Finttu: mulle kaksi gyneä sanoi, että kyllä mä saan taas liikkua KUN ne supparit rauhoittuu, mutta että pitää oppia kuuntelemaan kroppaansa, ja että ne supistukset kertovat
aina liian kovasta rasituksesta. Omalääkäri taas pitäisi mut kokonaan vuodelevossa, vaikka ne supparit menisivätkin ohi. Omalääkärini on hiukan "hysteerinen" tässä asiassa sen vuoksi, että hänen vaimonsa sai keskenmenon 4. kuulla, tieto, joka ei tietenkään rauhoita meikäläistä mitenkään erityisesti... Vaimolla km alkoi juuri supistuksilla, ei vuodolla. Onneksi todella harvinaista, ja minullekin yksi sairaanhoitaja sanoi ensiavussa, että hänelläkin oli supistuksia jo raskauden alussa, mutta ne olivat sitten ihan vaarattomia.
Italiassa on kaikenlainen kanniskelu ostoskasseja myöten kielletty vaikka ei supistuksia olisi olisikaan, hyvällä ystävällä jouduttiin leikkaamaan koko maha ja rakentamaan ihan uudelleen vatsalihakset, kun oli toista lasta odottaessaan kanniskellut liikaa esikoista, lisäksi ei tee kasvavalle kohdulle muutenkaan hyvää nostella tavaroita! Eli jätä nyt edes ne puuklapit miehen kannettavaksi, vaikka et muuten sen kummemmin lepäisikään
Tosiaan vasta viime vuosina on alettu "varoittelemaan" noista aikaisista supistuksista ja kehottaa lepäämään, voihan olla, että parin vuoden sisällä myös Suomessa aletaan suositella lepoa niin kuin muualla maailmassa.
Itselleni on tosi iso haaste oppia kuuntelemaan tätä kroppaa, olen niin tottunut menemään täysillä, että on tosi vaikea muistaa, ettei kroppa olekaan nyt vain minun omistuksessani, vaan että pitää ajatella itseä jotenkin ikään kuin "laajemmin". Tunnen helposti jopa syyllisyyttä, jos lepäilen, mutta sitten vain muistutan itseäni, että olen vastuussa myös pikkuisesta, ja syyllisyys menee ohi...
Ja vaikka mahaa on jo, niin siltikin pakkaan unohtamaan, etten enää olekaan juoksua harrastava fitness-intoilija vaan portaiden kapuamisesta hengästyvä mini-valas...
Tänään on tuntunut lähinnä noita liitoskipuja, vaikka ne ovat kivuliaampia kuin supistukset, niin eivät kyllä haittaa yhtän, mieluummin "normaaleja" kipuja kuin "epänormaaleja" supistuksia
Tsemppiä kaikille hermoilijoille!
:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 14+1 :heart: