Pino alkuraskauden hermoilijoille

moikka kaikille!!Mahtuukos yksi hermoilia mukaan?


Nyt alkoi uudet kujeet. viisi kuukatta ollaan odotettu ja pelättykkin saadaanko me koskaan vauvaa.
Nyt sitten eilen olimme niin onnellisia kun testiin tulikin haalea viiva.

Tänään testiin tulikin jo selvästi tummempi viiva, ihanaa!!!

sopivasti eilen oli meidän 5-vuotis kihlapäiväkin, miten ihana
kihlajaislahja.Eihän me muuten niitä juhlittukkaan,
koska jo vuosi naimisissakin ollaan oltu.
Olipahan vaan niin ihana sattuma.

TinyAngel 4+3
 
Mullakin tullut joka raskaudessa noita kivuttomia supistuksia, mutta sanoivat neuvolassa että normaalia. joten jos esim mulla on imuroidessa supistellut (kuten usein niin tekee) niin oon vaan jatkanut enkä mitään lepäillyt. huih, nyt kyllä alan ottaa iisisti vatsan mennessä kovaksi. :eek: Meillä vietettiin eilen esikoisen 4v synttäreitä. niitäkin varten siivosin oikein urakalla ja vatsa kovana ja selkä särkien jatkoin vaan... Mutta juhlat olivat ihanat ja pikkumies niin innoissaan.

Tinyangel, tervetuloa ja ihanaa saada sut tänne, rakas ystävä!! :heart: :heart:

sade80 13+6 :heart:
 
Hui apua, ihanaa :heart: Siis mä tunnen vauvan liikkeet!!!!! On jo tuntunut useana iltana ja nyt niitä huomaa päivisinkin =) Uskomatonta, siis tässä vaiheessa jo???? Vielä ne on tietty ihan pientä "perhosen pyristelyä", mutta ei epäilystäkään etteikö olisi vauvan elämöintiä :) Kertakaikkisen huippua :heart: Tuntuvat juuri parhaillaan ;) huoh, ihanaa...

UÄ 13+1
 
Tervetuloa Tinyengel ja onnea plussasta!

Uusioäippä: kateudensekaiset onnittelut myös sinulle! :D

Ja hei, te kokeneemmat: tänään ei ole juuri supistellut (maha ei ole kovettunut) mutta sen sijaan on vihlonut ihan sairaasti tuossa alhaalla vasemmalla. Voisko olla millään mahdollista, että sikiö potkisi niin, että potku osuu johonkin hermoon? Tuo kipu on nimittäin tosi outoa ja uutta, tuntuu matalalla vasemmalla, ikään kuin kohdun reunalla, aika pinnalla. Olen siis kauhean kipuherkkä, mutta hiukan mietityttää, että voiko ne potkut muka olla niin napakoita jo nyt (tänään 14+0), että ihan johonkin hermoon painavat?

Ja vielä: siis suurin osa supistuksista on siis ihan vaarattomia, ja jos ei ole ollut komplikaatioita edellisissä raskauksissa, niin tuskin tässäkään. Mutta kuten synnyttäneet tietävät, voimistaa rasitus niitä loppusuppareita ja saa siten synnytyksen aikaan, kannattaa ainakin turhaa rasitusta välttää jo raskauden aikaisemmassa vaiheessa, jos niitä suppareita tuntuu. Italiassa kiellettään jopa ostoskassien ja pikkulasten kantaminen ja nostelu, jos on supistuksia, mutta kysymys on siis varmuuden vuoksi -mentaliteetistä, jota on viime vuosina korostettu ulkomailla, kyllä täälläkin aiemmin sanottiin vain, että ihan normaalia on.

Mutta ei mitään paniikkia supistuksista, koska niitä tulee kaikille jonkiasteisina, ja levollahan ne rauhoittuu!

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 14+0 :heart:
 
Lentis kyllä ne vauvan liikkeet on tuossa vaiheessa niin hentoa "räpistelyä" ettei potkuista voi puhuakaan. Tunnet tod näk kohdun kasvusta johtuvaa kipua, noilla viikoilla se on juuri kuvailemaasi. Niin ja olisikohan sillä lääkkeelläkin ollut osuutensa suppareiden loppumiseen =) Joka tapauksessa hienoa, että ollut hyvä päivä, toivottavasti nyt supistelut jäävät... :hug:

TinyAngel, tervetuloa!! :flower:
 
Heippa vaan lentikselle - tervetuloa takaisin linjoille! Ja teretulemast kaikille uusille hermoilijoillekin!

Ihanaa uusioäippä, mahtavaa varmaan kun tuntee vaavin hentoset liikkeet. Mäkin sitä kuumeisesti odotan. Esikoisesta tunsin joskus rv 18 tienoilla ja jos nyt sit vähän aikaisemmin. Ja niinkuin uusioäippä jo toteskin, niin ei ne vaavin liikkeet alussa ole kuin pieniä hipaisua, mun mielestä kuvaavinta on kuin olis elohiiri kohdussa. :)

Mä en osaa supistuksista sanoa mitään. Esikoisen kohdalla koin ensimmäisen supistuksen rv 41+3 sen jälkeen kun oli laitettu synnytyksen käynnistystippa mun käteen. :whistle: Tai sitten mä olen vaan huono tulkitsemaan omaa kehoani. Kyllä mua aina vähän "nolotti" neuvolassa kun kysyivät onko supistellut. Aina vaan vastauksena ei! Noh, pare olis et nyttenkään ei alkaisi mitään kunnon suppareita tulemaan ennen aikojaan. Tsempit kaikille niistä kärsiville!!!!!

Täällä porskutetaan nyt suht ok mielin eteenpäin. Viikonloppuna taas tuhrutteli, mutta osaan jo olla pahemmin panikoimatta joka kerta. En nyt siltikään ole optimistiksi heittäytynyt, vaan päivä kerrallaan eteenpäin!

Leppoisaa alkavaa viikkoa kaikille hermoilijoille! :flower:

kimallus 13+5
 
Heippa,

Mä en ehi nyt lukemaan kaikkea, mut tervetuloa lenttikselle takaisin! :D

Mulla on muuten kanssa nyt viime viikolla otettu tuo strepto B, pissanäyte ja hiivanäyte. Tänään saan kahden jälkimmäisen tuloksen ja huomenna tuon strepton.

Tilanne NÄYTTÄISI olevan rauhoittumaan päin. Mulla on edelleen tosi arka alavatsa (tosin ei painellessa), mutta menkkajuilintakin on semmoista, et asentoa vaihtamalla se lakkaa. Vuoto on tosi niukkaa ollu nyt pari päivää (kop, kop taas).

Mutta huomenna se ultra. Sit sen näkee. :)

T. Kärppis ja papuska 13+1 (tai +2)

Ainiin p.s. Lenttis sullako aloitettiin jo supistuksia ehkäisevä lääkitys? Täällä sitä ei kuulemma voida aloittaa kuin vasta rv 20.

Aa ja Finttu: Mullahan on kanssa supistellut 11+ viikosta asti ja kävin silloin yksityisellä gynellä, joka määräsi mut vuodelepoon (jota sitten olenkin siitä lähtien noudatellut). Neuvolalääkäri totesi asiasta (ja vuodoista), ett ovat tavallisia, mutta yksityinen gyne oli aivan eri mieltä.
 
kärppis: tää lääkitys on aika lievää, sellaista, jota annetaan myös kaikkiin muihin "mahakipuihin" koska se vähentää kaikkia "kouristuksia", ei ainoastaan kohdun supistuksia. Tämä lääke onkin kielletty vain ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana.

Tsemppiä huomiseen ultraan!

 
Oi, ihanaa Uusioäippä! Mä olen jo jännityksellä odotellut ja yrittänyt kuulostella tuntuuko liikkeitä mutta mitään en ole huomannut. Jos jonkinmoista kuplintaa ja kutinaa välillä tuntuu, mutta veikkaanpa että ovat ihan suolet ja muut vielä asialla :)

Supistellutkaan ei onneksi enää ole juurikaan, taisi jäädä tuohon perjantaille. Ensi viikolla on neuvola, täytyisi muistaa asiasta siellä kysyä.

Ai niin ja Kärppis, kuulin tapauksesta jossa kohdun kasvu oli 'rikkonut' jotain ihan vatsan puolella (verisuonia) ja aiheuttanut vuotoa. Sellaistakin siis voi sattua, hienoa kuulla että asiat parempaan päin ja oikein ihanaa ultrakäyntiä!

tv almaa & toukka 14 + 0-6 (en pysy enää kärryillä itsekään :)
 
Nyt on ihan pakko kertoa, että mulla on astma ja lääkityksenä toi bricanyl, turbuhaleria käytän ja olen joskus vuonna miekka ja kirves lukenut, että sillä on noita supistuksia lieventävä vaikutus. Kysyin siitä äitiyspolilla (voinko käyttää jne.) ja se sanoi (soitti vielä jollekin erikoislääkärille), että huoletta voin käyttää ihan loppuun asti.
Ja mä oon kyllä ihan pässi, mut en mä kyllä aio vuoteenomaksi ruveta, vaikka noita supistuksia välillä rasituksen yhteydessä tuleekin. Mulla ne ei oo kivuliaita, jotan uskon (tyhmänäni?) tota neuvolalääkäriä. Tänäänkin kuskasin noin motin klapeja liiteriin sylikuormattuna. Vai tarttiskohan mun sittenkin rauhoittua??
 
Finttu itsehän sä sen kropassasi parhaiten tiedät.

Mulla nuo alkoi sellaisina, että ne pysäytti minut. ...toisin sanoen valinta ei ollut mulla. Kun samaan syssyyn meniin vessaan ja pöksyt oli ihan veressä.... Ei tarvinne sanoa muuta.

Mä taas en enää niin "luota" tuohon meidän neuvolalääkäriin ollenkaan. Mut niissäkin on eroja. =)
 
Finttu: mulle kaksi gyneä sanoi, että kyllä mä saan taas liikkua KUN ne supparit rauhoittuu, mutta että pitää oppia kuuntelemaan kroppaansa, ja että ne supistukset kertovat aina liian kovasta rasituksesta. Omalääkäri taas pitäisi mut kokonaan vuodelevossa, vaikka ne supparit menisivätkin ohi. Omalääkärini on hiukan "hysteerinen" tässä asiassa sen vuoksi, että hänen vaimonsa sai keskenmenon 4. kuulla, tieto, joka ei tietenkään rauhoita meikäläistä mitenkään erityisesti... Vaimolla km alkoi juuri supistuksilla, ei vuodolla. Onneksi todella harvinaista, ja minullekin yksi sairaanhoitaja sanoi ensiavussa, että hänelläkin oli supistuksia jo raskauden alussa, mutta ne olivat sitten ihan vaarattomia.

Italiassa on kaikenlainen kanniskelu ostoskasseja myöten kielletty vaikka ei supistuksia olisi olisikaan, hyvällä ystävällä jouduttiin leikkaamaan koko maha ja rakentamaan ihan uudelleen vatsalihakset, kun oli toista lasta odottaessaan kanniskellut liikaa esikoista, lisäksi ei tee kasvavalle kohdulle muutenkaan hyvää nostella tavaroita! Eli jätä nyt edes ne puuklapit miehen kannettavaksi, vaikka et muuten sen kummemmin lepäisikään ;)

Tosiaan vasta viime vuosina on alettu "varoittelemaan" noista aikaisista supistuksista ja kehottaa lepäämään, voihan olla, että parin vuoden sisällä myös Suomessa aletaan suositella lepoa niin kuin muualla maailmassa.

Itselleni on tosi iso haaste oppia kuuntelemaan tätä kroppaa, olen niin tottunut menemään täysillä, että on tosi vaikea muistaa, ettei kroppa olekaan nyt vain minun omistuksessani, vaan että pitää ajatella itseä jotenkin ikään kuin "laajemmin". Tunnen helposti jopa syyllisyyttä, jos lepäilen, mutta sitten vain muistutan itseäni, että olen vastuussa myös pikkuisesta, ja syyllisyys menee ohi... :D Ja vaikka mahaa on jo, niin siltikin pakkaan unohtamaan, etten enää olekaan juoksua harrastava fitness-intoilija vaan portaiden kapuamisesta hengästyvä mini-valas... :LOL:

Tänään on tuntunut lähinnä noita liitoskipuja, vaikka ne ovat kivuliaampia kuin supistukset, niin eivät kyllä haittaa yhtän, mieluummin "normaaleja" kipuja kuin "epänormaaleja" supistuksia :D

Tsemppiä kaikille hermoilijoille!

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 14+1 :heart:
 
Hui, kun teillä supistelee aikaisin!!! Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että omaa kroppaansa kannattaa kuunnella enemmän, kuin "yleisiä suosituksia". Jokainenhan me ollaan yksilöitä, ja toisilla supistelee harmittomasti vähän väliä, toisilla taas ei tunnu missään. Toisille se taas voi olle merkki vakavammasta. Mulla on aina ollut sääntönä, että jos tuntuu pahalta, niin hetkeksi pötkölleen ja koivet ylös. Maalaisjärki kunniaan!

Voi, Uusioäippä, miten ihanaa! Mä oli jo kanssa huomaavinani jotain, mutta pyh, ne olikin vain jostain suoliston murinoita! Mulla on nyt ekaa kerta istukka edessä, joten voipi olla, että menee hetki, ennenkuin mitään huomaankaan.

Heh, just vähän aikaa sitten ihmettelin sitä Suomen listeria-hysteriaa, ja nyt täällä paljastui, että yhdessä lihatehtaassa on listeriaa, ja siitä sitä on menyt mm. leikkeleisiin; 4 kuollut, ainakin noin 50 sairastunu tähän mennessä. Tehdas kiinni ja desinfioitavana, lihat pois kaupan hyllyiltä ym, mutta vahinkohan on jo tapahtunut. Mikä musta on ihmeellistä, niin KERTAAKAAN ei missään uutisessa ole mainittu mitään riskeistä odottajille!!! Aina vaan puhutaan, miten se voi olla vaaraksi vanhuksille.

Jokos teillä on rakenneultrat varattuina? Mulla on 29.9, maltan tuskin odottaa! Ja mä luulen, että me yritetään saada sukupuoli selville! Mutta eihän noista ipanoista koskaan tiedä, suostuvatko yhteistyöhön!

Uusille tervetuloa mukaan jännäilemaan!!!

Leidi 14+2
 
Leidi: joo,listerian kanssa ei ole leikkimistä, Suomessa sitä on kuulemma löydetty viimeksi voista!

Vielä emme ole varanneet rakenneultraa senkään vuoksi, että yritämme päättää, kannattaako mennä 3D-ultraan vai ihan tavalliseen. Muutenkin pitää aina sumplia miehen työvuorojen kanssa, että varmasti pääsee sinne mukaan. Ensi ma kuitenkin menemme taas samalle gynelle, jolla olen raskauden alusta saakka käynyt, mutta sitten on kyllä löydettävä joku toinen, joka voisi hoitaa myös synnytyksen.

Oletteko te muut menossa 3D-ultraan vai ihan tavalliseen?
 
Nyt on kerottu ilo uutiset kummankin vanhemmille. Todella yllättyneitä olivatkin. iloisia kyllä vaikka aluksi veti ilmeen hyvinkin vakavaksi. Äitini ja isäni osasivat ottaa asian paljon rennommin, ehkäpä jo siksi ku ovat jo mummi ja vaari toisin kun mieheni vanhemmille tämä on ensimmäinen lapsenlapsi.
Siskollekkin soitin ja hän jo arvasi ennen kun kerkesin sanoa asiani. :heart: Oli kyllä ihana kertoa tästä läheisille. En tykkää ollenkaan salailemisesta,varsinkaan kun asia on näinkin ihana!!! :heart: :heart:

soitin tänään neuvolaankin. Laskettu aika on 30.4.2009 Eka neuvola on vasta ens kuussa. :heart:

TinyAngel 4+4
 
Ookkei, mun tartsii sit varmaan ottaa hiukan rauhallisemmin huomenna ton puujutun kanssa. Ja mulla tosiaan ei ole sattunut, eikä vuotanut, paitsi valkovuotoa, sitä tuntuu tulevan ämpäritolkulla. Meil on lakanatkin ihan laikissä, kun olen tottunut nukkumaan alasti. Pyörin niin pirusti välillä unissani, et ei mitkään pyyhkeet pysy koko yötä paikoillaan. Ja mä nukun vieläkin puolimahallani.
Tiny angel: oletpas sä uskaltanut aikaisin kertoa kaikille, kun mä alan vasta nyt paljastamaan tätä asiaa pikkuhiljaa muillekin. Mun sisarukset ei kumpikaan edes vielä tiedä.
Mutta kyllä tää nyt jo näkyy, kun olen ennen ollut korkeintaan normaalivartaloinen, ellen hoikka.
Finttu 13+5
 
Täällä taas, Kiimingistä kotiutunu tänään, huomenna on np ultra, en oo yhtään varma haluanko sinne.. Entä jos se pikkunen ei oo kunnossa!! :'( Attelin näin pikasesti käydä ilmottamassa takasin tulostani ja olla taas kaikkien riesana täällä. ;)

eternal ja 11+5 :)
 
Mä oon myös joka raskaudessa kertonut heti molempien vanhemmille ja sisaruksille. + läheisille ystäville. Mä kun tykkään että rakkaiden tuki on ihana asia ilossa ja surussa, kävi miten kävi.. :heart:

tsemppiä eternal-life ultraan. :heart:

sade80 14+1 :heart:
 
Eka kertaa kuuluki jo sydänäänetki. :) Ihan turhaan pelkäsin, kaikki oli hyvin pikkusella. Niskaturvotus oli 1.1, jouduttiin vähän herättelemään pikkusta, kun nukkua posotti menemään! :D Sitte alkoki kauheet bileet sillä, heilutteli kättä siel ja potki minkä kerkes. :D

eternal-life ja pieni 11+5
 
Onnea eternal! :flower: :D

Mulla on sama edessä muutaman tunnin päästä. :/ Koitan suhtautua siihen niin, että tulosta en voi muuttaa. Se ei ole mun käsissä. ...= ainoa keino, jonka keksin, jotten kisko hiuksia päästäni ennen sitä. :whistle:

Oikeestaan pelottaa se, kun ne menee tänään taas sillä anturilla törkkimään tonne ja eilen oli eka tosi paljon parempi päivä pitkään aikaan. Että ei kohdunsuu ottais ja ärsyyntyis ihan täysin ja vuoto + supparit taas yltyis. Mut kattotaan. Pelätään pahinta ja toivotaan parasta. :xmas:

T. Kärppä ja papuska 13+2 (tai +3)

P.s. Me kanssa ollaan kerrottu lähimmille jo heti alussa. Ekan km:n jälkeen totesin, et sama se kerronko vai en, kun ne on ne, joille kerron kuitenkin, jos jotain sattuu. Joten yhtä hyvin voin kertoa jo alusta pitäen. :)
 
Onnea Eternal, ja toivottavasti Kärppis saa yhtä hyviä uutisia.

Tuntuu kyllä, ettei tästä hermoilusta pääse ikinä, aina on jotain jännättävää. Täysin oikea pino ainakin mulle. Onneksi supistuksia ei ole edelleenkään ollut mutta aika herkkänä olen kuulostelemaan kaikkea. Mietin jo, jos kotona olisi stetoskooppi, voisinko sillä kuunnella itse sydänääniä, niinhän niitä neuvolassakin kuunneltiin menneillä vuosikymmenillä!

Meillä on jo rakenneulta varattuna, lokakuun alkupuolella. Olen miettinyt että voisin mennä sen lisäksi 3D-ultraan yksityiselle, se kiinnostaisi kovasti. Koskakohan siihen olisi hyvä mennä? Rakenneultran jälkeen ei muita ultria neuvolan kautta ole, eihän?

Mukavaa päivää, yritetään olla rauhallisia :LOL:
 

Yhteistyössä