hoitajille siitä ovisplussasta. Teen vaikka vielä tänään testin ja mietin sitten, ett jos huomenna soittasin. Lähinnä mietin, ett onko siitä Pregnylistä haittaa, jos ovis on omaan kiertoon jo tullut. Tää on siis näitten hoitojen aikana eka kerta, kun follit oli noin pienii. Lääkäri myös mietti, ett voishan se olla, ettei oo aiemmin niissä ollut solua.. Eli jos vaikka sitten on niin, ett nytten niitä kasvaa. Ääh, on tää niin rankkaa!!! Ymmärrän kyllä myös, ettei tuolla julkisella puolella oo aikaa käydä höpötteleen, mutta kyllä sitä kaipais ajoittain enempi vastauksii. Mulle kyllä sanoi yksityisen puolen lääkäri, ett voin sille soittaa, jos on jotain mihin en saa tuolla julkisella vastauksii. Nytten oon miettinyt, ett hommaan paperit tuolta ja käväsen siellä yksityisellä ihan vaan keskustelemassa, jos vaikka sais vastauksii. On niin inhottavaa, kun ei oo mitään syytä lapsettomuudelle. Siihen ois kai ehkä helpompi suhtautuu, jos ois joku syy. Mutta sekin selvii kai vasta ens syksynä, kun aloitetaan kai IVF-hoidot.
 
Smirg, piti tulla kommentoimaan, että täällä oli joskus jossain pinossa keskustelua siitä, että jollakulla oli määrätty alkionsiirron jälkeen Pregnyl-pistoksia kiinnittymisen? tueksi, joka tapauksessa kai progesteronin sijaan. Eli ehkäpä siitä ei sitten ole haittaa oviksenkaan jälkeen?
 
Inia, kiitos! :D Voishan toi siis olla, ettei siitä ois haittaa.. Kai mun vaan tarttee luottaa siihen lääkäriin, vaikka mieli tekis välillä kyseenalaistaa. Auttamassahan se vaan meitä on ja ei taatusti julkisella pelaa omaan pussiin. :D Eli meen ohjeiden mukaan ja koitetaan sitten omin keinoin kotona.
 
Ibu
Smirg : minulle pistettiin pegnyl inssin jälkeen, koska seuranta ultrassa aikaisemmin muniksia oli 3 ja ne ei olleet kehittyneet riittävän hyvin, jotta olisi uskaltanut pistää pregnyliä etukäteen. Ja jos kaikki 3 ois kehittynyt, ni inssiähän ei olisi voitu tehdä. Inssi puolella kirjoittelivat kysymykseeni, että oulussa on yleistä että pistävät pregnylin vasta inssin jälkeen, koska on menossa tutkimus jossa tutkitaan onko jopa parempi onnistumismahdollisuus kun pistos on vasta inssin jälkeen. En usko että pregnylistä on haittaa vaikka ovis olisi jo ollut (ei oo kyllä mitään tietoo oikeesti). Koska prgnylhän on raskaushormoonia, jota normaalistikin aivolisäkkeessä kehittyy ja laukaisee luonnollisesti oviksen (kaikillahan ovis ei luonnostaan tule..). Minulle ainakin sanottiin, joskus kun ovis oli lähellä että kun munis on kypsä antaa aivolisäke käskyn ovulaatiolle = LH piikki, tällöin luonnollinen ovis voi keretä tapahtua jo ennen pregnylin ovista.. tuosta päättelen että ei kai se oo vaarallista. Pregnylillä lähinnä varmistetaan oviksen tapahtuminen.
 
Selma, ihanaa onnea paljon luomuplussasta!

Bittersweet, joo toi on kyllä tosi harmi että osa ystävistä ei vaan pysy mukana "kriisin" hetkellä mutta se on mielestäni luonnollista elämän kiertoa. Joskus vaan ihmiset kasvavat erilleen ja lopulta huomaa että miksi olla "väkisin" ystävä varsinkin jos ystävyys satuttaa enemmän kuin antaa. Itse en ole kertonut kuin yhdelle ystävälle ja hänellekin vain koska on kokenut samaa. En halua muilta sääliä tai muita lapsiin liittyviä kommentteja, olen varma että niitä saisin paljon enemmän huomiota lapsien suhteen jos kertoisin lapsettomuudestamme. Joten pidetään miehen kanssa matalaa profiilia ja kierretään kommentit ja kysymykset vaan jollain aina. Tietenkin tulee hetkiä jolloin tekisi mieli nolata kysyjäosapuoli läväyttämällä faktoja meidän vauvahaaveista mutta onneksi en ole vielä tehnyt niin ;)

Minulla piti tänään alkaa ICSI-hoito nollaultralla mutta nyt niin säännöllinen kiertoni tietenkin heittää eikä menkat ole alkaneet... Raskaustestejä olen tehnyt myös kaksi mutta siitä ei ole kyse. No toivottavasti alkavat huomenna niin voin aloittaa pistokset ajallaan. En ole saanut mitään pistosopetusta Puregonin pistoon mutta käsittääkseni on aika yksinkertainen. Sain ohjeet lääkäriltä pistää kolme ensimmäistä päivää 125 mg(? tai jotain muuta yksikköä) :D että pitää tutkia tuota systeemiä huomenna sitten tarkemmin.
 
Tyhjäkehto, täällä alkoi ihan kyyneleet vierimään lukiessani tuota kirjoitustasi. Muistan turhan hyvin oman km viime talvelta. Jotenkin tuntuu, että se suru on vielä suurempi, jos on lapsettomuutta takana. Sitten vielä ne tutut, jotka ei tiedä lapsettomuudesta sanoo, että rupeette heti vaan yrittämään uudelleen. Joo, kun oiskin niin yksinkertaista. Eli hirmu paljon voimia sinulle ja muista, et oo yksin!

Estelle, miten saat sokerit pysymään hyvällä tasolla? Minulla heittää ihan häränpyllyä koko ajan (teen vuorotyötä hoitoalalla). Kahen viikon päästä haen insuliinipumpun, jospa alkais sokerit tasottumaan. YP, en tiennytkään, että sinäki oot D =) Ei oo varmaan tullu millonkaan esille. Mitä tasoa sun HbA1C on ollu? Mulla viimeksi 9,7%... Toivottavasti kaikki meni hyvin siellä lääkärin pakeilla! =)
 
PP8 menossa! Hui! Aika menny suht nopeesti vaikka tuntuukin et se matelee etananlailla. Saikku jatkuu vielä viikon... Se on suht rasittavaa. Olispa jo ensi viikon lauantai niin sais testaila. Mä en vaan tiiä uskallanko mä kattoo niitä tikkuja (kyllä, aion tehdä monta testiä kerralla.) sit ku oon siinä testauspäivässä. Jotenki se pelottaa.
 
Kiitos kaikille tukijoille :heart:
Elämän on jatkuttava, vaikka mieli tuntuu olevan kovin maassa. Tähän kaiken päälle tuli vielä vatsatauti :( Ihan kun kärsittävää ei olis riittävästi muutenkin.

Niin, olen kertonut muutamille ystävilleni asiasta ja olen saanut vain vähäistä tukea, heillä kaikilla on nimittäin lapsia eikä kukaan ole kokenut keskenmenoa. Ajatelkaapas yhtä "ystävääni", joka heti seuraavassa lauseessa minun itkujeni jälkeen hehkuttaa, miten ihana lapsi heillä on jne. Ja seuraavaksi kyselee, olenko huomannut esim. ovisaikaan limamuutoksia ja että nyt olisi aika siementää jne jne.. Arvaatteko millaista on kuunnella tuollaisia juttuja, kun oma sydän itkee verisiä kyyneleitä..?? :'( Olen ollut niin järkyttynyt noista puheista, etten ole osannut sanoa mitään vastaan. Mutta nyt olen päättänyt, että seuraavalla kerralla, kun hän puhuu omasta mahdollisesta ovulaatiostaan ja siemennyksistään, palautan hänet maanpinnalle. Jos ei ole yhtään empatiaa toisen tunteita kohtaan, niin kohta loppuu ystävyyskin..
 
tyhjäkehto, inhottavaa tuollanen että vaikka ystäväsi varmasti tietää, että sinua sattuu ja paljon, viitsii hän silti hehkuttaa tuollasilla asioilla.. voihan toki olla, että hän ei ymmärrä satuttavansa sinua, joten voisi olla hyvä että kertoisit hänelle että tuollaisten asioiden puhuminen juuri tällä hetkellä satuttaa...

ON: tänään tuli kutsu naikkarille sinne raskauden suunnitteluun :) aika on tosin vasta 20.5, mutta saataisiin siihen mennessä ainakin sokerit kohdilleen :)
 
:hug: kaikille ihan muuten vain. Me tarvitaan niitä aina välillä! :heart:

ON: Tissit on ihan JÄRKYTTÄVÄN kipeät. Ei voi maata mahallaan ollenkaan ku niihin sattuu niin kovin. Sit on alkanu myös vähän kuvottamaan. Ne kuvotus oireet tulee sellaisina aaltomaisina. Hetken kuvottaa ja sit se menee ohi. Väsymys on ihan sairaalloinen. Mä niin toivon plussaavani ens viikolla.
 
AaVee hyvä se että jollakin on edes jonkunlaisia oireita. =)
Toivottavasti sulle pärähtää plussa...
Itsellä ei ole ollut muuta kuin tänään en millään jaksanu aamulla pysyä hereillä mut ei väsyttänytkään oikeastaa...
 
Huoh, uusi viikko, uudet kujeet. Näillä meni sitten ihan sekasin tää kierto. Selkeet ovistuntemukset keskiviikkona, mutta kun lääkäri oli sitä mieltä, ettei noilla muniksilla ovuloida, niin ei sitten. Kiltisti pistin vielä ke yhden puregonin ja to Pregnylin. La ei ollut sitten mitään ovistuntemuksii. Ja ei sillä sillai välii kai ollut, koska asuin töissä koko viikonlopun. Kaiken kukkuraksi mulle tuli pissatulehdus ja kun nyt miettii, niin ei me ees lauantaina ees pupuiltu miehen kanssa, kun on toivo jo menetetty. Eli se siitä. Ihan turhaan meni taas 200euroo lääkkeisiin ja tul pumpattuu itteensä hormoonia, kun ei siitä oo ees vastetta. ARGH!
 

Yhteistyössä