Pitäisitkö lapsen, jos lapsen isä ei olisi kuvioissa mukana?

• Viestiketjun aloittaja kahden yh
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelijä
En pitäisi.Parikymppisenä tein abortin tilanteessa jossa yhden illan jutus kondomi petti ja plussasin.Sitten 10v myöh aviollisena tuli lapsien vuoro.En lukenu ketjua, mutta varmaan osa lasten ja nuorten ongelmista johtuu nykyisin aika sekavista perhesuhteista.Osalla on lapsia esim.4n eri isän kanssa, lapset on omiin isiin väleissä mutta kaikki isät ei ota koko katrasta huomaansa.Äitipuskee yksin arjen läpi ja elää viikonlopuille tai lomajaksoille jolloin lapset poissa ja mahdollista tavata joku uusi mies jolle voisi lapsen pyöräyttää..Kovin on sekavaa..

mie
jos ap olisi kirjoittanut aloitusviestissä esim. : " Teen ehkä abortin." tai "harkitsen aborttia" ,niin johan olisi tullut kivitystä,että on julmaa tappaa elävä ihmisen alku.Nyt toisia etoo,kun ap on raskaana.

Ja tuohon,että ehkäisystä pitää huolehtia.Niin mä voin omasta kokemuksesta sanoa,että raskaaksi voi tulla vaikka syö e-pillereitä. ( täsmälleen samaan aikaan päivästä,ilman vatsatauteja tms. ) Lääkäri sanoi,että on ihmisiä jotka tulevat ehkäisystä huolimatta raskaaksi.Selibaatti on ainoa ehkäisykeino itsellä.:D

hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja sad:
Alkuperäinen kirjoittaja kannattaa miettiä:
Mä en pitäisi ja ihan sen lapsen itsensä takia.

Yhden illan mies ei todennäköisesti halua lastaan koskaan tavata. Miten sä selität sen sille lapselle? Entäs kun sen lapsen isovanhemmatkaan ei ole siitä kiinnostuneita? Miten selität lapselle et sen isoveli käy aina joka toinen viikonloppu isänsä luona, mutta hänen isä ei haluakaan häntä tavata? Voitko aivan varmasti taata, että sun omat vanhemmat kohtelee lasta samalla tavalla kun esikoista? Ettei kenenkään lähivsuvun asenteista paista läpi mitä mieltä he ovat yhden illan jutuista? Tai päiväkodissa kun sisaruksilta kysytään isistä, toinen kertoo kuka se on ja koska tapaa ja toinen sanoo ettei koskaan tapaa?

Jos lapsia ei olisi ennestään, voisin pitääkin, mutta mun mielestä liian suuri riski kun vauva näkee sitten miten eri tavalla kohdellaan. Ei se äidin rakkaus riitä poistamaan kaikkea pahaa maailmasta tai korvaamaan sitä miltä tuntuu kun huomaa ettei iskää kiinnosta.
Nostan jos joku voisi vastata näihin kysymyksiin.

Näitä kysymyksiä joutuu pohtimaan monikin nainen, vaikka olisi ihan naimisissakin ollut. Mun isä ja äiti oli naimisissa ja silti äiti joutui selittämään nämä asiat mulle. Mun monella ystävällä on ollut välinpitämättömät isät ja kaukaiset tai olemattomat suhteet isän sukulaisiin. Hyvä äiti osaa selittää asian lapselle mahdollisimman vähillä vaurioilla -kuten omani. Mä kasvoin siihen eikä se mun itsetuntoa ole hetkauttanut, koska olen asian, äitini avustuksella, käsitellyt.

Itse asiassa äidinrakkaus kyllä pystyy korvaamaan paljon. Ja tapa millä asiat hoidetaan.

Tiedätkö muuten miten traumaattista on tehdä abortti? Se voi pilata jopa naisen mielenterveyden, vaikka kuinka olisi aborttiin hyvä syy.

Jos naisesta tuntuu ettei pysty aborttiin, silloin sitä ei KOSKAAN pidä tehdä. Siitä ei muuten pääse yli koskaan ja se voi aiheuttaa vakavia ongelmia koko loppuelämäksi.

T: Kokemuksen syvällä rintaäänellä

wtf
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
En pitäisi.Parikymppisenä tein abortin tilanteessa jossa yhden illan jutus kondomi petti ja plussasin.Sitten 10v myöh aviollisena tuli lapsien vuoro.En lukenu ketjua, mutta varmaan osa lasten ja nuorten ongelmista johtuu nykyisin aika sekavista perhesuhteista.Osalla on lapsia esim.4n eri isän kanssa, lapset on omiin isiin väleissä mutta kaikki isät ei ota koko katrasta huomaansa.Äitipuskee yksin arjen läpi ja elää viikonlopuille tai lomajaksoille jolloin lapset poissa ja mahdollista tavata joku uusi mies jolle voisi lapsen pyöräyttää..Kovin on sekavaa..
Mun perhe oli lähes tällainen, mutta äiti ei elänyt viikonlopuille ja lomille vaan oli onnellinen meistä lapsista ja rakasti viettää meidän kanssa aikansa. Me oltiin onnellinen perhe ja yhä ollaan läheisiä. Me ollaan itse asiassa ihan harvinaisen onnellinen perhe. Ja olemme myös ylpeitä perheestämme.

kesken
Alkuperäinen kirjoittaja kahden yh:
myönnetään, oli tyypillinen yhden illan juttu, vaihdettiin kyllä puhelinnumerot, mutta mies ei ole sitoutuvaa sorttia, ja nyt on tilanne tämä, että olen raskaana vko:lla 6. Mitä tekisin? edellisestä liitosta on 1 poika, joka käy koulua. Tapaa isäänsä joka toinen vkonloppu.
Jos mies oli kovin renttu, en pitäisi, eli keskeytys. Raskauden jatkumiselle pitää olla parempi syy. Alkio tai sikiö ei ole ihminen. Päätä sinä ja kanna vastuu!

Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja wtf:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Mun perhe oli lähes tällainen, mutta äiti ei elänyt viikonlopuille ja lomille vaan oli onnellinen meistä lapsista ja rakasti viettää meidän kanssa aikansa. Me oltiin onnellinen perhe ja yhä ollaan läheisiä. Me ollaan itse asiassa ihan harvinaisen onnellinen perhe. Ja olemme myös ylpeitä perheestämme.
Jokaisella on oma tarinansa ja menneisyytensä.

kannanottaja
Miettikää itse, miten ikävöitte vielä aikuisiällä läheisimpiänne. Kyllä lapsella on ikävä toista vanhempaansa, jos jonkinlainen tunneside pääsee syntymään. Joo - äiti säästyy abortin traumoilta, mutta kuka korjaa lapsen traumat? No yhteiskunta tietenkin.

asölkdfjwej
Alkuperäinen kirjoittaja Mansikka87:
Alkuperäinen kirjoittaja uiuiuiu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja IHMETTELEE:
miksi ehkäisy jää aina naisen kontolle? Eikös mies yhtälailla vastuussa, jos ei halua jatkuvuutta, miksi sitten paljaalla? se riski on aina olemassa. Miehet vastuuseen yhtälaisesti!
Ajatelkaa hyvät naiset joskus niitä lapsia!!

Ei ole kiva juttu syntyä yhden illan kuksimisesta köyhän yh:n elätettäväksi. Se on vaan tosiasia. En ymmärrä, kuinka aikuiset naiset ovat tänä päivänä suoraan sanottuna niin hulluja ja itsekeskeisiä, että hankkiutuvat raskaaksi kenelle kadunmiehelle vaan.

Olen lopulta sitä mieltä, että näihin vahinkoraskautumisiin liittyy aina tahallisuus. Aikuinen ihminen pystyy halutessaan huolehtimaan ehkäisystä siten, että sen pettämismahdollisuus on lähes olematon.
mitä hel.....? luuletko et yh äitien lapset on jotenkin onnettomampia kuin muut? että ne jää miehen mallista paitsi, vai mitähän mahat tarkoittaa tuolla?
tiedän monta yh:ta joiden lapset on erittäin onnellisia vaikkei bio isää olekaan.

Minun lapseni kyllä kärsi isän puutteesta. Jäin leskeksi kun lapsi oli kaksivuotias.
Nyt minulla on kolme muuta lasta nykyisen mieheni kanssa ja enkä ikinä tekisi heille niin itsekästä ratkaisua että eroaisin.

Tiedätkö muuten yhtään onnellistä ydinperheen lasta vai pitävätkö nykyään yh:t yhtä periaatteella "me vastaan muunlaiset perheet"?
kyllä tiedän.. mutta huomaahan tän "sodan" ydinperheiden ja yh välillä tästäkin :D
Siis et ikinä olisi niin itsekäs ettet ikinä eroaisit?! tiedätkö mikä on pahempaa lapselle kuin olla yh:n lapsi? olla onnettomassa kodissa...

Siksi pidänkin huolen että kotimme on onnellinen ja suhteemme toimii. En toki ole lapsiani tehnyt ensimmäinen vastaantulevan kanssa. Mutta älä nyt käsitä asiaani väärin, ei yksinhuoltajuudessa mitään pahaa ole. Suuresti arvostan heidän jaksamistaan, minä vain haluan lapseni kasvavan ehjässä perheessä ja kaikkeni teen sen eteen kuten myös mieheni.

Tottakai lapselle paras vaihtoehto on elää onnellisessa kodissa huolimatta
aikuisten lukumäärästä. Jotenkin vaan yh:t ovat herkästi hyökkäävällä kannalla, en tarkoita välttämättä sinua.

Rahina
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja sad:
Alkuperäinen kirjoittaja kannattaa miettiä:
Mä en pitäisi ja ihan sen lapsen itsensä takia.

Yhden illan mies ei todennäköisesti halua lastaan koskaan tavata. Miten sä selität sen sille lapselle? Entäs kun sen lapsen isovanhemmatkaan ei ole siitä kiinnostuneita? Miten selität lapselle et sen isoveli käy aina joka toinen viikonloppu isänsä luona, mutta hänen isä ei haluakaan häntä tavata? Voitko aivan varmasti taata, että sun omat vanhemmat kohtelee lasta samalla tavalla kun esikoista? Ettei kenenkään lähivsuvun asenteista paista läpi mitä mieltä he ovat yhden illan jutuista? Tai päiväkodissa kun sisaruksilta kysytään isistä, toinen kertoo kuka se on ja koska tapaa ja toinen sanoo ettei koskaan tapaa?

Jos lapsia ei olisi ennestään, voisin pitääkin, mutta mun mielestä liian suuri riski kun vauva näkee sitten miten eri tavalla kohdellaan. Ei se äidin rakkaus riitä poistamaan kaikkea pahaa maailmasta tai korvaamaan sitä miltä tuntuu kun huomaa ettei iskää kiinnosta.
Nostan jos joku voisi vastata näihin kysymyksiin.
Nämä oikeasti vaikeat asiat sivuutetaan kun hehkutetaan sitä yhden aikuisen perheiden onnea. Kun parisuhde ei ole tavoiteltavaa, saatika kokonainen perhe. Näitä totuuksia ei myönnetä.
Mulle parisuhde on ihan tavoiteltava, mutta ei pärjäämisen tai onnellisuuden määre, joka on saatava heti. Perhe toimii näinkin ja totta puhuen en ehkä seuraavaan neljään vuoteen ole valmis seurustelemaan ja ottamaan riskiä, että käytännön elämä lasten kohdalla menisi jotenkin sekaisin. Totta kai pelkään myös pettyväni taas.

Koskaan ei voi taata, että eri lapsia kohdeltaisiin tasaveroisesti vaikka niillä olisi samat vanhemmatkin. Mitä noihin tapaamisiin tulee, niin meidän keskimmäisen isä asuu ulkomailla joten keskimmäinen osallistuu esikoisen isän tapaamisiin. Esikoisen isä kyllä tajuaa, että se on hänen biologisen lapsen etu, ettei sisaruksia eriarvoisteta perheen sisällä, eikä tästä ole koskaan ollut mitään ongelmaa, hoitaa kuin omansa olisi. Keskimmäiselle on opetettu, että hän on niin hyvä tyyppi, että kaikki haluavat omia hänet, vähän kuin korvaukseksi poissaolevasta isistä, joka käy Suomessa vain kerran vuodessa.

Kaikki lapset osallistuvat kuopuksen isän tapaamisiin, sillä me olimme sen verran kauan kuitenkin yhdessä että totuttiin.

Väitän, että myös tällainen perhe voi olla kokonainen, kunhan kaikkien sydämet ovat ehjiä.

nooo
pitäisin. toki jos talous olis ihan kuralla harkitsisin moneen kertaan.

ja te ketkä kommentoineet että köyhän yh:n lapseksi kiva syntyä, niin ootteko kuulleet koskaan uusio- perheistä ? ette varmaan. meillä on uusio- perhe ja ensimmäinen yhteinen lapsi tulossa. asiat paremmin varmasti kun monella ydinperheessä olevalla ;)

Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja asölkdfjwej:
miksi ehkäisy jää aina naisen kontolle? Eikös mies yhtälailla vastuussa, jos ei halua jatkuvuutta, miksi sitten paljaalla? se riski on aina olemassa. Miehet vastuuseen yhtälaisesti!

Ei ole kiva juttu syntyä yhden illan kuksimisesta köyhän yh:n elätettäväksi. Se on vaan tosiasia. En ymmärrä, kuinka aikuiset naiset ovat tänä päivänä suoraan sanottuna niin hulluja ja itsekeskeisiä, että hankkiutuvat raskaaksi kenelle kadunmiehelle vaan.

Olen lopulta sitä mieltä, että näihin vahinkoraskautumisiin liittyy aina tahallisuus. Aikuinen ihminen pystyy halutessaan huolehtimaan ehkäisystä siten, että sen pettämismahdollisuus on lähes olematon.
mitä hel.....? luuletko et yh äitien lapset on jotenkin onnettomampia kuin muut? että ne jää miehen mallista paitsi, vai mitähän mahat tarkoittaa tuolla?
tiedän monta yh:ta joiden lapset on erittäin onnellisia vaikkei bio isää olekaan.

Minun lapseni kyllä kärsi isän puutteesta. Jäin leskeksi kun lapsi oli kaksivuotias.
Nyt minulla on kolme muuta lasta nykyisen mieheni kanssa ja enkä ikinä tekisi heille niin itsekästä ratkaisua että eroaisin.

Tiedätkö muuten yhtään onnellistä ydinperheen lasta vai pitävätkö nykyään yh:t yhtä periaatteella "me vastaan muunlaiset perheet"?
kyllä tiedän.. mutta huomaahan tän "sodan" ydinperheiden ja yh välillä tästäkin :D
Siis et ikinä olisi niin itsekäs ettet ikinä eroaisit?! tiedätkö mikä on pahempaa lapselle kuin olla yh:n lapsi? olla onnettomassa kodissa...

Siksi pidänkin huolen että kotimme on onnellinen ja suhteemme toimii. En toki ole lapsiani tehnyt ensimmäinen vastaantulevan kanssa. Mutta älä nyt käsitä asiaani väärin, ei yksinhuoltajuudessa mitään pahaa ole. Suuresti arvostan heidän jaksamistaan, minä vain haluan lapseni kasvavan ehjässä perheessä ja kaikkeni teen sen eteen kuten myös mieheni.

aikuisten lukumäärästä. Jotenkin vaan yh:t ovat herkästi hyökkäävällä kannalla, en tarkoita välttämättä sinua.
Kyllä molemmat osapuolet ovat herkkiä tässä asiassa....minäkin naimisissa oleva nainen sain jo osani kun kyseenalaistin aiheen....asiaa kannattaa aina katsoa monesta suunnasta, ei vain siitä omasta elämäntilanteesta. Molemmissa leireissä on lapsia jotka kärsii ja myös niitä jotka loistaa.
Itse ihmettelen vanhempien vastakkain asettelua monessa asiassa....pitäisi vetää yhtäköyttä niin noita lapsia/nuoria voitas auttaa.

wtf
Alkuperäinen kirjoittaja wtf:lle:
Hienoa et äitinnne onnistui siinä, seuraan vierestä tuttuni perhekuviota kyseisellä mallilla ja kaikki pallot ei kyl pysy enää ilmassa yhtäaikaa...
Jep, ja sehän se pointti onkin, että tasapainoisen ja onnellisen ihmisen kasvattaminen on mahdollista kunhan äiti on sitoutunut -ja kaikin puolin hyvä äiti. Siihen ei tarvita rahaa eikä miehiä. Joten perhemallilla on paljon vähemmän väliä kuin millainen vanhempi on.

Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja asölkdfjwej:

noh, mä en kuitenkaan ole yh..

mutta joka tapauksessa.. kyllä yh:t ovat ehkä herkästi hyökkääväl kannal, kuten myös ydinperhe äitien mielestä ainut oikea perhe on jossa on bio äiti ja bio isä.. mikä ei pidä paikkaansa.
Lapsi on onnellinen kun vanhempi on onnellinen ja kaikki asiat muutenkin hyvin..

Ymmärrätteks työ ihmiset et vahinkoja sattuu myös vaikka kuinka olisi ehkäisy kunnossa, ei ole pillerit ym 100%..

vieras
Mulla on erittäin kunnollinen ja huolehtiva mies. Ja ystävinä erittäin monta ja huolehtivaa miestä. Kaikki tulevat paaaaljon keskivertoa paremmin taloudellisesti toimeen. Ovat älykkäitä henkilöitä ainakin yleisillä kriteereillä.

Jokainen heitä sanoo, ettei ikimaailmassa menisi yhteen naisen kanssa, joka olisi tehnyt lapsia leväperäisesti vähän niin kuin kenelle vaan. Koska eivät halua sekaantua naisiin, jotka tekevät niin arveluttavan ratkaisun.

Eli kannattaako pilata mahdollisuudet löytää koskaan kunnollista ja hyvin toimeentulevaa kumppania lapsilleen tekaisemalla mukuloita kenen kanssa vaan?

Olen itsekin hyväpalkkainen, joten en ole tarvinnut lapsilleni elättäjää, jos joku alkaa sellaisesta syyttämään. En vaan olisi halunnut mennä ikinä yhteen minkään jämämiehen kanssa.

Hienoa et äitinnne onnistui siinä, seuraan vierestä tuttuni perhekuviota kyseisellä mallilla ja kaikki pallot ei kyl pysy enää ilmassa yhtäaikaa...
Jep, ja sehän se pointti onkin, että tasapainoisen ja onnellisen ihmisen kasvattaminen on mahdollista kunhan äiti on sitoutunut -ja kaikin puolin hyvä äiti. Siihen ei tarvita rahaa eikä miehiä. Joten perhemallilla on paljon vähemmän väliä kuin millainen vanhempi on.
Mutta kuka kieltää sen että jos perheessä on hyvä ja vastuuntuntoinen mies ja vaikka sitä rahaakin vähän enemmän, niin se huonontaisi tilannetta? :eek: Ja mikä piru tuossa on ettei TARVITA miehiä? Ootteko kysyneet niiltä lapsilta että olisko ollut kuitenkin ikioma isi kiva siinä saman katon alla? Ehkä ne naiset ei miestä tarvii mutta kyllä minä väitän että on parempi lapselle hyvä isä kuin ei isää ollenkaan!

vieras
Mutta kuka kieltää sen että jos perheessä on hyvä ja vastuuntuntoinen mies ja vaikka sitä rahaakin vähän enemmän, niin se huonontaisi tilannetta? :eek: Ja mikä piru tuossa on ettei TARVITA miehiä? Ootteko kysyneet niiltä lapsilta että olisko ollut kuitenkin ikioma isi kiva siinä saman katon alla? Ehkä ne naiset ei miestä tarvii mutta kyllä minä väitän että on parempi lapselle hyvä isä kuin ei isää ollenkaan!

Aivan tätä ketjua lukiessani huomasin myös tuon " minä en tarvitse miestä " asenteen. Onkohan lapsi samaa mieltä?

Olen lähes vastaavassa tilanteessa pitänyt ja jos tulisi tuo tilanne uudelleenkin eteen (joskaan ei tule, sillä nykyään olen naimisissa) niin pitäisin uudestaankin.

Minusta ei olisi keskeyttämään raskauttani tuollaisen, omasta mielestäni minulle kohtalaisen mitättömän syyn vuoksi.

vieras

No, tässä taas oli pointtina se, että ilman isääkin kasvaa hyväksi ihmiseksi -ja kasvaa myös ilman äitiä jos on pelkkä isä kasvattajana (kuten mun miehellä on ollut). Mun isää ei kiinnostanut olla muhun yhteydessä. Joten ihan sama kuka olisi kysynyt multa mitä, mites saat aikuisen miehen olemaan isä jos ei huvita..?

Munkin mielestä hyvä isä on parempi kuin ei isää ollenkaan. Itse asiassa kaksi äitiäkin olisi parempi kuin yksi äiti! Siis mitä enemmän hyviä kasvattajia lapsella, sen parempi. :) Sillä sitä enemmän on tietenkin aina turvassa (mitä jos vaikka yksi vanhempi kuolee). Mutta kun ollaann tilanteessa, ettei ole kuin yksi niin se voi olla aivan yhtä hyvä vaihtoehto eikä siitä tarvitse tuntea häpeää eikä huonommuutta!

Usko mua kukaan ei varmasti haaveile olevansa yksin lapsen kanssa, mutta lopultaha se ei ole huonokaan eikä tuhoontuomittu asia vaan yhtä paljon perhe kuin mikä vaan muukin perheyksikkö!

Boogyman

Aivan tätä ketjua lukiessani huomasin myös tuon " minä en tarvitse miestä " asenteen. Onkohan lapsi samaa mieltä?
Aijemmin kirjoitin Iman ystävistä ja heidän lapsensa ovat jo aikuisia ja heillä omat perheet....heidän suustaan: Miksi ikävöidä tai haluta sellaista jota ei koskaan ollutkaan? Isähahmo löytyy kyllä ihan vierestä :D molemmat hyvin toimeentulevia miehiä, rakastavat perhettään ja ovat tasapainoisia.

Yhteistyössä