**Piinailijoista ekaan ultraan.. ja ehkä ylikin**

Anteeksi ku väijyn teitä... :) Onnea kaikille, luo uskoa teijän tarinat tällaselle kellä kaikki vielä edessä. Pakko oli tulla kysymään kun huomasin että PetKat Ovumiassa hoidoissa?? Millaset kokemukset ja kuka lääkäri, ja entäs se kaamea punktio..??? Miten teillä meni kaikki? Itsellä lääkäriksi vaihtui TR:n sijaan AR, jonka kans ei ihan mielestäni kemiat osunut yksiin.. jäi eka käynnistä vähän outo fiilis :/ mut pääasia kai ett hommansa osaa. Meillä edessä IVF/ICS kesällä jossain vaiheessa siellä, jos nyt tuo pirun kysta häviää munasarjasta tai jotain muuta takaiskua ei taas ilmaannu.

Tsemppiä kaikille, ootte raskautenne ja vauvanne ansainneet jos ketkä!!
 
Mimii-75: Me ollaan kanssa ovumiassa hoidoissa ja lääkärinä ollut TR. Itseehdottomasti halusin hänet, koska olimme aikaisemmin olleet väestöliitossä hänellä. AR ultrasi kerran ja teki alkoon siirron. Ei kolahtanut myös minulle hän.

Pikkuperho: Hyvältä kuulostaa sinun hcg arvo! Toivotaan parasta, että kauhuviikko sujuu hyvin ja raskaus jatkuu!

Petkat: Toivotaan todella että me kaikki onnistutaan ja tehdään tilasto ihme :)

Ällö olo täällä jatkuu... Muovipussi taskussa lähdin aamulla töihin! Mitään ruokaa ei tee mieli, mut pakko syödä koska sit tulee vaan entistä huonompi olo! Saas nähdä lentääkö huomenna laatta! Edellisessä raskaudessa tosiaan alkoi 5+5 järjetön pahoinvointi! Kaupassa käydessäkin jouduin välillä juoksemaan pussille, keittiössä ja tiskikoneen lähellä en voinut olla viikkoihin ja mies tosiaan joutui syömään valmisruokia, kun ei meillä voinut ruokaa tehdä, koska heti oksensin jos tuli joku haju! Todella toivon et nyt ei tulis niin pahana... Mut kyl sen kestää jos taas tulee,koska palkinto on sen arvoinen!

Tinka: Ekassa raskaudessa ostin bolan,mut käytin pari viikkoo ja sit se jäi laatikon perälle :) Ihania ne on!
 
illusia76, mä en vaan tohdi sitä aikaa varata. :/ Meillä päin kyllä onneksi saa aikoja terveyspalveluihin (ja kuulema myös neuvolaan) todella hyvin. Sopivan kokoisen paikkakunnan etuja. :D Toisaalta, mä en ole aivan varma, haluanko edes mennä np-ultraan, koska sen tiedän, etten lapsivesipunktiota halua (tarpeeksi kuullut surullisia tarinoita linjalla väärä hälyytys, mutta sitten punktiosta komplikaatio)... Me kuitenkin pidettäisiin lapsi, oli siellä ongelmaa tai ei.

Tinka-
Nuo bola-korut on musta kans ihania. Oon haaveillu sellaisesta jo vaikka kuinka kauan. Tilaaminen saa kyllä vaan odottaa vähän varmemmille ajoille, lähemmäs sitä aikaa, kun sikiö oikeasti alkaa kuulla. :) Millaisen ostit?

Nemi77, mäkään en ole käynyt veritestissä, joten en osaa arvata. Mitään ei ainakaan vielä ole tullut pois ja reilu viiva tuli raskaustestiin, joka ei mikään ylettömän herkkä ollut - joten kyllä me kahta toivotaan. :) Pidetään teille ja meille peukkuja, että tulis tuplat! ;)

Miimii-75, me ei olla varsinaisesti Ovumian asiakkaita, vaan SEKS:in. Mutta koska täältä tehdään alkion siirrot TAYS:issa ja ton solupuolen hoitaa Ovumia, ni meidän alkiot on Ovumian luokituksilla.

Ei se punktio mitenkään kamala ollut. Mä vaan en ollut syönyt mitään muuta kuin yhden leivän joskus aamu viideltä, ni pyörryin siinä aluksi ilmeisesti lääkkeen takia. Mut hyvin se meni. Ikäviltä tuntuu puudutuspiikit, mut sit ei enää mitään. Ihan turhaan jännitin. Mutta ens kerralla aion muistaa syödä kunnolla ennen sitä. ;)

Meidän lääkäri on sellainen ihminen kuin Sirkka Ala-Fossi täällä omalla sairaalalla ja hän on AIVAN ihana lääkäri, todella inhimillinen. Tampereella meitä hoiti Elena Pellas. Hänkin oli meille ihan asiallinen, mutta vähän tuli sellainen tunne, että olisin mielelläni kysynyt enemmänkin, mutta koska suomi selvästi oli hänen vieras kielensä, en oikein osannut ruveta kaikkia yksityiskohtia tenttaamaan.

riksu82, sovitaan, että ollaan porukalla tilastoihme. :) Se olisi huikean mukavaa.

Mulla ja miehellä on tänään vapaapäivä ja hurja siivousoperaatio edessä. Onneksi on ilma vähän viilennyt niistä ihanista helteistä, ni ei tarvii harmitella sisällä olemista. Ja onneksi on sovittu tekevämme hommia, ni ei tarvitse vaan istua ja miettiä sitä, uskaltaako toivoa. :)

Tsemppiä koko porukalle taas tähän päivään!
 
Maanantaina veritestiin..edelleenkään ei ole oireita kuin se että jatkuvasti voisi syödä..välillä nipistelee mahaa,mutta ei muuta.kyllä on taas 2 piinaviikkoa sinne varhaisultraan edesä..
Onneksi sen jälkeen on viikko töitä ja alkaa sitten 3 viikon loma.laskujen mukaan mulla siis 5+0 viikkoja :heart:
 
Pikkuperho, nemi77, petkat: Tulin vilkaisemaan tätä pinoa ja ajattelinpa kommentoida, kun noista kaksosista puhuitte..

Mulle on yhtä pas-siirtoa ja ihan ekaa tuoresiirtoa lukuunottamatta siirretty aina kaksi alkiota.. nyt siis kolmannen icsin tuoresiirrossa myös. Toinen alkio oli ihan keskiluokkaa ja toinen rupuinen 2-soluinen, joka varmaan olisi päätynyt roskiin, jos ei olisi siirretty. Mun kroppa ei taida olla kaksosraskauteen mikään ideaali, kun olen aika pienikokoinen, eikä iänkään ( 26v) puolesta kahden alkion siirrolle ole ollut perusteita. Varmaan aina siirretty kaksi koska koskaan ei yksikään ole kiinnittynyt.. ennenkuin nyt!! Nyt ne "rupu" ja "vähemmän rupu" köllii toivottavasti vielä hengissä tuossa pallossa. Rv 15 olisi pian täynnä!'

Mä en käynyt veritestissä ollenkaan, mutta clearbluen viikkotesti antoi viitettä kaksosista, kun ilmoitti viikkoja enemmän kuin oli kasassa. Ja uskokaa pois, se piina ei siihen ekaan ultraan lopu! Mun mielestä pahenee vain. ilmeisesti tuon hoitotaustan takia en oikein luota että kaikki menisi hyvin :( Kaksi päivää ultrakäyntien jälkeen menee ok, kunnes sitten alkaa taas mietityttää, että onko siellä enää ketään :kieh: Musta on ihanaa, että tulokkaita on kaksin kappalein, kun pakastimeen jäi enää kaksi alkiota..

Ja vielä noista oireista.. alussa oli päiviä ettei mitään ja päiviä jolloin viiltely yltyi ( tätä vieläkin) aika ilkeän tuntoiseksi. Kuulemma kohtu kasvaa ja ilmeisesti tuska tuplaantuu, kun tulee tuplat ja paikat leviää vauhdilla!! :LOL:

Onnea teille kaikille odotukseen, niin tuplia epäileville kuin muillekin!! Olette sen ansainneet! =)
 
Hei kaikki!

Millaisia määriä laitatte lugeja/päivä? Onko joku saanut ohjeistusta niiden vähentämisestä? Mulle hoitsu sanoi etten saa lopettaa niitä, muttei kertonut mitään vähentämisestäkään. Tuntuu hassulta laittaa edelleenkin sama määrä kuin heti punktion jälkeen, eli 3 kertaa päivässä 200mg pallero. Ja vielä 2,5 viikkoa pitäis näillä mennä ennen kuin on se ultra :p
 
Hei,

Anteeksi, kun tungen tänne puolelle, mutta pakko kommentoida muutamaa juttua...

Illusia: Mulla on sekä tuoresiirrossa että PAS:ssa ohjeena ollut, että lugeja jatketaan - ja PAS:ssa myös zumenoneja - viikolle rv 10 ja sitten vähennetään asteittain. Mulla lugen annostus on aina 2x200mg aamuin illoin eli 800mg /vrk. Sinuna soittaisin ja kysyisin nuo vähennysohjeet klinikalta/polilta. Toinen vaihtoehto tietysti on, että jatkat ultraan saakka ja pyydät siellä ohjeet.

Oireista ja keskenemnoista: Mulla tuoressiirrossa ja PAS:ista käynnistyneissä raskauksissa oireet tulleet rv 5+ lopulla ja rv 6+ alussa. Ennen sitä ei juuri mitään paitsi, että selkäkivut ovat jostain syystä vaivanneet silloin rv 5+ ja on ollut lieviä alavatsakipuja, semmosta menkkamaista jomotusta. Mutta siis noi väsymykset ja karsea pahoinvointi ovat tulleet vasta myöhemmin.

En tosin itse jaksa enää luottaa mihinkään oireisiin, koska ainakin mulla oireet jatku ihan normaalisti, vaikka sikiö oli kuollut ja samoin tuulimunassa, koska isutukka mokoma oli kovin toimivainen :headwall: Anteeksi sarkastinen huomautukseni, mutta oireet tai oireettomuus ei ikävä kyllä kerro mitään siitä, että onko joku hyvin tai huonosti.

Samoin mulla oli tuoresiirrossa rv 5+ runsasta verenvuotoa, jolloin toinen alkio ilmeisesti tuli ulos, sillä rv 6+3 ultrassa löytyi kaksi raskaussäkkiä, mutta vain toisessa asukas ja sillä vahva syke. Mulle myös hoettiin, että kun syke on nähty, niin 95-97% raskauksista jatkuu normaalisti loppuun ja onniteltiin kevätvauvasta, jonka laskettu aika olisi muuten huomenna :( .No, kait jonkun pitää kuulua tässäkin siihen onnettomien porukkaan, jolla silti menee kesken. :headwall: :headwall: :'(
 
Lugeista laitan 4x200mg päivässä raskausviikolle 10 saakka. Avan hoitaja laski puhelimessa, että lopetuspäivä on 28.6 vasta. Jos tässä alkuraskauden ultraan ja siitä yli selvitään, niin täytyy sitten kysyä AVAlta, että miten nuo lääkkeet ajetaan alas.. kuinka pitkällä aikavälillä.

PetKat Pellas toimii myös VKS:ssä ja olimme hänellä ihan lapsettomuustutkimusten alkutaipaleella ja minä en pitänyt hänestä. Oli jotenkin kylmä ja puhui mielummin vain miehelleni (ruotsia). Minulle vastaili suomeksi vain yhdellä sanalla aina :| Samaten en pitänyt yhtään AVAn omalääkäristäni. Onneksi tämä oli lopettanut työt siellä meidän hoitotauon aikana ja sain valita uuden omalääkärin. Otin ylilääkärin ja hän on kyllä mukava ja lämmin ihminen =)
 
Vadelmaunelma pahoittelen keskenmenoista :hug: Itselläni olisi ollut ensimmäisen raskauden laskettuaika ISÄNPÄIVÄNÄ :( ja toisen raskauden LA olisi ollut maaliskuun alussa. Molemmilla kerroilla minulla oli LA yhtäaikaa hyvien ystävien kanssa. Eli minulla on elävät muistutukset lähipiirissä siitä, että mitä menetin. Muutaman kuukauden tarvitsin keskenmenon jälkeen omaa aikaa sulatella sitä, että toiset saavat lapsen ja minä en. Ja onneksi kaveri ymmärsi oikein hyvin ja palasimme läheisiin väleihin hänen ollessaan noin raskauden puolivälissä. Ja nyt minä olen hänen ihanan pienen tyttönsä ylpeä kummitäti :heart:

Yllättävän hyvin noista keskenmenoista on päässyt yli, kun aikaa on kulunut. Tosin en tiedä miten käy, jos tämäkin meiltä viedään. Riittääkö enää uskoa jatkaa..?
Mutta yritän olla mietimättä sitä ja noita aikaisempia keskenmenoja. Yritän olla miettimättä oireita tai oireettomuutta. Yritän vain toivoa ja pyytää, että meistä vihdoin tulisi perhe :heart:
 
Pikkuperho ihanaa ja ihailtavaa minusta kun jaksat yrittää ajatella positiivisesti, etkä ole täysin luovuttanut epätoivolle, vaikka vaikeita aikoja mennäänkin. Me täällä yritetään puolestamme kannustaa ja tsempata, koska itsensä rohkaisu toden totta on vaikeaa!!

Nemi ja Petkat on kyllä aika ekstrajännää (jos mahdollista, mutta on se!) kun on kaksi mukana! Meillekin laitettiin ekassa IVF:ssä kaksi - oltiin silloin hoidoissa ulkomailla, ja siellä se oli tapana, ja tuntui meistäkin ok vaihtoehdolta. Ehdottivat jopa kolmea, mikä taas sitten jo oli mielestäni aivan villi idea, ja kieltäydyimme kauniisti. Nyt tämän yhden laitto tuntui jotenkin huojentavalta, ei tarvitse sitä asiaa pohtia kun on niin paljon muutakin pohtimista.

Riksu aika hurjan kuuloista tuo sun pahoinvointi!! Mulla tulee ennemmin niin, että pari tuntia ruokailun jälkeen pitäisi saada jotain taas, tai tulee epämääräisen epämiellyttävää ja itsekin tulen sitten jotenkin kärttyisäksi. Oireet ja oireettomuudet kyllä vaihtelevat yllättävän paljon päivästä toiseen!! Tänään olen nukkunut puolet päivästä ja nyt sitten tietysti valvottaa :whistle:

Auvoisaa helluntaita kaikille! Kiva kun on teidät joiden kanssa jännitellä! :heart:

Onko vitamiineja muuten tarkoitus kaikkien syödä? Pitäisiköhän hakea?
 
Paiju ei vitamiineja varmaan välttämättä tarvitse, mikäli ruokavalio on tarpeeksi monipuolinen. Useinhan raskaanaoleva ei vaan kykene syömään suositusten mukaan (ainakaan alussa) ja siksi kai vitamiinit on hyvä juttu. Tiedä sitten, kun eräälle tutulle oli neuvolassa sanottu, että ei mitään vitamiineja alkuraskauden aikana :eek: Mutta en jaksa uskoa, että niistä haittaakaan on, koska niin tarkkoja ollaan, että mitä suositellaan raskauden aikana.

Taidan lähteä ajelemaan anoppilaan aamukahville B) Mies on siellä auttamassa metsän istutuksessa ja itse olen käynyt viimeksi varmaan jouluna (noloa). Matkaakin on vaan 60km, että ei se nyt ihan mahdoton reissu olisi tehdä.

Ihanaa sunnuntain jatkoa kaikille odottajille :heart:
 
Pikkuperho kiitos tsemppauksesta :heart: Juu, itekin olen miettinyt miten paljon helpompaa on tsempata toisia kuin itseään.

Mimii-75 kiitos onnitteluista ja tsemppauksesta! Toivottavasti se sun kysta paranee pian ja pääset mahd pian uuteen hoitoon! Ja sitten plussanneisiin...

PetKat ei mullakaan ole vielä tullut mitään pois, joten josko molemmat ois kiinnittyny... :heart: Olen itse kaksonen. Onhan se vauva aika varmasti aika rankkaa, mutta niinhän se voi olla yhdenkin kanssa. Toisaalta äiti sanoi, että leikki-iässä hän pääsi helpommalla, kun olimme leikkineet kahdestaan ja hän oli voinut tehdä omia hommia vieressä. Onhan mulla ollut aina seuraa kaksoissisarestani ja se ois ihanaa omillekin lapsille :heart: Miehen kanssa on mietitty, että JOS vaan mahdollista, niin haluttais useampi kuin yksi lapsi. Yksinäinen lapsi on kuitenkin niin yksin... No, nämä asiat ei tosiaan ole meidän käsissä, mutta tämmösiä on mietitty. Pakkaseenkaan ei jäänyt mitään, joten siksikin tuplat olis toivottuja =) Tsemppiä tosiaan molemmille, että tuplat tulis =)

Plasebo kiitos, että tulit kertomaan omista kokemuksistasi! Ja ihanaa, että sulla raskaus on edennyt hyvin :heart: :heart: Toivottavasti voit mahdollisimman hyvin loppuun asti ja pikkuiset pysyvät vuokrakaksiossaan maltillisesti!

illusia76 Minä sain ohjeeksi vähentää lugejen määrän 200mg iltaisin. Näköjään eri hoitavilla tahoilla on todella erilaiset käytännöt.

Paiju Vitamiineista: Meille hoitaja sanoi, että ainakin foolihappoa pitäisi syödä. On kuulemma tosi tärkeää saada tarpeeksi raskauden ja imetyksenkin aikana. Ilmeisesti foolihappo vaikuttaa aivojen kehitykseen (työkaveri sanoi). Ite syön 2kpl multitabs raskausvitamiineja päivässä. Niistä saa tarvittavan määrän foolihappoa ja muita vitamiineja.

on: tänään tein toisen testin :ashamed: ja plussahan siihen heti pärähti. Joten jospa se mieli olis nyt taas muutaman päivän rauhallinen =) Montakohan testiä teen vielä ennen ekaa ultraa...

vadelmaunelma Isot pahoitteluni keskenmenoista :hug: :hug: Ikävä kyllä, arpapeliä kai nää raskausasiatkin ja niiden onnelliset loppuun asti kestämiset vaikuttaa olevan, ainakin joidenkin kohdalla :'( Tuntuu, että eiköhän sinullekin ole jo tullut tarpeeksi vastoinkäymisiä ja eikö olisi sinunkin jo aika saada kokea onnistunut raskaus ja saada nyytti syliisi! Toivon sinulle voimia huomiseen päivään ja muutenkin jatkoon!
 
Mä olin eilen ihan varma että vuoto alkaa ja ravasin koko ajan vessassa. Tyytyväisenä selvittiin 5+6 päivää. Tuntuu ihanalta kun huomenna alkaa seitsemäs viikko.

Me oltiin tilastollinen ihmejoukkue plussamäärissä ja ollaan sitä loppuun asti! Menee koeputkihedelmöitysten onnistumisprosentit uusiksi meidän plussajoukkueen takia. Eikö vaan?:LOL:



Petkat: Ostin sellaisen swarowskin editionin ja vähän nauratti kun se tuli postista. Luulin että ne olisi noin puolet pienempiä. Pakko myöntää että se näyttää vähän discopallolta :LOL: . Mä ostin sen jo ja ajattelin että jos jotain kamalaa tapahtuisi niin se jäisi sitten muistoksi tästä pikku-tilhestä joka on niin vahvasti meidän puheissa jo. Ai teillä oli jo ilma viilennyt? Meillä oli vielä tosi lämmin aamupäivä ja sitten painostava keli. Sade tuli vasta illalla.

Karmilla: Saithan sä jo huomenna iltapäivällä ne tulokset? Hyvät arvot sieltä tulee. :heart:

Plasebo: Kiitos tuhannesti kommenteista! Musta on tosi kiva kuulla pidemmälle ehtineiden kokemuksia.

illusia: Niistä taitaa olla montaa eri ohjeistusta. Mä tosiaan lopetin ne pp15 päivän aamuna kokonaan, eikä minkään määrän vähennyksen kautta.

Vadelmaunelma: Mulla on ollut tiedossa myös tuo että kaikki oksentelut ym jatkuu vaikka olisi kesken mennyt. Muistan sun tarinan ulkoa tuolta kympin hoitojen puolelta siksi että se on niin sydäntäriipaiseva. Sulla on kaikki oikeus suruun, epäilyyn ja epätoivoon. Toivoisin kovasti että sinä pääsisit loppuun asti tässä hoidossa. :hug:

Me oltiin eilen juhlissa ja mulla oli hätävarabanaani mukana jonka tyytyväisenä salaa mussutin ennen ruokaa. Mulla oli kuitenkin jo järkyttävä nälkä ja olisi tehnyt mieli syödä alkupaloja triplasti. Söin siinä innoissani ja laitoin alkupalalihaa suuhun (sellaista josta olen ennen pitänyt). Mun ilme väännähti ja teki mieli sylkäistä pois. Ihan kun olisin laittanut karvatupon ja elävää nautaa suuhun. Maistoin tosi selvästi eläimen maun, enkä sitä pystynyt syömään. Pääruoka meni sen jälkeen tosi hyvin ja söin enemmän kuin pöydässä istuvat miehet. Vähän nolotti. :ashamed: Jälkiruokaa teki mieli, mutta parin lusikallisen jälkeen tökkäsi. Ihan hyvä jos ei makeaa tee mieli.

Iloista sunnuntaita kaikille!
 
Ainiin. Kerrottiin anopille eilen että hän saa mahdollisesti ensimmäisen lapsenlapsen. Oli kyllä ihana nähdä fiiliksiä kun toinen ei meinannut mekossaan kestää. Hän on salaa odotellut lapsenlapsia tosi pitkään, mutta siitä ihana ettei ikinä ole painostanut tai udellut. Hän alkoi myös välittömästi huolehtia etten rasita itseäni. :LOL:
 
Heippa!
Mulla on ollu kaksi keskenmenoa ja nyt ihan alussa raskaana heti viimesimmän km: n perään. Lugeista haluisin teille kommentoida että ainakin mulle sanottu ettei sais lopetella liian aikasin, varsinkin jos ollut keskenmenoja. Ja sitten kun lopetellaan niin vähitellen. Sama muitten lääkkeiden kanssa ( mulla zumet,luget,kortisooni ja klexane ja vielä foolihappoa 800 ).
Illusia kyseli lugejen määrästä ni mulla menee 1000mg, aika iso annos siis.
Tsemppiä kaikille piinailuun. Ainakin itselleäni tämä on piinailua plussan jälkeenkin kun ollu noi km:t
Teekuppi 4+2
 
teekuppi toivottavasti tämä raskaus jatkuisi sinulla normaalisti loppuun asti :heart: Osaatko sanoa onkohan "liiallisesta" foolihaposta haittaa? Netissä oli, että 400 riittäisi normaaliraskaudessa. Mun ottamista multitabseista tulee se 400. Pitääköhän sitä määrää lisätä, varsinkin jos tuolla masussa 2 pikkusta köllii?

Tinka- Ihanaa, että saitte kertoa anopille =) Munki anopilla tuli vedet silmiin ja sanoi toivovansa kovasti, että kaikki menee hyvin! Sanoin, ettei vielä saa puhua mitään, koska monta mutkaa voi vielä tulla. Se on kyllä muutenki sellanen, ettei puhu toisten asioista eteenpäin. Ajattelin huomenna varata neuvolan, onko meillä siis todella jo huomenna 6 viikkoa täynnä? En ymmärrä vieläkään miten nuo viikot lasketaan :ashamed: Ja muuten: Kyllä meidän lista pistää tilastot ihan uusiksi! Onnistumisprosentilla 100 :heart:

On: huomasin tuossa pesulla käydessäni, että aivan kuin rinnoissa näkyis verisuonet paremmin, kuin ennen. Varsinkin vasemman nännin poikki meni kunnon sininen lonkero :LOL: Muistelen lukeneeni, että jollakin näistä ketjuista oli verisuonet alkaneet näkymään selvemmin raskauden alkuviikkoina. Onko muut tehneet samanlaisia havaintoja?
 
Hei kaikille :wave:

Liittyisin mukaan tähän ketjuun, olen seurannut sitä alusta asti. Toivon kovasti onnea kaikille matkaan!

Minulla oli 3.5. 1.IVF 1:pAS. Plussan varmistin ma verikokeella, tulos oli viitearvossa. Siirto tehtiin luononkiertoon. Minulla myös + lopettiin luget. Nyt sitä tosi paljon mietin, kun tänään aamulla vuosin kirkast verta ja nyt hiukan tulee ruskeaa :( . Yleensä nega hoidoissa (inssit + ivf) lugejen jälkeen on vuoto alkanut juurkin 3 -5 pvä niiden lopettamisen jälkeen.

Tinka ja Nemi ihanat anopit teillä :D
 
oivikki Tervetuloa :flower: Toivottavasti vuotosi on vaaratonta ja loppuu pian! Onko sulla ollu kipuja? Täälläkin on todettu, että vasta kovat kivut ja selkeä vuoto on huono merkki. Tsemppiä! Kyllä sun pikkuisella on kaikki varmasti hyvin :heart:

Henin kokemukset voivat antaa sullekin uskoa, katsohan aikaisempia hänen kirjoituksiaan kympin hoidot ketjussa (12.5).

 
Nemi, mäkin ihmettelin tota noin suurta foolihappamäärää, mutta mun lääkäri oli sitä mieltä että kun ollu keskenmenoja niin on hyvä ottaa, eikä kuulemma ole mitään haittaa. Fertinovan tai Felicitaksen sivuilla on aika uusi lääkärin haastattelu jossa hän kertoo tutkimuksesta jossa on saatu ihan uutta tietoa foolihaposta. Tutkimuksen mukaan se on halvin ja helpoin tapa estää keskenmenoja! Ennenhän on ajateltu sen vaikuttavan vain keskushermostoon ym. Niin, että turvallisella mielellä minä ainakin syön tuon ekstra-annoksen. Itse olen ollut hoidossa Avalla Riikan klinikalla. Ja jos on ollut alkion siirto niin viikot lasketaan niin, että siirtopäivä on rv 2.
Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!
 
teekuppi kiitos vastauksestasi! Mietinkin lähinnä, että uskaltaisinko itse ottaa ton 400 lisäksi vähän. Mulla on kaapissa 800 foolihappoja, niin mietin että niistä tulis yhteensä 1200, et onkohan se liikaa jo. Jospa ostasinkin vähän laimeampia tabletteja lisää.

 
Nemi kiitos. Luin tuo Henin kokemuksen, hurjaa oli hänellä alku. Itsellä on tänään ollut vähän kipuja ja painontunnetta alavatsalla. Mutta la aamuyöllä oli kunnon kipukohtaus, joka kesti noin 15 min. Huomenissa soittelen klinkalle.

Teekuppi kiitos foolihappo tiedoista, pitääpä lukea juttu siitä.

 
Tervetuloa Oivikki!! Toivotaan että kaikki on hyvin!!

Haluatko teekuppi meidän listalle? Luin tuon sinun suositteleman jutun foolihaposta. En ollut sitä aikaisemmin huomannut.

Vitamiineista ja ruokavaliosta: Syön tällä hetkellä vain 300 mg foolihappotabletin enkä mitään monivitamiinia. Ajattelin ensi viikolla käydä ostamassa raskausajan vitamiineja. Mutta foolihappotabletin lisäksi syön muuten terveellisesti eli rouskutan muutaman porkkanan lähes joka päivä. Sitten ruoan kanssa iso annos vihersalaattia, jossa kurkkua ja tomaattia. Niitä herneitä (nam) olen syönyt monena päivänä paljon. Lisäksi päivittäin menee banaani, omena ja appelsiini sekä täysjyväruisleipää, kaurapuuroa ja maitoa. Muutamana päivänä olen syönyt parsaa. Söin myös tällä viikolla ison annoksen mustikoita ja vadelmia (huom vadelmat pitää kuumentaa kunnolla). Tällä viikolla kala-annokset ovat olleet siika ja seiti. Mä olen huolella miettinyt ateriat kunnollisiksi, mutta syön siis yhden lämpöisen ruoan ja toisella "ruoalla" ruisleipää, salaattia ja maitoa tms. Ostettiin kaupasta paljon eri hedelmiä ja kasviksia. Varmuuden vuoksi ostettiin vielä pakkaseen erilaisia kasvissekoituksia jotta niitä on aina kotona jos vaikka joku kerta ei jaksa kauppaan lähteä. Jotenkin uskon että tuoreesta ruoasta vitamiinien ja hivenaineiden liukeneminen elimistöön on parempi kuin tableteista, mutta haluan myös tabletit varmasti syödä. Tämän luettelon tarkoitus ei ole siis ahdistaa ketään eli mä olen aika nipo itseni kanssa tämän ruokavalion suhteen. Ajattelen että se on ainut keino jolla voin tällä hetkellä auttaa pikkualkiota kasvamaan ja voimaan hyvin. Kirjoitin siksi, että aihe selvästi mietityttää lähes meitä kaikkia. Netistä löytyy onneksi paljon hyviä vinkkejä foolihapon lähteistä. Niin, ja näiden lisäksi olen syönyt jätskiä normaalia enemmän ja sehän on ihan vaan sen takia että itselle tulee hyvä mieli. :LOL:

Nemi: Mä lasken sen punktiopäivän 2+0 päiväksi eli tänään olisi 5+6, huomenna 6+0 eli seitsemännen viikon ensimmäinen päivä (olenko oikeassa?). Ajattelin että ultrassa tai neuvolassa se sitten tarkennetaan suuntaan tai toiseen. Mä en havaitse rinnoissa mitään muutosta, en turvotustakaan. Vatsa sen sijaan on sitäkin turvonneempi. Mulla ei kyllä menkatkaan aiheuta rintoihin muutoksia, joten ehkä se ei ole mulle vaan tyypillistä. Nännit on kyllä ehkä tavallista herkemmät ja sellaista hienoista vihlaisua havaittavissa välillä.
 
Hei Tinka!
Laita vaan listalle, kiitos. Minulla ei ole punktiopäivää, mutta siirtopäivä on 7.5 , Ava Riika, laskettuaika laskurin mukaan 28.1. Ultraa en ole tilannut vielä, mutta rv 7 suositeltiin. Ensimmäisen siirron jälkeen ultrattiin 5+6 ja sykekin näkyi, kesken meni kuitenkin rv 7, toinen meni kesken rv 5. Joten on tässä varovaiseksi tullut. Neuvolankin ajattelin tilata vasta myöhemmin jos pääsis vähän varmemmille vesille.
 
Tuosta foolihappomäärästä, mitä pohdiskelette.

Itse plussasin inssistä pari viikkoa sitten, nyt menossa 5+4. Syön foolihappoa päivässä 4 mg purkista, eli kymmenkertaisesti sen mitä noissa raskausvitamiineissa on. Syy miksi näin: olen ykköstyypin diabeetikko ja meillä on riskit suuremmat alkion vammautua. Jotkut lääkärit suosittelee jopa 5 mg annosta.
Joten en usko, että terveellekään on mitenkään vaarallista syödä foolihappoa enemmän kuin mitä raskausvitamiineissa on. Eikös se sitä paitsi ole vesiliukoinen vitamiini, ylimääräinen tulee pois...?
 
Kaippa se minäkin tähän ketjuun liityn =)

Mulla menossa nyt 7+6, huomenna siis poksuu 8+0 enkä oo edelleenkään rauhottunu paremminkin päinvastoin :headwall: En oo viittiny oikeen mihinkään kirjotella ku oon niin epäluuloinen ja koko ajan pelkään, että masuasukilla ei oo kaikki hyvin. Oon rampannu neuvolassa ulrassa joka toinen päivä, oon niin onnellinen ihanasta neuvolan tädistä joka ymmärtää täysin huoleni ja sanoi, että jos musta tuntuu siltä niin saan käydä vaikka joka päivä =)

Mulla oli sitä rusehtavaa vuotoo rv 5-6, kipuja alavatsassa ja selässä, rv 6+4 tuli ihan kirkasta veristä vuotoo n.2h joka tuli kuin puskista ja loppu kuin seinään. Neuvolassa otettiin streptokokki rv 6+4 ja 7+0 sain tietää, että se oli positiivinen. Sain siihen v-pen kuurin ja sen jälkee ei oo vuotoja tai tuhruiluja ollu, neuvolan täti sano, että streptokokki voi aiheuttaa vuotoja.
Kyllä kaiken tän jälkee mitä mulla on täs alkuraskaudessa ollu niin IHMETTELEN, että kaveri on vielä kyydissä..koputan puuta ja suuntaan huomenna aamusta neuvolan tätin luo :LOL: Virallinen neuvola rv 8+3 eli 27.5. Niin ja syke näkyi ensimmäisen kerran 6+0.

Heni ja tuittupää 7+6
 

Yhteistyössä