PERSOONALLISUUSHÄIRIÖN PERIYTYMINEN?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Skitsofreniassa (jos toinen vanhemmista sairastaa sitä) on riski periytyä 10-13% (en muista tarkkaa lukua ). Jos toisella identtisellä kaksosella on skitsofrenia, niin erittäin todnäk. myös toisella on, eli kertoo perintötekijöiden vaikuttavuudesta. Koko väestöstä noin 1% sairastaa sitä.
Minkähänlaiset asiat tuohon vaikuttaa muuten...tiedän yhden tapauksen jossa skitsofrenia on siirtynyt jo kolmanteen polveen. Vai onko sitten niin että tässä on varsinaisesti periytynyt se taipuvuus sairastua ja muut asiat sitten vieneet taudin eteenpäin? toi prosenttihan on pieni...
Joo se alttius ja taipuvuus periytyy, välttämättä se ei puhkea. Kuitenkin usealla skitsofreenikolla tavataan suvussa samaa sairautta ja toisaalta alttiudesta huolimatta suurin osa ei sairastu. Moni asia voi vaikuttaa taudin puhkeamiseen. Huonolla tuurilla se voi esiintyä vaikka useassa polvessa peräkkäin.

Sen ainakin tiedän, että joskus varsinaiseen skitsofreniaan sairastuminen/psykoosit voitaisi estää lääkityksellä ja terapialla, mikäli ennakko-oireet huomataan. Ennakko-oireita voi olla esim. masentuneisuus, vetäytyminen ihmissuhteissa, ahdistuneisuus, "latistuneet" tunteet jne... Jos henkilö pääsee ajoissa hoitoon voisi olla, ettei varsinainen skitsofrenia tai siihen liittyvä psykoosi pääse puhkeamaan. Ja lähes kaikilla on näitä ennakko-oireita, jotka skitsofreniaan sairastuu.
 
itku tulee
Kannanottaja, ymmärrän hyvin, kuinka vaarallista keittiöpsykologia voi olla.
Olen eksäni sisintä miettinyt jo vuosia, etsinyt vastauksia, toivonut parasta, pelännyt pahinta.
En väitä, ettäkö mieheni olisi narsisti, mutta vahvasti sitä epäilen, ja taatusti syystä.
Hän olkoon mitä on, ei ole enää murheeni, mutta mielelläni selvitän itselleni, miksi minä, hyvin koulutettu, maalaisärjellä varustettu nainen jäin suhteeseen jossa ei ollut kuin valhetta ja pahuutta, elämä oli äärimmäisen raskasta, siltikin vain jaksoin..
Nyt kun kaikki on taakse jäänyttä, olen saanut etäisyyttä asioihin, näen kaiken selvemmin, osaan asettaa asiat omille paikoilleen. Ok, jälkiviisautta, mutta niin tervehdyttävää.
Ei sovi unohtaa, että lapsemme kenties perii isänsä, kenties ei, mutta jos itse voin asiaan mitenkään vaikuttaa, estää lapseni "sairastumisen", teen kaikkeni. Tähän auttaa asioiden ymmärtäminen.
En lietso itseeni enkä muihinkaan ylimääräistä pelkoa, mutta kyllä tässä välillä itsensä tuntee voimattomaksi ja pieneksi näinkin vahvan asian edessä.
Eksääni ajatellessa voin vain toivoa, ettei lasemme ole lähellekkään isänsä kaltainen.
 
S. Freud
Alkuperäinen kirjoittaja oikeasti älä ole lapsellinen:
Alkuperäinen kirjoittaja S. Freud:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Niin ja esim viiteten tuohon emilynin ketjuun, niin esimerkiksi narsismi on lapsuudessa koettujen pahojen asioiden tulos.Jos isä hakkaa lapsiaan, niin hyvin mahdollista, että lapsesta tulee narsisti..... ihan näin yleisesti....
Hmmm...pitääpä ruveta ihan perehtymään sun viesteihin, jotta tarkemmin saisin selville mikä on traumatisoinu sut jahtaamaan netissä ihmisiä?
Täh? Ei minua ole kukaan traumatosoinut :D enkä jahtaa ihmisiä :D::D

Esitin vain yhden näkökannan, joka on voinut vaikuttaa kyseiseen henkilöön, koska se on hyvin mahdollista. Vai oletko sitä mieltä, että ei ole olemassa missään tapauksessa sellaista persoonallisuushäiriötä kuin narsismi? :) Kyllä, se voi jopa olla jollain palstalaisella, vaikka sinä et sitä uskoisikaan.
Sanoisin että oot nyt niinkutsutussa kieltovaiheessa, jossa et vielä itse nää omaa tilaas. Koitat sovitella ympäröivän maailman tunnettuja palasia (kuten tietämiäsi sairauksia) tuntemattomiin, jotta saisit tuntemattoman hallintaan ja ikäville asioille paikan ja lokeron. Koitat varmentaa huojuvaa rakennelmaasi toistolla, levittämällä samaa pinttymää usempaan ketjuun.

Mä uskoisin että nyt puhutaan perusturvallisuuden epäonnistuneesta rakentumisesta lapsuuden aikana. Kerrotko vielä omasta pikkulapsivaiheestasi ja vanhempiesi suhteesta sinuun?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Skitsofreniassa (jos toinen vanhemmista sairastaa sitä) on riski periytyä 10-13% (en muista tarkkaa lukua ). Jos toisella identtisellä kaksosella on skitsofrenia, niin erittäin todnäk. myös toisella on, eli kertoo perintötekijöiden vaikuttavuudesta. Koko väestöstä noin 1% sairastaa sitä.
Minkähänlaiset asiat tuohon vaikuttaa muuten...tiedän yhden tapauksen jossa skitsofrenia on siirtynyt jo kolmanteen polveen. Vai onko sitten niin että tässä on varsinaisesti periytynyt se taipuvuus sairastua ja muut asiat sitten vieneet taudin eteenpäin? toi prosenttihan on pieni...
Joo se alttius ja taipuvuus periytyy, välttämättä se ei puhkea. Kuitenkin usealla skitsofreenikolla tavataan suvussa samaa sairautta ja toisaalta alttiudesta huolimatta suurin osa ei sairastu. Moni asia voi vaikuttaa taudin puhkeamiseen. Huonolla tuurilla se voi esiintyä vaikka useassa polvessa peräkkäin.

Sen ainakin tiedän, että joskus varsinaiseen skitsofreniaan sairastuminen/psykoosit voitaisi estää lääkityksellä ja terapialla, mikäli ennakko-oireet huomataan. Ennakko-oireita voi olla esim. masentuneisuus, vetäytyminen ihmissuhteissa, ahdistuneisuus, "latistuneet" tunteet jne... Jos henkilö pääsee ajoissa hoitoon voisi olla, ettei varsinainen skitsofrenia tai siihen liittyvä psykoosi pääse puhkeamaan. Ja lähes kaikilla on näitä ennakko-oireita, jotka skitsofreniaan sairastuu.
Totta. Mutta pitää huomioida se, että skitsofrenian diagnoosin perusteella siihen joko sairastuu tai sitten ei. Eli sairastaminen ei ole masennuksen kaltainen jatkumo, vaan ihminen on oikeasti luokiteltavissa oireitten kautta skitsofreenikoksi. Ja lääkityshoito on senmukainen eli rankempi kuin ns. perusmasennuksessa. Ja tähän ei päädy todellakaan kaikki elämänsä muuten vaan sössineet.
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja Monihäiriöinen:
Onko nykyään olemassa yhen ainutta ex-miestä, jolla EI olisi jokin persoonallisuushäiriö?
Ei ole. Kaikki eksien kusipäisyys ja normaalit riidat johtuu siitä että ne on "narskuja".

Tästä tietty herää kysymys, että eikös toisten leimaaminen hulluiksi ja oman oikeassa olemisen korostaminen juuri ole niitä narsistisia piirteitä? Että kumpis nyt oli ensin, muna vaiko kana?
 
Monihäiriöinen
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Monihäiriöinen:
Onko nykyään olemassa yhen ainutta ex-miestä, jolla EI olisi jokin persoonallisuushäiriö?
Ei ole. Kaikki eksien kusipäisyys ja normaalit riidat johtuu siitä että ne on "narskuja".

Tästä tietty herää kysymys, että eikös toisten leimaaminen hulluiksi ja oman oikeassa olemisen korostaminen juuri ole niitä narsistisia piirteitä? Että kumpis nyt oli ensin, muna vaiko kana?
Niinpä. Tuo on tulevaisuuden haukkumasana, niin kuin "vammaiselle" kävi...
 
Nykyään tosiaan käytetään liian helposti esim. nimityksiä "narsisti".. Pelkästään itsekeskeinen idiootti ei ole esim. narsisti. Jotta jokin persoonallisuushäiriö diagnosoidaan, täytyy piirteiden olla korostuneita, häiritä normaalia elämää, sosiaalisia suhteita, esiintyä kauan ja monessa tilanteessa jne..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Monihäiriöinen:
Yksilö on normaali niin kauan kun se ei ole muiden kanssa tekemisissä! Muut ihmiset määrittelevät yksilön epänormaaliuden!
Joo ja kulttuuri vaikuttaa. Esim. jossain muussa kulttuurissa on normaalia uskoa erilaisiin jumaliin, nähdä vaikkapa kasveissa henkiä, uskoa että jotkut rituaalit estää pahan tapahtumisen jne.. Suomessa tuollainen tapaus laitettaisi mielentilatutkimukseen "harhaisena tapauksena".
 
Monihäiriöinen
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Alkuperäinen kirjoittaja Monihäiriöinen:
Yksilö on normaali niin kauan kun se ei ole muiden kanssa tekemisissä! Muut ihmiset määrittelevät yksilön epänormaaliuden!
Joo ja kulttuuri vaikuttaa. Esim. jossain muussa kulttuurissa on normaalia uskoa erilaisiin jumaliin, nähdä vaikkapa kasveissa henkiä, uskoa että jotkut rituaalit estää pahan tapahtumisen jne.. Suomessa tuollainen tapaus laitettaisi mielentilatutkimukseen "harhaisena tapauksena".
Niinpä. Tuossa yhdessäkin linkissä särähti silmään tuo maininta siitä, ettei sopeudu omaan kulttuuriinsa. Mä olen aina ihmetellyt miksi ihmiset on niin tyhmiä, etteivät tajua edes kyseenalaistaa omaa kulttuuriansa. Elävät vaan sokeasti siinä mihin ovat syntyneet ja kasvaneetkin. Minä en halua alistua minkään kulttuurin orjaksi, joten minulla on siis persoonallisuushäiriö, koska olen yksilöllinen älykkö...
 
itku tulee
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Nykyään tosiaan käytetään liian helposti esim. nimityksiä "narsisti".. Pelkästään itsekeskeinen idiootti ei ole esim. narsisti. Jotta jokin persoonallisuushäiriö diagnosoidaan, täytyy piirteiden olla korostuneita, häiritä normaalia elämää, sosiaalisia suhteita, esiintyä kauan ja monessa tilanteessa jne..

Totta kyllä tämäkin.
Toisaalta esim masennustahan pidettiin muutama vuosi takaperin muoti-juttuna, ilkeät kielet sanoivat, että kun on vähän kurjaa, sanotaan olleensa masentunut. Nyttemmin on todettu, että maennus on vakava ja suuri ongelma meidänkin yhteiskunnassa.
Entä sim aikuisiän AD/HD? Nyt diagnosoidaan paljon lapsia, kun asiaan kiinnitetään huomiota. Samalla usein jompikumpi vanhemmista saa diagnoosin, niitä kun ei ole aiemmin tehty. Nuo aikuiset on aina laitettu ennenvanhaan erityisluokille häirikköinä, saaneet kummia diagnooseja, aivan vääriä, tai jatkuvasti sössineet elämänsä tietämättä mistä ongelmat kenties johtuvat.
Nyt sitten narsismi. Kuinka moni noista vätetyistä eksistä oli vain p**koja miehiä, kuinka moni esim. juuri narsisti.
Ei saa unohtaa, että varmasti useimmat oikeasti narsistiset ihmiset ovat niitä eksiä, ja heidän ek-puolisonsa kertovat täälläkin kokemuksistaan.
 
itku tulee
Lisään vielä, että kuinka moni narsisti saa diagnoosin? Heissä kun ei ole vikaa, eikä heillä ole ongelmia, ainakaan omasta mielestään.. Tuskin kukaan heistä ihan vapaaehtoisesti hakee diagnoosia.
 
Monihäiriöinen
[quote="itku tulee]Ei saa unohtaa, että varmasti useimmat oikeasti narsistiset ihmiset ovat niitä eksiä, ja heidän ek-puolisonsa kertovat täälläkin kokemuksistaan.[/quote]

Ei saa unohtaa, että varmasti useimmat exänsä mielestä narsistiset exät ovat niiden exiä sen takia, että ovat seurustelleet narsistin kanssa.
 
Luulen että narsisteja on tosi vaikea saada hoitoon tai näkemään ongelmiaan.. Oireisiin kun kuuluu sekin, että vika on aina muissa.. ja heidän on varmaan vaikea tajuta, miltä näyttävät muiden silmissä. Ja osalla täälläkin varmasti on entisenä miehenä tai naisena persoonallisuushäiriöinen..

Toisaalta on hyvä, että esim. adhd tunnistetaan (lapsen elämänpolku menee varmasti parempaan suuntaan kun ongelmaa ymmärretään eikä leimata häiriköksi). Toisaalta on ikävää, kun nykyään vilkkaiden lasten vanhemmat joutuu heti epäilemään, että lapsella on joku "häiriö". Tuntuu että normaaliuden rajat on tiukemmat.. voi tosin olla, että kuvittelen?
 
lo
Alkuperäinen kirjoittaja S. Freud:
Alkuperäinen kirjoittaja oikeasti älä ole lapsellinen:
Alkuperäinen kirjoittaja S. Freud:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Niin ja esim viiteten tuohon emilynin ketjuun, niin esimerkiksi narsismi on lapsuudessa koettujen pahojen asioiden tulos.Jos isä hakkaa lapsiaan, niin hyvin mahdollista, että lapsesta tulee narsisti..... ihan näin yleisesti....
Hmmm...pitääpä ruveta ihan perehtymään sun viesteihin, jotta tarkemmin saisin selville mikä on traumatisoinu sut jahtaamaan netissä ihmisiä?
Täh? Ei minua ole kukaan traumatosoinut :D enkä jahtaa ihmisiä :D::D

Esitin vain yhden näkökannan, joka on voinut vaikuttaa kyseiseen henkilöön, koska se on hyvin mahdollista. Vai oletko sitä mieltä, että ei ole olemassa missään tapauksessa sellaista persoonallisuushäiriötä kuin narsismi? :) Kyllä, se voi jopa olla jollain palstalaisella, vaikka sinä et sitä uskoisikaan.
Sanoisin että oot nyt niinkutsutussa kieltovaiheessa, jossa et vielä itse nää omaa tilaas. Koitat sovitella ympäröivän maailman tunnettuja palasia (kuten tietämiäsi sairauksia) tuntemattomiin, jotta saisit tuntemattoman hallintaan ja ikäville asioille paikan ja lokeron. Koitat varmentaa huojuvaa rakennelmaasi toistolla, levittämällä samaa pinttymää usempaan ketjuun.

Mä uskoisin että nyt puhutaan perusturvallisuuden epäonnistuneesta rakentumisesta lapsuuden aikana. Kerrotko vielä omasta pikkulapsivaiheestasi ja vanhempiesi suhteesta sinuun?
heh, nyt kun ei ole kysymys minusta :) Minä olen täysin terve henkilö, eikä ole minkäänlaisia ongelmia, kuten sulla?
 
itku tulee
Tieto lisää tuskaa...
Eli kyllä, jos lapsi on vilkas, nykyään aletaan helposti miettimään, onko tällä esim AD/HD.
Ennen siis tosiaan vilkas lapsi sai olla vilkas, jollei ollut sitä liiankin kanssa, jolloin hänet laitettiin laitokseen tai muuten jätettiin oman onnensa nojaan "hulluna"
Narsisti tuhoaa kaiken ympäriltään, ja tälläisestä suhteesta selvinnyt usein jälkikäteen puhuu asioista muualla selvitääkseen itse eteenpäin.
Niin minäkin olen tehnyt. Sukulaisten (nyttemmin ovat kertoneet miehestä asioita, jotka tähän asti on vaiettu) ja asiantuntijoiden kanssa asioita pohtineena uskallan kuitenkin olettaa mieheni (eksäni siis) olleen narsisti. Nyttemmin samainen mies tuhoaa jo seuraavaa naista, pahaa tekee, vaan elämä on..
 
öl
Alkuperäinen kirjoittaja lo:
Alkuperäinen kirjoittaja S. Freud:
Alkuperäinen kirjoittaja oikeasti älä ole lapsellinen:
Alkuperäinen kirjoittaja S. Freud:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Niin ja esim viiteten tuohon emilynin ketjuun, niin esimerkiksi narsismi on lapsuudessa koettujen pahojen asioiden tulos.Jos isä hakkaa lapsiaan, niin hyvin mahdollista, että lapsesta tulee narsisti..... ihan näin yleisesti....
Hmmm...pitääpä ruveta ihan perehtymään sun viesteihin, jotta tarkemmin saisin selville mikä on traumatisoinu sut jahtaamaan netissä ihmisiä?
Täh? Ei minua ole kukaan traumatosoinut :D enkä jahtaa ihmisiä :D::D

Esitin vain yhden näkökannan, joka on voinut vaikuttaa kyseiseen henkilöön, koska se on hyvin mahdollista. Vai oletko sitä mieltä, että ei ole olemassa missään tapauksessa sellaista persoonallisuushäiriötä kuin narsismi? :) Kyllä, se voi jopa olla jollain palstalaisella, vaikka sinä et sitä uskoisikaan.
Sanoisin että oot nyt niinkutsutussa kieltovaiheessa, jossa et vielä itse nää omaa tilaas. Koitat sovitella ympäröivän maailman tunnettuja palasia (kuten tietämiäsi sairauksia) tuntemattomiin, jotta saisit tuntemattoman hallintaan ja ikäville asioille paikan ja lokeron. Koitat varmentaa huojuvaa rakennelmaasi toistolla, levittämällä samaa pinttymää usempaan ketjuun.

Mä uskoisin että nyt puhutaan perusturvallisuuden epäonnistuneesta rakentumisesta lapsuuden aikana. Kerrotko vielä omasta pikkulapsivaiheestasi ja vanhempiesi suhteesta sinuun?
heh, nyt kun ei ole kysymys minusta :) Minä olen täysin terve henkilö, eikä ole minkäänlaisia ongelmia, kuten sulla?
Ja minun lapsuuteni oli oikein onnellinen, toisin kuten erään muun, joten jos keskittyisit itse ongelmatapaukseen, äläkä niihin, joilla ei sitä ole...
 
itku tulee
Alkuperäinen kirjoittaja Monihäiriöinen:
Sulla se taitaa itelläs olla riippuvainen eli passiivinen persoonallisuushäiriö. Toiv. se ei periydy sun mukulaan.
:D :D

Jep, saattaapi olla, niin, mene ja tiedä, mutta "riippuvaisuudestani# mieheeni olen onneksi päässyt.
Ja täytyy sanoa, entistä vahvempana ja itsenäisempänä (sitä olen ollut aina) jatkan elämääni eteenpäin.
Lastani joskus murehdin, jotta kuinka hän kenties perii isänsä, vai voinko jotenki sen estää kasvua tukemalla.
 
S. Freud
Alkuperäinen kirjoittaja öl:
Alkuperäinen kirjoittaja lo:
Alkuperäinen kirjoittaja S. Freud:
Alkuperäinen kirjoittaja oikeasti älä ole lapsellinen:
Alkuperäinen kirjoittaja S. Freud:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Niin ja esim viiteten tuohon emilynin ketjuun, niin esimerkiksi narsismi on lapsuudessa koettujen pahojen asioiden tulos.Jos isä hakkaa lapsiaan, niin hyvin mahdollista, että lapsesta tulee narsisti..... ihan näin yleisesti....
Hmmm...pitääpä ruveta ihan perehtymään sun viesteihin, jotta tarkemmin saisin selville mikä on traumatisoinu sut jahtaamaan netissä ihmisiä?
Täh? Ei minua ole kukaan traumatosoinut :D enkä jahtaa ihmisiä :D::D

Esitin vain yhden näkökannan, joka on voinut vaikuttaa kyseiseen henkilöön, koska se on hyvin mahdollista. Vai oletko sitä mieltä, että ei ole olemassa missään tapauksessa sellaista persoonallisuushäiriötä kuin narsismi? :) Kyllä, se voi jopa olla jollain palstalaisella, vaikka sinä et sitä uskoisikaan.
Sanoisin että oot nyt niinkutsutussa kieltovaiheessa, jossa et vielä itse nää omaa tilaas. Koitat sovitella ympäröivän maailman tunnettuja palasia (kuten tietämiäsi sairauksia) tuntemattomiin, jotta saisit tuntemattoman hallintaan ja ikäville asioille paikan ja lokeron. Koitat varmentaa huojuvaa rakennelmaasi toistolla, levittämällä samaa pinttymää usempaan ketjuun.

Mä uskoisin että nyt puhutaan perusturvallisuuden epäonnistuneesta rakentumisesta lapsuuden aikana. Kerrotko vielä omasta pikkulapsivaiheestasi ja vanhempiesi suhteesta sinuun?
heh, nyt kun ei ole kysymys minusta :) Minä olen täysin terve henkilö, eikä ole minkäänlaisia ongelmia, kuten sulla?
Ja minun lapsuuteni oli oikein onnellinen, toisin kuten erään muun, joten jos keskittyisit itse ongelmatapaukseen, äläkä niihin, joilla ei sitä ole...
Tsaijai, täysin terve henkilö, ei mitään ongelmia.....

Ymmärrän että sulla on tarve lujittaa sun heikohkoa minäkuvaa ylikorostamalla sun terveyttäsi ja kieltämällä ehdottomasti kaikki heikkoudet ja virheet.

Sä voisit ehkä hakeutua jonnekin missä pystyisit paremmin käsittelemään noita sun mustempia puolia jotka oot niin voimakkaasti kieltäny ja lukinnu alitajuntaan?
 
Monihäiriöinen
Alkuperäinen kirjoittaja itku tulee:
Ja täytyy sanoa, entistä vahvempana ja itsenäisempänä (sitä olen ollut aina) jatkan elämääni eteenpäin.
Mä en osaa nähdä vahvana ja itsenäisenä ihmistä, joka sanoo olleensa narsistin tms. uhrina. Sellaisen uhriksi ei niin vaan jouduta, vaan pikemminkin ryhdytään. Läheisriippuvaiset ihmiset usein päätyvät elämään voimakkaan persoonallisuuden kanssa, ja leimaavat sen sitten narsistiksi kun yhteiselosta ei tule mitään. Sellainen vahva itsenäinen ihminen kun ei jaksa kauaa katsella riippujaa ja roikkujaa!
 
itku tulee
Ei narsisti ole riippuja tai roikkuja.
Toisaalta meidän liittomme oli kauan ihan hyvä, tai luulin niin. Myöhemmin sain kuulla asioiden olleenkin aivan toisin..
Ja mitä vahvuuteni tulee, jos olisin ollut heikompi tai läheisriippuvainen, olisin suhteessa varmasti vieläkin, masentuneena ja pahoin voiden enää itsekkään tilannetta tajuamatta.
Sanot, että laheisriippuvaiset päätyvät narsistiin, ja erotessa leimaavat toisen narsistiksi.. Hmmm.. Siis onko toinen sittenkin narsisti jo alun alkaen, vai katkeran eksän panettelua??
Minä en jaksa eksääni enää ruotia, olen sen vaiheen ohi jo aikaa sitten. Eroa en ottanut kevein perustein, mutta jälkikäteen viisasteltuna olisi pitänyt ottaa aiemmin.
Minä keskityn nyt elämään sitä onnellista ja vakaata elämää, johon olen lapseni kanssa oikeutettu.
Pyrin kasvattamaan lapseni hyvin, terveellä itsetunnolla varustetuksi aikuiseksi.
Toivottavasti onnistun! :)
 
Monihäiriöinen
Alkuperäinen kirjoittaja itku tulee:
Ei narsisti ole riippuja tai roikkuja.
Enhän mä sanonutkaan, että narsisti olisi riippuja. Ymmärsitköhän sä nyt? Onko se vahvuutta leimata toinen häiriöiseksi? Parisuhteessa on kaksi osapuolta.
 

Yhteistyössä