Pettämisen arkea lapsen silmin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tympääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tympääntynyt:
Juups, siis mistä tarkalleen ottaen pitäisi "parantua"? Mielipiteistäni? Moraali on löyhällä tässä yhteiskunnassa, ja minä satun olemaan eri mieltä sen mielekkyydestä. Mielipiteeni pidän, ja en tosiaankaan näe sitä sairautena tai traumana.

Arvostan ihmisiä, jotka ovat rehellisiä ja kunnioittavat läheisiään. Sen läksyn isäni ja hänen hutsunsa minulle opettivat kun olin lapsi. Kantapään kautta, ja lapsen pelkojen ja surun, mutta oppi tuli saatua.

Isä ei ollut rehellinen, eikä ollut hutsukaan. Jälkimmäinen ei osannut kunnioittaa ketään, ei edes itseään päätellen niistä kohtauksista mitä järjesti.

Ne ihmiset jotka valitsevat elää kaksoiselämää, ovat valehtelijoita. Media ja yhteiskunta, joka näkee osittain salasuhteet jännitävänä pelinä, kuin omana pienenä Kauniit ja Rohkeat- tvsarjana, on kyseenalainen, etenkin jos ei sallita puheenvuoroa sille perhelle jota petetään: puolisolle ja lapsille.

Hutsu rikkoi perheeni kun olin lapsi. Piste. Minä en ole se ihminen joka hänen päätään silittää ja ymmärtää. Mutta hän kyllä muovasi mielipiteitäni, arvostan ihmisissä suoraselkäisyyttä, rehellisyyttä, toisen kunnioitusta. Ja siitä en aio "parantua"...:)

Minunkin isälläni oli jotain juttua kodin ulkopuolella, kun olin teini. En koskaan ole tavannut (tietääkseni) tätä naista, eivätkä vanhempani ole eronneet. Muistan kuitenkin, miten ahdistavana koin tilanteen. Valvoin yöllä ja pelkäsin, että vanhempan eroavat. Tyttölapsena samastuin äitini tunteisiin, ja koin isäni pettäneen meidät. Minulle on jäänyt tilanteesta kyvyttömyys luoda suhteita miehiin. Pelkään aian jättämistä ja pettämistä ja itse asiassa kohdalleni onkin sattunut tällaisia miehiä.

Minulle siis jäi kokemuksesta perinnöksi katkeruus isääni kohtaan, ja sitä kautta yleensä miiehiä kohtaan. Tätä olen purkanut terapiassakin, eli kalliiksi tuli. Kiitti v-tusti, isä.

Luulenpa melkein että alkuperäinenkirjoitus on jätetyn ja katkeran aviovaimon käsialaa. (ja ehkä jopa jo aika sairas kirjoitus)

Mutta kuvitellaampa että kirjoitus on oikeasti eroperheen lapsen kirjoittama.

isäsi on varmasti rakastanut tuota toista naista ja nainen isääsi.Voit uskoa että se ei tee naisesta hutsua. Mutta totta kai asia on ilmeisesti hoidettu uskomattoman huonosti kaikilta mahdollisilta suunnilta, myös tuon toisen naisen suunnalta.

Todella ikävää että vanhempasi ovat hoitaneet ja selvittäneet asiat kanssasi huonosti. Ymmärrän hyvin että äitisi on tuntenut vihaa ja katkeruutta tuota toista naista kohtaan, mutta terve ihminen myös oppii jollain aikavälillä ymmärtämään, hyväksymään ja ehkä jopa kunnioittamaankin toisen päätöksiä, myös sen lähteneen puolison ja isän. Ja kyllä myös lapselle pitäisi selittää miksi tuntee vihaa ja katkeruutta jos sanoja hutsu tai vastaavia vilahtelee puheessa, en kyllä itse koskaan käytä näitä sanoja, mutta jos käyttäisin niin selittäisin kyllä myös samaan syssyyn miksi ajattelen näin, ja nythän syynä olisi se että nainen hutsu koska mieheni nai häntä :)

Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätön:
Luulenpa melkein että alkuperäinenkirjoitus on jätetyn ja katkeran aviovaimon käsialaa. (ja ehkä jopa jo aika sairas kirjoitus)

Mutta kuvitellaampa että kirjoitus on oikeasti eroperheen lapsen kirjoittama.

isäsi on varmasti rakastanut tuota toista naista ja nainen isääsi.Voit uskoa että se ei tee naisesta hutsua. Mutta totta kai asia on ilmeisesti hoidettu uskomattoman huonosti kaikilta mahdollisilta suunnilta, myös tuon toisen naisen suunnalta.

Todella ikävää että vanhempasi ovat hoitaneet ja selvittäneet asiat kanssasi huonosti. Ymmärrän hyvin että äitisi on tuntenut vihaa ja katkeruutta tuota toista naista kohtaan, mutta terve ihminen myös oppii jollain aikavälillä ymmärtämään, hyväksymään ja ehkä jopa kunnioittamaankin toisen päätöksiä, myös sen lähteneen puolison ja isän. Ja kyllä myös lapselle pitäisi selittää miksi tuntee vihaa ja katkeruutta jos sanoja hutsu tai vastaavia vilahtelee puheessa, en kyllä itse koskaan käytä näitä sanoja, mutta jos käyttäisin niin selittäisin kyllä myös samaan syssyyn miksi ajattelen näin, ja nythän syynä olisi se että nainen hutsu koska mieheni nai häntä :)

Niin tyypillistä jotenkin. Onko se niin vaikea ajatella tätä asiaa lapsen kannalta? On, siksi mieluummin arvuutellaan onko kirjoitus feikki, tai ajatellaan että äiti on varmasti käytänyt tuollaista kieltä, ja nuoren miehen asenne on itseasiassa hänen äitinsä syy.

Minä ainakin tuntisin vihaa sellaista naista kohtaan, joka soittelisi perheeseen ja ilmoittaisi olevansa toinen nainen vastaavassa tilanteessa. Niinhän mies kertoi tapahtuneen. Ja tällaistahan tapahtuu usein, kakkonen lopulta haluaa itse ilmoittaa olemassaolostaan.

On aika miettiä näitä asioita myös lasten kannalta. Poika oli oikeassa ottaessaan esille tällaisen kannan.

Käsitin alkuperäisen kirjoittajan niin, että hän itse nyt jo aikuisena muistaa viekäkin lapsuuten kokemuksen. Kirjoitus ei siis ole lapsen. Aikuisenkin mieleen painuvimmat muistot voivat olla lapsuudesta.

Monesti vaikuttaa siltä, että eroperheiden lapset eivät koskaan unohda kokemaansa. Niin merkittävä tapahtuma vanhempien ero on ollut. Se vaikuttaa ainakin jossain taustalla koko ihmisen eliniän, myös eronneena isovanhempana omille lastenlapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Minni¤¤¤¤:
"Nuoret tuomitsevat pettämisen kaikkein jyrkimmin. Nuorista 15-24-vuotiaista naisista jopa 61 prosenttia tuomitsee uskottomuuden."

No, mä kuulun tuohon joukkoon. Mä en hyväksy pettämistä. Mä en vois jatkaa suhdetta sellaisen kanssa joka mua pettää, enkä mä toisaalta mitenkään arvosta salasuhteita, pettämistä toistenkaan elämässä. Jos ei kerta enää haluaolla toisen kanssa, niin miksi sitä ei sitten voi sanoa suoraan? Sit voi olla vapaa, ei tartte valehdella menojaan. Musta se on muutenkin vastuutonta, jos ei käytä kortsua, taudit tarttuu ja sit ne voi tarttua vaimoon/mieheen.

Jonkun tutkimuksen mukaan yli puolet 50 v hääpäiväänsä viettävistä pareista on käynyt läpi pettämiskriisin.

En tarkoita että ois hyväksyttävää pettää, mutta tälläinenkin tutkimus on tehty.

Tottahan toki lapsikin tuntee ja seuraa mitä kotona tapahtuu. Vaikka vanhemmat eivät riitele ja hoitavat ns. fiksusti pettämiset. Lapsi vaistoaa, jotain on pielessä.
Toinen asia on nämä uudet rakkaudet jotka saattavat olla vahingoniloisia ja agressiivisia pitämään puoliaan saamaan kaiken millä keinoin hyvänsä.

Kotona oleva perhe on aina altavastaajana ja millä he puollustaisivat itseään. Kuka voisi pysyä tunteettomana tässä tilanteessa, jossa pettäjä jättää perheen tai muuten vain pitää "hauskaa". Lapset eivät ymmärrä kaikkea lapsena, mutta aikuistuessaan tajuavat paremmin mistä on ollut kyse. En liioittele kirjoittaessani, että hätä on ollut monellakin.

[/quote]

Jonkun tutkimuksen mukaan yli puolet 50 v hääpäiväänsä viettävistä pareista on käynyt läpi pettämiskriisin.

En tarkoita että ois hyväksyttävää pettää, mutta tälläinenkin tutkimus on tehty.
[/quote]

Minä taas luin yhden tutkimuksen minkä mukaan 85% 50 v hääpäiväänsä viettävistä pareista ovat olleet uskollisia toisilleen koko liittonsa ajan.

"Jonkun tutkimuksen mukaan yli puolet 50 v hääpäiväänsä viettävistä pareista on käynyt läpi pettämiskriisin.

En tarkoita että ois hyväksyttävää pettää, mutta tälläinenkin tutkimus on tehty. "

Minä taas luin yhden tutkimuksen minkä mukaan 85% 50 v hääpäiväänsä viettävistä pareista ovat olleet uskollisia toisilleen koko liittonsa ajan.

Eikö ole sanonta että kahden ihmisen väliin pääse jos ei siinä ole tilaa? Isäsi ei ehkä rakastanut äitiäsi riittävästi, hän olisi saattanut ennemmin tai myöhemmin lähteä jonkun muunkin kuin tuon hutsun mukaan.

Minä tunnustan että olen joskus pettänyt, mutta vain suhteissa joissa en ole rakastanut tarpeeksi. Nyt olen onneni löytänyt eikä ole sellaista mahtia tässä maailmassa joka saisi minut edes ajattelemaan mieheni pettämistä. Minä rakastan tarpeeksi, ensimmäistä kertaa elämässäni!

Ei kaikille ehdi osua SE oikea kohdalle, mutta jossain ikävaiheessa tulee luonnolliseksi alkaa tehdä lapsia ja perhettä. Sitten saatetaan ajatua etismään sitä suurta, kokematta jäänyttä rakkautta perheen ulkopuolelta.

Ei se tee isästäsi pahaa ihmistä, vaan rakkaus ja rakastuminen on sellainen onni että kyllä sen jokaiselle toivoisin ja soisin. Jos tuo nainen, sellainen kuvaamasi kuvotus onnistui viemään isäsi äidiltäsi, mitäköhän luulet olisiko joku sitten hieman edes miellyttävämpi tapaus jossain vaiheessa myöhemmin onnistunut samassa asiassa?
Ainahan hiemankaan viehättäville oman sukupuolensa edustajalle tulee ehdotuksia vastakkaiselta sukupuolelta, siis AINA, jossai elämänsä vaiheessa. Oma tehtävä on olla hiukan imarreltu huomiosta, ja sitten torjua lähestymisyritys. Isäsi ei tehnyt niin hänen kohdallaan, tuskin olisi tehnyt seuraavankaan.

En vähättele missään nimessä tuntemuksiasi, enkä pidä sinua katkeroituneena tai sairaana kuten jotkut ilkeämieliset ovat vihjailleet, vaan normaalilla tavalla haluat nähdä omat vanhempasi hyvinä ihmisinä. Niin minäkin näen omani, tottakai toivon heille pelkkää hyvää. Silti sinun ei tarvitse kokea surua siitä että joku tuli ja pilasi isäsi ja äitisi elämän vasten heidän tahtoaan; jos toinen nainen pääsee heidän väliinsä, he olisivat syystä tai toisesta eronneet joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Rakkaus ei riittänyt.

"Oh, what a tangled web we weave / When first we practice to deceive!"

Sir Walter Scott

Kun ihminen kohtaa elämänsä rakkauden hänen ei tarvitse valehdella siitä. Rakkautta täynnä oleva ihminen tuskin haluaa loukata muita ihmisiä. Miksi hän kietoisi läheisensä omien valheidensa verkkoon? Miksi hän alkaisi kohtelemaan muita ihmisiä huonosti oman rakkautensa nimissä? Yleensä rakastunut rakastaa koko maailmaa.

Minkälaiset ihmiset valehtelevat? Illusioissa elävät jotka niitä hakevat yhä lisää tukeakseen illusioitaan.

En ota kantaa rakastiko ap:n isä toista naista. Aivan yhtä hyvin alkoholilla saattoi olla osuutensa valintoihin, kuten usein tässä maassa on. Etsitää hetken lohtua, maksetaan kova hinta.

"usko pois"

Vieläkö joku jaksaa ladella kliseitä: Hyvään suhteeseen ei pääse toinen väliin. Jos on rakkautta, niin ei petä.
Nim. "usko pois" siirtää vastuun pettämisestä puolisolle. Mikä puolustus on että, "jos en rakasta, niin sitten petän" Omia valintoja ne ovat. Mutta tyypillisesti ihminen, joka ei kykene päätöksentekoon rehellisesti, turvautuu keinoihin, joihin hän luulee olevansa oikeutettu. Se on yleistä, jos liitossa menee huonosti, niin sitten lähdetään metsästämään toista, joko siksi, että ei osaa olla yksin vastuussa tai todennäköisemmin siksi, että halutaan loukata toista ja ajaa huono suhde loppuun. kaikki on aivan sairasta, mutta silti sitä vieläkin puolustellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
"usko pois"

Vieläkö joku jaksaa ladella kliseitä: Hyvään suhteeseen ei pääse toinen väliin. Jos on rakkautta, niin ei petä.
Nim. "usko pois" siirtää vastuun pettämisestä puolisolle. Mikä puolustus on että, "jos en rakasta, niin sitten petän" Omia valintoja ne ovat. Mutta tyypillisesti ihminen, joka ei kykene päätöksentekoon rehellisesti, turvautuu keinoihin, joihin hän luulee olevansa oikeutettu. Se on yleistä, jos liitossa menee huonosti, niin sitten lähdetään metsästämään toista, joko siksi, että ei osaa olla yksin vastuussa tai todennäköisemmin siksi, että halutaan loukata toista ja ajaa huono suhde loppuun. kaikki on aivan sairasta, mutta silti sitä vieläkin puolustellaan.

Just joo, itsehän täällä vaan itseäs puolustelet, kun et kestä sitä tietoa, että sussakin ja teiän avioliitossa oli jotakin vikaa, kun vaimos petti, piti sivusuhdetta. Vai oliko sunkin vaimos joku puolihullu hutsu? Näkeehän sen jo muistakin sun kirjotuksista, että sä et tunnista omia vikojas ollenkaan, vaan vierität syyt muitten niskoille, niinkuin niissä myöhästelyjutuissa.

"Just joo, itsehän täällä vaan itseäs puolustelet, kun et kestä sitä tietoa, että sussakin ja teiän avioliitossa oli jotakin vikaa, kun vaimos petti, piti sivusuhdetta. Vai oliko sunkin vaimos joku puolihullu hutsu? Näkeehän sen jo muistakin sun kirjotuksista, että sä et tunnista omia vikojas ollenkaan, vaan vierität syyt muitten niskoille, niinkuin niissä myöhästelyjutuissa."

Tämä kirjoittaja ei jostain syystä kykene keskustelemaan itse asiasta, vaan hyökkää kuvitteluilla ja naiiveilla oletuksilla toisten kimppuun.

Alkuperäinen kirjoittaja keskusteluun tasoa:
"Just joo, itsehän täällä vaan itseäs puolustelet, kun et kestä sitä tietoa, että sussakin ja teiän avioliitossa oli jotakin vikaa, kun vaimos petti, piti sivusuhdetta. Vai oliko sunkin vaimos joku puolihullu hutsu? Näkeehän sen jo muistakin sun kirjotuksista, että sä et tunnista omia vikojas ollenkaan, vaan vierität syyt muitten niskoille, niinkuin niissä myöhästelyjutuissa."

Tämä kirjoittaja ei jostain syystä kykene keskustelemaan itse asiasta, vaan hyökkää kuvitteluilla ja naiiveilla oletuksilla toisten kimppuun.

T'ämä joopa joo nimimerkillä kirjoitteleva on jo kauan käynyt kuittailemassa kirjoituksiani.

Opin Ellien Julkut palstalta, että samanalkuisella nimimerkkillä kirjoittelee useampikin Elli.
Eli Joopa joo ja 8:lla alkava numero ei ole sama henkilö.

Samalla nimimerkillä kirjoittelu olisi antoisaa, mutta tämän perässähiihtäjän takia en vaivaudu moiseen.

Uusimmat

Yhteistyössä