PERSOONALLISUUSHÄIRIÖN PERIYTYMINEN?

Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
JIve- Mä uskon vain osittain tuohon tutkimukseen. Koska luin erään tutkimuksen missä puhuttiin kliinisestä pahuudesta ( englanninkielessä käytettynä terminä ainoastaan ) joka on vain synnynnäistä ja täyttää tismalleen psykopaattisen persoonallisuushäiriön piirteet. Eli vaikka olisi täydelliset vanhemmat... niin lapsi on syntynyt ( vajaavaisena ? ) vaikka kykyä edes kehittää omaatuntoa. Siinä oli yhtenä esimerkkinä 6 vuotias tyttö joka heitteli linnunpoikasta maahan kuin palloa. Häneltä kysyttiin muun muassa etää tekeekö hän linnulle pahaa. Hän kielsi tekevänsä pahaa linnulle. Ja oli tosissaan.
Siinä vielä todettiin että tällaisten lasten vanhemmat ( yleensä äidit ) masentuvat syvästi.

Mun kuullakseni palstallakin on tällaisia tapauksia ollut. Eli muut lapset normaaleja ja yksi tai kaksi poikueesta julmia ja heihin ei saa mikään auktoriteetti otetta.
Mutta en halua nyt väitellä aiheesta. Toi oli vain se mitä mulla tietoa ja kokemusta.. eli mun kanta aiheeseen. :snotty: En väitä myöskään että suuri osa pahis lapsista olisi tällaisia.. vaan heillä tod. näk.- kotiolot ovat vaikuttaneet syvästi huonoon käyttäytymismalliin.
Mutta uskon kaiken lukemieni perusteella että osa vanhemmista ei ole syyllisiä lapsensa mahdottomuuteen ja turhaan syyllistävät itseään tai heitä turhaan syyllistetään.
Oisin kiinnostunut lukemaan jotain linkkejä, jos sulla on :) . Kai mä haluan olla "sinisilmäinen" ja uskoa, että kukaan ei ole syntyessään paha/sadisti tms., että se ei ole kehenkään ohjelmoitu. Vanhempana tuollainen tilanne olisi varmasti hirveä :( ...

Toi 6v tyttöjuttu oli sellaisesta kirjasta kuin: "Masennus ja stressi" - -Tunteiden biologia - Susan Aldridge

suom- käännös Minna Maijala

En tiijä onko netissä
 
Joo
No tutkimuksista en tiedä, mutta meidän suvun naisissa kulkee persoonallisuushäiriö, pahinta lajia.

Mun isomummo, mun mummo, mun äiti, mun isosisko - kukaan ei oo väleissä äitiinsä eikä omiin lapsiinsa, ihan hirveitä noitia koko jengi. Mun äidin täti jätti lapset tekemättä kun ei halunnu sitä omilleen.

Jossain syystä en oo itessäni enkä tässä tädissäni huomannu oireita, tosin me ollaan kumpikin tultu tosi paljon isän puolen sukuihimme. Tosin mulla nyt on iän puolesta aikaa vielä seota. Mietityttää vähän uskaltaako näillä geeneillä lisääntyä....
 
geenit ne on minullakin
Psykiatrian tohtori kertoi, että oikeastaan terveitä ihmisiä ei ole olemassa, koska kaikilla on jotakin häikkää. Tämän toteamuksen vuoksi kannattaa mielestäni ajatella aina tapauskohtaisesti ja ponnistella aina, kun jaksaa.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja geenit ne on minullakin:
Psykiatrian tohtori kertoi, että oikeastaan terveitä ihmisiä ei ole olemassa, koska kaikilla on jotakin häikkää. Tämän toteamuksen vuoksi kannattaa mielestäni ajatella aina tapauskohtaisesti ja ponnistella aina, kun jaksaa.
näin juuri.
terve on vain se jota ei ole tarpeeksi tutkittu
 
itku tulee
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Tässä tosi hyviä linkkejä ja pätkä tekstiä. Tuolta löytyy lisää prosentteja ym.:
"APD:n oireisiin kuuluvat:

Kykenemättömyys toimia sosiaalisten normien tai lakien mukaisesti
Petollisuus, joka ilmenee jatkuvana valehteluna tai muiden huijaamisena oman hyödyn tai nautinnon vuoksi
Vastuuttomuus, impulsiivisuus tai kykenemättömyys suunnitella elämää eteenpäin
Ärtyneisyys ja aggressiivisuus, joka esiintyy väkivaltaisuutena
Piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta
Katumuksen puute, joka esiintyy piittaamattomuutena tai kykenemättömyytenä ymmärtää loukanneensa tai kohdelleensa väärin muita tai varastaneensa heiltä
Muiden ihmisten hyväksikäyttö
Narsismi
Antisosiaalista persoonallisuushäiriötä esiintyy DSM-IV-oppaan mukaan kolmella prosentilla miehistä ja yhdellä prosentilla naisista.

En löytänyt lapsiin liittyvää nyt ainakaan heti lukematta kaikkea..


Kiitos näistä linkeistä. Mielenkiintoinen keskustelu.

Tuossahan tulikin mieheni määriteltyä ihan täysin. Valitettavasti meilä 1 pieni lapsi, erottu vuosi sitten. Minulla men 10v tajuta asia... :(
Miehellä oli erittäin vaikea lapsuus, toivon sen olleen laukaiseva tekijä, ei perimän.
Nyt yritän tehdä kaikkeni, jotta lapsellamme on turvallinen ja hyvä elämä ja kasvuympäristö. Nähtäväksi jää, onko isänsä perinyt (toivottavasi ei!!!!)
Ahistaa todellakin ajatus, etten kykene estämään lapseni "sairastumista" mitenkään.
 
itku tulee
Mistä noi alleviivaukse tuli?

On kauheaa, kun silmät avautuu, kelaa niitä yhteisiä vuosia taaksepäin ja huomaa, että mies vei kuin pässi narussa..
Nyt ahdistaa aina kun lastammekatselen, että mitä jos...
Isä ei pidä mitään yhteyttä lapseensa, lupaa välillä, vaan ei..
Nyt toivonkin jo, että pysyy kaukana, on lapsella siten kuitenkin vakaampi ja turvallisempi olla, vaikkakin elämä ilman isää on surkeaa.. Kumpi parempi/pahempi?

Tuntuu kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan, yritän pitää lapsen elämän vakaana, turvallisena, iloisena ja tukea häntä kaikin tavoin, mutta auttaako se, jos kaikki onkin kiinni perimästä?
 
-a
Alkuperäinen kirjoittaja itku tulee:
Mistä noi alleviivaukse tuli?

On kauheaa, kun silmät avautuu, kelaa niitä yhteisiä vuosia taaksepäin ja huomaa, että mies vei kuin pässi narussa..
Nyt ahdistaa aina kun lastammekatselen, että mitä jos...
Isä ei pidä mitään yhteyttä lapseensa, lupaa välillä, vaan ei..
Nyt toivonkin jo, että pysyy kaukana, on lapsella siten kuitenkin vakaampi ja turvallisempi olla, vaikkakin elämä ilman isää on surkeaa.. Kumpi parempi/pahempi?

Tuntuu kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan, yritän pitää lapsen elämän vakaana, turvallisena, iloisena ja tukea häntä kaikin tavoin, mutta auttaako se, jos kaikki onkin kiinni perimästä?
Kaikilla meillä on perimässä omat alttiudet. Toisilla ne on mielenterveysongelmat (varmasti suurimmalla osalla suomalaisista löytyy jonkunlaista alttiutta siihen..), toisille syövät, toisilla sydänsairaudet..
 
kk
Niin ja esim viiteten tuohon emilynin ketjuun, niin esimerkiksi narsismi on lapsuudessa koettujen pahojen asioiden tulos.Jos isä hakkaa lapsiaan, niin hyvin mahdollista, että lapsesta tulee narsisti..... ihan näin yleisesti....
 
EH
Laitan vielä että mikään mielenterveyden häiriö EI suoraan periydy, vaan alttius sairastua kuten aikaisemminkin on ketjussa mainittu. Ongelmaa tietysti tulee jos lapsi kasvaa vahvasti häiriytyneessä ilmapiirissä, tällöin lapsenkin sairastumisen riski kasvaa.

Ja vielä siihen että persoonallisuushäiriöinen voi lapsesta tulla vaikka vanhemmilla ei mitään olisikaan, ja psykopaatti (tai narsistinen pers. häiriö) voi olla ihan "syntyjään", ei välttämättä tarvitse epävakaata kasvuympäristöä. Esimerkkinä juuri vaikka tyttö ja lintu - tarina.
 
Skitsofreniassa (jos toinen vanhemmista sairastaa sitä) on riski periytyä 10-13% (en muista tarkkaa lukua ). Jos toisella identtisellä kaksosella on skitsofrenia, niin erittäin todnäk. myös toisella on, eli kertoo perintötekijöiden vaikuttavuudesta. Koko väestöstä noin 1% sairastaa sitä.
 
S. Freud
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Niin ja esim viiteten tuohon emilynin ketjuun, niin esimerkiksi narsismi on lapsuudessa koettujen pahojen asioiden tulos.Jos isä hakkaa lapsiaan, niin hyvin mahdollista, että lapsesta tulee narsisti..... ihan näin yleisesti....
Hmmm...pitääpä ruveta ihan perehtymään sun viesteihin, jotta tarkemmin saisin selville mikä on traumatisoinu sut jahtaamaan netissä ihmisiä?



 
Alkuperäinen kirjoittaja itku tulee:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Tässä tosi hyviä linkkejä ja pätkä tekstiä. Tuolta löytyy lisää prosentteja ym.:
"APD:n oireisiin kuuluvat:

Kykenemättömyys toimia sosiaalisten normien tai lakien mukaisesti
Petollisuus, joka ilmenee jatkuvana valehteluna tai muiden huijaamisena oman hyödyn tai nautinnon vuoksi
Vastuuttomuus, impulsiivisuus tai kykenemättömyys suunnitella elämää eteenpäin
Ärtyneisyys ja aggressiivisuus, joka esiintyy väkivaltaisuutena
Piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta
Katumuksen puute, joka esiintyy piittaamattomuutena tai kykenemättömyytenä ymmärtää loukanneensa tai kohdelleensa väärin muita tai varastaneensa heiltä
Muiden ihmisten hyväksikäyttö
Narsismi
Antisosiaalista persoonallisuushäiriötä esiintyy DSM-IV-oppaan mukaan kolmella prosentilla miehistä ja yhdellä prosentilla naisista.

En löytänyt lapsiin liittyvää nyt ainakaan heti lukematta kaikkea..


Kiitos näistä linkeistä. Mielenkiintoinen keskustelu.

Tuossahan tulikin mieheni määriteltyä ihan täysin. Valitettavasti meilä 1 pieni lapsi, erottu vuosi sitten. Minulla men 10v tajuta asia... :(
Miehellä oli erittäin vaikea lapsuus, toivon sen olleen laukaiseva tekijä, ei perimän.
Nyt yritän tehdä kaikkeni, jotta lapsellamme on turvallinen ja hyvä elämä ja kasvuympäristö. Nähtäväksi jää, onko isänsä perinyt (toivottavasi ei!!!!)
Ahistaa todellakin ajatus, etten kykene estämään lapseni "sairastumista" mitenkään.


Ei millään pahalla, mutta geneettinen psykologia ei tosiaan selitä tämän laista käyttäytymistä vaan kyse on melkein puhtaasti elinolosuhteista ja kasvatuksesta. Uskomatonta, että palstalla etsitään amatöörien voimalla diagnooseja pelkälle paskiaisten käytökselle..
 
oikeasti älä ole lapsellinen
Alkuperäinen kirjoittaja S. Freud:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Niin ja esim viiteten tuohon emilynin ketjuun, niin esimerkiksi narsismi on lapsuudessa koettujen pahojen asioiden tulos.Jos isä hakkaa lapsiaan, niin hyvin mahdollista, että lapsesta tulee narsisti..... ihan näin yleisesti....
Hmmm...pitääpä ruveta ihan perehtymään sun viesteihin, jotta tarkemmin saisin selville mikä on traumatisoinu sut jahtaamaan netissä ihmisiä?
Täh? Ei minua ole kukaan traumatosoinut :D enkä jahtaa ihmisiä :D::D

Esitin vain yhden näkökannan, joka on voinut vaikuttaa kyseiseen henkilöön, koska se on hyvin mahdollista. Vai oletko sitä mieltä, että ei ole olemassa missään tapauksessa sellaista persoonallisuushäiriötä kuin narsismi? :) Kyllä, se voi jopa olla jollain palstalaisella, vaikka sinä et sitä uskoisikaan.
 
Saapas
Mulle oli iso yllätys kuulla ihan hiljattain että yhdellä sedälläni on täsmälleen samat pakko-oireilut kuin mullakin (eikä ihan tavallisemmasta päästä). On myöskin taiteellisesti lahjakas, sen olen aina tiennyt ja ajatellut että ehkä sieltä on mullekin hippunen siirtynyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Skitsofreniassa (jos toinen vanhemmista sairastaa sitä) on riski periytyä 10-13% (en muista tarkkaa lukua ). Jos toisella identtisellä kaksosella on skitsofrenia, niin erittäin todnäk. myös toisella on, eli kertoo perintötekijöiden vaikuttavuudesta. Koko väestöstä noin 1% sairastaa sitä.
Minkähänlaiset asiat tuohon vaikuttaa muuten...tiedän yhden tapauksen jossa skitsofrenia on siirtynyt jo kolmanteen polveen. Vai onko sitten niin että tässä on varsinaisesti periytynyt se taipuvuus sairastua ja muut asiat sitten vieneet taudin eteenpäin? toi prosenttihan on pieni...
 
Saapas
Alkuperäinen kirjoittaja Saapas:
Mulle oli iso yllätys kuulla ihan hiljattain että yhdellä sedälläni on täsmälleen samat pakko-oireilut kuin mullakin (eikä ihan tavallisemmasta päästä). On myöskin taiteellisesti lahjakas, sen olen aina tiennyt ja ajatellut että ehkä sieltä on mullekin hippunen siirtynyt.
Eikö noille h*mmetin silmäniskuhymöille voi tehdä mitään?
 

Yhteistyössä