Pidempään IVF/ICSI-hoitoja läpikäyneet lapsettomat

Nannukka: Muistaakseni samassa paikassa ollaan hoidossa, joten saman asian kanssa kamppailen minäkin. Tähän saakka olen aina saanut vastauksen Ei, kun olen jotain yrittänyt ehdottaa tukilääkkeeksi. Mikä teillä olikaan lapsettomuuden syy? Tuoresiirtoihin mulle on annettu antibiootti, koska on jouduttu menemään endopesäkkeiden läpi punktiossa. Tämän lisäksi en ole saanut muuta kuin Luget/Lutinukset. Itse omin päin otin viime siirtoon Primaspanin. Siinä pas:ssa raskaus alkoi, mutta meni kesken. Aion ottaa sitä tulevissakin siirroissa. Se on kyllä ikävä, et edes viimeisen hoidon kohdalla ei voida ottaa kokeeksi mitään tukilääkettä. Ymmärrän, ettei lääkärit voi mitä vaan kirjoitella, mutta jos niitä käytetään yksityisellä niin miksi ei meillä? Ja käsittääkseni monissa muissa maissa esim kortisoni määrätään lähestulkoon aina endopotilaille. Tsemppiä Nannukka tulevaan! Toivottavasti jotain ilonpilkahduksia löydät(te) elämään. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Nannukka81
Nannukka81 ja valoa, minäkin oletettavasti olin samassa paikassa hoidossa kuin te. Kolme IVF-hoitoa eivät tuottaneet tulosta ja ollaan nyt siirrytty yksityiselle. Kolmas hoito meillä meni mönkään, mutta maksusitoumusta ei herunut meille neljänteen vaikka OYS sitä suosittelikin.
Jos vain teillä rahapussin nyörit antaa periksi, suosittelen kyllä vielä kokeilemaan yksityisellä jos julkisen puolen hoidot eivät tuota tulosta. Meille on nyt tulossa tähän neljänteen kohdun scratchingiä, isompaa Pregnyl-annosta, Gonal vaihtuu Menopuriin, kortisonia, pitkää viljelyä, alkionkuoren avausta, Lutinuksen vaihtoa Lugeihin isommalla annoksella, Gonapeptyliä... toiveet ovat korkealla koska kolme aiempaa hoitoa tehtiin tarkalleen samalla kaavalla, kolmanteen saatiin tosin kortisoni avuksi.

Voisinpa minäkin listaan liittyä..

ESIKOISTA YRITTÄVÄT
Nimimerkki.........,,,..Tuleva hoito......................Ajankohta..............Syy

simpli...27........3.IVF.................lokakuu...PCOS
valoa...29..........2.IVF.2PAS...............marraskuu...Endometrioosi
Nellikaneli...26....4.IVF.....................marras/joulu...Endometrioosi
melargia...28......4.IVF.............................marras/joulu...Selitt.
piu_pau...30.......3.IVF/ICSI.......................tammikuu...Selitt.
HalleB...28..........lahjamunasoluhoito............tammikuu...Male+female
johkunen...34......lahjamunasolu.............tammi-helmi...Femail factor only
aniraz...32...........3. IVF........................helmikuu...Selitt.
 
Viimeksi muokattu:
Moi!
Kävin nopeasti lukemassa kuulumisia.
Nyt meinaa väsyttää niin kirjoitan paremmalla ajalla lisää, mutta siis leikkaus meni hyvin tosin kesti 6 tuntia. Tänään pääsin vasta kotiin joten ihan skarppi olo ei vielä ole mutta joka päivä entistä parempi =)
 
johkunen: Kiva kuulla sinusta! Paranemisia sinne! :heart:

Nellikaneli: Teillähän meininki muuttu heti kun pääsitte yksityiselle. Kuulostas olevan järeät aseet käytössä, hyvä niin :) Oliko niin, et sullakin on endoa? Voi kun tulis lottovoitto niin lähtisin suoraan yksityiselle. Ajatuksena on ollut, että kolmas hoito kokeillaan vielä OYS:ssa ja sitten yksityiselle, mutta alkoi vähän kutkuttelemaan ajatus, että josko jo seuraavan kokeilis siellä. Meillä kun yksi hoito kestää 1-1,5 vuotta niin äkkiä vierähtää vuodet. OYS:ssa meidän kolmas hoito menis todennäköisesti ens syksylle. Noh, alkioita on vielä pakkasessa, eli mahdollisuus on ettei kolmatta tarvitse edes tehdä, mutta aika skeptinen olen sen suhteen ellei jotain muuteta seuraaviin siirtoihin. Mua kiinnostaa, et paljonko tämä kaikki tulee maksamaan? Kuinka pian pääsette hoidon aloittamaan yksityisellä eka käynnistä? Muoks: Tehdäänkö teille lyhyt vai pitkä kaava?
 
Viimeksi muokattu:
valoa, hinta-arvio koko lystille on n. 3500 euroa. Meillä ei todellakaan lottovoittoa ole tullut eikä tulotkaan päätä huimaa, mutta jostain nuo on kait kaivettava. Saadaan avustusta mun vanhemmilta, joka on iso apu.

Joo mulla on endo, sen sorttinen että kolme ekaa hoitoa tehtiin oikeastaan vuoden sisällä, sisältäen neljä passiakin. Ensikäynnistä voidaan hoito aloittaa periaatteessa vaikka heti riippuen omasta kierrosta. Mulla kuitenkin kun tehdään tuo scratching, niin se pitää tehdä edellisessä kierrossa vs. piikittelykierros, joten periaatteessa tavallaan välikierto tulee.

Mentiin ensikäynnille sillä ajatuksella että vaihdettaisiin lyhyeen, mutta lääkäri oli vakaasti sitä mieltä että pitkä kaava sopii mulle niin hyvin hoitotuloksia katsottaessa että halusi pitää pitkänä. Päädyttiin sitten siihen, koska sanoi myös sitä että uusi kokeilu on aina uusi kokeilu, kyseenalaisti että kannattaako tässä vaiheessa vaihtaa hyväksi koettua pois.
 
valoa Taidetaan me olla samassa paikassa hoidossa, niin kuin muistaakseni Nellikanelikin oli/on. :) Ja syy tähän kaikeen rumbaan on mieheni olemattomat siityöt (määrällisesti ja liikkuvuudellisesti). Meillä on täsmälleen samalla "reseptillä" tehty kaikki hoidot, sumu vaihdettiin vain toiseen ekan jälkeen, ja sen jälkeen vain Puregonin annosta on normaaliin tyyliin muuteltu. Mie taas napsin omin luvin toisen hoidon tuoresiirossa mini-disperiiniä (punktio päivästä alkaen) ja saatiin se plussa. Nyt on itsellä ajatuksissa, että taidan napsia niitä nytkin ellei lääkäriltä heru yhtään mitään (niin kuin tod.näk. ei).

Mies on sitä mieltä, että me käydään jossain vaiheessa vielä yksi hoitojakso yksityisellä makso mitä makso. MUTTA - mie olen sen verran väsynyt, rikki ja luovuttanut, että en jaksa edes ajatella yksityisen puolen hoitoja. Saati sitten sijaisvanhemmuutta (adoptio on meillä suljettu pois).

Nellikaneli Mahtava arsenaali teillä käytössä. Täällä pidetään sormet ristissä ja varpaat pystyssä, että saisitte vihdoin tämän projektin päätökseen.
 
johkunen, mukava kuulla sinusta. Hyvä että leikkaus meni hyvin. :)

simpli, voimia piinailuun. Yritä nyt kuitenkin olla positiivisella mielellä vaikka katoa kävikin. Saitte kuitenkin hyvin alkioita pakkaseen.

Nellikaneli ja Nannukka81, tervetuloa joukkoon! Minäkin olen OYSin hoidokki. Eipä sieltä taida kovin helpolla saada mitään extraa. :(

Nellikaneli, oletteko Väestöliitolla hoidossa? Mitä olet pitänyt paikasta? Ainakin lääkearsenaali ja muut keinot tuntuvat siltä että rahoille saa vastinetta. Mitä kaikkea tuo n. 3500 € sisältää?
Jos kolmas hoito julkisella ei tuota tulosta, ois tarkoitus kans siirtyä yksityiselle.
 
piu_pau, ollaan oltu enemmän kuin tyytyväisiä. Arvottiin Tampereen Ovumian ja tuon VL:n välillä mutta päädyttiin VL:n kun "tuttu reitti" muutenkin ajella. Meillä on aivan upea lääkäri joka on tehnyt enemmän kuin voisi vaatiakkaan. Tosi lämminhenkinen ja muutenkin ihana. Meillä oli pitkät listat toivomuksista mitä haluttaisiin ja lääkäri ehti tarjota kaikki nämä ennenkuin ehdittiin edes pyytää! Ensikäynnillä käytiin läpi jokainen aiempi IVF siirto siirrolta ja hän kertoi omia näkemyksiään asioista.
Soittoaikoja ei ole erikseen, vaan 8-15.30 saa millon vain hoitajan kiinni, ei oo tarvinnut jonotella. Mulla on pari kertaa ollu sellainen instant tarve lääkärin konsultoinnille ja vissiin meni kaksi minuuttia että sain lääkärin puhelimen päähän!
Tuohon n. 3500 euroon sisältyy ultrat julkisella puolella, IVF-maksu, sperma-analyysi, pakastusmaksu, pitkä viljely, alkionkuoren avaus. Jos ei olisi lääkekatto täynnä niin sitten myös se vajaa 700 euroa tulisi päälle. Tuo 3500 euroa on hieman yläkanttiin, mutta suunnilleen tuohon menee kun päälle tulee Luget ja muuta pientä sälää.

Tänään alkoikin menkat, oon jännittänyt että meneekö joulun kanssa päällekkäin. Mun laskutaidolla, jos kroppa toimii nyt seuraavan kierron oikein ja vuoto saataisiin alkamaan hieman aiemmin (aion kysyä jos sumut voisi aloittaa esim kp18) niin punktio olisi viikolla 51.
 
Täällä kärvistelin eilisen päivän migreenissä jonka seurauksena hain jo helpotusta päivystyksestä, tuli sen verran voimakkaat auraoireet ja päänsärky johon ei lääkitseminen auttanut. Noh nyt sain sellaisen lääkkeen että pitäisi sillä helpottaa kun otan sen auraoireisiin heti. Samalla kun testasivat verenpainetta ynm. Niin minulta mitattiin lämpö joka oli 37,7(tosin korvasta). Olisiko migreeni ollut oire kun lämmötkin oli noin kohollaan, eivät ole nousseet ikinä yli 37,3 jos kyseessä ei ole ihan kuume??? Onko kenelläkään ollut vastaavaa?

Tänään perus luge tuntemuksen alakerrassa, vihloo kohtua & kohdun suuta ja migreenin kummitellessa heitin jo kirveen lähes kaivoon, sillä tärinä kivut ym. hävinneet kokonaan. Tissit on kuten aina lugejen aikaan kipeät ja raskaat.

Simpli ja apila pp4
 
piu_pau siskon raskaus tuli siinä mielessä hyvään aikaan, että hoidot omilla soluilla oli lopuillaan ja oli jo aika pitkällä siinä suruprosessissa. Ois voinu fiilikset olla aika erilaiset jos raskaus olis tullu sillo ekan hoidon aikaan, kun haavat olivat todella auki. Olin nyt monta päivää kummipojan kanssa ja se oli aivan ihanaa. Nyt on tosi tyhjä olo, kun ne asuu kaukana ja nähdään vasta jouluna seuraavan kerran. Mä niin haluaisin oman pikkuisen!

valoa mä en ookkaan kokeillu vielä tota inkivääriä ja mul on myös endo. Kaikkea muuta on kyl tullu kokeiltuu :D

johkunen hienoa, että olet selvinnyt leikkauksesta!
Se raaputtaminen kai tuntuu aika yksilöllisesti. Mulle tuli voimakasta vihlontaa. Tuli ihan spontaanisti kirosana.. Muistaakseni eivät puuduttanu, mut taisin ottaa ennen sitä särkylääkettä. Se kesti suurin piirtein saman aikaa, kun ois papan ottanut.
Kyllähän me kuudessa hoidossa päästiin tekemään ICSI. Tokavikasta punktiosta saatiin kaksi solua, joista toinen oli kypsä, mutta aivan surkeassa kunnossa, joten sitä ei voinu käyttää. Viidestä hoidosta saatiin siirtoon aina yksi hyvä tai huippu alkio. Yhdestä hoidosta saatiin vielä kaksi pakkaseenkin, mutta ne ei lähteny jakautumaan sulatuksen jälkeen. Mulla oli aina siirroissa tosi muhkea limakalvo, joten lääkäri arveli, että vika voisi kuitenkin olla alkioissa ja mun soluissa.

Kissimyy no moikka!
Olikos teillä välillä jotain sijaislapsi-adoptiovirityksiä? Toivotaan, että neljäs hoito toisi teillä sen parhaan mahdollisen tuloksen :) Luin tuolta kysin pinosta, että et uskalla tulla vertaistukiryhmään. Kannattaa tulla! Mä oon käyny siellä aina, kun oon päässy ja oon menossa tälläkin viikolla :)

simpli oho mikä tulos! Onnea saaliista ja tsemppiä piinailuun :) Joillain nousee lämpö punktion jälkeen ja luget myös nostaa sitä.

on: Huomenna vihdoin aukeaa klinikka! Mä oon siivoillu meidän talon lastenhuonetta, huokaillu ja haaveillu..jospa pääsisin sitä vielä omalle pienelle sisustamaan..
 
Heippa!

Yritän nyt jotain hieman kirjoittaa kun jaksan vielä hetken istua...

Simplille onnittelut kyytiläisestä ja kyllähän tuo pakkas-saalis omiin korviin hyvältä kuulostaa!

aniraz kyselit fiiliksistä kun lasta alettiin yrittämään. Tuntui jotenkin epätodelliselta ja kun mulla vuoden jälkeen endoa löydettiin, niin tuntui vielä enemmän epätodelliselta. Nyt tuntuu jo lähes mahdottomalta mutta vielä tehdään se ettei tarvitse sitten myöhemmin katua tekemättömiä juttuja!
Jännä miten monella ollut aika outo fiilis jo alusta lähtien.

Mulle eivät myöskään naikkarilla antaneet mitään extraa, mutta yksityiselle kun mentiin, niin saatiin kaikki haluttu ja juuri niin, että ihan kaikkea en kerennyt edes kysymään kun lista jo tuli valmiiksi että näitä tätä ja tätä...

Melargia ai niin, olikin joskus puhetta tuosta metsästys-harrastuksesta! Kiva että sulla siliteltävää sieltä löytyy, onhan nuo eläimet ihania. Mä en vieläkään ole ottanut sitä kissaa mistä olen jo vuosia puhunut mutta meillä käy 2 hoitokissaa aika säännöllisesti ja toisen saan kaveriksi kun vain haen, joten toimii näin!

No toivotaan että saisit jotain siirron tueksi kun kerran mitään vikaa ei löydy ja hyvähän se tietysti kait on tosin hieman turhauttavaa varmaan.

Mä muuten juttelin leikkaavan lääkärin kanssa elämästä ja myös ilman lapsia, ei se niin pahalta enää tunnu mitä vielä vuosi sitten. Kait kaikkeen tottuu ja aika tekee tehtävänsä. Mutta vielä nyt testataan ainaskin kerran niin ei tarvitse myöhemmin katua.
Meillä luget alkaneet muistini mukaan päivä tai kaksi ennen siirtoa ja se onkin tuntunut turhalta kun aina siirtoon pääsystä ei ole edes varmuutta ollut!

valoa mulle lugeja on aina tainnut olla se 1*3. Useimmiten luget pitäneet vuodon poissa mutta kaksi viimeistä kertaa alkanut tiputella läpi noin viikko siirrosta (näissä pitkä viljely).
Älä vielä heitä pyyhettä kehään, viimeksihän tulos oli jo ihan positiivinen ;) Mutta varmaan mietityttää kaikki tuleva ja mitä voisi tehdä.

Kissimyy tervetuloa munkin puolesta juttelee!
Sun vanha nimimerkki kuulostaa jotenkin tutulta.
Onko sulla jo hoito alkanut vai vasta tulossa?

piu_pau joo, eipä nuo vauva-uutiset mitään suuria hurraa-huutoja saa täälläkään aikaiseksi, mutta vuosien saatossa ovat vähentyneet onneksi kun suurimmalla osalla kavereista on jo perhe kasassa kun me tässä kuudetta vuotta vasta yritellään :D

valoa ja nellikaneli jutteli hinnoista, meillä meni suunnilleen näin:
IVF-maksu sis. suunnittelun ja ultrat 2300€, omavastuu 1900€. Pitkäviljely maksoi noin 400€. Hinnat nyt hieman nousseet. Pakastusta meille ei koskaan tullut ja alkionkuorenavausta ei tarvinnut tehdä.
Tässä linkki hinnastoon jos toimii:
Lapsettomuushoitojen ja -tutkimusten hinnat - Fertinova
Hinta luovuitetuilla tulee olemaan noin 7000€.

Nannukalle ja Nellikanelille tsemppiä tuleviin hoitoihin!

Halle ok, ehkä tuon hetkellisen vihlonnan kestää. Niin ja tietysti versus juuri kokema, niin eikai tässä hätää enää ole :)
Siksi kyselin kun jos teillä ICSI kuitenkin mennyt sperman osalta ihan hyvin, niin voisi olla toiveita että menee nytkin! Tosin tilanteet saattaa toki muuttua, mutta ainakin toivotaan kovasti :)
Meidän lastenhuone on aikalailla tyhjä, pari pahvilaatikkoa ja nippu listoja, välillä käyn kääntymässä mutta mitään ei oikein uskalla suunnitella, haaveita kyllä vielä löytyy...

Pari sanaa vielä leikkauksesta, oli iso leikkaus ja tuli tarpeeseen niin kuin lääkäri sanoi. Mulla oli siis 1 endo-pesäke kiinni suolessa, mutta sen yläpuolelta löytyi toinenkin ylläri, suolta poistettiin 10cm. Suolessa oli kiinnittyneinä myös toinen munasarja ja toinen munatorvi, kiinnikkeitä irroteltiin joita oli paljon. Toisessa munasarjassa oli endo-kysta ja toisessa keltarauhaskysta joka puhkesi leikkauksessa. Nuo ehkä ne oleellisimmat, mutta siis mitään esteitä raskaukselle ei ole ja mitään oleellista ei jouduttu poistamaan. Leikkaus kesti 6 tuntia ja sairaalassa olin 4 vuorokautta, jotta saatiin kivut kuriin ja hidas hiihto-vauhti taas päälle eli kotona rauhassa liikuskelen seuraavat 4 viikkoa.

Näiden löydösten pohjalta ja mitä lääkärin kanssa juttelin, niin taidetaan tehdä se hoito luovutetuilla munasoluilla suunnitelmien mukaisesti. Nyt oli endo tehnyt jo niin paljon taas tuhoa, etten halua enää samaa tilannetta/ leikkausta, eli seuraavista kuukautisista alkaa hormonaalinen ehkäisy jonka tarkoitus ehkäistä endon uusiutumista. Klinikalle täytyisi laittaa myös postia, että voivat alkaa etsimään meille luovuttajaa. Jälkitarkastus on kuukauden päästä ja tammikuun lopussa siis aikaisintaan hoito voidaan tehdä, sinne asti parantelen näitä sisuskaluja :)
 
Viimeksi muokattu:
johkunen aika pahasti oli endo kerenny sulla tehdä tehtäviään! Toivotaan, että e-pillerit pitää sen nyt kurissa ja alkiolla on sitten otolliset olosuhteet kiinnittyä. Sitä endoahan saattaa olla myös limakalvolla, joten toivotaan, että raaputtaminen "korjaisi" tarttumapintaa sen verran, että kiinnittyminen tapahtuisi. Kyllä mä luulen, et näin monen omilla tehdyn tuoresiirron jälkeen on aika jo siirtyä luovutettuihin. Mua oikeesti ihan oksettaa ajatus siitä, että pitäisi vielä pistää ne järkyttävän suuret määrät lääkkeitä itseensä ja tulos aina mitätön..
Voisikohan olla niin, että jos miehen siittiöissä on jotain vikaa, niin sillä ei olis niin väliä, kun luovuttaja on hedelmällinen?
Paranemisia :)

anirazin kysymykseen voisin minäkin vastata. Mulla oli jo kauan ennen yrityksen aloittamista sellanen tunne, et on vaikea tulla raskaaksi. Mä oikeesti pelkäsin meidän suhteen alussa lapsettomuutta niin paljon, et tutkitutin itteni perusteellisesti lääkärissä ja kaikki oli loistavasti. Neljän kuukauden yritysen jälkeen kävin papassa neuvolassa ja muistan huokaisseeni terveydenhoitajalle, kun ei ollut vielä tärpännyt. Hän nauroi minulle ja sanoi, että on ihan normaalia, että kestää useamman kuukauden. Mutta mulla oli ahdistus, kun epäilin että kaikki ei ole hyvin ja että yritys tulee kestämään. Onneksi mulla on nykyään sellainen rauhallinen tunne, että me tullaan vielä lapsi/lapsia saamaan.
 
Heippa!

Terve vaan minunkin puolesta Kissimyy, Nellikaneli ja Nannukka! :)

simplillä on ollut ISO saalis!! Onnea ja tsemppiä!

Kissimyy on joutunut kokemaan epäonnea kyllä aika lailla! Te saitte vielä tuon neljännen hoidon julkisella?
Kyllä tässä ehkä sellanen fiilis on tullut, että ei se niin maata kaatavaa ole jos sitä lasta ei tuliskaan, mukavaa meillä kaksistaankin. Pitäis vaan päästä yli niiden muiden onnistumisen tuottamasta tuskasta...

Nannukka Isot on annokset sinulla, onko sinulla aiemmatkin hoidot ollut isoilla? Minulla on kans vähän sellanen olo, että tämä hoito saa olla nyt vähään aikaan se viimeinen, ei jaksa.

Nellikaneli nyt ainakin voi sanoa, että kaikkee on kokeilussa :D Toivottavasti yritys palkitaan!!

johkunen Kiva kuulla, että olet toipumaan päin! Mutta hurjan kuuloinen oli tuo sinun leikkaus! Poistettiinko se endokysta siitä munasarjasta? Teillä nyt sitten selvisi jatkot, varmaan ihan hyvä ratkaisu jos seuraukset on aika karut tuon endon suhteen! Huh, ei sitä pysty käsittämään mitä se on. Paranemisia! Eläkä vaan hurjastele siellä "hiihdellen" ;)
Joo, kyllä aika tekee tehtävänsä, ei se tämäkään hoitoelämä ole hehkeetä eloa ja ainakaan silleen paranna elämänlaatua, tai ainakin siltä tunnustaa. Siinä mielessä se lapseton elämä ei huono asia, jos vertais tähän hetkiseen aikaan.

halle minullehan kävi niin, että sisko rupesi odottamaan meidän ekan hoidon jälkeen, jolloin se kyllä kirpaisi ja pahasti. Ei oikein ole välit enää entiset.. Mut se siitä.
Onko teillä nyt aika sitten varattu tulevan hoidon suunnitteluun, kun klinikka aukes?

valoa onko sinulla passitkin tehty aina omaan kiertoon vai?

....
Josko itsekin vähän omasta tulevasta hoidosta kirjoittelis. Nyt vaihtui kaava lyhyeksi (kaikki muut pitkällä) ja tällä viikolla alkaa Primolutit vuodon ajoittamiseksi, siis apuva! Luget vaihtui Lutinukseksi, kortisoni ja primaspan tulee tähänkin hoitoon (oli jo viimeksikin), no siinäpä ne isoimmat asiat taiskin sit olla. Punktio ja siirto olis sitten joulukuun puolella. Lugejen aloittamisesta ennen siirtoa kyselin, niin sanoi ettei sillä ole merkitystä ja voi olla huonokin asia, että kerkiää mennä ohi se otollisin kiinnittymisajankohta. Ja sille vuodolle ei voi tehdä mitään, se jos on alkaakseen niin se on. Tuo on minun pahin peikko sen jälkeen JOS siirtoon pääsee.
 
Eilinen päivä meni potiessa migreenin jälki mainikeja eli satunnaisesti lievää päänsärkyä ja hetkellistä huonoa olo ja sen seurauksena yökkimisiä pöntöllä. Muuten ei ole mitään tuntemuksia, joo lugejen oireet on mutta ei mitään ja nyt on tunne ettei taaskaan natsannut meillä...:/

Kaiken hyvän lisäksi tappelin puolison kanssa siitä kun ostin sille lahjan muutaman vuosi sitten, paidan joka nyt on käynyt pieneksi. Sanoin suoraan että en ole nähnyt pahemmin tuota paitaa hänen käytössään ja nyt se on pieni eikä hän voi sitä pitää, että miten loukkaavaa se on, kun ei sano jos ei ollut juuri hänen makuun että rahan voi aina käyttää hyödyllisemmin. Eniten risoo tässä vielä se että hän oli itse koettamassa paitaa ja sai sanoa mieli piteen eli kysyin ja hän sai kokeilla paitaa ja nhdä sen. Noh tästähän vedin herneen nenääni ja itkee pillitin pilaten molempien aamun. Mä vihaan näitä hormooneja.:':)stick::mad::ashamed::snotty:
 
Viimeksi muokattu:
johkunen On ollu kyllä iso operaatio sinulla. Hyviä ”hiihtokelejä” ja pikaisia paranemisia sinne :heart:

simpli Sympatiat kyllä sinne suuntaan myös – migreeni on jotain mitä ei toivoisi kenellekään. Jospa ne hormoonit siitä vähän tasoittuisi ja koko episoidi pääsisi oikeisiin mittasuhteisiin. :)

Melargia Kylläpä mulle on aina paukutettu 200-300IU välillä tuota Puregonia. Lääkäri sano viimeksi, että mun kroppa näyttää kestävän sitä erityisen hyvin ja hyperin merkkejä ei ainakaan tähän mennessä ole koskaan ollut (pitänee koputtaa puuta). Aikaisemmin ei tosin ole ollut näin voimakkaita sivuoireita, mutta kuten lääkäri totes eilen ” ei tässä onneksi ole enää montaa päivää”. Mie totesin ”onneksi, mun ei tartte enää koskaan näitä paskoja itseeni kiskoa”. Lekuri naureskeli, että onhan se tietty tuokin näkökanta. :)

anirazin kysymykseen voisin miekin vastailla. Silloin kun ymmärtämykseen nasahti se, että ei me sitä lasta omin keinoin saadakaan, niin kyllä se tämä tunne saman tien myös sydämeen hiipi, että ei biologista lasta saada ollenkaan. Ei edes hoitojen kautta. Mie olen sellainen negatiivipallero, joka ajattelee asiat aina sen huonomman kautta, että ei vaan isolta kynnykseltä kaatuisi. Mutta tuo toinen puolisko – aaah, mikä luottamuksen, uskomuksen ja toivon satama hän onkaan. :) Mutta kyllä me koko hoito-projektin aikana ollaan oltu realisteja – ei oikein ole odotettu mittään, toivottu vain ihmeen tapahtuvan. Mutta eipä tapahtunut ihmettä.

( . )
Eilen UÄssä näkyi 4+10 rakkulaa ja tuo on kuulemma ihanteellinen luku mihin kaikkien kohdalla pyritään. Mene ja tiedä sitten, kaikki oli kuulemma kunnossa. Perjantaina sitten selviää, että onko punktio ma vai ke; itse oon tuon ke kannalla, kun viimeksi saatiin kohtuu hyvä tulos kun kasvateltiin pari päivää pitempään.

Ja kuten arvata saattaa – ei muuta tukilääkitystä kuin lutinukset. Ei yllätys ollenkaan, mutta aidonpa olla kerjuureissulla myös pe UÄssä, että jos sittenkin jotain muutakin saataisiin lisäksi :D

Muuten lekuri oli samoissa ajatusmaailmoissa kuin minä ”älkää nyt odottako mitään viimeisen hoidon ihmettä”. No, EI TODELLAKAAN olla odottamassa. Halutaan vaan tämä kunnialla tehtynä pois.

Että näissä ajatuksissa ulos ulkoiluttaan koiraa litsläts :)
 
nannukka ihmettelen tuota lääkärin kommenttia, kun teille kuitenkin plussa on tullut. Se on lupaava merkki. Siis lääkäri on näin sanonut mulle. Meillä on myös 3. hoito tulossa ja paljon ongelmia alkioiden kanssa, silti meitä on kannustettu jatkamaan. Ymmärrän että sulla on tunteet pinnassa mutta lääkärin suusta en tuota ymmärrä.

simpli tsemppiä hormonimyrskyihin!

).( luin aivan mielettömän hyvän kirjan ja haluan sitä suositella, nimeltään Onnellisuusansa. Siitä on ollut oikeasti apua synkeiden fiilisten käsittelyyn. Samaa mieltä olen muiden kanssa siitä, että kaikki aion tehdä että lapsi meille tulisi. Lopputulosta ei tiedä kukaan, en ees minä. =)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! Liittyisin myös joukkoonne :popcorn: vähän taustaa mutta vähän vain ku en enää muista lääkkeitä yms mutta kummiski nii: Ollaan mieheni kanssa yritetty lasta 4 vuotta. Itselläni PCO, miehellä ei mitään häikkää. Takana on 1 inssi--> nega ja 2inssin yritystä muttei päästy etes siirtoon asti. Lääkkeitäkää en enää muista? 28.8 tehtiin eka ivf josta positiivinen raskaus mutta meni heti kesken ku loppui tukilääkitys :| ja ja eka pas tehtiin 25.10 ja YLIHUOMENNA ois testi päivä! tukilääkityksenä on progynova 1x2 ja lutinus 1x3 10viikon ajan JOS on positiivinen ja ei tuu vuotoa..Per**** ku jännittää :ashamed: Entä oletteko muut saaneet ikinä positiivista testiä hoitojen jälkeen vai onko aina alkanut vuoto?

On tainnut mennä mulla ohi mutta mitä muita hyviä tukilääkkeitä on ku vaan lutinukset? tuntuu että kaikilla ei oo hyvää sanottavaa kyseisestä lääkkeestä? jos joudutaan vielä hoitoihn mitä mun kannattais ruinata? :p
 
Viimeksi muokattu:
Nellikaneli, Tässä hoitojen aikana on tunteet ja ajatukset heittänyt laidasta laitaan kun ollaan mietitty julkisen ja yksityisen väliltä. Päädyttiin jossain vaiheessa siihen että OYS:ssa tehdään kolmas hoito ja sitten yksityiselle. Nyt kelkka kääntyi ja päädyttiinkin lähteä jatkamaan yksityiselle. Mä olen nyt niin kyllästynyt siihen, ettei voida kokeilla mitään uutta. Kuulostaa hyvältä et yksityisellä ottavat heti järeät aseet käyttöön. Täytyy vaan alkaa nyt repimään rahat kasaan jostakin. Onko sinulta endoa leikattu hoitojen aikana? Mä edellen pohdin sitä, että pitäiskö leikkaus tehdä ennen seuraavaa hoitoa vai jatkaa ilman leikkausta. Me ollaan kuitenkin saatu aina hyvin soluja.. Täytyy muutaman lääkärin mielipide kysyä asiaan. Onko teillä muuten ultrat julkisella pitkän välimatkan vuoksi?

Nannukka: Hyshys- linjaa minäkin aion jatkaa Primaspanin suhteen. :) Keskity nyt tulevaan hoitoon ja tulevaisuus näyttää riittääkö voimat vielä jatkaa yksityiselle (tai tarviiko edes). Mullakin pisti kiehumaan tuo lääkärin kommentti, ettei kannattais odottaa viimeisen hoidon ihmettä. Täh?! Niinhän se just täytyy tehdä. Uskoa siihen, että se onnistuu. Pahalta se epäonnistuminen tuntuu siltikin, vaikka kuinka yrittäis jo valmiiksi asennoitua siihen.

Simpli: Miten siellä piinailut sujuu?

Halle: Otappa vielä inkivääri listan jatkoksi. :D Ei se varmasti lasta tuo, mutta voi auttaa endon oireisiin kun hillitsee tulehdusta. Meilläkin lastenhuone on tyhjillään ja välillä huokailleen mietiskelen, että mitä sinne keksis.

Iso operaatio on ollut johkusella. Pikaista paranemista sinne ja malta ottaa rauhallisesti. Joko ootte olleet yhteydessä klinikalle jonoon pääsystä?

Melargia
: Mulle on tehty 2 pas:a hormonikiertoon kun ovulaation kanssa oli ongelmia. Kolmannessa pas:ssa kokeiltiin omaa kiertoa ja se toimi, joten kolme passia on tehty omaan kiertoon.

ON: Mä edelleen oottelen vuotoa alkavaksi. Keskenmeno ehkä sekoittanut vähän kiertoa kun vuodon olisi jo pitänyt alkaa. Toivottavasti alkais pian jotta ehdittäs tehdä PAS tänä vuonna. Loppukuusta lähden pikkujouluristeilylle, joten toivottavasti siirto ei sattuis just siihen ajankohtaan. Joulukuun olen reissussa joten pas ei onnistu silloinkaan.
 
Täällä on aika rauhallista, ei pikin mitään kerrottavaa. Tissit ei enää ole läheskään niin kipeet kuin alku viikosta ja menkka tuntemukset alkoi eilen mutta ovat todella satunnaisia ja lieviä. Siis olen oireeton, sekös vetää mielen matalaksi vaikka kaikki on täysin mahdollista vielä. Sen verran että tuntuu kuin haistaisin herkemmin, kun ihmisten hengitysten haju on ruvennut häiritsemään ja pahasti. Puhumattakaan että kissanhiekka astiaa tänään pessessäni yökin lavuaariin kun haju oli niin tyrmäävä.

Nyt yritän keksiä jotain muuta ajateltavaa ja senkös takia huusholli on taas puunattu kuntoon...:D

Simpli ja apila pp7
 
Halle kyselin kanssa näkivätkö leikkauksessa kohdun tilanteen, niin kuulemma vain ulkoa ja kaikki näytti hyvältä. Olisi ollut kiva että sieltä olisi myös otettu limakalvosta näyte kun useimmilla endolaisilla limakalvo erilainen, mutta tuon rapsutuksen meinaan nyt sitten pyytää josko auttaisi siihen.
Tää hoito luovutetuilla alkaa tuntumaan jo tosi hyvältä. Viime keväänä kun vika hoito tehtiin, niin sanoinkin että ei piikkejä enää koskaan!! No nyt joudun pistelee vielä viikon napapiikkejä veritulpan ehkäisemiseksi mutta toistaiseksi saa omat piikittelyt olla siinä.
Niin mä mietin kanssa, että jos luovuttaja on hedelmällinen niin kompensoiko se jotenkin siittiövikoja, tavallaan kun useilla ihmisillähän on jotain pientä häikkää ja lapsia silti syntyy ja käsitykseni mukaan naisten ongelmat ovat hankalammin hoidettavissa kuin miesten jutut, joten voisi kuvitella että teilläkin voisi apua olla kun saatte ns. kunnollisia munasoluja. Näin ainakin omalta osalta toivon :)

Melargia endo-kysta poistettiin mutta sitä keltarauhaskystaa ei, imettiin vain tyhjiin. Siinä olisi voinut tulla jotain vuotoriskiä tms niin siksi näin.
Ei sitä kyllä itsekään tajunnut mitä kaikkea on tehty ennen kuin lääkäri kertoili enemmän ja kaikki hokivat isosta leikkauksesta, epikriisin olen lukenut muutamaan kertaan ja nyt alan vasta itse olemaan myös perillä. Mutta nyt siis kaikki hyvin ja hyvillä mielin parantelen sekä odottelen tulevaa hoitoa :)
Hyvä juttu että sulla hieman muunneltu tulevaa hoitoa, tuntuu kuitenkin paremmalta ettei aina mennä saman kaavan mukaan. Tuo vuodon ajoittaminenhan voikin olla hyvä juttu jos sulla meinaa siirtojen jälkeen alkaa vuoto aina liian aikaisin, josko olisi taustatukena myös siihen!
Mä kyllä odottelen jo hoitojen päättymistä ja "normaali" elämän jatkumista. Meille tulee melkein vuoden tauko tähän väliin ja on ollut kyllä kiva kun voi elää ihan normaalisti. Tietysti taustalla kaihertaa vielä se toive tai unelma ja siksi nyt täytyy vielä hetki jaksaa jatkaa.
Tsemppiä sinne, kohta on hoito jo ovella:)

Simplille tsemppiä piinapäiviin! Mä kärsin myös hormonaalisesta migreenistä joten lugejen aikana aina hermo ja pää vähän koetuksella.

Nannukka mulla oli myös aina aika isot lääkeannokset ja ymmärsin sen johtuneen endosta, välillä tuli ns liikaa folleja mutta viimeksi "vain" tuo ideaali 15 vaikka pistelin 450 yksikköä. Taisi silloin kyllä tämä leikkauksen edeltävä tilanne vaikuttaa hoitoon negatiivisesti.
Toivottavasti saat kinuttua vielä jotain perjantaina! Tai sitten otat ohjat omiin käsiin jos siltä tuntuu ;)
Ehkä se voi oikeasti tehdä hyvää päälle pitää vähän taukoa jos nyt ei onnistu. Itse ainakin oon huomannut, että kyllä aika on tehnyt tehtävänsä ja nyt alkaa jo hoitoa odottelemaan vaikka viime keväänä olin ihan näitä täynnä! Siis jos joskus vielä yksityiselle menette.

Babykuume nuo tukilääkitykset taitaa olla aika paljon kiinni hoitopaikoista, mitä pitävät hyvinä ja mitä ylipäätänsä annetaan. Selkeä ero taitaa olla julkisen ja yksityisen kohdalla, niin kuin täällä ollaan vähän tuskailtu. Lue hieman taaksepäin niin sieltä löytyy ajatuksia ;)

Valoa me ollaan siis oltu jonossa luovutettuihin munasoluihin jo toukokuusta lähtien, eli jonossa ollaan mutta tää leikkaus sotki sen verran että varsinaista luovuttajaa eivät ole voineet vielä etsiä kun hoidon ajankohta on ollut epävarma.
Tätä soppaa hämmentää siis myös se, että paikka jossa mut leikattiin, niin siellä ei tehdä näitä hoitoja vaan siellä on hyvä gynepuolen lääkäri joka leikkasi ja tietää yllättävän paljon endon hoidosta. Klinikka josta puhun on yksityinen lapsettomuusklinikka ja siellä hoidot meille nyt tehdään. Eli sieltä laittoivat samaan aikaan lähetteen leikkaukseen kun toukokuussa mentiin luovutettujen jonoon, selkeää eikö ;)
Toivottavasti sulla vuoto pian alkaisi niin pääsisitte sen passin tekemään. Mulla kemiallisen yhteydessä vuoto alkoi noin viikon myöhässä, sen verran sotki.
Kuulostaa ihan järkevältä tuo teidän suunnitelma. Jos sitä tuntuu että liikaa hakkaa päätä seinään, niin sitten kannattaa varmaan koittaa välissä yksityistä josko apu löytyisi. Sehän ei kuitenkaan syö tuota teidän yhtä hoitoa jos joskus päädytte sen vielä tekemään. Vastailen sulle muuten hieman myöhemmin, tuo gourmee-kokki tuolla laittoi juuri ruoan uuniin :)

Omasta toipumisesta, ihan kivasti menee, paremmin pystyy jo liikkumaan ja olemaan ylhäälläkin. Kipu muistuttaa sitten kun on aika palata sohvalle huilaa ;) mulla on tuo oma "kodinhengetär" tämän viikon myös kotosalla joten hoitaa hienosti siivoukset ja ruoat kun minä voin näpytellä koneella! Eilen käytiin jopa isossa kaupassa jouluostoksilla ja hyvin jaksoin ja hyviä paketteja löytyi, piti aina vaan ensin miettiä missä seuraava vessa löytyy, tuo suoli kun tyhjenee aika ripeään tahtiin nyt ainakin alkuunsa, hyvä paasto näyttää vaa'an mukaan olevan :D
 
BabyKuume, tukilääkkeitä on vaikka minkälaisia, mutta usein julkisella on ne kolme hoitoa joiden aikana ainut tukilääke on se keltarauhashormoni.

valoa, joo kahdesti oon ollut skopiassa 1,5 vuoden sisällä. Molemmat endometrioomien takia, mutta viimeisin leikkaus oli niin hankala ja meinasi lähteä henki infektion takia niin jatkossa nuo endometrioomat tyhjennetään punktoimalla. Uusin käsityshän on, että leikkausta vältettäisiin viimeiseen asti, koska tuhoaa aina munasarjakudosta ja saa aikaan kiinnikkeitä. Ilmeisesti ollaan vähän kuoppaamassa sitä ajatusta, että skopialla saataisiin hedelmällisyyttä lisää.
Ja juu, meillä on ultrat kotipaikkakunnan sairaalassa (valitettavasti).

simplille tsemppiä loppumetreille (vai pitäisikö toivottaa alkumetrejä!)

johkuselle paranemisia, nopeasti onneksi keho korjaa ja parantelee itse itseään :)

ON: Laitettiin scratching-kiertoon Clomit kolme tbl joka toinen päivä, että taataan ovis tässä kierrossa kun se on välttämätöntä tuon raapimisen takia. Mulla on kauhean jännät paikat, 2.12 mennessä pitää menkat alkaa, muuten tulee 3vkoa lisää sumuttelua kun menisi sitten jouluviikolle. Aloitan sumut jo kp19, että saataisiin ne menkat tulemaan silloin kp30 viimeistään. Kierrot mulla on 30-34pv, joten jännäksi käy.
 
johkunen hyvä munasolu kompensoi huonoja siittiöitä ja toisin päin. Kiva kuulla että lahjoitetut munasolut tuntuu hyvälle ajatukselle. Käyttekö/kävittekö psykologilla asian tiimoilta? Mitähän siellä kysellään?

).( Vaikka ei ole vielä ajankohtaista, oon tutkinut eri klinikoita luovutettuja munasoluja varten Suomesta ja ulkomailta. Ulkomaille varmaankin sitten lähdetään hoitoon, jos tarvetta tulee. Tuon päätöksen voimin ensi hoito on varmaan suht stressitön. Odotukset ei ole korkealla, mutta iloiset yllätykset ovat tervetulleita.

Ilmoittauduin jo klinikalle, en vielä tiedä pääsenkö ees lääkärille juttelemaan. Hoitaja sanoi että kysyy lääkäriltä tarvitaanko käyntiä missä hoito suunnitellaan. En tajua, on se ennenkin ollut ja miten nyt pääsen ruinaamaan eri lääkettä yms.no ens viikolla selviää lisää, mutta helmikuussa punktio joka tapauksessa. Olisin päässyt tammikuussa jo, mut tää perhe lähtee silloin lämpimään 2 viikoksi!
 
Viimeksi muokattu:
Nellikaneli hyvältä kuulostaa tuo teidän tuleva hoito!
Kerro sitten miten raaputus meni, niin tiedän jännittää etukäteen ;)
Minkä verran aikaa on tuon raaputuksen ja siirron välillä, pari viikkoa?
Onko sulle puhuttu endosta ja limakalvosta, miten vaikuttaa ja auttaako tuo raaputus siihen?

Aniraz me käytiin psykiatrisen sairaanhoitajan juttusilla silloin toukokuussa kun mentiin luovutetun jonoon, hän siis antoi "siunauksen" jonoon juttutuokion perusteella. Oli aivan ihana käynti! En ole aikaisemmin päässyt omista tuntemuksista ja ajatuksista ammattilaiselle juttelemaan ja se mm. vahvisti asiaa, etten onneksi ihan hukassa ole. Mieskin jutteli tosi avoimesti omia ajatuksia ja meillä näyttää olevan hyvin samanlaiset ajatukset.
Kysymykset koski mm. vanhemmuutta, mitä lahjoittaja meille merkitsee, miten lapseen suhtauduttaisiin, puhuttaisiinko lapselle asiasta suoraan vai ei, omista tuntemuksista tms.
Tuolla palstalla luovutettu munasolu moni käy ulkomailla hoidoissa, voit käydä siellä lukemassa niistä klinikoista etukäteen jos kiinnostaa. Me verrattiin vain Viron ja tämän Suomen klinikkaa ja tultiin siihen tulokseen, että hintaero ei ole niin suuri että jaksetaan lähteä sinne hoitoja tekemään. Osa käy sitten Pietarissa, Puolassa tms. ja tosiaan Espanjassa on se klinikka missä vauva-takuu :D
Aika outo ettei suunnittelukäyntiä olisi! Pyydä sitten ainakin lääkärin soittoa jossa voit tukilääkityksiä pyytää.
 
johkunen Oeln kuullut myös, että joillekin endolaisille paukutetaan Puregonia myös isolla annoksella. Itselläni ei tietojeni mukkaan sellaista ole. Pari ylimääräistä kiloa, mutta ei niin merkittävästi, että syy isoihin annoksiin voisi olla siinäkään. Mutta isot annokset näyttää toimivan mulla ja kurjasta olosta huolimatta hyperistä ei havaintoja nytkään.

Nellikaneli Teidän tuleva hoito kuulostaa myös minusta todella hyvältä. Kauheasti tsemppiä teille siihen! Ja ennen kaikkea toivottavasti tulos siitä on erittäin mieluinen ja odotettu.

Aniraz Siis mitään tietämättä luovutetuista munasoluista, niin minunkin korvaani kuulostaa tosi oudolta että suunnittelukäyntiä ei muka olisi. Vaatikaa se jos ette muuten sitä saa.

valoa Oletko millaisella annoksella tuota primaspania ottanut ja missä vaiheessa olet sen aloittanut? Mie sain tosiaan vähän toivon pilkahdusta kortisoni-lisästä, mutta jos sitä ei heru niin disperiinit odottaa jo kaapissa :)

( . )
Dodiih, viimeinen UÄ käytynä ennen punktiota ja 13-14 follikkelia siellä kasvaa vielä muutaman päivän. Limis on kuulemma juuri sellainen kuin pitää ja ”erittäin kaunis ja moni lehtinen”. Tiistaina on punktio edessä ja mahdollinen siirto sitten torstaina.

Ja kerjuureissu tuotti hieman tulosta – lääkäri lupasi konsultoida yksityisenpuolen lääkäreitä ja heidän kokemuksiaan kortisonin käytöstä alkion siirron jälkeisenä tukena. Lupasi palata asiaan tiistain punktiossa. Hän oli myös sen verran reilulla päällä, että lupasi kirjoittaa koko ensi viikon minulle saikkua (ihan sen vuoksi, että saan rauhassa levätä ilman työhuolia).

Kätilön kanssa yhdessä itkettiin ja naurettiin, kun käytiin ensi viikkoa ja meidän papereita läpi. Hän lupasi tulla punktioon ja mahdolliseeen siirtoon mukaan, koska on kaikki aiemmatkin kerrat ollut meidän hoidoissa. Hänenlaisiaa ihmisiä tuollainen osasto kaipaa ja olen/olemme olleet onnekkaita, että hänestä on tullut hyvin läheinen meille.

Vielä yksi tärkeimmistä asioista - Lämmin kiitos teille vilpittömästä tuesta samaa matkaa kulkijat :heart: :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: piu_pau
johkunen, mulla se tehdään kp19, ja seuraavassa kierrossa on stimulaatio. Eli väliin jää n. 3 vkoa. Mulle sanottiin että samassa kierrossa ei saa sitä raapimista tehdä kuin alkionsiirto, ja se pitää tehdä ovulaation jälkeen. Ilmeisesti tuo raapiminen saa paikallisen parannusreaktion aikaan kohdussa, jolloin siellä lisääntyy mm valkosolujen tuotanto. Valkosoluja tarvitaan siihen, että alkio tarraa kiinni. Mulle lääkäri selitti, että tuolla raapimisella saadaan aikaan myös ns. keskenmeno, jonka jälkeen kroppa usein osaa käynnistää raskauden helpommin uudestaan kun on käännetty "oikealle moodille". Tästä kuulemma johtuu se, että on tieteellisesti todistettu että keskenmenon jälkeen raskautuu helpommin.
 

Yhteistyössä