PIKA!! Sahalaitakuvio silmässä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tööt joo;25647107:
Minulla noita on ollut viimeiset 20 vuotta. Useimmiten tulevat kovan fyysisen rasituksen jälkeen. Joskus tulevat ilman mitään varsinaista aihetta. Hehkuva monivärinen sahanterä, josta ei saa oikein otetta. Se leijuu jähmeästi silmien edessä. Siitä näkee läpi, mutta ei kovin hyvin. Suorastaan hämmästyttävä valoilmiö. Sama kuvio silmissä vaikka silmät olisi auki tai kiinni. Migreeniksi sitä lääkäri aikanaan sanoi, vaikka mitään kipuja en tunne. Olen oppinut elämään asian kanssa. Makoilen aikani, kunnes ilmiö häviää.

Onko sulla tutkittu noita? Luin jostain silmämigreenistä,johon omani sopisi,juuri alussa pieni sahalaita joka kasvoi ja alkoi välkkyä,mustaa,harmaata,taisi punaistakin vilahtaa.Sitten loppui ja ihan normaali olo.VOISIKO johtua erittäin pitkän,kuukausia jatkuneen voimakkaan stressin laukeamisesta?

[QUOTE="apua";25647162]Onko sulla tutkittu noita? Luin jostain silmämigreenistä,johon omani sopisi,juuri alussa pieni sahalaita joka kasvoi ja alkoi välkkyä,mustaa,harmaata,taisi punaistakin vilahtaa.Sitten loppui ja ihan normaali olo.VOISIKO johtua erittäin pitkän,kuukausia jatkuneen voimakkaan stressin laukeamisesta?[/QUOTE]

Mulla ainakin tulee migreeni lähes aina stressin laukeamisen takia. Eikä tartte olla mikään pitkäkään stressi vaan esimerkiksi jos olen jännittänyt jotain tilannetta.

[QUOTE="apua";25647162]Onko sulla tutkittu noita? Luin jostain silmämigreenistä,johon omani sopisi,juuri alussa pieni sahalaita joka kasvoi ja alkoi välkkyä,mustaa,harmaata,taisi punaistakin vilahtaa.Sitten loppui ja ihan normaali olo.VOISIKO johtua erittäin pitkän,kuukausia jatkuneen voimakkaan stressin laukeamisesta?[/QUOTE]

Lääkärissä kävin silloin ekalla kerralla. Migreeniksi sanoi. Minulla se ei ole mikään pieni näky, vaan se välkkyvä sahanterä peittää ison osan näkökentästä. Olo on ihan ok koko valoilmiön ajan ja samoin sen jälkeen. Ei vaan tahdo eteensä nähdä. Noita on tullut silloin tällöin ja oikeastaan ainoa syy minkä voin nähdä taustalla, on erittäin kova fyysinen rasitus. Valtaosa "kohtauksista" on tullut raisujen urheilusuoritusten aikana tai niiden jälkeen. Tosin joskus on tullut myös ilman mitään rasitusta, joten otappa tuosta selvää.

Ilmiö on siis nippu eri väreissä välkkyviä sahanlaitoja. Tavallaan monta rinnan olevaa sahanterää ja kaikissa diskovalot. Tätä ei usko se joka ei ole sitä kokenut.

Minullakin on samanlaisia oireita joskus, enkä pysty yhdistämään mihinkään.
Ensin teksti tai muu kuvio johon katson, saattaa laineilla tai osittain peittyä. Pian sen jälkeen tulevat sahalaidat joksikin aikaa. Kestää ehkä 5-10 minuuttia. Päänsärkyä ei tule. Luulen että se voi johtua silmien rasituksesta, minulla on hajataittoa. Tai sitten ei. Mutta onneksi päänsärkyvaihe jää pois.

mulla kans ollut pariin kertaan noin 20-30 minuuttia kestävä välkkyviä värejä sisältävä sahalaitakuvio näkökentässä. mulla on paniikkihäiriö ja kerran yhdellä paniikkihäiriökurssilla yks toinen paniikkihäiriöstä kärsivä puhu samanlaisista välkkyvistä valoista. itsellä ei mitään päänsärkyä oireen aikana.

Tuohan on ihan klassinen migreenikohtaus, eikä sitä tarvitse säikähtää. On olemassa aurallinen migreeni, johon liittyy juuri nuo sahalaitakuviot sekä migreenipäänsärky, johon ei liity näköhäiriöitä. Mulla on ollut vuosia aurallisia migreenikohtauksia, eikä niihin yleensä liity päänsärkyä. Ne alkavat pienellä näön hämärtymisellä ja muuttuvat toispuoleiseksi sahalaitakuvioksi, joka peittää osan näkökentästä. Sahalaitakuvio siirtyy yleensä viimeistään puolessa tunnissa aivan näkökentän oikeaan laitaan ja häviää sittwn kokonaan.

En ole koskaan tarvinnut kohtauksiin mitään lääkettä, sillä päähän ei tosiaan yleensä koske. Joskus jälkeenpäin saatta alkaa pieni jomotus oikealla ohimolla.

Kohtausten syynä voi olla hormonit (pms), liian kova äkillinen rasitus, huonot yöunet, tai sitten ei yhtään mikään.

Eli älä nyt ainakaan panikoi. Jos haluat saada mielenrauhan, niin käy lääkärissä hakemassa migreenidiagnoosi ja resepti kovien migreenikohtausten varalle.

Mulle tuli just äsken semmonen sahalaita kuvio oikeaan silmään. Se oli ensin ihan pieni, mutta sitten se alkoi kasvaa kunnes en nähnyt mun vasemman silmän reunalla mitään. Juuri ennen tätä olin tehnyt liikunnassa aika vaativia juttuja, ja niska sekä hartiat ei hirveesti tykänny. Pelästyin itse kans, mutta kyllä se ohi meni. Nyt yritän vaan rentoutua ja hieroa niskaa ja hartioita.

Kyllä mulla ainakin aurallisessa migreenissä on myös päänkipu.
Minulla on ollut aurallisia migreenejä joskus päänkivun kanssa, joskus ilman. Eli ei aurallisiin migreeneihin aina kuulu kipua. Sama väsymys ja hitaus tulee molemmista, joten työnteko ei välttämättä ole mahdollista, vaikka kipua ei olekaan. Ja toki vielä on se sokea alue jonkin aikaa siinä auran kohdalla jonkin aikaa auran kadottua, joka häiritsee esim. lukemista paljonkin. Eli siihen voi suhtautua aivan kuten päänsärylliseenkin migreeniin -> sänkyyn nukkumaan kunnes olo on taas normaali.

Minullakin on samanlaisia oireita joskus, enkä pysty yhdistämään mihinkään.
Ensin teksti tai muu kuvio johon katson, saattaa laineilla tai osittain peittyä. Pian sen jälkeen tulevat sahalaidat joksikin aikaa. Kestää ehkä 5-10 minuuttia. Päänsärkyä ei tule. Luulen että se voi johtua silmien rasituksesta, minulla on hajataittoa. Tai sitten ei. Mutta onneksi päänsärkyvaihe jää pois.
Mulla ei tule silmien rasituksesta, vaan puhtaasti syömisistä ja/tai juomisista. Onneksi sain tietää kauan sitten - monen mutkan kautta tosin:-)

Yleensä juu aurallisen migreenin ensioire, mutta joskus jää itse migreeni tulematta, tulee vaan h**vetillinen päänsärky johon ei auta buranat, panadoolit tai migreenilääkkeet. Oksu pahentaa oloa.

Yhteistyössä